Infotund
Esimees
Tere päevast, austatud kolleegid! Tere päevast, valitsuskabineti liikmed! Me alustame Riigikogu infotundi. Lugupeetud kolleegid, palun kohaloleku kontroll! Kohalolijaks registreeris ennast 12 Riigikogu liiget. Täna vastavad Riigikogu liikmete küsimustele majandus- ja kommunikatsiooniminister Liina Tõnisson, kaitseminister Sven Mikser ja põllumajandusminister Jaanus Marrandi. Esimene küsimus on Arvo Sirendilt härra kaitseministrile. Palun!
A. Sirendi
Suur tänu! NATO ja turvalisuse küsimus algas meil antraksiga ja jahutolmuga - ma ei räägi sellest "Tolmu igatsusest", mille eest preemia anti -, sellele järgnes rõugehirm. Kaitseliidu kõrge esindaja rääkis ükspäev televisioonis, et meid võib oodata selline nähtus nagu pantvangikriis Moskvas. Maavanemad tegid ka mängu läbi, kuidas seda probleemi lahendada. Edasi järgnes ritsiini lugu. Ma proovisin oma kaastöötajatelt küsida, kumba nad peavad hullemaks, kas okupatsiooni või rõugeid. Enamik arvas, et okupatsioon on hullem, kuna on raske tegutseda. Aga tase on umbes nagu sellel, et jalgpall on parem kui muud mängud. Mul on selline küsimus: kas on veel argumente, tõsiseid argumente, mis tõestaks, et meie turvalisus on kasvanud seoses meie astumisega NATO-sse? Tänan!
Esimees
Härra kaitseminister, palun!
S. Mikser
Aitäh! Küsimus on võrdlemisi lai, et mitte öelda laialivalguv. Ma vastaksin sellele nii, et NATO omal ajal, kui ta loodi, ja tegelikult ka praegu, oli mõeldud siiski turvalisuse suurendamiseks teatud konkreetsete ohtude vastu, esmajoones sõjaliste ohtude vastu. Kindlasti on Eesti turvalisus selles vallas väga oluliselt kasvanud ja NATO täisliikmesuse saavutamisel kasvab veelgi. Olen täiesti veendunud ka selles, et Eesti turvalisus võimaliku terrorismiohu puhul ei kahane, vaid pigem kasvab, kuna me omandame juurdepääsu väga olulistele võimekustele, sealhulgas informatsioonile, mis on kättesaadav NATO liitlastele. Küll aga möönan, et maailmas on väga mitmesuguseid ohtusid, mille suurus ei ole seotud NATO-ga ega ole ka mõjutatav NATO poolt ega meie NATO-sse kuulumise poolt. Kui rääkida terrorismist, siis tuleb kindlasti öelda, et ülekaalukas enamik terroristlikke rühmitusi ja organisatsioone ei asu ega tegutse aktiivselt mitte NATO riikide territooriumil, vaid paljudes muudes maailma paikades. Statistika ei kinnita seda, et NATO-sse mittekuuluvad riigid oleks terrorismiohu suhtes kuidagi turvalisemad kui NATO-sse kuuluvad riigid, kui see oli teie küsimuse mõte.
Esimees
Tänan! Arvo Sirendi täpsustab, palun!
A. Sirendi
Suur tänu! Seoses sellega tekib mul küsimus, mis puudutab turvalisuse ja hirmu anatoomiat, füsioloogiat ja psühholoogiat. Kas te käsitlete turvalisust sellise loogilise analüütilise hinnanguna, mis tekib ratsionaalsel mõtlemisel ajukoores ja mida käsitletakse kui tõenäosuse protsenti ohu suhtes, või on hirm ja turvalisus alateadvuslikud, ütleme, alateadvuse sügavustes sellised irratsionaalsed ja imaginaarsed fenomenid, mis mõistusega ei ole hoomatavad? Ja kas ajus on eri keskused turvalisuse ja hirmu jaoks või on nad ühe ja sama keskuse erinevad funktsioonid? Kuidas te arvate, kas saabuv informatsioon läheb mandelkehast otse füsioloogiasse, kui saabub negatiivne informatsioon, mis suurendab sellist adrenaliini väljalaskmist ...
Esimees
Aitäh, Arvo Sirendi!
A. Sirendi
... või käib ta läbi ajukoore?
S. Mikser
Aitäh! Selle küsimuse võiks kokku võtta ühe eestikeelse neljatähelise sõnaga, mida ma hetkel ei ütle. Aga ajus toimuvaid protsesse ma kindlasti ei ole kvalifitseeritud siin lahkama, mul puudub selleks vastav ettevalmistus. Samas saab turvalisust kindlasti käsitleda niimoodi, et turvalisus on teatud objektiivselt mõõdetav kriteerium. See on tõenäosus teatud ühe või teise ohu realiseerumise suhtes. Sõjalise turvalisuse mõttes sellega loomulikult julgeolekupoliitikas ja kaitsepoliitikas pidevalt tegeldakse, analüüsitakse, millised ohufaktorid on tõenäolisemad, millised vähem tõenäolised ja kuhu ressurssi paigutada. Aga kindlasti on turvalisusel olemas ka psühholoogiline aspekt, mis puudutab inimeste hirmusid. Hirmud on tihti irratsionaalsed. Irratsionaalsete hirmude leevendamine kuulub kõigi arvamusliidrite, sealhulgas ka ministrite, Riigikogu liikmete kohustuste, vähemalt moraalsete kohustuste hulka.
Esimees
Tänan! Arvo Sirendi, teine täpsustav küsimus, palun!
A. Sirendi
Suur tänu! Ma muidugi ei oska neljatähelise sõnaga seda vastust hinnata, aga ma esitan kolmanda küsimuse, mis puudutab majanduslikku külge. Nagunii tekib varem või hiljem mõte, et rõuged on hoopis äriidee, mitte luurajate, militaristide fantaasia või unenägu. Vaktsiinid teatavasti vananevad, need tahetakse inimestele sisse süstida. Teooriat on ka viimastel kuudel tugevasti muudetud. Tootmine käib, on oht, et vaktsiini tootmine võidakse likvideerida. Küsimus on selles, kas see vaktsineerimine käib selle SKP 2% arvel, mis on meil ette nähtud militaarseks otstarbeks, või käib see tervishoiuvahendite arvel, mis on nagunii piiratud? Sest me teame, et ka sõjaväel on probleeme, tehakse inimkatseid Pärnumaa metsades, kas inimene talub ööbimist metsas, kuigi meil vastavalt põhiseaduse §-le 18 on inimkatsed keelatud, eriti ...
Esimees
Aitäh, Arvo Sirendi!
A. Sirendi
Tänan!
