Austatud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Teie ees on 2016. aasta riigieelarve. See eelarve toetab Eesti majanduse kasvu. See eelarve suurendab lastega perede, pensionäride ja madalamat palka saavate inimeste majanduslikku kindlustunnet ning kasvatab Eesti kaitsevõimet. Selle eelarve abil soovib valitsus viia ellu koalitsioonilepet. Sissejuhatuseks toon välja tähelepanekud, mis panevad paika järgmise aasta eelarve tegemise raamid ja põhimõtted.
Esiteks, Eesti julgeolek on valitsuse prioriteet. Kaitsekulude kasv on seotud Eesti majanduse kasvuga. On ju kokku lepitud, et kaitsekulud on vähemalt 2% SKT-st, kuid meie eraldame sellele valdkonnale rohkem. Makse kogumata riiki ülal pidada ei saa, samuti pole võimalik kõiki makse kogu aeg vähendada. Eesti maksukoormus on Euroopa väikseimate hulgas. Järgmisel aastal vähendame tööjõumakse ning saame lisatulu tarbimise, reostamise ja ebatervislike eluviiside maksustamisest. Teeme seda nii, et maksukoormus tervikuna palju ei muutu. Meie maksusüsteem on ka tulevikus lihtne ja ühetaoline. Me pingutame selle nimel, et makse maksta oleks lihtne, neid maksmata jätta aga keeruline ning taunitud. Meie maksuamet on üks Euroopa efektiivsemaid, nii saame hoida maksumäärad madalamal.
Madalamat palka saavate inimeste maksukoormus on meil aga ikka suurem, kui see on teistes riikides. Järgmise aasta eelarvega suurendame kõigil maksuvaba tulu ja rakendame täiendava maksutagastuse madalamat palka saavatele inimestele. Selline maksupoliitika toetab majanduskasvu. Kuna see soodustab töötamist ja toimetulekut, toetavad seda nii parem- kui ka vasakpoolsed erakonnad. Maksimaalne võit aastas on ligi 700 eurot töötava inimese kohta. Tänu tööjõu maksukoormuse vähenemisele kasvavad järgmistel aastatel inimeste sissetulekud kiiremini. Maksuvaba tulu suureneb juba järgmisel aastal 2040 euroni aastas ja selle tulemusena võidab kahe töötava vanemaga pere aastas kuni 77 eurot. Me ei võta riigile uusi suuri kohustusi, uusi kulutusi teeme peamiselt selleks, et kasvatada lastega perede ja madalama sissetulekuga inimeste majanduslikku kindlustunnet. Sotsiaalsektoris kasvavad peale pensionide ja ravikulude eelkõige lapsetoetused ja toimetulekuabi nõrgematele.
See eelarve on koostatud pikkade läbirääkimiste tulemusena, lähtudes meie riigi võimalustest. Riigieelarve eelnõu on koostatud nii, et riigi 2016. aasta eelarvepositsioon on struktuurses ülejäägis, nagu nõuab riigieelarve baasseaduse § 6. See on kooskõlas ka meie riigi rahandus- ja majanduspoliitika eesmärkidega. Kavandatavad kulud on meie riigile jõukohased ja ka tulevikku vaadates on need tuludega kaetud.
Lugupeetud Riigikogu! Nüüd räägin lähemalt eelarve sisust. Riigieelarve tulud tulevad peamiselt ettevõtlusest ja maksudest. Maailmapanga "Doing Business 2015" viimases edetabelis, mis võrdleb ettevõtluskeskkondi, on Eesti 189 maailma riigi hulgas 17. kohal. Põhjamaad on meist eespool, Läti ja Leedu on meie kannul. See edetabel võrdleb asju, mis on ettevõtluse arenguks olulised, näiteks vaadatakse, kui madal on korruptsioonitase. Kui ehitusloa saamiseks või hanke võitmiseks ei pea andma altkäemaksu, on see suur samm edetabeli tipu suunas. Neid samme on Eesti viimasel ajal astunud päris mitu ja uus riigieelarve tagab, et võitlus korruptsiooniga jätkub ka järgmisel aastal. Maksupettuste vähendamine tagab ausa konkurentsi. Maksuamet saab selleks ka lisavahendeid. Eurorahaga toetame ettevõtluskeskkonna arengut. Me ehitame paremaid teid ja ühendusi, toetame eksportivaid ettevõtteid ja teadusasutusi ning muudame riigi efektiivsemaks. Meie e-riik ja asjaajamise lihtsus on Eesti ettevõtluskeskkonna üks eelis. Uue e-residentide projekti mõte on siduda Eestiga inimesi, kes soovivad kasutada meie e-riiki Eestis elamata. Loodame, et see annab meie ettevõtjatele võimaluse pakkuda tulijatele uusi teenuseid ning et osa neist ka oma ettevõtted ja investeeringud päriselt Eesti pinnale toob. Raha nende IT-süsteemide ehitamiseks, turundamiseks ja taotluste haldamiseks oleme eelarves kavandanud.
