Auväärt istungi juhataja! Head kolleegid Riigikogu liikmed! Me teame seda, aga ikkagi, kas me oskame endale ette kujutada, kui palju otsustusi siin maamunal tehakse tegelikult eelkõige just emotsioonide pinnalt ja kui raske on sel puhul jääda argumentide tasandile. Täpselt niiviisi tekkivaid emotsioone võttis teadmiseks ka Riigikogu põhiseaduskomisjon, kui ta 29. mail s.a arutas käesoleva eelnõu ettevalmistamist esimeseks lugemiseks. Kaheksast komisjoni liikmest oli kohal 7, puudus kolleeg Urmas Reinsalu. Juurde oli kutsutud algatajate, st Keskerakonna fraktsiooni, Reformierakonna fraktsiooni, Rahvaliidu fraktsiooni, Eestimaa Roheliste fraktsiooni ning Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni esindajana Riigikogu asejuhataja Kristiina Ojuland ja veel oli eelnõu arutamise juures Riigikogu Kantselei direktor Heiki Sibul kui eelnõu ettevalmistusrühmas osalenu. Nemad andsid ka eelnõu kohta selgitusi ja vastasid komisjoni liikmete küsimustele. Algatajate esindaja märkis, et selle eelnõu väljatöötamine algas juba Riigikogu eelmise koosseisu ajal ja et töögrupp on pikemalt koos käinud. Eelkõneleja peatus juba päris pikalt selle eelnõu olemusel, põhisisul, aga nagu vanad roomlased ütlesid, repetitio mater studiorum est – kordamine on tarkuse ema –, siis kannan ka ette need probleemid ja küsimused, millel põhiseaduskomisjon selle eelnõuga seonduvalt peatus.
Me teame, et Riigikogu on Eestis parlamentaarse demokraatia olulisim organ, aga kes siis on Riigikogu liige? Eelnõu § 1 ütleb otsesõnu, et Riigikogu liige on rahvaesindaja, kes valitakse vastavalt põhiseaduse §-le 60 ja Riigikogu valimise seadusele. Niisugusel moel ei saa ametisse ükski teine isik, välja arvatud need 101 Riigikogu liiget. See on ka põhjus, mispärast ei saa öelda, et Riigikogu liige töötab töölepingu alusel nagu töötajad, või ta töötab avaliku teenistuse seaduse alusel, on teenistuses nagu ametnikud. Siit tulenevalt ongi Riigikogu liikme staatusega seonduv toodud käesolevasse eelnõusse. Olulise ja uudse lahendina, mida ka eelkõneleja tegelikult välja tõi, on eelnõus § 5 lõige 2, mille kohaselt Riigikogu liikme volitused ei peatu juhul, kui Riigikogu uude koosseisu valitud liige jätkab kuni Vabariigi Valitsuse ametisse astumiseni oma tegevust Riigikogu uue koosseisu kokkuastumise tõttu tagasiastuva Vabariigi Valitsuse koosseisus. See säte on loodud selleks, et vältida arvukate asendusliikmete n-ö läbijooksmist siit Riigikogu tegevuse alguses. Komisjon möönis, et täiesti arusaadav on selle sätte vajadus ja et ka kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse kaudu on niisugune põhimõte tegelikult juba pikemat aega, aastaid edukalt kehtinud omavalitsustes, volikogus, vallavanema, linnapea, vallavalitsuse liikmete, linnavalitsuse liikmete puhul. Aga siiski võib seda sätet komisjonis edaspidi täpsemalt üle vaadata, kuivõrd meie põhiseaduse § 64 ütleb tegelikult otsesõnu ja ilma reservatsioonideta, et Riigikogu liikme volitused peatuvad tema nimetamisel Vabariigi Valitsuse liikmeks ja taastuvad tema vabastamisel valitsuse liikme kohustustest. Nagu ma ütlesin, vaatab põhiseaduskomisjon selle sätte, tema koosmõju põhiseadusega veel kord üle. Praegu ei ole Riigikogu liikmeks valitud isikul võimalik loobuda mandaadist enne ametivande