Jah! Eesti konkureerib siin teiste riikide ja regioonidega ning selle konkureerimise juures on väga tähtis, et me seda ka seadusandlike aktide juures arvesse võtame. Konkurentsivõitluses võib juhtuda niimoodi (sellest oli ka täna juba juttu), et mingisuguse aktiga, mis tundub riigi sees küll väga mõistlik, me paigutame oma ettevõtjad äärmiselt ebasoodsasse seisu. Selle juures on praegu väga tähtis rahvuslike huvide ja ärihuvide küsimus ning see, kuidas neid kombineerida. Meil on praegu see väga selgelt üleval näiteks Vene‑suunalise ärisuhtlemise puhul.
Ma tõin mõned võrdlevad pildid sellesama süsteemikonkurentsi kohta. Me räägime maksutasemetest, täna oli sellest väga palju juttu. Me näeme, et näiteks ettevõtte tulumaksu maksimaalne tase Eestis on praegu uute liikmesriikidega üsna samasugune ja teistel riikidel on see tulumaksu tase, mis on efektiivne, tegelikult veel madalam. See tähendab, et ega nad seda maksimaalset ei pruugi maksta. Kui me võtame üksikisiku tulumaksu, siis on pilt natukene teine. Siin on selgelt näha, kuidas uued liikmesriigid on selles maksukonkurentsis madalama tasemega kui arenenud riigid Euroopa poole pealt.
Järgmine pilt kirjeldab seda, mis on praegu meil väga oluline arutluste teema. See on küsimus sellest, milline on tööjõumaksude suhe tööjõukuludesse ehk see, kui kõvasti me maksustame oma tööjõudu. Selle pildi peal on Eesti üsna ühte moodi Poola, Leedu, Läti ja Slovakkiaga ning natuke madalamal kui Ungari ja Sloveenia. Vahe suuremate maksustajatega on 10%, 7–8%. Viimane näide, mis majanduskomisjonis tuli kõne alla, on erinevad aktsiisid. Ma otsisin üles, milline on tegelikult Euroopas miinimumtase ja kuidas eri riigid seda rakendavad. Selle pildi peal on näha, et Eesti näitaja on 330 eurot 1000 liitri kohta, Euroopa miinimum on 21. Näiteks Belgia, Läti ja Prantsusmaa kasutavad praktiliselt miinimumtaset ja Itaalias on see natukene kõrgem.
Eesmärk ei ole loomulikult seda analüüsima hakata, aga rääkida süsteemikonkurentsist. Praegu on selline periood, kus on selgelt uute alguste aeg. Siin on hästi oluline see, millised on uued ettevõtjad, kas nad tulevad turule, kas neil on võimalik tulla, kas nad saavad oma ideede jaoks raha, kas on neid võimalik rakendada? Praeguses olukorras paistab, et kõige suurem ressurss, millest puudus on, on lähematel aastatel ilmselt rahastamine. See hakkab olema see takistus.
Teine samasugune probleem on küsimus, kes teevad neid uusi ettevõtteid ja uusi ärisid. Siin on üleval kaks küsimust. Esiteks, kuidas saada uusi hakkajaid ettevõtjaid juurde ja kuidas ära hoida, et olemasolevad väsivad ja lahkuvad? Selle kõrval on teine küsimus see, kas meil on vähe uudseid ideid või lihtsalt väga vähe ideid teostatakse. Nende uute hakkajate ettevõtjate puhul on päris ilmselge küsimus see, et tuleb väga kiiresti viia ettevõtlusõpe sisse ikkagi igale poole, kus õpetatakse noori. Eriti puudutab see kõikvõimalike loodusteaduste ja infotehnoloogia õpetamist. Peale selle oleks ideaaljuhtum ka konsultatsioonitoe küsimus, sest meil on vaja uusi äriideid. Uued äriideed ei teki mitte ainult vanadest ettevõtetest, vaid nendestsamadest uutest õppuritest, kellel on teised loodusteaduslikud ideed, kellel on infotehnoloogilised ideed, aga need ideed võivad jääda realiseerimata. On küsimus, kas need ideed on olemas ja kas nad saavad realiseeritud. Veelgi enam, tänapäeva maailmapraktika ütleb, et uued äriideed tekivad just erinevate tehnoloogiate, majandusharude lõikepunktides, mitte haru sees, vaid just seal, kus ta lõikub teistega. See uus põlvkond peaks tegelikult muutma meie majanduse struktuuri. Küsimus on, kuidas. Me arutame, kuidas muuta majanduse struktuuri. Nende uute ettevõtjate, uue tööjõu või teistmoodi ettevalmistatud tööjõu kaudu tekivad uued ettevõtluse vormid. Siin on täna väga palju arutatud tootmise ja ekspordi, ekspordi ja tootmise üle. Aga me unustame ära, et samamoodi võib ka teenuseid eksportida. Eesti tulevane koht maailmamajanduses on ilmselgelt väga suures osas teenuste eksportimine, aga mitte madala lisandväärtusega teenuste eksportimine, vaid just nn teadmusmahukate teenuste pakkumine, kus maailma väärtusahelas me teeme ühte väikest osa koostöös teistega. Seal on koht, kus isegi mikroettevõtetel on võimalusi. Võib vabalt olla niimoodi, et seitsme, kaheksa või kümne töötajaga firma on Eestis ja juhib mingisugust protsessi hoopis teises riigis meist väga kaugel. Või vastupidi, nagu praegu juba toimub, Austriast juhitakse näiteks Eesti kuivatite tööd. See on juba tegelikkus. Seda laadi tulevikumajandus muudab ilmselgelt inimeste paiknemist, seda, kus nad elavad, kus nad töötavad. Visiooni mõttes, 10–20 aasta peale ette mõeldes on raudselt vaja mõelda just nendele kõrge lisandväärtusega teenustele.
