Lugupeetud proua esimees! Austatud Riigikogu liikmed! Tahan alustada sellest, et taas kord on väga meeldiv olla siin teie ees, et jagada mõtteid ja vahetada arvamusi Eesti välispoliitika kohta. Algamas on uus ajajärk. Seoses meie peatse liitumisega Euroopa Liidu ja NATO-ga muutub Eesti välispoliitiline positsioon. Samas muutub kiiresti ka maailm meie ümber, eriti 11. septembri sündmustele järgnenud protsesside tõttu. Sellest tuleneb vajadus mõtestada uuesti lahti meie koht rahvusvahelistes suhetes. Oma tänases kõnes soovingi keskenduda peatsetele muutustele ja arengutele meie välis- ja julgeolekupoliitikas. Väikeriigina saame kõige rohkem ära teha ja kõige otsesemat mõju avaldada siiski piirkondlikult, mistõttu oma sõnavõtu lõpus peatun põgusalt ka Läänemere regiooni teemal. Esmalt Euroopa Liiduga seonduvast. 16. aprillil k.a kirjutasime alla ühinemislepingule, mille on siiani ratifitseerinud neli liikmesriiki (Taani, Saksamaa, Portugal ja Hispaania) ning viis liituvat riiki (Küpros, Malta, Leedu, Poola ja Slovakkia). Ülejäänud plaanivad, sõltuvalt siseriikliku ratifitseerimisprotsessi keerukusest, ühinemislepingu ratifitseerida veel käesoleva aasta lõpukuudel või 2004. aasta alguses. Eestis on ühinemisleping läbinud esimese lugemise parlamendis. Alates Euroopa Liiduga ühinemise lepingu allakirjutamisest on Eesti astunud mitmeid otsustavaid samme liitumisprotsessi lõpuleviimiseks. Kõige olulisem oli kahtlemata 14. septembril toimunud rahvahääletus, kus Eesti rahvas andis oma toetuse Euroopa Liiduga ühinemisele. Rahvahääletus oli uue etapi algus. Kui enne seda võis skeptikutelt tihti kuulda väiteid, et liitumine Euroopa Liiduga on vaid eliidi, poliitikute ja ametnike käivitatud projekt, siis nüüd on selge, et liitumisel on rahva valdava osa heakskiit. Rahvahääletuse positiivne tulemus ja kahe kolmandiku hääletajate kindel toetus ühinemise ideele annab valitsusele selge mandaadi nii ühinemisettevalmistuste lõpuleviimiseks kui ka Eesti seisukohtade kindlaks kaitsmiseks Euroopa Liidu valitsustevahelisel konverentsil. Suvel oma töö lõpetanud Euroopa Tulevikukonvent esitas nii praeguste kui tulevaste liikmesriikide valitsustele uue Euroopa põhiseaduse lepingu eelnõu. Suurema osa eelnõus esitatud ettepanekute heakskiitmise ja edasiste kõneluste aluse osas valitses suvel Thessalonķki ülemkogul üksmeel. Samas, mitme institutsionaalse küsimuse puhul tuleb 4. oktoobril Roomas alanud valitsustevahelisel konverentsil konsensuseni jõudmiseks veel palju tõsist tööd teha. Pean oluliseks, et liituvad riigid osalevad valitsustevahelisel konverentsil võrdselt liikmesriikidega. Saavutuseks on kindlasti see, et nii liikmesriigid kui ka liituvad riigid on olnud üksmeelsed vajaduses muuta Euroopa Liidu seadusandlik protsess tervikuna avalikuks ja Euroopa kodanikele paremini mõistetavaks. Valitsustevahelisel konverentsil on toimunud aktiivne arutelu 25-liikmelise Euroopa Liidu eesistumise küsimuses. Enamik riike on asunud seisukohale, et tuleks toetada rühmaeesistumist. Selle nägemuse kohaselt teostaks Euroopa Liidu eesistumist kolm kuni viis riiki pikema perioodi vältel kui senine kuus kuud. Jätkub ka diskussioon uute loodavate ametikohtade - ülemkogu valitava eesistuja ja Euroopa Liidu välisministri rolli täpsemaks piiritlemiseks. Eesti on valitsustevahelisel konverentsil lähtunud tulevikunägemusest, mis on sõnastatud valitsuse nn valges raamatus. See dokument oli arutusel ka Riigikogu istungil ning komisjonides. Eesti toetab Euroopa Liidu arengut riikide liiduna, kus on tagatud kõikide liikmesriikide