Austatud Riigikogu juhataja! Lugupeetud kolleegid! Austatud minister! Täna me arutame sisuliselt kolmandat korda haridustemaatikat, sest haridusele keskendus ka arutelu inimarengu aruande ümber, samuti arutelu majandusprobleemide ümber. Kui arvestada seda, et riigikontrolör tegi üleeile samuti päris põhjapanevaid avaldusi, siis oleme haridusteema kallale asunud päris tõsiselt. Samas tuleb ütelda, et enamiku siin tehtud radikaalsete ettepanekutega võib nõustuda.
Sissejuhatuseks ütlen, et rahvusvahelises konkurentsis on teadmine muutumas olulisemaks kapitalist ja tööjõust. Eesti haridussüsteemi tuleb vaadelda osana Euroopa ja maailma haridussüsteemist. Eesti haridus peab muutuma paremini kättesaadavaks ja tema kvaliteet oluliselt paremaks.
Järgnevalt tahan anda ülevaate Eesti hariduse tasemest. Ma ei peatu pikemalt tabelitel, teil on kõigil võimalus need paberil kätte saada ja ise neid uurida. Esimene tabel näitab meile, et me oleme väga haritud ühiskond. Aastal 2005 olime väga paljude riikide hulgas keskharidusega inimeste arvu poolest teisel kohal, aga asi läheb üldiselt halvemaks. Ei ole eriti hea meie seis praegu ka selles osas, kui palju meil on kesk‑ või põhiharidusega piirdunud inimesi või neid, kelle haridustase jääb alla selle. Väljalangevusandmed on meil olemas. Eriti kurb on vaadata väljalangevust õhtukoolist. Minu meelest tuleb selle õppevormiga midagi radikaalset ette võtta, sest väljalangevus on 30–50% ja hariduse kvaliteet suhteliselt küsitav.
Nüüd mõningad olulisemad seisukohad. Kõigepealt, harimatus destabiliseerib sisejulgeolekut. Põhihariduseta inimesi on Eestis üle 4%, kinnipidamisasutustes on nende hulk aga üle 20%. Harimatus laastab ka riigieelarvet. Põhihariduseta inimesed lähevad oma elu jooksul Euroopa Liidu liikmesriikidele maksma 0,5–2 miljonit eurot abirahade, toetuste, vanglate ja politsei rahastamise näol.
Kõige suurem kadu, üle 400 õpilase, on päevase õppevormi 9. klassis, kus osa õpilasi ootab lihtsalt 17. eluaasta täitumist, et koolikohustuse saaks lugeda täidetuks ja ta võiks lahkuda. Vahepeal segavad nad mitu aastat teistel õpilastel õppimist ja õpetajatel õpetamist. Siit ka kaalumiseks esimene ettepanek, mille õigsuses ma isiklikult olen küll enam kui veendunud. Pärast algkooli lõppu tuleks seadustada nelja-aastase töökooli võimalus kutseõppeasutuste juures, loomulikult vabatahtlikkuse alusel, nendele, kes muutuvad ebakontaktseks juba algkooli lõpuks. Pole mõtet teha nägu, et nad hiljem õpivad. Nad ei tee seda. Nad õpivad mittemidagitegemist.
