10:10 Istungi rakendamine
Aseesimees Kristiina Ojuland
Tere hommikust, lugupeetud kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu III istungjärgu 13. töönädala teisipäevast istungit. Kõigepealt, nagu kombeks, võtame vastu eelnõud ja arupärimised. Vabariigi Valitsusel täna eelnõusid üle anda ei ole. Kolleegid! Kui teil on soovi üle anda eelnõusid või arupärimisi, siis on selleks võimalus.
Tundub, et meie arvutisüsteem ei ole vist töökorras. Sel juhul võtab juhataja esialgu kolmeks minutiks vaheaja, et selgitada, milles asi, sest istungi alguses olid arvutid korras. Kolm minutit vaheaega. Vaheaeg lõpeb kell 10.04.
V a h e a e g
Aseesimees Kristiina Ojuland
Head kolleegid! Vaheaeg on läbi, aga kuivõrd vähemalt juhataja arvutisüsteem ei tööta, siis jätkame esimesel võimalusel, niipea kui arvutid töötavad.
Lugupeetud kolleegid! Loodame, et meie arvutisüsteem on taas korda seatud ja me saame oma täiskogu istungiga edasi minna. Läheme eelnõude ja arupärimiste üleandmise juurde. Esimesena kutsun kõnetooli kolleeg Heimar Lengi.
Heimar Lenk
Lugupeetud eesistuja! Ma annan üle arupärimise meie austatud majandus- ja kommunikatsiooniministrile Juhan Partsile. Nagu kolleegid ja avalikkus teavad, on Eesti Postil kavas sel aastal taas sadakond postkontorit kinni panna. Riigiettevõtte juhtkond on selleks esitanud järgmised põhjendused: need postkontorid asuvad reeglina vanades ahjuküttega majades, mida on väga kallis ülal pidada; teine, lähim postkontor on sedavõrd lähedal, et inimesed võiksid hakata seal käima, ja kolmandaks, nendes piirkondades, mida see postkontor peaks teenindama, on väga vähe rahvast. Mina käisin külaelanike kutsel Võrumaal Krabi küla postkontorit uurimas ja vaatasime need asjad seal üle. Selgus, et vastupidi, Krabi küla postkontor asub moodsas keskküttega majas – suurte akendega väga ilus ruum –, teeninduspiirkonnas on üle 350 inimese ja sulgemise korral jääksid lähimad postkontorid sellest külast 15–20 km kaugusele. Olukorraga võiksid uuesti tutvuda ka Eesti Post ja majandusminister. Selleks annan üle arupärimise, et vaadata läbi Krabi küla postkontori sulgemise otsus ja võib-olla seda muuta. Ühtlasi on siia lisatud ka sadakond külaelanike allkirja postkontori toetuseks.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Järgmisena kutsun kõnetooli kolleeg Inara Luigase.
Inara Luigas
Aitäh! Austatud Riigikogu aseesimees! Kuus Keskerakonna fraktsiooni liiget annavad üle arupärimise keskkonnaminister Jaanus Tamkivile metsade kohta. Eesti mets on meie kõigi rahvuslik rikkus. Meil on tekkinud põhjendatud kahtlus, et keskkonnaminister ei seisa piisavalt kindlalt meie rahvusliku rikkuse säilimise ja jätkusuutlikkuse eest. Sellega seonduvalt on meil tekkinud küsimusi. Kehtivat metsaseadust pole ühe aasta jooksul jõutud praktikas rakendadagi. Seda enam tekib küsimus, miks on vaja kehtivat metsaseadust nii kardinaalselt muuta. Kui paljudelt institutsioonidelt oli saadud kirjalikke ettepanekuid seaduse muutmiseks? Miks oli vaja kehtivat looduskaitseseadust täiendada lageraie lubamisega piiranguvööndis ja isegi hoiualadel? Lisaks nendele küsimustele on meil veel neli küsimust. Alla on kirjutanud kuus Keskerakonna fraktsiooni liiget. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kutsun kõnetooli kolleeg Aadu Musta.
