Infotund
Esimees T. Varek
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, austatud ministrid! Alustame tänast, kolmapäevast infotundi. Head kolleegid! Palun teeme kohaloleku kontrolli! Kohalolijaks registreerus 32 Riigikogu liiget, puudub 69. Tänases infotunnis osalevad justiitsminister Rein Lang, minister Paul-Eerik Rummo ja regionaalminister Jaan Õunapuu. Eelnevalt on seitse Riigikogu liiget registreerinud seitse teemat. Esimene küsimus on justiitsministrile. Palun, kolleeg Urmas Reinsalu!
U. Reinsalu
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Austatud härra justiitsminister! See küsimus, millega ma teie poole pöördun (võtke mind praeguses küsimuses kui meie vabadusvõitlejate organisatsioonide volimeest), puudutab Vabariigi Valitsuse positsiooni nii parlamendi menetluses oleva kahe fraktsiooni algatatud relvastatud vabadusvõitluse tunnustamise otsuse eelnõu suhtes kui ka ideed Vabariigi Valitsuse algatusel vabadusvõitluse määratlemise kohta. Vabadusvõitlejates on tekitanud muret (see võib olla eksitav tõlgendus, mida ma palun teil korrigeerida), et Vabariigi Valitsuse õigusliku skolastika järgi tuleks vabadusvõitluseks pidada ka Eesti kodanike tegevust Punaarmees võitluses Eesti territooriumil. Palun andke oma käsitlus, kas vabadusvõitlejad on asjast saanud aru õigesti või pigem eksitavalt!
Esimees T. Varek
Palun, härra justiitsminister!
R. Lang
Suur tänu! Hea küsija! Pigem on tegemist küll mingi arusaamatusega. Vastan kui mitte kellegi volitatud esindaja, vaid kui Rein Lang. Minu jaoks on vabadusvõitlejad eelkõige need isikud, kes 1944. aastal järgisid seadusliku Eesti riigivõimu esindaja professor Uluotsa üleskutset kaitsta Eesti riiki. Siit, ma arvan, võiksime alustada.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Urmas Reinsalu, täpsustav küsimus!
U. Reinsalu
Aitäh, härra justiitsminister! Ma loodan, et te esinete selles kõnetoolis siiski ka justiitsministri ameti täitjana, nagu kodukorraseadus ette näeb. Aga te rääkisite, et teie jaoks on nimetatud isikute ring vabadusvõitlejad. Selle arvamusega tahan ma tõesti ühineda. Seda arusaamatumaks jäävad teie korduvad valitsuse nimel tehtud avaldused, et mitte toetada parlamendi menetluses olevat eelnõu nende isikute ringi tunnustamise kohta. Valitsuse tehtud n-ö otsuse visandis või idees, tegelikult seda isikute ringi, keda teie nimetasite, käsitletud ei ole. Seal on näitena toodud ainult metsavendade rühm. Millisel kaalutlusel on valitsuse otsuse eskiisi seletuskirjast see isikutering, keda teie mainisite, välja jäänud?
R. Lang
Tänan väga! Ma loodan, et teie esitate ka küsimusi kui Riigikogu liige. Valitsuse esitatud eelnõu võimaldab tõepoolest tõlgendada isikute ringi, keda nimetatakse vabadusvõitlejateks, laiemalt. Põhimõtteliselt ei ole selles mitte midagi valet, sest lisaks minu nimetatud isikutele on osutanud okupatsioonivõimudele vastupanu näiteks metsavennad, mitmesugused organisatsioonid, seda ka nõukogude ajal ja ka Saksa okupatsiooni ajal 1940. aastatel. Minu meelest väärivad ka need isikud tunnustust.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kolleeg Urmas Reinsalu, teine täpsustav küsimus, palun!
U. Reinsalu
Aitäh! Enesestmõistetavalt väärivad need isikud tunnustust. Küsimus on selles, kas inimesed väärivad relvastatud vabadusvõitluses osalemise eest tunnustust ka niisugusel väga hägusaks muudetud moel, kus ajaloolisel kaalutlusel tunnustatakse sisuliselt peaaegu kogu ühiskonda. Aga minu küsimus on üks, see, mida ma esitasin teile esiteks, ja vastus sellele jäi mul kübeke märkamatuks. Kas selle otsuse eelnõu järgi, mida valitsus ette on valmistanud, loetakse vabadusvõitluseks ka Eesti kodanike tegevus Punaarmee väeosades Eesti territooriumil? Jah või ei.
R. Lang
Punaarmee väeosasid ei saa kindlasti käsitleda vabadusvõitlejate ühendustena.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Trivimi Velliste!
T. Velliste
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Kõnesolevas eelnõus on säte, mis räägib, et vabadusvõitlejad on ka need, kes võitlesid relvaga Saksa vägede vastu, need Eesti kodanikud, kes võitlesid Saksa vägede vastu. Meile teadaolevalt on neid ju kaks peamist kategooriat: laskurkorpuses ja hävituspataljonides olnud Eesti kodanikud. Ma jätan mainimata üksikud NKVD-sse kuulunud Eesti kodanikud. Minu küsimus on see: miks on see eelnõu sisse toonud sellise subjektiivse kriteeriumi, et kui inimene ise arvab, et ta võitles Eesti vabaduse eest, siis ta ongi vabadusvõitleja? Näiteks mõni hävituspataljonlane arvas, et kui ta mõne Eesti talu põlema paneb, siis ta võitleb sellega Eesti vabaduse eest, ja teie valitsus arvab samamoodi, et ta ongi vabadusvõitleja. Millest selline kontseptsioon alguse on saanud?
R. Lang
Tänan väga! See on väga hea, et te küsite hävituspataljonide kohta. Mina ei tea ainsatki hävituspataljoni kuulunud isikut, kes oleks hävituspataljoni koosseisus võidelnud Eesti Vabariigi eest. Kui teile on mõni selline isik teada, andke ka minule teada. Küll aga on mulle isiklikult teada isikuid, kes Punaarmee koosseisus oleva Eesti laskurkorpuse ridades võitlesid Eesti Vabariigi eest ja keda nende vaadete pärast ka represseeriti.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus selle teema kohta, palun, kolleeg Toomas Alatalu!
T. Alatalu
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud härra minister! Minu küsimus puudutab siin saalis arutatud ja ilmselt ka teil ministeeriumis arutatud probleemi, millist ajaperioodi siiski pidada, ütleme, metsavendluse perioodiks. Kui tuua paralleel, siis kui hiljuti kusagil Filipiinide saarel mõni Jaapani sõdur välja tuli, tõsi, viimane juhtum oli kümme aastat tagasi, siis teda ikkagi ei peetud sõduriks, sest ta ei allunud korraldusele sõjategevus lõpetada. Kas meil arvestatakse metsavendluse perioodi puhul ka mitmeid amnestiaid, mis vahepeal välja kuulutati, ja pannakse piir umbes aastasse 1953, 1956 jne?