Eesti elanikkond oli 2005. aastal maailma riikide hulgas üks haritumaid, jäädes keskharidusega inimeste osakaalult alla vaid Tšehhile. Lühikese ajaga on keskhariduse omandanute osakaal vanuserühmas 20–24 aastat vähenenud 82%‑ni, Tšehhis on see aga kasvanud 91,8%‑ni. Noorte hulk, kes on omandanud vaid põhihariduse või pole omandanud ka põhiharidust, on meil 13,2%. Võrdluseks: Soomes 8,3%, Tšehhis 5,6%, Sloveenias 5,2%. Kui me oleme vaimustunud PISA uuringute tulemustest, siis peame arvestama, et meil osa õpilasi ei osale selles uuringus, sest nad kaovad koolist enne ära. Nii et ei maksa üleliigset uhkust nende tulemuste üle tunda. Kutseõppeasutustes katkestas eelmisel õppeaastal õpingud 19% õppurite koguarvust. Huvitav on see, et 16% katkestajatest olid asunud õppima pärast põhikooli lõpetamist ja 24% pärast üldkeskhariduse omandamist. Põhjused vajavad täpsemat selgitamist. Eestis jätkab praegu 18‑aastastest noortest õppimist 82,5%, Leedus 90,1%, Soomes 93,6% ja Rootsis 95,7%. Tuleks tõsiselt kaaluda koolikohustuse kehtestamist 18. eluaastani. See on küll põhjustanud väga suuri vaidlusi, sest paljud õpetajad tunnevad hirmu, et kui nad seni pidid hoidma õpilasi koolis 17. eluaastani, siis nüüd peavad nad seda tegema 18. eluaastani. Lahendus on selles, et haridustee tuleb muuta paindlikumaks. Töökool on üks asi, mis aitab seda probleemi lahendada. Võimalik, et peame üldse põhihariduse õppekavad ümber mõtestama.
Kõrgharidus on meil väga ekstensiivselt arenenud. Me ületame kõrgharidusega noorte arvu poolest nii Soomet kui ka Euroopa Liidu keskmist ja seda mäekõrguselt. Selles mõttes võiks meie majandus olla üks kõige kiiremini arenevaid, aga kahjuks ta seda enam ei ole. Imelik on see, et kui kritiseeritakse, et väga paljud noored valivad pehmeid õppekavasid, siis Euroopa Liidu riikidega võrreldes me keskmisest küll eriti palju ei erine. Meil valib 38,1% üliõpilastest äri, juura või sellise eriala, Euroopa Liidu keskmine on 33,5%. Mis puudutab aga inseneriõpet, siis Soome on radikaalselt teinud keskmisest erineva valiku. Soomes õpib inseneriõppes ja lähedastel erialadel 26% üliõpilastest, meil umbes 12%. Samas, kui me vaatame Norrat, siis Norras on see 6% ringis. Nii et ega me oma isiklikke eesmärke või riigi eesmärke nendest tabelitest väga kergesti tuletada ei saa. Ma arvan, et ei ole erilist mõtet vaadata haridust lahus majandusest ja teistest eluvaldkondadest. Kõik need valdkonnad moodustavad ühtse süsteemi ja alles selle süsteemi taustal on võimalik rääkida sellest, kas ühte või teist asja on palju või vähe.
Meie keskharidust iseloomustab, nii nagu siin palju kordi on räägitud, väga tugev rõhuasetus akadeemilisele haridusele, gümnaasiumiharidusele. Eestis läheb pärast põhikooli gümnaasiumi 69,1% põhikooli lõpetajatest, meist eespool selles osas on ainult Luksemburg. Aga kui te võrdlete Luksemburgi tööhõivet – pangandus, teenindus ja muud pehmed sfäärid –, siis nende puhul on see võib-olla isegi õigustatud. Soome, kes oli paarkümmend aastat tagasi meiega üsna sarnases situatsioonis, on jõudnud selleni, et ainult 33,8% põhikoolilõpetajatest valib puhtakadeemilise jätku, aga seal on põhikoolilõpetajatel ka väga palju võimalusi valida kutseõpet, mida meil ei ole.
