Hea eesistuja! Head kolleegid! Need kaks eelnõu on omavahel seotud ja on ühe asja kaks poolt. Siin oli küsimus, kas me oleme haldusreformi ja riigireformiga kuhugi jõudnud. Kindlasti oleme ning tegelikult me liigume päev-päevalt edasi. Kui seni toimus haldusreformi seaduse alusel haldusterritoriaalne reform ehk piiride muutmine, siis nüüd on laual maavalitsuste tegevuse lõpetamine. Eelnõu 433 puudutab nende ülesannete jaotust, mis pärast maavalitsuste tegevuse lõpetamist lähevad üle kas omavalitsustele või jäävad omavalitsustele ühiseks täitmiseks.
Eelnõu algatas valitsus s.a 17. aprillil ja see läbis siin saalis esimese lugemise 10. mail. Muudatusettepanekute esitamise aeg oli 24. mai ja komisjonis oli teise lugemise arutelu 30. mail (seda kajastab protokoll nr 118). Eelnõu kohta esitati kokku 18 muudatusettepanekut, kolm ettepanekut oli 12 Riigikogu liikmelt eesotsas Kalle Laanetiga, Eesti Vabaerakonna fraktsioon esitas ühe ettepaneku ja põhiseaduskomisjon esitas 14 ettepanekut, mis baseeruvad Rahandusministeeriumi ettepanekutel ja analüüsil. Neli esimest ettepanekut jäid komisjonis arvestamata ja 14 komisjoni enda ettepanekut arvestati.
Komisjoni arutelul 30. mail oli kohal üheksa komisjoni liiget. Jaak Madisoni asendas Henn Põlluaas ja Peeter Ernitsat asendas poole pealt Erki Savisaar. Kuna teema on mahukas ja puudutab nii asjaomaseid koostööorganisatsioone kui ka mitut ministeeriumi, siis oli kohale kutsutud Rahandusministeeriumi regionaalarengu osakonna õigusnõunik Olivia Taluste, sama ministeeriumi kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise osakonna juhataja Sulev Liivik ja sama ministeeriumi planeeringute osakonna nõunik Merje Muiso. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumist olid kohal teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter ning veondus- ja liiklustalituse osakonna juhataja Hindrek Allvee. Eesti Maaomavalitsuste Liitu esindasid rahandusnõunik Märt Moll ja õigusnõunik Tiina Üksvärav ning Eesti Linnade Liitu nõunik Anne Läns. Lisaks sellele olid mitmed organisatsioonid esitanud oma ettepanekuid, mis ka leidsid komisjonis põhjalikumat käsitlust ja said vastukaja vastavate ministeeriumide ametnikelt. Oma ettepanekud olid esitanud Tartu Linnavalitsus, Pärnumaa Omavalitsuste Liit, väikesaarte esindajad, Eesti Linnade Liit ja Eesti Maaomavalitsuste Liit.
Ma püüan mitte protokolli iga rida ette lugeda, vaid teha kokkuvõtte eri organisatsioonide ettepanekute arutelust ja sellest, mida arvestati ja mida ei arvestatud, ning seejärel edasi anda ka olulisima muudatusettepanekute arutelu käigust. Maaomavalitsuste liidu neljale küsimusele vastas Olivia Taluste, kes andis küsimustele päris sisulised vastused. Esimene küsimus puudutas maakonna arengu kavandamist ja sellega seonduvat ülesannet. Eesti Maaomavalitsuste Liit oli mures, kas kogu raha, mis maavalitsustel on arendustegevuse kavandamiseks maakondlikul tasandil, liigub edasi omavalitsusorganisatsioonidele või kohalike omavalitsuste volitatud organisatsioonidele. Rahandusministeeriumi esindaja põhjendas, et kogu see ressurss, mis praegu selles valdkonnas on, antakse üle omavalitsuste ühisorganisatsioonile, mille omavalitsused ise nimetavad.
Teine küsimus puudutas ettevõtluskeskkonna arendamist. Seaduseelnõu esimese lugemise versioonis oli see selgelt sõnastatud omavalitsuste ülesandena, kuid nüüd on see välja võetud. Rahandusministeeriumi vastusest saime teada, et selle väljavõtmise ettepaneku tegi kooskõlastusringil rahandusminister. Põhjendus oli, et nii otseselt ei saa sellist ülesannet omavalitsustele panna, see otsustatakse koos tulubaasi küsimuse lahendamisega.
