Austatud istungi juhataja! Austatud parlamendiliikmed! Asume oma riigiõiguslikult tähenduselt, ma arvan, selle parlamendikoosseisu kõige tähtsama küsimuse otsustamise juurde ja selleks on Lissaboni leping ehk õiguslik raamistik Euroopa Liidu toimimisele ja sealhulgas kõigi liikmesriikide toimimisele. Kui arutletakse selle üle, kas see alusleping hakkab olema finaliteediks Euroopa Liidu õiguskorra arengus, siis nii vastata oleks kindlasti ennatlik, aga keskmises plaanis on selge, et põhimõttelisi aluslepingute muudatusi, ma arvan, on 10–20 aasta jooksul ebatõenäoline ette näha, järelikult langetab parlament kaaluka otsuse sõna otseses mõttes ka järgnevaks inimpõlveks.
Põhiseaduskomisjon on seda küsimust kahe lugemise vahel mitmel istungil põhjalikult menetlenud. Ma arvan, et kaalukamaks aruteluks kujunes 24. aprillil toimunud põhjalik analüüs koos riigiõigusekspertidega. Põhiseaduskomisjon palus arutelule selle üle, kuivõrd Lissaboni leping vastab meie põhiseadusele ja kuivõrd Lissaboni leping erineb toona ratifitseeritud, aga õigusjõult raugenud põhiseaduse lepingust, Riigikohtu esimehe Märt Raski, Riigikohtu kohtunikud Julia Laffranque'i ning Jüri Põllu, õiguskantsler Indrek Tederi, endise õiguskantsleri Allar Jõksi, rahvusvahelise õiguse eksperdi Heiki Lindpere, härra Lauri Mälksoo ning Justiitsministeeriumist Age Inkineni.
Selles arutelus, millele koos õigusekspertidega keskenduti, kuulati ära ekspertide tähelepanekud, mis puudutavad Lissaboni lepingu tähendust. Üks olulisem teema, mis õiguseksperdid välja tõid, oli vajadus teha võrdlev analüüs, millistes sätetes Lissaboni leping erineb Euroopa põhiseaduse lepingust.
Teine probleem, mille riigiõiguseksperdid püstitasid, seisnes selles, kuidas tegelikult toimib põhiseaduse nn kolmanda akti kaitseklausel. Mäletatavasti on Eesti Vabariigi liikmesusele Euroopa Liidus seatud selline piirang, et ükskõik milliseid õigusakte Euroopa Liit Eesti Vabariigi osalusel ka vastu ei võta ja heaks ei kiida, see puudutab nii Euroopa Liidu esmast või ka teisest õigust, siis piiranguks on, et see peab olema vastavuses Eesti Vabariigi põhiseaduse aluspõhimõtetega. Nagu eksperdid väitsid, taandub küsimus sellele, mäherdusel moel leiab aset Eesti Vabariigi põhiseaduse aluspõhimõtetele vastavuse kontroll, sest praegu ei ole seda kontrollimehhanismi meie riigiõiguslikes aktides reguleeritud. Põhiseaduskomisjoni arutelul avaldati mitmeid ideid selle kohta, kuidas seda võiks lahendada. Üks võimalus oleks sätestada põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses eriline eelkontrollimehhanism, mida kolleegium kontrolliorganina saaks põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse korras hinnata. Mäletatavasti n‑ö Euroopa Liidu teisesele õigusele vastavuse koha pealt, küll aga tagurpidi, kas Eesti Vabariigi õigus vastab Euroopa Liidu õiguse kohaldamisele, viis parlament sisse muudatuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seadusesse. Meil on üks juhtum selle kohta või n‑ö õnnestunud testkaasus, kus Riigikohus andis oma hinnangu selle kohta, kas kehtiv põhiseadus võimaldab Eestis kasutusele võtta euro. Riigikohtu vastus oli jaatav.
Kerkis esile ka küsimus, kui pädev on oma formaalselt tähenduselt 2004. aastal tehtud põhiseaduse ekspertiisikomisjoni raport ja selles peituvad järeldused puutuvalt sellesse, et Lissaboni leping on formaalselt teine leping. Siin avaldati erinevaid arvamusi. Üks arvamus oli, et formaalselt tuleb siiski arvestada, et meil on tegemist uue õigusakti eelnõuga. Oli ka teine lähenemisnurk, mis ütles, et tuleb ju selgelt tunnistada, et põhiseaduse lepingu ja Lissaboni lepingu erinevused on olemas, aga need on ikkagi väikesed sarnasustega võrreldes.
