Lugupeetud juhataja! Austatud Riigikogu! Head külalised! Hea Eesti rahvas! Täna arutame Riigikogus Euroopa Liidu asjade komisjoni algatusel Euroopa Liidu ja Eesti rändepoliitikaga seonduvat olulise tähtsusega riikliku küsimusena. Me peame suutma riigina erakondadeüleselt selle kriisi lahendamisesse ülejäänud Euroopaga solidaarselt panustada. Tegemist peaks olema väärtuspõhiste seisukohtadega, mitte parteipoliitiliste punktivõitudega. President Lennart Meri on öelnud, et Euroopa fenomen, tema filosoofilised, intellektuaalsed ja majanduslikud väärtused rajanevad asjaolul, et külg külje kõrval suurte rahvastega on isegi kõige väiksematel rahvastel õnnestunud säilitada oma identiteet. Euroopa suurim rikkus peitub tema erinevates identiteetides, mis ei nivelleeru, vaid süvenevad.
Eesti ei saa jääda ega jää konfliktidest Lähis-Idas ja Aafrikas puutumata. Ka meie julgeolek sõltub sellest, kuidas Euroopa Liit tekkinud olukorraga toime tuleb. Euroopa lõunapiiri taga toimuv mõjutab otseselt meid Eestis, nagu mõjutab meie idapiiri taga ja Ukrainas toimuv inimesi Lääne-Euroopas. Põgenikekriisi arutelu on just nimelt julgeoleku, rändepoliitika ja Euroopa ühtsuse küsimus. Arvan, et meie euroopalik kohustus on hoiduda päritolust, nahavärvist või religioossetest eelistustest lähtuvate erinevuste ohuna tõlgendamisest või rõhutamisest. Meie euroopalik kohustus on ühiskonnana olla sõbralik, avatud ning mis peamine, abivalmis.
Eesti ühe edukaima idufirma TransferWise'i kaasasutaja Taavet Hinrikus kirjutas hiljuti, et innovatsiooni taotlev keskkond peab olema valmis erinevusi sallima. Tema kinnitusel peavad kõik TransferWise'i mitmest rahvusest töötajad eestlasi soojadeks, sõbralikeks ja avatud inimesteks. Nad naudivad Eestis töötamist ja elamist. Tahaksin väga, et see jääkski nii.
Millised on Eesti initsiatiivid Euroopa Liidu pagulaspoliitika kujundamisel? Eesti seisukoht on, et kriisi lahendamisel peavad osalema kõik Euroopa Liidu riigid proportsionaalselt, vastavalt oma võimetele. Sellest, milline on Eesti võimekus rändepoliitikat koordineerida ja mida on vaja teha selleks, et seda vajadusel suurendada, räägivad pikemalt järgmised ettekandjad.
Paralleelselt põgenike aitamise ja väga praktiliste küsimuste lahendamisega tuleb meil tegelda aga kriisi algpõhjustega, et inimesed ei peaks viiendat aastat kestva Süüria sõja tõttu enam kodudest põgenema ning need, kes on juba kodumaalt lahkunud, ei peaks ette võtma ohtlikku teekonda Euroopasse. Just seetõttu on Eesti järjepidevalt rõhutanud vajadust jätkata rahu tagamiseks vajalikke jõupingutusi Süürias, Liibüas ning teistes kriisikolletes, samuti toetada Iraagi stabiliseerimist ja rahvusvahelist koalitsiooni, võitlemaks ISIL-iga Iraagis ja Süürias.
Loomulikult peame pöörama tähelepanu võitlusele inimkaubanduse ja smugeldamisega seotud kuritegelike ühenduste vastu. Kümme aastat tagasi oli konfliktide ja tagakiusamise tõttu kogu maailmas sunnitud oma kodumaalt lahkuma 38 miljonit inimest, nüüdseks on see arv kasvanud 60 miljonini. Alates selle aasta jaanuarist on Euroopasse saabunud üle poole miljoni inimese. Tuhanded inimesed, sh lapsed, noored ja vanad, on sel ohtlikul teekonnal hukkunud. Arvestades olukorra tõsidust, on minu hinnangul 500-miljonilise rahvaarvuga Euroopa Liidu jaoks umbes 5000 inimest päevas vastu võtta küll suur, kuid mitte võimatu arv.
Süüria põgenike arvu järsk kasv on tingitud asjaolust, et paljud on kaotanud lootuse, et poliitiline olukord muutub ning sõda lõpeb. Aastaid väldanud kriisil ei näi lõppu ja inimeste elutingimused aina halvenevad. Ka Putini tegutsemine Süürias ei lisa lootust. 70% Liibanonis elavatest Süüria põgenikest elab ülimas vaesuses ning 86% Jordaanias elavatest põgenikest elab allpool vaesusmäära. Põgenikel ei ole võimalik legaalselt töötada ning rohkem kui pooled sõjapõgenike lapsed ei saa haridust. Juba arvatakse, et oleme kaotamas ühte inimpõlve süürlasi.
