Lugupeetud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Kõigepealt pean ma paluma vabandust oma natuke uimase oleku pärast, kuna ma jõudsin tagasi Mehhikost ja seal peaks kell olema umbes 8 hommikul.
Aga mul on hea meel enne põhiteema juurde asumist parlamendile teatada, et nii Eesti Riigikontrollile kui ka Eesti riigile on globaalsel tasandil osaks saanud suur au ja vastutus.
Nimelt võttis Eesti Riigikontroll Kanadalt üle ÜRO egiidi all tegutseva riigikontrollide maailmaorganisatsiooni keskkonnaauditi töörühma juhtimise. Praegu kuulub sellesse töörühma 62 kõrgemat auditiasutust ja see on 188 liikmega maailmaorganisatsiooni suurim töörühm.
Eesti võtab üle keskkonnavaldkonna auditite ülemaailmse edendamise ja Eesti kandidatuuri sellele auditirühma eesistuja kohale toetasid Ameerika Ühendriigid, Kanada, Suurbritannia, Norra, Austria ja paljud teised riigid.
Seega: kui meie Eesti annab koos oma sõjameestega NATO kaudu jõukohase panuse rahvusvahelise julgeoleku tagamisse, IT-spetsialistidega küberkaitsesse jne, siis annab Eesti Riigikontroll oma panuse maailma keskkonnavaldkonna auditeerimisse ja keskkonnaküsimuse teadvustamisse. Nii nagu ma märkisin: Eesti on jõudnud sellesse staadiumi, kus ta nagu saajast riigist on jõudnud doonorriikide hulka.
Nüüd aga lähemale kodustele asjadele, kuigi tänapäeva maailmas on teemade jagamine lähedasteks ja kaugeteks täiesti mõttetu.
Head Riigikogu liikmed! Eesti riigi areng ja muudatused kajastuvad ka nendes aruannetes, mida Riigikontroll riigi raha ja muu vara kasutamise kohta igal sügisel parlamendile esitab. Et kirjalikud ülevaated peaksid teil ammu juba kõigil käes olema, ei hakka ma kirjutatut üle rääkima. Ütlen kohe, et mitmete aastate kestel on osa avalikkusest Riigikontrollile ette heitnud, et me ei nõua kellegi verd, vangipanekut, lahtilaskmist, vaid anname soovitusi, kuidas süsteemide toimimist parandada.
Olen veendunud, et Riigikontroll ei saa võtta ega tohi võtta oma loosungiks omaaegset Raadio 2 menusaate pealkirja "Puuga pähe". Me peame olema küll kindlameelsed, kuid lähtuma põhimõttest, et kriitiliste hinnangute kõrval peaks kritiseerijal olema pakkuda ka oma positiivne programm ehk variant, kuidas asju paremini teha. Sellest põhimõttest on kantud ka minu tänase kõne mõtted nelja-viie probleemi kohta.
Need probleemid puudutavad nii mõtlemist kui suhtumist ning on neid asju, mis pidurdavad arengut. Teemad ise tõukuvad meie audititest ja teie käes olevast aastaülevaatest.
Ma olen veendumusel, et Eesti peab endale seadma vägevaid eesmärke, aga samas mitte laskuma masendusse ja lõputusse eneserooska, kui me ei jõua kohe nende eesmärkideni. Ei ole võimalik üle oma varju hüpata, kuigi proovima peab. Paljud protsessid, eriti inimeste mõttemaailma muutumine, võtavad aega inimpõlvi. Sajanditepikkune kogemus, kus maailmapilt oli niisama lai kui hobuse tagumik adra tagant vaadatuna, annab mõnel kohal tänapäevani tunda. Siinkohal võib tänapäeva Eestit võrrelda ka teismelise poisiga, kes on küll kiiresti pikkusesse kasvanud, kuid kelle mõtlemine ei ole veel täiesti täiskasvanu oma ehk täiesti küps.
