Aitäh! Tõenäoliselt ei suuda ma kinni pidada esitamise järjekorrast. Esimesena on mulle 22 plokkidesse jagatud küsimust esitanud Janno Reiljan. Sissejuhatavalt kirjutab ta nii: "Teie, härra Pärnoja, olete pidevalt levitanud äärmiselt vastuolulist ja eksitavat informatsiooni NRG-ga sõlmitava tehingu kohta. Te valetate Eesti rahvale, püüdes leida põhjusi turgu valitseva ettevõtte osaluse, müügilepingute ja tegevuskavade salastamiseks. Ma palun Teid seekord anda küsimustele täpsed ja ammendavad vastused." Sellele sissejuhatusele võin ma kommentaariks öelda järgmist. Eestis kehtivate seaduste alusel on ärisaladuse üle otsustamine antud äriühingu juhatuse pädevusse. Väljaspool seda pädevust ei saa keegi teine otsustada, millise informatsiooni puhul on tegemist ärisaladusega, millise puhul mitte. Ka kõnealuste lepingute üle peetud läbirääkimiste käigus otsustasid pooled, et läbirääkimisi puudutav informatsioon on konfidentsiaalne ja kuulub avalikustamisele ainult poolte kokkuleppel. Sellele otsusele kirjutasid alla Eesti Energia poolt juhatuse esimees ja NRG poolt tema delegatsiooni juht. Kui seadusi järgida, siis kõnealusel juhul puudub mul pädevus otsustada äriühingu juhatuse eest, millist informatsiooni peab avalikustama, millist mitte. Loomulikult on informatsioon avalikkuse ette tulnud eri allikatest, olles vastuoluline seetõttu, et lähtub erinevatest huvidest. Nüüd asun küsimuste juurde. Esimese ploki küsimus nr 1: "AS-i Narva Elektrijaamad 49%-lise aktsiapaki erastamise tingimuste avalikustamine peaks Teie sõnade kohaselt olenema NRG Energy nõusolekust, sest Eesti Energia nõusolek on olemas. Miks ei tulnud Teil, härra majandusminister, pähe taotleda NRG Energy nõusolekut lepingutingimuste avalikustamiseks juba varem ja seada see lepingu üheks tingimuseks?" Pooled leppisid kokku, et läbirääkimiste käigus talletatav informatsioon on konfidentsiaalne. Kui rääkida sellest, kes ja mil moel on valmis olnud informatsiooni avalikustama, siis kogu informatsiooni avalikustamiseks ei ole valmis olnud ei Eesti Energia ega NRG Energy. See osa informatsioonist, mis on poolte kokkuleppel avalik, on avalik ka käesoleval hetkel. Küsimus nr 2: "Kas Teie, härra majandusminister, peate normaalseks, et Riigikogu arutab juba teisel erakorralisel istungjärgul AS-i Narva Elektrijaamad erastamise tingimusi ilma sisulise ja adekvaatse informatsioonita nende tingimuste kohta?" Sellele küsimusele vastamiseks tuleks küsida, mis on lepingutesse puutuvalt Riigikogu pädevuses. Kas Eesti energeetika arengu seisukohalt olulised küsimused, mis pakuvad avalikku huvi, või lepingute detailide üksikasjalik käsitlemine, mis on eelkõige Eesti Energia kui asjaomase äriühingu ja strateegilise investori kui investeeringute tegija asi? Kui sellele küsimusele on võimalik saada täiesti selge ja ühemõtteline vastus, siis saab ka öelda, millisel moel võiksid lepingute tingimused olla Riigikogu liikmetele kättesaadavad. Kui Riigikogu liikmed arvavad, et nad peaksid asuma läbirääkimiste meeskonnas Eestit esindavate isikute asemele, siis see oleks minu jaoks küll täiesti erakorraline pretsedent. Mitte midagi seesugust arenenud riikide praktikas ei ole täheldatud ega tõenäoliselt täheldata tulevikuski. Teise ploki küsimuste sissejuhatuseks kirjutab Janno Reiljan: "2000. aasta 27. juunil kiitis Eesti Vabariigi valitsus heaks AS-i Narva Elektrijaamad 49%-lise aktsiapaki erastamise ja sama aktsiaseltsi edasise tegevusega seotud lepingute põhitingimused. Teie, minister Pärnoja, valmistasite lepingud ette salastatult, viies NRG Energy'ga saavutatud suulise kokkuleppe alusel sisse omapoolsed muudatused. Lepingute tekstid edastati valmis kujul Eesti Energia nõukogule. Eesti Vabariigi valitsus on pannud lepingute ilma tingimuste muutmise õiguseta sõlmimise kohustuse Eesti Energia AS-i juhtkonnale, kellele ei ole antud selleks ei sisulist võimalust (üks eksemplar kohapeal tutvumiseks) ega aega. Üks nädal põhjalikku ekspertiisi vajavate lepingute puhul on äärmiselt vähe, et kõigi tingimustega tutvuda. Niisiis, asjaosalised ei saanud lepingute tingimustega tutvuda." Härra Reiljan, te olete sügavas eksituses neid väiteid esitades. Täiesti ilmselgelt ei arvesta te seda, mida ma ütlesin oma ettekandes. Läbirääkimiste juhtkomitee Eesti delegatsiooni koosseisu kuulusid Eesti Energia juhatuse esimees ja Eesti Energia nõukogu liige, finantstöörühma Eesti Energia juhatuse liige, tehnilise keskkonna töörühma Eesti Energia juhatuse liige ja AS-i Narva Elektrijaamad juhatuse liige. Kui te arvate, et informatsioon