Lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud Riigikogu liikmed! Olen täna siin teie ees 2009. aasta riigieelarvega. See, millest ma täna kõnelda tahan, on aga suurem ja olulisem kui ühe aasta eelarve. Ma tahan teile kõnelda kümnest meie riigi majandust, rahandust ja eelarvet puudutavast küsimusest, mis seisavad meie ees ning millele saab vastus tulla mitte käskude, vaid üldise arutelu ja ühise mõistmise teel.
Lugupeetud Riigikogu! Üleilmsed finantsraputused tabavad praegu riike, mis on meist sadu ja tuhandeid kordi suuremad. Raputuse lained rulluvad börsilt börsile, riigist riiki, mandrilt mandrile suisa üheainsa päeva jooksul, turgude väärtus käib mõne päeva jooksul üles ja alla nagu Ameerika mägedel. Maailm meie ümber pole kunagi olnud ühel ajal nii suur ja nii väike, mitte kunagi varem pole meie elu ja otsused olnud sedavõrd otse seotud USA, Uus-Meremaa, Uus-Guinea, Uruguay või Ugandaga kui täna.
Jah, nii mõnelegi võib tunduda, et see on torm, mille eest peaks otsima varju enesesse sulgumises. On ka neid, kes kuulutavad, justkui oleks neil pakkuda mingi teine maailm, mingid teised reeglid, mis on paremad kui kõik senised. Neid ei tasu uskuda, sest kestvat heaolu ei too mitte taastumatud loodusvarad, vaid ennast taastootev demokraatia ja vabadus.
Me ei tohiks praeguses raputuses näha midagi suuremat, kui see on. Küsin seega esimese küsimuse: mis on praegune globaalne kriis? Vastus on, et see on tsükliline kriis demokraatliku turumajanduse maailmas. See on ühe majandustsükli pöördehetk, periheel. Aga see on kriis süsteemi sees, mitte süsteemi lõpp. Võttes kuulda ja arutledes isekeskis päevast päeva tulevaid väga ärevaid uudiseid ning tehes nendest järeldusi, ärgem unustagem Juri Lotmani sõnastatud kibedat tõde, et vaid totalitaarses ühiskonnas pole uudiseid.
Austatud Riigikogu! Et osata uudistele arukalt reageerida, tuleb aru saada, kus me täna oleme. Esitan seega küsimused kaks, kolm ja neli: mis on Eesti tänane seis, kuidas me tänaseni oleme jõudnud, mis on senise arengu õppetunnid?
Aasta tagasi tähendasin siinsamas Riigikogus seistes, et meid ootavad ees muutused, osutades oma eelkäijatele Mart Opmannile ja Siim Kallasele. Ütlesin ka: "Majanduse areng on tsükliline ning kiirema kasvu perioodid vahelduvad vääramatult rahulikumate aegadega. See on majanduse loomulik käik ja me peame ette vaatama, et me selle juures ise oma toa lage liiga mustaks ei värviks."
Tänaseks on muutused ilmsed. Tormiline majanduskasv – aastast 2004 alates keskmiselt 8,4% aastas – on peatunud, kasvunumbrid on nüüd suisa miinusmärgiga. Ametlikult oleme praegu majanduslanguses, lugupeetud Riigikogu!
Praegu on Eesti majanduslanguses, aga mitte majanduskriisis, on vastus teisele küsimusele. Homset silmas pidades toimuvad meie majanduse languse taustal just need struktuursed muutused, mida on vaja: valitsuse võlgnevus välismaailma ees kahaneb, meie ettevõtlus on asunud otsima ekspordivõimalusi, ülikiire palgakasv on pidurdumas, hinnatõus samuti. Niimoodi, märkamatult, haarduvad täna homse kasvu juured.
Lisaks sellele, et objektiivselt hinnata praegust olukorda, on mõistlik vaadata laiemalt ringi nii ruumis kui ka ajas. Meie lähedal, Põhjamaades, puhkes praegusele globaalsele kriisile küllaltki sarnane kriis kohalikus mastaabis 18 aastat tagasi. Soomes kestis majanduslangus kokku kolm aastat, ulatudes halvimal aastal suisa üle 6%. Tööpuudus kerkis 18%‑ni, hakates alanema alles viis aastat pärast tõusma hakkamist. Sellised on kriisi parameetrid.
Mina ei julge sugugi väita, et me oleme võimekamad kui soomlased või rootslased toona. Ma rõhutan ka, et täna on tegemist globaalse surutisega. Aga üks eelis meil on: see on võimalus õppida naabrite toonastest kogemustest ja tegemistest, et hullemat ära hoida.
