Aitäh! Austatud kolleegid! See on üks vähestest eelnõudest, mille pealkiri avab juba tegelikult eelnõu sisu ja olemuse. Isamaaliidu saadikurühma esitatud eelnõuga me tahame muuta kehtivat elektrituruseadust ja muuta seda nii, et võrguühenduse kasutamise eest, elektrienergia edastamise eest tasu võtmine peab lähtuma reaalselt tarbitud elektrienergiast ega tohi lähtuda tarbija peakaitsme suurusest. Seega on muudatuse eesmärk välistada praegu Eesti Energia taotletud uues hinnakujunduses kehtestatavat ampritasu ja korteri fikseeritud tasu, mis sõltuksid tarbija peakaitsme suurusest ega sõltuks tegelikust tarbitavast elektrikogusest. Isamaaliidu saadikurühma arvates on selline püsitasu kehtestamine ebaõiglane ja põhjendamatu. Kõigepealt seetõttu, et kehtestatud püsitasu ei sõltu tegelikust tarbimisest ega isegi sellest, kas tegelikult üldse tarbitakse elektrienergiat või mitte. Selliseid näiteid, kus tarbija peaks hakkama põhjendamatult maksma kauba eest, mida talle ei ole müüdud, või teenuse eest, mida talle ei ole osutatud, võiks ju tuua küll, näiteks kuivatite omanikud, kes toodavad hooajaliselt ja kes tarbivad seetõttu ka elektrienergiat hooajaliselt. Neil on vaja väga lühiajaliselt suuri elektrivõimsusi, kuid ampritasu peaksid nad sel juhul maksma aastaringselt püsivalt peakaitsme suuruse järgi. Sama puudutab maal taludes elavaid inimesi, kes ei vaja suuri võimsusi oma igapäevategemisteks, võib-olla ainult valgus ja raadio kuulamine, aga samal ajal on neil näiteks elektrisaag, millega puid saagida paar korda aastas, ja seetõttu peavad neil loomulikult olema olemas vastavad võimsused selleks, et paaril korral aastas seda elektrit ka tegelikult tarbida. Nõustuda ei saa korteri fikseeritud tasu kehtestamisega, mis ei sõltu sellest, kui suur on korter või milline on tegelik elektritarbimine. Korteriomanikud võivad elektrit tarbida väga erinevalt - kas tegemist on ühetoalise korteri või neljatoalise korteriga, kas tegemist on elektriküttega korteriga või mitte. Säärase üle Eesti ühesuguse fikseeritud tasu kehtestamisega ei lähtuta tegelikest kulutustest ega lähtuta ka tegelikust elektrienergia tarbimisest. Samuti ei soodusta püsitasu kehtestamine, mis ei sõltu tegelikust tarbimisest, elektrienergia säästlikku kasutamist. Kui tarbijatel tuleb maksta mingi osa elektrienergia kasutamise õigusest niikuinii, sõltumata tegelikult kasutatud elektrienergiast, siis see ei soodusta säästlikku elektritarbimist. Lõppude lõpuks on kõik tänased tarbijad ühinenud Eesti Energia võrkudesse täiesti Eesti Energia enda poolt kehtestatud tingimustel, sellist püsitasu varem kehtestatud ei ole ja selline püsitasu kehtestamine nüüd tagantjärele, sõltuvalt peakaitsme suurusest, ei ole tegelikult millegagi põhjendatud ega ole ka aus käitumine tarbija suhtes, sest enamikul juhtudel on just Eesti Energia enda töötajad soovitanud seni tarbijatele võtta peakaitsme suurused igaks juhuks varuga, et neil ei oleks vaja hiljem täiendavalt ampreid juurde osta, et neil ei oleks vaja hiljem maksta ka liitumistasusid, sellepärast et seni on olnud võimalus tarbida elektrit ilma püsitasudeta. Nii et see on toimunud koostöös Eesti Energia esindajatega nende tingimustel ja paljudel juhtudel lausa nende endi soovitusel. Nii et selline püsitasu kehtestamine tagantjärele ei ole tegelikult aus käitumine tarbija suhtes. Seetõttu on Isamaaliit arvamusel, et õiglasem, arusaadavam tarbija jaoks on, kui tarbija tasub voolumõõtja näidiku alusel tegelikult tarbitud elektrikoguse järgi. Need inimesed, kes elektrit tarbivad, olgu nad siis kodutarbijad või tööstustarbijad, maksaksid rohkem püsitasu sel juhul, kui nad rohkem elektrit tarbivad, vähem nendest püsikuludest sel juhul, kui nad vähem tarbivad. See on õiglane, ausam ja läbipaistvam lähenemine. Kahjuks ei toetanud Vabariigi Valitsus Isamaaliidu algatust muuta elektrituruseadust nii, et välistada ampritasud ja korteri fikseeritud tasud. Majandusminister, kes majanduskomisjonis valitsuse seisukohta selgitas, tõi ühe põhjusena seda, et praegu tegelikult nendel väiketarbijatel või nendel tarbijatel, kes tarbivad elektrit hooajaliselt, makstakse teatud kulud kinni nende poolt, kes tarbivad elektrit rohkem, eelkõige tööstustarbijate poolt. Valitsuse eesmärk on see, et kõik tarbijad maksaksid kinni need tegelikud kulud, mis elektrienergia tarbimise puhul ühel või teisel tarbijal eri kohtades Eestimaal on. Isamaaliidu saadikurühm ei saa olla nõus sellise loogikaga ja tegelikult ka praegu kehtiv seadus sellist loogikat ei arvesta. Kui me lähtuksime majandusministri väljaöeldud põhimõttest, mida Vabariigi Valitsus püüaks ellu viia, siis see tähendaks ju seda, et Eestimaa eri paikades peaks elektrienergia olema kättesaadav erineva hinnaga. Elektrienergia transport maksab, sellele tehakse täiendavaid kulutusi ja selle loogika kohaselt näiteks elektrihind saartel, rannikul, Lõuna-Eestis, Kagu-Eestis, punktides, mis asuvad elektri tootmisest kaugemal, st Narvast kaugemal, peaks olema tunduvalt kallim, sellepärast et maksab elektri ülekandmine ja elektri ülekandmisel on tegemist ka kulutustega. Vähemalt kolmandiku võrra peaks olema elekter saartel, Lõuna-Eestis, Kagu-Eestis, Lääne-Eestis kallim, kui sealsamas Narvas elektrijaama kõrval. Seadus sätestab, et ühes võrgupiirkonnas peab olema elektrienergia kättesaadav tarbijatele ühesugustel tingimustel ja hinnaga, nii et ka seadus sellist lihtsat loogikat rakendada ei luba ja praegune valitsus ei ole selles punktis kehtivat seadust muutma läinud. See loogika, et tehnilistest põhjustest tulenevalt peaks olema elektrihind erinev, ei ole Isamaaliidu arvates põhjendatud ja mõistlik. Me oleme jätkuvalt sellel arvamusel, et elektrienergia hind üle Eesti peaks olema tarbijale põhimõtteliselt ühesugune ja kõik tarbijad peaksid maksma tegelikult tarbitud elektrienergia koguse eest. Me väga loodame, et parlamendi enamus meie seaduseelnõu toetab ja neid põhimõtteid toetab. Aitäh!