Infotund
Aseesimees Siiri Oviir
Tere päevast, lugupeetud kolleegid! Alustame kolmapäevast istungipäeva ja infotundi. Enne kui me läheme küsimuste ja vastamiste juurde, palun teeme kohaloleku kontrolli. Hetkel on kohal 21 Riigikogu liiget ja puudub seega 80. Täna vastavad meile infotunnis haridusminister Tõnis Lukas, keskkonnaminister Heiki Kranich, sotsiaalminister Eiki Nestor ning teede- ja sideminister Toivo Jürgenson. Ma arvan, et infotunni läbiviimise korda ei ole pärast meie nüüd juba üle aastast praktiseerimist mõtet enam täpsemalt selgitada. Kuid kordan üle, et küsimuse esitamiseks on aega üks minut ja vastamiseks kaks minutit. Kellukesega annan mõni sekund enne mainitud aja lõppu teile märku, nii vastajale kui küsijale. Esimesena on täna järjekorras küsijana Värner Lootsmann ja küsimus on Heiki Kranichile. Palun Värner Lootsmannile mikrofon.
V. Lootsmann
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud keskkonnaminister! Kaitstavate loodusobjektide seadus ütleb, et rahvuspark on erilise rahvusliku väärtusega kaitseala looduse ja kultuuripärandi, sealhulgas ökosüsteemide ja maastike, rahvuskultuuri ning alalhoidliku looduskasutuse säilitamiseks, kaitsmiseks, uurimiseks ja tutvustamiseks. Öelge palun, kas Palmse mõisa müüki on arutatud või on ehk isegi kooskõlastatud mingil määral Eesti Looduskaitse Seltsi, Eesti Rohelise Liikumise ja Eesti Kaitsealade Liiduga ning milline on teie juhitava ministeeriumi looduskaitse osakonna seisukoht?
H. Kranich
Aitäh, härra Lootsmann! Loomulikult on rahvuspark selles mõttes eripärane, et peab siduma erinevaid väärtusi - mitte ainult looduslikke, vaid ka kultuurilisi ja ajaloolisi - ja riigi, sealhulgas iga ministeeriumi ülesanne on tagada nende väärtuste säilimine parimal võimalikul viisil. Kui me vaatame praegu Lahemaa Rahvusparki ja neid investeeringuid, mis on vajalikud näiteks Palmse mõisa säilitamiseks sellisel kujul, et inimeste jaoks oleks see tõepoolest väärtus, mida saab nautida, ja nad ei peaks muretsema selle pärast, kas maja seisukord halveneb veelgi, siis mõeldes selle peale, kuidas sellist kõige paremat tulemust saavutada, on ministeeriumis olnud väga mitmeid arutelusid. Ka Vabariigi Valitsuse kabinetinõupidamisel arutasime seda, mismoodi oleks võimalik Palmse mõisa kõige paremini säilitada. Kaaluti erinevaid variante ja ühe võimaliku variandina ka müüki. Praeguse seisuga ühtegi konkreetset otsust vastu võetud ei ole. Konkreetset hinnangut selle kohta, missugune nendest võimalikest arenguvariantidest on parim, veel ei ole. Seetõttu, kuna ministeeriumi lõplik seisukoht on formuleerimata, ei ole ka vastavaid arutelusid toimunud. Kui ministeeriumi lõplik seisukoht fikseerub, siis kooskõlastatakse see kindlasti ka kõigi asjasse puutuvate organisatsioonidega.
Aseesimees
Tänan! Värner Lootsmanil on ka täpsustav küsimus. Palun!
V. Lootsmann
Aitäh, proua juhataja! Härra minister, 31. mail te väitsite, et Eesti Vabariik on Palmsesse matnud suuri summasid, aga tulemusteta, ning mõis laguneb. Palmse väljaehitamine on pälvinud rahvusvahelist toetust ja huvi ning sel aastal lõpetati seal ka loodusõppe ja külastuskeskuse esimese järgu ehitustööd, mida rahastati Euroopa Liidu PHARE-programmi kaudu. Mõisaansambli külastajate arv küünib praegu 50 000 inimeseni aastas. Kas teie arvates ei vääri tunnustamist, et tehtud tööde tulemusena on säilitatud mitme objekti osas varemetest taastatud ainulaadne mõisakompleks, kus on ka kõik võimalused eesti rahva kultuuripärandi eksponeerimiseks?
H. Kranich
Aitäh, härra Lootsmann! Te väitsite, et 50 000 inimest on külastanud Palmse mõisa, minu andmetel on Palmse mõisa külastanud 31 000 inimest. Aga kõigele vaatamata on see väga suur number ja nende inimeste jaoks peab see mõis jääma ka edaspidi avatuks. Mis puutub Palmse mõisakompleksi tehtud investeeringutesse, siis need investeeringud, millest te räägite, puudutavad Lahemaa Rahvuspargi külastuskeskuse rajamist. Selline külastuskeskus on kindlasti väga vajalik, sest praeguses seisukorras, kus mõis vajab väga selgelt põhjalikku remonti, ei ole see vaatamisväärsus, mis tõepoolest laseks meie südamed täita uhkusega, pigem tunneme muret. Külastuskeskuse kordategemine on esimene etapp rahvuspargi külastajatele sõbralikumaks ja avatumaks muutmiseks, aga selle otsene seos Palmse mõisa härrastemaja tulevikuga on, pehmelt öeldes, nõrk. Samas on Palmse mõisa härrastemaja kordategemine jätkuvalt oluline Keskkonnaministeeriumi jaoks ja sellepärast ongi need arutelud toimunud. Me püüame leida parimat võimalikku viisi, kuidas Palmse mõisa härrastemaja viia sellisesse seisu, et inimesed saaksid sellest tõepoolest ka rõõmu tunda.
Aseesimees
Aitäh! Peeter Kreitzberg, palun!
P. Kreitzberg
Aitäh! Härra minister, kas te ei leia, et Palmse mõis on kujunenud Eestis üheks sümboliks? See, et seal käib 31 000 inimest niimoodi, et nad ennast registreerivad, on üks asi. Ma arvan, et tegelikult käivad paljud inimesed seal aasta jooksul mitu korda. Kas te ei leia, et selles küsimuses peaks korraldama päris laiaulatusliku arutelu? See mõis ei ole seotud ühe maakonnaga ega mingisuguse pisikese huvigrupiga, see on tõepoolest väga suur kultuurisümbol.