andmist. Eelnõuga on seda üritatud muuta (§ 9, lõiked 3 ja 4). Selle kohaselt võiks Riigikogu liige tagasi astuda enne vande andmist, kui tal ei ole võimalik asuda täitma Riigikogu liikme kohustusi ja ta esitab selle avalduse kas valimiskomisjonile või Riigikogu juhatusele. Selline lähenemine muudaks niisuguse olukorra, mis meil siin mõni kuu tagasi tekkis, kui Riigikohus pidi lõpetama mõne eurosaadiku volitused Riigikogu liikmena. Tegelikult saab hoopis uue näo norm, mis on eelnõu § 10 lõikes 3 ja ütleb, et Riigikohus võib Riigikogu juhatuse taotluse alusel lõpetada selle Riigikogu liikme volitused, kes keeldub ametivannet andmast. Ametivande tekst aga, head kolleegid, on, et Riigikogu liige annab vande jääda ustavaks Eesti Vabariigile ja tema põhiseaduslikule korrale. Siin napilt üle kuu aja tagasi toimunud sündmuste taustal peame juba tulevaste parlamendivalimiste puhul olema ka sellisteks võimalusteks valmis. Pikemalt peatuti põhiseaduskomisjonis ametivande andmisega seonduvalt veel sellel, kas see on tähtajaline või ei ole ja mis kohustused see kaasa toob. Vande andmisega seonduv ei ole tähtajaline. Riigikogus veidi aega tagasi eurosaadikute asja arutades käsitleti vannet kui Riigikogu liikme Riigikogu ametisse astumise osa. Tegemist ei ole pelgalt tseremoniaalse aktiga. Oma ametialaseid kohustusi saab Riigikogu liige täitma asuda alles vande andmise järel ja sellest päevast alates võetakse ta ka tegelikult Riigikogu Kantselei kaudu palgale eelnõu kohaselt.
Uus on aga eelnõus kindlasti viies peatükk. Kui põhiseaduse § 63 ütleb ainult, et Riigikogu liige ei ole seotud mandaadiga, siis § 17 täpsustab seda. Riigikogu liige on sõltumatu, ta täidab rahvaesindaja ülesandeid kooskõlas põhiseaduse, seaduste, avalike huvide ja oma südametunnistusega. See tähendab, nagu ka õigusteadlased on oma töödes varem märkinud, et õiguslikult ei ole Riigikogu liige seotud isegi mitte oma valijatega, rääkimata oma erakonna soovidest või juhistest. Riigikogu liikme seotus võib muidugi sellisel juhul tulla kõne alla poliitilise vastutuse kaudu ja see leiab väljenduse järgmistel valimistel, kas siis rahva ja erakonna toetuse juurdesaamises või selle kaotamises. Aga see ei ole mitte õiguslik vastutus. Igal juhul on eelnõus ka lause (§ 17 lõige 2), mis ütleb, et Riigikogu liiget ei või kohustada Riigikogust tagasi astuma. Eraldi säte on § 18, mis räägib Riigikogu liikme immuniteedist ehk saadikupuutumatusest, ja selle eesmärk ei ole mitte üksiku parlamendiliikme huvide kaitsmine, vaid kogu Riigikogu töö häireteta tagamine. Eelkõige puudutab see Riigikogu liikmelt vabaduse võtmise eritingimusi. Vaidlusi tekitas põhiseaduskomisjonis § 19 lõige 2, mis ütleb, head kolleegid, et peaministri või asjaomase ministri põhjendatud otsusel võib keelata Riigikogu liikmele juurdepääsu andmise konkreetsele salastatud välisteabele või riigisaladusele. Kuigi see säte on praegugi olemas seaduses, mis Riigikogu on varem vastu võtnud, riigisaladuse seaduses, oli komisjonis ka arvamusi, et võib-olla on siin teatud vastuolu seadusandliku ja täitev-korraldava võimu otsustuste vahel ning seda sätet tuleks muuta, et niisuguse põhjendatud keelu üle põhjendatud juhtudel otsustab siiski Riigikogu vastav erikomisjon, milleks on julgeolekuasutuste järelevalve komisjon.
