Aitäh, lugupeetud küsimuse esitaja! Tõesti, automaks on väga palju nii meedias kui ka siin saalis teemaks olnud.
Kõigepealt, ma ei tea ausalt öelda inimesi, kes ühte või teist maksutõusu väga sooviks, ükskõik mis maksust me räägime. Pigem on küsimus selles, kuidas me saame riigieelarve kokku, kuidas me saame erinevateks asjadeks vajalikke vahendeid. Selles on küsimus.
Tunnistan, et Regionaal‑ ja Põllumajandusministeeriumi poolt me tegime päris palju ettepanekuid automaksu nii-öelda väljatöötamiskavatsuse perioodi vältel. Meie peamised viited kitsaskohtadele olidki suunatud sellele, kuidas on arvestatud just sellega, et [see maks] ei mõjutaks esmalt väga palju maainimesi, ja teiseks, et see ei mõjutaks ka põllumajandussektorit ülemäära palju. Seda, et maksul ei oleks üldse mõju, ei ole arvatavasti võimalik tagada, aga [meie soov oli], et see mõju oleks võimalikult väike.
Tagasiside või see, mida me oleme nii sotsiaaldemokraatidena kui ka Regionaal‑ ja Põllumajandusministeeriumi poolt välja toonud, on see, et meie esimene kriteerium on olnud, et automaks peaks olema nii-öelda läbisõiduneutraalne. Ehk sellel, kes sõidab näiteks Tallinnas iga päev 4 kilomeetrit autoga tööle, ja sellel, kes sõidab iga päev Lümandast või Kihelkonnalt 60 kilomeetrit Kuressaarde tööle, peaks automaks olema täpselt üks, see ei peaks olema seotud läbisõiduga.
Teine, mis oli meie jaoks oluline, oli see, et ikkagi arvestataks autode vanuselist struktuuri, ennekõike maapiirkondades. Kahjuks on maapiirkondades autod keskmiselt vanemad kui linnalistes asustusüksustes. Ka see nüanss on seal välja toodud.
Viimasena või kolmanda asjana, mida me mainime, on see, et samal ajal panid erinevad osapooled lauale ka võimaliku [ettepaneku] kütuseaktsiisile seesama rahakorjamise eesmärk panna. Ka seda me ei toeta, sest see oleks jälle otseselt läbisõiduga seotud ja oleks võrdsustatud mõnevõrra sellega, et ei täideta seda eesmärki, et maainimesel ei tohi olla täiendavat kulu seetõttu, et ta sõidab autoga rohkem.
Mis puudutab seda, et [see maks] ei ole otseselt tõesti seotud kaitsekuludega, siis automaksu kogumise eesmärk on saada üldeelarvesse piisavalt katet erinevate tegevuste läbiviimiseks. Meie jaoks on kindlasti oluline, et me saaksime arvestatava osa automaksust panna liikuvusreformi. Maainimestele on äärmiselt oluline, et busse sõidaks rohkem, et need sõidaksid sagedamini, et neid oleks võib-olla ka võimalik tellida. See on meie eesmärk.