Austatud juhataja! Head kolleegid! Ei ole ma alkoholipoliitika küsimustes siin puldis mitte esimest korda ja kui asi ei parane, siis kindlasti ka mitte viimast korda. Eesti Keskerakonna fraktsioon algatas alkoholi-, tubaka- ja kütuseaktsiisi seaduse, alkoholiseaduse ja reklaamiseaduse muutmise seaduse eelnõu 20. veebruaril k.a. Eelnõu eesmärk on kaitsta rahva tervist alkoholi liigtarbimisest tingitud kahjude eest ja vähendada alkoholi tarbimist, seda eriti laste ja noorte poolt. Varasemalt oleme korduvalt esitanud eelnõusid, mis on sisaldanud piiranguid alkoholi müügile ja reklaamile. Kahjuks pole need eelnõud selles saalis veel toetust leidnud.
Täna lugemisel olev seadusmuudatuste pakett on meie terviklik ettepanek riikliku alkoholipoliitika ümberkujundamiseks. Ühelt poolt soovime suurendada piiranguid alkoholi müügi ja reklaami puhul. Teiselt poolt soovime suunata rohkem raha alkoholismi ennetamiseks ja raviks. Eelnõu näeb ette ka rahaliste vahendite eraldamise laste ja noorte huvitegevuseks, mis samuti kannab ennetamise eesmärki. Teeme ettepaneku muuta alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seadust. Peame tunnistama, et meie eelnõu pealkirjas on viga, kuna 1. jaanuarist on seadusesse lisatud ka elektriaktsiis, aga meie ettepanekud elektriaktsiisi sisuliselt muidugi ei puuduta. Muutmise eesmärk on suunata 3% riigieelarvesse laekuvast alkoholi- ja tubakaaktsiisist alkoholismi raviks ning 1% alkoholi- ja tubakasõltuvuse ennetamiseks. Ennetustegevusel on väga oluline roll ühiskonnas valitsevate arusaamade ja noorte tarbimisharjumuste kujundamisel. Oluline on toetada vabatahtlikku viinaravi, mis hetkel ei ole rahastatav haigekassa vahenditest. Lisaks tuleb pakkuda noortele võimalusi tegelda neid huvitava harrastusega. Seetõttu näeb eelnõu ette iga-aastasest alkoholi- ja tubakaaktsiisist laekuvast summast 3% eraldamist Haridus- ja Teadusministeeriumile huvitegevuse rahastamiseks.
Tarvidus alkoholiseaduse muutmise järele tuleneb avalikust huvist kehtestada piirang alkoholi kättesaadavusele öisel ajal, mil alkohol on paremini kättesaadav ka alaealistele. Alkoholiseaduse muudatusega keelatakse alkohoolse joogi jaemüük või muul eesmärgil tarbijale üleandmine, sealhulgas üleandmine kohaleveoteenuse osutamisel, ajavahemikul kella 22-st õhtul kuni kella 10-ni hommikul. Samuti nähakse seadusega ette, et alkoholi müügiks peab kauplusel olema eraldi ruum, mis välistab mitmetes ostukeskustes esineva olukorra, kus vahetult limonaadide, karastusjookide kõrval paiknevad alkohoolsed joogid. Praegusel juhul ei ole lastel ja noortel sageli võimalustki osta karastusjooke alkoholist möödumata. Samas osutavad uuringud sellele, et alaealised ei pea erinevaid alkopopse ehk kihisevaid alkokokteile üleüldse mitte alkohoolseks joogiks, vaid karastusjoogiks.
Reklaamiseaduse muudatuse eesmärk on tagada rangemate alkoholireklaami piirangute kehtestamisega laste ja noorte kaitse alkoholi populariseerimise ja promotsiooni eest ning vähendada laste ja noorte alkoholi tarbimist ja sellest tulenevat kahju. Erinevalt kehtivatest regulatsioonidest kehtestatakse alkoholireklaami keeld televisioonis, raadios ning välireklaamina.