R. Lang
Suur tänu! See on üldiselt võrdlemisi lõputu teema. Minu käsitluses väärivad tunnustust kõik inimesed, kes on võidelnud Eesti Vabariigi eest, sealhulgas relvastatult, kui nad on võidelnud okupatsioonivõimude vastu. Lõplikult lõppes ju okupatsioon Eesti Vabariigis alles siis, kui venelased oma viimased väeosad Venemaa ja Eesti vahel sõlmitud lepingu alusel Eestist välja viisid. Ka selle üle võib vaielda, kas 1991. aasta augustist kuni nende väeosade väljaviimiseni oli tegemist osalise okupatsiooniga või mitte. Ma toon teile ühe näite. Iiri Vabastusarmee mõned võitlejad ei pidanud ennast 1970. ja 1980. aastatel mitte eraisikuteks, vaid sõjaväelasteks, ja saavutasid ka Põhja-Iirimaal oma seisukoha teatavat tunnustamist. See on kindlasti ka rahvusvahelise õiguse seisukohast oluline küsimus, mille te püstitasite. Nii et ma ei julge teile küll öelda, kust algab ja kus lõpeb see piir, millal võib arvestada inimese panust vabadusvõitlejana. Isiklik seisukoht on mul see, et kuni okupatsiooni lõpuni Eesti Vabariigi territooriumil.
Esimees T. Varek
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra ministrile. Palun, kolleeg Trivimi Velliste!
T. Velliste
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Eesti Vabadussõjast on mööda läinud rohkem kui 86 aastat ja peaaegu niisama kaua on Eestis arutletud selle üle, et Eesti pealinna tuleks rajada üleriigiline Vabadussõja mälestussammas, selline, nagu on olemas lätlastel Riia südalinnas. Teie juhtimisel said Riigikogus esindatud erakonnad hakkama suursaavutusega. Nimelt jõuti kokkuleppele milleski väga olulises. Jõuti kokkuleppele, et Tallinna Vabaduse väljaku piirkonda tuleb rajada Eesti Vabadussõja võidu sammas. Ma küsin teie käest, härra minister: millisel määral käivad praegu Eesti Vabariik ja Tallinna linn ühte ja sama jalga? Kas see sammas, mille rajamise otsusele see kuue erakonna komisjon ühiselt jõudis, tõesti ka kerkib Eesti Vabariigi 90. aastapäevaks, nagu lootus oli?
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, härra minister!
P.-E. Rummo
Suur aitäh küsimuse eest! Tõepoolest, minu ülesanded seoses vabadussambaga olid seotud võimalikult suure konsensuse saavutamisega parlamendierakondade vahel selle samba tähendussisu ja asukoha suhtes. Nagu lugupeetud küsija ka ise nimetas, täielikku konsensust ei saavutatud, aga enamik Riigikogus esindatud erakondi oli arvamusel, et kõnealuse sambaga peaks tähistatama Eesti rahva ja riigi ajaloolist võitu Vabadussõjas ning tema asukoht peaks olema Tallinnas Vabaduse väljakul. Selle piisavalt ühise seisukoha alusel võttis Riigikogu möödunud aasta märtsis vastu teile kindlasti hästi teada oleva otsuse, mille otsustav osa ütleb muu hulgas, et Vabariigi Valitsusele tehakse ettepanek korraldada koostöös Tallinnaga Vabadussõja võidu samba püstitamine ning tagada rahastamine. 2006. aasta kevadel andis peaminister Andrus Ansip suulise korralduse kaitseministrile koordineerida Vabadussõja ausamba rajamist. Sellele järgnes ümarlaua moodustamine kaitseministri poolt, sinna kuuluvad mitmete vabadusvõitlejate organisatsioonide esindajad, samamoodi Tallinna Linnaplaneerimise Ameti esindajad ja peaministri büroo esindaja. Selle ümarlaua kahe koosoleku tulemusena on valminud vabadussamba statuut, mis esitatakse valitsuskabinetile mulle teadaolevalt 22. juunil. Seejärel, kui kabinet on selle heaks kiitnud, on järgmine samm, et see esitatakse Tallinna Linnavalitsusele. Seejärel saab Tallinna linn alustada detailplaneeringut, mille järel omakorda kuulutatakse välja konkurss. 2008. aastaks, vabariigi ümmarguseks aastapäevaks, on kõikide asjaosaliste veendumuse ...
Esimees T. Varek
Aeg!
P.-E. Rummo
... kohaselt samba püstitamine võimalik.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Trivimi Velliste, täpsustav küsimus!
T. Velliste
Aitäh, härra esimees! Aitäh, härra minister, selle vastuse eest! Kas teie hinnangul näeb see statuut tõepoolest ette vabadussammast või ausammast, mis on pühendatud Eesti Vabadussõjale, mis toimus aastatel 1918-1920, ja mitte üldisele vabadusvõitlusele, mitte sellele, et me laulsime ennast vabaks, ja hoidku jumal veel selle eest, et nendele võitlejatele, kes arvasid, et nad võitlesid Eesti vabaduse eest, kellest me rääkisime siin eelmise küsimusega seoses? Minu küsimuse mõte on see, kas see ausammas tuleb tõepoolest Eesti Vabadussõja mälestuseks, Vabadussõja, mis toimus aastatel 1918-1920.
P.-E. Rummo
Aitäh! Mulle teadaolevalt see statuut, mida ma nimetasin ja mis ei ole veel ametlikult kinnitatud, annab sellele vabadussambale kõik need tunnused, mida te nimetasite, ega laienda neid. Üheks õiguslikuks aluseks sellele statuudile järgnevale tegevusele on seesama Riigikogu otsus möödunud aasta märtsist. Kindlasti ei saa sellest kõrvale kalduda.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kolm viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Urmas Reinsalu!
U. Reinsalu
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Austatud härra minister Rummo! Ma esitan selle küsimuse mõnes mõttes jällegi ühenduse Memento nimel, olen jälle volimees, mis heas justiitsministris veidike ärevust põhjustas. Küsimus puudutab valitsuskoalitsiooni positsioone eelmisel sügisel riigieelarve menetlemise ajal mitte toetada Memento algatust kommunismiohvrite mälestussamba püstitamiseks. See läheb ka ausammaste teema alla. Me rääkisime Vabadussõja võidu sambast. Loogiline on, et ka ohvritele on ülemaaline mälestussammas püstitatud, ja kommunismiohvrite mälestussamba rajamiseks Memento ettepaneku tegi. See siin parlamendisaalis koalitsiooni otsusel toetust ei leidnud. Mida Memento inimestele öelda? Läheneb ka leinapäev. Mis oli see moraalne kaalutlus, miks valitsus ja valitsuskoalitsioon ei pidanud seda ausamba algatuse toetamist riigieelarvest võimalikuks?