Üks asi, mis viib tasakaalust välja kutseõppe ja gümnaasiumihariduse, on see, et kutseõppeasutused paiknevad meil kontsentreeritult teatud piirkondades: Tallinnas, Ida-Virumaal, Tartus. Kui me läheme kutseõppekeskuste teed, siis peame arvestama, et kutseõppe territoriaalne kättesaadavus kindlasti väheneb, mis ei tähenda seda, et me ei peaks kutseõppekeskusi looma. Üks põhjus, miks minnakse gümnaasiumidesse, on gümnaasiumi territoriaalne parem kättesaadavus, meie kutseõppevõrgu kontsentreeritud paiknemine teatud kindlates piirkondades ja lastevanemate soov jätta lapsed haridust omandama kodu lähedale, mis tagab parema sotsiaalse kontrolli ja tuleb ilmsesti perekonnale odavam. Sellel on ka ajaloolised põhjused: üldharidust on ikka rohkem väärtustatud. Kuid on üks täiesti ebaloomulik asi – koolide rahastamishuvi. Kindlasti on väga paljud gümnaasiumid huvitatud sellest, et saada enda gümnaasiumiastmesse võimalikult palju oma põhikooliastme lõpetajaid, sest tegemist on pearahaga. Koolide rahastamishuvi on kindlasti üks tegur, mis sunnib õpilasi akadeemilisi valikuid langetama. Nagu ma ütlesin, põhikoolijärgsed valikud ei ole meil piisavad.
Gümnaasiumivõrgust on palju räägitud. Ka riigikontrolör soovitas üleeile gümnaasiumiastme riigistada. Ma isiklikult olen sama meelt, kuigi ma tean, et siin saalis on inimesi, kes sellega päriselt ei nõustu. Võib öelda, et meie massigümnaasiumi funktsioonid ei ole enam päris selged. Kui te vaatate riigieksameid, siis need ühtpidi tahavad anda hinnangu keskkooli lõpetamisele, teistpidi tahavad anda hinnangu sellele, kas noor inimene on võimeline astuma ülikooli. Seoses uue õppekava koostamisega tuleb muuta paindlikumaks lõpueksamite süsteem, eristades keskhariduse omandamise nõuded ülikoolidesse ja teistesse kõrgkoolidesse vastuvõtu nõuetest.
Keskhariduse ühtlase kättesaadavuse huvides tuleks kaotada teravad vaheseinad gümnaasiumide ja kutsekeskkoolide vahel. Gümnaasiumis võiks olla võimalik õppida kutseharus ja kutsekeskkool peaks lisa-aasta abil laiendama üldhariduse omandamise võimalusi.
Nüüd mõned rahastamisnäitajad. Siin ei ole eriti mitte millegagi kiidelda. See tabel näitab meile väga ilusasti üht asja. Esiteks, meie rahastamine avalikest kulutustest on 5,1% SKT‑st, samal ajal on meie hariduse massilisus tipus. Eestis õpib haridussüsteemis 25% inimesi. Meist eespool on ainult kolm riiki: Mehhiko, Iisrael ja Island. Aga rahastamise koha pealt oleme selles tabelis, võrrelduna SKT‑ga, mitte üldsummadega, 23. kohal. See tabel ei demonstreeri ka midagi palju teistsugust. Eesti on siin tagaotsas võrrelduna SKT‑ga ühe inimese kohta ja kulutustega ühe inimese kohta, meist tahapoole jäävad Slovakkia, Iirimaa ja Rumeenia. See tabel lisab absoluutsummades, mitmendal kohal me oleme, aga mingit uudist siit ei teki.
Kui me hakkame vaatama meie hariduse rahastamist astmete kaupa, siis siin on päris suured disproportsioonid. Meie alushariduse rahastamine võrdub umbes 25%‑ga Euroopa Liidu keskmisest rahastamisest per capita, korrigeerituna raha ostujõuga. Põhikooli vanema astme ja keskharidust omandava õpilase peale tehtavad kulutused moodustavad ca 50% Euroopa Liidu keskmisest, üliõpilase peale tehtavad kulutused on ca 40%. Täiendusõppest on häbi rääkida, siin me jääme kümnekordselt maha.