Riigikogu väliskomisjoni ja Euroopa Liidu asjade komisjoni delegatsioon külastas septembri alguses Zaatari põgenikelaagrit Jordaanias. Nägime oma silmaga, millistes tingimustes seal elatakse. Kahjuks elab aga enamik põgenikke laagritest väljaspool improviseeritud elamutes, kus elamistingimused võrreldes ka laagritega on kõike muud kui inimlikud. Just elementaarsete elutingimuste puudumine, nälg, keeld töötada ja endale legaalselt elatist teenida ning kõige sellega kaasnev lootusetus on see, mis tõukab inimesi ohtlikule teekonnale üle Vahemere Euroopasse.
Ülimalt oluline on keskenduda peamiste põgenikesurve all olevate Aafrika riikide aitamisele. Eesti oli üks esimesi riike, kelle valitsusjuht tegi ettepaneku, mis eelmisel Euroopa Liidu Ülemkogu istungil kinnitati. Otsustatud 1 miljardi euro eraldamine on tervitatav, kuid ilmselt me kõik siin saalis saame aru, et pretsedenditut rändesurvet silmas pidades ei piisa sellest kauaks. Kutsun üles toetama Süüria lähiriike, kes on vastu võtnud miljoneid pagulasi, seda oma riigi sotsiaal-majandusliku ja julgeoleku halvenemise hinnaga. Veelgi enam, pikemas plaanis on tarvis lisaks humanitaarabile edendada ka sealset majandust ja luua töökohti. Eelkõige vajavad abi Jordaania, Liibanon ja Türgi, kuhu on suundunud suurim hulk Süüriast pärit põgenikke. Usun, et suurte ning ambitsioonikate Euroopa-siseste abi- ja investeerimisprogrammide kõrval oleks see Euroopale jõukohane. Ühtpidi oleks tegemist lootust andva sõnumiga neis riikides paremat tulevikku ootavatele sõjapõgenikele ja teisalt on õige, et idapartnerluse kõrval tegeletaks ka lõunanaabrusriikidega ning kiirendataks nende riikidega kaubanduslepingute sõlmimist.
2011. aastal alanud Süüria kodusõjast alates on Euroopa Liit koos liikmesriikidega mobiliseerinud 3,9 miljardi euro väärtuses humanitaar- ja arenguabi Süürias ja Süüria naaberriikides kõige rohkem kannatavatele inimestele. Eesti on toetanud Süüria pagulaste humanitaarolukorra leevendamist Jordaanias, Liibanonis, Iraagis ja Türgis 1,8 miljoni euroga, seda ka kahepoolsete arengukoostöö tegevustega, kuid peamiselt ÜRO humanitaarabi agentuuride kaudu. Mittetulundusühingu Mondo vabatahtlikud on õpetanud Jordaania laagrites inglise keelt ja jätkavad noorukite IT-koolitust. Kasutan siinkohal võimalust tänada pagulasküsimustega tegelevaid kodanikuühendusi nende senise panuse eest ja kutsun üles, et valitsus neid veelgi rohkem aruteludesse kaasaks.
Eesti peab vajalikuks ka Euroopa Liidu piiride tugevdamist. Kontrolli välispiiril tuleb tõhustada ning tugevdada. Euroopa piirivalveagentuuri Frontex kiirreageerimisüksuste tööd tuleb tõhustada. Eesti on Frontexi missioonidel suuruselt per capita viies panustaja. Tänu nende üksuste tublile tööle on päästetud tuhandeid inimelusid.
Isegi kui me prooviks kujutada ette võimalust ehitada müür keset Vahemerd, ei lahendaks see kriisi Süürias ega seda, et inimesi endiselt sunnitakse oma kodudest lahkuma. Nagu on öelnud Rein Raud: "Sõjapõgenikud ei kao, kui panna silmad kinni." Eurooplane, suur Eesti sõber ja Soome rahandusminister Alexander Stubb ütles Saksamaa taasühinemise 25. aastapäeval peetud kõnes väga tabavalt, et just tänasel päeval on õige meenutada, milleks Euroopa Liit loodi. Selleks, et müüre lammutada, mitte et neid juurde ehitada. Sellest tulenevalt on Eesti toetanud ka Euroopa ühtse piirivalve loomise analüüsimist, mitte liidusiseste riigipiiride taastamist. Ehk on see samm õiges suunas, et meie inimesed tunneksid end kõikjal Euroopas ühtviisi turvaliselt ning Euroopa üks põhiväärtusi – inimeste vaba liikumine – ei tähendaks meie inimestele taas passikontrolli teel Lätti Positivuse festivalile või Soome Himosele suusatama.