Siit ongi sobiv minna majandusprognoosi juurde. Rahandusministeeriumi suvise prognoosi kohaselt kiireneb Eesti majanduse ehk SKT reaalkasv järgmisel aastal 2,6%-ni (käesoleval aastal on see 1,7%). Maksutulude laekumise seisukohalt olulisem näitaja on SKT kasv jooksvates hindades, mis arvestab ka inflatsiooni. Seega, koos hinnatõusuga ulatub SKT kasv 2015. aastal 3,1%-ni ja kiireneb 2016. aastal 5,5%-ni. Eesti majanduskasvu kiirenemise eeldus on välismaise nõudluse kasvu taastumine meie eksportkaupade järele. Ootuste kohaselt suureneb Eesti peamiste kaubanduspartnerite kaalutud keskmine majanduskasv selle aasta 0,8%-st 1,6%-ni 2016. aastal. Selle eelduse alus on käesoleva aasta 4,5%-lise majanduslanguse peatumine Venemaal, Soome majanduskasvu järkjärguline taastumine ning majanduskasvu kiirenemine Saksamaal ning Lätis ja Leedus. See tähendab, et Eesti ettevõtete tooteid ja teenuseid müüakse välismaale rohkem ning praegust tarbimispõhist majanduskasvu hakkab üha enam toetama ekspordi kasv. Rahandusministeeriumi makromajandusprognoosid on konservatiivsed ja tasakaalustatud.
Negatiivset lisaeelarvet pole Eesti pidanud tegema 2009. aastast saadik. Suuremad rahvusvahelised institutsioonid ning meie kommertspankade analüütikud prognoosivad, et Eesti majandus kasvab järgmisel aastal ligikaudu 2,9%. Valitsus on riigieelarve koostamise aluseks võtnud Rahandusministeeriumi sõltumatute analüütikute viimase prognoosi, mille kohaselt ulatub SKT reaalkasv 2016. aastal 2,6%-ni. Konservatiivsust on eriti näha eelarvetulude suurimate allikate ehk sotsiaalmaksu ja käibemaksu laekumisega seotud palgatulu ja eratarbimise kasvus, kus Rahandusministeeriumi ootused 2016. aastaks on tagasihoidlikumad kui näiteks IMF-il, OECD-l või Euroopa Komisjonil.
Sõltumatu järelevalveorganina Eesti Panga juures tegutseva eelarvenõukogu hinnangul kirjeldab Rahandusministeeriumi suvine majandusprognoos adekvaatselt Eesti majanduse väljavaateid ja võimalusi järgmise aasta riigieelarve koostamiseks. Eelarvenõukogu on leidnud, et eri riske arvestades tuleks järgmiste aastate eelarveid koostada nii, et valitsussektori eelarve oleks väikeses ülejäägis. Riske arvesse võttes on valitsus seekordse eelarve koostanud eesmärgiga hoida valitsussektori eelarve struktuurses ülejäägis, mis ulatub 0,6%-ni SKT-st. Selle eesmärgi seadsime endale kevadel ja peame sellest kinni. Riigieelarve baasseadus nõuab vähemalt eelarve tasakaalu ja 2016. aasta eesmärk on seega seaduse nõudest oluliselt ambitsioonikam. Valitsussektori planeeritud nominaalne eelarve puudujääk on 2016. aastal väga väike, küündides üksnes 0,1%-ni SKT-st. Lisaks mõjutavad eelarvet ajutised tegurid, näiteks kohustusliku kogumispensioni lisamaksed, ilma milleta oleks eelarve ka 2016. aastal nominaalses ülejäägis.
2016. aastal laekub prognoosi kohaselt riigieelarvesse maksulisi tulusid 5,3% enam kui aasta varem. Sotsiaalmaksu prognoosimise alus on eelkõige palgakulude kasv, mis sõltub nii hõivest kui ka keskmisest palgast. Käibemaksuprognoos põhineb suuresti eratarbimise, valitsussektori investeeringute, valitsussektori vahetarbimise ja kodumajapidamiste investeeringute arengul. Käibemaksu saab riik rohkem, kuna maksupettuste arv on vähenenud. Seejuures on palju abi olnud vähemalt 1000-euroste arvete deklareerimisest. Maksulaekumiste kasvu mõjutavad ka aktsiisitõusud.