Omaette küsimuse püstitas endine õiguskantsler Allar Jõks probleemi kohta, mis puudutab seda, millisel hetkel areneb ajalises perspektiivis Euroopa Liidu õiguskord selliseks, et tuleks olla valmis meie põhiseaduse muutmiseks või selleks, et vajaduse korral küsida nõu rahvalt.
Omaette probleemina kerkis põhiseaduskomisjonis koos ekspertidega toimunud arutelul esile, kas tuleks kaaluda võimalikku põhiseaduse muutmist tulevikus, mitte niivõrd vahetult seotult Lissaboni lepinguga, aga üldises Euroopa Liidu liikmesuse kontekstis, arvestades seda, mida on öelnud ka Riigikohus. See tähendab, et teatud põhiseaduse sätted on oma toimelt peatunud seoses Euroopa Liidu liikmesusega või seoses Euroopa Liidu õiguse kohaldamisega. Küsimus on, kas me peaksime ka peatunud sätete teksti viima vastavusse tegelikult rakendatava ja kohaldatava õigusega. Selle koha pealt väljendati komisjonis mõtet, et pärast seda, kui me oleme ratifitseerimismenetluse Lissaboni leppe koha pealt läbinud, võiks olla asjakohane ühe riigiõigusekspertide püsiva töörühma kokkukutsumine, kes analüüsiks eelkõige seoses Euroopa Liidu liikmesusega, aga ka laiemalt meie põhiseaduse võimalikke muudatusi või rakenduspraktikat ja võiks ettepanekuid teha. Minu meelest selle probleemi puhul, mille tõi esile ennekõike Julia Laffranque ja mis puudutas aluspõhimõtete kontrollimehhanismi vajadust, võiks sellele ekspertide töörühmale anda ülesande sellekohane võimalik sõnastus välja pakkuda. Ma rõhutan veel kord: see ei ole teisejärguline küsimus. See ongi see küsimus, mis meie riigisiseses õiguskorras jääb muutumatuks, sõltumata sellest, millised kohustused tulenevad lepingutest või Euroopa Liidu liikmesusest.
6. mail arutati põhiseaduskomisjonis Lissaboni lepingut. Arutati, millal võiks Lissaboni lepingu panna täiskogus menetlemisele. Langetati otsus menetleda seda täiskogus täna.
Viimane põhiseaduskomisjoni istung 3. juunil analüüsis Lissaboni lepingut ning vaadati läbi üks muudatusettepanek, mille kohta peab täiskogu oma seisukoha kujundama. Muudatusettepanek puudutab seda, et Rahvaliidu fraktsioon paneb ette lisada eelnõule lause põhiseaduse aluspõhimõtete kaitseklausli kohta, mis ütleb, et Eesti Vabariigi põhiseaduse aluspõhimõtted jäävad ülimuslikuks Euroopa Liidu õigusaktide ees. Eespool viidatud põhiseaduskomisjoni istungil analüüsiti seda Rahvaliidu muudatusettepanekut. Rahvaliit selgitas oma muudatusettepanekut. Eelnõu algatanud Vabariigi Valitsus väljendas oma eitavat seisukohta, väites, et niisugust eraldi deklaratsiooni ei pruugi lisada seoses sellega, et Euroopa Liidu juriidiliseks isikuks saamine Lissaboni lepingu abil, millele ka muudatusettepaneku algataja viitas, ei loo täiesti uut õiguslikku olukorda. Niimoodi siis arutati selle muudatusettepaneku üle ja toodi välja ka see probleem, et juhul kui me ütleme ühes, küll kaalukas esmase õiguse allikas, et see ei muuda kehtetuks või sellele kohaldatakse ülimuslikult põhiseaduse aluspõhimõtteid selle rakendamisel Eesti õiguskorras, siis see otsekui võiks kitsendada põhiseaduse kolmanda akti tähendust. Põhiseaduse kolmanda akti tähenduse eeldus, ka minu jaoks ja seda arvamust väljendasid mitmed põhiseaduskomisjoni liikmed, peaks olema ikkagi ajatu. See ei saa sõltuda ühe, küll fundamentaalselt kaaluka sisuga esmase õiguse akti ratifitseerimisest või mitteratifitseerimisest.