Alkohol on elanike hinnangul väga kättesaadav, ülikättesaadav. Konjunktuuriinstituudi uuringule "Elanike hinnangud riigi alkoholipoliitikale" vastanutest ainult 4%-l võtab elukohale lähimasse alkoholimüügikohta minek rohkem kui 30 minutit ja rõhuv enamus inimestest saab selle kätte kümne minutiga. Elanike arvates on suurim probleem alkoholijoobes mootorsõidukijuhtimine. Konjunktuuriinstituudi uuringu alusel võib öelda, et seda peab tõsiseks või väga tõsiseks 99% vastanutest. Olulise probleemina täheldati noorte alkoholismi, mida pidas väga tõsiseks probleemiks 95% vastanutest. Tulenevalt alkoholitarbimise kasvust ning sellega kaasnevast kahjust nii ühiskondlikul kui ka isiklikul tasandil on elanikkonnal kõrged ootused alkoholipoliitika karmistamise suhtes. Võrreldes varasemate aastatega on rangete piirangute kehtestamise pooldajate arv kasvanud. 2006. aastal arvas üle poole vastanutest, et Eesti alkoholipoliitika peaks olema rangete piirangutega. Seevastu täiesti liberaalse, piiranguteta alkoholipoliitika toetajate osakaal on vaid 3%.
Elanikkonnale suunatud alkoholi kättesaadavuse piirangud on seotud eeskätt suurema ühiskondliku ja sotsiaalse turvalisuse taotlemisega. Alkoholi kättesaadavuse uuringud on näidanud, et mida kättesaamatum on alkohol, seda enam vähenevad tarbimine ja alkoholiga seotud probleemid. Kellaajalised piirangud alkoholimüügile kahandavad alkoholi ostmise võimalusi ja aitavad kaasa liigtarbimise vähendamisele. Samas on nende rakendamine vähekulukas ja omab mõju suurele osale rahvastikust. 2002. aasta uurimused Lääne-Austraalias ja Islandil näitasid vigastuste ja alkoholijoobes sõitmiste intsidentide üldist kasvu seal, kus alkoholimüügi aja piirangud puudusid. Mitmel pool maailmas, kus alkoholimüügi aega pikendati, kasvas ka liiklusõnnetuste, vigastuste ja vägivallajuhtude arv.
Öise alkoholimüügi piirangu rakendamine on hetkel kehtiva alkoholiseaduse alusel kohaliku omavalitsuse pädevuses ning seda võimalust on kasutanud väga paljud kohalikud omavalitsused, ehkki ebaühtlaselt. Alkoholi ebaühtlane kättesaadavus kohalikes omavalitsustes loob nende vahel ebasoodsaid konkurentsieeliseid ega aita saavutada taotletud eesmärki piisaval määral, õhutades nn viinarallile. Seetõttu tuleb olulisemaid tõendatud efektiivsusega kättesaadavuse ja promotsiooni piiramisega seotud meetmeid rakendada riigi tasandil. Avalik huvi ja toetus ühtse riikliku öise alkoholimüügi keelu rakendamiseks on suurem nendes omavalitsustes, kus alkoholiprobleemide ulatust on tunnistatud ning väljendatud soovi olukorda parandada. Mitmel juhul on ka politsei teinud omavalitsustele ettepaneku kehtestada öise müügi piirang, sest praktikas on sellel olnud positiivne mõju. Üleriigilist ajalist müügipiirangut on toetanud ka mitmed omavalitsusliidud.
Eelnõu oluline eesmärk on vähendada alkoholireklaami mõju tarbijale, eriti noorte ja laste väärtushinnangutele ja hoiakutele. Väärtushinnangute kujundamisel on avalikkusele suunatud reklaamil väga suur mõju. Alkoholireklaamil on võime kujutada toote tarbimist kui sotsiaalselt heakskiidetud ja soovitavat tegevust, toetada liigtarvitamist soosivaid väärtushinnanguid ja hoiakuid ning soodustada nii uute tarbijate värbamist kui ka juba alkoholi tarbivate inimeste manustatavate koguste suurenemist ja sagenemist. Reklaamid esitavad alkoholi pruukimist kui turvalist, riski- ja probleemivaba tegevust, millega kaasnevad vaid positiivsed emotsioonid. Sellega vähendatakse ennetustegevuste ja tervisekasvatuse mõju. Reklaamimise eesmärk on muidugi lojaalse tarbijaskonna suurendamine. Iga alkoholitootja teeb seda eelkõige oma kaubamärgi huvides, kuid turuosade muutustega kaasneb ka summaarne tarbijahulga suurenemine. Viimane omakorda kinnistab ühiskonnas alkoholi tarvitamist kui normi ja vältimatut lõõgastusvahendit. Lisaks eelnevale ei ole tegemist kindlale sihtrühmale suunatud reklaamiga, kui seda edastatakse kõiki elanikegruppe haaravates kanalites nagu näiteks televisiooni- ja raadioeeter ning välireklaam. Suunatud reklaami edastamise kohtadena on võimalik kasutada näiteks konkreetseid müügikohti ning spetsiaalseid trükiseid, mis on suunatud näiteks edasimüüjatele, toitlustusettevõtetele jne.