ei olnud kättesaadav neile, siis kellele see oli kättesaadav? Läbirääkimistel vormistati lepingud mõlema poole koostöö tulemusena. Töö toimus finantsnõustajate ja juriidiliste nõustajate osavõtul, kes koostasid ka lepingute põhitingimuste tekstid. Väide, et lepingud olen sõlminud mina, on üpris omapärane. Ma ei ole endast sugugi nii heal arvamusel, et oleksin suuteline üksinda kõiki küsimusi, nii finantsalaseid kui juriidilisi, põhjalikult käsitlema ja tegema seda ministritöö kõrvalt. Niisugune on minu kommentaar teise ploki küsimuste sissejuhatuse kohta. Küsimus nr 3: "Kas lepingutest tulenevate kahjude eest kannate äriseadustikust tulenevalt materiaalset vastutust Teie, minister Pärnoja, või Eesti Energia nõukogu ja juhatuse liikmed?" Äriseadustikust tulenevalt kannavad lepingute või muu tegevusega tekitatud kahjude eest solidaarselt vastutust juhatuse ja nõukogu liikmed, kes ei ole esitanud oma eriarvamust. Küsimus nr 4: "Kes andis Teile, minister Pärnoja, volitused ainuisikuliselt pidada läbirääkimisi ja sõlmida suulisi kokkuleppeid NRG Energy esindajatega?" Mind oli Vabariigi Valitsus määranud läbirääkimiste eest vastutavaks ministriks. Mingeid suulisi kokkuleppeid, mis oleksid väljunud läbirääkimistel Eesti delegatsiooni esitatud ettepanekutest, ei ole ma sõlminud. Küsimus nr 5: "Milles konkreetselt Teie ja NRG Energy esindaja suuliselt kokku leppisite? Millised kohustused Eesti Vabariigile Teie suulistest lubadustest tekkisid?" Et ma ei ole suuliselt milleski kokku leppinud, siis ei saa ma anda sellele küsimusele sisulist vastust. NRG Energy esindaja kinnitas mulle, et ta on Eesti poole ettepanekutega nõus. See oli minu meelest suur edu, arvestades olukorda, milles läbirääkimiste delegatsioon pärast Vabariigi Valitsuse otsust oli. Mina pean seda läbirääkimiste üldisest kultuurist lähtudes NRG Energy poolt vastutulekuks. Kolmanda ploki küsimused juhatab Janno Reiljan sisse nii: "Eesti Vabariigi valitsuse 2000. aasta 27. juuni istungi protokollis päevakorrapunkti 28 all kirjas olevad erastamise põhitingimuste alapunkt 1 (Eesti Vabariik ei taga tehingut) ja alapunkt 4 (Eesti Vabariik tagab kindla mahu ja hinnaga turuosa) on omavahel otseses vastuolus." Alapunktis 4, härra Reiljan, ei ole sellist formuleeringut, et Eesti Vabariik tagab kindla mahu ja hinnaga turuosa. Nii et eeldus juba iseenesest ei vasta tegelikkusele. Aga läheme edasi. Küsimus nr 6: "Mil viisil Teie selle NRG põhitingimustes sisalduva lahendamatu vastuolu Eesti Energiale edastatud lepinguvariandis lahendasite?" Et vastuolu ei ole, siis ei olnud ka vajadust seda lahendama asuda. Küsimus nr 7: "Kas Teie samastate Eesti Vabariiki valitsusega või koosneb Eesti Vabariik kõigist Eesti kodanikest, ettevõtetest, organisatsioonidest ja asutustest?" Eesti Vabariik on avalik-õiguslik isik, kellel on oma põhiseadusele tuginev ülesehitus. Tema kõik institutsioonid ja asutused tegutsevad vastavalt Eesti Vabariigis kehtivatele seadustele. Küsimus nr 8: "Valitsuse kinnitatud NRG-ga sõlmitava tehingu põhitingimuste alapunktiga 4 kohustatakse Eesti Energiat sõlmima kindlate minimaalmahtude ja kindlaksmääratud hindadega elektrienergia ostu-müügileping 15 aastaks. Mis alusel Te väidate, et selline kohustus ei ole Eesti Vabariigi poolne lepingu tagamine, st et too kohustus ei ole Eesti Vabariigile siduv?" Vastavalt Eesti Vabariigi seadustele on lepingupooleks iseseisev eraõiguslik juriidiline isik, nimelt äriühing Eesti Energia AS. Eesti seaduste järgi ei tulene sellest, et lepingupooleks ja seega ka mingite tagatiste andjaks saaks olla Eesti Vabariik. See kehtib kõikide äriühingute kohta, olenemata sellest, kes on omanik. Kui oleks tegemist teist laadi õigusliku suhtega, siis oleks tegemist ka teistsuguse riigiga. Küsimus nr 9: "Millised sanktsioonid järgnevad ja kelle suhtes, kui Eesti Energia ei osta AS-ilt Narva Elektrijaamad Eesti Vabariigi valitsuse kinnitatud põhitingimustes ettenähtud elektrienergia kogust?" Eesti Vabariigi valitsus ei ole põhitingimuste kinnitamise otsuses ette näinud mingit kohustust Eesti Energiale. Kuid Eesti Energia võtab lepingutega endale kohustuse osta elektrienergiat mingis garanteeritud mahus. Lepingute tingimuste täitmata jätmine ükskõik kumma osapoole poolt on aluseks lepingute lõpetamisele, kahjude sissenõudmisele ja annab õiguse ka osaluse müügiks. See on põhitingimustes sätestatud, kuid vajab lepingutes, mis nende alusel sõlmitakse, märksa täpsemat juriidilist formuleerimist. Neljanda ploki küsimuste sissejuhatus: "Eesti Vabariigi valitsuse 2000. aasta 