Edasi minnes, need inimesed, kes peaksid olema need ettevõtjad, õpivad ju juba praegu. Nende mõtteviisi arendamine on põhiküsimus. Kuidas me kasvatame niisugust põlvkonda, kes ei ole valmis ütlema kohe õiget vastust, mille ta on pähe õppinud, vaid kes tegelikult mõtleb ise, tal on iseseisev arvamus, ja seda käitumist ka tunnustatakse? See on küsimus ja sellest algab uus Eesti ettevõtlus. Nende muutuste käigus ei ole minu arvates põhiline küsimus mitte see, kui palju on keskharidusega inimesi ja kui palju kõrg‑ või algharidusega inimesi. Ma olen nõus, et siin on ka disproportsioonid. Siin tuleb rääkida näiteks akrediteerimisest. Aga veelgi olulisem on see, millised on need horisontaalsed, läbivad oskused ja mõtteviis. Ma ei näita seda slaidi, kus need kõik liigitatud on, aga põhimõtteliselt on see iseseisva otsimise, loomise, uue teadmuse otsimise, oskuste omandamine. Need on hoopis teistsugused oskused kui need, mida on vaja mingisuguse väga spetsiifilise töö tegemiseks. See inimene ongi paindlik ja tööturg on ka palju paindlikum, kui sellised inimesed on seal tööl. Ma toon ühe näite paindlikkuse ja õppeprotsessi kohta. Vaatasin, kuidas on infotehnoloogiat eri riikides kasutatud. Küsitleti õpetajaid, kui palju on nad kasutanud oma aine õpetamisel viimase 12 kuu jooksul arvutit. See küsitlus tehti üle kogu Euroopa Liidu. Meie protsent oli 60. Siis küsiti, miks õpetajad seda ei tee. Aga neil ei ole arvuteid. Siia panin ma mõned numbrid juurde. Eesti koolides oli 100 õpilase kohta 7,3 arvutit, kusjuures üldhariduskoolides on see number 6 ja kutsekoolides on see palju suurem. Rootsis on see näiteks 17, aga on riike, kus see on veel suurem. Tekib küsimus, kas me kasutame koolis arvutit kui mingit Exceli või Wordi programmi õppevahendit või me õpetame selle kaudu mõtlemist, näitame huvitavaid asju, mis tekitavad loovuse‑ ja tundeinimese. See on väga oluline küsimus, kus, ma arvan, me oleme maha jäänud.
Sellest edasi minnes on väga oluline küsimus ettevõtjate väsimine. Siin on oluline suhtumine ettevõtjatesse, mis on muutunud negatiivseks. Ma kardan, et lähema kahe aasta jooksul näeme me veelgi negatiivsemat suhtumist, sest ettevõtjad lasevad töötajaid lahti, teevad ebapopulaarseid samme. Aga selle juures on vaja mõelda, miks nad seda teevad. Sellepärast, et ettevõte ellu jääks, et ta edasi töötaks. Järelikult on vaja põhjusi selgitada, asja olemust avada ja mitte lihtsalt niisama, et see on hea või halb, vaid tuleb selgitada, miks seda tehakse, kas see on põhjendatud või mitte. Positiivset kajastamist oleks palju rohkem vaja. Teine pool on muidugi see, et tuleb tulla appi võimekuse arendamisele, sest see on praegusel ajal väga tähtis. See on seesama uute ideede leidmine, kuidas ikkagi otsida uusi kohti maailma turgudel.