Riigieelarve tulude maht on suurusjärgus 8,9 miljardit eurot, sellest 6,3 miljardit eurot ehk ligikaudu 71% on maksulised tulud, 15% moodustavad nn mittemaksulised tulud ja 14% on edasiantavad tulud.
Eelarve suurim tulu on sotsiaalmaks, mida laekub 2,5 miljardit eurot, järgnevad käibemaks (suurusjärgus 2 miljardit), aktsiisid (0,98 miljardit), juriidilise isiku tulumaks (0,39 miljardit) ja füüsilise isiku tulumaks (0,33 miljardit). Mittemaksulistest tuludest, mida on 1,34 miljardit eurot, on suurima kaaluga Euroopa Liidu toetused (umbes 0,8 miljardit), aga siia alla lähevad ka riigilõivud, CO2 kvootide müügi tulu, dividendid, keskkonnatasud ja trahvid. Edasiantavate tulude hulgas – neid on kokku 1,24 miljardit eurot – on omavalitsustele edasiantav füüsilise isiku tulumaks (suurusjärgus 0,88 miljardit), samuti omavalitsustele edasiantav maamaks, kogumispensionimaksed ja töötukassale edasiantavad töötuskindlustusmaksed.
Head Riigikogu liikmed! Kuhu siis riigieelarve raha läheb? Kõige suurema osa saab Sotsiaalministeerium, kes vastutab pensionide ja ravikindlustuse eest. Sotsiaalkindlustustoetused moodustavad kokku ligi 2 miljardit eurot, sellest riiklikud pensionid 1,66 miljardit eurot. Kasv on 89 miljonit eurot. Riigi toetus kohustusliku kogumispensioni fondidesse on 304 miljonit eurot, kasv järgmisel aastal võrreldes selle aastaga jällegi 34 miljonit eurot. See tagab 1. aprillist pensionitõusu 5,7%, nii et keskmine pension on järgmisel aastal 395 eurot. Keskmine pension on ka endiselt maksuvaba. Kohustusliku kogumispensioni fondidesse panustatavad 304 miljonit eurot on pikaajalise mõjuga otsus, mis aitab inimestel tulevikuks pensioniraha koguda ja kasvatada ning riigil valmistuda aegadeks, kui pensionisaajate arv kasvab kiiremini kui maksumaksjate arv. Tuleval aastal läheb selle aastaga võrreldes pensioniridadele ehk esimesse ja teise sambasse 124 miljonit lisaeurot. Riigieelarvega suunatakse sotsiaalmaksust ravikindlustusse 997 miljonit eurot, kasv on 51,8 miljonit ehk 5,5%. Tagatud on ka meditsiinitöötajate palga tõus, mis oli varem kokku lepitud.
Eesti tuleviku võtmeküsimus on haridus. Odavaid töökäsi on maailmas piisavalt, targad investeeringud lähevad aga sinna, kus on targad ja ettevõtlikud inimesed. Me saame jõukamaks ainult ise õppides ja arenedes. Eesti riik töötab järgmistel aastatel aina rohkem selles suunas, et kõik, kes õpivad meie kutsekoolides ja kõrgkoolides, saaksid teadmised ja oskused, mida on vaja maailmaturul konkureerimiseks. Üks näide on laiendatav õpipoisikoolitus, kus teooriat õpitakse koolis ja praktilisi oskusi omandatakse töökohal. Sellise tänapäevase õppe teevad lähiaastatel läbi tuhanded noored. Samas suunas – rohkem praktikat – liiguvad ka meie ülikoolid. Raha selleks on riigieelarves kavandatud, aga niisama oluline on ka mõtteviisi muutus. Paremasse haridusse panustame 2016. aastal 779 miljonit eurot. See raha kasvab oluliselt järgmistel aastatel, kui uued europrojektid töösse lähevad. Samuti, nagu ütlesin, jälgime, et tööjõumaksud kahaneksid.