Küsimus oli ka ühisasutuste ja ühisametite tegevuse kohta. Maaomavalitsuste liit tundis muret, et see muutub keerukaks. Siin oli põhjendus see – ja see on ka loogiline –, et tegelikult tuleb omavalitsustele juurde üks võimalus, mis seni on puudunud. See on võimalus luua kohalike omavalitsuste ühiste organisatsioonidena ühisametid ja ühisametite hallatavad ühisasutused. Omavalitsused saavad edaspidi omavahel kokku leppida ühiste funktsioonide täitmises ja see ei vähenda omavalitsusliitude ülesandeid. Kui me ka riigireformi komisjonis seda teemat käsitlesime, siis jäi mulle tunne, et omavalitsusliitude endi sees, tippjuhtkonnast kuni lihtspetsialistideni, on samuti päris erinevad arvamused, millist rolli omavalitsusliidud peaksid kandma. Kui riigireformi komisjonis olid omavalitsusliitude juhid, siis olid mõlemad seda meelt, et omavalitsusliitudele avalik-õigusliku organisatsiooni staatuse andmise teema on läbi vaieldud ja seda ei pooldata. Tegelikult näitab ikkagi praktika, kuidas ühes või teises maakonnas kujuneb. Või kui tahetakse mitme maakonna peale ühte omavalitsusliitu teha, siis nüüd on see võimalus uue seaduse järgi tulemas.
Üks teemaring, mida siin saalis on arupärimistes hästi palju käsitletud, on asustusüksuste, eeskätt külade enesemääramisõigus ja külaliikumine. Teise lugemise teksti järgi muutub see valdkond vabamaks, sest kui enne tuli neid küsimusi volikogus otsustada kahekolmandikulise või, ütleme, kvalifitseeritud häälteenamusega, siis edaspidi saab seda seaduse järgi teha lihthäälteenamusega ja see võimaldab asju lihtsamalt lahendada. Ma ise küsisin komisjonis, kas see ongi selle teema lahendus. Olivia Taluste vastas, et Rahandusministeeriumis tuli selle asja arutamiseks töögrupp kokku, esindatud olid mõlemad omavalitsusliidud ja Kodukandi liikumine. Ühiselt lepiti kokku, et see asi jääb ikkagi omavalitsuste otsustada, kuna seal taga on tegelikult ka rahaküsimused, kui mõned asustusüksused liiguvad ühest omavalitsusest teise.
Viimane EMOL-i küsimus puudutas ühistranspordi korraldust alates 1. jaanuarist 2018. Omavalitsuste liit tundis muret, kuidas siis omavalitsused liituvad maakondlike transpordikeskustega, et kas see on alati vabatahtlik. Tegelikult on küsimus ju ikkagi riikliku teenuse, maakonna ühistranspordi korraldamises ja eks omavalitsus otsustab, kuidas tal on otstarbekam liituda. Ühest küsimusest kajas läbi mõte ja ma küsisin ka ise selle kohta, et kui nüüd tulenevalt elust enesest on seaduses muudetud maakondlik transpordikeskus piirkondlikuks transpordikeskuseks, kas siis ei liiguta sinna suunda, et transpordikeskusi jääb vähemaks, kui soovitakse. Tegelikult jääb ikkagi võimalus maakondlikult transpordikeskusi moodustada. Siin on vastu tuldud mitmele piirkonnale, kus juba praegu arutatakse maakondadeüleste ühistranspordikeskuste moodustamist.