Nüüd haridusest ja majandusest. Tekkis tahtmine rääkida ka natuke majandusest. Majandusinimesed räägivad pidevalt haridusest, mille eest muidugi suur tänu neile, aga ma arvan, et haridusest ei ole võimalik rääkida täiesti lahus majandusest. Praegu valitseb Eestis vastuolu suhteliselt lihtsat tööjõudu vajava majanduse struktuuri ning tööturul olevate ja lähiaastatel lisanduvate uute töötajate suhteliselt kõrge haridustaseme vahel ("Inimarengu aruanne 2007"). Tulenevalt muutustest konkurentsitingimustes nii liikmesriikides kui ka maailmaturul on vaja luua uusi kõrge lisandväärtusega töökohti ja kasvatada olemasolevate töökohtadega seotud tootlikkust (Eesti seisukohad Lissaboni strateegia aruande ja ühenduse Lissaboni programmi 2008–2010 kohta). Haridus‑ ja majandusvaldkond peavad olema palju paremini koordineeritud, sest nad täidavad paljuski samu funktsioone. Haridus koolitab, tegeleb teadus‑ ja arendustegevusega ning tegeleb üle maailma üha enam ka ettevõtlusega, mida nimetatakse akadeemiliseks kapitalismiks. Majandus tegeleb ettevõtlusega, peaks tegelema teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooniga ja peaks tegelema tasemekoolituse ja täienduskoolitusega.
Töökohad on kogu Euroopas muutunud üha ajutisemaks, keskmine töökoha kestus on Euroopa Liidus kolm aastat. Surve täiendus‑ ja ümberõppele üha kasvab. See on see valdkond, milles me oleme kõige rohkem maha jäänud.
Vaatame Eesti eksporti. Eesti eksport on mitmel eelneval aastal kasvanud kiiremini kui Euroopa Liidus. Murrang saabus 2007. aastal, kui meie kasv oli 4% Euroopa Liidu 7% vastu. 2008. aasta kaheksa kuuga kasvas Eesti eksport 5,6%, Euroopa Liidus keskmiselt 7%. See, et andekad Eesti üliõpilased eelistavad välisülikoole, seab koostoimes madalale lisandväärtusele rajatud majandusega ohtu meie jätkusuutlikkuse tervikuna. Hariduse ja majanduse liit ei toimi hariduse alarahastamise korral. Kui majandus vajab head hariduskeskkonda, tuleb see kinni maksta ja lisaks seada innovaatilised sihid majanduses. Tööturu ja hariduse seoseid ei saa analüüsida ainult töötajate formaalhariduse taseme järgi. Isiksuslikud omadused mängivad sageli palju suuremat rolli kui ainealased teadmised ja oskused. Eesti kool on vabanenud selgetest kasvatussihtidest, sest ei oska omavahel siduda vabadust ja ühisväärtusi. Vabadus on muutunud kõikelubatavuse sünonüümiks, sellest ka pidevad vägivallaprobleemid ja probleemid seoses õpetajate ja koolijuhtide õigustega.
Lissaboni protsess on seadnud eesmärgiks viia teadus‑ ja arenduskulutused 3%‑ni SKT‑st. See jaguneks nii, et 1% tuleks avalikest kulutustest ja 2% ettevõtlusest. Eesti on oma üldiste kulutuste poolest Euroopa Liidu keskmisest väga tugevasti maas. Kui Euroopa Liidu keskmine on umbes 1,8, siis Eestis on see 1,14. Rootsist, Jaapanist ja Soomest ei maksa üldse rääkida. Jaapan ja Rootsi panustavad ettevõtluse kaudu üle 2%, panus Eesti riigieelarvest peaks olema 1% lähedal, kuid ettevõtluse osa on vähene. Muidugi ei ole meil ka nii suuri ja tugevaid ettevõtteid, kes siia panustaksid, ja välisettevõtted oma tütarettevõtetesse väga hästi panustada ei taha.