Riigieelarve, mis on praegu parlamendis arutusel, on suuruses 96 miljardit krooni. Paar aastat tagasi küsisin ma parlamendi eelmiselt koosseisult viktoriiniküsimuse, kui suur oli iseseisvuse taastanud Eesti Vabariigi esimene täiseelarve aastal 1993, ja ma tuletan meelde, et see oli 3,7 miljardit krooni. Oleks kindlasti keeruline, kui teil tuleks praegu jagada sama suur summa.
Meie eelarve on loomulikult suur, aga kui võrrelda mõne muu riigiga, siis on suurusjärgud hoopis teised. Samal ajal saab Eesti lähiaastatel kingitusena Euroopa teiste riikide maksumaksjatelt meie mõistes tohutu hulga raha – üle 65 miljardi krooni. See raha on mõeldud selleks, et Eesti suudaks ennast Euroopa Liidu vanadele liikmesriikidele järele tõmmata.
Riigikontroll vaatles eelmisel perioodil rahakasutuste probleeme teiste tehtud ülevaadete alusel ja ma peaksin panema ja tahaksin panna selle põhjal teile südamele järgmist. Raha kasutamisel peame üha rohkem mõtlema tulemuslikkusele ehk kuidas korraldada asju nii, et Euroopa teiste riikide maksumaksjate heldet toetust oleks ka tegelikkuses kasutatud selliselt, et kasu oleks püsiv. Me peame vaatama, kas need teed, mida euroraha toel ehitame, on nii ehitatud ja hooldatud, et nad peavad vastu ka tulevikus; kas need puhastusseadmed, mida taas Euroopast saadava raha eest ehitame, on jätkusuutlikult majandatud ja toimivad edasi ka siis, kui euroraha enam ei tule. Euroopa maksumaksjal on õigus nõuda meilt selle kohta aru ja nad nõuavad aru koos Euroopa Kontrollikojaga. Riigikontroll rõhutab, et Euroopa teiste riikide maksumaksjate raha kasutamine peab olema niisama hoolikas ja tulemuslik, kui meie enda raha kasutamine. Ja tuleb järgida nii korda ja reegleid kui ka kasutada tervet mõistust, et tagada tulemuslikkus ja jätkusuutlikkus.
Ühiskonnas peab tekkima selge suhe maksurahasse, see suhe on aga ajaloolistel põhjustel olnud nõrk. Inimesed peavad mõistma, et ei ole mingit põhjatut kotti nimega "riigi raha", vaid kõik, mis selles kotis on, tuleb tegelikult meie endi taskust.
Lugupeetud Riigikogu liikmed! Tänases päevakorras on teil järgmise punktina riigi 2006. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine. Ütlesin mullu eelmisele Riigikogu koosseisule, et küllap tuleb ka teatud teemade juurde tulevikus tagasi pöörduda ja see koondaruanne on üks nendest teemadest.
Jah, ma võin kinnitada, et arvud on olulises osas õiged, sest arvuline osa on tänu Rahandusministeeriumi ja riigi pearaamatupidaja heale tööle auditeeritav. Kuid see on ainult üks osa aruandest. Oluline osa aruandest on ka tegevusaruanne, kuid see ei ole kahjuks auditeeritav.
Milles on asi? Asi on lihtsalt selles, et tegevused pole seotud rahaga. Ühes kohas on üles loetud hunnik tegevusi ja teises kohas on hunnik tabeleid arvudega, kuid nende vahel pole seost. See peaks aga olema peamine. Valitsus peab andma Riigikogule ja avalikkusele teada, mis ta 2006. aasta konkreetse eelarveraha eest tegi ja mida saavutas. Kuna see aruanne sellist tervikpilti ei anna, tuleks tõsiselt kaaluda, kas aruanne sellisel kujul on ikka mõttekas. Pealegi ei ole raamatupidamisaruanded ja riigieelarve täitmise aruanne omavahel seostatavad, sest kasutusel on erinevad arvestamise põhimõtted.
Jätkuv probleem, mis on samuti koondaruandega seotud, on selle esitamise aeg. Kohe on juba tegelikult käes aasta 2008. Ma kardan, et infoajastul ei pruugi olla teil selle 2006. aasta infoga enam suurt midagi peale hakata.