Suure arutelu põhjustas maakonna arendustegevuse üleandmine ja selle korraldamine. Seaduseelnõu järgi kavandatakse arendustegevus üle anda omavalitsuste volikogude otsuste alusel ja niimoodi, et omavalitsuste liidus või muus ühisorganisatsioonis peab vähemalt kaks kolmandikku omavalitsustest ja kaks kolmandikku piirkonna rahvastikust olema kaetud ning liituvas arendustegevust korraldavas ühisorganisatsioonis peab olema esindatud ka maakonnakeskuse omavalitsus. Komisjonile tulnud eelnõus oli veel sees säte, et kui kõik omavalitsused ei ole liitunud, siis viib üleandmise lõpule rahandusminister. Arutelu tulemusena sai see seadusest välja võetud, sest tegelikult ei ole tal muud teha kui see asi ära kinnitada. Praeguses eelnõu variandis on niimoodi, et kui nimetatud tingimused on täidetud, siis antakse maakonna arendustegevus üle maakonnas valitud ühisorganisatsioonile. Need organisatsioonid võivad olla erinevad, neid ülesandeid võivad tegelikult täita ka omavalitsuste endi moodustatud ühisametid, kui mõnes maakonnas peetakse vajalikuks nii teha.
Maaomavalitsuste liidu õigusnõunik Tiina Üksvärav tõstatas küsimuse, et seaduses ei ole selgelt fikseeritud aeg, millal arendustegevuse funktsioon peab olema üle antud, millal volikogud peavad vastava otsuse tegema. Komisjoni töö käigus otsustasime, et seda tuleb teha hiljemalt 1. veebruariks 2018. Omavalitsusliitudega kohtudes olen kuulnud ka küsimust, kas seda võiks alustada varem. Tegelikult selle eelnõu seaduseks saamisel tekibki vastav õigusnorm ja ka tänastel omavalitsustel on võimalik vastavaid otsuseid teha. Need liituvates ja ühinevates omavalitsustes tehtavad otsused lähevad üle uutesse omavalitsustesse ja vajadusel võivad uued omavalitsused teha uusi otsuseid. Miks on hea, et tähtaeg lükati 1. veebruarile 2018? Kui tahetakse jätkata selle funktsiooni täitmist maakonna arenduskeskustes, mis on valdavalt sihtasutused, siis ei saa seda teha enne järgmise aasta 1. jaanuari, kui uutes piirides omavalitsused hakkavad tööle juriidiliste üksustena, sest sihtasutus asutaja kohustusi üle anda ei saa.
Merje Muiso Rahandusministeeriumi planeeringute osakonnast kommenteeris Tartu Linnavalitsuse ettepanekut, mille järgi juba kehtivad üldplaneeringud võiksid uutes, ühinevates omavalitsustes minna täitmisele ilma elanikepoolse vaidlustusõiguseta. Rahandusministeeriumi ametnik ütles – ja tegelikult oli sellega päri ka komisjon –, et uute omavalitsuste inimeste õigust ühte või teist asja vaidlustada ei ole võimalik ega mõistlik neilt ära võtta. Ta kiitis Tartu üldplaneeringut, mis on tõesti hea ja valmib sügiseks. Aga Tartuga liituvad omavalitsused ja nende inimesed on andnud ikkagi oma arvamused ja hinnangud teise omavalitsuse üldplaneeringule. Uutes oludes on tegemist ühe omavalitsusega ja õigust vaidlustada üldplaneeringut või selle osi inimestelt ära võtta ei tohiks.
Kihnu, Ruhnu ja Vormsi saare esindajad tegid ettepaneku, et analoogsed õigused omavalitsusliitude moodustamiseks, nagu on maakondlikel omavalitsustel, võiks anda väikesaartele. Selles arutelus kommenteerisid nii Olivia Taluste kui ka Sulev Liivik, et omavalitsuste liidud, mis on iseseisvad juriidilised isikud maakonna piires, eriti nüüd uue seaduse kontekstis, saavad päris suured õiguslikud võimalused, mis on ka ressurssidega kaetud. Väikesaartele, millel ei ole haldusüksuse staatust ega juriidilist staatust, selliseid õigusi anda ei saa. Küsimust arutades olid kõik seda meelt – Kalle Laanet komisjoni liikmena tõstis selle teema üles –, et väikesaarte seaduse menetlus võiks olla kiirem ja sellega võiks siis väikesaarte küsimuse ära lahendada, andes neile suuremaid võimalusi.