Alkoholireklaami piiramine on rahvusvaheliselt tunnustatud ja kohane meede kompleksses alkoholipoliitikas. Selle meetme mõju tarbimisele ja alkoholiga seotud kahjule sõltub otseselt meetme rakendamise määrast ning selle osalisel rakendamisel võib olla pikaajalisem toime. Alkoholireklaam raadios ja televisioonis on juba praegu osaliselt või täielikult keelustatud mitmes riigis. Norras on keelustatud kogu alkoholireklaam, sealhulgas trükimeedias, raadios, televisioonis, välireklaamina. Soomes on keelatud kange alkoholi reklaam, Rootsis on aga alkoholireklaam keelatud televisioonis, raadios, välimeedias. Prantsusmaal on keelatud alkoholireklaam televisioonis ja viimane, värskeim näide meie lähedalt – Leedus keelati alkoholireklaam teles ja raadios eelmisel aastal.
Palju on olnud juttu, kas selline piirang on proportsionaalne ja kas see mitte ei piira ettevõtlusvabadust. Ka siin saalis on olnud mitu korda juttu kahest Euroopa Kohtu otsusest – üks 2001. aastast ja teine 2004. aastast. 2001. aastal oli arutusel Rootsi riigi kehtestatavad reklaamipiirangud, kus Rootsi riik soovis kehtestada absoluutse alkoholireklaami piirangu, mitte kusagil ei oleks tohtinud seda olla. Seda peeti veidi liiga karmiks piiranguks ja mitteproportsionaalseks piiranguks. Rootsi riik vähendas selle mõju, kuid jättis kehtima piirangu teles, raadios, välireklaamina, nii nagu see on ka meie soov, ja seda ei peetud kohtuotsuse valguses üldse mitte valeks. 2004. aastal oli Euroopa Kohtus Prantsusmaa, kes soovis keelustada alkoholireklaami teles. Prantsuse riik sai õiguse see kehtestada, ja alati on ka Euroopa Kohus rõhutanud, et kui selline piirang on proportsionaalselt vajalik, siis võib ettevõtlusvabadust piirata, kui see on seotud rahvatervise oluliste näitajatega.
OECD riikides teostatud uuringute andmetel on kange alkoholi reklaami piirangutega riikides vägijookide tarbimine elanikkonna seas 16% väiksem, võrreldes liberaalsemate, ilma alkoholireklaami piiranguteta riikidega. Riikides, kus lisaks kangele alkoholile on piiratud ka lahja alkoholi reklaam, on tarvitatavad kogused veel 11% võrra väiksemad, võrreldes üksnes kange alkoholi reklaami keeldu omavate riikidega. Liiklusõnnetuste arv on kange alkoholi reklaami piirangutega riikides langenud 10% võrra ning nii kange kui lahja alkoholi reklaami piiranguid omavates riikides 23%. Eestis on 2006. aastaga võrreldes alla 20-aastaste joobes juhtide arv kasvanud 42%, kui 35-aastaste ja vanemate joobes juhtide arv on vähenenud 9%. 38% joobes mootorsõidukijuhtidest olid nooremad kui 25 aastat. Joobes alaealised põhjustasid mootorsõidukijuhina 14 liiklusõnnetust, noorim joobes autojuht oli 13-aastane. Peamiselt noortele suunatud alkoholireklaamidel on ohtlik mõju ühiskonnale, suurendades noorte alkoholitarbimist ja seeläbi ka üha enam suurenevat noorte joobes juhtide arvu ja nende põhjustatud liiklusõnnetuste arvu. Laste ja noorte alkoholitarbimine on viimastel aastatel erinevate uuringute järgi kasvanud 30% aastas.