P.-E. Rummo
Aitäh! Kahjuks ei ole ma ette valmistatud sellele küsimusele vastamiseks. Ma tulin siia teadmisega, et küsimus puudutab Vabadussõja võidu sammast. Kindlasti on vaja edasi liikuda ka kommunismiohvrite memoriaali loomise suunas.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud härra minister! Ma tahan anda võimaluse teile kui ministrile, kes on palju tegelnud ja pidanud oma kohustuste tõttu tegelema nii monumentide, ausammaste kui ka eri poolel võidelnud meeste küsimusega, anda oma poliitiline ja sisuline hinnang vabadusvõitluse olemusele. Kas te põhimõtteliselt isiklikult poliitikuna, ministrina jagate seda seisukohta, mida eelmisel nädalal Vabariigi Valitsus toetas, kaitseminister Ligi algatust vabadusvõitluse olulise laiendamise teemal, või olete te eriarvamusel Eesti vabadusvõitluse olemuse ja eesmärkide suhtes?
P.-E. Rummo
Aitäh! Tegemist on Vabariigi Valitsuse esitatud eelnõuga, mille Riigikogule edasiandmise arutlusel ei olnud ühegi Vabariigi Valitsuse liikme poolt vastuseisu ega eriarvamusele jäämist, ka mitte minu poolt. Ma päris ei nõustu hinnanguga, et tegemist on vabadusvõitluse mõiste laiendamisega.
Esimees T. Varek
Viimane kohapeal registreeritud küsimus selle teema kohta, palun, kolleeg Juhan Parts!
J. Parts
Aitäh! Härra minister! Eelmises valitsuses, kui te hakkasite vabadussamba püstitamise eest vastutama, hakkas asi ka natukene nihkuma. Nüüd ma kuulsin, et te olete muutnud vastutusala ja selle eest vastutab valitsuses kaitseminister. Lihtsalt küsimusena: mis kaalutlustel selline vangerdus toimus? Kui aeg võimaldab, siis võib-olla annate ülevaate, kui te olete informeeritud, kuidas praegu areneb koostöö Tallinnaga selle vabadussamba püstitamisel.
P.-E. Rummo
Aitäh! Küsimuse teisele poolele ma tegelikult härra Vellistele vastates vastasin. Selles ümarlauas, kes kaitseministri koordineerimisel töötab välja või on tegelikult juba välja töötanud Vabadussõja võidu samba statuudi, on esindatud ka Tallinn. Mulle teadaolevalt on koostöö kulgenud hästi ja korralikult ning statuudi sõnastamiseni on jõutud töö algusest peale väga kiiresti. Mis puudutab selle ülesande edasiandmist peaministri poolt minult kaitseministrile, siis pean ma seda igati loogiliseks sammuks, kuna tegemist on sõjalise võidu auks püstitatava sambaga, mis sisuliselt sobib nimelt kaitseministri tegevusalasse.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra minister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra regionaalministrile. Palun, kolleeg Jarno Laur!
J. Laur
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud minister Õunapuu! Oma käskkirjaga 20. aprillist s.a olete te loonud pretsedendi. Pretsedendi selles mõttes, et määranud ühe Harju maakonda kuuluva omavalitsuse üle järelevalvet pidama Lääne-Viru maavanema. Olge nii kena ja selgitage meile, palun, selle otsuse õiguslikke aluseid ja neid asjaolusid, kuidas selline käskkiri sündis.
Esimees T. Varek
Palun, härra regionaalminister!
J. Õunapuu
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Head Riigikogu liikmed ja küsija! Ma pean tausta täpsemalt lahti rääkides tulema selle aasta alguse juurde. Nimelt, 23. veebruaril pöördus Harju maavanem Värner Lootsmann minu poole seoses maavanema järelevalvega Loksa Linnavolikogu ja Loksa Linnavalitsuse üksikaktide üle ning sellest tulenevalt võimaliku pädevuskonfliktiga nimetatud küsimuses, mille kohaselt tuleb järelevalvemenetluse erapooletuse ja seaduslikkuse tagamiseks anda maavanema järelevalvematerjalid menetluse edasiseks teostamiseks üle organile, kelle järelevalvetoimingutes on huvide konflikti esinemise võimalus välistatud. Siseministeerium on Harju maavanemale märtsis saadetud kirjas leidnud, et maavanem Lootsmanni poolt riikliku järelevalve pidamine Loksa Linnavolikogu ja Loksa Linnavalitsuse üksikaktide üle, mille vastuvõtmisel Värner Lootsmann Loksa Linnavolikogu liikmena on osalenud ja millele ta volikogu esimehena on andnud allkirja või mis on puudutanud tema abikaasat Helle Lootsmanni, on vaadeldav, tuginedes korruptsioonivastase seaduse §-s 25 sätestatule, võimaliku huvide konfliktina. Vabariigi Valitsuse seadusest tulenevalt on maavanemal üldnormina õigus pidada järelevalvet selle maakonna kohalike omavalitsusüksuste volikogu ja valitsuse üksikaktide seaduslikkuse üle. Käesoleva küsimuse lahendamisel tuli aga lähtuda korruptsioonivastasest seadusest kui eriseadusest ja seda kohaldati koos Vabariigi Valitsuse seadusega. See on alus.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Jarno Laur, täpsustav küsimus!
J. Laur
Aitäh! Härra minister! Ma lihtsalt märkusena ütlen, et te olete andnud ka ühe määruse, mis reguleerib maavanema ajutist asendamist. Selle kohaselt saab maavanemat asendama määrata ainult maasekretäri või maavalitsuse osakonnajuhataja. Kui te seda määrust ei ole vahepeal muutnud, siis ilmselt päris korrektne selline käskkiri ei olnud. Aga ma tulen selle Värner Lootsmanni taotluse juurde. Oma käskkirjas te tõepoolest viitate korruptsioonivastase seaduse §-le 25, mis räägib majanduslike huvide konfliktist. Kui Värner Lootsmann leiab, et tal praegu järelevalvet pidades võib tekkida sellise konflikti oht, millest ta teid korrektselt teavitas, aga samal ajal ise, olles volikogu liige ja volikogu esimees, ei taandanud ta ennast nende küsimuste otsustamiselt, siis kas te peate tema tegevust praegu korruptsioonivastase seadusega kooskõlas mitteolevaks?