Pärnumaa Omavalitsuste Liidu ettepanekut kommenteeris Ain Tatter Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumist. Ettepaneku sisu on see, et omavalitsused ja omavalitsuste liidud saaksid osaleda kohalike teede remondi kavandamisel, just ressursside jaotamisel. Praegu toimub see Vabariigi Valitsuse heaks kiidetud teehoiukava alusel ja Maanteeametile eraldatud ressursside mahu piires. Ain Tatter informeeris meid, et transpordi arengukava raames käib Maanteeametis koos vastav töögrupp, kes analüüsib teede omandi ja teehoiu korralduse põhimõtteid ning ühtlasi kavandatakse nende muutmise võimalusi. Üks võimalik stsenaarium näeb ette luua tulevikus teede remondiks ja renoveerimiseks ning teehoiu korraldamiseks fond, kus need tööd ei oleks nii kitsalt piiratud teehoiukavaga, vaid mis võimaldaks arvestada ka kohalikke vajadusi.
Muudatusettepanekute arutelul tekitas suurima diskussiooni esimene muudatusettepanek, mille olid esitanud 12 Riigikogu liiget. Selle sisu on, et kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 1, kus on loetletud omavalitsuse tuumikülesanded, tuua juurde elanike liikumisvajaduse uuringust lähtuvalt kaugliinide, parvlaevaliikluse ja lennuliikluse korraldamise ülesanne. Me tõdesime komisjonis, et küsimus, mille härra Laanet koos ülejäänud 11 Riigikogu liikmega tõstatas, on põhimõtteliselt oluline. Eesmärk on kahtlemata see, et küsimust tuleb arutada ja need olulised teenused peavad olema väikesaarte ja ka suuremate saarte elanikele tagatud. Aga ma ise arvan ja ka teised komisjoni liikmed mainisid, et see ei ole selle kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ala küsimus, vaid tuleks lahendada ühistranspordiseaduses, kui selline vajadus on. Tegelikult on asi keerukam. Kui me tuumikülesandena näeme ette kõigile omavalitsustele – ka Kihnule ja Ruhnule – lennuliikluse, parvlaevaliikluse ja kaugliinide korraldamise, siis see käib ilmselgelt üle jõu. Tõenäoliselt seda mõtet ettepaneku esitajatel ei olnud, aga ettepaneku sõnastuse järgi see selle seaduse kontekstis just nii kujuneb.
Teine sama rahvasaadikute grupi esitatud ettepanek puudutas õigust muuta kohaliku omavalitsuse üksuse valitsuse, juhi jt põhimäärusi, õigusi ja nimesid. Praegu on seaduses valla- ja linnavalitsuse, linnapea ja vallavanema ülesanded ning nende ametisse nimetamise kord, aga selle ettepaneku kohaselt on plaan anda see õigus omavalitsustele endile. Konkreetselt käis jutt Saaremaa valla juhist või -valitsuse juhist, kelle puhul siis ühe variandina nähti ette nimetada valla juht linnavanemaks. Komisjon seda ettepanekut ei toetanud.
Suurematest ettepanekutest, mida komisjon veel Rahandusministeeriumi ettepanekute alusel tegi, võib mainida omavalitsuste ühe tuumikülesandena rahvatervise pikaajalise arengu kavandamist. See tuleneb rahvatervise seadusest. Ettepanek nimetada maakondlik transpordikeskus ümber piirkondlikuks transpordikeskuseks tuleneb elust enesest.
Oli veel üks Vabaerakonna fraktsiooni ettepanek, mis tegelikult on sisult oluline, aga me leidsime komisjonis, et see ei käi selle seaduse reguleerimise alla. Ettepanek puudutab kriisiolukorras või sõjaseisukorras küsimuste lahendamist ja evakuatsioonikohtade moodustamist. See küsimus tuleks lahendada hädaolukorra seaduse raames.
Ülejäänud küsimused olid väiksema detailsusega ja mõned ka tehnilist laadi. Kõik ettepanekud on teile välja jagatud.
Lõpuks tehti ka menetluslikud otsused: võtta eelnõu tänase, 7. juuni istungi päevakorda, teha ettepanek eelnõu teine lugemine lõpetada (konsensuslik otsus) ning kui teine lugemine lõpetatakse, siis saata eelnõu ka kolmandale lugemisele. Tol hetkel, kui toimus hääletamine, olid kohal Ken-Marti Vaher, Mart Nutt, Anneli Ott, Ivari Padar, Erki Savisaar ja Helmut Hallemaa.