27. juuni istungi protokollis päevakorrapunkti 28 all toodud erastamise põhitingimuste alapunkt 14 nõuab: Välisministeerium peab andma kinnituse, et lepingute tingimused vastavad täielikult Euroopa Liidu õigusaktidele, Eesti kohustustele Euroopa Liiduga liitumisel. Meile esitatud välisministri kirjas seda kinnitatud ei ole, seal pannakse ette teha põhjalikud analüüsid ja lepinguid korrigeerida." Siin ma teen märkuse ühe termini kohta, mida läbivalt kasutatakse nendes küsimustes. Jutt on terminist "erastamine". Eestis on erastamisel kindel tähendus, mis tuleneb erastamisseadusest. Käesoleval juhul ei ole tegemist erastamisega erastamisseaduse tähenduses, vaid toimub aktsiate üleandmine ühelt omanikult teisele. Tsiviilseadustiku tähenduses on see aktsiate võõrandamine. Aga ma möönan, et tavatähenduses kasutatakse erastamise mõistet mis tahes müügiprotsesside puhul. Niisiis on oluline see, milline on ühe või teise protsessi puhul õiguslik alus. Välisministeerium andis välisministri kirjaga Vabariigi Valitsuse liikmetele teada, et ta ei näe aktsiate üleandmise lepingute sõlmimises takistust Eesti liitumisele Euroopa Liiduga. Seda enam, et Euroopa Liidu energiaturgu käsitlevad direktiivid muutuvad pidevalt. Praegu kehtivate direktiividega kõnealused lepingud otseselt vastuolus ei ole. Samal ajal tuleb arvestada seda, et ka Eesti võtab lähiajal vastu õigusaktid, mis reguleerivad energiaturu vabadust. Praegu, nagu ma ütlesin, on energiaturg vaba kõikidele tootjatele ja peale selle suurtarbijatele, nendele, kes tarbivad aastas üle 40 gigavatt-tunni elektrienergiat. Lähiajal väheneb see 20 ja siis 9 gigavatt-tunni peale vastavalt sellele, kuidas on sätestatud Euroopa Liidu direktiivides. Samal ajal on lepingute põhitingimuste järgi ette nähtud Eesti Energia poolse garanteeritud ostumahu vähenemine ajas. Siin ei ole - vähemalt praeguste turuarengute puhul - ette näha mingeid vastuolusid. Küsimus nr 10: "Kas Te tegite kõik Välisministeeriumi kirjas nõutud analüüsid ja korrektiivid? Kus saab Teie tehtud analüüsidega tutvuda?" Need analüüsid on tellitud rahvusvaheliselt juriidiliselt nõustajalt, kes on andnud ka asjakohase hinnangu. Samal ajal tuleb öelda, et nagu kõikide ekspertiiside puhul, on seal teatud erinevusi olenevalt sellest, mis positsioonilt hinnangut antakse. Kuid need erinevused ei välju välisministri kirjas kirjeldatud raamidest. Küsimus nr 11: "Millised korrektiivid Te seoses Välisministeeriumi kirjaga lepingutesse sisse viisite?" Korrektiive ei olnud vaja teha, sest lepingutes juba oli sätestatud mehhanism, mis võimaldab nii Eesti seaduste kui ka Euroopa Liidu õigusaktide muudatustest tingitud asjaolusid arvestada ja sellega seoses lepinguid korrigeerida või - kui vastuolud lähevad ületamatuks - lepingud teatud tingimustel lõpetada. Kuid ma rõhutan: seda teist varianti ei ole hetkel võimalik mitte mingil moel prognoosida. Küsimus nr 12: "Kas Teil on olemas Välisministeeriumi kinnitus lepingute tingimuste täieliku vastavuse kohta Euroopa Liidu õigusaktidele ja Eesti kohustustele?" Sellele küsimusele olen ma vastuse andnud. Sõna "täielik" on küsimuses kirjutatud suurte tähtedega, tähendab, seda on eriti rõhutatud. Ütlen nii. Et Euroopa Liidu õigus kõnealuses valdkonnas on muutuv, siis oleks vaja täpsustada, millisel hetkel peab see vastavus olema. Praegu vastavus on. Küsimus nr 13: "Millal ja mis vormis Teie selle kinnituse Välisministeeriumilt saite? Miks ei ole seda hädavajalikku dokumenti esitatud Riigikogule?" Härra Reiljan, te ise olete siin märkinud ja märkisite ka peaministrile esitatud küsimustes, et Riigikogule on üle antud välisministri kiri. Kui see on ebapiisav, siis tuleb täpsustada, millisel moel te seda kinnitust soovite. Küsimus nr 14: "Kas Teie, minister Pärnoja, vastutate materiaalse kahju eest, mis tuleneb sellest, et lepingud lahknevad Euroopa Liidu õigusaktidest ja Eesti kohustustest? Milles Teie vastutus seisneb?" Eesti seaduste alusel ei ole selles küsimuses ministri materiaalset vastutust ette nähtud. Viies plokk küsimusi algab järgmise tekstiga: "Eesti Vabariigi valitsuse 2000. aasta 27. juuni istungi protokollis päevakorrapunkti 28 all toodud erastamise põhitingimuste alapunkt 13 nõuab, et strateegilised otsused teeb AS-i Narva Elektrijaamad nõukogu, kus Eesti poole esindajad on enamuses." See on õige väide. Küsimus nr 15: "Kas vastab tõele, et strateegiliste otsuste vastuvõtmiseks nõutakse 66%-list häälteenamust?" Jah, teatud küsimuste puhul nõutakse, aga mitte 66%-list, vaid 67%-list häälteenamust. Teatud küsimustes