J. Õunapuu
Aitäh! Mina saan lähtuda sellest, mis puudutab neid järelevalvenõudeid, mis on tulnud Loksa Linnavolikogu poolt. Saan ka nimetada, et kui ametniku huvid on majanduslikku laadi, siis tuleb korruptsioonivastase seaduse § 25 kohaselt ametnik taandada. Ametiisiku taandamisega välditakse kõige otsesemalt olukordi, kus ametiisik on samal ajal nii otsuse tegija kui ka otsusest mõjutatud isik. Kuna maavalitsused on Vabariigi Valitsuse seaduse § 66 lõike 3 kohaselt Siseministeeriumi valitsemisalas, siis korruptsioonivastase seaduse mõttes on selliseks vahetuks ülemuseks regionaalminister, kes tulenevalt korruptsioonivastase seaduse § 25 lõikest 3 on kohustatud määrama otsuse tegemiseks teise ametiisiku. Selle teise ametiisiku määramine minu käskkirjaga ongi Lääne-Viru maavanema Urmas Tamme isikus korraldatud. Kuna on tegemist oktoobrist 2002 kuni oktoobrini 2005 härra Lootsmanni tegevusega Loksa Linnavolikogus, siis sain mina küll rohkem lähtuda korruptsiooniohtliku olukorra ennetamisest kui sellest, kas see säte, mis kõigi eelduste kohaselt kindlasti vajab juriidilist analüüsi, on hetkel nii oluline. Eks see ole kohtu otsustada, kui see niikaugele jõuab.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Jarno Laur, teine täpsustav küsimus!
J. Laur
Aitäh! Lugupeetud minister! Ma alustan selle loo moraalist, mis võiks olla, et maavanemaks ei ole mõtet omavalitsuste arvamust kuulamata määrata inimesi, kes pärast ei suuda oma ülesandeid täita. Aga küsimus, mis ma tahan teile esitada, on see. Värner Lootsmann informeeris teid huvide konfliktist, nii nagu teie viidatud korruptsioonivastase seaduse § 25 ette näeb. Millised tema või tema lähisugulaste majandushuvid satuvad konflikti või milles see konflikt seisneb? Me räägime ju majandushuvidest.
J. Õunapuu
Aitäh! Ma määrasin Lääne-Viru maavanema järelevalve teostajaks tulenevalt Harju maavanema härra Lootsmanni enda kirjast. Just sellepärast alustasin ma ka vastamist Lootsmanni saadetud pöördumisest. Ma tean, et ka Loksa Linnavolikogu saatis maikuus Vabariigi Valitsusele kirja, kus märgitakse, et seadus ei näe ette, et maavanemal oleks õigus anda oma õigused üle teise piirkonna maavanemale. Mina väidan, et nimetatud väide ei ole õige. Vabariigi Valitsuse seadust on rakendatud koostoimes korruptsioonivastase seadusega ning volituse Loksa Linnavolikogu ja Loksa Linnavalitsuse üksikaktide järelevalve teostamiseks andis regionaalminister juba eelnevalt nimetatud korruptsioonivastase seaduse § 25 lõigete 2 ja 3 alusel koostoimes Vabariigi Valitsuse seaduse vastavate sätetega ehk siis õiguslikul alusel. Ma tean, et õiguslik analüüs selles küsimuses on praegu Riigikantseleis tegemisel. Loodan, et lähematel päevadel sealt vastus tuleb.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust selle teema kohta. Palun, kolleeg Urmas Reinsalu!
U. Reinsalu
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Austatud regionaalminister! Mul on teist siiralt kahju, härra peaminister peaks teile tervist kahjustava töö eest piima välja kirjutama. Küll on häda nende maavanemate paikasaamisega ja kui nad paigas on, siis teevad nad veel hullemaid tükke, kui oleks võinud arvata. Küsimus, mis puudutab omavalitsuse järelevalvet Saaremaal ehk Saare maavanema probleemi. Ma loen lehti ja vaatan, mis toimub. Nagu ma olen aru saanud, tegi Reformierakond ettepaneku Raivo Kallasele, kuid siis kirjutasid inimesed n-ö signaale, vana aja kõnepruugis, Jaanus Tamkivile, kes praegu on Reformierakonna fraktsiooni esimees, kes avaldas füüsikaseaduste tähenduses survet härra Kallasele, et ta tõmbuks tagasi. Ja härra Kallas tõmbus nõnda kõvasti tagasi, et astus lausa Reformierakonnast välja. Mis üldse toimub, härra Õunapuu? Regionaalministrina on ju tegelikult teil jäme ots kõrgemate riigiametnike regionaaltasemel paikapanemiseks. Käib niisugune trall, tants ja tagaajamine, millest, ma arvan, ei saa aru enam ka parlamendiliikmed, ammugi mitte avalikkus. Andke rahvale veidikene aru selle koha pealt.
J. Õunapuu
Aitäh! Hea küsija! Mis trall ja tagaajamine siin ikka käib! Tegemist on valitsuse poolt ametisse määratud ametiisikuga, kellel on vaja ametisse saamiseks koalitsiooni heakskiitu. Eks sellepärast need läbirääkimised ja vaidlused ühe või teise persooni üle, jah, pean seda tunnistama, on olnud päris pikkade aastate jooksul. Tuletan meelde eelmist valitsuskoosseisu, mis ka ei saa sellest pahest kõrvale jääda, kui tagasi vaadata. Ma loodan, et lähema kuu jooksul saame viimase, Saare maavanema ametlikult ametisse.
Esimees T. Varek
Selle teema kohta viimane küsimus, palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud Riigikogu esimees! Hea regionaalminister! Kui me vaatame kohaliku omavalitsuse korralduse seadust, siis näeme, et maavanem on tõepoolest kohustatud pidama järelevalvet kohaliku omavalitsuse õigusaktide üle, kuid on teada mitmeid juhtumeid, kus maavanema käed on jäänud lühikeseks. Ta saadab kohaliku omavalitsuse volikogule ebaseadusliku otsuse tühistamiseks, kuid, ja nüüd kolm punkti, volikogu ei pruugi seda tühistada. On olnud ka juhtumeid, näiteks Pärnu maakonnas, kus nii ongi jäänud. Mis te arvate, mis tuleks edaspidi ette võtta, et järelevalvel ka mingisugune efekt ja mõju oleks?