S. Mikser
Vastuseks teie küsimusele ütlen, et mingisugust otsust võimaliku vaktsineerimise kohta - kui te peate silmas viimasel ajal ajakirjanduses avaldatut, et kavandatakse vaktsineerimist rõugete vastu - ei ole otseselt arutatud. Aga kindlasti on see teema, mida tuleb kõige kõrgemal poliitilisel tasemel käsitleda. See vajab vaid teatavat ettevalmistamist. Rõuged teadupärast kuulutati maailmas ametlikult likvideeritud haiguseks juba mõned aastakümned tagasi. Samal ajal on viimastel kuudel räägitud võimalusest, et mitmed riigid siiski hakkavad soetama vaktsiinivarusid, et neid vajaduse korral kasutada. Sellel vaktsiinil on teadaolevalt päris olulisi tugevaid kõrvalmõjusid, mistõttu tuleb väga tõsiselt kaaluda, kas n-ö ennetav abstraktse ohu olemasolu puhul vaktsineerimine on põhjendatud. Kui need otsused on langetatud ja vaktsiini soetamine peaks osutuma vajalikuks, siis kahtlemata tuleb selleks leida ka eelarverida. See võib olla kaitseotstarbeline eelarverida, võimalik et ka mõni teine finantseerimisallikas.
Esimees
Tänan! Arvo Sirendi, palun!
A. Sirendi
Suur tänu! Ma tahan tänada nende vastuste eest. Ma kardan, et nüüd algab äge valimisvõitlus ja siis on vaja olla niisama tark nagu kaitseminister selles valdkonnas. Ma sain palju juurde.
Esimees
Kolleegid, ma teen ettepaneku see teema lõpetada. Suur tänu härra kaitseministrile! Järgmine küsimus on kolleeg Rainis Ruusamäelt härra põllumajandusministrile. Palun!
R. Ruusamäe
Aitäh, härra esimees! Austatud härra põllumajandusminister! Teie juhtimisel on Põllumajandusministeerium välja töötanud kinnisasja omandamise kitsendamise seaduse eelnõu, mille arutelu täna Riigikogus jätkub. Selle eelnõu menetlemise käigus on minul tekkinud üks suur, suur küsimus kogu selle valdkonna kohta. Nimelt see, et mis on teie kui selle eelnõu algataja arusaam avalikust huvist ja kas selle avaliku huvi sellise sõnastuse väljatöötamisel, nagu te pakute, on tehtud ka mingisugune analüüs kinnisasja omanike ringist, kes nad on, millise haridusega nad on, millega nad tegelevad? Olge hea, selgitage palun, mis on teie kui selle eelnõu algataja arvamus avalikust huvist.
Esimees
Härra minister, palun!
J. Marrandi
Tänan küsimuse eest! Kõigepealt, see eelnõu ei ole valminud üksipäini Põllumajandusministeeriumis, vaid kaasatud on olnud väga laialdane inimeste ring Rahandusministeeriumist, samuti Välisministeeriumi inimesi. Avalik huvi on sõnastatud eelnõu § 1 lõikes 1 ja on üsna selgelt välja öeldud, et käesoleva seaduse tähenduses on avalikuks huviks eelkõige kinnisasjade, mille kõlvikulises koosseisus on põllumajandus- või metsamaad, sihtotstarbelise majandamise edendamine. Samuti on peetud otstarbekaks sihtotstarbelise majandamise edendamise kaudu rakendada Euroopa Liidu poolt meile lubatud üleminekuperioodi, s.o seitsmeaastast üleminekuperioodi. Mis puutub analüüsi, kui palju ja missugused maaomanikud, siis on absoluutselt selge, et meie maaomanike hulgas on väga palju neid inimesi, kes tegelikkuses ei ole huvitatud maa omamisest ega selle sihtotstarbelisest kasutamisest, vaid nende huvi on suunatud ennekõike müügile. See eelnõu on suunatud sellele, et seda kasutaksid ennekõike põllumehed ja kasutaksid põllumajanduslikel otstarvetel, mitte spekulatiivsetel eesmärkidel. Analüüsides, kes saaksid olema ostjad või võiksid olla selle seaduse põhjal ostjad, me leiame seaduseelnõust vastuse küsimusele, missugused oskused peavad olema nendel inimestel, kelle kaudu on võimalik kinnisasja omandamist ja selle kasutamist sihtotstarbeliselt edendada.
Esimees
Tänan! Rainis Ruusamäe täpsustab, palun!
R. Ruusamäe
Aitäh, härra esimees! Jah, ma täpsustan. Ma esitan nüüd konkreetse küsimuse. Toome näite, et kui maareformi käigus on saanud oma pärandavara tagasi ja tulnud maale elama perekond, kellel on näiteks kultuurialane kõrgharidus, on tulnud terve perega maale just eesmärgiga taastada see talu, eesmärgiga hakata põllumajandusega tegelema. Kas teie arvates nende inimeste huvi on maad osta või ei ole? Kas teie arvates avaliku huvi alla läheksid ka nemad või ei läheks?
J. Marrandi
Kõigepealt, mis puudutab kinnisasja omandamise kitsendamise seaduse eelnõu, siis teatavasti seda ei kohaldata kinnisasja omandamisel pärimise teel, mille te näiteks tõite. Kui kultuuriharidusega inimene siirdub oma pärimise teel saadud talusse, soovib seda hakata majandama, siis ei ole mitte mingisuguseid probleeme. Paragrahvi 1 lõike 3 punkt 7 ütleb seda üsna selgelt. Samas on nendelsamadel maaomanikel alati võimalik maad omandada, selles ei ole küsimust, ei ole mingit probleemi. Selle eelnõu kohaselt tekivad küsimused üksnes üle kümne hektari suuruse kinnisasja omandamisel. Kui inimene, kes elab maal, tegutseb maal, omab talu, siis ei näe ma mitte mingisugust põhjust, miks see inimene ei võiks seda jätkata ega võiks osta omale maad juurde. Ma ei näe siin mingisugust konfliktikohta.
Esimees
Tänan! Rainis Ruusamäe, teine täpsustav küsimus, palun!
R. Ruusamäe
Aitäh, härra esimees! Härra minister, mina näen siin väga suurt konfliktikohta, sest kui on olukord, et maad müüakse, kinnisasja müüakse ja seal naabrina tegutseb just seesama minu poolt eelnevalt kirjeldatud isik, kes ei vasta nendele nõuetele, aga samas ta väga tahab ka osta seda kinnistut, siis temal paraku ei ole seda võimalust. Kas te sellele ikkagi olete tõsiselt tähelepanu pööranud, et on isikuid, kelle avalik huvi on samuti osaleda nendes protsessides, aga antud juhul nad jäävad siiski sellest välja?
