Head kolleegid! Menetluses olevat valitsuse esitatud seaduseelnõu on ette valmistatud juba kolm aastat. Vahepeal on see töö peatatud ja sahtlisse pandud ning siis jälle edasi mindud. Varasematel aastatel olid eelnõu koostamise töögruppi kaasatud ka omavalitsuste esindajad: Eesti Linnade Liit ja Eesti Maaomavalitsuste Liit. See oli nii kuni käesoleva aasta alguseni. Kahju, et täna meile esitatud eelnõu on kokku pandud praeguste koalitsioonipartnerite poolt. Kohalike omavalitsuste arvamust ja ettepanekuid, mis seaduseelnõu kohta esitasid Eesti Linnade Liit ja Eesti Maaomavalitsuste Liit, ei arvestatud. Omavalitsusliidud ei ole kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse eelnõu kooskõlastanud, nad andsid sellele eitava hinnangu. Praegune koalitsioon tegi suvel eelnõu kohta veel tuhat muudatusettepanekut, mida kooskõlastusringile ei saadetudki, kuid mis muutsid täielikult algset kontseptsiooni. Täna meile esitatud eelnõu on kõigist variantidest halvim, see pärsib kohaliku omavalitsuse arengut. Tooksin teile põhilised riived selles eelnõus.
Esimene teema. Eelnõus sätestatu võib põhjustada praktikas finantsdistsipliini nõrgenemise ja viia omavalitsusüksused finantsraskustesse. Esiteks, § 38 "Nõuded muudele varadele". Lõige 1 sätestab, et kohaliku omavalitsuse üksustel on keelatud omandada aktsiaid, osi, muid omakapitaliinstrumente ja väärtpabereid, mida ei loeta likviidseteks varadeks vastavalt käesoleva seaduse §-le 37, kui see ei ole vajalik kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse §-s 6 nimetatud või muudest seadustest tulenevate ülesannete täitmiseks või kui see ei ole kavandatud arengukavas. Sisuliselt annab nimetatud säte omavalitsusele võimaluse osaleda igas ettevõttes ning sellest ka laenu anda. Ainuke piirang on, et osalus selles ettevõttes tuleb ette näha arengukavas. Selles sättes peitub reaalne oht, et omavalitsuses tekivad finantsprobleemid, kuna paljudel omavalitsustel puudub kompetents äriühingutes osalemiseks ja laenutegevuse reguleerimiseks. Pealegi ei ole turutõrgete leevendamine sellisel viisil kindlasti kohaliku omavalitsuse ülesanne. Sisuliselt võtab kohalik omavalitsus sellega omale riskiinvestori rolli.
Teiseks, § 39 "Nõuded kohustuste võtmisele" sätestab, et kohaliku omavalitsuse üksus võib võtta pikemaks perioodiks kui üheaastase tagastamise tähtajaga laenu, emiteerida võlakirju ning võtta kapitalirendi- või faktooringukohustusi ainult investeeringuprojektideks, osaluste, aktsiate, osade ja muude omakapitaliinstrumentide omandamiseks, käesoleva seaduse § 38 lõikes 2 nimetatud laenude andmiseks ning § 35 lõikes 2 nimetatud võlakohustuste tasumiseks. Kui seni valla- ja linnaeelarve seaduse kohaselt võis omavalitsusüksus võtta laene üksnes arengukavas ettenähtud investeeringuteks, siis selle eelnõu kohaselt lubatakse pikaajalist laenu võtta ka lühiajaliste võlgade katteks, st tähtajaks tasumata arvete katteks ja ettemakseteks. Sisuliselt lubatakse pikaajalist laenu võtta riigi võlgade katteks, mis ei vasta kindlasti avaliku halduse heale tavale.
Kolmandaks, §-s 38, mis käsitleb laenu andmist konsolideerimisgrupi liikmetele ning garantiide andmist, on lõikes 2 sätestatud: "Kohaliku omavalitsuse üksusel on lubatud anda laenu kohaliku omavalitsuse üksuse konsolideerimisgruppi kuuluvatele äriühingutele, sihtasutustele ja mittetulundusühingutele ning tagada ainult nende poolt võetavaid kohustusi." Eelnõu muudab täiesti kehtivat korda, mille kohaselt kohalikel omavalitsustel ei olnud lubatud anda teistele subjektidele laenu ega ka pantida oma vara ega anda garantiisid. Seletuskirjas on väidetud: "Muudatused on vajalikud, sest praktikas on eespool nimetatud finantsskeeme otseselt vaid varjatud kujul rakendatud, kuid seni on puudunud selleks õiguslik regulatsioon." Kas tõesti on seaduseelnõu mõte seadustada tegevust, mis seni seadusvastane on olnud? Ka eelnõu seletuskiri ütleb ju, et Euroopa riikide õigussüsteem näeb reeglina ette, et kohalikud omavalitsused ei tohi oma vara hüpoteegiga koormata.