J. Õunapuu
Aitäh! Tänasel päeval on need võimalused ju täiesti olemas. Vastavalt Vabariigi Valitsuse seaduse § 85 lõikele 4, mille kohaselt, kui maavanem leiab, et kohaliku omavalitsuse volikogu või valitsuse üksikakt kas täielikult või osaliselt ei vasta põhiseadusele, seadusele või seaduse alusel antud muule õigusaktile, võib ta esitada kirjaliku ettepaneku viia üksikakt või selle säte 15 päeva jooksul põhiseaduse, seaduse või muu õigusaktiga vastavusse. Kui volikogu ei ole 15 päeva jooksul pärast maavanema kirjalikku ettepanekut seda õigusakti kooskõlla viinud või on keeldunud seda tegemast, pöördub maavanem halduskohtumenetluse seadustikus ettenähtud korras protestiga halduskohtusse. Seda on ka tehtud. Ma võtsin täna hommikul välja andmed. Maavalitsustel on olnud 313 järelevalvemenetlust. Nendest suur enamik on isiku avalduse alusel alustatud järelevalvemenetlused ja 30 juhul on läbi vaadatud Riigi Maa-ameti taotlusel, 17 juhtu on olnud maavanema enda initsiatiivil. Lisaks sellele on maavanemal õigus pidada toimingujärelevalvet maa- ja omandireformi läbiviimisel. Selles osas on minu meelest kõige intensiivsem töö küll möödas, aga vaidlused on kindlasti ka veel ees.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra regionaalminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra justiitsministrile. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud minister! Te alustasite oma ametiaega eelmisel aastal, defineerides ühe oma peamise eesmärgina vähendada vangide arvu. Käisite välja mõtte võrdlemisi lühikese aja jooksul vabastada kuni 1000 vangi. Viimase aasta jooksul on juurde tulnud veel mitmeid n-ö kõlavaid ideid. Esimest kuulsime me mõni aeg tagasi. Valitsusel ja teil on eesmärk viia enne tähtaega vabastatavate vangide arv kuni 80%-ni kõikide kinnipeetavate arvust. Lisaks on valitsusel kavas anda võimalus kodakondsuse taotlemiseks neile kinnipeetavatele, kes on korduvalt pannud toime tahtlikke kuritegusid. Minu esimene küsimus: kas teil või valitsusel on veel plaanis selliseid n-ö kaalukaid ideid ja millal on oodata järgnevate mõttekeste ja plaanide väljakäimist avalikkusele?
Esimees T. Varek
Palun, härra justiitsminister!
R. Lang
Suur tänu! Härra Vaher! Ma pean kahjuks tõdema, et te olete väga kehvasti informeeritud. Esiteks ei kuulutanud ma kindlasti mingisuguse peaeesmärgina välja vangide arvu vähendamist. Veel kaugemal on minu tegelikest soovidest teie poolt minule inkrimineeritud soov vabastada lühikese aja jooksul 1000 vangi. See viitab teie täielikule informeerimatusele. Ma olen rääkinud täiesti vastupidist: mingisugust amnestiat ei ole Eesti valitsusel plaanis isegi mitte arutada. Me oleme rääkinud tõsiselt sellest, et meil on tarvis saavutada olukord, kus Eesti vanglatesse ei tule enam peale kriminaalset kontingenti, keda me peame vangistuses hoidma. Nii et olen veel kord sunnitud ütlema, et teie informeerituse tase on väga nõrk. Teie kolmas väga tähelepanuväärne süüdistus oli, et valitsus kavatseb hakata andma kodakondsust korduvalt kuritegusid toime pannud isikutele. Minule jääb küll täiesti arusaamatuks, kust kohast te selle olete võtnud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher, täpsustav küsimus!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Kahetsusväärselt või õnneks ei ole ma ainuke inimene, kes on valitsuse ja Justiitsministeeriumi tegevusest aru saanud just nende kategooriate kaudu. Teie viimases intervjuus, online-intervjuus Postimehele, küsis üsna märgatav hulk inimesi just nimelt sedasama küsimust, mis põhjusel on niivõrd suurt tähelepanu pööratud kinnipeetavate vabastamisele ja nende arvu vähendamisele, aga võrdlemisi vähe tegeldakse muude oluliste turvalisuse ja kriminaalpoliitika küsimustega. Ma siiski kordan küsimust: kas valitsuse või teie poolt on veel oodata kinnipeetavaid puudutavaid algatusi, seadusmuudatusi, eelnõusid, mis eelkõige puudutavad seda teesi, et Eestis on kinnipeetavaid liiga palju ja võrdlemisi lühikese aja jooksul tuleks kinnipeetavate arvu vähendada ja teha seda jõuliste sammudega?
R. Lang
Sellele küsimusele, hea küsija, saab vastata väga lihtsalt: kahtlemata on tulemas selliseid eelnõusid. Kõige lähemal ajal jõuab, õigemini, on juba jõudnud õiguskomisjoni lauale, mille liige te olete, elektroonilist järelevalvet kehtestav seaduseelnõu. Järgmine vangistusseaduse eelnõu on parlamendi poole teel. Kindlasti tuleb neid eelnõusid hulgaliselt, sest olukord, kus Eesti Vabariigis on kõige rohkem vangis istuvaid inimesi, võrreldes ühiskonnaliikmete arvuga, on täiesti lubamatu. Me juhime Euroopa Liidus seda edetabelit uhkes üksinduses. Kui teie peate seda normaalseks, siis on see teie poliitiline kreedo. Mina seda normaalseks ei pea.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher, teine täpsustav küsimus!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Hea, et me tulime nüüd vangide arvu juurde. Te olete tõesti välja toonud Eesti vangide suhtarvu suuruse Euroopa teiste riikidega võrreldes. Sotsioloogid on siin aga osutanud olulistele tähelepanekutele, mis puudutavad Eesti omapära. Nimelt, 1980. aastate alguses hüppeliselt kasvanud n-ö mittepõlisrahva sisseränne on nende hinnangul olnud vangide suure arvu põhjuseks. Euroopa uuringud on näidanud sedagi, et see on toonud ka mitmes teises Euroopa riigis kaasa kuritegevuse kasvu ja selle kaudu kinnipeetavate arvu kasvu. Lisaks on Eesti vanglates märkimisväärne hulk nõukogude pärandit. Tundub, et teie võlurohi selle probleemi lahendamiseks on kinnipeetavate vabastamine. Mul on küsimus: kas te olete endiselt seisukohal, et see on põhiline Eesti turvalisuse küsimus, või on teil siiski plaanis ka näiteks kuriteoennetuse osas lisasamme, mida viimasel ajal ei ole olnud võimalik täheldada?
R. Lang
Tänan väga! See küsimus kõlas umbes nii, et ise küsin, ise vastan. Ma kordan, juhuks kui keegi ei kuulnud. Kindlasti ei ole kinnipeetavate hulga vähendamine vanglates eesmärk omaette. Eesmärk omaette, mida ma just kaks minutit tagasi ütlesin, on tekitada olukord, kus enam ei tuleks vanglasse peale uut kriminaalset põlvkonda. See on seotud just nimelt kuriteoennetusega, millega Justiitsministeerium kogu aeg ja pidevalt tegeleb, soovides seda tegevust Eestis ümber korraldada. Loodetavasti jõuab parlamenti sel sügisel uus korrakaitseseadus, kus sellele on pühendatud terve peatükk.
Esimees T. Varek
Aitäh! Üks kohapeal registreeritud küsimus, palun, kolleeg Urmas Reinsalu!