J. Marrandi
Aitäh! Ma saan aru, et sinu huvi on pööratud §-le 4, mis puudutab naaberkinnisasja omaniku ostueesõigust, siis oleks võinud otsekohe nii ju ka küsida, nimetades paragrahvi ja vastavat teemat. Loomulikult on olemas igasuguseid näiteid ja igasuguseid variante. See on üpris teoreetiline variant, mis sa siin välja tõid. Samas on olemas hulgaliselt teisi variante ja need variandid on niisugused, et omal ajal 50-60-hektarine talu on jagatud näiteks kümneks eri tükiks. Nendest igaühele kuulub seaduse järgi viis hektarit. Kohapeal selles talus elab üks pärijatest, kellel on kasutamiseks seesama 10-12 hektarit. Ülejäänud tükid on tulenevalt jagamisest sealsamas kõrval. On üsna loomulik, et sellel ostjal on ostueesõigus. Tihtipeale on ka see raskendatud, näiteks olukorras, kus sugulased sellesama maa jagamise pärast nii mitmeks tükiks on näiteks tülli pöördunud. Nii et neid variante on väga palju. Praegu on Eestis ikkagi see probleem, et oleks mõistlik saada põllumajandusmaad kasutama ennekõike need, kes seda harivad, kes elavad maal, kes soovivad laiendada oma põllumajandustootmist. Ma arvan, et igasuguseid skeeme ja konstruktsioone võib luua, aga eelnõu §-s 4 toodu aitab ikkagi kaasa maa sihtotstarbelisele kasutamisele. Konstruktsioone on loomulikult alati igasuguseid.
Esimees
Tänan! Rainis Ruusamäe, kolmas täpsustav küsimus, palun!
R. Ruusamäe
Aitäh, härra esimees! See teema on väga aktuaalne. Kas teile ei tundu, härra minister, et kui need sätted niimoodi jõustada, siis see avalik huvi pöördub selleks, et Eestis tekivad suured maaomandid, mis omal ajal, Eesti ajaloost me teame, olid ju mõisad? Ja kas teile ei tundu, et te süvendate seda protsessi, kus peremeeste arv väheneb ja sulaste arv suureneb?
J. Marrandi
Ei, kahtlemata mulle nii ei tundu. Kui me vaatame keskmist maatüki suurust, siis me näeme, et see on kaheksa hektarit. Ma arvan, et see on väga väikene maaüksus, selleks et maaomanik saaks seda kasutada aktiivseks põllumajandustegevuseks. Samas me näeme, et aktiivne kasutus algab umbes kümnest hektarist, s.o tulu saamine maaomanikule. Kui me vaatame keskmise katastriüksuse suurust, siis see ei ole sugugi nii suur, maaomand on väga killustunud. Need protsessid ei käi hoopiski mitte selles suunas. Need on loomulikult ebameeldivad tendentsid, kui Eestis on kogu maa koondunud väga väheste omanike kätte. Aga need protsessid ei käi mitte selliste kümnehektariliste maatükkide ostmise teel, vaid need käivad läbi firmade ostmise ja firmadega läheb kaasa maa. Suurmaaomanikud ei tegele ilmselt iga 5-, 6-, 7-, 10-hektarise maatüki ostmisega, vaid ostetakse pigem ettevõte, kellele kuulub 200, 300, 400 ha maad. See on hoopis lihtsam tee ja selle kaudu tekib suurmaaomand, aga see on seotud kogu muu majandusprotsessiga, mille muutmise teele seoses Euroopa Liiduga liitumisega olemegi me ju kõik koos ühiselt asumas.
Esimees
Tänan! Härra minister, üks kohapeal registreeritud küsimus. Andres Varik, palun!
A. Varik
Suur tänu, härra esimees! Härra põllumajandusminister! Maaelukomisjonis on nüüd muudetud kujul see kinnisasja omandamise kitsendamise seadus ja seda kaitses seal valitsuse poolt Uku Hänni. Kui oli küsimus, kui palju mõjub, et üleminekuperiood anti, et kas see kaitseb ka Euroopa kodanikku maaomanikuks saamast, olgugi et seal on kaks nõuet tehtud, aga selles seaduses on võimalus, et loa alusel ta saab ikkagi taotleda maaomandit. Meie eesmärk oli, et tõesti selle üleminekuperioodi ajal saaks Eesti inimene maa- ja metsaomanikuks, aga samas ei anna see piisavalt kindlustunnet. Kuidagi on ta nagu reguleeritud ja samas annab võimaluse siiski ...
Esimees
Kas küsimus ka tuleb?
A. Varik
... siiski teistel maaomanikuks saada. See ongi küsimus.
J. Marrandi
Tänan küsimuse eest! Kõigepealt, see seadusandlik ruum on siiamaani olnud reguleeritud just täpselt nii, nagu ta on. Siin on küsimus füüsiliste ja juriidiliste isikute maa ostmise võimalustes, selles, kuidas on võimalik neid ikkagi sisuliselt piirata. Käesolevas eelnõus on valitud aluseks, olgem päris ausad, see eelnõu variant, mis siin on ju tegelikult alates 1999. aastast, mil sellesama eelnõu erinevaid variante on siin välja käidud, see on umbes viies, võib-olla kuues variant. Kõike on katsetatud, kõiki variante on proovitud. Täielikult vettpidavat seaduseelnõu ei anna välja töötada, ühelt poolt lähtuvalt neist otsustest, mis on tehtud juba tunduvalt varem kui käesolev eelnõu. Lisaks seavad omad takistused siin ikkagi ette ka Euroopa Liidu tingimused, mis seonduvad üleminekuperioodiga, kus on ju üsna selgelt öeldud - ma arvan, et see oli ka maaelukomisjonis välja toodud -, missugusel juhul laieneb üleminekuperiood, missugusel mitte. Põhireegel on, et üleminekuperiood ei või kehtestada täiendavaid, raskendavaid meetmeid, võrreldes seni olemasolevate regulatsioonimehhanismidega. See on selline põhimõte. Ma ei hakkaks seda siit tervikuna ette lugema. See regulatsioon, mis meil siin on, ei ole kõige parem variant, aga tuleb valida kahest halvast parem.
Esimees
Härra minister, tänan! Kolleegid, teen ettepaneku küsimused lõpetada. Kui aega üle jääb, siis võime naasta sama teema juurde. Järgmine küsimus on kolleeg Mart Nutilt proua majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun!
M. Nutt
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud proua minister! Tallinna-Ikla maantee viitadele on ilmunud kohanimi Riga. Eestis sellist kohanime ei ole. Saame kõik aru, et tegemist on Riiaga, nii nagu see varasematel teeviitadel oli. Probleem on ikkagi selles, et Euroopa praktikas on levinud, et kohanimed kirjutatakse viitadele riigikeeles, ka siis, kui see puudutab välisriigi kohanime. Eesti keeleseadus nõuab, et Eesti teeviidad oleksid eestikeelsed. Küsimus. Proua minister, millal Maanteeamet taastab eestikeelsed teeviidad Tallinna-Ikla maanteel? Aitäh!
L. Tõnisson
Suur tänu! Ma olen ka ise sõitnud sellel maanteel. Ma palun vabandust, ma ei ole märganud seda Rigat, kahtlemata ei vasta see eesti keele kirjutamise nõuetele. Aga kui ta on ladina tähtedega kirjutatud, siis me oleme rikkunud küll eesti keele kirjutamise reegleid, aga me ei ole rikkunud Eesti keeleseadust selles mõttes, et vähemalt see õnnetu inimene, kes andis selle viida kohta nõusoleku, ise arvas, et see on eesti keeles. Tänan selle tähelepaneku eest!