Eraldi väärib vaatlemist, head kolleegid, muidugi ka kuues peatükk, mis räägib Riigikogu liikme ametiga ühitamatutest ametitest ja ülesannetest, kusjuures § 22 lõiked 1, 2 ja 3 on selles mõttes väga olulise tähtsusega. Seal on öeldud, et Riigikogu liikme põhitöökoht on Riigikogu. Sama paragrahvi teine lõige toob ära kaks üldprintsiipi selles küsimuses. Esiteks, et Riigikogu liige ei tohi olla ametikohal ega täita ülesandeid, mis oleksid vastuolus võimude lahususe printsiibiga, ja ta peab välistama oma tegevuses huvide konflikti. Samas 3. lõige ütleb, et Riigikogu võib seaduse alusel nimetada Riigikogu liikme mõne nõukogu esimeheks või liikmeks. Sellega, head kolleegid, niisuguse tegevusega, nõukogusse nimetamisega, me siin ka tänase päevakorra esimese kahe-kolme punkti juures tegelesime ja ma usun, et neid tuleb veel, on need siis Rahvusraamatukogu nõukogu, Rahvusooperi Estonia nõukogu jne. Algatajad ütlesid, et see säte ei käsitle Riigikogu liikme osalemist või mitteosalemist riigi osalusega äriühingute nõukogude tegevuses, mida on tarvilik reguleerida kas eraldi seadusega või selle seaduse täiendusega. Igal juhul ütleb selle seaduseelnõu § 28, et äriühingu juht ega juhatuse liige ei tohi olla Riigikogu liige riigi osalusega äriühingute puhul ja, nagu ma ütlesin nõukogudesse kuulumise kohta, siin eelnõus praegu täpset sätet ei ole.
Seitsmes peatükk räägib eelnõus Riigikogu liikme sotsiaalsetest tagatistest. Selle § 30 ütleb, et Riigikogu liikmele makstakse tööga seotud kulutuste hüvitamiseks iga kuu summa, mille suurus on 30% Riigikogu liikme ametipalgast. Riigikogu liikme tööga seotud kulutusi vaadeldi ka komisjonis. Mis need siis on? Nendeks on kindlasti bürookulud, side- ja postikulud, lähetuskulud, koolituskulud, samuti esindus- ja vastuvõtukulud ning väga olulisel kohal on Riigikogu liikme sõidu- ehk transpordikulud, eelkõige valimisringkondadesse. Igatahes vahemärkusena tuleb mulle meelde aeg 1999. aasta algupoolel, kui selleks, et Riigikogu liige saaks liikuda valimispiirkonda, tuli tal mõni päev enne tellida Riigikogu dispetšerilt Riigikogu autobaasi kaudu Mercedes koos autojuhiga ja siis sai ta liikuma, aga see kõik iseenesest läks tegelikult riigile kallimaks maksma, autokulu, juhitasu, kindlustus, kütus, garaaž jne. Võib-olla stenogrammi või protokolli huvides, nagu öeldakse, võiks veel kord lahti lüüa need eelnimetatud kulud ükshaaval, mida peetakse sõidukuludeks: sõiduki üüri, ühissõiduki, kütuse, parkimisteenuse ja ühiselt tellitava transpordi teenuse kulud. Sidekulud on mobiiltelefoni ja andmeside, sh ka kodulehekülje loomise kulud. Postikulud on posti- ja kullerteenuse kulud. Lähetuskulud on riigisisese teenistuslähetuse ja välislähetuse kulud. Bürookulud on bürooteenuse, sh paljunduse, väiketrükiste, visiitkaartide, kutsekaartide ning kantseleitarvete ja ühiselt tellitava perioodika kulud. Koolituskulud, nagu me kõik aru saame, on koolitusteenuse, seminaridest ning konverentsidest osavõtu, samuti tõlketeenuse kulud. Esindus- ja vastuvõtukulud on ruumide, esindustehnika