H. Kranich
Aitäh! Ma ei arva, et riik oleks huvigrupp, ma arvan, et riigi huvidest lähtuvalt on need arutelud ka toimunud. Kui me räägime nendest inimestest, kes on seal ametlikult käinud ja kes on seal ka käinud n-ö metsikuna, on lihtsalt külastanud Palmse mõisakompleksi ega ole ennast seal ametlikult registreerinud, ei ole võib-olla härrastemaja külastanud ega seal piletit ostnud, mistõttu meil ehk täpsem ülevaade puudub, siis just nimelt nende inimeste huvisid silmas pidades, et tagada nendele võimalus näha tükikest Eesti ajaloost, tulekski Palmse mõis korda teha. Nagu ma ütlesin, avalikum arutelu, missuguseks Palmse mõisa saatus kujuneb, seisab kindlasti ees. Ministeeriumi seisukoht on siiski fikseeritud. Aga mingis mõttes on mul kahju, et need arutelud algavad alles nüüd. Palmse mõisa saatus ehk investeeringute ebapiisavus pole ju olnud saladus ka varasemate aastate jooksul mitte kellelegi, kes on seda mõisa külastanud. On kahju, et ka siin Riigikogu saalis ei ole mitmesuguste muude parandusettepanekute juures Palmse mõis riigieelarve arutelul tõusnud arutelu väärivaks objektiks. Ma arvan, et järgmise aasta eelarvet arutades on opositsioonil infotunnis lisaks küsimuste esitamistele ka võimalus ja hea võimalus teha oma vastavad ettepanekud riigieelarve kohta. See näitab teie suhtumist palju paremini kui küsimus ministrile.
Aseesimees
Tänan! Värner Lootsmann, teine täpsustav küsimus.
V. Lootsmann
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud keskkonnaminister! See on kena, et te tuletate meelde, et parandusettepanekute kaudu on võimalik investeerida Palmse mõisa ka edaspidi. Ma tulen siiski tagasi teie väite juurde, et Palmsesse on maetud suuri summasid. Viimase kümne aasta jooksul on Palmse mõisakompleksi investeeritud viis miljonit. Ma arvan, et ka teile on teada, et Palmse mõisa härrastemaja on Eestis ainuke 17. sajandil ehitatud barokkstiilis ehitis. Ja ma arvan, et viis miljonit investeeringuid kümne aasta jooksul ei ole mitte väga palju selleks, et säilitada see kultuuri- ja ehitusmälestis. Kas te nõustute sellega, et Palmse mõisa müümine on siis juba tõepoolest matmine, kuid mitte enam raha matmine, vaid pigem mõisa matmine?
H. Kranich
Aitäh! Ma ei nõustu sellega, et Palmse mõisa võimalik müümine oleks Palmse mõisa matmine või peitmine inimeste eest. Müük kui üks võimalik lahendusvariant selleks, et see mõis säiliks, on olnud valitsuses arutelul, nagu ma olen juba korduvalt öelnud. On tekkinud üsna kummaline olukord, kus sel ajal, kui valitsus on probleemi enda jaoks tõstatanud ja otsib sellele lahendusvariante, tuleb kohe ka tõsiseid vastuhääli. Samal ajal kui olukorras, kus valitsus oleks lihtsalt seisnud, käed rippus, mitte midagi teinud, lasknud mõisal laguneda, oleks see olnud väga paljude praeguste oponentide arvates parim võimalik lahendus. Ma olen kindel, et lihtsalt Palmse mõisa härrastemaja lagunemise pealtvaatamine ei oleks valitsuse poolt aus olnud, ja seetõttu on see arutelu alanud. Olen kindel, et kui parim võimalik lahendus on Keskkonnaministeeriumis välja töötatud, arutatakse seda kõigi asjasse puutuvate inimestega, sealhulgas loodetavasti ka teiega.
Aseesimees
Tänan! Toomas Varek, palun!
T. Varek
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud keskkonnaminister! Kõik eelnenud aastad on riik finantseerinud Palmse mõisa, aga käesoleval aastal ei ole seda finantseeritud. Kui PHARE andis Palmse mõisale viis miljonit krooni, siis oli valitsusepoolne kohustus, et valitsus finantseerib teatud summa, aga seda ei ole praeguseks hakatud täitma. Miks ei ole seda täitma hakatud? Tänavu andis Saksa riik 800 000 Eesti krooni härrastemaja mingil määral korda tegemiseks. Ja kui lubate, siis ma küsiksin ka teise küsimuse. Kas homsel pressikonverentsil ja konverentsil, mis toimub Palmses, puudutatakse ka Palmse mõisa tulevikku ja saatust?
H. Kranich
Aitäh! Millegipärast on liikvel ekslik arvamus, et homme toimub pressikonverents. See ei ole pressikonverents, see on keskkonnaministri tavapärane kohtumine ajakirjanikega, kus ei räägita mitte ainult Palmse mõisast, vaid ka teistest Keskkonnaministeeriumi puudutavatest küsimustest, plaanidest ja kavadest, selleks et ajakirjanikud, kes kirjutavad keskkonnateemadel, oleksid paremini informeeritud. See, et kohtumine toimub Palmse mõisas, on päris kindlasti kaudne märk sellest, et jutuajamise teemaks kujuneb ka Palmse mõisa edasine saatus. Mis puudutab investeeringuid Palmse mõisa, siis tõepoolest on riiklikud investeeringud viimaste aastate jooksul olnud tagasihoidlikud ja on väga tore, et Palmse mõisa või Lahemaa Rahvuspargi külastuskeskuse ehitamiseks on leitud PHARE vahendeid. Külastuskeskuse väljaarendamine nõuab veel mõnevõrra raha, kuid ma loodan, et käivitunud Keskkonnainvesteeringute Keskuse nõukogu arutab seda teemat põhjalikult ja viimased vajalikud investeeringud leitakse Keskkonnainvesteeringute Keskuse nõukogu otsuse alusel keskkonnakasutusest laekuvast rahast. Mis puudutab Palmse mõisa härrastemaja vundamendi parandamist, siis need summad ei ole olnud otseselt seotud mitte rahvuspargiga, vaid siin on tegemist pigem Saksa riigi huviga säilitada baltisaksa ajaloo jaoks küllalt tähelepanuväärne ja praeguses seisus, nagu on juba juttu olnud, silmatorkav mõisakompleks. Ka Saksa riigi kodanikel ei ole kerge pealt vaadata, kuidas selline suurepärane mõis laguneb. Ma usun, et Saksa riigi esindajatega on võimalik saavutada veel täiendavaid kokkuleppeid, sest see mõisa lagunemise pealtvaatamine ei sobiks mitte ühelegi inimesele, kes ajaloost midagi head otsida ja leida oskab.
Aseesimees
Tänan, härra minister! Sellega vastusega on selle küsimuse käsitlemine ammendunud. Järgmine küsimus on proua Liia Hännilt sotsiaalminister Eiki Nestorile. Palun, proua Hänni!