piisab lihthäälteenamusest. Nende hulka kuulub ka näiteks äriplaan. Küsimus nr 16: "Kas Eesti poolele on tagatud AS-i Narva Elektrijaamad nõukogus vähemalt 66% häältest, et oleks võimalik kontrollida strateegilisi otsuseid?" Ei ole tagatud 66% ega ka 67% häältest. Mehhanism, mis on kirjutatud lepingute põhitingimustesse, annab Eesti Energiale õiguse jõuliselt kaasa rääkida strateegiliste otsuste vastuvõtmisel, samuti mõningate muude otsuste tegemisel. Ma rõhutan, et Eesti Energial on võimalik otseselt mõjutada äriplaani. Küsimus nr 17: "Kas vastab tõele, et AS-i Narva Elektrijaamad juhatuses on enamus antud USA poolele, sealhulgas kõik allkirjaõiguslikud kohad?" NRG esindajad on juhatuses tõepoolest enamuses, kuid väide, et neile kuuluvad ka kõik allkirjaõiguslikud kohad, ei vasta tõele. Kuuenda ploki küsimused juhatab Janno Reiljan sisse järgmise tõdemusega: "Eesti Vabariigi valitsuse 2000. aasta 27. juuni protokollis märgitakse 28. päevakorrapunkti all punktis 3, et majandusministrile tehakse ülesandeks ette valmistada ja 2000. aasta septembri lõpuks valitsusele esitada ettepanekud Eesti energiaturu avamise kohta." Nii see on. Küsimus nr 18: "Mis ettepanekuid Teie, minister Pärnoja, saate septembris Eesti energiaturu avamise kohta teha, kui Teie nõudmisel kirjutati augustis alla Eesti energiaturu 15 aastaks sulgevale NRG-tehingule?" Küsimuses sisalduv väide ei vasta tõele. Energiaturu avamine tähendab õiguse andmist energiaturu subjektidele, tootjatele ja tarbijatele, suhelda elektrienergia ostmisel ja müümisel enda valitud partneritega. Tootjatele on see õigus Eestis juba tagatud, tarbijatel aga on järjest rohkem võimalusi elektrienergiat vabalt osta. Niisugune on energiaturu avamise üks aspekt. Kuid energiaturu avamist võib käsitada ka teises tähenduses. Pean silmas Eesti energiaturu ühendamist Euroopa Liidu maade energiasüsteemidega. Sellekski on ettevalmistused käimas. Projekt, nagu ma ütlesin, on üsna mahukas. Küsimus nr 19: "Eestis kehtiva energiaseaduse kohaselt peab Eesti energiaturg olema vaba ja võrguettevõte Eesti Energia peab ostma energiat eelkõige madalama hinnaga pakkujalt. Kas Eesti Energia peab piisava alternatiivpakkumise korral täitma energiaseadust või NRG Energy'ga Eesti Vabariigi valitsuse korraldusel sõlmitud elektrienergia ostu-müügilepingut?" Eesti Energia on seotud oma lepinguliste suhete kaudu kohustusega osta elektrienergiat NRG Energy'lt, õigemini öeldes küll AS-ilt Narva Elektrijaamad. Nagu ma ütlesin, väheneb selle kohustuse täitmine ajas. Eesti Energial on võimalus osa elektrienergiat osta turul teistelt pakkujatelt, kui hind millega pakutakse, on piisavalt soodne. Küsimus nr 20: "Mis põhjusel sunnib Eesti Vabariigi valitsus Eesti Energiat sõlmima NRG-tehingut, mis ei võimalda Eesti Energial täita energiaseadust ja sunnib teda ostma elektrit AS-ilt Narva Elektrijaamad ka siis, kui on olemas odavamad energiapakkumised?" See on tulevikku suunatud küsimus ja sisaldab väidet, mis põhineb oletustel. Siin on väga raske prognoose teha. Energiaseadust on Eesti Energial võimalik täita. Sellele ma viitasin juba vastuses eelmisele küsimusele. Vabariigi Valitsus ei ole sundinud Eesti Energiat kõnealuseid lepinguid sõlmima. Ma ütlen veel kord, et Eesti Energia juhtkond on kogu aeg olnud läbirääkimiste protsessis. Eesti Energia juhatuse esimees on ka selle aktsiaseltsi nõukogus väitnud, et Eesti Energia on tehingu suhtes neutraalne ja et tema ülesanne on saavutada Eestile võimalikult paremad tingimused. Narva elektrijaamade renoveerimine annab Eesti Energiale nagu ka Eesti tarbijatele elektrienergiaga varustatuse kindluse. See on omaette väärtus. Kui peaksime elektrit ostma vabaturult, näiteks kui meil oleks ühendus Põhjamaade elektribörsiga NordPool, siis ei oleks võimalik rääkida hinna- või varustuskindlusest. Teatavasti muutus NordPool'il üheainsa 1998. aasta jooksul elektrienergia hinnatase kolm korda. Vabaturule on iseloomulik, et suvel, kui võimsuste ülejääk on täiesti ilmne, hind langeb, ja talvel, kui tekib võimsuste puudujääk, mida omakorda soodustab ilmastik, võib tekkida olukord, kus hind tõuseb ja nii ei saadagi osta vajalikku kogust. Seetõttu ei saa Eesti riik, samuti Eesti Energia, kellel on seadusest tulenevad kohustused, riskida sellega, et jätab kõrvale pikaajalised lepingud, mis annavad talle võimaluse saada elektrienergiat kindlal alusel ja pealegi, nagu ma arvan, konkurentsivõimelise hinnaga. Küsimus nr 21: "Alternatiivsetel elektrienergia pakkujatel on energiaseaduse kohaselt õiguspärane ootus, et