Perepoliitikas on oluline, et lapsetoetused tõusevad järgmisel aastal 50 eurole kuus. Kui meenutada, et veel paar aastat tagasi olid lapsetoetused 19 eurot ja 80 senti, siis on selge, et on tehtud pikk samm edasi. Eelarve kontekstis tähendab see, et kui veel aastal 2014 oli lapsetoetuste real 101 miljonit eurot, siis 2016. aastal on sellel real 195 miljonit eurot – kahe aastaga on kasv olnud kokku 94 miljonit. Lasterikaste perede kodutoetuse programm kasvab 3,2 miljoni euro võrra. Lisaks toetame uute lasteaiakohtade ja lastehoiuvõimaluste loomist, et vanemad saaksid töö- ja pereelu paremini kokku sobitada.
Maaelu ja kalanduse traditsioonilisi toetusi on järgmisel aastal kokku 310 miljonit eurot. Meie põllumeeste kriisiolukorra leevendamiseks saame Euroopa Liidult 7,6 miljonit eurot, täpselt sama summa – 7,6 miljonit eurot – otsustas lisada ka Eesti valitsus. Seega anname kokku 15,2 miljonit eurot erakorralist abi piimatootjatele ja seakasvatajatele. 2016. aasta eelarves on selleks Eesti valitsuse panusena 4,6 miljonit eurot, 3 miljonit eurot oleme kavandanud eraldada 2015. aasta eelarvest, et kiiremini tegutseda, kuid enamik rahast jõuab põllumeeste kätte siiski 2016. aastal. Lisaks on valitsus otsustanud juba 2015. aasta eelarvest maksta erakorraliselt 8,2 miljonit eurot seakatkukriisi leevendamiseks. Ka osa sellest rahast jõuab põllumeeste kätte 2016. aastal.
Üheskoos oleme otsustanud aidata ka neid, kes on kaotanud töö või sattunud muul põhjusel puudusesse. Toimetulekupiiri tõstmisega 130 eurole tagame, et igal perel jääb pärast eluasemekulude tasumist elamiseks kuni 130 eurot pereliikme kohta kuus. Töötutoetuse päevamäär tõuseb 10%, uus päevamäär on 4 eurot ja 41 senti. See summa pole suur, aga läbi aastate on Eestis olnud põhimõte, et terve ja töövõimelise inimese parema toimetuleku aluseks on töö, mitte toetused.
Nagu eespool ütlesin, on kaitsekuludeks eraldatud üle 2% SKT-st, täpsemalt, 2,07%. Panustame 2% SKT-st Kaitseväe arengu tagamiseks ja peale selle eraldame raha liitlaste kohaloleku heaks. 2016. aastal kulutame selleks ligi 14,5 miljonit eurot, millest 10,1 miljonit investeeringuteks, peamiselt Tapa linnaku arendamiseks ja väljaõppevõimaluste parandamiseks Kaitseväe keskpolügoonil.
Me investeerime ka sisejulgeolekusse. Sisejulgeoleku tagamiseks ning piiri turvalisuse parandamiseks jätkuvad 2016. aastal idapiiri väljaehitamise tööd 20 miljoni euro eest. Lisaks tugevdatakse kiirreageerimisvõimekust ning jätkatakse politsei ja päästevaldkonna varustuse uuendamist.
Lõpetuseks räägin reformidest. Peale haldusreformi kavandab valitsus järgmisel aastal teha reforme riigi tasandil. Demograafia vastu ei saa. Kui kogu riigis tööealiste inimeste arv kahaneb, siis peab vähenema ka riigilt palka saavate inimeste arv, muidu on lõpuks kõik riigiametnikud. Tark riik palkab häid spetsialiste ja head spetsialistid pole odavad. Reformid annavad meile võimaluse palgatõusuga paremini kaasas käia. Palgaraha anname juurde õpetajatele, sotsiaaltöötajatele, kultuuritöötajatele ning politseile ja teistele sisejulgeoleku valdkonnas töötajatele – neile oleme arvestanud kokku suurusjärgus 4% palgafondi kasvu.
Lugupeetud Riigikogu! See eelarve toetab Eesti majanduse ja heaolu kasvu. See eelarve parandab lastega perede, pensionäride ja madalamat palka saavate inimeste majanduslikku kindlustunnet ning kasvatab Eesti kaitsevõimet. Me teeme seda kõike eelarvepoliitiliselt vastutustundlikult. Riigieelarve on ka 2016. aastal struktuurses ülejäägis. Riigi võlakoormus jooksvate kulude tõttu ei kasva ning riigirahandus on heas korras ka 2016. aasta lõpus. Konservatiivne eelarvepoliitika on Eesti tugevus, mitte nõrkus. Tänan kõiki, kes on selle eelarve kokkupanekuga vaeva näinud, ja soovin teile sisukaid arutelusid! Aitäh!