Suures plaanis ja põhjanaabrite kogemusele tuginedes peab eesmärk olema selge: majanduse vundamendi tugevdamine ning usalduse tagamine. Selle eeldus on majanduse restruktureerimine, lihtsamalt öeldes: et kellu asemel ikka keerulisemad riistad kätte passiks.
Aga on ka teine viis näha ja hinnata praegust olukorda, mis on vähemalt niisama tähtis kui probleemide tajumine: kui meie jõukus, meie ostujõud oli 2003. aastal 54% Euroopa Liidu keskmisest, siis 2007. aastal oli see juba 70%. Nähkem ka positiivset, mitte ainult süngust.
Kolmas küsimus: kuidas me tänaseni oleme jõudnud? Esimene vastus on, et kõva töö ja vaevanägemisega, mis on sulatõsi. Arvestades seejuures, et meie pingutuse tulemusi tiivustas väga kiire laenukasv: 2003. aasta erasektori võlgnevuse tasemelt 35% siseriiklikust kogutoodangust oleme jõudnud tasemele 108%, mis on Euroopas jätkuvalt pigem madal tase.
Ärgem hinnakem seda arengut praeguses valguses liiga tõtlikult halvaks. Meil tegutsevate krediidiasutuste laenuportfellide kvaliteet on ka täna hea, teisisõnu, me oleme suutnud seda tõuget valdavalt mõistlikult ja hästi ära kasutada. Aga me peame realistlikult aru saama, et selline kasvu hüpe toimub elus vaid üks kord – murdeeas. Ka riigil.
Neljandaks: mis on õppetunnid? Neid on mõistagi mitmeid ning osa on ka sellised, kus me saame õppida teiste vigadest. Alustan üldisemast. Rahandussektori võimendus maailma turgudel oli ilmselgelt liiga suur. See tähendab, et rahandussektori kasv eemaldus reaalse majanduse kasvust, nagu eriti teravalt on näha praegu Ameerika Ühendriikides. Meile see võimendus õnneks nii teravalt ei jõudnud ning ka meie pankade omanikud on olnud õnneks ettevaatlikumad või õnnelikumad kui mitmed nende Euroopa kolleegid.
Õppetund on see, et selle valdkonna regulatsiooni ja tegutsemiseeldusi tuleb ümber hinnata. Teatud määral tugevam järelevalve on vajalik. Vajalik on olnud ka see, et hoiustajate kindlustunne peab olema tagatud, sest just nende eest, mitte panga aktsionäride eest, on valitsus väljas ka siis, kui puhkeb kriis. Eesti valitsuse äsjane otsus tõsta hoiuste tagamise määra on olnud hädavajalik ja õiglane.
Aga oluline on regulatsiooni arendada ka nii, et last pesuveega välja ei visataks: riskide võtmine ning tulususe motiveerimine on majanduskasvu alus ja selle hävitamine mõjuks kaugemas perspektiivis märksa rängema hoobina kui praegu raputus.
Nüüd Eestist. Meil on olukorrast tarvis võtta kaks õppetundi: majandusele ja riigieelarvele. Alustan viimasest ja küsin järgmised kolm küsimust, järjekorras viienda, kuuenda ja seitsmenda: mis olukorras on meie avaliku sektori rahandus, millised on praegused eelarvepoliitika valikud ja mida sisaldab 2009. aasta riigieelarve?
Eesti riigi rahandus ei ole halvas olukorras. Riik suutis kiire kasvu aastatel koguda reserve, mille maht on praeguse seisuga 28 miljardit krooni, moodustades 11% prognoositavast siseriiklikust kogutoodangust 2008. aastal ning 29% 2009. aasta eelarve prognoositavast mahust. Meil on jätkuvalt olemas vahendid võtta vastu veelgi tõsisemad väljakutsed, kui neid seni meile esitatud on.
Ometi, reservid on meie kindlustus ning kindlustust ei tehta rahaks siis, kui on võimalik säästliku majandamisega toime tulla. Kiire kasvu aastate peamine õppetund, mida 2009. aasta eelarve ka näitab, on see, et riigieelarve mahu kasv, avaliku sektori kulude kasv oli kiire kasvu aastatel liiga kiire. Jah, see ei ületanud isegi märkimisväärselt majanduse reaalkasvu, aga kui majanduskasv peatub, tahavad avaliku sektori kulutused kehtivate õigusaktide toel ikka endise hooga jätkata. Eelarve ülejäägid oleksid pidanud olema suuremad, kasvutempo oleks pidanud olema aeglasem.
Siit kuues küsimus: millised on eelarvepoliitika valikud? See valik on täna siin saalis tegelikult juba teist korda sellel aastal. Esimest korda kinnitasite te valitsuse valiku suvel, võttes vastu negatiivse lisaeelarve 2008. aasta kohta. Täna on teile esitatud 2009. aasta eelarve. See valik on põhimõtteliselt senise Eesti riigi rahanduspoliitika joone jätkamine: tasakaalus valitsussektori eelarve planeerimine.