neil on madalama hinnaga pakkumisel võimalik elektrienergia Eestis maha müüa. Kes kompenseerib neile kahjud, kui Eesti Energia NRG-ga sõlmitud lepingute tõttu keeldub odavamat alternatiivpakkumist vastu võtmast?" Selline olukord on vähetõenäoline. Praegu ei ole neid, kes oleksid võimelised pakkuma elektrienergiat madalama hinnaga ja sealjuures nii, et see oleks neile majanduslikult tasuv, annaks võimaluse oma tootmist laiendada ja piisavaid investeeringuid teha. Sellise olukorra tekkimisel käitutakse vastavalt Eesti seadustele. Kui Eesti Energial on ostukohustus, siis peab ta ka ostma. Lepingute süsteemis uue olukorra tekkimisel lahendatakse probleem lepingute revideerimise teel. Küsimus nr 22: "Mis põhjusel ei soovi Teie, minister Pärnoja, teha nii, et kõigepealt läbi arutada Eesti energiaturu arenguga (sealhulgas avamisega) seotud probleemid, koostada Eesti energiamajanduse arengukava ja alles siis sõlmida lepingud, mille tingimused vastavad arengukavale?" Riigikogu on vastu võtnud kütuse- ja energiamajanduse pikaajalise riikliku arengukava, millega teil on võimalik tutvuda. Sellega on Janno Reiljani 22 küsimusele vastatud. Järgmine küsija on Mai Treial. Nagu ma aru saan, on siingi tegemist plokkidesse jagatud küsimustega. Ma ei hakka küsimuste arvu kokku lugema, alustan otsast. Esimese ploki sissejuhatus ja esimene alaküsimus: "Nagu ajakirjandusest selgub, ei ole valitsus esitanud andmeid, kas ta soovib säilitada Eesti Energiat vertikaalselt integreeritud turgu valitseva äriühinguna. Kas see, kui niisugune teave tõele vastab, on kooskõlas jõus oleva energiaseadusega?" Eesti Energia on hetkel võrguettevõtja, kelle põhiülesanded on elektrienergia ülekanne, jaotus ja müük. Ülekande juurde kuulub veel võrkude juhtimise funktsioon. Eesti Energia on pärast moodustamist äriühinguna oma struktuuri muutnud. Tal on arengukava, mis näeb ette esimeses etapis - see on juba läbitud - äriühingusiseste eraldi ettevõtete asutamise ja teises etapis - see on käivitatud - ettevõtete muutmise iseseisvateks juriidilisteks isikuteks tütaräriühingute näol. Nii et vertikaalsest monopolist lähiajal tõenäoliselt enam rääkida ei saa. Samal ajal on see üleminek pikaajaline, sest Eesti Energial on selged ja üsna mahukad finantskohustused, mistõttu kogu restruktureerimise peab ta korraldama nii, et kreeditorid oleksid tehtavaga nõus. Teine alaküsimus: "Millele tuginedes Te võite öelda, et sõlmitavate lepingute põhimõtted on kooskõlas Euroopa Liidu deklareeritavate elektrienergia siseturu korraldamise põhimõtetega?" Seoses AS-i Narva Elektrijaamad vähemusosaluse läbirääkimistega on Eesti pool olnud nii kirjavahetuses kui otsekontaktis mitmete Euroopa Liidu direktoraatidega, nimelt energia-, keskkonna- ja konkurentsidirektoraadiga. Kõikidel juhtudel on Eesti poole vastused Euroopa Liidu esindajatele olnud piisavad, veenmaks neid selles, et Eesti kavandatud tee ei ole vastuolus Euroopa Liidu reeglitega. Samal ajal kordan taas, et Euroopa Liidu õigusaktid selles valdkonnas on pidevas muutumises. Sõltuvalt sellest tuleb ka Eestil oma seadusi pidevalt korrigeerida. Kolmas alaküsimus: "Kas sellel, mida kavandab valitsus, on mingisuguseid vastuolusid Euroopa energiahartaga, mille ratifitseerimisega Riigikogus võttis Eesti endale kohustuse rakendada seadusi ja teha otsustusi energiamajanduses tekkinud konkurentsimoonutuste kõrvaldamiseks? Veelgi enam, me kohustusime mitte lubama konkurentsimoonutusi." Ma olen seda laadi küsimustele, mis käsitlevad Eesti seaduste ja praktilise tegevuse kooskõla või vastuolu Euroopa Liidu õigusaktidega, korduvalt vastanud. Pean ütlema, et praegu küsitud juhul ei näe ma mitte mingeid vastuolusid. Eesti konkurentsiküsimusi käsitlevad seadused, mille baasi moodustab konkurentsiseadus. Need vastavad Euroopa Liidu nõuetele. Harmoneerimise käigus on vaja nendes seadustes teha täpsustusi. Loomulikult on ka selle protsessi puhul, millest me täna siin räägime, määravaks Eesti seadus. See on ka lepingutes kirjas. Nii et kui tekivad mingid vastuolud, asub tööle Eesti õigus. Ma arvan, et te olete selles valdkonnas piisavalt hea asjatundja. Teise ploki sissejuhatus ja esimene alaküsimus: "Viimase seitsme-kaheksa aasta jooksul on elektrienergia tariife tõstetud seitsmel korral, need on kasvanud rohkem kui viis korda. Milline on järjekordne energiahinna tõus ning selle mõju Eesti riigi majanduse arengule?" See, millisel määral elektrienergia hind tõuseb ja millise tempoga, sõltub Eesti Energia poolt Energiaturu Inspektsioonile esitatud taotlusest, selle taotluse