Sisendi-väljundi dilemma. Me räägime väga palju sellest, et teadusele tuleb anda 3% SKT‑st. Me ei räägi peaaegu kunagi, mida me sealt saada tahame. See on Euroopa Liidu riikide üks kõige suuremaid probleeme seoses teaduspoliitikaga. Eesti tööhõivet iseloomustab, et töötajate arvu poolest jaguneb see enam-vähem võrdselt mikro‑, väike‑, keskmise suurusega ja suurettevõtete vahel. Aga Eesti eripära on see, et meil on tunduvalt vähem inimesi hõivatud suurettevõtetes: meil 21,9%, Euroopa Liidus 33,3%. See vajutab kahtlemata oma pitseri ettevõtluses toimuvale haridus‑ ning teadus‑ ja arendustegevusele. Suurettevõtteid on meil 0,2%, inimesi töötab seal tunduvalt rohkem. Aga arvestatavaid uuringuid suudavad rahastada ennekõike suurettevõtted, samuti suuremad riigid. Olgem realistlikud: 90% kõigist erasektori teadus‑ ja arendustegevuse investeeringutest leiab aset seitsmes maailma suuremas tööstusriigis ja 40% USA‑s. Eesti teadus‑ ja arendustegevus peaks väga tugevasti panustama tehnosiirdesse, nii nagu teeb seda Nokia, ja võib-olla mitte mängima suure teaduse tegemist seal, kus seda tegelikult ei ole.
Kui haridus on väga tähtis ettevõtluskeskkonna kujundamisel, millest härra Luman rääkis eelmisel korral ja nähtavasti räägib ka täna, siis ettevõtlus on väga tähtis haridus‑ ja teaduskeskkonna kujundamisel. Esiteks, lõplik väljaõpe saab inimesel toimuda üldiselt ettevõttes endas.
Sidusala hariduse ja majanduse vahel on kahtlemata karjäärinõustamine. Ma usun, et Eesti vajab piirkondlikke või maakondlikke tänapäevase infobaasi ja ettevalmistusega spetsialistidega varustatud karjäärinõustamiskeskusi, mis teenindaksid nii haridus‑ kui ka tööturusfääri.
Suured probleemid on kahtlemata seotud koolivõrguga. Ühelt poolt kaitstakse kodulähedast kooli, teiselt poolt näeme, et üheksa õppeaasta jooksul oleme kinni pannud 175 algkoolist 101. Mõned ütlevad, et see on väga halb, mina ütlen, et see on liialt väheradikaalne. Ei ole vaja pidada kooli igas külas, koolibuss lahendab väga paljud probleemid. Meil on vaja tugevaid koole. Kui me räägime hariduse kvaliteedist ja kättesaadavusest, siis hariduse kättesaadavus tähendab mis tahes taseme kvaliteetse hariduse võrdset kättesaadavust kõigile Eestimaa lastele ja noortele, sõltumata nende isiklikest rahalistest võimalustest, elukohast ja rahvusest.
Kättesaadavusega seoses mõned andmed. Me teame väga hästi, et ligi 40% omavalitsustes ei piisa lasteaiakohti. Meie koolide õpikeskkond erineb omavahel oluliselt. Meie omavalitsuste võimekus panustada haridusse erineb mitmeid kordi, eriti gümnaasiumiastmes. Ligi 60% üliõpilastest töötab õppimise kõrvalt, et õpinguid rahastada. Üliõpilaste õppetoetuste ja õppelaenude süsteem vajab lähiaastatel kardinaalseid muudatusi. Täiskasvanuhariduses on hõivatud vaid 6–7% töötajatest, samas kui Skandinaavia maades küünib see üle 20%, Euroopa Liidu keskmine on üle 10%.
