Hea eesistuja! Head kolleegid! Mulle tundub, et tänasel päeval on erakooliseaduse teemasse sujuv sissejuhatus juba tehtud. Nimelt ilmus Postimehes erakoolipidajate esindaja Ahto Kivi artikkel "Eraalgatus koolipidamises on oluline" ja ehkki ma mitme seal esitatud seisukohaga nõus ei ole, on see igal juhul kena sissejuhatus teemasse.
Aga tuletan natuke meelde selle eelnõu menetluse käiku. Vabariigi Valitsus algatas erakooliseaduse muutmise seaduse eelnõu 27. septembril 2017. Eelkõige luuakse eelnõuga alus eraüldhariduskoolide tegevuskulude katmise toetamiseks riigi poolt lisaks üldhariduskoolide pidajatele riigieelarvest eraldatavale haridustoetusele. Samas ei sekku eelnõu kohaliku omavalitsuse üksuste õigusesse eraüldhariduskoole omalt poolt tegevuskulude katmisel toetada.
Esimene lugemine lõpetati Riigikogus 19. oktoobril, muudatusettepanekute esitamise tähtaeg oli 2. november. Muudatusettepanekud tulid Riigikogu liikmelt Priit Sibulalt, Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioonilt, Reformierakonna fraktsioonilt ja Eesti Vabaerakonna fraktsioonilt. Kultuurikomisjon palus ka Eesti Omavalitsuste Liidult, Eesti Linnade Liidult, Eesti Eraüldhariduskoolide Ühenduselt, Eesti Kristlike Erakoolide Liidult, Eesti Vabade Waldorfkoolide ja -lasteaedade Ühenduselt ning kodanikuliikumiselt Avalikult Haridusest ettepanekuid eelnõu kohta ja kõik nimetatud ka saatsid komisjonile oma mõtteid.
Kokku arutati seda eelnõu kultuurikomisjonis esimese ja teise lugemise vahel viiel koosolekul. Ma võin öelda, et enamasti toimusid arutelud paralleelselt erivajadustega lapsi puudutavate seadusmuudatuste aruteluga, see arutelu toimus ka eile siin saalis. Kui erivajadustega lapsi käsitlevate seadusmuudatuste kohta võiks öelda, et need olid komisjonis suure venna või õe rollis, siis erakooliseaduse muudatused olid pigem nagu väiksema õe või venna rollis.
Enne, kui ma muudatusettepanekuid eraldi tutvustama hakkan, ütlen, et üldse on üle 20 muudatusettepaneku. Jagan need teemade järgi: tähtajaline või tähtajatu tegevusluba, lubatud õppemaksu suurus, kohaliku omavalitsuse osa ja kehtima hakkamise aeg. Nii et neli peamist teemat, nii võiks neid muudatusettepanekud jagada.
Nüüd alustan muudatusettepanekute tutvustamist. Eelnõu järgi peab erakoolil selleks, et ta saaks toetust taotleda, olema tähtajatu tegevusluba. Nagu eelnõu menetlemise käigus selgitasid erakoolide esindajad, on seni olnud üks sagedasemaid põhjuseid, miks erakoolile ei ole tähtajatut tegevusluba väljastatud, järelevalve käigus tuvastatud asjaolu, et erakoolis võib olla mõni õpetaja, võib-olla ka paar õpetajat, kes ei vasta kvalifikatsiooninõudele. Ma möönan, et ühtpidi on see valus küsimus, teistpidi on see arusaadav. Kui tegemist on alternatiivpedagoogikaga, siis ei pruugi õpetajaks saamise protsess olla nii sujuv või keskmist rada järgiv. Mulle tundub, et alati ei pea niimoodi olema, et kui õpetajal on paberid kombes, siis on ta hea või väga hea õpetaja. Ma usun, et siin saalis on neid, kellele filosoofiat Tartu Ülikoolis õpetas legendaarne Tõnu Luik. Teda iseloomustasid kaks asja: esiteks ei jõudnud ta loengutel tavaliselt Platonist kaugemale ja teiseks olid tal kraadid jäänud tegemata. Aga ta oli kõigi arvates legendaarne, tunnustatud ja armastatud õppejõud. Igal juhul pannakse muudatusettepanekuga ette luua võimalus järelevalve käigus ja tegevus- või koolitusloa väljastamisel iga kooli puhul igal üksikul juhul eraldi hinnata, kas õppetöösse kaasatud õpetajate kvalifikatsioon on piisav, et tagada õppekava täitmine. Tõendamiskohustus lasub ses asjas järelevalvajal ehk Haridus- ja Teadusministeeriumil. Tähtajatu tegevusloa puhul ei vaadata enam nii rangelt seda, et kõik õpetajad vastaksid kvalifikatsioonile. Niisiis saab väljastada tähtajatu tegevusloa ka olukorras, kus mõni õpetaja kvalifikatsiooninõuetele ei vasta, kuid õppekava täitmine on siiski tagatud.
