14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu II istungjärgu 8. töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt, head kolleegid, palun kohaloleku kontroll!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 75 Riigikogu liiget, puudub 26.
Järgnevalt, head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise juurde. Austatud Riigikogu! Teen teatavaks, et tehtud päevakorras on toimunud kaks muudatust. Priit Sibul on tagasi võtnud siseminister Lauri Läänemetsale esitatud arupärimise seadusloome läbipaistvuse kohta, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi teiseks päevakorrapunktiks, ning Aleksandr Tšaplõgin on tagasi võtnud siseminister Lauri Läänemetsale esitatud arupärimise käibemaksu tõusu kohta, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi seitsmendaks päevakorrapunktiks.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun! Head kolleegid, palun natukene vaiksemalt. (Helistab kella.) Helir-Valdor Seeder, palun!
15:02 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Ma juhin tähelepanu ka kolmandale puudujäägile selles [päevakorras]. Õigemini mitte puudujäägile, vaid ebatäpsusele, mis on välja jagatud päevakorras kirjas. Teisipäevane päevakord, päevakorrapunkt nr 1, Isamaa fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse [eelnõu] – siia on ekslikult kirjutatud "(Riigikogu koosseisu häälteenamus)". Nimelt, vastav eelnõu eeldab lihthäälteenamust, mitte Riigikogu koosseisu häälteenamust.
Et asi oleks kõigile arusaadav, siis ma ka põhjendan oma väiteid. Põhiseaduse § 102 ütleb, et seadusi võetakse vastu kooskõlas põhiseadusega. Jutt on põhiseadusest, isegi Jürgen Ligi kuuleb seda. Ja siis § 103 lõige 2 ütleb järgmist: "Riigikogul on õigus koosseisu häälteenamusega tehtud otsuse alusel pöörduda Vabariigi Valitsuse poole ettepanekuga algatada Riigikogu poolt soovitav eelnõu." See räägib soovitavast eelnõust.
Nimelt, selle kollase raamatu täiendatud väljaanne, mida te värskelt jagasite Riigikogu liikmele, kinnitab ka seda, loen ette. Ma räägin paragrahvist … (Lehitseb.) Põhiseaduses oli § 103, aga kodu- ja töökorra seaduses on § 154, kui ma nüüd õigesti mäletan. Kohe ma vaatan, kohe ütlen teile. Jah, § 154. Muide, ka põhiseaduse – läheme veel § 103 [juurde] – kommenteeritud väljaanne ütleb: "Kommenteeritava [ehk selle 103 – H.-V. Seeder] paragrahvi lg 2 sätestab Riigikogu õiguse pöörduda Vabariigi Valitsuse poole ettepanekuga algatada eelnõu." Eelnõu algatamisest käib jutt. "[…] seadusandlikus protsessis võib tekkida olukord, kus on ilmne vajadus reguleerida mingit valdkonda seadustega ja ka Riigikogu ei suuda oma jõududega vajalikku seaduseelnõu välja töötada. Sellises olukorras peaks Riigikogul olema põhiseaduslik võimalus tellida vastav seaduseelnõu vabariigi valitsuselt. Sellise seaduseelnõu tellimine peaks eeldama suuremat poliitilist konsensust ja kokkulepet selle seaduseelnõu kontseptsiooni osas."
Nii, see on põhiseaduse kommenteeritud väljaanne ja nüüd [läheme] kodu- ja töökorra seaduse juurde, § 154 selgitus: "Võttes arvesse ka PS § 103 lõike 2 sõnastust ja asukohta põhiseaduse struktuuris ning põhiseaduse väljatöötanud isikute seisukohti, millest pigem järeldub, et Riigikogu koosseisu häälteenamus on nõutav vaid seaduseelnõu väljatöötamise ettepaneku korral, puudub muude Vabariigi Valitsusele tehtavate ettepanekute puhul õiguslik alus nõuda nende vastuvõtmiseks parlamendi koosseisu häälteenamust."