U. Reinsalu
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Austatud härra justiitsminister! Kasutan mõnuga oma õigust sõnavabadusele, niikaua kuni seda veel jagub. Alul repliik selle loogika kohta, et kui vangide arv on väike, siis on kuritegevus ühiskonnas väiksem, mida võiks utreerida nõnda, et vangide arvu nullini viimisel saavutame ka kuritegevuse lõpu. Aga jätame niisugused kaheldava väärtusega analüüsid rohkem huumorilehekülgedele. Probleem on tõsises ja praktilises probleemis, mille üle me oleme siin juba vist ligi aasta debateerinud. Küsimus on selles, et kui tõsised isikuvastased kuriteod toime pannud inimene vabaneb vangistusest ja talle ei ole eelnevalt kohaldatud kriminaalhooldust, kuna tema ülalpidamine on nii kehv olnud või ta ei vasta õigusnõuetele, siis kas mingil moel on võimalik talle teatud hooldust või täiendavat järelevalvet kohaldada pärast vanglast vabanemist. Me teame, et sellega on probleeme, kui isiku retsidiivsusaste on niivõrd kõrgeks tõusnud, kahtlemata ka seoses pikaajalise vangistusega.
R. Lang
Tänan väga! Tõepoolest, see on probleem, et nende suhtes, kes lõpetavad oma vanglakarjääri kas alaliselt või ajutiselt, tähtajaliselt, riik praegu mingisugust hooldust ega järelevalvet kehtestada ei saa. Kui kinnipeetav vabaneb kas või kuu aega varem, siis on võimalik ta aastaks suunata kriminaalhoolduse järelevalve alla, mis minu arvates on väga mõistlik. Selles suhtes, ma kujutan ette, võiksid olukorda parandada ka need eelnõud, mis kas juba on õiguskomisjoni laudadel või kohe jõuavad sinna. Te võiksite härra Vaheri käest küsida, kuidas nende menetlemine hakkab edenema.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra justiitsminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on samuti härra justiitsministrile. Palun, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Härra minister! Jätkan vanglate teemal. Sisejulgeolekuvaldkonna palgateema on olnud üleval juba pikka aega. 1. jaanuarist loodetavasti tõusevad tuletõrjujate ja politseinike alampalgad. Vanglatöötajate alampalk on endiselt 3600 krooni. Härra minister! Milliseks kujuneb teie haldusalas olevate vanglatöötajate alampalk järgmise aasta 1. jaanuarist?
Esimees T. Varek
Palun, härra justiitsminister!
R. Lang
Tänan väga! Jällegi olen sunnitud kahjuks tõdema, et parlamendiliikmed ei ole mitte väga täpselt informeeritud. Praegu on vanglaametniku madalaimale ametiastmele vastav palgamäär 4100 krooni, mis loomulikult, anname tõele au, väga palju sellest teie nimetatud summast ei erine. Meie ei poolda ametiastmetele vastavate palgamäärade hüppelist tõstmist, vaid me pooldame diferentseeritumat lähenemist, ehk tõsta tuleks rohkem nende vanglaametnike töötasu, kes, esiteks, on erialase haridusega, teiseks, on teenistuses suures vanglas, kus kinnipeetavaid on igal juhul üle 300 inimese, või on teenistuses vanglas, mis asub tööhõive poolest keerulises piirkonnas, eelkõige Harjumaal. Milline hakkab olema järgmisel aastal täpselt samal ajal vanglaametnike keskmine töötasu? Loomulikult ei saa ma seda teile kinnitada, sest riigieelarve võtab lõppastmes vastu Riigikogu. Aga praegu on järgmise aasta eelarve projektis vanglaametnike töötasu märkimisväärseks tõstmiseks vahendid kirjas. Ma ise pean seda väga oluliseks, sest sisejulgeolekut tuleb igal juhul arendada kompleksselt. Muidu on tegemist omamoodi ühendatud anumate sündroomiga. Kui tõsta hüppeliselt politseinike palka, siis tühjenevad vanglad kvalifitseeritud töötajatest või, vastupidi, kui tõsta hüppeliselt vanglaametnike palka, siis algab ajude ja töökäte äravool politseist.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Kadi Pärnits, täpsustav küsimus!
K. Pärnits
Aitäh! Kahtlemata on lisatasud olulised, inimestele tuleb maksta sõltuvalt nende haridusest ja sõltuvalt töö raskusest või intensiivsusest. Aga mul on väga kahju, et te ei vastanud minu küsimusele, milliseks te järgmisel aastal planeerite vanglatöötajate alampalga suurust. Kui see tõesti niimoodi on, et vanglatöötajate alampalk jääb 4100 kroonile, võrreldes päästjate või politsei alampalgaga, mis on 7500 krooni, siis on siin küll ilmne ebaõigus ja ebaõiglus teie poolt planeeritav. Ma küsin ka vahendite kohta. Me teame, et pääste- ja politseivaldkonnale küsitakse juba lisaeelarvest palgatõusuks raha juurde. Kui palju te selle aasta lisaeelarvest vanglatöötajatele lisapalgaraha küsite?
R. Lang
Tänan väga! Kindlasti ei jää kõige madalamale ametiastmele vastav palgamäär 4100 kroonile. Aga ma kordan veel üks kord: diferentseerimises peitub tegelikult ikkagi selle süsteemi efektiivsus. Justiitsministeerium on taotlenud käesoleva aasta lisaeelarvest lisaraha, et tõsta vanglaametnike palka sünkroonis päästjate ja politseiametnike palgaga.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Ma kasutan võimalust küsida sisejulgeoleku palkade kohta üldisemalt ja samas spetsiifilisemalt. Küsimus puudutab politseiuurijaid. Kindlasti olete siseministriga arutanud ka seda probleemi, mis aastaid on Eesti sisejulgeolekus olnud, et n-ö sisulised, nagu teie ütlete, tegijad või ajud kriminaaluurijate näol, kes uurivad eelkõige raskeid narko- ja korruptsioonikuritegusid, on võrreldes teiste ametnikega, ka patrullametnikega, selgelt alamakstud. Milline on edasiminek? Valitsus on seda kindlasti arutanud. Milline on edasiminek järgmisel aastal selles valdkonnas ja kui suurt palgatõusu võiksid näiteks raskete narko- ja korruptsioonikuritegude uurijad oodata? Kas on ka võimalik motiveerida neid niimoodi, et see n-ö äravool ja ärajooks nendest valdkondadest, politseivaldkondadest, peatub?
R. Lang
Tänan väga! Nii Riigikogu liikmena kui ka endise valitsusliikmena olete te loodetavasti informeeritud, et politseiuurijad ei kuulu justiitsministri haldusalasse. Aga kui te küsite, kas ma olen seda siseministriga arutanud, siis vastus on jaatav.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus selle teema kohta, palun, kolleeg Urmas Reinsalu!
