Austatud juhataja! Lugupeetud arupärijad ja teised Riigikogu liikmed! Ma tänan teid kõigepealt nende erakordselt põhjalike ja väga vajalike küsimuste eest! Kui ma tahaks vastata iga detaili kohta, mida te olete küsinud, siis läheks meil siin tõenäoliselt hommikuni, aga ma püüan ennast tõesti tagasi hoida ja vastata võimalikult täpselt. Kui te soovite mõne aspekti kohta lisainfot, siis ma hea meelega jagan seda, sest küsimused on tõepoolest erakordselt detailsed ja kõik teemad väga olulised. Ma tänan ka selle komplimendi eest välisministri aadressil! Ka mina olen nõus, et tegemist on väga hea välisministriga. Täpselt samuti, nagu olid väga head ja professionaalsed kaks eelmist välisministrit, kellega mul ja küllap ka Eesti välisteenistusel oli väga hea koos töötada.
Nüüd küsimuste ja vastuste juurde. Esimene küsimus: "Euroopa Liidus on väga erinevaid suhtumisi Venemaa agressiooni Ukraina vastu. On mõjukaid riike, mis kasutavad leebeid väljendeid, on ka suur hulk riike, kes on geograafiliselt Venemaast kaugel ega tunne üldse vajadust otsustavalt käituda. Seni on õnnestunud põhjendada suhteliselt minimalistlikke sanktsioone Venemaa vastu, mis võimaldavad avaldada mingitki survet Kremlile, eesmärgiga lõpetada sõjaline agressioon Ukrainas. Eesti julgeoleku huvides on Euroopa Liidu üksmeel Kremli agressiivse käitumise suhtes ja valmisolek seda poliitiliste ja majanduslike meetmetega takistada. Sellest tulenevalt küsime, kuidas valitsus plaanib tegutseda, et veenda ka edaspidi Euroopa riike vastumeetmete vajalikkuses, selgitada meie muret julgeoleku pärast ning hoida Ukraina teemat aktuaalsena Euroopa Liidu tippkohtumistel ja riikidevahelises suhtluses." Euroopa Liidu Ülemkogu otsustas juba märtsis, et majandussanktsioonide kehtivus on otseselt seotud Minski lepete täieliku täitmisega. Kuna Minski lepete olulised punktid on Venemaa poolt jätkuvalt täitmata, siis peavad sanktsioonid jätkuma kuni Ukraina territoriaalse terviklikkuse taastamiseni. Töötame selle nimel, et Euroopa Liit oleks edaspidigi ühtne ning kindlameelne oma vastuses Venemaa agressioonile. Ülemkogu hindab olukorda taas detsembris ja praeguse info põhjal võib öelda, et ka ülehomme kogunedes on see ikkagi üks arutatavaid teemasid. Eesti plaanib hoida Ukraina küsimuse ning Venemaa-suunaliste sanktsioonide vajalikkuse kõikidel välispoliitilistel kohtumistel olulisel kohal, selgitades meie hinnanguid, kuidas mõjub Venemaa käitumine Euroopa julgeolekule. Ma kinnitan, et ma olen seda teinud ka isiklikult kohtumistel kolleegidega Euroopa Liidus ja väljaspool, samuti väga mitmetes intervjuudes väga suure auditooriumiga välismaistele väljaannetele.
Teine küsimus: "Pagulasprobleemi esialgne käsitlus piirdus Eestile konkreetse arvu väljaselgitamise ja kvoodisüsteemile lahingu andmisega. Valitsus pidas võimalikuks võtta vastu ligi 200 pagulast kahe aasta jooksul. Kahjuks ei ole märke, et julgeolekuolukord Põhja-Aafrikas ja Lähis-Idas oluliselt normaliseeruks, seega põgenike arv ei vähene. See tähendab Lõuna-Euroopa riikidele migratsioonisurve suurenemist ja sellest tingitud humanitaarprobleemide paisumist. Eesti võib peagi taas seista silmitsi põgenike vastuvõtmise küsimusega, mis on juba esile kutsunud radikaalsuse ilminguid. Milline on valitsuse seisukoht ja tegevuskava seoses põgenikesurve suurenemisega tulevikus? Mida peaks Eesti tegema, kui Euroopa partnerid paluvad võtta vastu täiendavaid põgenikke? Millised on või peaksid olema Euroopa võimalused, valmisolek ja meetmed, et sulgeda põgenike voog Põhja-Aafrikast?" Eesti toetab endiselt terviklikku lähenemist rändekriisi leevendamisele, mis hõlmab nii rände algpõhjustega tegelemist koostöös lähte- ja transiitriikidega, Euroopa Liidu välispiiri tugevdamist kui ka proportsionaalsusel põhinevaid solidaarsusmeetmeid erakorralise rändesurve all olevate liikmesriikide abistamiseks täna juba pikalt jutuks olnud ümberpaigutamise kaudu. Pagulaskriiside lahendamise meetmete otsustamine peab igal juhul jääma liikmesriikide ja ühiselt nõukogu pädevusse. Euroopa Liidu tegevuse teravik on senisest enam suundumas välismõõtmele, käimas on Euroopa Liidu sõjaline operatsioon inimkaubitsejate tegevuse tõkestamiseks ning otsitakse võimalusi, suurendamaks humanitaarabi Süüria naaberriikidele. Nii nagu öeldud sai, erakorralisel ülemkogu istungil otsustasime eraldada täiendavalt miljard eurot Euroopa Liidu ühisest allikast ja lisaks on veel mitu