Lugupeetud juhataja! Austatud kolleegid! See nelja seadust puudutav eelnõu käsitleb haridusjuhtide töölepinguid. Teatavasti on praegu haridusjuhtide töölevõtmine korraldatud konkursi alusel ja sellele peaks iga viie aasta tagant järgnema uus konkurss. Ma arvan, et ideest võib päris kergesti aru saada – tahetakse konkurentsi, et konkurentsi kaudu oleks hariduse juhtimine paremal ja kõrgemal tasemel. Aga samas peab ütlema, et see ei vasta üldiselt Euroopa tavadele. Euroopas sõlmitakse üldjuhul koolijuhtidega tähtajatud töölepingud pärast seda, kui nad on edukalt läbinud konkursi. Kui me vaatame neid konkursse, mis meil on toimunud – ma olen lugenud päris hulganisti konkursiprotokolle –, siis võib öelda, et need konkursid sarnanevad kindlasti tunduvalt rohkem Eurovisioniga kui mingisuguste kindlate reeglite järgi toimuva võistlusega. Meil on väga palju juhtumeid, kus, ütleme ausalt, puhtpoliitiliste eelistuste tõttu on koolijuhte välja vahetatud, ja see kahtlemata kahandab väga oluliselt hariduse juhtimise stabiilsust. Võib-olla et see on ka üheks põhjuseks, miks nii kergesti tekib igasuguseid uuendusmeelseid ettepanekuid, mis, nagu ühe, kahe, kolme aasta pärast selgub, ei ole meie haridust mitte edasi viinud, vaid tagasi viinud. Haridus kindlasti on selline valdkond, mis tahab stabiilsust ja mis peab olema poliitilistest päevatuultest lahti sõlmitud. Haridusjuhil peab kindlasti olema julgust ja tahet ning õigust kritiseerida mis tahes omavalitsust, Riigikogu, riigivõimu. Kui me tahame arendada õpilastes kriitilist mõtlemist, siis haridust niimoodi poliitilise lõa otsa siduda ei ole mõtet.
Me võime vaadata, millised on tavad Austrias, Saksamaal, Šveitsis, Soomes. Soomes tehakse konkurss, koolijuhiga sõlmitakse kohe tähtajatu tööleping. Austrias tehakse konkurss ja nelja aasta pärast sõlmitakse tähtajatu tööleping. Saksamaal ja Šveitsis käib väga hoolikas selekteerimine, initsiatiiv on seal alul omavalitsuste käes, siis esitatakse ettepanekud ministeeriumile ja ministeerium ütleb oma seisukoha, mida arutatakse juba koolis õpilaste ja õpetajatega. See eelkonkurss on väga tõsine üritus, ja kui me tahame väga häid koolijuhte saada, siis võib-olla peaksime läbi vaatama need nõuded, mida me konkureerijatele algselt esitame, sest praegu on võimalik saada koolijuhiks ka niimoodi, et ei ole ühtegi päeva koolis töötanud ei õpetaja ega koolijuhina. Seda tava üldiselt annab ka teistest riikidest otsida. Ma arvan, et me oleme avanud ühtpidi ukse suhteliselt kergesti koolijuhiks saamiseks ja teistpidi on koolist väljamineku uks meil ka üpris lahti ja ei sõltu mitte sellest, kui hästi keegi kooli juhib, vaid sellest, milline võim parasjagu püsib. Helmer Jõgi, kes istub siin saalis, on kunagi väitnud, et kui ta palus koolijuhtide üldkogul tõsta käe nendel, keda on tabanud selline asi, et nad on poliitilistesse tõmbetuultesse sattunud seoses ümbervalimisega, siis olevat 250 koolijuhist kolm neljandikku käe tõstnud. Ma arvan, et ega meie majanduskasv ei saa lõputult toimuda, kui meie demokraatia ei kasva.