Lugupeetud Riigikogu liikmed! Teie ees olev tasakaalus planeeritud eelarve eelnõu tähendab seda, et riigi kulude kasvu alandamine samasse rütmi eelarve prognoositavate tuludega on juba tähendanud tulevaks aastaks eelarvekasvu kahandamist sisuliselt poole võrra. Olukorras, kus sisuliselt kolm neljandikku riigi kuludest on fikseeritud, on see väga ränk kärbe, uskuge mind. Ma tunnustan valitsuserakondi, kes suutsid seada riigi huvid ettepoole oma poliitilistest prioriteetidest.
Ometi tuleb arvestada, et riigi ülesanded on laiemad kui pelgalt maksude kogumine ja tulude jaotamine. Riigid võivad ja kohati on suisa sunnitud võtma ka turu rolli, kui turg ise tõrgub või ei tööta, nagu me oleme viimastel nädalatel näinud maailma suurimas majanduses. See ongi riigi ülesanne – stabiilsuse tagamine.
Kui meie majanduskasv jääb järgmisel aastal kasinaks, on meie eelarvepoliitika ülesanne tagada, et sellised eelarvelised sektorid nagu meditsiin, sotsiaalsfäär, haridus ja julgeolek ei langeks kriisi, mis süvendaks ebakindlust veelgi. Meie ülesanne on tagada, et riigi investeeringud ja ka eurotoetused hoiaksid tööhõivet ja kindlustunnet.
Tänane eelarveraamistik on see tasakaal, mis on leitud nii normaalse arengu kui ka võimalike languste tugipunktiks. See tähendab, et kui majanduskasv jääb prognoositust madalamaks, on riigi ülesanne mitte tagasi tõmbuda, vaid kasutada jõulisi vahendeid kriisi kiireks ületamiseks, majandustegevuse taastamiseks ja turu elavdamiseks. See omakorda tähendab, et ei välista olukorda, kus jääme järgmise aasta lõpuks eelarvega defitsiiti ning peame puudujääva osa katma varutud reservide arvel.
Siit jõuamegi seitsmenda küsimuseni: mida eelarve sisaldab? 2009. aasta riigieelarve sisaldab stabiilsust, muutumist ja väljakutset edasiseks.
Järgmise aasta riigieelarve tulude maht on 97,8 miljardit krooni ja kulude maht 98,7 miljardit krooni. Kuigi riigieelarve seaduse projektis ületab kulude maht tulude mahtu, siis nii nagu paljudel eelnevatel aastatel on ka 2009. aasta eelarve koostamisel lähtutud tasakaalus valitsussektori eelarve eesmärgist, mitte otseselt riigieelarve tasakaalust.
Järgmise aasta üks põhilisi prioriteete on julgeolek, nii konkreetses kui ka kõige laiemas mõttes. Konkreetselt pole vist isegi põhjust naasta nende augustikuiste sündmuste juurde Kaukaasias, mis ütlesid meile valjult ja selgelt: lisaks majanduslikule ebakindlusele on muutunud ka globaalne julgeolekuolukord. Kaitsekulude kasv on raske, ent tarvilik valik, sama puudutab sisejulgeoleku võimekuse hoidmist.
Laiemas mõttes tähendab julgeolek meile seda, et ühiskonna sotsiaalne lõime ei purune, et tarkuse taganõudmine oleks väärtus. See tähendab panustamist haridusse, Euroopa Liidu toetuste maksimaalset ärakasutamist ning ka pensionitõusu, mis ületab isegi elukalliduse tõusu.
Lugupeetud Riigikogu! Erinevalt tavapärasest eelarvekõnest ei kavatse ma eelarve sisu praegu rohkem avada. See seisab meil järgnevas dialoogis ees niikuinii. Tunnistan aga häbenemata, et 2009. aasta eelarve ei lahenda veel kõiki probleeme ning raskete otsustega silmitsi seismist jätkub valitsusel veelgi. Me keegi ei tea, mis pöördeid toob maailmamajandus Eestisse tulevikus.
Seega jõuan ma kaheksanda, üheksanda ja kümnenda küsimuseni: millised on majanduse arenguvajadused, milliseid muutusi on vaja riigi eelarvepoliitikas, et tagada fiskaalpoliitiline järjepidevus, ja kuidas riik neid edendada saab ning mis peaks olema Eesti esmane eesmärk? Ehk lühidalt: kuidas edasi?