Esimees
Tänan! Mart Nutt täpsustab, palun!
M. Nutt
Aitäh! Kas te võite kinnitada, et me ei näe peatselt Tartu-Pihkva maanteel silti "Pskov"? Selle taustaks ikkagi küsimus, millal see viga, mis puudutab Tallinna-Ikla maantee silti "Riga", ära parandatakse?
L. Tõnisson
Ma tahan südamest loota, et me ei näe silti "Pskov", sest et selleks ei ole mingisugust põhjendust. Kohe täna pöördun ma Maanteeameti peadirektori poole palvega võtta tarvitusele kõige kiiremad abinõud eesti keele kirjavigade parandamiseks meie maanteeliiklussiltidel.
Esimees
Tänan! Proua minister, üks kohapeal registreeritud küsimus. Trivimi Velliste, palun!
T. Velliste
Aitäh! Ma olen päri sellega, et tõepoolest me õnneks ei ole veel kohanud Pskovi Eesti teedel ja Riga on ka esialgu väga haruldane. Aga on üks kohanimi, mis on väga silmatorkav ja mis Ida-Virumaal on päris mitmes kohas tee ääres. See on kolme meetri pikkune nimi Sankt-Peterburg. Eesti keeles on alati kasutatud kohanime Peterburi, see on ka eesti kirjakeelne sõna. Õieti juba vanem kui sajand, isegi mitu sajandit vana. Kas me ei peaks selle kohutavalt pika Sankt-Peterburgi - all on silt "Narva" - asendama lühikese ja ajalooliselt ammu kinnistunud Peterburiga?
L. Tõnisson
Ma jään teile lõpliku vastuse praegu võlgu, sellepärast et juriidiliselt ei ole Peterburi linna nimi siiski Peterburg. Tal on see "Sankt" seal ees. Ajalooliselt on küll kinnistunud, aga kui me räägime juriidikast, siis juriidika on juriidika. Et ta on suurte tähtedega kirjutatud, siis see on maitseasi, ma ütleks nii, kas kirjutada suurte või väikeste tähtedega. Nii et kedagi ei saa sundida muutma ühe linna nime, kuidas tuleb ütelda, keelepärasemaks. Sest sel juhul võiksid Koidula piiripunkti läheduses elavad inimesed öelda, et nad on 50 aastat öelnud Pskov ja mis häda pärast nüüd neile seda Pihkvat peale surutakse, neil ju Pskov keelepärasem, eriti neil, kes oma enamikus ei räägi eesti keelt. Nii et kui me peame silmas ikka ühte ja selget käitumisjoont, siis peab see olema kõikjal ühine. Kui eesti keeles on Riia, siis on Riia. Ja nii on ka Peterburiga. Kõnekeeles me ütleme Peterburi, me kasutame kõnekeeles veel teisigi nimede lihtsustusi, sest väga pikk on öelda välja Sankt-Peterburg. Aga ma arvan, et siin seaduse jõuga või ministri määrusega ei ole võimalik asja lihtsustada. Aitäh!
Esimees
Proua minister, tänan! Trivimi Velliste, proua minister andis piisava vastuse. Me läheme edasi. Küsimus Kalev Kotkaselt härra põllumajandusministrile. Palun!
K. Kotkas
Tänan, härra eesistuja! Austatud põllumajandusminister! Kalandus on samasugune maamajanduse haru nagu põllumajandus ja eeldaks põllumajandusega võrdset kohtlemist. Praktikas paraku see arusaam ei toimi, kalandus on saanud viimastel kuudel mitmeid kaluritest sõltumatuid valusaid tagasilööke, nagu dollari madal kurss, kvoodi hüppeline vähenemine, turu mõjutamine dioksiinihirmuga ja lõpuks ka erakordselt rasked jääolud. Miks valitsus, lähtudes võrdse kohtlemise põhimõttest, ei ole nõus kaluritele halbadest ilmastiku- ja turuoludest tingitud saamata jäävat tulu osaliselt kompenseerima?
J. Marrandi
Tänan küsimuse eest! Tõepoolest on kalandus Eesti jaoks äärmiselt oluline sotsiaalse, kultuurilise ja majandusliku tähtsusega valdkond. Kalapüük on üks maaeluvorme ja osas regioonides ka ainsaks sissetulekuallikaks. Kui võrrelda seda põllumajandustootmisega, siis tõepoolest, läbi aegade on põllumajandus saanud suuremate toetuste osaliseks kui kalandus. Samas peab ütlema, et kui neid kahte valdkonda omavahel võrrelda, siis kalanduses on kalurite sissetulekud olnud siiski mõnevõrra suuremad kui põllumeestel. See on ka teada, kui võrrelda statistikat. Küll aga peavad riigil olema erakorralisteks olukordadeks olemas võimalused toetada kalandust. Kui vaadata ettepoole, siis aastaks 2004, kui rakendub ühtne põllumajanduspoliitika, rakendub ka Euroopa kalanduspoliitika, kus on vastavad vahendid riiklikult ette nähtud. Antud juhul - miks sel aastal otsustati mitte toetada, kui kasutada teie küsimust - pean tunnistama, et niisugust arutelu valitsuses ei olegi toimunud. Enne kui me selle aruteluni jõudsime, võttis Kalaliit, kalurite üks esindus, ise oma taotluse tagasi, sest ilmastikuolud paranesid ja püügivõimalused laienesid.
Esimees
Tänan! Kalev Kotkas täpsustab, palun!
K. Kotkas
Tänan, härra eesistuja! Lugupeetud põllumajandusminister! Oma taotluse võtsid tagasi kalatöötlejad, mitte kalurid. Lihtsalt täpsustusena olgu öeldud. Kas minister jagab minu hirmu, et kui kalapüügikvoot vähenes hüppeliselt 30%, siis jääb kai äärde iga kolmas kalalaev, väheneb kalatööstuste toodang, väheneb tööjõu vajadus, vähenevad inimeste sissetulekud, sealt ka maksutulud, tulevad kõikvõimalikud valusad tagasilöögid teistesse sektoritesse, nagu kaubandus ja teenindus, vähenevad maksutulud, maksulaekumised omavalitsustele. Õhus on sotsiaalse katastroofi oht teatud piirkondades. Kas ei oleks ikkagi otstarbekas, et valitsus võtab selle teema arutuse alla?