kinnitamisest või tagasilükkamisest ja pärast korrektiivide sisseviimist uuesti läbivaatamise tulemusest. Praegu jutuks oleva AS-i Narva Elektrijaamad vähemusosaluse üleandmise protsessis on pooled jõudnud kokkuleppele, et Eesti Energia ostetava müügimahu juures, mis on keskeltläbi 6,2 teravatt-tundi aastas, on 15 aasta jooksul reaalne kaalutud keskmine elektritariif - mõeldud on tootjahinda - 41,35 senti kWh kohta. Kui võtta hinnangu aluseks praegune tootjahind ja arvestada ka võimalikke teisi mõjureid - müügimahtu ennast ja neid hinnapoliitika parameetreid, mida Eesti Energia võib rakendada -, siis on hinnatõus, kui me räägime tootjahinnast, umbes 15%, mis teeb 15 aasta peale ühe aasta kohta keskeltläbi alla 1%-lise hinnatõusu. Samal ajal tuleb öelda, et tarbijatele on need arvud suhteliselt väheinformatiivsed, sest peale tootjahinna on tarbijahinna sees veel ülekandehind, jaotushind ja müügikulude osa. Nende osatähtsuse kasv sõltub Eesti Energia majanduslikust olukorrast. Energiaturu Inspektsioon kinnitas äsja, juuni lõpus uued tariifid, mistõttu ma arvan, et selles valdkonnas lähemal ajal uusi muudatusi ette näha ei ole. Iga hinnatõus avaldab majandusele mõju. Kui tõus on liiga järsk või ülemäärane, võib see tekitada Eesti majandusele konkurentsiprobleeme. Pikemas perspektiivis ma seda ette ei näe. Ütlen veel kord, et hinnatõstmise taotluse esitamine on Eesti Energia õigus ja ülesanne. Teine alaküsimus: "Miks Eesti riik on distantseerunud elektrienergia hinda oluliselt mõjutavate küsimuste otsustamisest?" Eesti riik ei ole sellest distantseerunud. Eesti riik on siin, Riigikogus vastu võtnud energiaseaduse, mille alusel ta on andnud riiklikule regulaatorile ja Energiaturu Inspektsioonile väga selged funktsioonid. Sellessamas energiaseaduses on loetletud, millest elektrienergia hind või tariif võib koosneda. Nii et energiaseaduse vastuvõtmisega on hinna võimalikku mõjutamist või õigemini selle viimist majanduslikult põhjendatud alusele tugevdatud. Kolmas alaküsimus: "Milline on Eesti Energia AS-ile kuuluva AS-i Elektrikontrollikeskus staatus? Millised on selle organisatsiooni järelevalvefunktsioonid ja kas ta teostab järelevalvet ka Eesti Energia AS-i mõnda liiki tegevuse üle?" AS Elektrikontrollikeskus teostab järelevalvet vastavas valdkonnas rakendatavate seadmete ja tehnoloogiate üle kogu Eestis. Eesti Energia on otsustanud selle aktsiaseltsi võõrandada. Ma ei ole hetkel kursis, millal ja mis moel see juhtub, aga omandisuhe nende kahe äriühingu vahel peaks lähiajal lõppema. Neljas alaküsimus: "Kas Majandusministeeriumis on analüüsitud, millist mõju võib majandusele avaldada Eesti Energia põhivarade maksumusest ja amortisatsiooninormidest (mida tõsteti) tulenev elektrienergia hinna tõus? Milline mõju on tarbijahinnaindeksil nendele majandusharudele, kus kulutused elektrienergiale on suhteliselt suured?" Jah, on väidetud, et Eesti Energia on pärast enda kui riigiettevõtte ümberkujundamist oma varasid mõnevõrra üle hinnanud. Kuid teatud aja jooksul see ülehindamine absorbeerub. Ma arvan, et vara maksumuse mõju elektrienergia hinnale väheneb. Praegu on Eesti Energia enda otsustada, millisel moel ta käitub. See õigus tuleneb nii äriseadustikus kui raamatupidamise seaduses sätestatust. Ma ei oska täpselt öelda, kuidas Eesti Energia peab käituma, kuid teatud meetmeid on ta juba rakendanud. Kolmas, ilma alaküsimusteta küsimus: "Millistest kriteeriumidest lähtudes Te nimetate NRG Energy Hollandis registreeritud kolme töötajaga pisifirmat NRG Holdings B.V. suurinvestoriks?" NRG Energy on börsiettevõte, kes arendab energeetikaalast tegevust Ameerika Ühendriikides ja viimasel ajal üsna olulisel määral ka Euroopas. Tema investeerimisvõime, nagu muu hulgas nähtub lepingute põhitingimustest, on piisav selleks, et Eestist vaadatuna olla suurinvestor. Viide Hollandis registreeritud tütarettevõtjale, mis pole NRG Energy asutatutest ainus, ei muuda olukorda. Lepingute põhitingimuste järgi annab NRG Energy oma tütarfirmale täieliku käenduse. See on mitmete firmade puhul levinud viis, et nad lähevad uutele turgudele oma tütarfirmade kaudu. Nii toimimisel on mitmeid põhjusi, mis tulenevad Euroopa riikide (kõnealusel juhul Hollandi) ja Ameerika Ühendriikide seaduste sobivusest. Narva Elektrijaamadega seotud lepingute puhul on tegemist pigem investori taktikalise käiguga, mida meil minu arvates ei olegi vaja kommenteerida. Neljas küsimus: "Milline on selle kingituse hind, mida Eesti riik teeb NRG Energy'le sellega, et annab talle põlevkivi haldaja ja valdaja staatuse? Koos elektrijaamadega kingime ameeriklastele osa Eesti maavarast. Kas Te ei näe selles, et maavara antakse monopolile, vastuolu Eesti põhiseaduses sätestatuga?" Selles küsimuses peitub eksitus, mis on minule täiesti ootamatult üsna levinud. Kes Eesti seadusi vähegi tunneb, peaks teadma, et maavarad kuuluvad riigile. Äriühingutele antakse maavarade kaevandamise luba. Teatud tingimustel on seda õigus teha Keskkonnaministeeriumil. See kõik on seadustes kirjas. Kaevandamisluba kuulub AS-ile Eesti Põlevkivi. Mitte mingil moel ei saa see kuuluda NRG Energy'le, sest too ei ole isegi AS-i Eesti Põlevkivi aktsiate omanik. 