L. Hänni
Tänan, proua juhataja! Vabandan ette, aga kõigepealt ütleksin ühe repliigi. Nimelt on meil praegu päevakorras 19 küsimust ja eesõigus küsida peaks olema inimestel, kes on registreerunud, mitte neil, kes viimasel hetkel tahavad küsida. Siin on väga olulisi küsimusi, näiteks noorte arstide rahastamise kohta ja ...
Aseesimees
Tänan, proua Hänni, meie kodukorraseadus võimaldab anda küsimuse esitamise õigust ka väljaspool järjekorda, eesmärgiga saada rohkem informatsiooni selle küsimise käigus. Palun teie küsimus!
L. Hänni
Võimaldab, kuid ei kohusta juhatajat seda tegema. Tänan! Nüüd küsimus härra Eiki Nestorile. Nimelt on Vabariigi Valitsus üsna pikalt arutanud pensionireformi teise samba rahastamist ja siiani ei ole saavutatud kokkulepet. On teada, et selle nädala esmaspäeval oli järjekordselt koos sotsiaalreformi komisjon, ja minu küsimus on järgmine. Millise ettepanekuga sotsiaalreformi komisjon praegu sotsiaalministri ette tuli ja millise ettepaneku kavatsed sina teha valitsusele?
E. Nestor
Aitäh! Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Sotsiaalreformi komisjon on üksmeelselt kaldumas seisukohale, et kogumispension võiks käivituda selliselt, et inimene ise otsustab, kas ta selles osaleb või mitte. Tema otsustus tähendaks 2% maksmist kogumispensioni fondi ja seda, et tööandja praegu makstavast 20%-st solidaarsuspensionisse läheb koos töötaja selle otsusega kogumispensioni fondi 4%. See on siis valem, mis on tuntud sellise kolme numbriga nagu 16+4+2. Kabinet arutab seda ettepanekut juunikuus. Me oleme täiendavalt kasutanud teisi arvutusmeetodeid, mis on eri riikides olnud abiks pensionisüsteemide väljatöötamise juures. Tänaseks oleme jõudnud järeldusele, et meil siin enam midagi arvutada ei ole. Riigikogu peaks hakkama seda eelnõu arutama sügisel.
Aseesimees
Tänan! Proua Hänni, palun täpsustav küsimus!
L. Hänni
Aitäh, proua juhataja! Mõni päev tagasi tuli välja järjekordne avaliku arvamuse uuring, millest selgus, et inimestel on üsna puudulikud teadmised pensionireformist. Mida sina sotsiaalministrina kavatsed teha, et inimesed oleksid küsimusest rohkem informeeritud?
E. Nestor
Aitäh! Juhul kui reform kavandatud kujul käivitub, kujuneb kogumispensioni suhtes otsuse tegemine iseenesest omamoodi referendumiks. Me ei ole praegu jõudnud üksmeelele, millisest vanusest peaks see olema kohustuslik, ilma valikuprintsiibita. On arutatud variante nii, et uued tööturule tulijad peaksid olema kohustuslikult kindlustatud. Või näiteks inimesed vanuses kuni 25 aastat. Küll aga need otsused, mis on siin Riigikogus langetatud, kas või see, et sel aastal saadeti kõigile Eesti palgasaajatele koju teade nende osalemise kohta solidaarsussambas, eelmisel aastal makstud sotsiaalmaksu kohta, on ühtpidi ka meeldetuletus 20-, 30-, 40-aastastele, et kunagi lähevad nemadki pensionile. Me oleme leidnud nii ümbrikupalka kui ka neid isikuid, kes on saanud palka, kuid ei ole enam mitu aastat elavate kirjas. Need on kõik asjad, mis aitavad seda süsteemi korrastada. See referendum on omapärane, sest kõigi eelduste kohaselt hakkavad pensionifondid oma teenust pakkuma ja reklaamima. Ungari kogemus, kus reform sellisel viisil käivitati, näitas, et kogumispensioniga ühinejate arv oli oodatust suurem.
Aseesimees
Tänan! Sellega on pensionireformi teist sammast käsitlev küsimus ammendunud. Nüüd on küsimus kolleeg Jaanus Männikult minister Toivo Jürgensonile. Palun!
J. Männik
Aitäh, proua juhataja! Härra minister, ma küsin traditsiooniliselt, seekord teist korda teie käest. Eelnevalt olen ma küsinud peaministri käest, majandusministri käest ja ühe korra ka teie käest ikka ja jälle uuesti Eesti Raudtee erastamise ja selle põhjendatuse kohta. Tänases Äripäevas on ka teie valitsuse maavanema härra Lepiksoni väga n-ö emotsionaalne ja hävitava hinnanguga artikkel selle kohta. Ma loodan, et te olete sellega tutvunud, kui ei ole, siis soovitaksin tutvuda. Kuid ma küsiksin nii. Teie olete kuulutanud, et Eesti Raudtee enamusaktsiad, kuni 66% lähevad erastamisele ja selleks on palgatud ka erastamiskava ettevalmistav firma, mille nimi on vist GIBB Limited, kui ma õigesti mäletan, ja sellele on selle kava väljatöötamiseks lubatud ka võrdlemisi astronoomiline tasu. Võib-olla te kirjeldaksite seda protsessi, mis seisus on see erastamiskava ja milline mõte teil ikkagi selle juures on?
T. Jürgenson
Lugupeetud juhataja! Austatud Riigikogu! Lugupeetud Jaanus Männik! Kõigepealt, nimetatud firmaga GIBB Limited, millele te viitasite, on Erastamisagentuuril tõepoolest sõlmitud leping erastamisprotseduuride nõustamiseks. Nõustamist vajavad nii erastamise esimene etapp kui ka teine etapp, kui hakatakse pidama läbirääkimisi ja sõlmima konkreetseid lepinguid. Nõustaja leidmisel on Erastamisagentuur teinud koostööd EBRD-ga, kes omapoolse konkursi korras selle nõustaja leidis ning kellega Erastamisagentuuri Nõukogu otsustas sõlmida lepingu erastamise teise faasi nõustamiseks. Alati võib öelda seda, et üks summa, üks tasu on liiga suur, ja võib öelda ka, et on liiga väike. Vaidlused nende teemade üle on loomulikult alati võimalikud. Fakt on, et see kokkulepe on saavutatud läbirääkimiste teel. Kui vaadata seda ebaõnnestunud nõustamiskonkurssi eelmise aasta sügisel, siis oli ka niisugune sündmus, ning kui võrrelda neid pakkumisi selle kokkuleppega, mille Erastamisagentuur nüüd nõustajaga sõlmis, siis võib öelda niimoodi, et see kokkulepe on kasulik ja pigem on ta odavam võimalikust oodatud tasemest. Laias laastus on need hinnad maailmaturul niisuguse teenuse ostmiseks sellised. Teine küsimus on see, et me oleksime võinud otsustada mitte kaasata autoriteetset rahvusvahelist nõustajat. Aga see otsustati spetsiaalselt möödunud aasta suvel põhimõtteliselt, et kaasata rahvusvaheline nõustaja erastamisprotsessi.