suuremat riiki panustamas väga märkimisväärsete summadega. Ka Eesti on humaniaar- ja arenguabi vahendite eraldamisel suurendanud tähelepanu Süüria ja selle lähipiirkonnaga seotud tegevustele. Väga oluline on loomulikult liikuda edasi Süüria rahukõnelustega, kuigi me mõistame, et see ei ole sugugi lihtne ülesanne. Selleks, et see rahuprotsess saaks olla kestlik, peab leidma võimalused kõnelusteks ja nende rahvusvaheliseks vahendamiseks. Pikemaajaliste meetmete osana tuleb märkida ka majanduse ja kaubavahetuse elavdamist Euroopa Liidu lõunanaabruses, samuti koostööd Lääne-Balkani riikide ja Türgiga. Järjepidevalt tegeletakse Euroopa Liidu välispiiri valve tõhustamisega ning arutelud selles vallas on muutunud järjest ambitsioonikamaks. Üks arupärijatest küsis enne, kas on juttu olnud lausa Euroopa Liidu ühisest piirivalvest, aga see piirdub seni siiski vaid idee tasandiga.
Kolmas küsimus: "Kreeka näide kinnitab, et meil on küll ühtne eurotsoon, kuid riikide käitumine on väga erinev ning vastutamatuse sündroomi levik kahjustab ka neid riike, kes on oma rahaasjad korras hoidnud. Kui Kreeka näidet üldistada, siis millised on eurotsooni ja Euroopa Liidu senised vead ning millised on Eesti ettepanekud, et selliseid juhtumeid tulevikus vältida?" Majandus- ja rahaliidu kui sellise loomine on kindlasti olnud õige samm ja ühisraha on riikidele oluliselt rohkem kasu toonud, kui majandusarengut ohustanud. Vaadates kriisi tekkele tagasi, siis majandus- ja rahaliidu loomisel ei pööratud küllaldaselt tähelepanu võimalike kriiside ennetamisele. Seega oli liikmesriikidele stabiilsuse ja kasvu pakti raamistikus võimaldatud küllaltki suur paindlikkus ning mitmed riigid ei järginud kehtivaid reegleid piisava rangusega. Headel aegadel on ahvatlev veelgi kiiremini kasvada ja seda ka laenuraha abil, samas pööramata piisavat tähelepanu tulevikule ning majanduse kestlikkust tagavatele reformidele. Eelkõige on vaja hoida riikide rahandus korras. Euroopa Liidu tasandil aga peab komisjon rangelt jälgima kokkulepitud reeglite täitmist. Nagu me teame, kriisi ajal olid vaid üksikud riigid, nende hulgas ka Eesti, kes täielikult reegleid täitsid. Nüüd peavad käivituma struktuursed reformid sisuliselt kõikides Euroopa riikides. Samuti oleme toetanud finantssektori muutmist kriisikindlamaks, mille näiteks on ühtne pangandusliit, ning loonud ka kriiside ületamiseks ühtse meetme Euroopa stabiilsusmehhanismi, mis on püsivalt tegutsemisvalmiduses. Jätkuma peab ka ühise turu ja sellega seotud riigirahanduse reeglite ühtlustamine, mis tagab euroala ja Euroopa Liidu parema konkurentsivõime ning sisemise stabiilsuse.
Neljas küsimus: "2018. aastal täidab Eesti Euroopa Liidu eesistujamaa ülesandeid. Eesistumise tegevuskava järgi on eesistuja põhiline ülesanne Euroopa Liidu seadusloome suunamine ja poliitika kujundamine nõukogu erinevate otsustustasandite kaudu. Eesistuja on nõukogupoolne läbirääkija seadusandlikus tavamenetluses Euroopa Parlamendiga, lisaks esindab eesistuja nõukogu selle pädevuse piires suhetes teiste Euroopa Liidu institutsioonide, kolmandate riikide ja avalikkusega. Edukas eesistumine võimaldab tugevdada meie rahvusvahelist mainet ja sidemeid ning jätta Euroopa Liidu poliitikasse nähtav positiivne jälg. Milline on Eesti valmisolek võtta nii suur rahvusvaheline vastutus? Kas meil on piisavalt koolitatud personali, vahendeid, kogutud infot ja teadmisi ja ka logistilist võimsust, et olla eesistujana edukas? Kirjeldage palun valitsuse arusaama, milliseid teemasid saame ise eesistujana päevakorda tõsta ning millised on eesistumise eesmärgid?" Eesmärk on olla professionaalne, efektiivne, avatud, läbipaistva tööstiiliga ja asjalik eesistuja. 2012. aastal moodustas valitsus komisjoni, kes vastutab ettevalmistuste eest. Valitsus on eesistumise ettevalmistusi korduvalt arutanud ka käesoleva koosseisuga ja võtnud jaanuaris 2014 vastu eesistumise tegevuskava ja märtsis sel aastal täiendatud tegevuskava. Selle tegevuskava alusel planeeritakse personalikoolitusi, eesistumise poliitilist sisu ja kalendrit, kommunikatsiooni ja välisprogrammi, samuti Eesti alalise esinduse Euroopa Liidus ettevalmistamist. Tegevuskava ettevalmistamisel on kogutud ja arvesse võetud varasemate eesistujate kogemusi. Väga hea võimalus on olnud õppida meie lõunanaabritelt Leedult ja Lätilt, kes hiljuti eesistujad olid, mõlemad samuti esimest korda, nii nagu on ka Eesti 2018. aasta esimeses pooles.
