... kus killustatud haldus- ja tagalateenistuse koondamisega ühte on võimalik rohkem vahendeid suunata põhitegevusse ehk siseturvalisuse tagamisse.
Paragrahv 1 "Reguleerimisala" sätestab politsei ülesanded, korralduse ja politseiteenistuse õiguslikud alused. Ameti nimetus oleks siis Politsei- ja Piirivalveamet. Politsei- ja Piirivalveamet on Siseministeeriumi valitsemisalas asuv valitsusasutus ja prefektuur on Politsei- ja Piirivalveameti piirkondlik struktuuriüksus. Praegu on neid kolme asutuse, kolme ameti peale kokku 14. Oli ettepanek, et teha kohe nagu kaitseväes üks asutus, kuid sujuva ülemineku tagamiseks jäävad siis prefektuurid ka iseseisvateks asutusteks ehk 14-st jääb viis ja hiljem muutuvad nad üheks asutuseks.
Kolmas peatükk on "Politsei andmekogud". Siseministeerium asutab andmekogu korrakaitse ja süüteomenetluslike ülesannetega seotud toimingute ja menetlusega seotud andmete kogumiseks (infosüsteem POLIS), siis on veel piirikontrolli infosüsteem PKIS ja Schengeni infosüsteemi riiklik register.
Eelnõu järgmises peatükis räägitakse salajasest koostööst ja jälitustoimingust. Nagu on ka välja toodud, on siin sätestatud jälitustoimingute regulatsioon, mis ei ole kaetud julgeolekuasutuste seadusega teabehanke raames ja kuritegude uurimisega ehk kriminaalmenetlusega. Siin on käsitletud seda, et politseil on omad salajased kaastöötajad ja muud regulatsioonid selle kohta, mida on vaja teha varjatult.
"Vahetu sund", viies peatükk. Me oleme lähtunud sellest ja loodame, et korrakaitseseadus rakendub samal ajal, kui rakendub see seadus, loodetavasti 1. jaanuarist 2010, aga samas oleme valmis tegema ka kiireid muudatusi, kohendamisi, kui peaksid tekkima teatud probleemid. Ma mõtlen, probleemid korrakaitseseaduse rakendamisega, sest nagu on teada, tuleb peale seaduse vastuvõtmist veel välja töötada rakendusseadus. Samas peatükis on ka loetletud politseile lubatud erivahendite liigid. Võrreldes kehtivas seaduses sätestatud erivahendite loeteluga, ei eristata eelnõus erivahendeid ja abivahendid, vaid määratletakse nad kõik erivahenditena, sest oma olemuselt ja korrakaitseseaduse eelnõus sätestatud erivahendite definitsiooni kohaselt on tegu erivahenditega. Loetelu ei ole laiendatud, võrreldes kehtivate õigusaktidega.
Teenistuse mõiste. Siin on välja toodud varasemad seadused, mis praegu kehtivad. Me teame, et Kodakondsus- ja Migratsiooniamet tegutseb avaliku teenistuse seaduse alusel, ja see jääb ka edaspidi nii toimima. Vastavalt politsei ja piirivalve seaduse eelnõu §-le 37 ja 38 on see riigiametniku teenistus politseiametniku ametikohal ja on avaliku teenistuse eriliik. See on sarnaselt kaitseväeteenistuse, päästeteenistuse ja vanglate teenistusega. Nagu ikka on kahe asja ühendamisel alati vaja teha kompromisse ja üks kompromiss on tõesti see, et me räägime siin politseiteenistusest, me ei hakanud seda lahti lööma piirivalve- ja politseiteenistuseks, nagu on tehtud ameti nimetuses.
Ametikohad. Palju on olnud juttu, et on väga palju ülemusi. Me oleme oluliselt vähendanud ülemuste ametikohti, mitmeid kordi, ülemused-juhid on igal juhul need, kes ikka midagi juhivad, kellel on olemas alluvad. Võib-olla tippspetsialistid on teatud protsendi, kuni 10% ulatuses juhifunktsiooniga. Võtame või patrulliülema või piiripatrulliülema ja võib-olla veel mõned grupid, kellel on olemas oma vanem.
Teenistusastmed on Eesti Vabariigi nimel antavad nimetused. Teenistusastmed jagunevad spetsialisti ja juhi teenistusastmeteks. See ongi selline keeruline koht, kus olid erinevad arusaamad, vaidlused, erinevad lähenemisnurgad. Me ju teame, et piirivalve on väga erineva minevikuga, võrreldes politseiga. Ta on olnud kaitseväe osa ja muutunud peale meie liitumist NATO, Euroopa Liidu ja Schengeniga politseiasutuseks alates 1. juulist 2007. Samas on igas asutuses omad väärtused, traditsioonid. Me loodame, et leidsime siin kompromissi: kõrgematele juhtidele jäävad teatud auastmed, samas allpool on politseile omased ametinimetused. Siin on välja toodud spetsialistide ametikohad ja teenistusastmed. Nagu te näete, algavad need nooremkonstaablist ja lõpevad ülemkonstaabliga. Veel tahame likvideerida ühe ülekohtu, me tahame, et piirivalvurid ja meremehed saaksid tagasi oma vormi ja auastmed, mis neil varem olid. See pidi olema täiesti häbiväärne, et kuivamaavorm on pandud meremeeste vormiks. Igal riigil on selline traditsioon, et maa- ja meremehed peavad nii vormiliselt kui ka auastmete järgi igapidi erinevad välja nägema. Siis tulevad juba natuke kõrgema kvalifikatsiooniga ametnikud, aga mitte just juhid, vanemkomissarist kuni politseikaptenini. Edasi tulevad juhid. Nagu te näete, on säilitatud mõned piirivalve praegused auastmed – need on sõnastatud küll natuke teistmoodi, ametinimetusele on "piirivalve" asemel ette kirjutatud "politsei" –, et see üleminek ei oleks nii ühele poole kalduv.
