Head kolleegid! Ma tõepoolest loodan, et täna mõistab Riigikogu oluliselt selgemini vajadust ohjata just nimelt seda, mis toimub energiavaldkonnas. Seda enam, et see on tänapäeval väga selgelt julgeolekuküsimus, ning meie kõnealune eelnõu võiks olla aluseks, millest kasvatada välja parlamendikontrolli süsteem ka energiaelu jaoks või vähemalt parlamendi assisteeriv roll Eesti energiaelus. Olud, kus Eestile kuuluv monopoolne energiaettevõte on muutunud pelgalt tehnoloogiaid kasutavast ja voolu tootvast ettevõttest märkimisväärselt just avalikele suhetele panustavaks ettevõtteks, ei ole päris tavapärased. Meenutame, väidetavalt juhtus midagi samasugust ka toona, kui Ameerika Ühendriikide suur energiakontsern Enron hakkas liikuma pankroti suunas ja siseprobleemid panid ettevõtte liialdatult tegelema oma välise näoga. Ma loodan tõesti, et meie eelnõu toetust leiab ja selle parandused, mida ju kõigil võimalus teha on, ei muuda eelnõu olemust täiesti teistsuguseks.
Püüangi siinkohal veel selgitada vajadust sellise probleemkomisjoni järele. Pange tähele, et me oleme sattunud olukorda, kus ühest määramatusest energiaküsimustes, nimelt hüplikust asjaajamisest Ignalina jaama suunas, oleme läinud juba ootamatult järgmisse hüplikku olukorda, kus me loeme, kuidas Soome peaminister teatab, et Eesti on teinud oma pakkumise osaleda Soome tuumajaamas, uues tuumajaamas, õigeaegselt. Samas me loeme uudistest, kus energiakontsern, mis on kuuenda Soome reaktori loodetav ehitaja, ütleb, et eestlastele nad küll ei kavatse energiat müüa.
Kõnealune eelnõu oli arutusel Riigikogu põhiseaduskomisjonis ja põhiseaduskomisjon arutas sedasama probleemkomisjoni loomise küsimust. Nagu ma ütlesin, on meie jaoks oluline, et energeetikaküsimusi arutataks Eesti ühiskonnas piisavalt avalikult ning Riigikogu asjakohane komisjon teeks neid otsuseid konsensuslikult. Põhiseaduskomisjoni esimees härra Linde põhjendas oma avalikult väljaöeldud seisukohti konsensusliku otsustamise ja avalike istungite vastu sellega, et konsensuslik otsustamine muutvat komisjoni otsustusvõimetuks. Tegelikkuses on meie arusaam selline, et konsensuslik otsustamine võimaldab ühishuvi korral hoopis kõigile sobiliku lahenduse tekke, ja see, mida me otsime, on ju, et meie energiaplaanid või üldised riiklikud strateegiad kestaksid üle koalitsioonide ja kestaksid ka üle Riigikogu koosseisude. Koalitsioonid ei ole igavesed ja sellest tuleb paratamatult lähtuda, aga energiaprobleemid on kindlasti igavesemad kui koalitsioonid. Meie esitatud istungite avalikkuse nõue on põhiseaduskomisjoni esimehe hinnangul samuti tööd pärssiv, sest härra Linde väitel takistab avalike komisjoni istungite iseloom vaidlusi ning kriitika avaldamist. Meie oleme jälle seisukohal, et komisjoni töö avalik iseloom on, vastupidi, üldsust kaasav ja sisulisi debatte käivitav, nii et see on ülimalt oluline. Need kaks olid ka välja toodud selged põhjused, miks põhiseaduskomisjoni esimees või põhiseaduskomisjon ei pidanud vajalikuks otsuse eelnõu 86 toetada. Meie jääme siin selgelt endale kindlaks ja leiame, et just konsensuslik otsustamine nagu ka komisjoni istungite avalik iseloom on need, mis tervendaksid väga selgelt Eesti poliitilist kultuuri ja meie soov oleks teha nende asjadega algust juba energiaarutelude käigus. Juhin tähelepanu, et sellise konsensusliku otsustamise järele on nõudlus ka seetõttu, et Riigikogu, lisaks sellele, et see on koos vaidlev ja arutav kooslus, peaks olema ka koos õppiv kooslus. Meil oleks tõepoolest selliste füüsikute ja lüürikute vaidluste asemel vaja pigem koostööd, ütleme siis niimoodi, et humanitaar- ja reaalharidusliku taustaga saadikute koostööd. Toon selle kohta lihtsa näite. Vajadus tuleb näiteks sellestki, et me kolleeg Riigikogus ja hea kolleeg ka majanduskomisjonis härra Astok imestas ühes suvises raadiosaates siiralt selle üle, kuidas saab kahest liitrist diislikütusest tekkida kuus kilogrammi süsihappegaasi. Seda on küll selgitatud juba koolikeemias, kuid samas on väga oluline, et juhul kui Riigikogu soovib arutada energiaküsimuste üle, mõistetaks Riigikogus väga selgelt süsinikuringi olemust selle sisus. Tegelikult on meil õppida palju. Sellepärast, et me ju ei usaldaks ometi arste, kes, teadmata midagi vereringest, otsustavad meid opereerida või ravida. Nendessamades aruteludes on väga sageli välja öeldud seda, miks siis ometi endised võimuliidu liikmed ja praegu opositsioonis olevad poliitikud ei tõstatanud energiaküsimust õigeaegselt, kui see nii oluline oli, ja mis kõik veel. Vaadake, olud muutuvad, ja ma ei ole küll muude, võimuliitu mittekuuluvate erakondade eestkõneleja, aga seda on ometi ju täna tehtud. Ma juhiksin tähelepanu asjaolule, et Lembit Kaljuvee, kes on pikka aega olnud Eesti Energia ühe suurema tütarettevõtte Eesti Põlevkivi juht, osutas väga selgelt asjaolule, et reaalselt on Eesti energeetika uuenduseks tehtud väga vähe, ehitatud on üks jupp kaablit ja renoveeritud paar katelt. Arusaadavalt ei olnud tal oma tööpositsioonil nii lihtne öelda sedasama varem, nüüd on, nii et arvestagem seda.
