Austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Annan teile väikse ülevaate majanduskomisjoni menetlusest esimese ja teise lugemise vahel. Eelnõu algatas Vabariigi Valitsus k.a 2. mail. Esimene lugemine toimus 17. mail ja muudatusettepanekute esitamise tähtajaks, 31. maiks laekus eelnõu kohta viis muudatusettepanekut, millest kaks olid identsed.
Komisjoni poole pöördusid eelnõu menetluse kestel mitmed kodanikud ning Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon. Komisjonile andsid ratifitseeritava lepingu kohta oma arvamuse Riigikontroll ja õiguskantsler. Enne eelnõu menetlusse võtmist oli komisjon tegelenud kahe kollektiivse pöördumisega Rail Baltica teemal, mille käigus oli komisjoni liikmetel võimalik põhjalikult tutvuda kõigi esitatud poolt- ja vastuargumentidega.
Oma arvamusega komisjoni poole pöördunud isikutel võimaldati osaleda komisjoni istungil, et nad saaksid oma seisukohti tutvustada ja põhjendada. Laekunud muudatusettepanekuid arutas juhtivkomisjon 7. juunil komisjoni töörühmas, kuhu olid lisaks eelnõu algataja esindajatele MKM-ist kaasatud ka spetsialistid Riigikontrollist ja Õiguskantsleri Kantseleist. Eelnõu tekst toimetati keeleliselt kahe lugemise vahel. Kõik eelnõu kohta laekunud arvamused ja komisjoni istungite kohta koostatud protokollid on täismahus kättesaadavad Riigikogu kodulehel.
Majanduskomisjon arutas eelnõu esimese ja teise lugemise vahelisel perioodil oma kahel istungil. 29. mail oli Riigikogu riigieelarve kontrolli erikomisjoni ja majanduskomisjoni ühisistung, kus Riigikontroll tutvustas enda koostatud materjali ehk ülevaadet Eesti, Leedu ja Läti valitsuse Rail Balticu raudteeühenduse arendamise kokkuleppe kohta ja toimus ka arutelu. Istungile olid kutsutud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsler Ahti Kuningas, Rail Balticu projekti koordinaator Kristjan Kaunissaare, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsleri nõunik Anti Moppel, majandus- ja taristuministri nõunik Peeter Kadarik, Rahandusministeeriumi eelarvepoliitika asekantsler Kaie Koskaru-Nelk, Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna nõunik Mari Lahtmets, Välisministeeriumi Euroopa osakonna teise büroo nõunik Piret Nõmmela, Välisministeeriumi juriidilise osakonna esimese büroo direktor Peter Pedak, õiguskantsler Ülle Madise, õiguskantsleri asetäitja-nõunik Olari Koppel, õiguskantsleri büroo ettevõtluskeskkonna osakonna juhataja Evelin Lopman, õiguskantsleri büroo kommunikatsioonijuht Janek Luts, riigikontrolör Alar Karis, Riigikontrolli tulemusauditi osakonna peakontrolör Tarmo Olgo, Riigikontrolli tulemusauditi osakonna auditijuht Kaire Kuldpere ning Riigikontrolli kommunikatsioonijuht Toomas Mattson.
Riigikontrolli tulemusauditi osakonna peakontrolör Tarmo Olgo rääkis, mida Riigikontroll oma ülevaate tegemise käigus leidis ja tehtud soovitustest. Rail Balticu projekti elluviimine ja selle hilisem haldamine toob kaasa palju õigussuhteid, millest tulenevad õigused ja kohustused. Esimene õigussuhete ring tekib Eestil Euroopa Liiduga. Peamised allikad on TEN-T-määrus, kus on antud suunised üle-euroopalise taristuvõrgustiku arendamiseks, ning CEF-määrus, selle rahastamiseks väljatöötatud Euroopa ühendamise rahastu.