Kriitilise tähtsusega eesistumise õnnestumisel on loomulikult inimesed. Eesistumise sisulise tööga on seotud kokku ligi 1000 inimest. Need inimesed võtavad enda kanda Euroopa Liidu Nõukogu töörühmade juhtide, asejuhtide ja ekspertide kohustused või koordineerivad poliitikavaldkondi, kommunikatsiooni ja suhteid Euroopa Parlamendiga. Kokku me vastutame eesistujana ligikaudu 200 töörühma eest. Arendus- ja koolitustegevusi rahastatakse 3 miljoni euro ulatuses Euroopa Liidu struktuurivahenditest ja sellele summale lisandub Riigikantselei eelarvesse planeeritud tugirahastus 615 000 euro ulatuses järgmise kolme aasta jooksul. See raha on mõeldud strateegiliste personalipaigutuste toetamiseks, sh näiteks töötajate lähetamine riiklikeks ekspertideks Euroopa Liidu institutsioonidesse, tööle või praktikale alalisse esindusse Euroopa Liidu juures. Et esile tõsta Eesti ja Euroopa jaoks tähtsaid teemasid ning ka uusi ideid, kavatseme eesistujana korraldada Eestis kuni 200 üritust. Kahjuks ei ole meil veel multifunktsionaalset konverentsikeskust, mis oleks töövalmis kuue kuu jooksul kõiki üritusi võõrustama, seetõttu tuleb vajalikud ruumid ürituste jaoks leida riigihanke teel. Täna ei ole veel võimalik öelda, millistes rajatistes konkreetselt üritused toimuma hakkavad, aga juba lähiajal peame ka selles selgusele jõudma. Kehtivas riigi eelarvestrateegias on ette nähtud eesistumise läbiviimiseks kokku alates käesolevast aastast kuni 2018. aastani 74 miljonit eurot.
Viies küsimus: "Eesti välisteenistus peab suhtlema riikidega, aitama oma kodanikke välismaal, edendama meie väärtusi ja majandushuvisid ning esindama meid rahvusvahelistes organisatsioonides. See toimub piiratud ressurssidega. Meil on 46 erinevat välisesindust. Saatkondade võrku optimeerida ei kavatseta. Välisministeeriumi arengukava aastateks 2015–2018 näeb ette võrgu laienemist. Diplomaatias on määrava tähtsusega meeskonna kvaliteet ja kompetents, mis kindlasti maksab palju. Kuidas valitsus kavatseb ühtaegu suurendada Eesti esindatust ja selle töö tõhusust võtmetähtsusega rahvusvahelistes organisatsioonides, suurendada diplomaatide hüvesid ja motivatsiooni ning säilitada saatkondade ja konsulaatide võrk? Mida on kavas ette võtta, et saatkonnad hakkaksid senisest tulemuslikumalt abistama meie ettevõtjaid, et laiendada majanduskoostööd ja Eesti majanduse konkurentsivõimet?" Esindatust alalises esinduses Euroopa Liidu juures suurendatakse ajutiselt meie eelseisva eesistumise perioodiks ja enne seda, alalist esindust ÜRO juures aga juhul, kui Eesti kampaaniat osutuda valituks Julgeolekunõukogu mittealaliseks liikmeks saadab edu. Teisalt peab Välisministeerium järgmise viie aasta jooksul vähendama oma ametnikkonda 55 inimese võrra. Seega põhimõtteliselt ei ole välistatud ka mõne välisesinduse sulgemine, mida me püüame siiski vältida. Alternatiiviks on välisesinduste koosseisude edasine optimeerimine, kuid loomulikult peame arvestama, et sellega ei tohi kaasneda funktsioonide vähendamine. Ühtekokku 42 diplomaatilises välisesinduses on igaühes majandusdiplomaat või majanduse eest vastutav inimene tööle määratud.
Kas mul on võimalik paluda ka lisaaega?