Aseesimees
Tänan! Jaanus Männik, palun täpsustav küsimus!
J. Männik
Aitäh, proua juhataja! Härra minister! Avalikkusele on teada see info, et Eesti Raudtee aastakäive on praegu ligemale poolteist miljardit krooni. On ka teada see nõustaja prognoos, et 66 protsendist võiks saada ca 1 miljard krooni ehk siis vaid 2/3 aastakäibest. Ehk teisiti öeldes, umbes kümne tänapäevase veduri raha. Samal ajal on räägitud ka umbes 10-protsendilisest tasust erastamise nõustajale sellest 1 miljardist. Kas ja kuivõrd vastab see tõele? Kui mõttekas siiski on selline äritegemine riigi poolt?
T. Jürgenson
Aitäh! Kõigepealt ei vasta see 10% päris kindlasti tõele. Protsent on umbes 4 ja selline tase on ka rahvusvaheliselt välja kujunenud. Mis puudutab võimalikku hinda, siis erastamisläbirääkimiste käigus tuleb vaadelda kahte asja ja võimalikke teisi mõjureid, aga eeskätt nii hinda kui ka garanteeritud investeeringuid. Vajalik investeeringute maht Eesti Raudteel lähema paari aasta jooksul ulatub 2-3 miljardini. Kas või seesama vedurite probleem, millele te viitasite. Eesti Raudtee edasitoimimiseks on vaja veduripark kiiremas korras uuendada või isegi, ma ütleksin, ajakohane veduripark tekitada ja ainuüksi see investeering võtab umbes 1,5 miljardit krooni. Seda esiteks. Teiseks, orienteeriva hinna kohta on tehtud erinevaid prognoose, aga mina ei tahaks nende spekulatsioonidega praegu erastamise käigus liituda, sest tõeline hind kujuneb välja konkurentsi tingimustes. Erastamisagentuuril seisavad ees rasked ja keerukad läbirääkimised ja need läbirääkimised on seda edukamad, mida tugevamad on pakkumised ja mida rohkem on tugevaid pakkujaid. Kui me ette ära ütleme, ka valitsuse tasemel, et see prognoositav hind on näiteks üks või teine, siis me tegelikult kaudselt mõjutame neid läbirääkimisi. Seda ma võin teile küll öelda, et see 1 miljard on teil väga pessimistlikult hinnatud.
Aseesimees
Tänan! Jaanus Männikul on veel täpsustav küsimus. Palun!
J. Männik
Aitäh! Ma küsiksin jälle kord nii. Vaatamata sellele, et te hirmutate meid selle investeeringu suurusega 1,5 või 2 miljardit, mis takistab riigifirmal seda võtmast, teades, et Eesti Raudtee nii-öelda mahud ja võimsus on viimase seitsme aasta jooksul kahekordistunud ja tõenäoliselt kahekordistuvad veel lähema 20 aasta jooksul või vähemalt poolteisekordistuvad? Milles on probleem? Kas minister ei oska nõukogult asjatundlikku nõu küsida või miks ei võiks firma ise neilt laenu võtta? Praegu ta seda ju teeb.
T. Jürgenson
Suur tänu! Lõppkokkuvõttes võib ka niimoodi öelda, et see on valikuküsimus, aga Eesti Vabariigis oleme me lähtunud põhimõttest - ja see on ka meie majanduse arengule edu toonud -, et mida rohkem on aktiivne majandusprotsess üksikindiviidi tasandil, mida rohkem on ta erasektori tasandil, seda efektiivsemalt majandussektor tervikuna toimib. Raudtee-tüüpi ettevõttesse erainvesteeringute ja eraomandi kaasamine oli seni piiratud sellepärast, et seadused ja vastavad regulatsioonid ei olnud paika pandud. Ma tuletan teile meelde, et tegelikult on juba 1995. aastast kõik eri valitsused pannud erastamisprogrammi sisse ka Eesti Raudtee erastamise. Erastamise eesmärk ei ole mitte see, et meil on lihtsalt vaja, et erastamine on lihtsalt eesmärk omaette. Erastamise eesmärk on ikkagi efektiivsema majanduskeskkonna loomine ja riigi roll võiks olla järelevalve ning regulaatorifunktsiooni täitmine. Mis puudutab niisugust tüüpi ettevõtet, mis on seotud sellise nähtusega nagu infrastruktuur, mida võib tinglikult nimetada ka nn loomulikuks monopoliks, siis praegused Eesti seadused võimaldavad ka Eestis realiseerida lõpuks ometi selle põhimõtte, et vaba juurdepääs raudtee infrastruktuurile garanteeritakse teistele operaatoritele, mis lõppkokkuvõttes mõjub majanduskliima arengule positiivselt ning loob paindliku skeemi meie transpordi ja transiidi arenguks. Nagu te ka väga õigesti viitasite, kasvasid transiidimahud eelmisel aastal 20%, selle aasta alguses on tõus päris suur olnud. Aga see võib ka mingil põhjusel väheneda. Ühesõnaga, see paindlik majandussüsteem peab toimima niimoodi, et raudtee ei oleks transiidi arengul mitte kõrikohaks, vaid tema läbilaskevõime vastaks just nimelt vajadustele. Riik ei peaks siin tegelema ei laenude garanteerimisega ega ka eelarvest raha suunamisega.
Aseesimees
Tänan, härra minister! Jaanus Männik, ma pakuksin teile viimase täpsustava küsimuse. Palun!
J. Männik
Aitäh, proua juhataja! Ma olen veendunud, et Eesti majanduspoliitika tippotsustajate põhiline häda on kõigil neil aastatel olnud selles, et ei ole tehtud vahet nööbivabriku, talu ja näiteks Eesti Raudtee vahel. See on üks meie suuremaid hädasid. Kuid seetõttu ma soovitaksin teile veel kord lugeda läbi oma maavanema Lepiksoni lugu. Seal on nendest asjadest kujundlikult räägitud. Aga ma küsiksin nii. Kas sellest nõustaja tehtavast tööst võiks kasu tulla ka juhul, kui Eesti Raudtee otsustatakse siiski riigi omandisse jätta?