On arvatud, et energeetika kavandamine 50 aastat ette on mingisugune täiesti tavatu ettevõtmine ja et seda praegu teha oleks täiesti kohatu. Meenutagem, 50 aastat tagasi plaaniti põlevkivi kasutust sellises ulatuses, nagu me seda nüüd näeme, 50 aastat tagasi loodi põhimõtetes see energeetika, mis on kasutusel tänase päevani ja mille jätkumist me arutame, et ehk ta kestaks veel 10, 15, 20 aastat. Meie igapäevane tehnoloogiline kogemus viitab sellele, et 50-aastased planeeringud energeetikavaldkonnas on võimalikud. Seepärast ei ole ka soovis teha n-ö pikaajalisi energiaplaneeringuid ja kaasata sellesse Riigikogu komisjon, kõnealusel juhul probleemkomisjon, midagi ülemõistuslikku ja üle jõu käivat, see on täiesti arusaadav.
Räägime veel ühest probleemist, millega me kindlasti peame tegelema ja mille ignoreerimine on muutunudki juba natukene halenaljakaks, kui avalikkuse asju vaadata. Nüüdseks on valitsus juba üle aasta ajanud n-ö Leedu tuumapoliitikat. Hüplikult, veidralt, partnereid muutes, vahetades, igal juhul mitte nii, nagu ühte head poliitikat ajada võiks ja ajama peaks. Meil ei ole tänase päevani selget vastust, miks seda nii tehakse, ja meil ei ole ka selget alust, miks seda nii tehakse. Mind on sellise aluse puudumisel süüdistanud valetamises majanduskomisjoni esimees härra Klaas. Vaadake, kui me vaatame neidsamu dokumente, millele viidatakse, siis tuumaenergia kasutamise plaanide kohta leiame nii valitsuse kui Riigikogu dokumentidest järgmist. 2004. aastal vastuvõetud kütuse- ja energiamajanduse riiklikus arengukavas aastani 2015 on punktis "Eesti alternatiivsed võimalused elektrienergeetika arenguks" öeldud ka, et tuleks teha koostööd teiste riikidega, näiteks osaleda võimalikus Leedu tuumajaamaprojektis. Meil ei ole ühtegi dokumenti selle kohta, millal see näide oleks just nagu riiklikes dokumentides realiseerunud konkreetseks tööülesandeks. Sellest ajast saati on toimunud ka tuumaenergeetika valdkonnas mitmeid muutusi. Näiteks 2004. aastal, kui juba rääkida, maksis tuumkütus uraanoksiidina mõõdetult alla 15 dollari ühe naela eest. 2006. aasta keskel oli hind tõusnud tasemele ca 50 dollarit nael ja täna on uraanoksiidi hind ca 100 dollarit nael. See on üle kuuekordne hinnatõus ja oludes, kus tuumaenergeetikas tuumkütuse osakaal selgelt ei moodusta tuumaenergia hinnast enam paari protsenti, vaid on märkimisväärselt rohkem, tuleks ka muuta hoiakuid selle energialiigi suhtes. Muide, kui me räägime veel kord sellest, kas meie valitsusel on voli seda alternatiivi rakendada või mitte, siis keegi peaks tegema ometi otsuse, et nüüd hakataksegi just nimelt seda alternatiivi kasutama. Ütleme niimoodi, et Eesti iseseisvuselgi on ju alternatiiv, st riik maha jätta ja emigreeruda. Ometi me ei rakenda seda alternatiivi. Põhjusi alternatiivide ümberhindamiseks ja keskendumist teistele energialiikidele on veelgi, sest me teame, et aastal 2020 plaanib Euroopa Liit energiat saada umbes 20% alternatiivsetest allikatest, ja me peame arvestama, et see ei ole pelgalt mitte kohustus, vaid ka turuvõimalus.