Aadu Must
Austatud Riigikogu aseesimees ja lugupeetud Riigikogu! Ma annan üle arupärimise haridus- ja teadusminister Tõnis Lukasele. Asi on selles, et ülikoolilinnas renoveeriti Maailmapanga laenu ja ülikoolide ning linna eelarve vahenditega üliõpilaste ühiselamud, kuid kohtade defitsiit oli sel aastal ligikaudu 800 ja olukorra teeb eriti keeruliseks asjaolu, et mitu ühiselamut jäid renoveerimata ja on päris jõledas seisundis. Nii Tervisekaitse- kui Päästeamet tahavad kasutusloa võtta 1968. aastal ehitatud Narva mnt 89 ühiselamult, kuhu on majutatud üle 400 üliõpilase. Nad ei tee seda üldse pahatahtlikkusest, vaid nad väidavad, et kui nad seda kohe ei tee, siis nad rikuvad seadust ja panevad ohtu sealsete asukate elu ja tervise. Sellises kontekstis me küsimegi haridus- ja teadusministrilt, kas ka riik võiks osaleda või kas riigil on võimalust osaleda ühiselamute probleemi lahendamisel või on äkki riigil ja valitsusel muid paremaid lahendusi. Näiteks, võib-olla loodame, et demograafiline mõõn lahendab kohtade defitsiidi, või ootame, kuni jõuame viie rikkama Euroopa riigi hulka. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kui kolleegidel rohkem kõnesoove ei ole, siis olen juhatuse nimel vastu võtnud kolm arupärimist ning vastavalt kodu- ja töökorra seadusele antakse need arupärimised töösse.
Head kolleegid! Mul on edasi anda alljärgnev teade: Riigikogu esimees on edastanud viie Riigikogu liikme esitatud arupärimise keskkonnaminister Jaanus Tamkivile.
Ja nüüd teeme kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 85 Riigikogu liiget, puudub 16.
Riiklike peretoetuste seaduse muutmise seaduse eelnõu (208 SE) esimese lugemise jätkamine
Aseesimees Kristiina Ojuland
Head kolleegid! Nagu te mäletate, jäi 24. aprillil Riigikogu täiskogu istungil eelnõu 208 esimene lugemine pooleli. Ja et me saaksime seda jätkata, palun kõnetooli sotsiaalkomisjoni liikme kolleeg Taavi Rõivase vastama Riigikogu liikmete küsimustele. Esimesena saab küsimuseks sõna kolleeg Helle Kalda.
Helle Kalda
Aitäh! Lugupeetud komisjoni esindaja! Eelnõu algataja näeb ette, et lapsehooldustasu tõstmise korral on lapsevanemal paremad võimalused ühildada töö- ja pereelu. Tööle asumisel tuleb lapsevanemal tasuda lapsehoiu või lasteaiakoha eest. Neid kulusid on võimalik teha just suuremast lapsehooldustasust. Samas ei motiveeri ilmselt täiendavad 1500 või 3000 krooni kuus enam kedagi kodus istuma. Kas komisjonis oli juttu lapsehooldustasust seoses töö- ja pereelu ühildamisega?
Taavi Rõivas
Aitäh! Komisjonis oli juttu lapsehooldustasust seoses laste päevahoiuga ja oli tõsisem vaidlus selle üle, kas see on omavalitsuse kohus, mis on minu meelest üsna selge küsimus, kuivõrd see on seadusega nii ette nähtud. Arutati ka seda, kas omavalitsused tulevad sellega toime. Konkreetselt toodi väga palju Tallinna näidet, argument oli see, et Tallinnal ei olevat justkui võimalust suurendada lasteaedade pearaha. Jällegi, osa komisjonist vaidles sellele väga selgelt vastu, kuivõrd linna eelarve kasvab 16% ja see, et lasteaia pearaha kasvab suurusjärgus 1%, on väga selge omavalitsuse prioriteedi küsimus, ning siin olid komisjoni liikmed väga selgelt eri meelt.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Marika Tuus.
