Härra juhataja! Austatud kolleegid! Rahanduskomisjon arutas seda eelnõu tõsiselt ja otsustas võtta selle 29. jaanuari ehk tänase istungi päevakorda. Sellega olid kõik nõus. Samas otsustati teha ettepanek lükata eelnõu esimesel lugemisel tagasi. Ettekandja ei ole nende paari päeva jooksul oma või nende erakonna retoorikat ega argumente palju muutnud. Nii et ma võin kõlanud argumentatsioonist ülevaadet andes vastata ka sellele, millele ettekandja täna jättis vastamata.
Kõigepealt küsimustest, mis komisjonis üles tõusid.
Kui on tõsi, et hinnatõus on kodanikele suur probleem, siis kuidas käituvad samal ajal elanike tulud? Rahanduskomisjonis teatakse, et tulud kasvavad kiiremini, kui tõusevad hinnad. Tegu on eelkõige ikkagi üksikute elanikegruppide probleemiga.
Edasi. Kas praegune hinnatõus on kuidagi seotud käibemaksuga? Vastus on kaheldamatult ei. Kui siiski käibemaksu kaudu üritatakse hinnatõusule vastu asuda, siis on loogiline järgmine küsimus: kas hindade alanemise või kasvu pidurdumise korral on plaan käibemaksu uuesti tõsta? Seda vastust meil ei ole ja ei saanud me seda ka täna puldist.
Küsiti, kui palju see muudatus mõjutaks riigieelarvet. Vastus oli, et umbes miljardi krooni ulatuses. Valitsuse arvutuste kohaselt on see summa 3,4 miljardit. Illustratsiooniks tooks mõned võrdlused nendelt, kes rahanduskomisjoni istungil külalisena osalesid. See on kaks korda suurem summa, kui me kulutame tänavu vanemahüvitiseks. Ma rõhutan, et toiduainete hindade puhul räägitakse sotsiaalmeetmest, inimeste sotsiaalsete raskuste leevendamisest. Toimetulekutoetused on meil eelarves 34 korda väiksemad. Pensionikassast moodustab see summa viiendiku, ravikindlustusest natukene vähem. Kuid peretoetused on eelarves 1,9 miljardit, nii et kõne all on kahekordne peretoetuste summa.
Kui me räägime üksikutest elanikegruppidest, kellele toidukaupade kallinemine valus on, siis me peame just neid summasid vaatama. Need summad on määratud kõige raskemas olukorras olevate elanikegruppide toetamiseks ja rahanduskomisjon on alati rõhutanud, et riigi raha tuleb kasutada otstarbekalt.
Eelnõuga on seotud küsimus, keda sellise muudatusega toetataks. Millised on mõjud eri tuludetsiilidele? Millised on eelnõu autori arvutused? Neid arvutusi me ei saanud. Me ei teinud neid ka ise, kuid me teame, et toidu tarbimine erineb inimestel kordades ja et jõukamad inimesed tarbivad rohkem. Riigieelarvet huvitab väga, kuhu läheks see raha, mis välja makstaks, kas arvestuslikult või füüsiliselt. Kui see läheks eelkõige nendele, kes abi ei vaja, siis tekib küsimus, mis meede see on. See ei ole sotsiaalmeede, nagu siin ettekandes on väidetud.
Küsimuste küsimus on aga: kas see alandaks toidukaupade hinda? Majandusteaduslik vastus on, et see oleks ajutine ja võidu viljad jagaksid omavahel tarbija, kaupmees ja tootja. Tuleb nõus olla eelküsijatega, et kõige tugevamas positsioonis on kindlasti kaupmees. Kaupmehel on võimalik hind tõsta selle tasemeni, et tarbijani see kasu ikkagi ei jõua.
Kes kaotaks? Kaheldamatult riigieelarve, kaheldamatult sotsiaalmeetmed, riigi võime leevendada inimeste majandusraskusi. Kui tegu oleks tulumaksuga, oleks küsimus teine, majanduskeskkonnas. Kuna aga tegu on tarbimismaksuga ja jutuga sotsiaalmeetmest, siis oleks tagajärg vastupidine sellele, mida lubatakse.
Suurem osa ettekandest oli pühendatud ülevaatele, kuidas Euroopas nende määradega on. Samas ei saanud me eelnõu autoritelt vastust, miks nende arvates on Euroopas selles vallas ka erandeid palju. Tegelikult on vastus lihtne. Kõik, kes vähegi teavad Euroopa Liidu olukorda, teavad, et põhjuseks on põllumeeste ja tootjate lobitöö, mille vastu muidugi ei ole ka kaupmehed. Kuid see Euroopa tegelikke probleeme ei lahenda. Euroopa tegelikud probleemid ei ole nälg ega vaesus. Ja kui Euroopa tõesti tahab raha otstarbekalt kulutada, siis see on vale tee.
Arvukad uuringud on näidanud, et käibemaksusoodustus on kokku võttes kõige ebatõhusam ja pillavam viis sotsiaalprobleeme lahendada ja tarbimist stimuleerida. Kindlasti on tarbimise stimuleerimise puhul vaja teha väga selge valik, mitte stimuleerida neid, kes tarbivad üle.
Üks väike detail veel. Mul on siin lühiülevaade sellest, millised on olnud Euroopa debatid sel teemal. Vaatamata toiduainetootjate lobitööle võetakse seda teemat siiski tõsiselt ja üritatakse nendest eranditest lahti saada. Käibemaksu üldpõhimõtetega erandid kokku ei käi, käibemaks peab olema neutraalne raha kogumine tarbimiselt kui niisuguselt. Sel moel on raha kasutamine kõige otstarbekam. Sotsiaalprobleeme saab kõige paremini lahendada mitte käibemaksude kaudu, vaid otseteed.
Riigid, kes praegu ühtlustamist toetavad, on Taani, Saksa, Soome, Rootsi, Leedu, Ungari, Slovakkia ja Sloveenia. Ühtlustamise vastu on Belgia, Kreeka, Hispaania, Prantsusmaa, Iiri, Saksamaa, Luksemburg, Holland, Ühendkuningriik, Küpros, Malta ja Poola. Kindlasti domineerivad viimaste hulgas suure agraarsektoriga riigid, kus põllumeeste lobitöö on tugev. See ei ole seotud sotsiaalsete probleemide raskusega.
Kui mul kolleeg väidab, et küsimus on traditsioonides, siis poliitikute traditsioon on püüd meeldida valijale. See on kindlasti üks valijatele meeldimise meede, millest aga oleks hiljem väga raske lahti saada. Traditsioon on näidanud, et sellega jäädakse hätta. Kui mõistus ütleb, et nii ei tohiks, siis tagasi pöörata on poliitiliselt väga keeruline. Valija ei mõista. Nii et rahanduskomisjoni kindel soovitus on see ettepanek tagasi lükata. Aitäh!