Kui me vaatame dokumente edasi, siis 2005. aastal on valitsus võtnud vastu elektrimajanduse arengukava aastani 2015, kus sõnaselgelt öeldakse: "Samuti ei käsitleta käesolevas arengukavas tuumaenergeetikaga seonduvat, kuna lahtised on Leedu arengud Ignalina tuumaelektrijaama lõpliku sulgemise ja uute tuumaelektrijaamade võimaliku ehitamise osas." Need on lahtised siiamaani. Valitsuse aktiivne tegevus selles suunas on seetõttu paljuski mõistetamatu. Ma arvan, et igaüks siin saalis teab, et kiviaeg ei lõppenud mitte selle tõttu, et kivid oleksid otsa saanud, vaid eelkõige selle tõttu – selleks piisab kui ei muust, siis aknast välja vaatamisest –, et võeti kasutusele uued viisid ja võimalused energia muundamiseks ja need muutusid valdavaks. Tegelikult ei ole meie probleemid ka nafta ja fossiilkütustega tingitud mitte sellest, et need kipuksid lõppema, vaid nendega on seotud terve hulk muid probleeme – probleemid kliimaga, probleemid julgeolekuga, probleemid rahvusvaheliste kokkulepetega, inimeste tervisega ja millega iganes veel. Sealhulgas ka sellega, et nafta kättesaamise kiirus on paratamatult piiratud, isegi kui naftavarusid oleks nagu päris palju. Senised energiaplaanid on Eestis tiirelnud ainult sellises kolmnurgas, kus on põlevkivi, nafta, gaas ja uraan. Need plaanid on kahjuks olnud pinnapealsed ja hüplikud ja see pealiskaudsus on ka üks põhjusi, mis on viinud asjalood sinnamaani, et Euroopa Komisjon on – meie arusaamist mööda just nimelt neil põhjustel – vähendanud süsihappegaasi kvoote ligi seitsme miljoni tonni võrra aastas. See on selge kahju rahvamajandusele, mille on põhjustanud sellise energiapoliitika olemus. Mõnes mõttes oleme täna Eestis kahjuks samas seisus nagu üks kunagine grammofoninõelu tootev Taani firma, kes avastas, et tema äri ei lähe enam hästi, ja kui keegi sellest firmast avastas, et vahepeal on tootma hakatud laserplaate, siis oldi maha magatud üks ajajärk helisalvestuse ajaloos. Tegelikult on meie lugu samasugune, et me oleme täna, vaadates küllaltki vanamoeliste suundade poole, maha magamas seda võimalust, mis meil on olemas energiasüsteemi ja energiatootmise võimaluse kirevamaks muutmise kaudu.
Investeeringutest ja majandusest sedavõrd, et meil on praegu olukord, kus sisemajandus ei ole enam nii vilkalt toimiv, turistide arv on vähenemas, majandus kasvab meil jätkuvalt kahjuks veel sisetarbimise kaudu. Märgid majanduses näitavad, et oleme jõudnud mingile tinglikult orbiidile, kus me võime tiirelda ja loota, et me ei pudene sealt, mida kiputakse nimetama pehmeks maandumiseks, aga ega meil sellelt orbiidilt ka väga kuhugi kaugemale minna ei ole. Peame looma energiatõhususega seonduvate tegevuste kogumi, nagu näiteks keskenduma ka kliimasõbralikule energeetikale, milleks Eestis on mitmeid riiklikke, looduslikke, kuidas tahate, eeliseid. Sellise taastuvenergia ja kliimasõbraliku energeetika eelistamine on üks viise, millega luua Eestis investeerimiskeskkond, sest uskuge, ka nendesamade energiasäästu tehnoloogiate või taastuva energia tehnoloogiate juurutamiseks ei ole meil vaja mitte niivõrd enda raha kulutada, kuivõrd et seda kulutataks meie jaoks. Välisinvesteeringud, mis võiksid tulla Eestisse just nimelt energia innovatsiooni kaudu, on märkimisväärsed. Juhin tähelepanu, et ei investeeringud Leedu ega Soome tuumajaamadesse ei saa ühelgi moel parandada Eesti tööhõivet, need on välisinvesteeringud, Eesti tehtud välisinvesteeringud, mis tuumajaama pika ehitamisaja tõttu jäävad kasumit teenima kunagi kauges tulevikus, kui üldse. Me oleme näinud selle suve jooksul ja sügiseste sündmuste ajal, kuidas energia hind tõuseb sõltumatult sellest, kas mingeid investeeringuid tehakse või mitte, ja ma arvan, et me oleme jõudnud seisu, kus sisuline tegevus Riigikogus, mitte ainult n-ö üldise majanduse kontekstis, vaid just nimelt energeetika kontekstis, on möödapääsmatu. Sellepärast on minu soov, et te toetaksite sellise energeetikaalase probleemkomisjoni sündi Riigikogus, mis viiks kõnealused küsimused sisulise arutluse tasemele. Aitäh teile!