Marika Tuus
Suur tänu! Hea kolleeg! Komisjonis esitati kaks põhilist põhjust selleks, et meie eelnõu mitte toetada. Esimene oli see, et valitsusliidu prioriteet olevat lapsehoiu võimaluste arendamine ja et selleks pannakse ka riigieelarvest raha. Ning teiseks, et valitsusliidul on kavas tõsta praegust 600-st toetust 800-le. Tänaseks on selgeks saanud – juba üleeile oli ajakirjanduses sellest juttu –, et lastehoiu võimaluste laiendamiseks raha järgmise aasta eelarvesse ette ei nähta. Eile kuulsime uudistest, et isegi see 800-le tõstmine on väga suures ohus. Millega te ikkagi praegu põhjendate seda, et teie prioriteet on lastehoiu võimaluste laiendamine ja kuidas siis praeguses olukorras toimida?
Taavi Rõivas
Aitäh! Ma tuletan teile meelde, et ma olen siin sotsiaalkomisjoni esindajana. Ma saan rääkida sellest, mida sotsiaalkomisjonis arutati. Küll aga juhin tähelepanu, et komisjoni enamik võttis siiski hoiaku, et iga riigieelarve kulutuse tõstmine viiekordseks tänase tasemega võrreldes on praeguses situatsioonis võib-olla natuke kohatu, kui pehmelt väljenduda. Mis puudutab minu või Reformierakonna plaane seoses perepoliitiliste lubadustega, siis ma ei näe probleemi, et need lubadused ka täidetud saavad.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Heimar Lenk.
Heimar Lenk
Aitäh, lugupeetud eesistuja! Hea esineja! Peaminister Andrus Ansip märkis Riigikogu lahtiste uste päeva infotunnis, et tegelikult oleks vaja vanemahüvitise maksmise aega pikendada – võiks olla kolm aastat –, kuid selleks ei jätku riigil praegu raha. Vanemahüvitis on tõepoolest kallis meede ja võib-olla oleks praegu odavam lapsehooldustasu summa suurendamine. Kas seda probleemi arutati komisjoni istungil?
Taavi Rõivas
Aitäh! Ma olen vabariigi peaministriga täiesti nõus. Aga komisjonis seda ei arutatud. Samas ma juhin tähelepanu, et vanemahüvitis ja lapsehooldustasu on oma loomult väga erinevad asjad. Vanemahüvitis kompenseerib pere saamata jäänud sissetuleku selleks ajaks, kui üks vanematest jääb koju, ja see teeb tegelikult võimalikuks selle, et pere elukvaliteet ei halvene ajal, kui kas ema või mõningatel harvadel juhtudel ka isa on lapsega kodus. Selles mõttes ma ei näe lapsehooldustasus alternatiivi vanemahüvitisele. Aga selles suhtes, et põhimõtteliselt võiks vanemahüvitist ka pikema aja jooksul maksta, olen ma vabariigi peaministriga nõus. Kui eelarvelised vahendid seda võimaldavad, siis me saame selle juurde tagasi tulla.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Mai Treial.
Mai Treial
Aitäh, proua juhataja! Hea ettekandja! Minu küsimus on järgmine. Kuivõrd koalitsiooni pool seda seaduseelnõu ei toetanud ja põhjenduseks toodi, et koalitsioon tuleb ise sellise seaduseelnõuga välja, siis ma küsingi nüüd konkreetselt, millal koalitsioon sellise seaduseelnõuga välja tuleb, mis peretoetusi tõstab, ja kui suures ulatuses?
Taavi Rõivas
Aitäh! Austatud kolleeg! Ma tuletan meelde, et ma olen siin sotsiaalkomisjoni esindajana ja minu asi on teile vahendada seda arutelu, mis toimus sotsiaalkomisjonis.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Lauri Laasi.
Lauri Laasi
Aitäh, proua juhataja! Austatud ettekandja! Kas komisjonis seati kahtluse alla ka toetamise vajalikkus vanemahüvitise maksmise järgsel perioodil?