Riigil on võimalus ettevõtlust edendada nii otseselt kui ka kaudselt. Aktiivne kujundamine tähendab eksportiva ettevõtluse selget soodustamist ettevõtlustoetuste vahenditega. See puudutab otsest toetust turgude leidmiseks või välisturgudele pääsemiseks. Ent see võib tähendada ka ettevõtluse toetamist laiemalt, näiteks võimalust osaliselt garanteerida ekspordipotentsiaaliga ettevõtluse arenguks vajaminevat laenamist. Kiire kasvu aastatel keskendus laenukasv meil eelkõige suletud sektorile, nüüd peame leidma ja teadlikult otsima kasvu avatud sektorist. Muud varianti tegelikult polegi.
Passiivne mõjutamine tähendab eelkõige keskkonna kujundamist selliselt, et me saavutaksime tarvilikke muutusi ettevõtluses. Meie maksukeskkond on juba soodsamaid Euroopas, sealt lisaimpulssi leida on keerukas. Ometi, töötamise maksustamise osaline kergendamine ning varanduse maksustamise tõstmine võiks olla mõistlik lahendus nii majanduse elavdamise kui ka riigi rahanduse stabiilsuse parandamiseks.
Siit jõuangi loogiliselt üheksanda küsimuseni: milliseid muutusi on vaja eelarvepoliitikas? Siin on minu arusaam väga selge. Me vajame eelarvepoliitika kriitilist ümberhindamist. Me vajame eelarvepoliitikat, mis võimaldab kiiremini ja paindlikumalt muutustele reageerida. Täna, nagu olen öelnud, on meie käed sisuliselt seotud kolmveerandi eelarve ulatuses. Meil on vaja süsteemi, mis ei eelda automaatset majanduskasvu, vaid liigub käsikäes majanduskasvuga.
Eelarve stabiliseerivat rolli saame suurendada parema planeerimisega. Me peame eelarvet tegema riigi eelarvestrateegia alusel ja pikemaks perioodiks ning me ei tohi kaasa mängida majanduskasvu muutustega. Kui on järsk majanduslangus, peab meil olema võimalus vastutsükliliseks eelarvepoliitikaks.
Kolmas teema on kõikide riigieelarve kasutajate vastutuse suurendamine. Ministrid peavad vastutama oma valdkonna eelarve täitmise eest nii, et seda vastutust kantakse ka Riigikogu ees. Tulemusjuhtimise tõhustamine ning eelarvestrateegia edasiarendamine tähendab, et vastutusega valdkonna eest võib kaasneda suurem vabadus otsustada ressursside jaotuse üle valdkonna sees.
Need on järgmise aasta ülesanded, millega me kindlasti ühe aastaga hakkama ei saa. Aga ilma alustamata ei saa kunagi lõpule jõuda.
Ja ma jõuan, austatud Riigikogu, viimase, kümnenda küsimuseni: mis on meie esmane eesmärk? Selleks on kindlasti kindlustunne, palju on viimastel aegadel ka öeldud, et finantsjulgeolek.
Meie rahapoliitika on olnud meile suurim kindluse allikas. Valuutakomitee süsteemi ja fikseeritud vahetuskursi hoidmine ja kindlustamine on aga väga suurel määral fiskaalpoliitiline küsimus. Tasakaalustatud eelarve imperatiivile võib teha ajutisi järeleandmisi väga keerulistel ja kiire majanduslanguse aegadel.
Eelarve tasakaalu saavutamine senisest tunduvalt madalama, aga potentsiaalse majanduskasvu tingimustes on majanduskeskkonna usalduse majakas ja see peab olema meie eesmärk. Mis on kõige olulisem? Vaid eelarve tasakaalustamise ja eelarvedistsipliini kaudu saame kindlustada Eestile võimalikult kiiresti koha nende riikide hulgas, kes saavad nautida euro pakutavat kindlustunnet ja hinnastabiilsust. Täna maailma kõige tugevama ja kindlama rahasüsteemi voorusi pole vist enam kellelegi vaja rõhutada.
Austatud Riigikogu! Ma ütlesin alguses, et pole mõtet loota, justkui meil oleks võimalik maailma ees uksed sulgeda. Meil pole ka realistlikult võttes väga suuri võimalusi mõjutada kõike, mis juhtub majanduses ja globaalselt. Meil on paremad võimalused kui kunagi varem mõjutada seda, mida teeb Euroopa Liit, ja seda me püüame ka kasutada.
Aga peamine on siiski olla ise valmis, osata mõista muutuste olemust ja kasutada keerulisi olukordi ära, tehes raskeid, ent hädavajalikke otsuseid, millest kõigest olen ma täna rääkinud.
Lugupeetud Riigikogu! 2009. aasta eelarve kui üks samm sel teel on teie kätes.
Tänan tähelepanu eest!