Kerkis esile küsimus analoogiatest, mis puudutasid Euroopa Liidu aluslepingu puhul preambuli lisamist ning deklaratsiooni lisamist Eesti-Vene piirilepingule. Komisjoni liige Mart Nutt rõhutas, et tegemist on põhimõttelise erinevusega, ja tõi välja, et õiguslikus mõttes saaks lisada Lissaboni lepingule deklaratsiooni, milles avaldatakse seisukohta. Viitas ka sellele, et asi iseenesest Euroopa Liidus probleeme tekitada ei tohiks, samas viitas Välisministeeriumi esindaja Kaja Tael, et tema teada teised liikmesriigid selliseid deklaratsioone Lissaboni lepingut ratifitseerides lisanud ei ole.
Põhiseaduskomisjon otsustas teha Riigikogu täiskogule ettepaneku lepingu ratifitseerimise eelnõu täna seadusena vastu võtta. Selle poolt oli 5 komisjoni liiget, vastu oli 2, mittehääletanuid oli 2. Toetust ei leidnud Rahvaliidu muudatusettepanek, selle vastu oli 5 komisjoni liiget ja poolt oli 4 komisjoni liiget.
Põhiseaduskomisjoni palvel on koostatud mõningad analüüsid, mis puudutavad järgmisi küsimusi.
Esiteks, põhiseaduskomisjoni käsutuses on doktor Julia Laffranque'i koostatud artikkel, mis puudutab Euroopa Liidu õigusega seotud võtmeküsimusi põhiseaduslikus järelevalves. Minu hinnangul kerkib selles kõige fundamentaalsemana esile nõue sätestada aluspõhimõtete kontrolli printsiip.
Teiseks on põhiseaduskomisjoni käsutuses analüüs Lissaboni lepingu kohta, mille autor on doktor Julia Laffranque. Ma loen ette selle mõningad teesid. Esiteks, Lissaboni lepingut saab ratifitseerida parlamendis. See on formaalselt võttes ja osaliselt ka sisuliselt välisleping. Teiseks, Laffranque pani ette, et enne lepingu ratifitseerimist oleks vaja analüüsida Lissaboni lepingu neid osi, mis erinevad Euroopa põhiseaduse lepingust. Selle analüüsi viis põhiseaduskomisjon nõunik Janek Laidvee juhtimisel läbi ja see on lisatud nendesse materjalidesse. Kolmandaks, kuna liitumisleping jääb kehtima, ei vaja põhiseaduse täiendamise seadus selles osas redaktsioonilist muutmist. See arutelu oli ka põhiseaduse lepingu puhul ja me asusime ka toona sarnasele seisukohale. Järgnevalt asus ta seisukohale, et Riigikogu peaks teadvustama oma ülesannete mahu suurenemist seoses Lissaboni lepingu võimaliku jõustumisega ja töötama vajaduse korral välja muudatused seadustes. See on nüüd see koht, kus tuleb öelda, et peaminister on väljendanud seisukohta, et seadusi ei tule seoses Lissaboni lepinguga muuta. See on minu hinnangul ekslik seisukoht. Praegu arutavad teised Euroopa Liidu liikmesriigid Lissaboni lepingust tulenevalt parlamendi konkreetsete üksikpädevuste muutmist. Ma toon mõne näite. Eelkõige puudutab see nn kollase ja oranži kaardi kasutamise menetlust. See tähendab parlamentide õigust panna oma poliitiline blokeering Euroopa Liidu õigusaktiinitsiatiividele, kogudes kokku teatud arvu liikmesriikide eitavaid seisukohti. Me vajame selget protseduuri, kuidas see hakkab toimuma Eesti parlamendis. Minu hinnangul peaks neid tõsiseid otsuseid langetama täiskogu, küllap Euroopa Liidu asjade komisjoni ettepanekul või valdkonnakomisjoni ettepanekul, kui on tegemist mingi valdkonna eelnõuga. Selge on see, et me ei saa hakata seda protseduuri looma ad hoc. See ei ole kooskõlas parlamendiprotseduuri vaimuga, kus asju on püütud reguleerida enam-vähem umbisikulisteks juhtudeks. Teiseks, küsimused, mis puudutavad nimetatud parlamendi õigust pöörduda Euroopa Kohtusse. Kas me siin ütleme, et seda funktsiooni hakkab täitma Euroopa Liidu asjade komisjon, mingi muu parlamendiorgan või langetab neid otsuseid ka täiskogu? Lisaks küsimused, mis puudutavad seda, kuidas hakkab toimuma pidev kontroll teiste Euroopa Liidu õigusaktide puhul. Siin on otsustamist vajavat palju. Ma arvan, et Riigikogu töökorra komisjon peaks selle kohta ühe raporti tellima. Arvestades seda, et kuna eeldatavalt 2009. aasta kevadest peaks see lepe jõustuma (seda võib täna väita täie kindlusega ja kogu lootus on Iiri rahva peal), siis oleks asjakohane järgmisel või ülejärgmisel istungjärgul need protseduurid paika panna. Julia Laffranque viitab veel sellele, et Euroopa Liidu põhiõiguste harta on suures osas küll sama, mis on praegu olemas deklaratsioonina, kuid üle tuleks vaadata see, kas harta kohandamine 12. detsembril 2007. aastal Strasbourgis on kaasa toonud ka sisulisi muudatusi. See on töö, mis peab jääma ratifitseerimisjärgsesse aega.
