Lugupeetud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Ma tean, et aastaid on spekuleeritud selle üle, kas ja kelle poole ma erakondlikult kaldu olen. Lõpuks pean ma selle otse välja ütlema. Pöördun teie poole nii riigikontrolörina kui ka ühe partei huvide ja põhimõtete esindajana. Olen seda parteid toetanud juba aastaid. Viimasel ajal on ajakirjanduses ilmunud lugudest näha üha suurenev toetus selle partei põhimõtetele. Selle parteiga olen ma seotud ka perekondlikult oma pastorist isa ja talupojast vanaisa põhimõtete kaudu. Selle partei nimeks võiks olla Terve Mõistuse Partei ja selle partei programmile ma täna kõneldes toetun.
Just terve mõistus ütleb meile, et Eesti riik on taas jõudnud ühte olulisse arengupunkti, kus otsustatakse aastakümneteks, mis meist saab: kas jääme vinduma ja ainult iseenda ette nägema nagu puuris istuv kaagutav kana või suudame tõusta kõrgemale, näha maailma ja oma olukorda avaramalt, nii nagu see paistab näiteks kotkale. Valikust nende kahe vaatepunkti vahel, kana ja kotka oma vahel, lähtub ka mu tänane mõttearendus.
Meie ees on taas nagu ajaloo aken, mis avaneb ainult hetkeks. Seda hetke tuleks ära kasutada. Kuid milleks? Oluliste reformide tegemiseks riigi jätkusuutlikkuse nimel.
Ma ei hakka kordama ülevaadet, mis teil kõigil on kirjalikult käes. See on ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2007. aastal. Pole mõtet keskenduda üksikküsimustele, vaid tuleb otsida lahendusi sellistele probleemidele, millel on riigi arengu seisukohalt põhimõtteline tähtsus. Eesti vajab ratsionaalseid otsuseid ja ma püüan teid toetada nende otsuste kujundamisel.
Head kuulajad! Vaatasin siia tulles Toompea lossi esist väljakut ja julgen arvata, et suurem osa siin saalis istujaid puutub kokku autojuhtimisega. Sellepärast loen ma teile kõigepealt ette kaks lõiku B‑kategooria mootorsõiduki juhi ettevalmistamise riiklikust õppekavast: "Kogenematu juhi tähelepanu kinnistub ebaolulisele ja sageli üksikobjektidele, jättes olulise täpsustamata. Kogenud juhi pilk haarab tervikut lähedalt ja kaugelt, see lubab ennustada liiklusolukordade kulgu ette. Õpetaja peab suunama õpilase tähelepanu (mõtet) ka nendele ohtudele, mida õpilane hetkel ei näe." Sama õppekava jätkab: "Maanteesõit nõuab erioskusi. Seoses tunduvalt suurema sõidukiirusega kui linnas peab juhi pilk haarama informatsiooni märksa kaugemalt [- - -]. Ka oma kavatsustest tuleb teisi liiklejaid teavitada varem kui linnasõidul [- - -]."
Riigi ja auto juhtimisel on olulisi sarnasusi. Mulle teeb muret, et meie pilk on aasta-aastalt muutunud üha lähemale suunatuks ehk me ei käitu maanteesõitu tegevate juhtidena, vaid pigem nagu need, kes teevad lühikesi sutse ühe maja hoovist teise. Teisisõnu: kui varem elati valimistest valimisteni, siis nüüd on hakatud elama eelarvest eelarveni või isegi lisaeelarvest lisaeelarveni.
Ükskõik, mis pakitsevaid igapäevaprobleeme meil tuleb lahendada, ei tohiks me lasta end nende alla matta. Nii kaob silmist kaugem siht. Rapsimine ei vii kuhugi. Loodan, et suudame kavandada vähemalt oma lähiaastate tegevust nii, et me ei lase käest võimalust liituda eurotsooniga. See on eesmärk, millel on tulevikule oluline stabiliseeriv mõju. See on väga oluline lähiaastate eesmärk.
Kuid meil tuleb saavutada olukord, kus Eestil on selged sihid mitte üheks ega kaheks aastaks, vaid kümneks, kahekümneks ja kolmekümneks aastaks. Nende sihtide saavutamiseks peavad olema ka selged tegevusplaanid.