Taavi Rõivas
Aitäh! Komisjonis oli täielik konsensus selles suhtes, et vanemahüvitise mõju sündidele on positiivne, ja oli täielik konsensus ka selles suhtes, et vanemahüvitise lõppedes toetus peredele selgelt väheneb. Lahku läksid arvamused selle kohta, kas edasine lapse päevahoid on eeskätt omavalitsuste küsimus, milles, nagu te hästi teate, on kavas omavalitsusi toetada, või peaks riik looma mingi paralleelmehhanismi. Selle kohta läksid arvamused lahku.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Toivo Tootsen.
Toivo Tootsen
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud ettekandja! Nagu kolleeg Heimar Lenk ütles, äratas peaministri avaldus selle kohta, et vanemahüvitist võiks maksta lapse kolmeaastaseks saamiseni, suurt tähelepanu ja tekitas elevust. Siit ka küsimus, kas komisjon on kaalunud seda võimalust ja mingid prognoosid teinud, millal võiks seda maksma hakata, ja kui praegu ei jätku raha, kas võiks siis näiteks üle vaadata selle süsteemi, kuidas seda makstakse, aga et põhimõte, et seda makstaks lapse kolmeaastaseks saamiseni, saaks lähiajal ellu viidud?
Taavi Rõivas
Aitäh! Komisjon ei ole seda arutanud. Küll aga on minu isiklik arvamus, et kui te toote sisse vanemahüvitise põhimõtete ülevaatamise, siis see oleks kindlasti vale. Praeguseks on küll igaüks aru saanud, et vanemahüvitis töötab kõige paremini just sellisel kujul, nagu ta 2003. aastal seaduseks sai, ja hakata siin põhimõtteid muutma oleks väga rumal.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Kadri Must.
Kadri Must
Aitäh! Hea ettekandja! Ühes eelnevas vastuses te mainisite, et riigil on plaanis omavalitsusi lastehoiu küsimuses toetada. Minu küsimus on, kas komisjonis oli juttu programmi "Igale lapsele lasteaiakoht" edasilükkamisest või selle rahastamise vähendamisest?
Taavi Rõivas
Aitäh! Komisjon arutas oma 14. aprilli koosolekul eelnõu 208, see on riiklike peretoetuste seaduse muutmise seaduse eelnõu, ja kogu arutelu oli eeskätt seotud selle eelnõuga, nii et vastus teie küsimusele on ei.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Inara Luigas.
Inara Luigas
Aitäh! Austatud ettekandja! Lapsehooldustasu suurus 600 krooni kuus on kehtinud aastast 2000 ja seoses inflatsiooniga on selle reaalväärtus kahanenud peaaegu kaks korda. Kas komisjonis on olnud juttu sellest, et seoses inflatsiooniga on vaja lapsehooldustasu määra tõsta?
Taavi Rõivas
Aitäh! Komisjonis oli väga palju juttu sellest, et lasteaedade pearaha konkreetselt Tallinnas tõuseb käesoleval aastal suurusjärgus 1% ja see teeb reaalkasvu, kui inflatsiooni arvestada, selgelt negatiivseks. Kui ma nüüd püüan tõlgendada komisjoni liikmete seisukohta väga vabalt – ja andke mulle andeks, head komisjoni liikmed, kui ma seda valesti teen –, siis põhimõtteliselt mulle tundus, et pigem oldi nõus ka sellega, et lapsehooldustasu tõstmine on igal juhul mõistlik. Sama annab alust arvata ka valitsusliidu programm, kus valitsusliitu kuuluvad erakonnad on lapsehooldustasu tõstmises kokku leppinud. Küll aga rõhutan ma veel kord – ja see ei ole enam niivõrd komisjoni, kuivõrd minu isiklik seisukoht –, et tulla praegu välja eelnõudega, mis üht konkreetset kuluartiklit riigieelarves viiekordistavad, ei ole päris õigeaegne või päris mõistlik.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Jaak Aab.