võrdne kohtlemine. See on olnud üks Euroopa Liidu alusväärtusi ning nõnda peaks olema ka edaspidi. Meile on tähtis, et aluslepingus kajastuks selgelt põhimõte, mille kohaselt on igal liikmesriigil Euroopa Komisjonis voliniku koht ning volinikud osalevad otsustusprotsessis võrdselt. Samuti peame oluliseks, et kvalifitseeritud enamusega hääletamine ministrite nõukogus piirduks põhiseaduslikus lepingus selgelt määratletud juhtudega. Et hääletusprotseduuri muutmine on väga kaalukas otsus, peab see meie arvates ka tulevikus läbi tegema lepingu muutmise täisprotseduuri. Nizza lepingus liikmesriigile ettenähtud vähimat kohtade arvu Euroopa Parlamendis ei tohiks samuti kahandada. Eesti soovib säilitada ka Nizzas kokkulepitud häälte arvu ministrite nõukogus kvalifitseeritud häälteenamusega hääletamisel. Juhul kui valitsustevahelisel konverentsil otsustatakse seda süsteemi siiski muuta, soovime lahendust, mis tagaks nii riikide kui ka rahvaarvu samaväärse arvestamise. Alates selle aasta 16. aprillist on Eestil Euroopa Liidu juures vaatlejaliikme staatus. Eesti saab osaleda Euroopa Liidu Nõukogu töös kõigil otsustustasanditel sõnaõigusega ning kaitsta oma seisukohti. Neid võimalusi on Eesti ka aktiivselt kasutanud. Konsultatsiooniprotsessi raames oleme esitanud mitmeid taotlusi meie huvide arvestamiseks Euroopa Liidu uute seaduste kohaldamisel Eestile, eelkõige maksupoliitika, keskkonna-, sise- ja justiitsküsimustes ning energeetikavaldkonnas. Eesti osaleb aktiivselt ka Euroopa Liidu välis- ja julgeolekupoliitikat väljatöötavates eri tasandite töögruppides, saavutamaks Euroopa Liidu ühise välis- ja julgeolekupoliitika kujundamist Eestile sobivas suunas. Meile sobivate otsusteni jõudmine nõuab pidevalt mõttekaaslaste otsimist ministrite nõukogu, alaliste esindajate komitee ja selle töögruppide tasandil. Ka eeldab see meie seisukohtade jätkuvat selgitamist Euroopa Komisjonis, kus formuleeritakse Euroopa õigusaktid nende algkujul. Valitsus on praegu välja töötamas Eesti üldisi pikaajalisi prioriteete Euroopa Liidu liikmena. Ka Välisministeerium on oma haldusala kohta koostanud vastavasisulise analüüsi. Välisministeeriumi otsesesse vastutusalasse kuulub meie rahvuslike huvidega arvestamise tagamine Euroopa Liidu ühise välis- ja julgeolekupoliitika, väliskaubanduspoliitika, konsulaar- ja viisapoliitika valdkonnas. Samuti on Välisministeeriumil võtmeroll riigi ja kodanike huvide esindamisel Euroopa Liidu institutsioonides, suhtlemisel teiste Euroopa Liidu liikmesriikidega ning Eestile sobivate poliitiliste lahenduste saavutamisel koostöös Euroopa Liidu sekretariaadiga. Järgnevalt mõne sõnaga Euroopa Liidu ühisest välis- ja julgeolekupoliitikast ning Eesti seisukohtadest. Euroopa Liidu välissuhtluse küsimuses jagab Eesti täielikult eesistuja Itaalia ja ka enamiku teiste liikmesriikide veendumust Euroopa Liidu rahvusvahelise rolli suurendamise vajadusest. Arvan, et Eesti peab tulevikus omalt poolt tegema kõik, et Euroopa Liidu ühine välis- ja julgeolekupoliitika oleks tõhus ja järjekindel. Ühise välis- ja julgeolekupoliitika kaudu on Eestil võimalik rahvusvahelisel areenil toetuda 25 riigi ühisarvamusele, millel on suurem kaal kui üksikute liikmesriikide arvamuste lihtsal summal. Eesti julgeoleku ja majandusarengu seisukohalt on üheks oluliseks ühise välis- ja julgeolekupoliitika suunaks Euroopa Liidu suhete areng Venemaaga. Euroopa Liidul on Venemaa olulisima majanduspartnerina oma mõju ka Venemaa arenemisele demokraatlikuks õigusriigiks. Eeloleval perioodil on Euroopa Liidu ja Venemaa suhetes