T. Jürgenson
Kõigepealt, härra Lepikson ei ole minu maavanem ja ilmselt ei ole ta ka valitsuse maavanem, ta on Võru maavanem. Aga mis puudutab erastamisprotsessi, siis erastamiskonkurss kuulutati aprillikuus välja, esimene etapp lõpeb nüüd ja teine etapp algab septembris. Mis puudutab võimalikku erastamisprotseduuride katkestamist, siis seda ma peaksin küll täiesti vastuvõtmatuks. Seda esiteks. Ja teiseks, te viitasite sellele temaatikale, et kas nööbivabrik või raudtee. Oma eelnevas vastuses ma just täpselt sellele ka viitasin, et siin on tegemist väga suure erinevusega, tegemist on infrastruktuuri ettevõttega ning sellest lähtuvalt on erastamise protsess keeruline, see vajab väga täpset õiguslikku regulatsiooni nii seaduste tasemel - selleks on olemas raudteeseadus - kui ka alamaktide tasemel. Pakett on paika pandud ja see loobki eelduse sellise keerulise ettevõtte paremaks majandamiseks. Loomulikult, küsimust võib alati käsitleda nii, et ka riik võib olla omanik, aga antud juhul on valitsus veendunud selles, et Eesti Raudtee on seda tüüpi ettevõte, mille puhul erainitsiatiivi kaasamine on igal juhul praegu maksumaksjale kasulik ja sellega on riigil võimalus loobuda keeruliste laenulepingute garanteerimisest ning ka võimalus ära hoida tulevaste suurte laenulepingute garanteerimist.
Aseesimees
Tänan! Sellega on küsimuse käsitlemine lõpetatud. Järgmine küsimus on Georg Pelisaarelt haridusminister Tõnis Lukasele. Palun!
G. Pelisaar
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud haridusminister! Kindlasti te olete minuga nõus, et Eesti oli 1920.-1930. aastatel ja on ka praegu demokraatlik riik ning on suhtunud piisavalt sallivalt ja piisavalt suure toetusega hariduse andmisse kõigile oma kodanikele ja samuti välismaalastele. Ma ütleksin, et päris normaalne on see, et ka praegu on Eestis võimaldatud küllaltki piisaval tasemel näiteks venekeelse hariduse andmine ja seda Eesti eri regioonides. Mõni kuu tagasi me arutasime seda küsimust siin Riigikogu saalis ja jõudsime seisukohale, et vähemalt 2007. aastani peaks üleminek eestikeelsele haridusele olema järkjärguline. Kas teil on andmeid, kas see peab paika, ning milliseid venekeelse õppekeelega koole kavatsetakse sulgeda lähiaastatel ja milliseid sel aastal?
T. Lukas
Aitäh! Lugupeetud juhataja! Hea küsija! Praegu lahtiolevate vene koolide kohta ei ole Haridusministeeriumil väga detailseid andmeid, millal kohalikud omavalitsused võtavad plaani seal liitklasside moodustamise või nende koolide kaotamise või mõne teise kooliga liitmise. Aga võin öelda küll, et 2007. aastani ei hoita venekeelset kooli lahti näiteks seal, kus vahepealsetel aastatel venekeelsed õpilased ära kaovad. Nii et see käib ikkagi selle järgi, et kus venekeelseid õpilasi on, seal see kool lahti hoitakse. Kui küsimus on viimaste aastate kogemustes, siis võib öelda, et praegu on tõsised arutelud ja probleemid venekeelsete koolidega näiteks Paides, Jõgeval, Haapsalus. Iga volikogu on püüdnud lahendada asju erinevalt: kus katsutakse teha suuremat kultuurikeskust ja anda venekeelsele koolile ka muid funktsioone, näiteks Haapsalus; kus on vastu võetud otsus kaugemas perspektiivis, et näiteks sellel aastal see kool suleb oma uksed. Kui teie küsimus käib Räpina kohta, siis Räpina puhul võib tõesti öelda, et põhikooli lõpetajaid venekeelsetes klassides on praegu nii vähe, et kui nad ka kõik läheksid edaspidi gümnaasiumisse, oleks gümnaasiumiklassi avamine problemaatiline. Aga kuna nad kõik kindlasti ei lähe, siis praegu Räpina mõtleb tõsiselt, kas venekeelseid klasse gümnaasiumis sulgeda või mitte.
Aseesimees
Tänan! Georg Pelisaar, palun täpsustav küsimus!
G. Pelisaar
Aitäh, proua juhataja! Tõepoolest, lugupeetud minister, ma pidasin selle küsimusega eelkõige silmas Räpinat, kus on probleemid tõusetunud. Samas teame, et Põlva maakonnas on ainus võimalus omandada keskharidust vene keeles Räpinas. Teada on, et Peipsi-äärsetes valdades Põlva maakonnas on elanud vene inimesed ja Eesti kodanikud mitusada aastat. Kas te peate õigeks, et nendelt õpilastelt võetakse ära võimalus omandada emakeelne kooliharidus, olgu kas või eestikeelse gümnaasiumi juures ja kas või liitklassina? Milliseid alternatiive te näete nendele noortele edasiõppimiseks?
T. Lukas
Aitäh! Võimalusi peab vajaduse korral alati andma. Nagu ma ütlesin, sõltub ühe kooli lahtihoidmine ja vastav klasside komplekteerimine sellest, kas on õpilasi. Kui võtta arvesse neid ettepanekuid, mis on ka kohapeal tehtud, siis selliste liitklasside moodustamine, mis on kaalumisel, kus klassi venekeelsed õpilased lihtsalt õpivad osa aineid vene keeles ja ülejäänud klass õpib neid aineid eesti keeles, ei ole seadusekohane. Selleks me peaksime kohandama tegelikult ka seadust. Lõpuks, kui probleemi hinnatakse piisavalt tõsiseks ja analoogilisi näiteid on mujalgi ning sellega saab lahendada laiemalt ühte sellist üleminekuperioodi, siis tuleb seda kaaluda. Kaalume praegu ka võimalust anda Räpinale, nii nagu ka Värskale on antud, eripiirkonna staatus. Tõepoolest, nii koolidirektori kui linnapeaga on olnud Haridusministeeriumis läbirääkimisi, kuidas seda asja lahendada. Praegu me otsime lahendusi. 1. septembrist 2000. aastal veel mingit õnnetust ei juhtu, sest selleks aastaks on maavanema reservi kaudu võimalik sinna ka vene 10. klassi avamiseks raha leida. Probleem on selles, kas maavanema reserv jääb ka järgmiseks aastaks või mitte. Aga siin me kavandame praegu lahendusi.
Aseesimees
Georg Pelisaar, täpsustav küsimus.
