Austatud juhataja! Head kolleegid! Rahvaliidu fraktsioon on esitanud Riigikogu menetlusse riigieelarve seaduse § 91 lõike 3 muutmise seaduse eelnõu, millega me pakume välja, et Vabariigi Valitsus koostaks riigi eelarvestrateegia ja esitaks selle heakskiitmiseks Riigikogule. Meie ettepaneku kohaselt kuulaks Riigikogu enne otsuse langetamist ära Eesti Panga seisukoha ja Riigikogu langetaks otsuse riigi eelarvestrateegia kohta hiljemalt kuus kuud enne eelarveaasta algust. Selline on meie ettepaneku sisu.
Riigieelarve seadus ütleb, et riigi eelarvestrateegia on aluseks riigieelarve eelnõu koostamisel. Seaduse mõte on selline, et selles dokumendis kajastuksid kõik eelarve poliitilised põhimõtted, sealhulgas eelarve tasakaal, ülejäägi või puudujäägi põhjendused. Seal peaksid kirjas olema Vabariigi Valitsuse tegevuse peamised eesmärgid, seal peaksid olema majandusolukorra analüüs, majandusarengu prognoos, sealhulgas valitsussektori tulude prognoos, ja muu finantsjuhtimiseks oluline informatsioon. Ministeeriumide valitsemisala eelarve projekti lähtealused on seaduse kohaselt teatavasti eelarvestrateegia ja strateegilised arengukavad, mida Riigikogu on hulgaliselt siin saalis kinnitanud. Riigi eelarvestrateegia koostatakse järgmise ja sellele järgneva kolme aasta kohta, mis tagab selle dokumendi järjepidevuse. Eeltoodu tõendab, et selle dokumendi mõte on riigi stabiilse ja eesmärgikindla arengu tagamine, mis arvestab heakskiidetud arenguprogrammidega valitsemisalade kaupa. Ma veel toonitan, et arenguprogrammid on siin saalis vastu võetud ja loetelu järgi, mis meil õnnestus välja võtta, kehtib praegu 17 arenguprogrammi.
Mis aga toimub meil selle dokumendi ümber tegelikult? Võtsin vaevaks ja võrdlesin 2007. aasta eelarve aluseks olnud riigi eelarvestrateegiat selle strateegiaga, mis on praegu menetlusse tulnud, ehk 2009. aasta eelarvestrateegia dokumendiga. 2007. aastaks koostatud dokument, mis võeti vastu 2006. aasta 31. mail, on arvude keeles lahti kirjutatud valitsemisalade kaupa ja prioriteetide loetelu alusel numbrilises väljenduses. Tähendab, eelarvestrateegia vastuvõtmise hetkeks oli Vabariigi Valitsuses valitsemisalade kaupa numbrilises väljenduses kokku lepitud see, millega üks minister saab arvestada ja mida ta peaks eelarvesse sisse kirjutama. Sealt edasi jäi suvekuudeks tehniline töö. 2008. aastal kinnitatud riigi eelarvestrateegia on küll olemas. Rahandusminister väitis siinsamas saalis, et see on seaduse alusel koostatud dokument, kuid ta oli väga üldsõnaline. See koosneb valitsemisalade kaupa prioriteetide kirjeldamisest ja nende lahendamise vajadusest, kuid kevadeks ei andnud see dokument selgeid vastuseid, mida ühel ministril eelarvet koostades käsutada oleks, rahalises väljenduses, ma mõtlen. See tähendab, et Vabariigi Valitsus ei suutnud kevadel hinnata reaalselt kujunevat olukorda majanduses, tulude mahtu, et panna paika optimaalne tulude maht, millele vastavalt seaduse mõtte kohaselt kirjutada lahti riigi eelarvestrateegia. Nii sündis kurikuulus krokodill. Dokument võeti vastu üldsõnalisena. Hakkas tööle vaprate meeste kogu, kes võttis suvekuudeks endale suure vastutuse Vabariigi Valitsuse kevadel tegemata jäänud töö ära teha. 25. septembril eelarve meile tõesti üle anti.