Need olid üldkokkuvõttes selle õigusraporti järeldused, mida riigikohtunik, Euroopa Liidu õiguse ekspert Julia Laffranque parlamendile esitas. Me tegime analüüsi, nagu ma ütlesin, Janek Laidvee ja Piret Tõnuristi koostatud Lissaboni lepingu ja Euroopa põhiseaduse lepingu võrdluse kohta, kus on põhjalikus kataloogis toodud välja erinevused, mida ma ei hakka siin ükshaaval käsitlema, neid on siin kümnete kaupa. Aga kokkuvõtteks nimetan paar märksõna. Mis olid erinevused võrreldes põhiseaduse lepingut Lissaboni lepinguga? Esiteks, Euroopa Liidu pädevuse täpsem piiritlemine, ka osaline tagasitõmbamine liikmesriikide kasuks. Teiseks, kompromissid skeptilisemalt meelestatud Euroopa Liidu liikmesriikidega. Kolmandaks, Euroopa Liidu pädevuse täiendamine. Nõunikud jõudsid oma iseloomult sarnasele järeldusele nagu proua Laffranque, et Lissaboni leping ei ole olemuslikult põhiseaduse lepinguga võrreldes midagi uut, viidates professor Mayerile, kes leiab, et lepingu muudatused vastavad normatiivselt sisult peaaegu täielikult põhiseaduse leppele. Võiks rääkida peaaegu eranditult redaktsioonilisest ümbertöötamisest, kui ei oleks muudatusi näiteks kliima‑ ja energiajulgeolekuvaldkonnas.
See oli see kontekst, milles parlamendi põhiseaduskomisjon arutas Lissaboni lepingut. Ma loodan, et me kiidame selle heaks. Ma loodan, et Lissaboni leping rakendub järgmisel aastal Euroopa Liidu õiguskorra kohustusliku osana. See, mis peaks tänasest arutelust tulenema, on järgmine. Esiteks, Eesti parlament peaks nõudma ja peaks vajama põhjalikumat analüüsi, mis puudutab Eesti põhiseaduse toimimist ja rakendumist Eesti õiguskorras seoses Euroopa Liidu liikmesusega, ja võimalikke muudatusi analüüsima. Selles valguses peaks olema esmane ülesanne lahendada küsimus, mis puudutab kontrollimehhanismi põhiseaduse aluspõhimõtete kaitseks. Praegu see puudub. See on tõsine, ütleme, fundamentaalse tähtsusega õiguslünk meie õiguskorras. Järgmiseks, parlamendi enda kodukorra koha pealt: juurde tuleb mitmeid spetsiifilisi pädevusi, mida me peaksime kodukorras sätestama.
Nii et vist ei ole liiga pateetiline öelda, et Euroopa Liidu teiste liikmesriikide pilgud on täna Tallinnal. Olgem selle usalduse väärilised ja õigustagem Eesti rahva usku sellesse, et see lepe võimaldab efektiivsemalt poliitikat teha ja selle võrra heaolu suurendada. Kutsun parlamenti üles seda lepingut ratifitseerimisel toetama. Aitäh!