Jaak Aab
Tänan, austatud aseesimees! Hea ettekandja! Ka komisjonis oli juttu algatajapoolsest paindlikust suhtumisest. Te korrutate kogu aeg viiekordistamisest. Meil oli juttu, et esialgu me soovisime seda tõsta 1500 kroonini. Oleksime tegelikult nõus ka sellega – sellestki oli komisjonis juttu, – et see kahekordistus nähakse ette samas suuruses, kui lapsehooldustasu määr kehtestati 2000. aastal. Rahapuuduse tõttu makstakse seda poole määra ulatuses siiamaani. Nii et niisugusest ühest suurest hüppest ei ole me juttugi teinud. Aga ka oma sõnavõtus rääkisite te siin ja komisjonis omavalitsuste tulubaasist, nagu kasvaks see meeletult kiiresti sel aastal, võrreldes eelmiste aastatega. Numbrid räägivad midagi muud – eelmistel aastatel tõusis see üle 20%, sel aastal tõuseb omavalitsuste tulubaas 15–16%. Kuidas te seda kommenteerite?
Taavi Rõivas
Aitäh! Meil on ees must valgel eelnõu 208 koos seletuskirjaga ja siin on tõepoolest sees ühe konkreetse toetuse viiekordistamise plaan. Ma möönan, et komisjonis olid eelnõu algatajad valmis sellest eelnõust teatud määral taganema. Aga sellegipoolest me arutasime eeskätt seda, mis on paberil meile esitatud, ja me ei läinud kaasa selle spekulatsiooniga, milline see eelnõu võiks mõnel teisel kujul välja näha. Mis puudutab omavalitsuste tulubaasi, siis ma ei arva, et ka 16%-line tõus oleks väike tõus. Me rääkisime konkreetselt Eesti Vabariigi pealinnast ja rääkisime sellest, et kui pealinna tulubaas suureneb 16%, kas siis on prioriteedid paigas, kui samal ajal tõstetakse lasteaia pearaha suurusjärgus 1%. Selle üle toimus vaidlus ja valitsusliidu esindajad leidsid, et kui tulubaas suureneb 16% ja pearaha 1%, siis ei ole asjad päris paigas.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Küsimuseks saab sõna kolleeg Toivo Tootsen.
Toivo Tootsen
Aitäh! Võib-olla meeldetuletuseks, et kui pealinnas tõusis 16%, kui palju tõusis siis riigis tulu protsent ja kas siin on prioriteedid paigas?
Taavi Rõivas
Aitäh! Ma ei saanud täpselt aru, millist maksuprognoosi või millist eelarvenumbrit te minu käest küsite, aga sotsiaalkomisjoni esindajana ja teie kolleegina juhin ma teie tähelepanu sellele, et aadressil www.fin.ee on absoluutselt täpsed vastused teie kõikidele riigieelarvet puudutavatele küsimustele.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleegidel ettekandjale rohkem küsimusi ei ole. Täname kolleeg Taavi Rõivast. Läheme edasi läbirääkimiste juurde. Kolleegid! Kas soovite avada läbirääkimisi? Fraktsioonide esindajad, palun! Esimesena saab sõna kolleeg Jaak Aab Keskerakonna fraktsiooni nimel.
Jaak Aab
Austatud aseesimees! Head kolleegid! Oleme sellesarnase ettepanekuga olnud siin Riigikogus juba päris mitu korda. Ja eks see on ajendatud tõesti sellest, et meie arvates on olulised kõik perioodid lapse elus ja nende toetamine kas riigi või omavalitsuste poolt. Ja meie arvates on just see periood – alates lapse 1,5-aastaseks saamisest kuni 3. eluaastani – kõige vähem toetatud. See oli hea algatus, millega omal ajal tõenäoliselt tulid välja just sotsiaaldemokraadid – kehtestada lapsehooldustasu. Selle kehtestatud määr oli tookord 1200 krooni. Rahapuuduse tõttu maksti seda välja poole määra ulatuses – juba see on, vaadates tagasi 2000. aastale – me oleme praegu aastas 2008 –, siiski teatud nonsenss. Me teeme nüüd ettepaneku toetada just sedasama perioodi lapse kasvatamisel, lapse elus suuremalt, meie eelnõu ettepanek on kõigepealt tõsta 1500 kroonini ja alles kolme aasta pärast 3000 kroonini, arvestades seda, et niisuguseid hüppeid on ju rahaliselt keeruline teha. Olime valmis ka selleks, et tuleme kas või selle 1200 krooni juurde, mis tol korral oli ju Eesti miinimumpalk ja kogu see alus võetigi sellena, lapsehooldustasu määr kehtestati sellisena, et see oleks Eesti miinimumpalk.