Teiseks olid arutlusel õppemaksusoodustused, kuna algses eelnõus oli variant, et õppemaksu lagi on 20% alampalgast ja suurem on see sel juhul, kui teatud hulk õpilasi on õppemaksust kas osaliselt või täielikult vabastatud. Kultuurikomisjoni muudatusettepaneku kohaselt eelistati selle erisuse asemel, et õppemaksu lagi võib kõrgem olla, juhul kui osa õpilasi on maksust vabastatud, seda, et erakooliseadust täiendatakse nõudega, et erakoolipidaja avalikustab kooli veebilehel õppemaksu suuruse ning sihtrühmad, millesse kuuluvatel õpilastel on võimalik erakoolis õppida õppemaksusoodustust saades või õppemaksu maksmata.
Järgmiseks muudatusettepanekud, mis puudutasid tähtajatut tegevusluba. Üldiselt on nii, et kui keegi asutab kooli, siis talle antakse alguses tähtajaline tegevusluba kolmeks kuni viieks aastaks ja kolme kuni viie aasta pärast, kui Haridus- ja Teadusministeeriumi kontroll on tuvastanud, et kõik on korras, siis võib näiteks esimesele kooliastmele anda tähtajatu tegevusloa. Kultuurikomisjonis me arutasime seda teemat ja jõudsime seisukohale, et tegevuskulutoetuse taotlemiseks on vaja, et erakoolil oleks tähtajatu tegevusluba vähemalt ühel kooliastmel ja kool peaks olema tegutsenud vähemalt neli aastat. Nii et kui kool on toiminud, ütleme, neli aastat ja on saanud esimesele kooliastmele tähtajatu tegevusloa, siis ta võib taotleda ka tegevuskulutoetust.
Nüüd muudatusettepanekud, mis puudutasid õppemaksu suurust. Ettepanekud varieerusid 20%-st kuni 35%-ni alampalgast. See on küsimus, kus tõenäoliselt lõplikku või selget seisukohta ei saagi olla. Lõpuks jäävad ju 20% ja 35% vahele ka näiteks 21%, 22%, 27% või 33%. Loomulikult on erakoolidel soov, et õppemaksu lagi oleks võimalikult kõrge. Samas on arusaadav riigi soov, et õppemaksu lagi oleks piisavalt madal, nii et ka väiksema sissetulekuga perekondade lastel oleks võimalik erakoolis õppida. Ütlen lihtsalt, et lõpuks jäi selleks protsendiks 25%, aga nagu ma ütlesin, see on küsimus, mille üle võib lõputult kõnelda. Veel oli ettepanek, et see muutuks aastate jooksul, nii et järgmisel aastal oleks lubatav õppemaks kuni 35%, aasta edasi 30% ja siis jõuaks see 25%-ni.
