Austatud istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! Oleks lihtne öelda, et me oleme selle eelnõu üle siin saalis juba korduvalt mõtteid vahetanud. Mõnes mõttes me oleme kodakondsuse teemadel siin rääkinud palju kordi, aga, olgem ausad, me oleme küll rääkinud, kuid ei ole selle juures mõelnud ega vaadanud tulevikku, vähemalt mitte sedavõrd kaugele, kui kaugele me peaksime vaatama.
Ei ole mingi saladus, et Eesti nagu kõik ülejäänud Euroopa või arenenud maailma riigid konkureerivad absoluutselt kõige pärast, nad konkureerivad transiidi, inimeste, tööjõu, ajude, kapitali, elukeskkonna ja mille iganes pärast. Ka Eesti konkureerib inimeste, ajude ja tööjõu pärast. Me ei ela siin n-ö umbses sopis sõltumata sellest, millised arengud on mujal maailmas, need kõik mõjutavad meid. Millal siis kui mitte täna on meil aeg endalt küsida, kui kaua me saame tegelikult püsida nendes mõneti aegunud dogmades? Kas need dogmad, mille me oleme endale sõnastanud, võib-olla oleks isegi õigem öelda, et need dogmad, mida me kasutame poliitilises retoorikas ja programmides, tegelikult täidavad neid eesmärke, milleks need on seatud? Meie julgeme selles kahelda.
Vaadakem korraks põhiseaduse preambulit, kus räägitakse eesti rahvuse ja kultuuri säilimisest. Rahvus ja kultuur saavad säilida ainult siis, kui on inimesi. Kui Eestis ei ole enam inimesi, siis ei ole ka rahvust, ei ole rahvast ja ei ole ka kultuuri, või kui kultuur ongi, siis seda hoitakse muuseumis, see ei ela enam. Tegelikult on sellise mõttekäigu juurest aeg tulla nende tehniliste üksikasjade juurde, mis reguleerivad praegu Eesti kodakondsust, ja mõelda, et andes ära mitte midagi, me saame selle eest väga palju vastu. Just nimelt sellise parandusettepanekuga olemegi teie ees.
See eelnõu puudutab tehniliselt kodakondsuse seaduse § 5 muutmist, maakeeli lahtiseletatuna puudutab see laste kodakondsust. Nagu te teate, saavad praegu Eesti kodakondsuseta inimeste lapsed Eesti kodakondsuse mitte sünniga, vaid naturalisatsiooni korras. Naturalisatsiooni korras kodakondsuse saamiseks on väga palju eeltingimusi. Sageli ei sõltu nende eeltingimuste täitmine mitte lapsest, vaid vanematest, see sõltub väga paljudest n-ö elulistest üksikasjadest, mida laps ei saa mõjutada. Samas tasub tsiteerida seda, mida ütleb lapse õiguste konventsiooni artikkel 7: "Laps registreeritakse kohe pärast sündi ning sünnihetkest peale on tal õigus nimele, õigus omandada kodakondsus ja võimaluse piires ka õigus tunda oma vanemaid ja olla nende poolt hooldatud." Me ei räägi täna sellest, et Eestis elab väga palju kodakondsuseta lapsi, kes, kui nad on saanud 12, 13 või 14 aastat vanaks, sõltuvad kodakondsuse saamisel ainult sellest, kui teadlikud on nende vanemad, milliseid sotsiaal-majanduslikke probleeme vanemad peavad lahendama, kui teadlikud nad on, kui kättesaadavad on neile Eesti riigi teenused, võib-olla ka Eesti inforuum. Aga nagu ma ettekannet alustades ütlesin, meie siin konkureerime praegu inimeste pärast.
Tekibki retooriline küsimus, mis võiks olla veel tõhusam kui kasvatada endale inimesi, kes saavad kodakondsuse sünniga. Inimesed, kes saavad Eesti kodakondsuse ehk n-ö riigi poolt äravalituse sünnihetkest, ei sõltu edaspidi ei oma õigustoimingutes ega muudes asjaajamistes, nagu siin öeldud, vanemate teadlikkusest ega kõigest muust. Jah, ühelt poolt võib öelda, et neid lapsi ei ole väga palju. See on tõsi, võib-olla mõni tuhat last aastas. Aga lapsi, kes Eestis kodakondsuse valivad, on kahtlemata rohkem kui mõni tuhat aastas, aga paraku valivad nad mõne teise riigi kodakondsuse. Ma arvan, et mitte ainult kevadel 2007 ja sellele järgnenud pingelistel kuudel, vaid iga päev me peaksime küsima, kas me programmeerime selliseid õiguslikke, emotsionaalseid, moraalseid lahendusi, mis sellist vastuseisu süvendavad, või on meie võimuses tõesti teha põhimõttelisi otsuseid ja muudatusi, mis selliseid pingeid leevendavad. "Meie" all pean ma silmas eesti rahvust, keda põhiseadus selles kontekstis eriliselt kaitseb. Põhiseadus küll kaitseb meid, aga ei kaitse meie ise, kui me oleme oma dogmades sedavõrd kinni, et me ei taha näha ega tunnistada neid arenguid, mis maailmas toimuvad, ja (see on peamine) ei taha nendele paindlikult reageerida.