üüri- ja laenutuskulud, toitlustuskulud, kingitused, lilled, suveniirid, trükised ja muud kulutused valijatega kohtumiseks. Vaieldamatult on need tööga seotud kulutused tõsist poleemikat tekitanud ja on avalikkuse erilise tähelepanu all, mida me võime ka täna siin Riigikogu saalis ringi vaadates tegelikult mõista. Algatajad selgitasid komisjonis, et eelnõuga soovitakse lõpetada kohustuslike kuludokumentide esitamise kord, mis on kehtinud alates 2003. aastast. Seda põhjusel, et keerukas kuludokumentide esitamise ja kasutamise süsteem ning selle pärastised tõlgendused ei ole diskrediteerinud avalikkuse silmis mitte üksikuid parlamendiliikmeid, vaid Riigikogu kui institutsiooni tervikuna. Tean juba mitmeid juhtumeid, kus Riigikogu liikmed praegu näiteks ei ole esitanud ega taotle isegi osa oma tööga seotud kulutuste hüvitamist, vaid teevad seda oma palga või oma töötasu arvel, et hiljem mitte sattuda meelevaldsete tõlgenduste alla. Seda enam, et paljudel omavalitsusjuhtidel, Vabariigi Valitsuse ministritel, diplomaatidel ja teistel mitmete oluliste institutsioonide esindajatel hüvitatakse tööga seonduvad kulutused samuti kindla protsendi või summa ulatuses ilma konkreetset arvet või tšekki nõutamata. Komisjon leidis, et selline eelnõus esitatud tööga seotud kulutuste hüvitamise kord, millel peatusin, on põhiseaduse §-ga 75 kooskõlas, jääb ju hüvitamise määra suurus 30% samaks, mis kehtib 2003. aastast, muutub vaid süsteem. Seda enam, et tegelikult ei ole selles osas kindlasti tegemist Riigikogu liikme tasuga ega ka muu töötulu saamise piiranguga, vaid, nagu ütlesin, tööga seotud kulutuste hüvitamisega. Eelnõu § 31 räägib Riigikogu liikmetele eluasemekulude hüvitamisest 20% ulatuses ametipalgast. Võib arvata, et oleks mõistlik, kui see sõnastus hakkaks kehtima uuele Riigikogu koosseisule, siis ei pruugi olla võimalikku vastuolu selle eeltsiteeritud põhiseaduse §-ga 75. Seda põhjusel, et selle protsendiga muutuks siin mõnevõrra eluasemekulude hüvitusmäär, võrreldes juba praegu kehtivaga.
Põgusalt tuleb peatuda ka sellel, et eelnõuga on plaanis muuta Riigikogu Kantselei direktori ametikoht tähtajaliseks, nimetatuna ametisse viieks aastaks nagu ministeeriumide kantslerid, ja edaspidi täidetakse see koht avalike konkursside kaudu.
Veel oli komisjonis juttu eelnõu üheksandast peatükist, mis räägib Riigikogu liikme abist kui lepingulisest töötajast, kelle ülesanne on abistada Riigikogu liiget tema ülesannete täitmisel. See säte hakkab kehtima samuti Riigikogu uuele koosseisule ja peaks siis Riigikogu liiget toetama tema töises tegevuses. Tööandjaks oleks igale oma abile Riigikogu liige eraldi, kuid kõike seda aitaks korraldada Riigikogu Kantselei, kes on tegelikult juba praegu, oma ametnike kaudu, Riigikogule tervikuna suureks toeks.
Kõigest sellest tulenevalt tegi Riigikogu põhiseaduskomisjon oma menetluslikud otsused, head kolleegid, ja need on: eelnõu esimene lugemine täna lõpetada ja muudatusettepanekute esitamise tähtaeg oleks 8. juuni kell 13 põhiseaduskomisjoni. Ma lõpetasin. Aitäh!