Ma ei mõtle siin mitte praegust olukorda, kus riigis on tohutult kõikvõimalikke strateegiaid ja muid eri nimede all kokkukirjutatud pabereid, millest suurt midagi ei sõltu. Neid kavu olgu mitu korda vähem, kuid nad olgu selged, süsteemsed ning paindlikud. Neile olgu toeks rahastamine ja reaalsed teod.
Kuid nende sihtide seadmiseks on vaja initsiatiivi, pealehakkamist, eestvedamist, ideid. Siin on parlamendi šanss: olla värskete ideede looja, anda tõuge riigi tuleviku kavandamisele, olla omamoodi tulevikufoorum. Kui siin varem ühe publiku meeli erutava päevakorrapunkti asjus on hõisatud, et parlament näitas, et tal on kõrvad, siis parlament saaks nüüd rohkem rakendada ka seda, mis jääb kõrvade vahele.
Praegu käib siin 2009. aasta eelarve vormistamine. Milline üldse saaks olla ja peaks olema parlamendi roll eelarvemenetluses? Eelarve detailne kavandamine ei saa tänapäeval paraku olemuslikult toimuda parlamendis, kel puudub selleks vajalik info ja kel puudub selleks ka vajalik aparaat. Parlamendi roll eelarve kokkupanekul peaks olema tugev osalus nende visioonikavade kaudu, mis annavad üldised eesmärgid. Valitsus saab eelarve kui riigi arendamise plaani kaudu neid eesmärke täita. Parlamendi töö oleks aga ka seirata, kuidas valitsuse poliitika ja otsused eri valdkondades toimivad. Kas me saame oma maksuraha eest seda, mida peaksime, ja seda, mida meile on lubatud? Teisisõnu: toimima peab ahel eesmärgid-tegevused-raha-resultaadid. Nii saab parlament olla sidustajaks poliitikate ja reaalse elu vahel.
Praegune eelarve ja tagasiside selle kohta muidugi eesmärkidele ja nende saavutamise tulemuslikkusele ei keskendu. On oluline, et Riigikogu ja avalikkus saaksid pildi riigi eelarvelisest jätkusuutlikkusest 10–15 aasta perspektiivis. Te ei tea ju praegu, kuidas eri õigusaktidest tulenevad riigi kohustused mõjutavad tulevikus riigi finantsseisundit. Samuti puudub enam kui poolte siin saalis vastu võetud seaduste puhul info selle kohta, milline on nende mõju eelarvele.
Lugupeetavad! Aeg-ajalt saab parlament ajakirjanduses sarjata selle eest, et siit tuleb liiga vähe seadusi. Ihalus võimalikult suure hulga seaduste ja ülidetailse reguleerituse järele näib olevat lõpmatu. Ma olen vastupidisel seisukohal: mida vähem tuleb kõikvõimalikke seadusi, mida vähem detailsed nad on, seda parem. Kahtlemata on valdkondi, kus on vajalik äärmiselt täpne reguleerimine, kuid suuremalt jaolt tuleks minu arvates lähtuda headest tavadest, kokkulepetest, kasutada rohkem kaalutlusõigust ning läheneda mõistlikult. Teisisõnu: lähtuda ikka ja jälle tervest mõistusest.
Üks selline heade tavade kogumik on teile välja jagatud koos aastaülevaatega. See on e-riigi harta, mille loomise kavast ma teile möödunud aastal rääkisin. E-riigi harta koondab nimelt hea halduse põhimõtted ning on abiks kodanikule ja ametnikule.
Seega kutsun ma nii parlamenti kui ka valitsust üles tegema põhjalikku inventuuri kõikvõimalikes seadustes, kordades, kavades ning kõrvaldama kõik selle, mida tegelikult ei ole vaja ja mille puhul on tegu selgelt ülereguleerimisega. Inimesed kurdavad põhjusega, et asjaajamine on tehtud kohutavalt bürokraatlikuks ja jäigaks. Igasugune ebamõistlik halduskoormus peab kaduma. Kui mu mälu ei peta, siis Euroopa Liidus on alustatud samasugust protsessi.