Teenistusastmete erisused. Siin on välja toodud juhid ja on olemas isegi kaks kindraliastet, nagu praegugi on piirivalvekindral jne. On korrakaitse- ja piirivalvevaldkonna teenistusastmed, kriminaalpolitseivaldkonna teenistusastmed, kaitsepolitsei teenistusastmed, laevade ujuvkoosseisu politseiametnike teenistusastmed. Nagu te teate, peab seesama seadus reguleerima ka kaitsepolitsei politseiametnike erisusi.
Kutsesobivus- ja kvalifikatsiooninõuded. Politseiametnik peab vastama kutsesobivuse, sealhulgas kehalise ettevalmistuse ja haridusnõuetele. Kutsesobivusnõuded ja ametikohtadele vastavad kvalifikatsioonitasemed ning nende kontrollimise tingimused ja korra kehtestab siseminister. See on ka praegu nii, aga kahe ameti peale eraldi. On teatud piirangud, mis on ka praegu, siin ei ole midagi muutunud.
Kui rääkida palgast, siis politseiniku palk koosneb ametipalgast ning seaduses ettenähtud lisatasudest. Lähtume põhimõttest, et ametipalga osakaal oleks 70–80% ja lisatasu vastavalt 20–30%. Lisatasu hulka kuuluksid teenistusastmetasu, teatud palgamäärad, mida kehtestab Vabariigi Valitsus kriminaalpolitseinikele või piirkondadele, võib-olla näiteks Ida-Virumaale. Oleme ka seda meelt, et teatud protsent peaks olema tasu tulemusliku töö eest.
Toetused, hüvitised. Ega siin väga palju ei muutu. Politsei ja piirivalve seaduse eelnõu §-s 75 ja 76 täpsustatakse teenistusega seotud arstiabi ja sõitu teenistuskohta ja tagasi. Seda tagatakse siis, kui ei ole mõistliku ajagraafikuga ühistransporditeenust või politsei ei korralda vastavat transporti. Teised on samamoodi nagu praegugi.
Tööaeg ja puhkeaeg. Nõusolekuta puhkuse katkestamise aluseid on kehtiva seadusega võrreldes vähendatud ning jäänud on üksnes äärmuslikud juhtumid. Kehtivas politseiteenistuse seaduses on nõusolekuta puhkuse katkestamise alused ette nähtud nii inimese päästmiseks kui ka teatud sündmuste tagajärgede kõrvaldamiseks. Eelnõu järgi võib nõusolekuta puhkust katkestada riigi julgeoleku tagamiseks, riigikaitse vajadusel ning massiliste korratuste ärahoidmiseks ja lõpetamiseks.
Teenistusest vabastamine. See on enam-vähem samamoodi nagu praegu, millal võib vabastada ja kuidas teenistusaega saab pikendada.
Väljateenitud aastate pension. Siin on teatud erisused. Teatavasti on praegu piirivalveametnikul õigus saada pensioni 55-aastaselt ja politseiametnikul 50-aastaselt. Nende puhul, kes asuvad tööle pärast uue seaduse jõustumist, pärast 1. jaanuari 2010, on üldine lähenemine, et pensionile minnakse 55-aastaselt. Piirivalveametnikul on see nagunii 55, aga nendel politseiametnikel, kes lähevad 1. jaanuaril üle, säilib seesama, mis nendel on praegu, st 50. On sisse viidud üks kitsendus. Praeguseni on olnud olukord, et kui inimene läheb politseist või piirivalvest ära, on kuu aega ära ja seejärel tuleb tagasi, siis tema staaž taastatakse ja pärast võib ta minna pensionile ning saada kõik oma pensionihüved kätte. Seaduseelnõus on nüüd viimase viie aasta pideva staaži nõue ja alles siis saab väljateenitud aastate pensioni kätte.
Veel on sisse viidud selline kitsendus. Kui te vaatate, et piirivalves on teenistusstaaž vähemalt 12 aastat ja kuus kuud ning politseis samamoodi, siis alates 1. jaanuarist 2010 neid enam ei rakendata. Need hüved lähevad natuke väiksemaks.
Siin on toodud ka teatud rakendussätted, politseiametniku vande andmine, politseiametnike ametikohtade loomine, politseiteenistuse staaži arvestamine piirivalveteenistuse seaduse alusel teenivate piirivalveametnike üleminekul politsei ja piirivalve seaduse järgsesse politseiteenistusse, politseiteenistuse seaduse alusel teenivate politseiametnike üleminek politsei ja piirivalve seaduse järgsesse politseiteenistusse ja veel mõned üleminekusätted.
Tänan tähelepanu eest!