J. Marrandi
Ma pean tunnistama, et meile on laekunud seni ainult üksainus taotlus, see on seesama taotlus Kalaliidult, mis ühendab endas, tõsi, nii kalatööstusi kui ka kalapüüdjaid mingil määral, aga ilmselt vähem rannakalureid. Teisi taotlusi toetuse saamiseks meil paraku ei ole olnudki. Vastavat taotlust rannakaluritelt pole samuti olnud, peale selle Kalaliidu taotluse, mis tagasi võeti. Tõepoolest, Eestis on praegu 5400 kutselist kalurit. Kui nende tegevuses peaks toimuma mingid väga olulised tagasilöögid, siis see on hoop kogu meie majandusele, meie kohalikele omavalitsustele, tervetele piirkondadele. Käesoleva aasta eelarves ei ole vastavaid vahendeid ette nähtud, sest me ei ole praegu veel rakendamas kalanduse turukorralduse meetmeid. Küll aga aastast 2004 Euroopa Liidu liikmena on ette nähtud kolme aasta (2004-2006) peale 420 miljonit krooni. Sealhulgas on näiteks ka just nimelt seesama nn laevade lahtilõikamise meede ehk turult eemaldamise meede nende laevade jaoks, mis jäävad seisma. See on just nimelt selleks, et nende vahendite abil korvata turult äraminekut. Samuti on ette nähtud kalanduse restruktureerimisega kaasnevad sotsiaalsed meetmed, kalalaevastiku püügivõimsuse reguleerimine, kalalaevastiku moderniseerimine ja uuendamine, uute turgude leidmine ja turustamine. Kõik, mis ma siin ette lugesin, ongi need meetmed. Nende meetmete peale kokku on kolmeks aastaks 420 miljonit krooni ehk aastas umbes 130 miljoni krooni ulatuses toetusvõimalusi.
Esimees
Tänan! Kalev Kotkas, teine täpsustav küsimus, palun!
K. Kotkas
Tänan, härra eesistuja! Lugupeetud minister, repliigi korras olgu öeldud, et selle aasta eelarve menetlemisel tegid Mõõdukad kahel korral sellise muudatusettepaneku ja pakkusid kalandusele minu kirjeldatud asjaoludest lähtuvalt 40 miljoni krooni lisamist. Kuid küsida tahaks selle kohta, et Põllumajandusministeeriumis teatavasti on valmimas kalaturu korraldamise seadus. Kas te kirjeldaks väga lühidalt, milliseid meetmeid kavatseb eelnõu ettevalmistav töörühm kasutada kalanduses?
J. Marrandi
Tänan! Kalanduspoliitika on analoogselt põllumajanduspoliitikaga üsnagi reguleeritud valdkond ja riik sekkub sinna turukorralduse kaudu. Seetõttu tekib olukord, kus kalurite võimalused oma sissetulekute saamiseks stabiliseeruvad. Kalaturu korraldamise seaduses on käsitletud niisuguseid valdkondi nagu tootjaühenduste tunnustamine, turukorralduslike meetmete sisseviimine, esmakokkuost. Samas kehtestatakse ka kalade lävihind ja eraladustamise toetus, s.o terve rida toetuste skeeme ja võimalusi. Kordan, et need on täpselt samasugused meetmed, nii nagu on ka põllumajanduses, mille aluseks on ühtne põllumajanduspoliitika. Üsna ulatuslikud võimalused on ka just Euroopa praktikat silmas pidades kaluritel endil, kalurite organisatsioonidel ja tootjaorganisatsioonidel sõna kaasa ütlemiseks. Nii et suur samm saab edasi astutud aastal 2004. Käesoleva aasta veebruaris on planeeritud kalandusturu korraldamise seaduse eelnõu esitamine Vabariigi Valitsusele. Kahtlemata see Riigikogu koosseis seda enam menetleda ei jõua, aga olen kindel, et vähemalt sellel kevadel saab see seaduseelnõu ehk ka Riigikogu heakskiidu.
Esimees
Härra minister, tänan! Üks kohapeal registreeritud küsimus. Rainis Ruusamäe, palun!
R. Ruusamäe
Aitäh, härra esimees! Austatud härra põllumajandusminister! Siseveekalanduses on tegelikult üks väga tõsine probleem, mis ongi seotud olnud nende külmade ilmadega. Nimelt on karpkalakasvanduse genofond hävimas. Minu teada on teie poole pöördutud selles küsimuses, et kaitsta, säilitada seda. Tartu maakonnas asutatud ettevõte, kus toodeti karpkala paljundamiseks, on tõsistes probleemides. See on olnud seotud ilmastikuga. Te olete neile vastanud eitavalt. Küsin, miks?
J. Marrandi
Kõigepealt, kui arutati kogu selle looduskahju korvamise kompleksi küsimusi, siis mina lähtusin oma tegevuses ennekõike vastava komisjoni ettepanekutest. Kuna nende toetuste arutelu oli üsna laialdane ja arvestades teravdatud tähelepanu toetuse jagamise skeemidele, siis oli äärmiselt vajalik, et niisugune erakorraliste toetuste jagamine oleks väga selgelt hinnatav ja mõõdetav. Põllumajandustoetuste puhul on see lihtsam, kuna on olemas vastavad registrid. Iga hektar on üle mõõdetud, igal lehmal ja loomal on märk kõrvas. Samas ei ole meil olnud siiamaani väga selget registrit ja võimalusi kirjeldada kogu sisevetekalandust ja kalatiike. Need ei ole olnud täpselt kirjeldatavad. Seega see alus, kuidas maksta, kellele maksta, oli üsna lahtine. Seni kuni me oleksime suutnud selle töö teostada, oleks lihtsalt aeg ümber saanud ja neid vahendeid ei oleks olnud võimalik kasutada, sest me näeme, et praeguse asjaajamise juures jõudsid looduskahjusummad tegelike abivajajateni alles detsembrikuus. Samas pean ka ütlema, et eelnevate pikkade perioodide vältel on siiski sisevete kalakasvatus olnud kasumlik tegevus. Kui nüüd ettepoole vaadata, struktuurifondide meetmete abi võimalusi, siis näeme, et ka siin avanevad sisevetekalanduse toetamise võimalused suurusjärgus 50 miljonit krooni kolme aasta (2004-2006) vältel.
Esimees
Härra minister, tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus on Trivimi Vellistelt härra kaitseministrile. Palun!
T. Velliste
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Sõjaajaloolased on korduvalt juhtinud tähelepanu kindralile nimega talv või teise nimega pakane. Meil tuleb eriti meelde Napoleoni sõda Venemaal 1812 või Hitleri sõda Venemaal 1941. Me teame, et sõjad ei küsi ilmast, ka Eestis mitte, ei ole varem küsinud ega pruugi ka tulevikus küsida. Seetõttu on selge, et me peame olema valmis kõigeks ja sõdimiseks igasuguse ilmaga. Ma olen selle tõttu väga nõus kaitseväelaste vastustega Pärnu sõduriemadele, et me peame harjutama ka pakases. Kuid mu küsimus on: kas teie hinnangul kaitsevägi on piisavalt valmistunud väliõppusteks suure pakasega ja kui peaks olema olukord, et pakane on nii suur, et tuleb siiski jääda kasarmutesse, kas siis kasarmutes on sõduritele piisavalt voodeid?