Austatud juhataja! Ma loen kõigile Riigikogu liikmetele [selle päevakorrapunkti] ette, et me saaksime kõik ühtemoodi aru: "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda plaanist anda omavalitsustele õigus uute maksude kehtestamiseks." See ei eelda ühegi seaduseelnõu väljatöötamist, vaid vastupidi, see eeldab, et seaduseelnõusid ei ole vaja välja töötada, ja see nõuab põhiseadusest tulenevalt ainult lihthäälteenamust. Ärme rikume kodu- ja töökorra seadust! Ärme rikume põhiseadust! See minu ettepanek praegu ei takista kuidagi Riigikogu konstruktiivset tööd ja Vabariigi Valitsusel oma eelnõude menetlemist. Ärme rikume praegu jämedalt seadust!
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Helir-Valdor Seeder! Nii komisjon kui ka Riigikogu õigus[osakond] jõudsid mõlemad seisukohale, et konkreetne otsuse eelnõu nõuab Riigikogu koosseisu häälteenamust. Selles mõttes on siin taga selge juriidiline analüüs ja mõlemad on välja toonud selle, et see nõuab koosseisu häälteenamust.
Helir-Valdor Seeder, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:06 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Ei komisjon ega osakond, kes teeb vastavat analüüsi, ei saa rikkuda [seadust] ja kutsuda parlamenti üles seadust rikkuma. Mul on palve. Palun viidake, millisele seaduse ja põhiseaduse paragrahvile see analüüs toetub.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Viitan põhiseaduse § 103 lõikele 2, mis juhib tähelepanu sellele, et Riigikogul on õigus koosseisu häälteenamusega tehtud otsuse alusel pöörduda Vabariigi Valitsuse poole ettepanekuga algatada Riigikogu poolt soovitav eelnõu. Paragrahvi 103 lõige 2, palun vaadake. Helir-Valdor Seeder, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:07 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Me loeme ühte ja sama paragrahvi ja ühte ja sama lõiget. Mina lugesingi, vaadake selle lõike viimast sõna ja kõik saab selgeks: eelnõu. Meie ettepanek on, et ühtegi eelnõu välja ei töötataks – väga selgelt ja üheselt. Ärme rikume seadust! Me saame väga hästi aru, et siin on väga selgelt juttu eelnõust. Ma ei tea, mis analüüse meil komisjonid ja osakonnad teevad. Ma julgen sügavalt kahtluse alla seada meie komisjonide ja osakondade pädevuse, kui seda põhiseaduse paragrahvi hakatakse selliselt tõlgendama. Ma juhin tähelepanu, et ma lugesin ka põhiseaduse koostajate kommentaari, kus on täpselt samamoodi öeldud, et see kehtib ainult eelnõu puhul, ja ka kodu- ja töökorra seaduse kommenteeritud väljaande tsitaati, kus on väga selgelt öeldud, et vaid eelnõu väljatöötamise puhul on koosseisu häälteenamus nõutav.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, ma toon Riigikogu õigusabi osakonna põhjendusest välja väga konkreetse lõigu: "Riigikogu otsuse eelnõuga 135 OE soovitakse teha valitsusele mh ettepanek leida alternatiivseid võimalusi omavalitsustele tulubaasi tugevdamiseks. Kohaliku omavalitsuse üksuste tulubaasi tugevdamise ettepanekut võib käsitleda ettepanekuna töötada välja vastavad seaduse muudatused, mistõttu on kõnealune ettepanek käsitletav ettepanekuna PS § 103 lg 2 mõttes."
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:09 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud juhataja! Mina kuulasin ka hoolikalt, mida kolleeg Seeder rääkis. Tegelikult ei ole võimalik, et üheaegselt on õigus teil ja nendel, kellele te oma arvamuses toetute, ja sellel, mis on kirjutatud meie kodu- ja töökorra seaduse kommenteeritud väljaandesse, mida kolleeg Seeder ju väga selgelt tsiteeris. Siin on väga selgelt öeldud, tsiteerin uuesti: "[…] Riigikogu koosseisu häälteenamus on nõutav vaid seaduseelnõu väljatöötamise ettepaneku korral, puudub muude Vabariigi Valitsusele tehtavate ettepanekute puhul õiguslik alus nõuda nende vastuvõtmiseks parlamendi koosseisu häälteenamust." Nüüd peakski selgelt vastama küsimusele, kas õigus on teil või on õige see, mis on kirjutatud kommenteeritud väljaandesse, sest mõlemad ei saa üheaegselt õiged olla.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, ma ütlen veel kord, et mina tuginen sellele analüüsile, mille on teinud Riigikogu õigusabi osakond, ja ka sellele seisukohale, millest on lähtunud juhtivkomisjon. Ma rõhutan veel kord, et § 103 lõige 2 ütleb "soovitav eelnõu". Kui te loete selle sõnastuse läbi, siis, ma arvan, saate te ise ka aru. Nii, aitäh!