arutusel mitmed tähtsad teemad, näiteks justiits- ja siseküsimused ning kas ja millistel tingimustel Euroopa Liidu ja Venemaa vahel pikaajalises perspektiivis jõuda viisavabaduseni. Neil teemadel räägib aktiivselt kaasa ka Eesti, lähtudes nii oma kui ka Euroopa Liidu kui terviku huvidest. Eesti tervitab igati initsiatiivi "Laiem Euroopa - uued naabrid". Leian, et Eesti peab aktiivselt osalema Euroopa Liidu idapoolsetele lähinaabritele, aga samuti Lääne-Balkani riikidele suunatud arengukoostööprojektide väljatöötamises ning tegutsema nende piisava rahastamise nimel. Meil on bilateraalse arengukoostöö kogemus mitme nimetatud piirkonna riigiga ning Euroopa Liiduga liitumisel saame veelgi paremini kaasa rääkida nende riikide abistamisele suunatud rahvusvahelises tegevuses. Näiteks Ukraina, Gruusia ja Moldova stabiilsusele kaasaaitamine suurendab nii regionaalset julgeolekut kui ka Eesti individuaalsete välispoliitiliste taotluste õnnestumise tõenäosust. Mitmed poliitikad nii Kaukaasia riikide kui ka "uute naabrite" suhtes on Euroopa Liidus veel kujundamisel ning ka siin on Eestil võimalik anda oma panus nende väljatöötamisse. Eesti on muu hulgas huvitatud pikaajalisest stabiilsusest Balkanil. Reformiprotsesside kiirenemine regioonis on oluline ning Eesti tervitab Euroopa Liidu kavatsust jätkata Lääne-Balkani regiooni integreerimist Euroopa Liitu. Eesti liitumisel Euroopa Liiduga toimuvad muutused meie välismajanduspoliitika kujundamises. Vastavalt Euroopa Ühenduse asutamislepingu artiklile 133 hakkame osalema ka Euroopa Liidu ühtse välismajanduspoliitika väljatöötamise protsessis. Paljudest Eesti kaupadele olulistest välisturgudest saab meie jaoks siseturg, kus majandussuhteid reguleerib Euroopa Liidu seadusandlus. Seeläbi muutub meie väliskaubanduspoliitika tunduvalt mõjukamaks ning ka meie huvid muutuvad kaitstumaks. Eesti prioriteedid Euroopa Liidu immigratsiooni- ja viisapoliitika väljatöötamisel ning rakendamisel on seotud meie piiririigistaatusega. Eesti tervitab kava jätkata tööd illegaalse immigratsiooni vastu võitlemisel, samuti tähelepanu pööramist piirivalvekorraldusele ja asüülitemaatikale. Euroopa Liidu ühise välispiiri osas peame vajalikuks ühtseid standardeid ja rahanduslikku solidaarsust nende rakendamisel. Samas leiame, et piirikontrolli teostamine jäägu iga liikmesriigi ülesandeks. Eesti jaoks on eriline tähtsus illegaalsete immigrantide tagasivõtulepingute sõlmimisel Venemaa, Valgevene, Ukraina ja ka mitme teise riigiga. Austatud Riigikogu liikmed! 2004. aastal muutub meie julgeolekupoliitiline seisund. Muutuste peamiseks põhjuseks ei ole mitte ainult Eesti peatne liitumine Euroopa Liidu ja NATO-ga, vaid ka protsessid rahvusvahelises julgeolekus üldiselt. Seetõttu on äärmiselt oluline meie uue olukorra sügavam mõtestamine ning Eesti uue julgeolekukontseptsiooni väljatöötamine. Olukord maailmas on viimase kahe aasta jooksul arvestatavalt muutunud. Terrorismist on saanud üks peamisi väljakutseid rahvusvahelisele julgeolekule. Paljusid inimelusid nõudnud rünnakud Bagdadi ÜRO esinduse vastu 19. augustil ning Rahvusvahelise Punase Risti kontori vastu 27. oktoobril on ilmsed näited selle kohta, et terroristid on valmis kasutama kõiki vahendeid oma eesmärkide saavutamiseks. Terror Iraagis on üha enam suunatud Iraagi rahva enese vastu, mis kinnitab tõsiasja, et praegusel kriitilisel perioodil on rahvusvaheline abi Iraagile eluliselt vajalik. Oleks naiivne arvata, et terrorism on meie jaoks kaugelseisev nähtus. Globaalse terrorismi tagajärjed ja pikaajalised mõjud on