Ja veel, see aruanne peab olema mõistetav igale kodanikule, mitte ainult raamatupidajatele. Mul on hea meel, et Rahandusministeerium on alustanud tööd, et muuta eelarve tekke- ja tulemuspõhiseks ning aruandlus läbipaistvamaks. Seekord on antud lubadus lõpetada eelarvereform aastaks 2010.
Reformi tehes tuleb minu arvates aga jällegi lähtuda tervest mõistusest ning mõõta ja eesmärgistada ikka ainult neid tegevusi ja tulemusi, mis on mõõdetavad ja millele on võimalik kriteeriume seada. On selge, et tulemus- ja tekkepõhisele eelarvele üleminek ei tohi tekitada kunstlike kriteeriumide väljamõtlemist. Siin tuleb olla ettevaatlik, et mitte laskuda jaburduste tasemele.
Austatud Riigikogu liikmed! Minu teine murevaldkond on jätkuvalt horisontaalne koostöö. Tsiviliseeritud haldus eeldab väga head horisontaalkoostööd eri ministeeriumide vahel ja ka valitsemisalade ning organisatsioonide sees. Eri ministeeriumide puhul avaldub see koostöövõimekus erinevalt, aga tulemus on üks, asjad ei liigu või kukuvad maha eikellegimaale. Käib vastutuse pingpong.
Toon teile näite väga paljudele tuntud raamatust "Yes, Minister". Seal kirjeldatakse, kuidas algul vastutas administratiivküsimuste ministeerium valitsuse töö kokkuhoidliku ja efektiivse juhtimise eest, aga kuna see osutus raskeks ülesandeks, tehti tavapärane käik ja kohustused sõnastati ümber. Vabaneti piinlikkust tekitavatest terminitest "vastutus", "kokkuhoidlikkus" ja "efektiivsus". Järele jäi, et ministeeriumi eesmärgiks on ministeeriumide administratiivse töö toetamine. Sama nähtus nagu raamatus "Yes, Minister", vaevab ka Eesti riigiaparaati. Vastutamine ei ole populaarne – ei taheta olla eestvedaja, küll aga ollakse valmis toetama. Oluline on aga tunnetada mingi valdkonna ees lõppvastutust ja haarata teised kaasa.
Kogu seda probleemi illustreerib väga hästi üks tõeliselt piinlik lugu, mis jõudis isegi valitsuskabinetti. Ma räägin välikäimlate probleemist seoses piiriületust ootavate kaubaveoautojuhtidega. See tõstatus nii eelmisel aastal kui ka sel suvel.
Ma ei suuda ette kujutada, et Taani, Rootsi või Saksa valitsus oleks silmitsi probleemidega, et ministritel tuleks arutada, kes peaks lahendama piirijärjekorras ootavate juhtide kempsumure. Selline asi lihtsalt ei jõuaks valitsuse tasemele, sest ametnikud on need, kes peaksid selle probleemi omavahel ära lahendama, lükkamata sellist küsimust valitsuse kaela.
Aga Eestis on tihti ametniku esimene reaktsioon, et kui on mingi probleem, siis keegi teine peaks selle lahendama, mitte aga tema. Hoidku jumal ametnikku initsiatiivi võtmise eest! Parem suruda probleem kellegi teise kaela. Selleks leitakse igasuguseid ettekäändeid – küll otsivad ametnikud valitsuse seadustest ja mujalt paragrahve, mille taha pugeda, selle asemel, et võtta kätte ja probleem ära lahendada.
Loodan siiski, et see kempsulugu jääb ekstreemseks juhtumiks ja edaspidi, kui ametnikud kavatsevad jälle hakata mis tahes probleemide lahendamist kellegi teise õuele veeretama, peaksid nad ise nende nahas olema, kes probleemide käes kannatavad. Ühine häda paneb ehk ka ühiselt tegutsema.
Horisontaalse koostöö probleeme on olnud aegade jooksul ka ministrite tasandil. Eesti koalitsioonivalitsuste süsteemi juures elab üks minister väga valuliselt üle, kui mõni teine minister tuleb ja ütleb, et näe – ministeeriumis oleks vaja teha seda ja teist selleks ja tolleks ajaks.