Teine teema. Eelnõus sätestatud seaduse tagamise meetmed ei vasta kohati rikkumise suurusele ja on suunatud kodanike, mitte rikkumise toime pannud isiku vastu. Leiame, et karistusmeetmed on ebaprofessionaalsed ja mittekohased, sest eelnõu võimaldab peatada tulumaksu tasandusfondi ülekanded või neid vähendada ilma ette teatamata, andmata võimalust puudust mõistliku tähtaja jooksul kõrvaldada. Näiteks, ülekanded peatatakse, kui kohalik omavalitsus ei ole aruannet volikogus kinnitanud. Karistatakse selle eest aga omavalitsusüksust ja selle elanikke. Eelnõust ei selgu, kas väljamaksete peatamiste ajal saamata jäänud tulumaks või tasandusfondi maksete raha hiljem ikka saadakse. Tegemist on arusaamatu karistusmeetmega, mille puhul puhtalt tööalase lohakuse või valede otsuste tegemise eest ei määrata karistust mitte rikkujale, vaid karistatakse kodanikke.
Kolmas teema. Konsolideerimisgrupp ja selle juhtimine. Esiteks, finantsdistsipliini meetmete rakendamisel võetakse aluseks puudujäägi ülemmäär, mida arvestades on kohaliku omavalitsuse üksuse konsolideerimisgrupi koosseisu maksimaalselt täiendatud, s.t arvesse võetakse lisaks valitsussektorile ülejäägid-puudujäägid arvestusse kuuluvates üksustes ja valitsussektorivälistes üksustes. Eelnõus sätestatud konsolideerimisgrupi ulatus väljub eelnõus püstitatud eesmärgi raamest ning seetõttu on niisugused piirangud omavalitsuste suhtes ebaõiglased. Teiseks, eelnõus kehtestatakse finantsdistsipliini tagamise meetmed nii kohaliku omavalitsuse üksuse kohta eraldi kui ka kogu kohaliku omavalitsuse üksuse konsolideerimisgrupi kohta. Seega peab kohaliku omavalitsuse üksus finantseerimisel arvestama nelja piiranguga. Nelja piiranguga finantsdistsipliini kehtestamine ei ole läbinud kooskõlastusringi, seda ei ole kooskõlastatud kohalike omavalitsustega ega kohalike omavalitsuste liitudega. Samas on eelnõu omavalitsusüksustele ja avalikkusele tutvustades rõhutatud just seda, et võlakoormuse piirangud on vaid grupi kohta tervikuna. Kolmandaks, eelnõust ei selgu, kuidas peaks kohaliku omavalitsuse üksus oma konsolideerimisgruppi kuuluvaid üksusi juhtima. Seaduse reguleerimisalast on välja jäänud mehhanism, kuidas tagada finantsdistsipliin konsolideerimisgrupis tervikuna.
Probleemi sisu on laiem, sest oma olemuselt on vallale või linnale kuuluvate äriühingute ja mittetulundusühingute näol tegemist seaduse mõistes eraõiguslike juriidiliste isikutega, kelle tegevust reguleerib eelkõige eraõigus. Juhul, kui meil tahetakse anda omavalitsustele õiguslikult toimiv mehhanism finantsdistsipliini tagamiseks konsolideerimisgrupis, tuleks selleks õigusriigi põhimõtetest lähtudes alustada eraõiguse alusel kehtestatud õigusaktide muutmisest. Eriti kurioosne on eelnõu § 44, kus on ette nähtud erikomisjoni pädevus. Erikomisjoni käsitlev § 44 näeb ette raske finantsolukorra ohu komisjoni moodustamise ja lõike 3 kohaselt kuuluvad sinna Rahandusministeeriumi ja Siseministeeriumi ametnikud, kellele antakse seadusega uskumatu pädevus. Neile antakse pädevus kooskõlastada omavalitsuse volikogu õigusaktide eelnõusid, konsolideerimisgrupi liikmete kuludokumente ja lepinguid ning nõuda veel krediidiasutustelt ja muudelt isikutelt kõikvõimalikke teateid ja dokumente kohaliku omavalitsuse kohta.
Kahjuks on eelnõu väga mahukas ja pean siinkohal lõpetama. Lõpetuseks võin öelda, et eelnõu ei täida oma eesmärki ja Keskerakond seda niisugusel kujul heaks ei kiida, sest valitsus kasutab selles teerulli meetodit. Keskerakonna fraktsioon teeb ettepaneku eelnõu valitsusele tagasi saata.