G. Pelisaar
Aitäh, proua juhataja! Ma sain aru nii, et vähemasti ei kao sel aastal võimalus hariduse omandamiseks Räpinas ja loodan ka, et paljudes teistes kohtades. Aga kas te peate õigeks, et sellised otsustused tehakse omavalitsuse raames? Ma kujutan ette, et see on mitmeti omavalitsuste probleem ning kesk- ja gümnaasiumihariduse andmine on kahtlemata ka Haridusministeeriumi haldusalas olev küsimus. Kas konsulteeritakse enne igal juhul ministeeriumiga või saab seda otsustada kohapeal, haridusosakonnas või omavalitsuses?
T. Lukas
Aitäh! Kuna antud juhul ei ole tegemist kooli sulgemise ega avamisega, siis see ei ole niisugune juhtum, kus Haridusministeeriumi oleks pikalt ette teavitatud. Siin on kooli direktori ettepanek, kuidas asja lahendada tingimustes, kus üks klass jääb komplekteerimata, ja linnapea otsingud lahenduse puhul. Kahtlemata tuleks vaadata sel juhul piirkondlikult selle kooli vajadust ja ma ei välista võimalust kaaluda Räpinale just selles küsimuses eristaatuse andmist, kui see kool või selline klass lahendaks ka teiste valdade probleeme. See on ju tõesti piirkondlik kool selles mõttes. Aga küsimus ei ole mitte riiklikus tahtes, vaid tehniliselt kooli direktori vaates asjale, et võimatu on praegustes tingimustes sellist klassi lahti hoida.
Aseesimees
Tänan! Peeter Kreitzberg, palun!
P. Kreitzberg
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud minister! Sellised probleemid on näiteks Võrus ja, nagu te ütlesite, Paides ning need on tingitud tõesti finantsprobleemidest. Klassi täituvus on väga pisikene ja mitmel pool tõstatub alternatiiv, kas panna kool kinni ja suunata kõik venekeelsed õpilased paugupealt eesti koolidesse, ka need, kes ei oska õieti vene keelt, rääkimata sellest, et nad saaksid väga kiiresti selgeks eesti keele. Kas ei peaks siin ikkagi välja töötama mingisuguse strateegia ja võib-olla erifinantseerimise, et hoida need koolid elus ja mitte tekitada selliseid küllaltki drastilisi lahendusi, mis mõjuvad halvasti nii vene kultuurile kui ka eestikeelsele haridusele?
T. Lukas
Aitäh! Viimane venekeelne kool, mis suleti väikese täituvuse tõttu, kus oli tõesti vähe õpilasi, oli Kuressaares. Seal lahendati üheksa õpilase puhul, kes olid probleemi ees, et nad ei oska piisavalt keelt, see küsimus täiendavate laagritega. Praegu teeb kool ettepaneku kiirkursuste korraldamiseks neile, kes eesti keelt ei oska, kui nad eestikeelsetesse klassidesse üle tuleksid. Ma ei väida, et see tagab kohe õppimise kvaliteedi, sest niisugune hüpe ei ole jõukohane kõigile õpilastele. Praegu on ikkagi küsimuse all see, et venekeelsetest perekondadest pärit õpilased lähevad ka neis piirkondades, mitte ainult Tallinnas, Narvas ja Kohtla-Järvel, üle eestikeelsetesse koolidesse. Kaugemas perspektiivis on seal niikuinii näha nende koolide hääbumist. Iseasi, kas hoida mõnda aega, kuni tahtjaid on olemas, neid klasse lahti. Nagu ma ütlesin, neid võimalusi kaalutakse, sealhulgas sellise spetsiaalse staatuse andmiseks Räpinale.
Aseesimees
Aitäh! Sven Mikser, palun!
S. Mikser
Aitäh! Austatud härra minister! Kuna te mainisite ka Paidet, Paide Slaavi Gümnaasiumi, siis sellega seoses on pisut teoreetiline küsimus, millest võib kunagi saada praktiline probleem. Nimelt on põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse järgi kohaliku omavalitsuse pädevuses kooli teeninduspiirkonna määramine ja omavalitsus saab loomulikult määrata seda ilma vastavate kokkulepeteta ainult omavalitsuse piires. Paide linna puhul on olemas kokkulepe kahe vallaga, Paide valla ja Väätsa vallaga, et ka teatud nende külad kuuluvad Paide Slaavi Gümnaasiumi teeninduspiirkonda. Samas, kuna tegemist on ainsa venekeelse gümnaasiumiga maakonnas, oleks loogiline, et vastavate venekeelsete õpilaste olemasolul see teeninduspiirkond hõlmaks kogu maakonda, sest kui näiteks Türi linn ei soovi maksta ja Paide Slaavi Gümnaasium ütleb, et ta ei soovi neid õpilasi ka vastu võtta, kuna kohad on täis - see on puhtalt hüpoteetiline probleem, tegelikkuses seda praegu ei ole -, siis võib tekkida olukord, et õpilased on maakonnas olemas, on olemas ka üks venekeelne gümnaasium, aga õpilased ei kuulu selle gümnaasiumi teeninduspiirkonda. Kuidas selle probleemi lahendamine teie nägemuse järgi peaks käima?
T. Lukas
Aitäh! Teeninduspiirkonna mõte on see, et sellest piirkonnast lapsed peavad sinna kooli saama. See ei tähenda, et teistest piirkondadest lapsed ei võiks sinna kooli saada, ja tegelikult on praegu nii venekeelsete koolide kui ka eestikeelsete koolide puhul sama moodi, et on ju koole, kus käivad lapsed peaaegu kõigist maakonna valdadest kokku ja neid asju aetakse tasaarveldusega. Teie filosoofiline otsing oli täiesti õigesuunaline. Jah, tõesti tuleks määratleda mingi laiem üksus, kes niisugustel puhkudel lastele hariduse andmist korraldab, praegu on selliste lisarahade andmine maavanema reservi käsutuses. Just maavanem vaatab, kuidas maakonnas on vaja neid rahasid suunata, ja teiseks, just nendestsamadest otsingutest tulenevalt on ka haridusfoorum teinud ettepaneku moodustada hariduspiirkonnad palju laiemas mõttes, kus ei ole enam selliseid kinniseid teeninduspiirkondi.
Aseesimees
Tänan! Ma annaksin viimase küsimuse õiguse Mihhail Stalnuhhinile ja siis lõpetaksime selle küsimuse käsitlemise. Palun!
M. Stalnuhhin
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud härra minister! Nagu võis aru saada, sunnivad finantsraskused koole kinni panema ja Haridusministeeriumil ei ole omavalitsusele selles küsimuses nagu midagi öeldagi. Aga ma tuletaksin meelde, et paar kuud tagasi muutsime me põhikooli- ja gümnaasiumiseadust ja nüüd on seal sees selline ilus säte, et kool peab säilitama rahvusliku identiteedi. Kust tulevad need rahad selleks, et seda rahvuslikku identiteeti säilitada, ja kuidas Haridusministeerium hakkab järgmisest õppeaastast kontrollima, kuidas finantseeritakse ja kuidas säilitatakse rahvuslikku identiteeti?