märkimisväärsed ka Eesti julgeolekukeskkonnale. Oleme tegelnud siseriikliku koordinatsiooni ja infovahetuse parandamisega ning rahvusvaheliste jõupingutuste raames liitunud kõigi kaheteistkümne ÜRO terrorismivastase konventsiooniga, tehes aktiivset koostööd paljude riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonidega. Tulevase NATO liikmena peame arvestama, et vastavalt Washingtoni lepingu 5. artiklile peame vajaduse korral olema valmis nii saama ise tuge kui ka abistama oma liitlasi ja jagama vastutust, mille NATO liikmesus endaga kaasa toob. Peame olema valmis osalema NATO ühises poliitilises otsustusprotsessis, ühises kaitses ja ühises kaitseplaneerimises ning kõikide alliansi ees seisvate ülesannete lahendamises. Euroopa Liidu ühise välis- ja julgeolekupoliitika raames toimub ka Euroopa julgeoleku- ja kaitsepoliitika (ESDP) edasiarendamine. Euroopa Liidu panus julgeolekuriskidega võitlemisse peab kindlasti kasvama ning Euroopa sõjaline ja tsiviiloperatsioonide võimekus paranema. Eesti osaleb reaalse panusega politseinike ja sõjaväelaste näol Euroopa Liidu esimestes kriisireguleerimise operatsioonides. On äärmiselt tähtis, et suudame tagada Eesti jätkuva proportsionaalse osaluse nendes operatsioonides. Sellel aastal võttis Euroopa Liit NATO-lt üle sõjalise operatsiooni ja vastutuse rahu tagamisel Makedoonias. Seoses olukorra stabiliseerumisega lõpetatakse Makedoonias alates detsembrist sõjaline missioon ja Euroopa Liit saadab Makedooniasse politseimissiooni, kus ka Eesti peaks osalema. Meil on juba olemas hea kogemus politseimissiooni näol Bosnias ja Hertsegoviinas, kus Eesti osalus jätkub ka tulevikus. Eesti toetab ESDP arendamist viisil, mis täiendaks ja tugevdaks NATO-t ning lähtuks NATO juhtrollist kollektiivset kaitset tagava organisatsioonina. Terrorismi, massihävitusrelvade leviku ja teiste tänapäeva julgeolekuriskide vastu saab edukalt võidelda ainult Euroopa Liidu ja USA koostöös. NATO ja Euroopa Liidu julgeolekupoliitika osaline kattumine peab tugevdama, mitte nõrgendama mõlema liidu ja Euroopa ning USA vahelist koostööd ja partnerlust. Sellest tulenevalt tahan eriliselt toonitada transatlantilise sideme jätkuva tugevdamise vajadust. Eesti on juba praegu näidanud end usaldusväärse partnerina Bosnias, Kosovos, Afganistanis ja eelkõige Iraagis, kuhu 20. juunil lähetati kuuekuulisele missioonile 43 sõjaväelast. Iraagi ülesehitustöö on globaalse julgeoleku seisukohalt äärmiselt oluline. Oktoobri lõpus toimunud Madridi doonorite konverentsil kinnitas Eesti oma valmisolekut Iraagi ülesehitustöös jätkuvalt osaleda. Oleme alati toetanud ÜRO olulist rolli selles protsessis ning tervitame ÜRO Julgeolekunõukogus 16. oktoobril ühehäälselt heakskiidetud Iraagi resolutsiooni 1511. Nimetatud resolutsioon käsitleb stabilisatsioonijõudude mandaati ja loob üldise raamistiku võimu üleminekuks Iraagi rahvale. Samas ei tohi ülesehitustöö Iraagis ära tõmmata tähelepanu ja vahendeid araabia maade ning teiste Lähis-Ida regiooni riikidega toimuvatelt koostööprotsessidelt. Edasiminek Lähis-Ida rahuprotsessis oleks hindamatu panus kultuuridevahelisse dialoogi, stabiilsuse saavutamisse ja majanduse arengusse nii piirkonnas kui ka maailmas tervikuna. Eestis on praegu väljatöötamisel kolm omavahel seotud dokumenti. Need on julgeolekupoliitika alused, sõjalise kaitse strateegiline kava ning kaitsejõudude struktuur ja arengukava aastani 2010. Vajadus uue julgeolekukontseptsiooni väljatöötamise järele tuleneb sellest, et eelmised julgeolekupoliitika alused on välja töötatud meie euroatlantilise