Nii et, head kolleegid, selle eelnõu väljatöötamise on tinginud ka lapse õiguste konventsioon ehk kestev vastuolu Eesti võetud rahvusvaheliste kohustuste ja laste tegelike õiguste vahel. Ühtlasi on kõigi nende protsesside valguses ilmselge, et vead Eesti integratsioonipoliitikas vajavad kiiret ja otsustavat parandamist. Samuti näitavad mitme viimase aasta uuringud Eestile kätte väga tõsise probleemide ringi. Umbes kolmandik Eesti mitte-eestikeelsest elanikkonnast tunneb end siin teisejärgulisena ja tõrjutuna ning riigivõimu käitumist enda suhtes tajutakse vaenulikuna. Olgu öeldud, et seda ei saa hinnata meie nende eest, vaid sellisena hindavad need inimesed ise oma olukorda. Selles mõttes ei ole see vaidlustatav. Meie saame ainult teha samme, mis seda emotsionaalset kliimat ja keskkonda parandaksid ning näitaksid nendele inimestele, et nad on siia oodatud, siin vajatud ja et nad on siin lugupeetud.
Seega on ka see üks põhjus, miks me peaksime alustama kodakondsuse küsimuses just lastest ja lõpetama siin sündinud lastele, kelle vanemad elavad siin püsivalt, kuid kellel ei ole Eesti kodakondsust, lähiajaloost kaasatoodud probleemide lõputu ülekandmise ning vanemate ja riigi koormamise bürokraatlike toimingutega.
Olgu veel kord öeldud, et iga laps on Eesti jaoks oluline, iga kodanik on Eesti jaoks oluline, nagu ka iga rahulolev lapsevanem on Eesti jaoks oluline. Eelnõu algatajatena leiame, et on viimane aeg see välja öelda ja ka tegudes seda viivitamatult kinnitada. Võimalikult arvukas kodanikkond püsib rahvusgruppide vastastikusel lugupidamisel, see omakorda tagab inimestele võrdsed võimalused osaleda ühiskonnaelus ning selle tulemuseks on riigi sisejulgeoleku ja inimeste turvatunde kasv. Olgu öeldud, et see turvatunne ei kasva mitte kellegi ega millegi arvel, see kasvab eri rahvusgruppidel, st kõigil meil ühiselt.
Ehk siis veel kord: see on väike muudatus põhimõttes, mis ei too ei täna ega tulevikus Eesti riigile kaasa mitte mingisugust ohtu, kuid annab väga selge emotsionaalse signaali sellest, et Eesti on demokraatlik riik, on tänapäevane, paindlik ning valmis reageerima muutunud oludele ja paradigmadele. Me kõik väga armastame rääkida või vähemalt mõni meist armastab rääkida sellest, kui efektiivne peab olema majandus. Majandus ei saa olla efektiivsem, kui on inimesed. Veel kord: kui meil ei ole siin inimesi, siis ei ole meil siin ka efektiivseid inimesi. Kas me peamegi jääma mõtlema ainult selle peale, kuidas Eestist pärit talente (siinkohal ei ole ju enam vahet, mis rahvusest nad on või mis kodakondsus neil on) siia hiljem tagasi osta? Võib-olla oleks meil odavam, moraalsem ja õiglasem katsuda talente siin väärtustada, enne kui nad siit lahkuvad.
Seega palub Keskerakond seda eelnõu siin saalis toetada, sellega kaasa mõelda ja saada üle niisugusest pimedast poliitilisest väiklusest, mida on siin sageli ehk liiga palju. Nagu te mõistate, küsimus ei ole mitte valijagruppides, vaid küsimus on julgeolekus, n-ö moraalses ja emotsionaalses kliimas selles väikeses ja mitte maailma kõige parema kliimaga kohas. Siinkohal lõpetan oma ettekande. Palun teid toetada siin elavate kodakondsust mitteomavate vanemate lastele Eesti kodakondsuse andmist sünniga! Aitäh!