51% AS-i Eesti Põlevkivi aktsiate omanik on AS Narva Elektrijaamad. Kui sellekohaste Eesti seadustega tutvuda, siis on selgelt näha, et alus sääraste küsimuste esitamiseks puudub. Viies küsimus: "Kas Teile on teada, mis üllitis on "Väljavõtteid aktsiaseltsiga Narva Elektrijaamad seonduvate lepingute põhitingimuste kokkuleppest ja sellele lisatud põhitingimuste lepingutest", mis täna, 28. augustil on meie laudadele ilmunud? Sellel üllitisel puudub igasugune sarnasus ametliku dokumendiga - pole kuupäevi, silma hakkavad lehekülgede topeltnumbrid jne. Millal Riigikogu liikmetel on võimalik tutvuda AS-i Narva Elektrijaamad aktsiate müügiga seotud materjalidega?" Ka teie nimetatud materjalid on seotud AS-i Narva Elektrijaamad aktsiate müügiga. Kui neist on raske aru saada, siis on minu asi paluda teilt vabandust sellepärast, et nendel teie laudadele pandud erinevatel üllitistel, nagu te ütlete, on omad pealkirjad. Seal, kus on tegemist väljavõtetega lepingutest, on käsitletud neid lepinguosi, mis avalikkusele huvi pakuvad. Sotsiaalprogramm on eraldi. Leheküljenumbrid on erinevad seetõttu, et väljavõtted on tehtud lepingute eri osadest. Edaspidi proovime leida mingi sellise lahenduse, mis annab teile võimaluse asjast täpsemalt aru saada. Kõikide AS-i Narva Elektrijaamad aktsiate müüki puudutavate materjalidega on võimalik tutvuda vastavalt lepinguosaliste kokkuleppele. Hetkel ei ole mul selget teavet selle kohta, kas mõlemad osapooled on valmis näiteks Internetis mõnel koduleheküljel üles panema lepingute põhitingimuste kokkulepped selles osas, mis ei ole ärisaladus. Kuid ma loodan, et see võimalus varsti tekib. Nagu te täna väljajagatud materjalidest näete, on sageli tegemist üsna keerulise juriidilise tekstiga. Kuues küsimus: "Millal hakkab Eesti valitsus, kaasa arvatud Majandusministeerium, täitma Riigikogu 1998. aasta 16. detsembri otsust "Riigile strateegiliselt tähtsate äriühingute nimekirja kinnitamise kohta", energiaseadust ja konkurentsiseadust?" Energiaseadust ja konkurentsiseadust täidab nii Vabariigi Valitsus kui ka Majandusministeerium. Strateegiliselt tähtsate äriühingute nimekirja puudutava Riigikogu otsuse kohta, millest viimasel ajal on korduvalt juttu olnud, andis kommentaari peaminister, viidates omaaegse Koonderakonna fraktsiooni esimehe Mati Meose sõnavõtule Riigikogus selle otsuse eelnõu menetlemisel. Otsust saab täita ainult nii, nagu see on võimalik vastavalt Eesti Vabariigi seadustele. AS Narva Elektrijaamad ei ole riigile kuuluv äriühing ja sellest tulenevalt on lihtne järeldada, et säärasel moel, nagu kõnealune otsus on kirjutatud, ei ole võimalik seda täita. Aga mina ei ole inimene, kes siin Riigikogu ees peaks tegema juriidilist ekspertiisi. Mina tuginen oma arvamuses nendele ekspertiisidele, mis mul kasutada on. Mihhail Stalnuhhini küsimus: "Vabariigi Valitsuse põhiseisukohtade lisa 1 leheküljel 2 olev lõik "Eesti Energia aktsiad" sisaldab mõistet "Vabariigi Valitsuse kontrollitav organisatsioon". Mis see on? Palun tooge näide." Ma ütlesin, et tegemist on juriidilise tekstiga. Seetõttu on mul raske täpselt vastata. Aga ma võin tuua teile näite. Võtame näiteks sihtasutuse, mille on asutanud Vabariigi Valitsus, või mingi mittetulundusühingu, kus Vabariigi Valitsusel või õigemini öeldes Eesti riigil on oluline otsustusõigus. Mõlemal juhul on tegemist organisatsioonina kvalifitseeritava juriidilise isikuga, kellel Eesti Vabariigi seaduste alusel on muu hulgas õigus omada aktsiaid. Aga nagu ma ühes oma vastuses rõhutasin, tuleb niisugustel puhkudel silmas pidada eelkõige äriühinguid, sest nendel on aktsiate omandamine n-ö loomulik tegevus. Peale selle võib olla tegemist investeerimisfondide või muude sääraste organisatsioonidega. Seetõttu ongi teie nimetatud juhul kasutatud üldist mõistet "organisatsioon". Jaan Pööri küsimused. Esimene küsimus: "Milliste aktide alusel ja millal on äriregistris registreeritud