Üks osa neist probleemidest on alguse saanud sellest, et seadustes on iga väiksemgi otsus delegeeritud võimalikult kõrgele, tihti valitsusele. Nii peabki valitsus küll nimetama mingite maaparandusühistute liikmete õiguste teostajaid, küll kinnitama kaitsealade eeskirju, küll tegelema loivaliste probleemidega, küll muu kribu-krabuga, mis võiksid väga vabalt olla ministeeriumide madalama taseme otsused.
Mind häirib ka väga, kui mõnd totrust või tegematajätmist põhjendatakse regulatsioonide puudulikkusega. Regulatsioonid on mõeldud protseduuride selgemaks ja lihtsamaks muutmiseks, mitte vastupidi. Ei maksaks unustada ka sellist asja nagu terve mõistus, üldised head tavad, moraal. Need aitavad välja pea igast olukorrast, kui ainult tahta.
Ma võin oma kogemuste põhjal kinnitada, et Eesti riigis on väga häid ja töökaid ametnikke. Need ametnikud on üldjuhul meeletu töökoormuse all. Aga on ka ports neid, kes mõtlevad endale ise tööd välja, kui sedagi.
Lugupeetud Riigikogu! Üks äärmiselt oluline valdkond, mis vajab teie hoolt ja tähelepanu on kohalikud omavalitsused. Lähtudes Riigikogu otsusest asus Riigikontroll eelmisel aastal auditeerima kohalikke omavalitsusi. Meie eesmärk oli esimeste aastatega kätte saada üldpilt omavalitsuste probleemidest. Ja üldpilt on meil nüüd olemas. Peatselt saab lugupeetud parlament meilt kahe aasta töö kohta üldistava raporti.
Ma kavatsen ka sel teemal olla tavapäraselt avameelne ja ma võin teile öelda, et omavalitsused on väga selgelt jaotatavad kaheks. Need, kes on olemuslikult võimelised ise hakkama saama, ja need, kes ei ole. Neid, kes saavad hakkama, on üldarvult umbes 10%, ja neid, kes ei saa, umbes 90%. Ma ei räägi täna sellest 10 protsendist – Tallinn, Tartu, Pärnu, Viljandi jne ning jõukamad vallad. Ma räägin sellest 90 protsendist, ma räägin pisivaldadest.
Oleme leidnud omavalitsustes väga palju eksimusi, kuid need ei ole olnud sellised, mis on tekkinud otsesest kuritahtlikkusest. Lihtsalt väikestel omavalitsustel on raske, et mitte öelda võimatu, leida ja pidada tippettevalmistusega raamatupidajaid, infotehnolooge, juriste ja teisi spetsialiste. Neid inimesi lihtsalt ei ole ja ma julgen arvata, et ka ei tule, sest tikutulega otsivad endale inimesi ka Eesti suured linnad. Peamine omavalitsuste probleem ei ole seega mitte rahas, vaid inimjõus ja minu arvates on siin kolm põhilist lahendust.
Esimene võimalus – riik paneb kõigis nendes probleemides valdadele õla alla, võtab suuremalt jaolt enda kanda teenuste osutamise, asjaajamise, projektijuhtimise. Ma nimetaksin seda skaalal "anda näljasele kala või õng" pigem kalalahenduseks.
Samas ma rõhutan, et kui riik paneb omavalitsustele mingi uue kohustuse, peab ta tagama ka vahendid selle täitmiseks. On lubamatu, kui näiteks riik nõuab, et omavalitsused seaksid sisse mingi uue registri, kuid ei anna selleks vastavat arvutiprogrammi ning iga omavalitsus peab hakkama seda ise tellima ja välja nuputama. Siis me saame kakssada erinevat programmi, mis omavahel ei ühti ja me ikka ei tea, kui palju meil üle Eesti seal registris midagi on. Pealegi raiskame meeletult ka niigi vähest raha.