Üks põhiline vastuargument on see, et aga kuidas me halbadest koolijuhtidest lahti saame. Väga lihtsalt: on olemas töölepingu seadus, mis võimaldab algatada koolijuhi lahtilaskmise, ütleme, tema ametikohustustele mittevastamise tõttu. Ma arvan, et see ongi eetiline tee. Kindlasti ei ole eetiline oodata ära viis aastat, et siis panna mingi oma mees kõrvale ja lihtsalt hääletada maha. Kui ei ole õiget koolijuhti, tuleb võib-olla kahe aasta pärast temast lahti saada.
Nüüd teine moment. Kui me vaatame Euroopa ja teiste riikide ning Eesti praktikat, siis heaks koolijuhiks kujunetakse väga pika aja jooksul. See ei kesta mitte kaks-kolm-neli-viis aastat, see kestab sageli üle kümne aasta, ja kui me vaatame Eesti legendaarsemaid koolijuhte, kelle nime järgi koole on hakatud kutsuma, siis nad on enne olnud ametis võib-olla paarkümmend või rohkem aastat. Me peame looma stabiilsuse haridusvaldkonnas.
Mida me tahame siis teha kompromissiks? Kui seni on iga viie aasta tagant allutatud kõik haridusjuhid konkursile, siis meie plaan on atesteerida viie aasta pärast kõik haridusjuhid, moodustades selleks vastavad komisjonid, kusjuures komisjonide koosseis on võrdlemisi täpselt reglementeeritud. Kindlasti peavad sinna kuuluma vastava taseme haridusjuhtide koja esindajad, kooli õppenõukogu esindajad, koolipidaja esindaja. Ma usun, et see saaks olema väga tõsiselt töötav atesteerimiskomisjon. Ja mis on vahe konkursi ja atesteerimise vahel? Atesteerimise puhul atesteeritakse sedasama koolijuhti üksipäini, kes on viis aastat ametis ära olnud. Konkursi puhul võib koolijuhi kõrvale tuua veel viis-kuus inimest ja teha otsuse ilma eriliste põhjendusteta, nii nagu see Eestis ka tavaks on saanud. Atesteerimine lähtub ministri allkirjastatud kriteeriumidest, juhenditest. Ebaõiglase atesteerimise vastu on võimalik selle eelnõu järgi protesteerida ja nõuda teistkordset atesteerimist ning on võimalik minna ka kohtusse, viidates nendele kriteeriumidele, mille alusel otsus oleks pidanud olema langetatud, aga kui see nii ei ole, on võimalik ennast kaitsta.
Ma usun, et hariduses on töösuhetes vaja rohkem stabiilsust, ja kui me vaatame, kui palju meil neid haridusjuhte on, kelle töölepingu tingimused selle eelnõuga muutuvad, siis ma julgen väita, et neid on suurusjärgus võib-olla 1500. Meil on 620 üldhariduskooli, suurusjärgus 30–40 kutsekooli ja ma arvan, et lasteaedu võib veel natuke rohkem olla kui koole. Nii et see on väga suur kontingent ja ma usun, et see mõjutab oluliselt meie hariduselu.
Nüüd üks asjaolu, millele soomlased viitavad, kui küsitakse, miks on nende haridus maailma parim. Üks tüüpiline vastus on see, et nende haridusjuhid on täiesti autonoomsed, nad ei allu mitte kellelegi peale oma professionaalse seltskonna, kes jälgib, et nad oleksid tasemel – lapsevanemad, õpetajad. Poliitikute suvale nad üldiselt ei allu.
Nii et see on selle eelnõu mõte. Ja kui me oleme seda siin varasemalt menetlenud, siis esimene kord olid ainult üldhariduskoolide juhid, teine kord olid juurde toodud kutseõppeasutuste juhid, nüüd aga oleme lisanud siia ka huvikoolide juhid ja koolieelsete lasteasutuste juhid. Ette öeldes niipalju, et komisjonis olid peale huvikoolide kõik teised haridustüübid esindatud ja kõik toetasid seda lähenemist, kuigi oli teatud eriarvamusi, kuidas moodustada komisjone, kes atesteerivad jne, aga see on juba seaduseelnõu edasise menetlemise ja täiustamise küsimus. Aitäh!