Esimees
Härra minister, palun!
S. Mikser
Aitäh! Mul on väga hea meel sellele küsimusele, mis seoses suure pakasega on mõistetavalt põhjustanud ajakirjanduslikku ja avalikku tähelepanu, siit toolist vastata. Jah, kaitsevägi on valmis selleks, et vajaduse korral kasarmeerida kõik ajateenijad, ka need, kes peaksid vastavalt väljaõppekavale olema parajasti väliõppusel. Kui selleks on mingisugune vajadus - see võib olla näiteks mingi looduslik tingimus, selleks võib olla ka mingi muu eriline vajadus -, siis on ka nendes väeosades, kus ajutiselt esineb n-ö ületäitumust, olemas varu. On olemas lisavoodid, lisakapid. Nii et sellise vajaduse korral on võimalik kõik ajateenijad kasarmeerida. Rääkides nimetatud väliõppusest ja sellest, kuidas on reguleeritud külma ilmaga ajateenijate väliõppusele saatmine, siis kaitseväe määrustikud ei näe ette välistemperatuuri normatiive väliõppusteks. Küll aga sätestatakse välistemperatuuri alampiirid mitmesugusteks välitingimustes sooritatavateks tegevusteks. Näiteks 12 külmakraadi juures ei korraldata vastavalt garnisoni määrustikele paraade, ei viida läbi ka õppuse rivilaulu. -15 °C juures või ka väga tugeva tuule puhul võib vahetada tunnimehi vahiteenistuses sagedamini. -20 kraadi juures jäetakse ära õhtused rivistused. Jälgitakse seda, millise konkreetse tegevusega on tegemist. Kui näiteks on tarvis pikemalt paigal seista, siis seda väga külma ilma või tugeva tuulega ei tehta. Võib-olla ajapuudusel jätkaksin vastamist täiendavatele küsimustele.
Esimees
Aitäh! Trivimi Velliste, täpsustav küsimus, palun!
T. Velliste
Aitäh! Mul on heameel selle vastuse üle, aga ma esitaks täpsustava küsimuse kasarmute voodite arvu kohta. Missugustes väeosades on olukord kõige kitsam ja kuidas on kavas just seal, kus see pudelikael on kõige kitsam, sellest jagu saada ja kui ruttu?
S. Mikser
Aitäh! Kui vaadata koguarve, siis on meil ajateenistus 8-11 kuud ja valdav enamik ajateenistuses olevatest inimestest on ajateenistuses kaheksa kuud. Igal konkreetsel ajahetkel ajateenistuses olevate inimeste arv on väiksem kui kõigis väljaõppekeskustes, kõigis väeosades kokku olemasolevate voodikohtade arv. Iseasi on see, et me ei ole oma infrastruktuuri arengus jõudnud veel selleni, et kõik kasarmute voodikohad vastaksid kaitseväe juhataja käskkirjas kehtestatud ruuminormidele, aga see on omaette küsimus. Parema sisemise asjaajamise ja korraldamisega on niisiis võimalik garanteerida, et üheski väeosas ei oleks ühelgi ajahetkel ületäitumust. Samas kaitseväe juhataja reguleerib seda küsimust vastavalt väeosade endi soovidele, kui palju nad soovivad ajateenistusse kutsutuid enda väeossa saada. Kõige rohkem esineb nn ületäitumust Pärnu Üksik-jalaväepataljonis, kus ka see eelnimetatud külma ilmaga väliõppus toimus. Aeg-ajalt on see probleem olemas mereväebaasis. Tutvumine eelmiste aastate andmetega näitab, et aeg-ajalt on seda probleemi esinenud ka teistes väeosades. Tegelikkuses tuleb tähelepanu juhtida sellele, et vastavalt väljaõppeplaanile saavad ajateenijad ühel või teisel ajahetkel erialakoolitust, näiteks vahipataljonis või sidepataljonis Tallinnas. Seetõttu on need arvud ka teatud aegadel pisut petlikud. Suure osa oma väljaõppetsüklist veedavad ajateenijad nii ehk teisiti väliõppustel. Ka selles mõttes ei ole probleemi, et ei oleks voodikohta inimesele, kes ühel või teisel ajahetkel seda voodikohta vajab.
Esimees
Tänan! Härra minister, üks kohal registreeritud küsimus Tiit Tammsaarelt. Palun!
T. Tammsaar
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud kaitseminister! Loomulikult me kõik tahame, et meie pojad, kes kaitseväkke lähevad, sealt tervena tagasi tulevad. Sel puhul on kõige tähtsam see, kuidas kaitseväes neid õpetatakse, kuidas käituvad ülemad. Keegi meist ei taha, et Kurkse surmaretk korduks. Hoidku jumal selle eest! Mida on Kaitseministeerium viimastel aastatel ette võtnud selleks, et niisuguseid ekstreemseid asju ei juhtuks? Üks konkreetne asi on minul teada, et Kaitsejõudude Peastaabi põhimäärus on millegipärast jäänud kauaks Kaitseministeeriumi ja valitsuse laudadele. Milles on küsimus? See on ka üks tähtis dokument, andmaks juhendi meie sõjaväelistele juhtidele. Kuidas selle asjaga on?
S. Mikser
Aitäh! Tõepoolest, Kaitsejõudude Peastaabi põhimäärus eksisteerib antud ajahetkel ajutisena ja seda juba päris palju aastaid. See ulatub isegi üle praeguse Riigikogu koosseisu ametiaja. Vahel juhtub nii, et ajutised asjad on peaaegu et igavesed. Uus põhimäärus on koostamisel, kooskõlastamisel ministeeriumi ja peastaabi vahel. Ma tahan teha kõik endast oleneva, et see võimalikult kiiresti saaks vastu võetud. Küsimuse teine osa, mis puudutab ohvitseride ja allohvitseride väljaõpet ja määrustike täiendamist, et ei juhtuks traagilisi või ka vähem traagilisi, aga siiski lubamatuid õnnetusi, siis ma tahaks öelda, et selles osas toimub pidev areng. Pidevalt täiustatakse ja täpsustatakse määrustikke ja ka meie ohvitseride väljaõpe on pidevalt arenev protsess. Ohvitseride ja allohvitseride väljaõppes sisaldub meditsiinialane koolitus, lisaks garnisonimäärustikele on olemas kaitseväe meditsiiniteenistuse väljaantud soovituslikud dokumendid, sealhulgas näiteks juhend, mis käsitleb külmakahjustuste vältimist ja esmaabi sellisel puhul. Samuti on väliõppustel alati olemas kas garnisoni arst või garnisoni parameediku ettevalmistusega sanitar. Samuti on väliõppustel alati olemas transport, valveauto, mis vajaduse korral toimetab inimese kiiresti n-ö kõrgema astme meditsiini ...
Esimees
Härra minister!
S. Mikser
... juurde. Aitäh!