Menetlus näitab, kas need vaidlused, mida krokodill pidas ja mis toimusid valitsuses viimase päevani, ja erimeelsused, mis olid, eelarve menetluses veel peegelduvad või on tõesti lõpuni kokku lepitud. Aga seda me näeme siin saalis lähiajal. Võikski küsida, milline õiguslik tähendus on sellel dokumendil praeguseks kujunenud olukorras. Ma toon ka mõningad andmed, illustreerimaks seda seisu, kuidas on meie tulude mahu ümber käinud lahingud selle aasta sees. Strateegia, mis kinnitati 29. mail, hindas tulude mahuks 99,5 miljardit. Teatavasti korrigeeris lisaeelarve selle aasta tulude mahtu 90,1‑ni. See vahe on hirmuäratav, kui me nüüd järgmise aasta prognoosi võrdleme. 25. augusti tulude prognoosiga nähti tulude mahuks tervikuna ette 91,5 miljardit. Teatavasti esitati meile eelarve mahus 97,8 miljardit. Raske on tõestada, et RES on olnud selle eelarvemahu aluseks. Väga raske on seda tõestada. See vahe, millest ma rääkisin – 99,5 ja 97,8 –, on meie eelarvemahtu arvestades märkimisväärne ehk 1,7 miljardit.
Teine küsimus, mis peaks olema aluseks poliitilisele otsustusele, et Riigikogu peaks nende asjadega tegelema, on nimelt see, et eelnimetatud arenguprogrammid on heaks kiidetud siin saalis Riigikogu otsusega. Seega, kui ühel või teisel põhjusel RES‑is ei ole arvestatud nende täitmisega, siis riigiõiguslikult ei ole küll kõige pädevam otsustustasand, et Vabariigi Valitsus oma otsusega võtaks ühe või teise arengukava kohta seisukoha. Ma näen siin tõsist vastuolu. See on ka üks põhjendus, miks Riigikogu peaks selle dokumendiga tegelema.
Selline on ülevaade riigi eelarvestrateegia ümber toimunust. Ma leian, et see dokument vajab kõrgemat otsustustasandit ja poliitilise otsustuse pinna laiendamist, mida võimaldab Riigikogu otsus. Tuletan meelde, et kevadel peaminister kinnitas siin, et 2008. aasta eelarve võttis vastu Riigikogu. Ma julgen selle ettekande alusel väita, et me olime sellele vastu, eelarve planeerimise protsessis osales enamik Riigikogust, aga mitte kogu Riigikogu, ehk opositsioon oli ka tol ajal sellesse kaasamata.
Eelnõusse on lisatud viide Eesti Panga prognoosile, millel on oma eesmärk. Teatavasti määrati selle aasta eelarve tulude baas kindlaks 7,3%‑lisest majanduskasvust lähtudes. Rahandusministeerium korrigeeris seda kasvu veel detsembris enne kolmandat lugemist 5,2‑le, kevadel tehti uus prognoos ja see langes 3,6‑le. 2009. aasta eelarvet me teeme praegu 2,6 kasvuprotsendist lähtudes, teades, et majandus on juba miinuses. Mis juhtub siis, kui 22. oktoobril Eesti Pank annab meile tervikuna oma seisukoha ja ütleb, et järgmisel aastal majanduskasvu ei ole, vaid tuleb tegemist miinusega? See oht on olemas, Eesti Pank on selle eest korduvalt hoiatanud. Selles prognooside virvarris, milles praegu Rahandusministeeriumi poliitikaga seotud prognoos on sattunud löögi alla, vajaks see asi kindlasti korrigeerimist. Eesti Pangal on ülesanne tagada konservatiivne lähenemine asjale. Ma arvan, et Eesti Pank on riigi institutsioon, kes ei saaks asjast kõrval seista. Tuleb tunnistada, Eesti Pank on olnud prognooside tegemisel märksa konstruktiivsem ja objektiivsem. Meil ei ole mingit põhjust seda institutsiooni umbusaldada. Meie ettepanek oli ta ära kuulata, mitte teha aluseks, et Eesti Panga prognoosile tuleks tugineda. See väitlus oli siin Riigikogus. Eesti Panga presidendilt sai küsitud, kas Eesti Pank saaks selle kohustuse võtta, ja härra Lipstok mainis, et see võib-olla ei ole päris kooskõlas Euroopa panganõuetega, kui sekkuda sellisel kujul päevapoliitikasse, aga ta ei öelnud sellest lõpuni ka ära. Aga meie eelnõu ettepanek on Eesti Pank ära kuulata, mitte võtta tema prognoosi aluseks. Siis oleksid võrreldavad prognoosid vähemasti sellel ajal olemas.