Austatud Riigikogu! Riigikontroll on seadnud endale eesmärgiks toetada oma analüüsidega neid, kes peavad tegema otsuseid, mis on vajalikud riigi ja ühiskonna jätkusuutlikkuse tagamiseks. Ma kahjuks ei ole täheldanud erilist indu otsuseid teha. Markeerin ehk tavapärasest reljeefsemalt valdkondi, kus on vaja otsuseid teha. Siin ei ole midagi uut ega ootamatut, see kõik on teile teada. Mida paraku ei ole, need on selged otsused.
Kõigepealt on vaja selgeks saada ja välja öelda, mida me tahame. Teisisõnu: milline on selle riigi äriplaan või n‑ö Suur Eesmärk? Sellest sõltuvad ülejäänud tegevused aastakümnete perspektiivis. Milline on meie majanduse nišš? Kust tuleb see raha, mida riik eksistentsiks ja arenguks vajab? Milleks seda raha kulutatakse? Kust tuleb kapital? Miks keegi üldse peaks Eestisse investeerima?
Me peame aru saama ka sellest, milline on meie olukord seoses vananeva rahvastikuga. Oleme äärmiselt piiratud majanduslike ja inimressurssidega miniriik. Meil on umbes 655 000 töötajat ning ligi 378 000 pensionisaajat, neist vanaduspensionäre umbes 294 000. Meie töövõimetuspensionäride arv on viimase seitsme aasta jooksul kasvanud ligi 56%. Arvuliselt tähendab see üle 24 000 töövõimetuspensionäri juurdetulekut. See on ligi 4000 rohkem kui Viljandi linnas elanikke. Eestis on töötajate ja pensionäride suhtarv praegu ebanormaalne ja see näitaja üha halveneb. Kui ettevõtjad ütlevad, et see tee viib sohu ning pensionieaga tuleks midagi ette võtta, on kohe tohutu kisa lahti.
Ma olen veendunud, et pensioniea tõstmine lähemate aastakümnete jooksul, näiteks 65.–66., aga võib-olla ka 67. eluaastani on möödapääsmatu. See ei lahenda olukorda, kuid pisut leevendab seda. Aus oleks aga seda teha ja öelda need seisukohad välja juba täna. Riigile tekitab ekstrakoormust ka suur hulk enne tähtaega ja soodustingimustel pensionile jääjaid. Peamine on siiski aga pensionäride ja töötajate vilets suhtarv.
Kas meil näiteks ei tuleks arutada, kuidas meelitada siia riiki näiteks juurde 300 000 täiselujõus tippkvalifikatsiooniga maksumaksjat või parem päris noort inimest, et kuidagi normaliseerida töötajate ja ülalpeetavate vahekorda tulevikuperspektiivis? Tuleb aru saada, et neid inimesi, kes tööd teevad, jääb järjest ja järjest vähemaks. See probleem teravdub eriti 20–30 aasta pärast. Muidugi tuleb tegutseda ka selle nimel, et inimesi, kes meil on, Eestis hoida.
Otsuseid tuleks teha juba täna, mitte jätta see neile, kelle õuele selle probleemi lahendamine tuleb näiteks aastal 2040. Siis on juba liiga hilja. Me konkureerime teiste Euroopa Liidu liikmesriikidega nii liidusisese kui ka liiduvälise tööjõu pärast ja ma ei julge väita, et me oleksime kõige atraktiivsemad.
Olukorda leevendab pensionisammaste süsteem, mis, jumal tänatud, õigel ajal ära tehti, kuid täit efekti annab see alles aastakümnete pärast. Nüüd on vaja aga astuda uued sammud.
Veel sotsiaalvaldkonnast. Niipea, kui peaminister võttis üles kõikvõimalike laustoetuste küsimuse, sattus ta rünnakute alla. Täiesti ebaõiglaselt. Ma olen kindlalt seda meelt, et igasugused laustoetused tuleb läbi vaadata ja need, mis võimalik, teha vajaduspõhiseks, et toetust saaksid ainult need, kes toetust tõesti vajavad.
Puuetega inimeste väikest toetust saab näiteks iga neljas vanaduspensioniealine inimene, Kagu-Eestis juba vähemalt iga kolmas vanaduspensioniealine inimene. See on vaid üks näide toetuse kohta, mis tegelikult ei toeta ja mis oleks mõistlik asendada inimestele vajalike teenustega.