T. Lukas
Aitäh! Selle paranduse mõte, nagu te mäletate, oli näiteks eestikeelses klassis õppivate muukeelsete laste mingi grupi olemasolul neile täiendavate ainete või, ütleme, oma kultuuritaustaga kohaldatud ainete õppimise võimaluste loomine. Praegusel juhul on tegemist sellega, et need õpilased ei peaks minema eesti klassi üle. See ei ole täpselt analoogne probleem ja ei ole siin analoogiat ka konkreetselt kooli sulgemisega, jutt on praegu ühe klassi avamisest või mitteavamisest selle suure kooli juures. Nagu ma ütlesin, sellise eristaatuse andmise võimalust praegu kaalutakse. Siin on tegemist kaunis erandliku juhtumiga, sest suurtes linnades ei ole neid probleeme veel tekkinud. Väiksemates kohtades neid probleeme tekib ja siis juba kooli sulgemisega, mitte ainult klassi kinnipanemisega. See on erandlik ja sellele tuleb praegu erandlikult läheneda.
Aseesimees
Tänan! Sellega on küsimuse käsitlemise ammendunud. Järgmine küsimus on kolleeg Elmar Truult minister Toivo Jürgensonile. Palun!
E. Truu
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud teede- ja sideminister! Telefonside on Eestis viimastel aastatel küll kiiresti arenenud, aga ometi ei ole Eesti Telefoni investeeringud maasidesse olnud küllaldased, et tagada ka maapiirkondades ajakohane telefoniühendus. Kagu-Eestist valitud Riigikogu liikmena on mul sageli vaja võtta telefoniühendust Võrumaa eri valdades töötavate või elavate inimestega. Kahjuks on need kõned mõnigi kord katkenud või on kuuldavus olnud kehvavõitu. Härra minister! Tean, et Eesti Telefoni käesoleva aasta investeeringute maht uutesse seadmetesse on umbes 600 miljonit krooni. Kui palju sellest läheb Võru-, Valga- ja Põlvamaa maaside arendamisse?
T. Jürgenson
Suur tänu, lugupeetud juhataja! Austatud Elmar Truu! Kõigepealt, nagu te ilmselt olete ka kuulnud, Eesti Telefon ei esitanud pikka aega kontsessioonilepingu järgset äriplaani Teede- ja Sideministeeriumile, valitsusele. Need vaidlused käisid kuni viimase ajani ja see äriplaan esitati lõpuks käesoleval nädalal. Esitatud äriplaani me analüüsime ja esitame siis ka omapoolsed märkused. Mure, mida te väljendate, on meil tegelikult ühine. Kui me vaatame kas või seda põhimõttelist valitsuskabineti otsust eelmise aasta sügisel, kus fikseeriti valitsuse lähtekohad läbirääkimistel Eesti Telefoniga järgmise perioodi äriplaanis, siis juhiti tähelepanu just sellele problemaatikale. Kui te mäletate, see oligi see vaidlus, 95% kahe nädala jooksul ühendati. Praegu on telefonisoovijate järjekorras ikka veel 40 000 inimest, nendest pooled on maal ja pooled linnades. See on ka Tallinna probleem, tervete piirkondade probleem siin Tallinnas. Eesti Telefon plaanib minu andmetel jätkata investeerimisprojekti RAS 1000, mida rakendatakse maal, ja plaanitakse investeerida kokku 151 miljonit krooni nii RAS 1000 kui ka Interneti probleemide lahendamiseks maapiirkondades. Esialgse plaani järgi, see informatsioon, mis minul on, näitab, et sellest investeeringust plaanitakse umbes 16 miljonit Põlvamaale.
Aseesimees
Aeg, härra minister!
T. Jürgenson
Jah, suur tänu!
Aseesimees
Elmar-Johannes Truul on ka täpsustav küsimus. Palun!
E. Truu
Aitäh! Täpsustav küsimus aitab võib-olla ministril edasi selgitada. Kui meie, praegusesse Rahvaliitu kuuluvad Riigikogu liikmed, olime valitsuskoalitsioonis, siis kohtusime ka Toomas Sõmeraga ja kohtumise tulemus oli see, et suutsime 1997-1998. aasta investeeringute plaani muuta maapiirkondade kasuks. Nii näiteks moodustas 1998. aasta investeering maapiirkondadesse üle 150 miljoni krooni. Kas olete ka nüüd eelnevalt kohtunud, et mõjutada seda äriplaani muutma?
T. Jürgenson
Suur tänu! See vaidlus on käinud juba pikemat aega. Nüüd lõpuks ometi muutub see vaidlus sisuliseks pärast äriplaani esitamist. Vahemärkusena ütlen, et Võrumaal on see number 15 miljonit esialgse plaani järgi. Üldise olukorraga ei ole valitsus rahul ja valitsus ei ole rahul sellega, et Eesti Telefon ei ole temale antud äriõiguste ajal, mis lõpevad 2000. aastaks, piisavalt massiivselt probleemiga tegelnud. Rahvakeeli öeldes: selle järjekorra likvideerimisega, telefonisoovijate järjekorra vähendamisega. Me kavatseme selle äriplaani analüüsi tulemusena juhtida Eesti Telefoni tähelepanu nendele probleemidele pärast seda, kui oleme äriplaaniga tutvunud. Aga seda ma võin küll öelda, et senise dünaamikaga me rahul ei ole. Eesti Telefon on oma investeeringuid teinud põhiliselt vahejaamadesse, magistraalvõrkudesse jne, aga ta ei ole piisavalt aktiivselt tegelnud, piltlikult öeldes, nende ühenduste jõudmisega konkreetse inimeseni. Kui ma käisin möödunud aasta lõpul Põlvas ja tutvusin olukorraga kohapeal, siis tõepoolest oli selgelt näha, et Eesti Telefon püüab hoiduda ärilises mõttes ebamugavatest investeeringutest. Aga ma leian, et need eriõigused omal ajal Eesti Telefonile just selleks antigi, et valitsusel oleks võimalik nõuda ka nende n-ö ebamugavamate investeeringute tegemist, ja me kavatseme seda seekord väga jõuliselt nõuda.
Aseesimees
Tänan! Elmar-Johannes Truul on ka teine täpsustav küsimus. Palun!