AS Narva Elektrijaamad?" Ma arvan, et Eesti Energia taotluse alusel. Täpset aega ei oska öelda, aga minu meelest toimus see 1999. aasta teisel poolel. Kui te peate aktide all silmas õigusakte, siis mõistagi on eelkõige rakendatud siin äriseadustikku. Teine küsimus: "Kellele kuuluvad AS-i Narva Elektrijaamad aktsiad? Millises väärtuses on neid praegu ja kui suures ulatuses kuulub neid kellelegi teisele pärast lepingute jõustumist?" AS-i Narva Elektrijaamad aktsiad kuuluvad Eesti Energia AS-ile. Aktsiakapitali väärtust kahjuks ei oska ma teile öelda. Kui aga rääkida ulatusest, siis praegu on Eesti Energia AS-i omandis 100% AS-i Narva Elektrijaamad aktsiaid ja pärast lepingute jõustumist 51%. Kolmas küsimus: "Kas AS-i Narva Elektrijaamad moodustamisel on täidetud energiaseaduse § 27 nõuet, et 51% aktsiaid peab kuuluma riigile?" Seda küsimust olen ma juba kommenteerinud. Ütlen veel kord, et AS-i Narva Elektrijaamad moodustamisel Eesti Energia AS-ile kuulunud varade baasil ei olnud Eesti seaduste järgi sellist võimalustki, et AS-i Narva Elektrijaamad aktsiad oleksid kuulunud Eesti riigile. See oleks tähendanud, et Eesti riik pidanuks oma vastavate pädevate asutuste kaudu või mingil muul moel omanikuna tegutsedes AS-i Narva Elektrijaamad varad Eesti Energia AS-i varade hulgast välja võtma. Aga seda ei tehtud. Neljas küsimus: "Kes määrab AS-i Narva Elektrijaamad nõukogu ja kes sinna kuuluvad?" AS-i Narva Elektrijaamad nõukogu määrab Eesti Energia AS-i juhatus. Sinna kuuluvad Eesti Energia juhatuse liikmed. Viies küsimus: "Kuidas minister täidab rahva kui omaniku esindaja kohustusi AS-is Narva Elektrijaamad?" Ministril ei ole mingeid AS-iga Narva Elektrijaamad seotud seaduslikke kohustusi ega õigusi, sest need elektrijaamad kuuluvad Eesti Energia AS-ile. Küllo Arjakase küsimus: "Milliseks kujuneb tulevikus, järgneva 15 aasta jooksul väiketarbijate tariif: ühe energiaploki renoveerimise puhul, kahe energiaploki renoveerimise puhul, energiaturu liberaliseerimise puhul, juhul kui energiaturgu ei liberaliseerita?" Viimane variant ei realiseeru. Võimalikud on ainult esimesed kolm varianti, kuid need ei ole omavahel seotud. Õigem oleks öelda, et need ei ole alternatiivsed. Energiaturg liberaliseeritakse vastavalt Eestis juba vastuvõetud kavadele ja Euroopa Liidu õigusaktidele ning meie seaduste Euroopa Liidu õigusega harmoneerimise käigus sellisel moel, nagu ma teile teada andsin. Praegu on meil kohustus liberaliseerida vastava ajagraafiku alusel energiaturg suurtarbijatele, tootjatele on see juba vaba. Suurtarbijatena kvalifitseeritakse Eestis 40 või suurema gigavatise aastatarbimisega tarbijaid. Lähiajal väheneb see määr kahekordselt ja lõpuks üheksa gigavatt-tunni peale. Sellise aastatarbimisega tarbijate kohta tuleb Eesti energiaturust umbes 35%. Seega on paika pandud teatud energiaturu liberaliseerimise graafik. Euroopa õiguse muutumise tulemusena võib see graafik muutuda nii aja kui kiiruse poolest. Kuid ma toonitan, et energiaturu liberaliseerimise tulemusena saavad turusubjektid teatud õiguse elektrienergiat nii osta kui müüa omal vabal valikul, tehniliste võimaluste kohaselt. Väiketarbijate tariifi kohta ühe ja kahe energiaploki renoveerimise korral ei saa ma vastata seepärast, et kõnealused lepingud väiketarbijate tariifi otseselt ei mõjuta, nad mõjutavad tootjatariifi. See aga on hetkel üle kahe korra väiksem kui Energiaturu Inspektsiooni kinnitatud kodutarbija põhitariif. Ühe ja kahe ploki renoveerimise erinevus on turuprognoosis. Kui turuprognoos on pessimistlik, siis on ühe ploki renoveerimise puhul tehtavate investeeringute maht väiksem ja seetõttu peaks ka elektrienergia hinna tõus olema väiksem kui kahe ploki renoveerimise puhul. Kui turuprognoos on optimistlik, siis on Eesti asjatundjate arvates Narva elektrijaamades kahe energiaploki renoveerimine varustuskindluse saavutamiseks hädavajalik. Seda on öelnud ka need, kes on väljendanud oma üldist vastuseisu AS-i Narva Elektrijaamad vähemusosaluse müügile. Täpsemalt öeldes on sellel seisukohal Teaduste Akadeemia energeetikanõukogu täies koosseisus. Kui renoveeritakse ainult üks plokk ja energiaturul realiseerub optimistlik prognoos, siis tekivad kohe probleemid keskkonnamaksudega, mis toovad kaasa täiendavad kulutused, ning esialgu prognoositud väiksem hinnatõus võib asenduda hinna kiirema tõusuga. Seetõttu, kahju küll, härra Arjakas, ma ei saa teie küsimusele täpset vastust anda. Ma peaksin täpselt prognoosima, milline on turuolukord järgnevatel aastatel. Kahjuks ei ole ma selleks võimeline.