Siin on olnud jutuks ka vanemahüvitis ja lapsehooldustasu. Jah, need ongi kaks erinevat asja. Üks on asendussissetulek. Lapsevanemale hüvitatakse sissetulek sel perioodil, kui laps on sündinud ja teda kodus kasvatatakse. Kas seda teha sellisel kujul ja sellise süsteemi alusel, see on olnud ka vaidlusküsimus – pikalt sellest rääkida ei taha. Meie arvamus on, et see ei peaks olema võib-olla kolm keskmist. Aga kui laps saab poolteiseaastaseks, siis see toetus ju kaob, see hüvitis või see sissetuleku kompenseerimine kaob, ja see on see hetk, kus tulebki langetada otsus, kas minna tööle või jääda koju selle 600-kroonise lapsehooldustasu peale, mis kuidagi lapsehoiuga seotud kulusid ei kata. Oleme kindlasti veendunud, et need 1500 või 3000 krooni aitavad töö- ja pereelu ühitada. See ei motiveeri veel kedagi koju jääma praegusel ajal. Mis on 1500 krooni või ka 3000 krooni? See aitaks katta lapsehoiu kulusid, see aitaks katta lasteaiakoha kulusid, sest ka selle eest tuleb ju lapsevanemal maksta. Igal juhul, kui lapsevanem läheb tööle, siis pere kulutused ju pigem kasvavad, kui vähenevad.
Siin tõstatati ka omavalitsuste tulubaasi küsimus. Seda tahetakse korrata nagu mantrat ja eks muidugi, kui parasjagu rahvusvaheline imperialism ei ole süüdi kõigis asjades, siis Tallinna linn on kindlasti. Jah, kaks aastat tagasi muudeti seadust, selles seaduses nähti ette selline võimalus, et omavalitsused saavad toetada lapsehoidu teatud kindlatel tingimustel. Üks esimesi, kes seda tegema hakkas, oligi Tallinna linn. Enamik Eesti omavalitsusi ei tee seda siiamaani. Nüüd öelda, et Tallinna linn oleks nagu midagi halvasti teinud, on igal juhul küüniline või vabanduste otsimine. Omavalitsuste tulubaas, tuletan meelde, on viimastel aastatel tõesti kasvanud üle 20% – vähemalt samas tempos kui riigieelarve. Selle aasta riigieelarve kulutused kasvasid vastuvõetud eelarve järgi 25%, omavalitsuste tulubaas 15–16%. Kus on siin see omavalitsuste tulubaasi tohutu kasv, võrreldes riigi kuludega, mida on täna mainitud ja mainiti komisjonis? Nii et kõigepealt tuleks ikkagi natuke järele mõelda, enne kui selliste väidetega välja tulla! Igal juhul on omavalitsused teinud kõik, mis nende jõud ja võimalused lubavad, selleks et arendada lapsehoidu ja luua lasteaiakohti. Riik peaks tulema appi ka lapsehoiu kulude katmisel ja lapsehooldustasu tõstmisel. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Aitäh! Kolleegidel rohkem kõnesoove ei ole. Läbirääkimised on lõpetatud. Juhtivkomisjon on teinud ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata ja me peame seda ettepanekut hääletama. Alustame hääletuse ettevalmistamist.
Head kolleegid, panen hääletusele sotsiaalkomisjoni ettepaneku lükata esimesel lugemisel tagasi Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud riiklike peretoetuste seaduse muutmise seaduse eelnõu 208. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused
Ettepaneku poolt hääletas 54 Riigikogu liiget, vastu oli 32, erapooletuid ei olnud. Riiklike peretoetuste seaduse muutmise seaduse eelnõu 208 on esimesel lugemisel tagasi lükatud.