Väga ettevaatlik tuleks olla sellise toetuse loomisega, mille suurus sõltub otseselt palga suurusest. Palgakasv dikteerib ka riigieelarve kulude kasvu. Riigieelarvet tehes tuleb see kasv võtta nii või teisiti teiste kulude arvelt.
Tunnetada tuleks ka teatud proportsionaalsust. Mõtteainet peaks pakkuma näiteks asjaolu, et iseenesest suurepärase vanemahüvitise kulud perioodil, kuni laps saab poolteiseaastaseks, on riigieelarves kasvanud mõne aastaga sama suureks kui riiklike peretoetuste kulu lapse 19‑aastaseks saamiseni.
Toetuste süsteem peab olema selline, mis ei soodustaks inimeste väljumist tööhõivest. Ei tohi tekitada olukorda, kus eri toetusi noppides on võimalik lahedalt ära elada tööd tegemata. Aastate jooksul on igasuguseid laustoetusi järjest juurde tekkinud ja nüüd ei ole enam julgust neid reformida. Vaja oleks see julgus leida. Juba praegu läheb riigieelarvest kõikvõimalikeks sotsiaalvaldkonna kuludeks pisut vähem kui pool. See osa ähvardab samamoodi jätkudes suureneda, tulud aga vähenevad. Kust tuleb puudujääv raha?
Arvan, et muudatustest pole pääsu ka tervishoius. Siin on mõtteainet spetsialistidele, kuidas tervisekindlustussüsteemi muuta efektiivsemaks, kas tuua juurde näiteks erakindlustuse elemente, nagu me näeme juba praegu pensionisüsteemi puhul. Samuti on vaja mõelda, kuidas suunata inimesi rohkem ise oma tervise eest hoolt kandma ja mida oleks mõistlik teha, et vähem kulutada võitlusele tagajärgedega ehk haigustega, muu hulgas kutsehaiguste ja tööõnnetustega, ning rohkem panustada nende ärahoidmisse.
Austatud parlament! Suur ja ülioluline valdkond, mis ootab samuti radikaalseid otsuseid, on haridus, kitsamalt võttes hariduse kvaliteet ja koolivõrk. Koolivõrgu reformi katseid on osa omavalitsusi aastaid saboteerinud ja seetõttu pole erilisi edusamme olnud. See on otseselt seotud ka haldusterritoriaalse reformiga, millest aga pisut hiljem.
Meie koolivõrgu struktuur vajab ümbertegemist. Praegu püüab iga omavalitsus küünte ja hammastega kinni hoida oma koolist, eriti gümnaasiumist. Põhjus on selgelt majanduslik: omavalitsused kasutavad koole lihtsalt rahapumpadena. Muide, sellist avameelset pealkirja "Kool kui rahapump" kasutas ühel slaidil üks juhtiv omavalitsustegelane mõne aja eest oma kolleegidele ettekannet tehes. Sattusin kord kohalikust ajalehest lugema ühe vallajuhi arutlust, et siis pole ju vallal üldse mõtet, kui kool kinni pandaks. Vastaksin sellele vallajuhile: ei olegi mõtet.
Ma pooldan miinimumprogrammina gümnaasiumide riigile ülevõtmist ja seda kogu vastutusega nii hariduse kvaliteedi kui ka koolivõrgu eest. Ma ei imestaks, kui näiteks pool või kolmandik gümnaasiumidest tuleks kinni panna või reorganiseerida. Mitte ainult sellepärast, et meil lihtsalt pole noori, kes seal õpiksid, vaid ka sellepärast, et meil ei ole nii palju kvalifitseeritud õpetajaid, kes neid noori õpetaksid.
Kordan veel: prioriteet peaks olema hariduse kvaliteet.