TEN-T-määrusest tuleneb kohustus rajada Rail Balticu kiirraudteeliin trassile Tallinn–Pärnu–Ikla koos kõigi TEN-T põhivõrgu raudteeliinile kohalduvate nõuetega hiljemalt 2030. aasta lõpuks. Määruses ei ole sanktsioone liikmesriikide suhtes, kes nõudeid ei täida. CEF-määrus ei reguleeri Rail Balticu ehitamist, see reguleerib TEN-T-määruses ette nähtud raudteevõrgustiku rahastamist. Rahastamislepetega on Eesti võtnud kohustuse kaasrahastada projekte ja tegevusi.
Teine õigussuhete ring tekib Eesti ja Rail Balticu arendamise projekti koordinaatori, rahvusvahelise äriühingu RB Rail AS vahel, mille asukoht on Riias. Nende suhete õiguslikuks aluseks on lepingud, mille on omavahel sõlminud aktsionärid. Eestile sellest aktsiaseltsi lepingust otseselt kohustusi ei tule, sest Eesti pole RB Rail AS-i aktsionär. Aktsionäriks on Eesti riigile kuuluv tütaräriühing ning need õigussuhted alluvad Läti õigusele.
Kolmandaks, Riigikogule esitatava kokkuleppe ratifitseerimisega võtab Eesti kohustuse ehitada oma territooriumile uue rööpmelaiusega raudteeliin. Sama kohustuse võtavad ka Läti ja Leedu. See kokkulepe ei muuda ega lõpeta Euroopa Liidu ees võetud kohustusi – Eestil on jätkuvalt TEN-T-määrusest tulenev kohustus ehitada välja raudteeliin Rail Baltic. Riigikontroll ei anna oma ülevaates soovitusi, kas kokkulepe tuleks ratifitseerida või mitte, vaid toob välja tagajärjed, kui leping jäetakse ratifitseerimata.
Esiteks suureneb risk, et mõni Balti riik jätab Rail Balticu välja ehitamata. Teiseks võivad järgneda õiguslikud tagajärjed, mis tulevad CEF-lepingutest ja TEN-T-määrusest. CEF-lepingute puhul ei ole võimalik üheselt öelda, mis juhtub, kui mõni liikmesriik otsustab projekti pooleli jätta. Sellisel juhtumil on Euroopa Komisjonil suur kaalutlusvabadus. Kolmandaks võib lepingu ratifitseerimata jätmine vähendada Balti riikide võimalust saada tulevikus rahastust.
Risk on ka see, et Riigikogule ei ole esitatud eelnõu, mis annaks vastuse küsimusele, kui suur kohustus riigile võetakse. Esitatud info on vastuoluline ja eelnõu ei täida normitehnilisi nõudeid. Seletuskirjas mainitakse, et vaja on riigipoolset baasrahastamist. Riigikogu võiks määrata rahaliste kohustuste ülempiiri. Analüüsid on näidanud, et suured infrastruktuuriprojektid lähevad oodatust kallimaks ja võtavad planeeritust enam aega. Ka Euroopa Kontrollikoja aruanne kinnitas, et projektid lähevad kallimaks. Lisaks ei ole kokkuleppes ühtegi mehhanismi, kuidas peaksid osapooled käituma. Kui rahastus väheneb, annab kokkulepe kaks võimalust: pooled võivad nõuda lepingu muutmist või lepingust taganeda. Oluline on siin sõnapaar "oluline vähenemine". Riigikontrolli hinnangul on taganemise sätte kasutamine ettearvamatu, sest iga osaline võib seda olulisust erinevalt defineerida.
Tuleb aru saada, et selline projekt muutub kallimaks järk-järgult, iga lisatööga, mis aktsepteeritakse. Kui hange või ka ehitusleping läheb kallimaks, siis rahastus ei suurene ning riik peab selle riigieelarvest kinni maksma. Mitmeid suuri hankeid ei korralda Eesti. Seega tekib küsimus, kellel on õigus kavandatust kallimat hanget heaks kiita. Kas selleks on RB Rail AS, Rail Baltic Estonia OÜ, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium või Riigikogu? Kui see õigus on Riigikogul, siis kas luba küsitakse enne või pärast.