Teine variant põhineb selgelt haldusterritoriaalsel reformil, mis looks piisava inimkapitaliga omavalitsused, mis suudaks oma ülesannetega toime tulla. Kuna ma ei näe praegu kokkulepet, mis sellise reformi ära teeks, ei saa ilmselt sellele reformile suuri lootusi panna.
Kolmas variant, mis praegu näib kõige reaalsem, on teatud funktsioonide delegeerimine omavalitsusliitudele. Omavalitsusliidud ühendaksid oma piirkonna omavalitsusi, korraldaksid nende projektide juhtimist ja transpordiküsimusi, lahendaksid infrastruktuuri probleeme. Siin tuleb aga selgeks teha ülesannete jaotus omavalitsuste, nende liitude ja maavalitsuste vahel. Omavalitsusliit oleks nagu omamoodi direktoraat, kes asju korraldab. Aga sel puhul tekib taas küsimus, milles siis nende väikevaldade omavalitsuseks olemine üldse seisneb? Milles?
Lugupeetud kuulajad! Lõpetuseks teemast, mis haakub kõige eelnevaga ja see on e-Eesti, see kolme e-ga Eesti või e-Estonia, nagu ütlevad meie välismaalastest sõbrad.
Eesti võib ennast tõesti infoühiskonna eelduste loomisel edukaks pidada. Ja mitte ainult seepärast, et me oleme suutnud muule maailmale oma edumeelsete algatustega sellise mulje jätta. Meil on juba üle miljoni ID-kaardi, e-hääletamine, e-maksuamet, avalikud Interneti-punktid, avalik WiFi, X-tee ja nii edasi. Samas on meie probleemiks, et need suurepärased IT-lahendused ei ole siiski veel kodaniku teenistuses. Seda näitab ka Riigikontrolli äsja lõppenud audit "Avalike teenuste kvaliteet infoühiskonnas". Sellest on ka teile koostatud ülevaates põhjalik kokkuvõte.
Parlament on Eestis juba viis aastat tagasi keelanud inimeste ülemäärase haldusliku koormamise. Elektrooniline asjaajamine on võrdne kirjaliku asjaajamisega. Ometi oli Riigikontroll sunnitud auditi tulemusi kokku võttes nentima, et inimesi jooksutatakse Eestis jätkuvalt lubamatult ja asjatult. Ikka peame korjama taotlustele kooskõlastusi, saama tõendeid. Ühe asutuse elektroonilises süsteemis paberile välja trükitud andmed tuleb viia teise asutusse, kus need omakorda arvutisüsteemi sisestatakse.
Suureks uudiseks pole ka paberasjaajamisse klammerdumise põhjus: kodanikule ülevalt alla vaatamine, teenuste ja infopakkumise korraldamine nii, nagu see on alati olnud ja nagu on ametnikele mugav. Kuidas aga saavutada muutust?
Üks Riigikontrolli soovitustest on koostada e-kodaniku harta ja kiita see heaks võimalikult laias ringis. E-kodaniku harta kirjeldaks lihtsas keeles infoühiskonna hea halduse põhimõtteid ning sõnastaks kriteeriumid, millest lähtudes iga konkreetse avaliku teenuse kvaliteeti hinnata, seda nii kodaniku kui ka asutuse vaatevinklist. Teil on ka ühe näitena e-kodaniku harta kohta välja jagatud Riigikontrollis tehtud mitteametlik tõlge Hollandi analoogsest dokumendist. See rakendati seal 2006. aastal ning võiks Riigikontrolli arvates olla eeskujuks Eesti e-kodaniku harta väljatöötamisel.
Harta on saanud Hollandis juba avaliku teenuse standardi staatuse, kuna see on heaks kiidetud nii keskvalitsuse, regionaalse kui kohaliku võimu tasandil. Lisaks sellele kasutab kohalik ombudsman – õigusvahemees ehk Hollandi Allar Jõks – harta kriteeriume oma igapäevases töös.
Hollandi e-kodaniku harta loomine on olnud interaktiivne protsess, kuhu on kaasatud erinevad huvirühmad, Eesti e-kodaniku harta loomine annaks võimaluse tugevdada meie kodanikuühiskonda ja kaasata inimesi riigielu kujundamisse. Meil on ju olemas suisa riiklik kaasamise portaal.