Lõpuks tahtsin ma natukene rääkida ettevõtjalikust või ettevõtjasõbralikust käitumisest avalikus sektoris. Ma arvan, et see on äärmiselt oluline teema, mida on siin võib-olla keeruline hästi avada. See on küsimus sellest, kas igal avaliku sektori ametikohal mõeldakse niimoodi, nagu üks ettevõtja mõtleb, kuidas teha asja uutmoodi, loominguliselt, lihtsamalt. See tundub võib-olla väga naiivse jutuna, aga sellest mõtteviisist algavadki radikaalsed lahendused. Näiteks küsiti siin EAS‑i kohta. Küsimus, kas EAS peab olema auditeerimisfirma. Mujal maailmas antakse see töö välja, keegi teine auditeerib ja nemad ei pea seda tegema, nad peavad tegema sisulist tööd. See oli lihtsalt näide selle kohta. Aga niisuguseid näiteid leiab kindlasti igast töökohast. See on mõtteviisi küsimus ja sellest oli ka härra Lumani kõnes juttu.
Teine pool on see, et oma tegevuses tuleb mõelda ikkagi sellele, milline on minu vastutus, kui ma teen midagi ettevõtlussektori jaoks, kas see samm, mis ma teen, ka kuidagimoodi mõjub sellele. See ahel tuleb tegelikult välja peaaegu igas sellises ametis. See on küsimus sellest, kuidas me hindame nende ametnike tööd, kes tööd teevad, kuidas mõõta kvantiteeti ja kvaliteeti. See on muidugi veel suurem küsimus. Sellest oli siin ka enne juttu. See on küsimus, kas me maksuraha eest saame piisavalt palju teenust, see on küsimus avaliku sektori töö efektiivsuse mõõtmisest. See on väga raske küsimus, aga sellega on vaja tegelda. Efektiivsuse teema kohta sain ma Riigikogu majanduskomisjoni materjalid ja EVEA tõi kaasa selle pildi, kus nad olid pildistanud originaali ja kahte koopiat. Tegu on taotlusega saada 350 000 krooni, et keskmise suurusega ettevõte saaks personali täienduskoolitust teha. Selle taotluse ettevalmistamiseks kulus professionaalsel konsultandil 108 töötundi, turuhinnaga 75 000 krooni. See ei ole ju veel kõik! Oletame, et projekt rakendub, siis tuleb see projekt kirjutada, pärast tuleb aruanne kirjutada, tuleb kõik kulukirjed üle analüüsida. Ma arvan, et vabalt tuleb teine 75 000 juurde, võib-olla rohkemgi veel. Mõtleme nüüd: 350 000 krooni, mis Euroopa Liidust on mingi otstarbe jaoks antud, tekitab 200 000 krooni kulusid. Midagi on kuskil paigast ära. Seda on vaja radikaalselt muuta. Mitte nii, et me tuleme jälle kokku ja arutame seda. See oli siin võib-olla oluline.
Nüüd on mul uuesti pandud kirja need märksõnad, millest on enne väga palju räägitud. Ma toon ainult paar siit välja. Minu arvates on eurole ülemineku teema nii tähtis, et see tuleks võtta ikka täiesti selgelt orbiidile. See on Eesti jaoks äärmiselt oluline. Kõik see, mis on nüüd juhtunud, Islandi ja Ungari ja kõik need näited, näitab, et on vaja see samm ikka ette võtta ja teha selleks kõik. Stabiilsusest ja mõjuanalüüsist on räägitud, dialoogist oli ka juttu, oli juttu ettevõtlusharidusest, bürokraatiast. Seesama e‑riigi lahenduste teema peaks olema üks võimalus, kuidas suurendada avaliku sektori efektiivsust. Aga paraku on see ind seal kuidagi vähenenud. Siin on veel terve hulk paindlikkuse teemasid ja valikulise migratsiooni küsimus, mis on kõik tähtsad.
Aga mulle endale on südamelähedane rääkida lõpuks paar lauset tööst välisinvestoritega. Me oleme seda päris palju uurinud. See on üks valdkond, kus oleks vaja palju rohkem teha kui praegu. Hea küll, EAS‑il on praegu välismaal esindused, kes tegelevad välisinvestoritega. Aga suhtlemiskanalid nendega, kes juba on Eestis kohal, on praegu selgelt ebapiisavad.
Ma lõpetan praegu. Tänan!