Tänan küsimuse eest! Siin oli nüüd vähemalt kolm-neli küsimust, eks ma püüan järjest vastata. Alustame siis sellest ajaloolisest tagasiviitest sellele, kes on olnud valitsuses. Käesolev valitsus on väga palju küsimusi ära lahendanud, on see töötasu valdkonnas hüvitised-toetused, on see tervishoiu valdkonnas lisaraha tagamine järgmiseks neljaks aastaks. Ka eelmise valitsuse ajal olid lisaraha eraldamised. Mõte on selles, et ei maksa püüda jätta sellist muljet, nagu valdkonna mured oleks tekkinud nüüd ja praegu seoses COVID-iga. Need on olnud pikaajalised küsimused, millega me väga palju oleme pidanud tegelema. Valdkonna rahastamise küsimus, haiguspäevade hüvitamise küsimus– need ei ole täna tekkinud probleemid. Aga loomulikult ma nendega tegelen, ja hea meelega tegelen.
Mis puudutab Ukrainat, siis Ukraina näitaja on praegu umbes neli korda kõrgem kui Eestis. Tõesti, suvel see oli madalam. Siis oli teine olukord, viiruse levik muutubki väga kiiresti ja vajadusel peab otsuseid ringi tegema. Me olemegi seda korduvalt teinud ja oleme ka näinud, kuidas teised riigid oma otsuseid ringi teevad – on need Soome erinevad valgusfoorisüsteemid, on need Euroopa Liidu tasandil kokkulepped ECDC-ga. Seis ongi selline, et täna öelda, mis seis on kuu aja pärast Balti riikides, Ukrainas, Kesk-Euroopas – praktiliselt võimatu. Kes tahab, võib proovida paika panna, kirja panna numbrid ja siis vaadata, kui täppi läheb. Aga ma arvan, et see on suhteliselt tänamatu töö.
Mis puudutab seda, et te viitasite siin piirikontrollile, siis nende paberite-ankeetide täitmine oli toona ja on täna tõesti vajalik selleks, et saada mingigi info selle kohta, kui paljud inimesed liiguvad, mis põhjustel nad liiguvad, kas neil on sümptomid. Teatud mõttes see on kindlasti olnud ka selline vastutuse küsimus, distsipliini küsimus. Kui inimene pidi reaalselt täitma ankeedi, andmeid sisestama, siis ta võib-olla mõtles oma käike rohkem läbi, ka seda, kas tal ikka on vajadus piir sel konkreetsel hetkel ületada.
Midagi ei ole teha, reisimisega on seotud kõrgendatud koroonaviiruse risk. Seda ei maksa eirata, olgu see tööalane reisimine või turistina reisimine. Igal juhul tuleb täita viiruseohutuse nõudeid. Pigem on õige reisida vaid vältimatu vajaduse korral ja muul juhul reisimist vältida. Kui vaja, tuleb teha Eestimaal test, mis on võimalik lennujaamades, sadamates ja piiripunktides.
See, et lennujaamades on tõesti PPA kogunud ankeete paberkandjal, on tingitud sellest, et on käinud andmebaaside väljatöötamine. Nende andmebaaside tegemine kahjuks ei käi kunagi nii kiiresti, kui me sooviksime. Need peavad ju olema üheaegselt toimivad ja turvaliselt kaetud vastavalt õigusruumi loogikale, õigusruumis lubatule. Suuremate infosüsteemi arendustega võib minna aastaid. Kriisi ajal me oleme korduvalt loonud erinevaid andmebaase, infolahendusi kiirkorras, mõne kuuga. Aga paratamatult kõike ei ole olnud võimalik nii välgukiirusel teha, kui oleks tahtnud. Ent ma tean, et need arendused on töös ja peagi käivituvad. Nii et läheme üha rohkem üle digiriigile, nagu meie kuvand ka eeldab. Aga nende andmebaaside puhul tõesti on ka andmekaitse küsimused väga tugevalt mängus: mida üldse võib koguda, kuhu tohib koguda, talletada, kellega jagada jne. Nii et see pole nii lihtne, et teeme andmebaasi ja hakkame aga sinna andmeid sisestama.