Hea Riigikogu! Valdav osa avalikkuses levivatest argumentidest kujutab pagulasi pelga kuluallikana, lisaks veel julgeolekuohuna ning ohuna meie rahva säilimisele. Märksa vähem meenub meile siinkohal meie madal sündimus, tööjõupuudus ja vananev rahvastik. Eesti rändesaldo on aastast 1990 negatiivne. Ainus, mis selle juures positiivne on, on see, et need inimesed, kes on lahkunud, pole pidanud sõjakoleduste eest põgenema. Isegi nullmigratsiooni juures väheneks Euroopas alla 45-aastaste töötajate arv järgneva kümne aasta jooksul pea 10%. Eestis oleks meil umbes 60 000 töötajat vähem ja seda ka olematu väljarände juures. Vananev elanikkond pärsib produktiivsuse kasvu majandussektoris. Robotid – küll õnneks – ei suuda kõiki töid inimeste eest ära teha. Kuigi massiline immigratsioon on pannud mitmed Euroopa Liidu riigid suure sotsiaalse surve alla ning õhutanud konflikte ühiskonnas, on majandusteadlased ja poliitikud ühes siiski üksmeelel: Euroopa vajab immigrante, et tagada majanduse jätkusuutlikkus. Nõustun siinkohal ettevõtja Jüri Mõisaga, kes ütles, et julge immigratsioonipoliitika oleks kõikide kahanemise ja hääbumise strateegiate alternatiiv.
Ka Riigikontroll on soovitanud oma hiljutises rändepoliitika valikuid käsitlevas raportis, et riigil on kasvava tööjõupuuduse leevendamiseks kaks teineteist mittevälistavat võimalust: soodustada senisest enam sisserännet ja/või viia läbi tööhõivet suurendavad reformid. Kasutagem siis meie ees olevat võimalust pagulasi oskuslikult integreerida!
Head sõbrad! Põgenikekriisi üle arutlemine on lisaks paljudele eespool mainitud ja järgmiste esinejate ettekannetes käsitletavatele väga praktilistele sammudele just väärtuspõhine küsimus. Küsimus on selles, kas me aitame neid, kes vajavad abi, või mitte. Jean-Claude Juncker on viidanud, et paljud eurooplased on ka ise olnud pagulaste rollis, olgu siis diktatuuri, sõja või usulise vaenamise eest põgenedes. 1944. aasta sügisel lahkus Eestist teistkordse nõukogude võimu kehtestamise eel ligikaudu 80 000 inimest. Siis aitasid meid Rootsi, Ameerika Ühendriigid, Kanada, Austraalia ja teised riigid. See sõda pillutas meie perekondi mööda ilma laiali ja õnnelikud olid need, kelle lähedased leidsid uue kodu sõbralikul pinnal. On kohane küsida, kas meil on moraalne õigus keerata selg neile, kes jätavad oma kodumaa sarnastel põhjustel kui meie vanaisad ja vanaemad. On ju täna Süürias just valitsus see, kes oma riigi kodanikke keemiarelvaga ründab, ja ega meie esivanematele õudusi ja kannatusi põhjustanud ka kõik võõrad polnud.
Euroopa Komisjoni esimene asepresident Frans Timmermans on märkinud, et mitmekesisust on hakatud nägema mõnel pool Euroopas ohuna. Mitmekesisus esitab mitmeid väljakutseid, kuid see on inimkonna saatus. Tulevikus ei saa olema ühtegi rahvust, isegi mitte kõige kaugemates paikades, kes ei puutu kokku mitmekesisusega. See on see, mille suunas inimkond liigub, ja need poliitikud, kes üritavad enda valijatele maalida pilti ühiskonnast, mis koosneb üksnes sarnase kultuuritaustaga inimestest, püüavad kujutada tulevikku, mis põhineb minevikul, mida ei ole kunagi olnud. Euroopa on mitmekesine ja jääb mitmekesiseks, nagu ka kõik teised maailmajaod. Ainus küsimus on, kuidas selle mitmekesisusega toime tulla. Timmermans vastab sellele nii: tagades, et meie väärtushinnangutest oleneb, kuidas me püüame mitmekesisusega toime tulla, ning mitte loobudes väärtushinnangutest, et keelduda mitmekesisusest.
Kultuuridevahelisest koostööst võib palju rääkida. Tuletan kolleegidele meelde, et suure tõenäosusega mainis meie pealinna Tallinna esmakordselt ürikutes just araablasest kartograaf Abu Abdullah Muhammad al-Idrisi. See oli 1154. aastal. Täna asub Tallinnas TransferWise'i suurim kontor, kus töötab, puhkab ja mängib koos 30 rahvusest inimest.
Lõpetan taas Lennart Meri sõnadega, kes on öelnud, et õigete otsuste langetamisel ei ole määrav informatsiooni hulk, vaid selle kvaliteet. Parlamentarism õpetab inimesi kokku leppima, õpetab poliitikuid üksteist kuulama ja mõistma, õpetab otsima kompromisse. Kuulakem, mõistkem ja leidkem täna kompromisse, et suuta selles olulise tähtsusega riiklikus küsimuses kokku leppida. Aitäh!