Üle tuleks vaadata põhikoolide ja algkoolide võrk. Riik peaks ütlema, missugusest minimaalsest õpilaste arvust alates ta kooli rahastab. Ühes Eesti vallas on näiteks neljaklassiline algkool, kus on neli õpilast ja kooli personal koosneb suisa viiest inimesest. Arvan, et kui õpilasi on teatud piirist vähem, võib ju kooli pidada, kui on neid, kes tahaksid seal õppida, ja kui on kvalifitseeritud õpetajaid, kuid siis valla või linna oma raha eest ja maksta tuleks neil minu arvates ka õpetajate palk, üldse kõik kulud. Tugevate põhikoolide süsteem on aga maapiirkondade laste hariduse ja tuleviku jaoks võtmetähendusega.
Koolivõrgu reform parandaks hariduse kvaliteeti ega halvendaks kättesaadavust. Koolibusside süsteem, mis pole võõras ka Eestis, lahendab täielikult kättesaadavuse küsimuse. Näiteks Soomes on omavalitsustel kohustus tagada õpilaste tasuta transport kooli, kui kooli kaugus õpilase kodust on viis kilomeetrit või rohkem või tema koolitee on muidu ohtlik. Põhja-Soomes on õpilaste koolibussi teekond 50–75 kilomeetrit ja on juhtumeid, kus see on 100 kilomeetrit või rohkem. Soome üldharidust peetakse aga väga kõrgel tasemel olevaks. Muide, Norras on suisa koolipaadid, mis korjavad lapsed kokku saarte pealt. Seega ei pea kool olema üldse üle hoovi. USA‑s sõidab üle poole lastest kooli ja tagasi koju koolibussiga. Marsruudid on tehtud arvestusega, et sõit ei võtaks üle tunni aja. Väga detailselt on paigas kvaliteedistandardid, turvalisuse nõuded jne.
Ma soovin jõudu ja meelekindlust kõigile omavalitsustele, kes tahavad oma territooriumil või koos naabervaldadega näiteks mitu kooli kokku panna, kuid kelle mõistlikke kavasid oma laste tuleviku suhtes püütakse tihti eri vahenditega nurjata.
Kõige selle juures on Haridus‑ ja Teadusministeeriumil kindlasti võimalik võtta kõrvalseisja hoiak, sest koolikorraldus on justkui omavalitsuse kätte antud. Meenutagem, et reeglid on ikka riigi teha. Siin on iga reformiga viivitatud päev rohkem kui kurjast. Mul oleks väga hea meel, et kui neljapäeval on siin saalis riiklikult olulise küsimusena arutelul hariduse kvaliteet ja kättesaadavus, siis tehtaks ka olulisi otsustusi.
Austatud parlamendiliikmed! Veel haridusest, täpsemalt, kõrgharidusest. Ka siin tuleks inimeste ja riigi tuleviku nimel teha jõulisi reforme. Kõigepealt, Eestis on devalveerunud juba ainuüksi kõrgkooli mõiste, rääkimata sellest, et nad on osalt muutunud halli keskpärasust tootvaks vooluliinivabrikuks. Ülikoolid on leevendanud oma rahamuresid, laiendades järjest enam vastuvõttu n‑ö pehmetele tõmbeerialadele.
Praegu õpib juba 54% tudengitest riigieelarvevälistel kohtadel ja just need noored täidavad sotsiaalvaldkonna perspektiivitu ületootmise riiulit. Riik aga laseb sellel tarbetul tegevusel avalik-õiguslikes ülikoolides kesta. Riigi enda tellimus on küll mõistlik ning keskendub loodus‑ ja täppisteadustele, samal ajal ei ole tehtud suurt midagi, et noored otsustaksid nende valdkondade kasuks.
Põhikool ja gümnaasium annavad tehnika ja tehnoloogia valdkonnas lahja ettevalmistuse ning absoluutse valikuvabaduse tingimustes viivad noored oma vanemate raha vastutustundetult laienenud tasulise kõrghariduse popsektorisse. Lisaks näitavad meie auditid, et toimub ristsubsideerimine riiklikult rahastatavate õppekohtade ja tudengite enda kinnimakstavate õppekohtade vahel.
Ma arvan, et paljud asjad loksuksid paika, kui lõpetada avalik-õiguslikes ülikoolides vastuvõtt eelarvevälistele kohtadele ehk lõpetada masstootmine, mis on nii riigi kui ka tegelikult noorte inimeste tuleviku seisukohalt üpris mõttetu. Näiteks oli Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas 2007. aastal 29 riigieelarvelist kohta, kuid tasuta võeti vastu 55 ning tasulistele kohtadele veel 243 sisseastujat. Lisaks asus 300 noort avatud ülikoolis juristiks õppima. Kokku võeti seega ühel aastal vastu peaaegu 600 juristiks tahtjat. Mujal on samalaadne olukord.