Ma tahan toonitada, et meie eelnõu on täiesti heatahtlik eelnõu. Me ei kavatse valitsuskoalitsiooni sellega rünnata. Raskel ajal tullakse alati appi olukorda lahendama. Meie ei ole seda meelt, et tuleks selles saalis pingeid ja ebastabiilsust suurendada, mis puudutab 2009. aasta eelarve menetlemist. Tahaks öelda, et koalitsioonil on ka raskel ajal kindlasti kasulik vastutuspinda laiendada, see oleks mõistlik. On küsimusi, mille puhul enam poliitikat ei tehta, vaid mida püütakse ühiselt ära lahendada. Ma arvan, et eelarvekriis on selline küsimus.
Meie tunnetame vastutust selle olukorra ees, mis praegu on tekkinud, ja tuleksime hea meelega menetlusse appi. Selle eelarvega see 2009. aastaks enam võimalik ei ole, kuid hakates menetlema 2010. aasta eelarvet, oleks see kindlasti võimalik. Kui see nii ei lähe ja komisjoni ettepanek on meie eelnõu tagasi lükata, siis ma saan ainult konstateerida, et tundes vastutust selle eest, ei saa me hilisemalt võtta siiski vastutust eelarvestrateegiast tuleneva eelarve aluse eest ehk opositsioon jätkab oma traditsionaalset tegevust, hinnates olukorda, seda, kuidas valitsus käitub. Heameelt teeb see, et Vabariigi Valitsuse seisukoht ei välista selle dokumendi toomist Riigikogusse, küll aga viitab vajadusele muuta olukorda finantsjuhtimises ja kohandada sellele kogu praktika. Tähendab, asi pole lootusetu ja spetsialistid hindavad, et see olekski võib-olla õige otsustustasand. Ma eeldan, et kui Vabariigi Valitsus ise selle dokumendiga siia saali jõuab, siis see ka vastu võetakse. Ma ei ole selle vastu, aga ma pean seda õigeks, et see asi peaks olema niimoodi korraldatud.
Komisjonis oli meil pikk ja ma ütleksin, et asjalik arutelu selle teema ümber, ei olnud irooniat, arutelu oli sisuline, vastupidi eelmisele eelnõule, mida kaitses kolleeg Trapido. Põhiliselt jäi kõlama mõte, et Riigikogu on liiga aeglane mehhanism, reageerimaks kiiretele muutustele majanduses, langusele või tõusule. See peaks olema operatiivsem. Ma ei vaidle sellele vastu, küll aga on ka see õiguslikult lahendatav küsimus. Ma mäletan oma lühikesest Riigikogu liikme praktikast, et on võimalik ka kiiresti mõnda dokumenti menetleda, kui on tarvis. Kindlasti on!
Selline on meie tagasihoidlik soov ja ettepanek. Ma veel kord kordan, et see on vastutust, poliitilist vastutustasandit laiendav. Olulisel määral laiendaks see eelarveprotsessi poliitilist kandepinda, suurendaks meie kui Riigikogu vastutust selles protsessis, aitaks luua stabiilse ja poliitikavabama aluse majandushinnangutele ja eelarve mahule tervikuna, looks selgemad tingimused siin saalis vastu võetud arenguprogrammidele valitsemisalade kaupa. Ma tänan teid tähelepanu eest!