Jürgen Ligi, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:10 Jürgen Ligi
Jaa, veel lühikommentaar: kindlasti tuleks teie vastustele lisada ka see, et see on olnud Riigikogu pikaajaline tava ja niimoodi on käitunud komisjonid ja suur saal. Oleks väga veider hakata seda kirja pandud seadust tõlgendama kuidagi teistmoodi kui seni.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Jürgen Ligi, veel küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Vabandust! Helir-Valdor Seeder, palun!
15:10 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Hea kolleeg, ma pean täpsustama Jürgen Ligi väidet. Tõesti, senine praktika on kahetsusväärselt enamasti olnud see, millele on korduvalt siin suures saalis tähelepanu juhitud ja mille olen mina ka varasemalt juhatuse liikmena tõstatanud. See on vastuolus põhiseadusega ja see ei ole korrektne, kuidas me oleme seda tõlgendanud. Aga on tehtud vähemalt üks erand, mida ma mäletan. Nii et ei ole päris ühest praktikat, ka selles asjas on käitutud varem erinevalt, kuigi ma möönan, et enamasti on koalitsiooni poolt seda vägivaldselt käsitletud nii, et see nõuab 51 häält. Meil on aeg lõpetada see seadusrikkumine ja lähtuda sellest, mida ütlevad põhiseadus, põhiseaduse kommenteeritud väljaanne, kodu- ja töökord ja kodu- ja töökorra seaduse kommenteeritud väljaanne. On ülimalt kummaline, et juhatusel ja teil juhatajana ei teki küsimust, et kui seesama kollane raamat, kõik kommenteeritud väljaanded räägivad teistmoodi kui õigus- ja analüüsiosakonna analüüs, siis [äkki] on kusagil midagi valesti ja sellega peaks tõsisemalt tegelema.
Nii et mul on jätkuvalt ettepanek mitte lähtuda ühe meie tubli osakonna õigusanalüüsist, vaid lähtuda nii põhiseadusest, põhiseaduse kommenteeritud väljaandest kui ka kodu- ja töökorra seadusest ja selle [kommenteeritud] väljaandest. Ma ütlen, et see on teile usaldusväärsem kogum täna [istungil] päevakorra kinnitamiseks kui ühe õigusosakonna ametniku arvamus.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma ei saa seda praegu enam protseduuriliseks küsimuseks lugeda, pigem kommentaariks ja ettepanekuks, aga ma olen oma seisukoha teile juba edastanud. Aivar Kokk, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:12 Aivar Kokk
Jaa, ma lihtsalt soovin teid sellelsamal teemal informeerida, et meil rahanduskomisjonis juhtub niimoodi, et õigus[- ja analüüsiosakond] kõigepealt ütleb, et [eelnõu] ei vaja 51 häält, ja kui mõni koalitsioonipoliitik ütleb, et kuidas nii, siis seda päevakorda ei hääletata. Järgmisel päeval hääletatakse teistpidi, sest siis õiguskomisjon, õigusosakond …
15:12 Esimees Lauri Hussar
Õigus- ja analüüsiosakond, jah.
15:13 Aivar Kokk
… on teinud teise otsuse vastavalt vajadusele või koalitsiooni tellimisele.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ei oska seda teemat kommenteerida, ma ei ole ise komisjonis kohal käinud. Antud juhul mina istungi juhatajana lähtun sellest informatsioonist, mis mulle on antud. Head kolleegid, rohkem küsimusi ei ole. Asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise hääletamise juurde. Arupärijad on tagasi võtnud tänase istungi teiseks ja seitsmendaks päevakorrapunktiks kavandatud arupärimised nr 170 ja 288, seega jäävad need punktid päevakorrast välja. Koos selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 8. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:15 Hääletustulemused
15:16 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 61 Riigikogu liiget, vastu 17, erapooletuid on 1. Päevakord on kinnitatud.
Järgnevalt, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt ma palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:16 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Lugupeetud Riigikogu! Täna algatab Vabariigi Valitsus Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust justiitsminister. Eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii, rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe eelnõu ja juhatus otsustab selle edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.