Mis puudutab ülikoolidele esitatavaid kvaliteedinõudeid, siis need peavad olema sellised, mis tagaksid nende lõpetajatele tipptasemel hariduse. Siis lõpeks ka olukord, kus Eesti-suguses riigis on 34 kõrgkooli. Viis aastat tagasi oli neid suisa 49. Paraku on see siin saalis omal ajal madalale seatud lati vili. Eesti-suguses riigis jagub häid õppejõude ja raha ehk vaid kahe avalik-õigusliku ülikooli mehitamiseks. Üks oleks Tartus ja teine Tallinnas katusorganisatsiooniks eri profiiliga kolledžitele.
Tehnika‑ ja tehnoloogiavaldkonnas vähenev inim‑ ja ajupotentsiaal toob kaasa olulisi muresid. Näiteks, üks absoluutselt kõiki puudutav teema on energeetika. Kus on need otsused, mis annavad meile kindluse, milline on meie energiavarustus 10, 20, 30 või 40 aasta pärast? Kus nad on? Taas käib ainult jutt ja kord nii, kord naa.
Kust tuleb raha, mida me vajame lähema 10–20 aasta jooksul oma energeetika säilitamiseks? Ma ei räägi praegu isegi tuumajaama ülesehitamisest. Kust tuleb elektrivool, kust tuleb soojus ja mis hinnaga? Pole ette näha mingi imemasina leiutamist, mis paekivist otsekohe sealiha või elektrit toodaks. Teadjaid ja tegijaid jääb samuti järjest vähemaks.
Nagu ütles hiljuti valitsuse esindaja: lähema kaheksa aasta jooksul vajab Eesti Energia vähemalt 60 miljardit investeeringuid. See on suur summa. See on kaks kolmandikku Eesti riigieelarvest. Kas see raha korjatakse kokku elektri hinna kaudu, mis ilmselt niikuinii kahekordistub aastaks 2013, kui turg avaneb, või tuleb kehtestada spetsiaalne maks?
Samuti vajab Eesti kaugküttevõrk ajakohastamist. Kaugküttest sõltub ligi miljoni inimese toasoe. Mitukümmend miljardit küttemajandusele tuleb kulutada, seda me täna ei tea. Eks elu näitab. Kuid energiasektori investeeringuvajadus järgneval kümnendil võib kokku ulatuda ligi 100 miljardi kroonini, kusjuures see summa ei hõlma veel tuumajaama.
Lisaks on Eestile ülimalt oluline energiat säästlikult kasutada ja muuta nii kodud kui ka tootmine energiat raiskavast energiasäästlikuks. Need on meie mõistes hiiglaslikud summad, kuid kõik on muidugi suhteline. Meil tuleb aru saada, et summad, millega me siin riigis tavaelus opereerime, on Euroopa ja maailma mastaabis marginaalsed.
Head kuulajad! Mõni sõna haldusreformist või haldusterritoriaalsest reformist, mis iganes nimetuse all keegi soovib seda käsitleda. Kõik justkui saavad aru, et reform on möödapääsmatu, aga ikka ei juhtu midagi. Kõik muudkui vindub ja vindub edasi. 227 valda ja linna on jätkuvalt alles. Aastal 2007 oli alla 3000 elanikuga omavalitsuste osakaal koguarvus 67%. Kahes kolmandikus omavalitsustes elab kokku vaid 17% rahvastikust. Alla tuhande elanikuga valdu on aga suisa 35. Kogu meie riigis on sama palju inimesi kui ühe korraliku suure linna ühes linnajaos. Tegelikkuses võib ju tervet Eestit mõtteliselt vaadelda kui üht omavalitsust Euroopa ruumis. Kui riik on saanud mitmed funktsioonid delegeerida Brüsselisse ja sellega oma koormust kergendanud, siis omavalitsustel ei ole kuhugi midagi delegeerida.