Järgmiseks, kohaliku omavalitsuse nõusolek toetuse eraldamiseks. Seda puudutasid neli muudatusettepanekut, minul on nad kirjas numbrite 13–15 all. Siin komisjonis kahtlust ei olnud. Kõik olid seda meelt, et kohalikul omavalitsusel peab olema õigus öelda kas lõplik või peaaegu lõplik sõna tegevustoetuse eraldamise suhtes. Ühesõnaga, meil on vaba maa ja ei saa takistada, et keegi erakooli loob, aga kui see on näiteks otseselt vastuolus kohaliku omavalitsuse koolivõrgukavadega, siis võib vallavanem patsutada direktorile õlale ja öelda, et, hea küll, tee oma tööd, aga me oleme selle vastu, et teile tegevustoetust eraldada, muidu on konkurents liiga ühe poole kasuks. Sellega olid kõik nõus, et kohalikul omavalitsusel peab see õigus olema. Kokkuvõtteks võib öelda, et kui kohalik omavalitsus annab nõusoleku tegevustoetuse eraldamiseks, siis on see reeglina Haridus- ja Teadusministeeriumile alus tegevustoetuse eraldamise otsusest keeldumiseks. Vaid põhjusel, kui ministeeriumil tekib põhjendatud kahtlus, et erakooli õppekohtade loomisega püütakse asendada kohalikule omavalitsusele pandud hariduse kättesaadavuse tagamise kohustuse täitmist, võib Haridus- ja Teadusministeerium tegevustoetust mitte eraldada. Nüüd ma tõttasin natuke ette. Siin on silmas peetud juhtu, kui kohalik omavalitsus soovib erakooli abil eirata talle pandud põhiseaduslikku kohustust. Aga see, millest ma enne kõnelesin, mis juhul Haridus- ja Teadusministeerium võib ikkagi kohaliku omavalitsuse otsusest kõrvale kalduda, on seotud haridusliku mitmekesisusega. Erandlikul juhul, kui muud toetuse eraldamise tingimuseks olevad nõuded on täidetud, on Haridus- ja Teadusministeeriumil õigus teha hariduse mitmekesisuse või muu avaliku huvi tagamiseks tegevustoetuse eraldamise otsus ka ilma kohaliku omavalitsuse üksuse nõusolekuta. Me saime komisjonis aru, et see saab olla ainult väga erandlik juhtum.
Siis olid veel muudatusettepanekud selle kohta, et see, mida sisaldab erakoolimaks, peaks olema ühtselt mõistetav ega tohiks olla võimalust, et erakoolimaks sisaldab ka tasu aasta jooksul toimuvate ekskursioonide, koolitoitlustamise jms eest. See, mida erakoolitasu sisaldab, peab olema üheselt mõistetav.
Oli ka küsimus tegevuskulu piirmäärast. Eks ole ju pikalt nõnda olnud, et Tallinnas ja Tartus on munitsipaalkoolid tajunud teatavat ülekohut, kuna tegevuskulutoetus Tartus, ma tean, oli paar aastat tagasi 63 eurot õpilase kohta, Tallinnas vist 57–58 eurot, aga samas linnas asuvad erakoolid said toetust Eesti keskmise kohaselt, vist 92–93 eurot. Jah, teatav ebaõigluse tunne munitsipaalkoolidel oli, aga nüüd saab eelnõu kohaselt tegevustoetust vastava kohaliku omavalitsuse keskmise järgi. Sinna on parandusettepaneku kohaselt pandud veel lisaklausel, et see toetus ei tohi ületada Eesti keskmist, sest mõnes kohalikus omavalitsuses võis ta üle selle olla.
Nii, olemegi jõudnud muudatusettepanekute juurde, mis puudutavad seaduse kehtima hakkamist. Lõpuks jäi komisjonis peale muudatusettepanek, mille järgi hakkab seadus kehtima üldises korras, st et ilmub Riigi Teatajas ja kümme päeva pärast seda hakkab kehtima.
Menetluslikud otsused: otsustati saata eelnõu täiskogu päevakorda tänaseks päevaks, 20. detsembriks, teha ettepanek teine lugemine lõpetada ja kui teine lugemine lõpetatakse, siis on meil ettepanek panna eelnõu lõpphääletusele 10. jaanuaril 2018. Aitäh!