E. Truu
Aitäh, on küll! On tõsi, et rahulolekuks põhjust ei ole, sest paraku on põhiliinide tihedus saja elaniku kohta maapiirkondades tunduvalt väiksem, kui on linnades. Teatavasti lõpevad vastavalt kontsessioonilepingule järgmise aasta 1. jaanuarist Eesti Telefonile antud eriõigused rahvusvahelise ja riigisisese kommuteeritava telefonside osas. Härra minister, kas pärast 1. jaanuari võib Võrumaa inimene loota ka kiiremat kaasaegse telefonside saamise võimalust tänu sellele, et turule tulevad uued telefoniteenust pakkuvad firmad?
T. Jürgenson
Suur tänu! Selline lõppeesmärk loomulikult on. Siin Riigikogu saalis võeti veebruarikuus vastu uus telekommunikatsiooniseadus, mis neid eeldusi loob. Kujutan ette, et umbes aasta-poolteise jooksul peaks telekommunikatsiooniseadusest tulenev positiivne mõju kajastuma ka konkreetsete teenuste tarbijatel. Kõige varem tunnevad seda need inimesed, kes soovivad tihedamini helistada välismaale. Väliskõnede hind hakkab järgmise aasta algusest ilmselt kiiresti langema. Mis puudutab kohalikke kõnesid, siis loomulikult on siin võtmeteguriks see, kuidas meil õnnestub Sideameti kaudu garanteerida teistele operaatoritele vaba juurdepääs Eesti Telefoni käsutuses olevatele magistraal- ja fikseeritud võrkudele. See on see kriitiline moment ja kui see mehhanism käima läheb, siis on võimalik, et turule tulevad ka teised telefoniteenuste pakkujad. Teede- ja Sideministeeriumil ning valitsusel on kindel plaan see põhimõte realiseerida.
Aseesimees
Tänan! Ma olen nüüd valiku ees, kas jätkata arutelu või anda küsimuse õigus järgmisele küsijale. Kui jätkame, siis jõuab ainult esitada küsimuse ja meil jääb jällegi mõni minut istungi lõpust kasutamata. Nii et seetõttu ma arvan, et selle küsimuse käsitlemine on lõpetatud ja Anti Liivil on õigus järgmisele küsimusele. Küsimus on sotsiaalministrile. Palun!
A. Liiv
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud minister! Minu küsimus käsitleb meeleheitele viidud noorarste, kelle probleem on see, et Sotsiaalministeeriumi ja Haridusministeeriumi ametnike omavahelise kooskõlastamatuse tõttu langes nende sissetulek sellest aastast 40%. Aga nad on inimesed, kes on 20. eluaastate lõpus, neil on pere, nad õpivad 20-23 aastat, et saada arstiks. Ja nüüd, sel ajal kui ministrid mitmekordistavad oma palka, võetakse 40% nende sissetulekust ära. Praeguseks on nende sissetulek kuus umbes 1200 krooni. Teades, et härra minister on hea südamega, küsivad nad, kes on see kalk inimene, kes ei ennista, ei taasta nende sissetulekut nii, nagu see oli kuni 1. jaanuarini 2000, kui nad said umbes 2200 puhtalt kätte? Nüüd saavad nad puhtalt kätte oluliselt vähem.
E. Nestor
Aitäh! Küsimus on tõesti tõsiselt üleval. Aga siin oli nüüd küll küsimuses mitu viga. Kõigepealt, ministrite palga küsimust arutab Riigikogu. Teiseks, kui vaadata residentuuri korraldamist, siis ideaalis võiks asi välja näha nii, et riik tellib Tartu Ülikoolilt arstiõppe, kuhu kuulub ka residentuur, ja Tartu Ülikool võiks muretseda selle eest, et arstiks õppivatel inimestel oleks võimalus residentuuri läbida. Sellest on varasematel aastatel loobutud sel põhjusel, et on kardetud, et Tartu Ülikooli suures eelarves võib see raha kuhugi hajuda ja võib juhtuda nii, et residentuur jääb läbimata. Seetõttu on Sotsiaalministeerium toetanud haiglaid selle eesmärgiga, et seal loodaks kohti, kus residentuuri läbida. Kahjuks on selline praktilistest vajadustest loodud süsteem tekitanud sügavaid eksiarvamusi. Esimene eksiarvamus on see, nagu korraldaks arstiõpet Sotsiaalministeerium, mis on sügavalt vale arvamus. Õpet korraldab meil Haridusministeerium ja meie kohustus on anda võimalus residentuuri läbimiseks. Teine sügav eksimus on see, nagu maksaks Sotsiaalministeerium neile residentidele palka. Oh ei, meil ei olegi õigust seda teha, me saame toetada ainult raviasutusi, kus noored residentuuri läbivad. Mis puudutab mainitud numbreid, siis need ei ole korrektsed. Kuna stipendiumi maksmine üliõpilastele osutus seadusemuudatusega võimatuks, siis on selleks aastaks püütud leida täiendavaid vahendeid, et toetada baasasutusi, et neil oleks võimalik tudengitest residentidele rohkem maksta.
Aseesimees
Anti Liiv, palun täpsustav küsimus!
A. Liiv
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud minister! Kas ma sain õigesti aru, et sotsiaalminister on kategooriliselt vastu ministrite palgatõusule ühelt poolt ja teiselt poolt teeb kõik, et tema koos haridusministriga ennistaks noorarstide sissetuleku tasemele, kus see oli enne 40-protsendilist kärpimist selle aasta alguses?
E. Nestor
Vastus esimesele küsimusele on, et mul puudub õigus oma töötulemuste üle kaubelda. Vastavalt Eesti seadustele ma seda ei tee. Seda otsustab siin Anti Liiv. Vastus teisele küsimusele on, et lahendus on vaja leida. Me oleme pidevas kirjavahetuses, diskussioonis, on olnud kohtumisi. Siiamaani nagu lõplikku punkti i-le pandud ei ole.
Aseesimees
Tänan! Tõnu Kauba, palun!
T. Kauba
Tänan, proua juhataja! Lugupeetud härra minister! Ma saan aru, et te ei olnud väga selle vastu, et residentide ja noorarstide palka tõsta. Kas te olete seda meelt, et nende palgad peaksid käima ka elatustaseme muutusega kaasas, ehk teisiti öeldes, vähe sellest, et me tõstaksime nende palga sellele tasemele, kus see oli, vaid et see jõuaks mõne aja pärast ka kõrgemale tasemele?
E. Nestor
Nooremarstidele maksavad palka haiglad. Sotsiaalministeerium ei maksa nooremarstidele palka.
Aseesimees
Tänan! Ma vaatan sekundinäitajat, kuna meil on istungi alguseni aega 30 sekundit, siis tänan härrasid ministreid ja tänan küsijaid. Infotund on lõppenud.