Tuleb aru saada: küsimus ei ole vaid selles, kas omavalitsusi on 15, 60 või 200. Eestis ei ole ei füüsilist ega intellektuaalset kapatsiteeti, et omavalitsused olemuslikult suudaksid neile antud funktsioone täita. Küsimus ei ole rahas. Seda kõike tõendab lugematu hulk materjali, mida ma ei kavatse hakata ümber jutustama. Praktika näitab: me võime oma audititega tõestada, et öösel on pime ja paremal juhul paistab kuu, aga ikkagi kostab kuskilt hääli, mis ütlevad, et neil paistab ka öösel päike.
Kahetsusväärselt pole valitsusele juba ligi kahe aasta jooksul esitatud ühtegi süsteemset haldusterritoriaalse reformi plaani. Neid liivakastimänge parteide vahel haldusterritoriaalse reformi teemal on piinlik vaadata. Ma tunnustan kõiki omavalitsusi ja nende juhte, kes omal algatusel on ühinenud või kavatsevad ühineda, kuid on vaja läbimõeldud terviklahendust. Ühinemist pole mõistlik lasta kulgeda isevoolu, sest see toob kaasa värdalasid. Olukorras, kus riik on retoorikas toetanud vabatahtlikku ühinemist, pole ometi suudetud ühinejatele tagada asjatundlikku abi. Just abi ja nõu on omavalitsustes väga oodatud. Selle andmine on riigi kohus.
Haldusreform annaks lootust, et need inimesed, kelle silmad veel säravad ja kes soovivad oma elu korraldada väljaspool suuremaid linnu, saaksid elementaarsel tasemel teenuse, ettevõtlus areneks ühtlasemalt ja paraneks ka inimeste elujärg. Eesti saaks uue hoo.
Lisaks omavalitsustasandile tuleks läbi mõelda ka maavalitsuste ja maakondliku juhtimistasandi funktsioonid. Et kõigi otsustega muudkui venitatakse, on paljud nooremapoolsed kvalifitseeritud töötajad maavalitsustest juba lahkunud, sest neid on aastaid vastutustundetult ebakindluses hoitud.
Lugupeetud parlamendiliikmed! Kõik see, millest ma täna rääkisin, seisab kinni kõige olulisema reformi taga. See on mõtlemise reform. Ehk lõpetuseks tagasi algusesse, kana ja kotka juurde.
Mäletan, et aastaid tagasi, kui veel käisid liitumiskõnelused Euroopa Liiduga, tegi toonane Eesti Telegraafiagentuur uudise selle kohta, et Eestis tuleb kanalates teha ümberehitusi, sest puuride kõrgus pole piisav. Sellel aastatetagusel uudisel oli väga tabav pealkiri, mis on kujundina oluline ka tänases päevas. See pealkiri kõlas: "Euroopa Liit lubab Eesti kanal selga sirutada".
Tuleb meeles pidada, et ka selga sirutav kana jääb ikka kanaks. Meie endi seesmisest hoiakust sõltub, kas me oleme edaspidi kui kana takus, kes tammub paigal, või oleme kui kotkas, kes lendab hääletult, kuid see-eest kõrgele ja kaugele ning kelle maailmapilt ei lõpe iseenda ninaesisega.
Suure ja globaalse pildi loomiseks on vaja suur töö teha kõigil liidritel, sealhulgas poliitilistel liidritel. Valik on, kas orienteerida end vaimsele vaakumile või mõtlevale, avara pilguga, vastutustundlikule inimesele.
Minu arvates ei ole vastutustundlik mängida madalatele ihadele ja sügavatele kompleksidele, mis ei aita üsna tuntaval osal valijaskonnast jõuda oma arusaamades 21. sajandisse. Eesti vajab tuleviku kindlustamiseks avarat vaadet.
Praegu tuleb majandusele luua soodsad tingimused taastumiseks ja uueks arenguhüppeks, toetada ettevõtjaid, kelle loodavast väärtusest tuleb ju see tulu, mida ühiskonna kui terviku huvides ümber jagatakse.
Terviklik riigireform on üks eeltingimusi, mis aitaks meie majandusel ise terveneda ja uusi töökohti luua. Selle optimistliku noodiga ma täna lõpetan. Ma tänan teid südamest tähelepanu eest!