U. Reinsalu
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Austatud härra minister! Vangid seostuvad vanglaametnikega umbes samamoodi, nagu käivad kokku päike ja kuu. Ma kahjuks ei saanud osaleda teie korraldatud ümarlaual vangidele valimisõiguse andmise teemal. Aga võib-olla tuli seal teemaks ka see, mis puudutab Justiitsministeeriumi asekantsleri ideed või algatust või initsiatiivi või tutvustust, mis leidis meedias käsitlemist, vangidele stipendiumi maksmiseks, vist summas 750-1500 krooni kuus, kui nad omandavad haridust. Kas selleteemaline initsiatiiv on planeeritud ka ühe eelistusena järgmise aasta riigieelarvesse või on see alles lihtsalt poliitilise või karistuspoliitilise arutelu faasis?
R. Lang
Tänan väga! Idee motiveerida kinnipeetavaid omandama kas või mingisugust haridust sel ajal, kui nad viibivad vanglas, ei ole mingil juhul uus idee. Mina pean seda väga perspektiivseks ideeks ja see on ka vangistusseaduse eelnõus ära toodud. See eelnõu peaks jõudma kõige lähemal ajal parlamenti. See võimaldab õiguskomisjonil selle teema üle edasi debateerida. Mul on ka siiralt kahju, et te ei saanud osaleda sellel üritusel, mis puudutab õiguskantsleri initsiatiivi, et vanglas kinnipeetavatel süüdimõistetutel peaks olema valimisõigus. Aga ma tean, et õiguskantsler on pöördunud teie kui põhiseaduskomisjoni esimehe poole ettepanekuga see karjuv ebaõiglus lõpetada.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra justiitsminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on samuti härra justiitsministrile. Palun, kolleeg Avo Üprus!
A. Üprus
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Äsja tutvustati korruptsioonivastase seaduse kohaldamise erikomisjonis uut korruptsioonivastase seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seaduse eelnõu. Ministeeriumist olid kohal teie nõunik ja kaks juhtspetsialisti, kes kõnelesid meile deklarantide ringi vähendamisest, järeldeklareerimise kaotamisest pärast ametikohalt lahkumist ja veel mõnest nüansist selle seadusega seoses. Minu küsimus on: kas deklarantide arvu niisugune vähendamine umbes 30 000 deklarandilt umbes 500-le on läbi mõeldud ja põhjendatud ja kui, siis millega põhjendatud?
Esimees T. Varek
Palun, härra justiitsminister!
R. Lang
Tänan väga! See on väga hea küsimus. Tõepoolest, Justiitsministeerium on juba esinenud initsiatiiviga põhjalikult muuta majanduslike huvide deklaratsioonide esitamise korda, samuti ka nende deklaratsioonide vormi. Justiitsministeerium on veendumusel, et praegune majanduslike huvide deklaratsiooni vorm tegelikult ei võimalda deklarandi majanduslikest huvidest aru saada. Seda sisu tuleb radikaalselt muuta. Näiteks ei ole deklarant praegu üldse kohustatud deklareerima väljaspool Eestit asuvat vara või vara, mis on aastas tema kasutuses näiteks rohkem kui poole aasta ulatuses. Mis puudutab deklarantide ringi vähendamist, siis jah, me oleme seda meelt, et seda ringi tuleks otsustavalt koomale tõmmata, sest selle uue vormi järgsed deklaratsioonid on kõik ka üheselt avalikud ja neid hoitakse Justiitsministeeriumi poolt. Kohalikel omavalitsustel, juba lähtudes Eesti põhiseaduse loogikast, peab olema endal õigus kehtestada majanduslike huvide deklareerimise kord ja isikute ring, kes peavad deklareerima. See on põhiseaduslik printsiip. Aga lõplikult on loomulikult Riigikogu pädevuses otsustada, kas edasi korjata neid deklaratsioone 30 000 inimeselt, mis on olnud seni äärmiselt ebaefektiivse toimega.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Avo Üprus, täpsustav küsimus!
A. Üprus
Suur tänu, härra juhataja! Härra minister! Ma olen ka seda meelt, et tuleb selgelt läbi mõelda, mis alustel tehakse otsused, kaasa arvatud selle deklarantide hulga kohta, aga ma ei saa jagada teie veendumust, et kohaliku omavalitsuse tasandil on võimalik langetada selliseid otsuseid, mis puudutavad võimalikke korruptiivseid seoseid sellesama kohaliku omavalitsuse sees. Juhin tähelepanu, et ka teie viitate oma seletuskirjas GRECO soovitustele lihtsustada deklaratsiooni esitamise korda. Kuid seesama GRECO soovitab tähelepanu pöörata just võimalikele ohtudele omavalitsuse tasandil. Kas teil on välja töötatud mingisugused teised võimalused kohalike omavalitsuste kontrollimiseks või on tegemist lihtsalt lootusega, et ehk ei juhtu midagi?
R. Lang
Tänan väga! Esiteks ei muutu oma majanduslike huvide deklareerimine sugugi mitte lihtsamaks, kui Riigikogu aktsepteerib Justiitsministeeriumi eelnõu, sest küsimusi näiteks on deklaratsioonis oluliselt rohkem ja nad on sisulisemad kui praegu, kus tuleb deklareerida oma sõudepaat ja 20 aastat vana Žiguli. Mis puutub kohalike omavalitsuse ametnikesse ja ka näiteks volikogu liikmetesse, siis minu nägemuses võib kohalik omavalitsus langetada otsuse, et sellesama deklaratsiooni järgi nõuda kas volikogu liikmetelt või omavalitsuse ametnikelt oma vara deklareerimist, kuid see on tema otsus, millise isikuteringi ta kehtestab, sest omavalitsused on Eestis väga erinevad. Me ei saa tõsiselt võrrelda Piirissaare valda ja Tallinna linna, probleemid on erinevad ja suhted on erinevad. Me peame kindlasti arvestama ka kohaliku omavalitsuse enesekorraldusõigust. Riigi poolt nendele kohustuste panemine ja selleks raha mitteeraldamine, mis on alati põhjustanud omavalitsuste suuri etteheiteid, on ka minu arvates väga küsitav praktika.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Avo Üprus, teine täpsustav küsimus!
A. Üprus
Härra Lang! Me oleme jälle ühel meelel, tõepoolest, omavalitsused on väga erinevad. Piirissaare ja Tallinna võrdlemine oleks ehk kohatu. Samas aga on just sellest erinevusest tulenevalt mul hirm, et mõnes omavalitsuses omavalitsusjuht kehtestab sellise korra, et deklaratsioonikohustuslasi tema territooriumil ei ole. Kui me mõtleme sellele, et on omavalitsusi, kus üks erakond ei lase ühtegi opositsiooni liiget töötada üheski komisjonis, siis ma pelgan, et selline võimalus ei ole ainuüksi hüpoteetiline, vaid võib realiseeruda.