Seal, kus on tegemist hõreda asustusega piirkonnaga, on kahtlemata õigustatud väga väikeste koolide pidamine ja neid ei saa rahastada pearahapõhimõttel. Kuid koolivõrku ei saa ratsionaalselt korraldada valdadekeskselt. Kui lähestikku seisavad pooltühi algkool ja põhikool või pooltühjad põhikoolid, mis kuuluvad eri omavalitsustele, siis on mõistlik nad ühendada, pannes käima koolibussi, vajaduse korral rajada õpilaskodu, mis ei tohi aga olla pelgalt väljamagamiskoht, vaid peab pakkuma huviharidust ja organiseeritud vaba aja veetmist. Kõige enam vajab korrastamist keskhariduse taseme koolide võrk.
Nüüd mõningad teesid koolivõrgu ümberkorraldamiseks. Eesti koolivõrgu kujundamisel tuleb tagada võrdsed haridusvõimalused kõigile õpilastele, sõltumata elukohast, vanemate sissetulekust ja sotsiaalsest positsioonist. Kindlasti üks tõde, mis vajab meenutamist, on see, et kool on õpilaste jaoks, mitte õpilased ei ole kooli jaoks, et saaks kooli lihtsalt ülal pidada. Kvaliteetse põhihariduse võrdse territoriaalse kättesaadavuse ja koolivõrgu kulutuste ratsionaalse planeerimise huvides tuleks luua omavalitsuste piire ületavad koolipiirkonnad (kooli teeninduspiirkonnad) ning kaaluda maavalitsustele kaasotsustamise õiguse andmist omavalitsuskoolide avamise, käigushoidmise ja sulgemise osas. Gümnaasiumiaste tuleks lahutada põhikooliastmest. Me oleme seda pidevalt korranud, nüüd on aeg asuda selle asjaga tegelema. Küsimus on selles, et ta tuleb viia kutsekeskkoolidega samale haldustasandile, et kaoks omavalitsuste ja koolide rahastamishuvidest lähtuv õpilaste põhjendamatu massiline meelitamine gümnaasiumidesse ja et tekiksid selgete funktsioonidega ja kvaliteedinõuetega gümnaasiumid. Iga hinna eest algkoolide ja pooltühjade põhikoolide käigushoidmisele on alternatiiviks tugevate põhikoolide loomine. See on seisukoht, mille sõnastasime Kareda põhikoolis üle aasta tagasi ja mis on väga laialdaselt omaks võetud. Õpilase edasi-tagasi koolitee peaks mahtuma 1–1,5 tunni sisse. See tuleks seadusega kehtestada. Kool peab tagama noorele võimekale õpetajale koormuse (muide, paljud põhikoolid ei suuda seda), peab omama tänapäevast õpikeskkonda ning infrastruktuuri, pakkuma õpilastele konkurentsivõimelist haridust ja võimaldama teadliku valiku haridustee jätkamiseks. Põhikoolide ulatuses tuleks ikkagi kaotada nn tasaarvelduse süsteem, mis töötab vastu võrdsete haridusvõimaluste säilitamisele ja pole rahapoliitiliselt põhjendatud. Aga see on vaidlusalune küsimus, kus saalis olevatel erakondadel on erinevaid seisukohti. Ma ei hakka sellel pikemalt peatuma. Maapiirkonna põhikool tuleks riigieelarvelise toetuse abil kujundada täiendavalt huvihariduskeskuseks, mis tagab koolikeskkonna parema kasutuse, õpilaste parema hõivatuse ja pakub õpetajatele paremat tööhõivet. Täispäeva‑ ehk pikapäevakool tuleks muuta projektipõhisest pidevalt toimivaks haridussüsteemi osaks. See oli projekt, mis sai koolidelt, kus seda rakendati, väga suure tunnustuse. Samas võiks paindlikkuse mõttes säilida ka traditsiooniline keskkool, kus on 11–12 klassi, eriti hõreda asustusega piirkondades, sest siin tuleb ikkagi ka rahastamisega arvestada. Koolide järkjärgulise väljasuretamise asemel, muutes esmalt gümnaasiumi põhikooliks, seejärel põhikooli algkooliks, on parem koolivõrgu kiirem maakondlik või piirkondlik ümberkorraldamine kvaliteetse hariduse ühtlase kättesaadavuse tagamiseks.