Projekt kestab üheksa aastat ja kaks järgmist Riigikogu koosseisu puutuvad selle projektiga kokku. Arvestades projekti mastaapsust, riske ja ajalist kestust, soovitab Riigikontroll eri asutustel omavahel suhelda. Ülle Madise ütles, et eelnõu seadusena vastuvõtmisel ei võeta ratifitseeritava lepinguga Eestile olulist rahalist kohustust ega loovutata teistele riikidele otsuste tegemise õigust. See leping on käsitletav kolme riigi ühiste kavatsuste kokkuleppena. Riigikogu peaks siiski olema selle projekti realiseerimise suhtes tähelepanelik. Ta selgitas, et kohustus projekti kaasfinantseerida tuleneb teistest lepingutest, mis on sõlmitud valitsuse tasandil. Lepingud Euroopa Liidu abiraha kasutamise kohta ei ole välislepingud. Madise lisas veel soovituse, et järgmisi lepinguid, millega võetakse Eestile olulisi varalisi kohustusi, tuleks täpsemalt jälgida. Laiemalt võiks arutada, milline peaks olema Riigikogu kaasamise mehhanism, kui küsimuse all on n-ö euroraha ja kaasfinantseerimine.
Tarmo Olgo selgitas, et CEF1 sõlmiti aastal 2015 ja CEF2 aastal 2016. Esitatud on ka taotlus järgmiste rahaliste lepete sõlmimiseks (CEF3). CEF-lepingust ei tulene Eestile otsest kohustust, et Rail Baltic tuleb Tallinnast kuni Poola piirini valmis ehitada. Küsiti riigi eelarvestrateegia ning selle kohta, kuidas on võetav kohustus ja Riigikogu rolli piiramine omavahel kooskõlas. Küsiti ka, kas Riigikontroll on tuvastanud selle, et riigi eelarvestrateegias on Rail Balticust kirjutatud, ning kas riskid on maandatud. Rahandusministeeriumi esindaja Kaie Koskaru-Nelk selgitas, et Rail Balticu vahendid on strateegiasse planeeritud ja riigieelarves nähtavad. Praegu ei ole projekt tervikuna kaetud, aga järgmise aasta strateegiaga kajastatakse kogu projekti. Riigieelarve seletuskirjas tahetakse välja tuua pikemaajalised investeeringud ehk objektid, mida praegu planeeritakse. Iga-aastane riigieelarve kajastab kõiki eri seaduste kohta tehtud otsuseid.
Tarmo Olgo selgitas, et CEF-määruses on tuvastatud riigi kohustused, mida riik on lubanud ise finantseerida. Ta lisas, et pole üheselt selge, kas Rail Balticu ehitamine arvestatakse riigi bilanssi või Eesti riigi tütarettevõtte bilanssi. Kui esimesse, siis on riigieelarves kulutusi ette näha, teisel juhul võib riik kaasfinantseerida kapitali sissemaksete kaudu. Alar Karis selgitas, et hangetega võivad asjad kallimaks minna. Ta ütles ka, et tahetakse, et ülevaates toodud riskid oleksid maandatud ja parlamendiliikmetel oleks mehhanism projekti sekkumiseks.
Jürgen Ligi küsis tasakaalu probleemi kohta. Kaie Koskaru-Nelk selgitas, et kuluna kirjapandu läheb otse positsiooni kajastusse, aga finantseerimistehing ei lähe. Toomas Kivimägi selgitas, et E&Y uuringu järeldus on, et infrastruktuur on pikas perspektiivis isetasuv, aga neli-viis aastat tuleb igal riigil peale maksta, kui raudtee on valmis. Jutt on taristust, millele tuleb peale maksta. Tasuvusuuringu järgi pole vedajatele mingit pealemaksmist ette nähtud. Küsiti ka eelarvekulude suuruse kohta. Toomas Kivimägi vastas, et esimesed neli-viis aastat tuleb Eestil igal aastal maksta circa kaks miljonit.