integratsiooniprotsessi peatselt lõppeva faasi tarbeks. Nüüdseks on see etapp seljataha jäämas ja on vaja selgeid suuniseid edasiseks toimimiseks. Samuti tuleb arvestada uute ohtudega, mis ei olnud eelmise julgeolekukontseptsiooni väljatöötamise ajal veel niivõrd aktuaalsed. Lugupeetud Riigikogu liikmed! Lõpetuseks lühidalt Läänemere kaitsest ja regionaalsest arengust. Eesti võttis Läänemeremaade Nõukogu eesistumise üle Soomelt 2003. aasta juunis. Eesistumise aasta jooksul kavatseme jätkata tegevust kõigis senistes koostöövaldkondades, millest prioriteetseks peame kolme. Esmatähtis on Läänemere keskkonna kaitse. Eesti on huvitatud kokkuleppe saavutamisest, mis tagaks ühepõhjaliste tankerite keelustamise ja elavast naftatanklaevade liiklusest tuleneva reostusohu viimise miinimumini, ning ühtlasi Läänemere kuulutamisest eriti tundlikuks merepiirkonnaks. Teiseks prioriteetseks valdkonnaks on majanduskoostöö, mille üks eesmärk on kiirendada regionaalsete transpordi- ja energiavõrkude väljaehitamist. Lisaks sellele tahame majanduskeskkonna parandamiseks arendada infotehnoloogiaalast, tolli- ja piirivalveametkondade ning piiriülest koostööd. Läänemeremaade parlamendiliikmete konverentsil Oulus pakuti, et Läänemeremaade Nõukogu peab muutuma regionaalseks poliitiliseks koordinaatoriks, mis ühendaks regioonis töötavad organisatsioonid. Kolmanda prioriteedina tõstan esile kodanikuühiskonna julgeoleku tagamist regioonis. See tähendab koostööd võitluses piire ületava organiseeritud kuritegevuse, sealhulgas terrorismi, relva- ja narkokaubanduse, inimkaubanduse ja salakaubaveoga. Lisaks nimetatud eelistustele seisab Läänemeremaade Nõukogu kui riikidevahelise organisatsiooni ees küsimus - mis saab edasi? Kuidas ratsionaliseerida nõukogu struktuuri ja tööd nii, et see vastaks liikmesriikide vajadustele? Euroopa Liidu laienemise järel kujuneb Eesti naabruses olukord, kus kaheksa Läänemeremaad on Euroopa Liidu liikmed. Leian, et Läänemere riikide koostööpotentsiaali tuleb Euroopa Liidus maksimaalselt ära kasutada ning tagada liidu panus Euroopa kiireima majanduskasvuga regiooni arengu toetamisse. Seetõttu pean oluliseks, et Euroopa Ülemkogu kiitis oktoobris heaks põhjadimensiooni teise tegevuskava aastateks 2004-2006. Lugupeetud proua esimees! Austatud Riigikogu liikmed! Järgmine kord teeme Eesti välispoliitika põhisuundadest kokkuvõtteid kõigi eelduste kohaselt juba NATO ja Euroopa Liidu liikmena. Eestit ootab ees võimalusterohke ajajärk. Samas ei ole liikmesus priipilet helgesse tulevikku, vaid tähendab ka kasvavaid kohustusi. See eeldab kõigi Eesti Vabariigi institutsioonide senisest suuremat kooskõlastatust välispoliitika teostamisel. Samuti tähendab liikmesus suuremaid rahalisi vajadusi, sest Eestile soodsate otsusteni jõudmiseks tuleb meil olla edaspidigi aktiivne. Sagenevad osalemised töögruppides ja komiteedes, kiirenevad otsustusmehhanismid ning lisanduvad protokollilised võõrustamised. Nii pole see mitte ainult Euroopa Liidus ja NATO-s, vaid ka mitmes teises rahvusvahelises organisatsioonis, nagu ÜRO, Euroopa Nõukogu ja OSCE. Viimase nelja-viie aasta alarahastamine on kahjuks pidurdanud välisteenistuse sujuvat ja süsteemset arengut. Välisministeeriumis on välja töötatud välisteenistuse arengukava põhimõtted aastateks 2004-2008, mis on ka valitsuskabineti poolt teadmiseks võetud. Vaid arengukava mõistmine ja järgimine ka teie poolt, lugupeetud Riigikogu liikmed, tagab Eesti diplomaatia jätkuva edukuse. Ma tänan teid tähelepanu eest ja olen hea meelega valmis vastama teie küsimustele.