Parim haridus tähendab parimaid õpetajaid. Taastamist vajab õpetajate täiendusõppesüsteem. Õpetajate kohustused tuleb tasakaalustada nende õigustega. Õpetajate palk ja sotsiaaltagatised ei kindlusta piisava arvu noorte õpetajate kooli tulekut. Käisin Valgamaal, sel sügisel ei tulnud Valgamaale tööle ühtegi noort õpetajat.
Õppekavavaidlus ei tohi keskenduda ühe või teise aine tundide mahule, vaid peab keskenduma hariduse sisule ja meetoditele. Faktituupimise asemel tuleb enam rõhku panna huvile, loovusele ja sisemisele motivatsioonile. Põhikooli õppekava tuleb koostada eraldi, lahus gümnaasiumi õppekavast, sest põhikool valmistab õpilasi võrdselt ette nii gümnaasiumi kui ka kutsekooli astumiseks.
Kõrgharidus. Minu meelest on ühed kõige muret tekitavamad andmed võimalik välja tuua just seoses kõrgharidusega. Eestist õppis Euroopa Liidu kõrgkoolides 2006. aasta seisuga 2900 üliõpilast ja praeguse seisuga õpib tunduvalt rohkem. Väidetavalt siirduvad terved eliitkoolide lõpuklassid välismaa ülikoolidesse, pidades meie kõrgharidust väheväärtuslikuks. OECD riikides õpib 4340 Eesti üliõpilast. Eestisse tuleb õppima 600–700 välisüliõpilast. Arvestagem, et mujale õppima ei lähe mitte kõige viletsamad, vaid üldjuhul kõige paremad. Tekib küsimus, mis hakkab saama meie enda kõrgharidusest üldse. Euroopa kõrgharidus tervikuna põeb nn Wimbledoni sündroomi. Wimbledoni tenniseturniiril ei võida britid mitte kunagi, kuigi nad usinasti seda korraldavad. Euroopa ülikoolid annavad sageli väga head haridust, ainult et tipud lähevad ära Ameerikasse, Euroopa ei saa nautida seda hariduse vilja. Eesti annab väga head keskharidust, kuid Eesti ei saa nautida seda keskhariduse vilja, sest tipud lähevad meilt ära. Meie kõrgharidus peab muutuma atraktiivsemaks andekatele noortele nii meilt kui ka välismaalt, samuti võimekatele õppejõududele. Peame käivitama uue üliõpilaste õppetoetuste süsteemi, mis põhineks nii vajadustel kui ka õppeedukusel.
Kõrgkoolid vajavad ka täpsemat liigitust vastavalt ülesannetele, mida nad täidavad, ja paindlikumat kvaliteedikäsitlust. Massiline kõrgharidus on ammu muutunud arenenud riikide normiks, samas ei tohi teha mööndusi kvaliteedis. Senine liigne panustamine nn maailmatasemele pole meid sinna lähemale viinud, küll on aga eemaldanud meie kõrgkoolid Eesti enda probleemidest. Peame kindlad olema, et ei hakkaks toimuma üha kasinamaks muutuva kõrgharidusturu huvikeskne ümberjagamine ja kõrghariduse unifitseerimine. Esimesed ohumärgid on olemas.
Kõrgkoolid peavad panustama osa võistlusele kuluvast energiast suuremale koostööle, kasutades meie kasinaid ressursse kogu Eesti huvides. Meie kõrgkoolide konkurentideks pole mitte teised kõrgkoolid, vaid teiste riikide ja maailmajagude kõrgkoolid ja kõrgkoolide konsortsiumid. Paljude riikide kõrgkoolid on omavahel liitunud ühtseteks konsortsiumideks ja on seetõttu tõstnud ka oluliselt oma konkurentsivõimet. Eesti peab seda üksteisele otsavaatamist natukene vähemaks jätma ja vaatama koos Eestist väljapoole.