Esimees
Tänan, härra minister! Teen ettepaneku küsimuse käsitlemine lõpetada. Ma palun vabandust, Jaanus Männik! Järgmine küsimus on kolleeg Janno Reiljanilt härra põllumajandusministrile. Palun!
J. Reiljan
Aitäh, härra eesistuja! Härra põllumajandusminister! Investeeringute suur vajadus põllumajanduses ja maaelus üldse on üldteada. Meil on ka Euroopa Liidu poolt selleks abirahad SAPARD-i programmi raames ette nähtud. Kolme aasta jooksul (2000, 2001, 2002) oleks pidanud neid rahasid olema toetusteks kogunenud 750 miljonit krooni. Samal ajal nähtub andmetest, et sellest abirahast on broneeritud kasutamiseks ainult umbes pool või alla selle. Välja makstud oli paar nädalat enne aastavahetust ainult 114 miljonit krooni, kavatseti välja maksta veel veidi üle 50 miljoni krooni, mis tähendab, et alla veerandi on kokku välja makstud kolme aasta jooksul. Mis põhjusel ei kasutata Euroopa Liidu abirahasid meie põllumajanduses ja maaelus investeeringutoetusteks?
Esimees
Härra minister, palun!
J. Marrandi
Tänan küsimuse eest! See on väga hea küsimus. Kõigepealt tooksin teile värskemad numbrid SAPARD-i kasutamise kohta. Heakskiidetud taotluste arv 2002. aastal oli 379. Investeeringusumma, mis planeeriti nendele heakskiidetud taotlustele, oli kokku 463 miljonit krooni. Toetuste summa heakskiidetud taotlustele oli 193,9 miljonit krooni. Kui me räägime väljamakstud projektide arvust, siis 2002. aastal oli see 250 projekti. Investeeringusumma väljamakstud projektidele oli kokku 410,6 miljonit krooni ja makstud toetuste summa oli 162,6 miljonit krooni. Kui me vaatame aastast SAPARD-i summat, siis see on ligilähedaselt 270 miljonit krooni, ja näeme, et tõepoolest erinevus on olemas. Põhjusi, miks seda ei ole tehtud suuremas mahus, on mitmesuguseid. Loomulikult kõige esimesena tuleb nimetada põllumajanduses kestvat turu langust. See on esimene põhjus, põllumeestel ei jätku vahendeid, et investeerida nii palju, kui nad sooviksid. Teine küsimus on SAPARD-is eneses, et programmi reeglid oleksid lihtsamad ja toetused kättesaadavamad, selles suhtes me oleme ka samme astunud. 2002. aastal oli SAPARD-i kättesaadavus põllumeestele tunduvalt parem, kuna rahuldati 90% projektidest. 2001. aastal oli see arv 60%. Ka käesolevaks aastaks on terve rida muudatusi planeeritud, vastav seaduseelnõu anti täna üle Riigikogu menetlusse. Ma olen kindel, et see jõutakse veel vastu võtta selle Riigikogu koosseisu tööaja jooksul.
Esimees
Tänan! Janno Reiljan täpsustab. Palun!
J. Reiljan
Aitäh, härra eesistuja! Härra minister, aitäh uute andmete eest! Millegipärast paar nädalat tagasi PRIA-st saadud andmed olid hoopis teistsugused, aga olgu, võib-olla on vahepeal toimunud olulised muutused. Minu küsimus on järgmine. Käesoleva aasta septembris peaks Eesti inimene otsustama, kas toetada Euroopa Liiduga ühinemist. Üheks argumendiks Euroopa Liitu astumise kasuks on just nimelt sealt saadavad abirahad. Nüüd näeme kurvastusega, et kuigi need andmed ei ole nii nutused SAPARD-i programmi kasutamisel, kui algselt paistis, on nad siiski halvad. Kasutatud on ebapiisav osa nendest investeeringutest. Miks, mis alusel või kuidas te saaksite väita, et me Euroopa Liidu abirahasid edaspidi Euroopa Liidus olles paremini kasutame, kui me neid SAPARD-i rahasid kolme aasta jooksul ei ole suutnud kasutusele võtta?
J. Marrandi
Kõigepealt, ma arvan, et meil on põhimõtteline erinevus suhtumises Euroopa Liitu. Euroopa Liiduga liitumisel ei peaks olema siiski esimeseks põhjuseks sealt saadav abiraha, vaid sealt pakutav stabiilsus ja ennekõike võimalus kasutada turgu ning saada arenguks vahendeid. Siinkohal tooksin välja siiski selle erinevuse. Kui ma esimese põhjusena, miks SAPARD-i abirahasid ei kasutatud, nimetasin turu langusest tingitud halba olukorda ja põllumeestel vahendite puudust investeeringuteks, siis sisenedes Euroopa Liidu ühtsesse majandusruumi aastal 2004, kui rakendub Euroopa Liidu ühtne põllumajanduspoliitika, toob see kaasa oluliselt suurema stabiilsuse ja peaks tooma kaasa ka hoopis paremad võimalused põllumeestele stabiilselt teenida ning oma plaane seada. Sellest lähtuvalt ilmselt paraneb oluliselt investeeringuvahendite kasutamine. Ma näeksin pigem ennekõike niisuguseid seoseid. Loomulikult võib tekkida olukord, kus kõiki meetmeid ei olda suutelised ära kasutama, aga kindlasti on see valitsuse üks peamisi tegevusi, et kõigepealt teha need vahendid kättesaadavaks, et leviks informatsioon, et oleksid oskused. Ma arvan, et põllumajandustootjatel ei tohiks tekkida olulisi takistusi tulenevalt turuolukorrast.
Esimees
Tänan! Janno Reiljan, teine täpsustav küsimus, palun!
J. Reiljan
Aitäh, härra eesistuja! Härra minister! Te teete aastase hüppe, arvestamata sellega kaasnevaid tagajärgi. Nimelt olid SAPARD-i programmi investeeringud ette nähtud just selleks, et valmistada põllumajandusettevõtted ette Euroopa Liitu astumiseks. 2004. aastaks peavad nad vastama Euroopa Liidu esitatavatele nõuetele. Minu küsimus. Kui palju põllumajandusettevõtteid peab oma uksed sulgema, likvideerima ennast selle tõttu, et neil puudusid vahendid SAPARD-i investeeringuraha kasutamiseks, enda vastavusse viimiseks Euroopa Liidu nõuetega, ja mida valitsus sellises situatsioonis tegi, kui juba kahe aasta jooksul oli näha, et põllumehed ei suuda neile pakutavat investeeringuabi kasutada madala tulukuse tõttu? Konkreetsemalt, kas te tõesti vaatasite pealt, kuidas meie paljud põllumajandusettevõtted lähevad Euroopa Liidule vastu sulgemiskavatsusega või likvideerimisähvardusega?