R. Lang
Suur tänu! See on tõepoolest väga õige ja õigustatud küsimus. Kuid kindlasti omavalitsusjuht, kellena te praegu peate ilmselt silmas näiteks linnapead või vallavanemat, ei saa seda korda ise kehtestada, vaid see saab olla üksnes volikogu otsus. Kui kohaliku omavalitsuse elanikud valivad sellise volikogu, mis soodustab korruptsiooni, siis siin on minu arvates riigi käed suhteliselt lühikesed. Aga samal ajal peame silmas pidama ühte asja: alles hiljuti laiendas Riigikogu Riigikontrolli õigust auditeerida omavalitsusi. Ma kujutan ette, et Riigikontrolli peatähelepanu peaks just olema pööratud nendele omavalitsustele, kus majanduslike huvide deklareerimisega ei ole asjad korras.
Esimees T. Varek
Aitäh! Võtame ühe kohapeal registreeritud küsimuse. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Minu hinnangul on äärmiselt kahetsusväärne selline majanduslike huvide deklaratsioonide esitamise isikuteringi selge laiendamine. Kahetsusväärselt on mul aga vajadus siin tuletada meelde just sedasama teie näidet, mis puudutab Riigikontrollile kohalike omavalitsuste üle kontrolliõiguse andmist. Teie erakond ja teie ise olite toona sellele äärmiselt vastu just nendesamade argumentidega: enesekorralduse õigus ja muud omavalitsuslikud pädevused. Me teame, et korruptsioonitemaatika, korruptsiooniprobleem kohalikul tasemel on Eestis üks tõsisemaid. Minu küsimus on lihtne. Minu teada kehtib siiamaani Partsi valitsuse ajal vastu võetud korruptsioonivastane strateegia "Aus riik". Mis põhjusel olete te läinud vastuollu selle ettepanekuga, korruptsioonivastase strateegia mõttega, milleks kindlasti ei olnud vähendada konkreetsete isikute deklaratsiooni esitamise kohustust?
R. Lang
Aitäh! Mulle tundub, et teil on kõik asjad segamini nagu Kört-Pärtli särk pühapäeva hommikul. Oma küsimuse alguses süüdistasite te justiitsministrit, et ta tahab laiendada isikute ringi, kes peavad esitama majanduslike huvide deklaratsiooni. Oma küsimuse lõpus ütlete, et on täiesti lubamatu seda isikute ringi kitsendada. Kumba te siis tegelikult ette kujutate? Teiseks, strateegia "Aus riik" on enamasti juba täidetud. Seal olevad põhimõtted on kõik täidetud ja ma ei suuda kuskilt välja lugeda ei teie etteheidetud deklarantide hulga laiendamist ega deklarantide hulga kitsendamist. Seal on kirja pandud, et majanduslike huvide deklareerimine peab muutuma sisuliseks ja peab muutuma ka vormiliselt lihtsamaks. See tähendab, et neid deklaratsioone peab saama esitada elektrooniliselt. Ka elektrooniline esitamine on meie esitatavas eelnõus ette nähtud.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra justiitsminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra regionaalministrile. Palun, kolleeg Tiit Niilo!
T. Niilo
Aitüma, lugupeetud juhataja! Austatud minister! Setumaa on Euroopa Liidu idapoolseim regioon ja selle probleemideta toimimine on meie kõigi huvides. 7. juulil 2005 toimunud kabinetinõupidamine võttis vastu üheteistkümnepunktilise tegevuskava Setumaa probleemide lahendamiseks. Teie olete selle valitsuse minister ja Setumaa asjatundjate komisjoni esimees. Riigikogu Petserimaa toetusrühm on tegevuskava täitmist arutanud ja fikseerinud, et täitmisel on seitse punkti üheteistkümnest, täitmata on neli. Mida konkreetselt olete teinud, lugupeetud minister, et 2006. aasta lisaeelarvest tuleksid lisavahendid täitmata tegevusteks ja et sama jätkuks 2007. aastal?
Esimees T. Varek
Palun, härra regionaalminister!
J. Õunapuu
Aitäh! Loomulikult ei saa seda üheteistkümnepunktilist otsust täita aastaga. See on pidev, jätkuv protsess. Ma saan täna teile kinnitada, et töö nende tegevuste osas eri ministeeriumides on aasta otsa käinud ja käib ka tänasel päeval. Saan öelda sedagi, et Siseministeeriumist lähevad lähemate nädalate jooksul kabinetti otsustamiseks materjalid, mis ühest küljest teevad kokkuvõtte aasta tegevusest ja teisest küljest annavad eri ministeeriumidele võimalikud suunised oma tegevuste planeerimisel, kas käesoleva aasta lisaeelarve kontekstis või järgnevate aastate eelarvetes. Mis valdkonnad selles kabinetimaterjalis käsitlusele tulevad? Viisade teema, mida me Välisministeeriumiga oleme väga põhjalikult käsitlenud. Soovime ka seda, et oleks võimalik laiendada soodusviisade andmist kogu Eesti territooriumil elavatele inimestele. Kindlasti tulevad jutuks infrastruktuuri arenguga seotud küsimused (ma mõtlen siin teedele, Interneti-ühendusele vajalikku raha). Loomulikult ei jää märkamata regionaalprogramm ega kultuurirahastus.
Esimees T. Varek
Aitäh! Hästi lühikene küsimus ja veel kiirem vastus härra ministrilt. Palun, kolleeg Tiit Niilo!
T. Niilo
Aitüma, lugupeetud juhataja! Austatud minister! Kas te kinnitate siin avalikkuse ees seda, mida te Setumaa asjatundjate komisjoni esimehena ütlesite komisjoni istungil, et te ei saa aru, mispärast peaks Setumaad toetama eriti jõuliselt, võrreldes Eesti teiste regioonidega?
Esimees T. Varek
Palun hästi lühike vastus, härra minister!
J. Õunapuu
Aitäh! Mina olen Eesti Vabariigi regionaalminister, pean Eesti regioone võrdselt kohtlema ja käsitlema ka Setumaad selles kontekstis võrdselt. On saartel oma eripära, on Ida-Virumaal oma eripära, kuid loomulikult on need meetmed, mis on praegu Setumaa arenguks planeeritud, erimeetmed. Selles osas olen teiega nõus, et Setumaad on ka Eesti Vabariigi valitsus käsitlenud kui erilist või erakordset territooriumi.
Esimees T. Varek
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise, kuna infotunni aeg on läbi. Aitäh Vabariigi Valitsuse liikmetele!