Avalik-õiguslike ülikoolide juhtimine, mis toimub omaenese liikmeskonna baasil toimiva nõukogu kaudu, ei kindlusta piisavalt avaliku huvi esindamist, milleks avalik-õiguslikud ülikoolid on ellu kutsutud. Kuratooriumid või ka uued loodavad ülikoolivälised juhtimisorganid peaksid omandama otsustamisõiguse ülikoolide strateegilisel juhtimisel, nii nagu see toimub paljudes maailma ülikoolides.
Ülikoolide üleilmne kriitika on järgmine. Professorid on hüljanud esimeste kursuste üliõpilaste õpetamise oma uurimistöö kasuks, teadmised on muutunud fragmentaarseks ja esoteeriliseks, ei vasta üliõpilaste ega ühiskonna vajadustele. Teadusetegemisest ei tulene automaatselt hea õpetamise tase. Ülikool peab leidma tee, kuidas reageerida muutuvale maailmale. Me ei tohiks ülikooliteaduse hindamisel piirduda vaid CC‑artiklite arvuga. Meie haridus‑ ja teadusstrateegia vajab paremat sidestamist majandusstrateegiaga ja vastupidi.
Bologna protsess, mille võtab kokku valem 3 + 2, vajab kriitilist analüüsi. On andmeid, et sajad Eesti üliõpilased, olles omandanud bakalaureusekraadi, astuvad kutsekeskkooli, et omandada kutset. Üliakadeemilised õppekavad ei taga sageli väljundit tööturule ja toovad sageli kaasa ülekoormuse, see on paljude maade tähelepanek, samuti õpingute taasalustamise kutseõppesüsteemis, mis pole kõige ratsionaalsem tee, kuigi iga haridus midagi inimesele ju annab.
Nüüd süsteemsed ettepanekud. Eesti haridusseadused vajavad kardinaalselt teistsugust ülesehitust. Me oleme teadnud seda kümme aastat. Mitte koolitüüpide kaupa ülesehitatud seadustik – põhikool, gümnaasium, kutseõppeasutus jne –, vaid ta tuleb üles ehitada haridusastmete kaupa: alushariduse seadus, põhihariduse seadus, keskhariduse seadus, kõrghariduse seadus. See sidestaks palju paremini eri astmete haridusasutused. Aeg on sellega lihtsalt algust teha, kuigi see ei ole väga kiire töö. Eesti avaliku poliitika üks suuremaid probleeme on suutmatus pikemaajalisi plaane süstemaatiliselt ellu viia ning lühiajalise perspektiiviga üksikküsimuste domineerimine otsustusprotsessis. Ma olen veendunud, et vajame haridusstrateegiat, mis käsitleks koos kõiki haridustasandeid ja koordineeriks hariduse teiste eluvaldkondadega, eeskätt majandusega. Võib öelda, et majandus on liberaalne, läheb sinna, kuhu tahab, aga siis ei ole meil mõtet rääkida ka sellest, et haridus ei vasta majanduse nõuetele. Vastavuse küsimus tekib siis, kui ühel ja teisel on mingigi suund või strateegia, muidu ei ole mõtet sellest üldse rääkida. Strateegilisele planeerimisele aitaks kaasa Riigikogu tulevikukomisjoni loomine, mis lähtuks konsensuse põhimõttest ja tagaks vastuvõetavate otsuste kehtimise üle Riigikogu eri koosseisude ja valitsuste. Soome on sellest palju võitnud, Läti on suutnud selle komisjoni luua, meil konsensus puudub. See ei ole väga üldine seisukoht. Suur tänu!