Aitäh, hea küsija! Nagu te väga õigustatult viitasite, te olete olnud selles ametis ja ka ühes teises ametis, kus te olite tähelepanu keskpunktis. Eks teiegi nägite siis, et te pakkusite välja ühe lahenduse, aga ühiskonnas tekkis arutelu teise lahenduse ümber. Ettepanek, mida meie kabinetile pakkusime, oli kompleksne. Selle sisu oli eelkõige, et kõik põhikoolide õpilased peavad edasi õppima, et õppimiskohustus hakkab kehtima 18. eluaastani. Meil oli välja pakutud terve meetmete pakett, milles on kutsehariduse laiendatud õppekavad ja eraldi rahastamissüsteem, mis näeb ette ka nõustamist. Me räägime ka sellest, et praegu valitseb suund, et minnakse täiskasvanute gümnaasiumisse, aga 37–38% kukub sealt väga kiiresti välja. Seega see ei ole lahendus.
Tegu on ulatusliku meetmete paketiga, aga loomulikult jäi kõlama selline põnev, huvi ja diskussiooni tekitav teema nagu keskmine hinne. Aga sellesama 3,75 kõrval oli meie ettepanekute rivis Haridus- ja Teadusministeeriumi parima tahtmise juures tehtud ettepanek asendada lõpueksamid sisseastumiseksamitega. Õpilased on ammu küsinud, miks te panete meile kooli lõpetamisel takistuse ette, nõudke hoopis ühtlasemat sisseastumise taset. Kui me ei soovi kasutada sõna "lävend", ütleme siis, et see on riiklik miinimum, mis õppekavast tuleb omandada.
Milliseid on teisi lahendusi? Hea küsija, nagu me väga hästi teame, põhikooli lõpetamisel pannakse praegu esimene positiivne hinne, kui maksimumist on saavutatud 50%. Me võime välja pakkuda, et gümnaasiumis ei antaks positiivset hinnet mitte 1% korral, nagu on kahjuks praegu, vaid nõutaks näiteks 20%, võib-olla 40%. Põhimõte, millest eri riigid lähtuvad, on põhimõtteliselt sama: peab olema teada, et just see on meie riiklik miinimum, mida nõutakse kõrgkooli astumisel, kus tuleb läbi teha järgmine õppekava.