Toomas Kivimägi juhtis tähelepanu sellele, et Riigikogu ülesanne on kokkulepe kas ratifitseerida või mitte. On oluline rõhutada, et see kokkulepe ei muuda ühtegi Euroopa Liidu ees võetud kohustust ega lisa midagi juurde. Pigem on tegemist kolme riigi ühiste kavatsuste protokolliga. Kui lepet ei ratifitseerita, on sellel TEN-T-määrusest tulenevad õiguslikud tagajärjed. Loobumise argument ei saa olla see, et ei teata, milline on järgmine Euroopa Liidu rahastamise periood. Tarmo Olgo ütles, et sellega peab arvestama, et Euroopa Liit ei anna praegu ühtegi volitust järgmiseks perioodiks. CEF-lepingutega, nende kokkulepetega on olukord keerulisem – kui riik need tegevused ära teeb, siis võib komisjon asuda seisukohale, et raha tagasi ei nõuta. Põhjenduse kaalutlus ei ole ära määratud, komisjon võib otsuseid teha erinevalt. Komisjon võib hinnata, kas on saavutatud eesmärgid, milleks raha küsiti.
Andres Metsoja selgitas, et ühtekuuluvusfondist on antud vahendeid selge eesmärgiga ning iga uue projektiga võetakse riske. Märt Sults küsis, kuidas saaks nii teha, et ei makstaks suuremaid summasid, kui on kokku lepitud. Ahti Kuningas kinnitas, et uues uuringus on sees ka Kaunase ja Vilniuse vaheline lõik. Henn Põlluaas ütles, et Riigikogu on protsessist välja jäetud, sest siiani ei teata, kui suur on projekti tegelik maksumus ja Eesti rahaline kohustus. Alar Karis lisas, et üks ettepanek oligi, et valitsus teeks analüüsi selle kohta, kui projekt läheb kallimaks ja selle kestus on pikem kui rahastusperiood, sest siis teatakse riskikohti.
13. juunil toimus eelnõu arutelu enne teisele lugemisele saatmist, kui vaadati läbi muudatusettepanekud. Komisjoni istungile olid kutsutud MKM-i transpordi asekantsler Ahti Kuningas, õigusosakonna õigusnõunik Ave Henberg ning transpordi arengu ja investeeringute osakonna peaspetsialist Andres Lindemann, samuti majanduskomisjoni poole pöördunud kodanik Karli Lambot.
Karli Lambot tegi kokkuvõtte oma olulisematest seisukohtadest. Ahti Kuningas ütles, et MKM vastab Priit Humali, Karli Lamboti, Illimar Pau ja Raul Vibo esitatud küsimustele, kuid vastus ei ole veel valmis, kuna päring saadeti MKM-i alles neljapäeval. Uuringu analüüsi oleks mõistlik teha koostöös Ernst & Youngiga. Päringus esitatud argumentatsioonis on vastuolusid. Näiteks, ühtpidi väidetakse, et Rail Balticul kulub arvutatust vähem kütust, mis tähendab, et ka aktsiisi laekub vähem. Samas väidetakse teises punktis, et negatiivne keskkonnamõju on arvestatust suurem, mis peaks tähendama suuremat kütusekulu.
Tarmo Kruusimäe arvas, et alati pole mõistlik tuua uuringutest välja üksikuid näitajaid, projekti tuleks vaadata tervikuna. Karli Lambot ütles, et Ernst & Youngi analüüsis on erinevaid keskkonnamõjusid arvesse võetud, kuid oma ettekandes soovis ta keskenduda ainult peamistele vigadele. Raivo Põldaru küsis, miks on Ernst & Young oma analüüsis kasutanud EURO II emissioonistandardile vastavate veoautode näitajaid. Selliseid veokeid ei ole Euroopas käesoleval sajandil enam toodetud. Ahti Kuningas kinnitas, et MKM vastab kõigile esitatud küsimustele.
Komisjoni istungil tehti ka menetluslik otsus: juhul kui eelnõu võetakse Riigikogu erakorralise istungjärgu päevakorda teisele lugemisele, tuleks läbi viia ka eelnõu lõpphääletus. Aitäh!