J. Marrandi
Kõigepealt ütleksin, et valitsus päris kindlasti ei vaadanud lihtsalt pealt. Päris kindlasti ei ole ainuke vahend ja võimalus investeerimiseks SAPARD-i programm kui niisugune. Põllumajandustootjad on üsna oluliselt investeerinud ka omaenda vahenditest ja laenuvahenditest läbi Maaelu Edendamise Sihtasutuse, läbi kommertspankade. Ka need on võimalused investeerimiseks. Valitsuse tegevus oli pööratud ennekõike sellele, et lõpetada ära niisugune majanduslik olukord, nii nagu siiani, mis oli põllumeeste jaoks äärmiselt ebasoodne majanduskeskkond. See tegevus leidis esimese väljenduse just nimelt Euroopa Liiduga läbirääkimiste kaudu. Me teame, et just nimelt nende läbirääkimiste läbi tekib uus turuolukord, uus majanduslik situatsioon põllumeestele. See loob ka uued võimalused saada oma toodangu eest õiglast hinda, loob ka võimalused investeeringuteks. Ennekõike on see tegevus, mida see valitsus on saanud ühe aasta jooksul teha. Mis ei tähenda seda, et eelnevatel valitsustel ei olnud õige aeg, näiteks KMÜ valitsusel 1997. aasta lõpus, reguleerida turgu seaduslike vahenditega, turukorralduslike vahenditega, mida see valitsus kahjuks ei teinud. Nüüd järelejäänud aja jooksul on selle valitsuse panuseks olnud rakendada need turukorralduslikud meetmed liitumishetkest, olla selleks valmis.
Esimees
Janno Reiljan, palun viimane küsimus!
J. Reiljan
Aitäh, härra eesistuja! Härra minister! Teie loogika on äärmiselt kummaline. Põllumehed jätsid tagastamata abi kasutamata selle tõttu, et nad kasutasid hoopis laenuraha selle asemel. See ei saa ju tõsi olla. Te viskate ilmselt nalja, te olete tuntud kui hea naljamees. Kuid jätame põllumehe sinna kohta. Külaelu arengu meetme raames ei ole vahendeid praktiliselt üldse kasutatud. On meie Eesti külas siis tõepoolest kõik nii korras ja kas te uurisite, mis põhjusel on selle meetme raames ettenähtud abivahendid täielikult kasutamata? Minu kogemused Võru-, Valga- ja Põlvamaal ringi sõites on täiesti teistsugused. Meie külaelu arenguks oleks vaja teha väga suuri investeeringuid.
J. Marrandi
Tänan küsimuse eest! Kõigepealt suur tänu, et te nimetate mind naljameheks, ma olen ise ennast pidanud tõsiseks meheks, põllumeheks. Põllumehena ma tean, et ei investeerita üksnes SAPARD-i vahenditest, vaid ka teiste vahendite arvel, võetakse liisinguid, võetakse teatud kohustusi. See on asja üks külg. Mis puudutab teie poolt nimetatud külaelu arengu meetmeid, siis kahjuks ma pean teid kurvastama, niisugune meede on kavas rakendada alates aastast 2003. Külaelu arengu meedet siiamaani SAPARD-i meetmete nimekirjas ei ole. See tuleb aastast 2003. Kui Riigikogu suudab efektiivselt töötada ja vastavad muudatused heaks kiita, siis on selleks suurepärased võimalused käesoleval aastal olemas.
Esimees
Härra minister, tänan! Kolleegid, ma teen ettepaneku küsimuse käsitlemine lõpetada. Elmar Truu, palun küsimus härra kaitseministrile!
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud kaitseminister! Jätkaksime teemat, mida kolleeg Trivimi Velliste tõstatas seoses pakasega. Me jõudsime õppustelt kasarmutesse. Eesti on oma kaitseväe ülesehitamisel tubli olnud, mida näitab ka NATO kutse, mis meile esitati. Paraku oleme NATO-le silmategemise kõrval ometi midagi tegemata jätnud just kaitseväe sisemisel ehitusel. Ma pean sisemise all silmas just kasarmuid ja sõdurite olmetingimusi. Olukord, kus sõduritel on väeosas normist kuni neli korda vähem kasarmupinda, kus laatsaretid mõnes väeosas ei vasta sanitaarnõuetele, on muret tekitav. Seetõttu on mul küsimus: millal on lootust olukorra paranemisele selliselt, et kasarmutes oleks normikohaselt elamispinda?
S. Mikser
Aitäh küsimuse eest! See protsess on pidev. Olmetingimusi parandatakse pidevalt. Nagu te teate, vahetult pärast iseseisvuse taastamist olid Eesti kaitsekulutused võrdlemisi väikesed ega suudetud piisavalt investeerida ajateenijate ja kaadrikaitseväelaste olmetingimustesse, infrastruktuuri. Praegu tehakse seda vägagi intensiivselt. Ma julgen kinnitada, et me teeme juba alanud aastal väga tubli sammu edasi. Viimastel aastatel on investeeritud kümneid miljoneid kroone, et ehitada täiendavaid kasarmuid ja renoveerida olemasolevaid nii, et nad vastaksid kõigile kaasaegsetele nõuetele. Näiteks 2002. aastal valmis üks 180-kohaline kasarmu Tapal, teine Kuperjanovi Üksik-jalaväepataljonis. 2003. aastal ehitatakse kolm uut kasarmut: üks 180-kohaline Tapal, teine Jõhvis ja Kuperjanovi Üksik-jalaväepataljonis uus 220-kohaline kasarmu. Need hakkavad vastama kõigile nõuetele. Samuti on plaanis olemasolevaid kasarmuid renoveerida. Te mainisite ka meditsiinikeskusi, laatsarette, ambulantse. Kui kasarmutesse investeeritakse käesoleval aastal 75 miljonit krooni, siis ambulantsidesse veel täiendavalt 11 miljonit, et ka need ajakohastada. Ma loodan, et see protsess jätkub ka siis, kui Riigikogu arutab juba järgmise aasta eelarvet ja et ka seal on vastavad vahendid olemas.
Esimees
Tänan! Kas Elmar Truu jõuab veel küsida?
E. Truu
Aitäh, esimees! Mul ongi lühike küsimus. Seda on väga meeldiv kuulda. Need mured on tekkinud varem, enne seda kui teie ministriks saite. See lükkab ka ära selle küsimuse, et meie armee koosseisu ei ole vaja vähendada. Kui palju siiski on käesolevaks aastaks ehituseks, renoveerimiseks raha eraldatud?
S. Mikser
Nagu öeldud, kasarmute ehitamiseks ja renoveerimiseks 75 miljonit ning ambulantsidele 11 miljonit. Need on nüüd asjad, mis otseselt puudutavad ajateenijate ja ka kaadrikaitseväelaste olmetingimusi ja teenistustingimusi. Samuti jätkatakse näiteks laskealade, polügoonide väljaarendamist. Investeeringute kogusumma on kindlasti oluliselt suurem.
Esimees
Härra minister, suur tänu! Austatud kolleegid, lugupeetud valitsuskabineti liikmed! Tänan osalemast! Meie Riigikogu infotund on lõppenud.