Tasub ka meeles pidada, et ligikaudu veerand Euroopa Liidu sisemajanduse kogutoodangu kasvust ja 40% tootlikkuse suurendamisest tuleneb just info- ja kommunikatsioonitehnoloogia rakendamisest. Olukorras, kus meie tootlikkus on suureks probleemiks ja inimeste hulk igal elualal üliväike, saame seda probleemi leevendada just toetudes infotehnoloogiale.
IT-süsteemidest võiks näiteks abi olla ka liikluses toimuva sandistamise ja tapatalgute ohjeldamisel. Tallinna Tehnikaülikooli Teedeinstituudi teadlased on teinud Riigikontrolli palvel lühianalüüsi, mis näitab, et tänavune liiklusõnnetuste kogukahju jooksvates hindades ulatub üle viie miljardi krooni, kusjuures teede finantseerimine ja liiklusõnnetuste vähenemine ei ole korrelatsioonis. Teadlased ütlevad, et sobimatud liiklusharjumused headel teedel võivad põhjustada isegi õnnetuste hulga suurenemist. Muide, Liikluskindlustuse Fondi andmetel oli kogu liikluskindlustuse süsteemi kahjunõuete kulu käesoleva aasta üheksa kuu jooksul 48% suurem, võrreldes eelmise aasta sama perioodiga.
Head Riigikogu liikmed! Kui traditsiooniliselt me auditeerime olnut, audit on minevikule, siis muutunud ja muutumas on ka auditimaailm. Viimastel aastatel on maailma riikide kõrgeimad auditiasutused end ümber orienteerinud tulevikule, sest tänapäeva tempo juures ei ole tagantjärele tarkusega midagi peale hakata.
Üksikud näited sellelaadsetest audititest on ka meil olemas, näiteks põllumajanduse jätkusuutlikkuse probleeme käsitlev audit ning reovee puhastamise võimekuse audit. Uus suund tähendab, et minevikku ja olevikku vaadatakse selleks, et anda õigel ajal infot tuleviku kohta poliitilistele otsustajatele – parlamendile ja valitsusele. Nii ongi maailmas päevakorda tõusnud nn jätkusuutlikkuse auditid – auditid, mis analüüsivad ja prognoosivad, kuivõrd tänane tegevus või tegevusetus annab tunda tulevikus, näiteks 10 või 20 aasta pärast. Sellised jätkusuutlikkuse auditid on praegu eriti aktuaalsed neis riikides, kes on omal ajal loonud näiteks luksusliku sotsiaaltagatiste ja kõikvõimalike abirahade süsteemi. Et maksumaksjaid on üha vähem ja ülalpeetavaid üha rohkem, ei saa senine süsteem enam kesta.
Kõik need küsimused seisavad ka Eesti ees. Kuidas pidada tulevikus üleval vananeva rahvastikuga riiki, kus töötegijaid ja väärtuse loojaid on üha vähem? Kust, kellelt ja kuidas tuleb see tulu, mida kulutada? Küll jagamisega hakkama saadakse, oleks aga, mida jagada! Milline oleks jätkusuutlik riigi ja majanduse struktuur? Millist haridust peaks andma, et inimesed peaksid vastu globaalses konkurentsis? Milline oleks optimaalne tervishoiusüsteem? Mida teha, et ka 25 aasta pärast põleks lamp, saaks hingata puhast õhku ja juua puhast vett?
Eesti Riigikontrolli ülesanne on anda teile õigel ajal infot, mis aitaks teil siin saalis teha otsuseid ja kujundada poliitikat, mille tulemusi võib näha alles aastate pärast. Meie auditite roll on teadvustada küsimusi ja ergutada mõttevahetust, kuidas võimalikult ratsionaalselt probleeme lahendada või probleemide teket ennetada, neid ära hoida. Soovin meile kõigile julget otsustamist ning suurt ja värvilist maailmapilti! Tänan teid tähelepanu eest!