Veenvalt on tõestatud ka noorsoo alkoholitarvitamise ja -reklaami vahelised seosed. Viie minuti pikkune alkoholireklaami vaatamine suurendab vägijoogi tarvitamist viie grammi absoluutse alkoholi ehk pudeli lahja õlle võrra päevas. Samuti on noorte puhul alkoholireklaami mõjud äärmiselt kauakestvad. Nii tõestati USA-s läbiviidud uuringus, et nooruses televisioonis rohkem alkoholireklaami näinud isikud tarbisid seda kogu oma järgneva elu jooksul teistest rohkem, kusjuures selgelt tuli esile iga nähtud reklaami olulisus. Iga vaadatud reklaam tõstis tarbitud jookide mahtu 1% võrra.
Ja nüüd viimased uudised Eestist. Mida me näeme Eestis? Tänane uudis: meie peaminister Andrus Ansip esineb avalikkuse ees, promodes, reklaamides konkreetset õllemarki. Tule taevas appi, ütleks sellesama Andrus Ansipi lemmikväljendiga. Kuhu veel, kaugele veel? Mõnes teistsuguses riigis oleks tulnud kindlasti küsimuse alla peaministri koht üldse sellise käitumise puhul.
Eelnõu algatajad on valmis kaaluma erinevaid variante reklaami piiramiseks. Iga samm piirangute teel mõjub positiivselt. Ka komisjonis oli arutusel ja siin saalis on küsitud, kas me oleksime nõus, kui nihutaksime kellaaega hilisemaks, aga mitte ei keelaks seda absoluutselt teles ja raadios. See on esimene samm ja see oleks tubli samm. Kindlasti tervitame me kõiki liikumisi paremuse poole, aga tõsist mõju näeme ainult siis, kui teles ja raadios ning välireklaamina oleks alkoholireklaam üldse keelatud. See muudatus, mis siin hiljuti reklaamiseadusega vastu võeti ehk tõsta lahja alkoholi reklaamimisel see piirang kella 20-lt kella 21-le õhtul, ei ole väärt isegi kukesammuks nimetamist. Miks? 4–17-aastased lapsed vaatavad telekat just kella 8-st kuni kella 11-ni õhtul kõige rohkem. Hiljuti tõi Postimees ühe näite, kus koguperefilmide vahel näidati alkoholireklaami, kusjuures neid filme tõenäoliselt vaatasid kõige rohkem lapsed. Ajakirjanduse, meedia iseeneslik regulatsioon, eetika ei toimi, järelikult on need rahasummad, mis teenitakse, olulisemad kui eetika.
Eelnõus on ette nähtud sihtotstarbeliste rahaliste vahendite eraldamine alkoholi- ja tubakaaktsiisist laekuvatest summadest. Oleme pakkunud sellise rahastamise skeemi, et tagada piisav ja jätkusuutlik rahastamine alkoholismi ennetamiseks, raviks ning laste ja noorte huvitegevuseks. Alles eile oli kultuuriminister Laine Jänes kaitsmas siin eelnõu, mille seaduseks saamisel soovitakse toetada noorte huviharidust, huvitegevust. Minister on praeguses situatsioonis muidugi murelik, kust selleks raha leida. Me pakume jätkusuutliku rahastamise võimaluse, mille üle ei oleks vaja igal aastal vaielda, ja me arvame, et teema, milleks seda raha kulutada, on väga oluline meie tuleviku suhtes. Kindlasti olen ma valmis menetlemise käigus kaaluma ka teisi rahastamisvõimalusi, kui need kusagil selgelt fikseeritakse. Seda võib teha riigieelarve kuludest, näidata ära summad eelarvestrateegias – erinevaid võimalusi selleks kindlasti on.
Head kolleegid! Palun toetada meie eelnõu menetlemist Riigikogus, et ükskord ometi ennetada mingilgi määral meie rahva kollektiivset enesetappu alkoholi liigtarbimise läbi! Ei tasu oodata, et need mõjud oleksid kohe tuntavad erinevate piirangute puhul või ennetamise puhul – järgmisel päeval, järgmisel aastal ja ka kahe aasta pärast. Need mõjud on alati olnud pikema vinnaga, nad mõjuvad perspektiivis, aga kui me neid samme ei astu, siis halveneb olukord iga päevaga. Vähemalt tuleb see olukord peatada, et meie noorte ja laste alkoholitarbimine iga aastaga ei kasvaks need 30%. Tulemusi näeme aastate pärast, aga igal juhul on see meie rahva tuleviku jaoks vajalik. Aitäh!