Infotund
Esimees T. Savi
Tere päevast, austatud Riigikogu! Lugupeetud valitsuskabineti liikmed! Alustame Riigikogu infotundi. Lugupeetud kolleegid, palun kohaloleku kontroll! Hetkel on kohal 16 Riigikogu liiget! Tiit Toomsalul on käsi püsti. Palun! Kas on protseduuriline küsimus?
T. Toomsalu
Mul on protseduuriline küsimus. Austatud härra juhataja, mul on protseduuriline küsimus küsimuste esitamise järjekorra kohta. Nimelt sätestab Riigikogu kodukorra seaduse § 163 "Küsimuste esitamise järjekord" lõige 2, et küsimuste esitamise järjekorra koostamisel arvestab juhatus seda, et küsimusi saaksid esitada kõigi Riigikogus esindatud erakondade esindajad. Toomsalu küsimus on käesolevas nimekirjas ainuke Eestimaa Ühendatud Rahvapartei fraktsiooni küsimus ja see on paigutatud 15. kohale, mis meie praktika kohaselt ei anna võimalust küsimust esitada. Kas on mõeldav protestida 15. koht selles küsimuste esitamise järjekorras?
Esimees
Tänan, Tiit Toomsalu! Nii nagu te väga hästi teate, koostab küsimustele vastamise järjekorra Riigikogu juhatus. Riigikogu juhatus ei analüüsi mitte ainult ühte infotundi, vaid on võtnud arvesse Tiit Toomsalu eriti aktiivset küsimuste esitamist ka eelnevatel infotundidel. Te olete olnud piisavalt palju eespool, nii et tänases infotunnis on see nii. Aga palun ärge raisake ise oma aega, sest teie küsimus võib ka jõuda täna päevakorda, see on ju 15. Arvo Sirendi, palun, käsi püsti!
A. Sirendi
Suur tänu! Mul on protseduuriline küsimus, et kas me võime üldse oma protseduuridega alustada, kui eile teatas TV 1, et valitsus on ära muutnud erastamisväärtpaberite kehtivuse aja, on muutnud ära seaduse. Tänane Postimees teatab, et valitsus on sunnitud ära muutma EVP-de kehtivuse aja. Kas Eestis on eriskummaline või eriolukord, et valitsus saab selliseid asju teha või käsitleb valitsus Riigikogu oma allettevõttena, kellele ta annab lihtsalt oma asjad äraotsustamiseks või kirjapanemiseks?
Esimees
Aitäh, Arvo Sirendi! Ma saan aru, et see küsimus oleks võinud olla kohapeal registreeritud küsimus mõne päevakorras esitatud küsimuse juurde. Antud juhul me läheme edasi oma infotunniga. Niisiis, lugupeetud kolleegid, täna vastavad teie küsimustele põllumajandusminister Ivari Padar, teede- ja sideminister Toivo Jürgenson, välisminister Toomas Hendrik Ilves ja minister Toivo Asmer. Me alustame. Esimesena palun küsimus Jaanus Marrandilt härra põllumajandusministrile.
J. Marrandi
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud härra põllumajandusminister! Olukord piimasõja rindel on muutustega. Vahepeal tootja jaoks tõusnud piimahinnad on jälle sattunud töötleja tugeva surve alla. Töötlejate ilmse kartellileppe tõttu jääb jällegi lõppkokkuvõttes kaotajaks põllumees. On selge, et teist niisugust hinnakukkumist nagu eelmisel aastal tootja enam vastu ei pea. Tootmisvahendid on tihti panditud, võlgade likvideerimiseks kulub veel mitu aastat. Täna tähendab piimahind kaks krooni liitri eest sedasama mis mullune 1.50, sest tootmissisendite hinnad on oluliselt tõusnud. Võtame näiteks kas või kütusehinnad. Siit minu küsimus. Kas Põllumajandusministeeriumil on tulenevalt eelmise aasta kogemusest mingisugune põhimõtteline plaan ja võimalus mõjutada töötlejate kartellileppeid ja saavutada valitsuse käes olevate vahenditega piimahinna stabiliseerumine tootjale mõeldaval tasemel. Tänan!
Esimees
Härra minister, palun!
I. Padar
Aitäh küsimuse eest! Härra esimees, lugupeetud Riigikogu liikmed! Vaieldamatult on kõik töötlevad ettevõtted ka piimasektoris huvitatud sellest, et saada toetust vajalike investeeringute tegemiseks ja nimelt SAPARD-i rahadest. SAPARD-i rahade kasutamise eelduseks on äriplaanid, mis tulevad tööstustelt selleks, et kasutada SAPARD-i rahasid. Nende äriplaanide hindamise aluseks on vaieldamatult kaks asja. Esiteks see, et ei tohi olla võlgnevust tootjate ees, ja teiseks peavad olema sõlmitud eellepingud tootjatega, millest äriplaani hindajad, SAPARD-i programmi koordineerivad ametnikud loevad välja, kust kohast pärineb äriplaanis ettenähtud tooraine. Ma arvan, et sellise süsteemi sisseviimine mingil määral korrigeerib suhtumist tootjatesse, ja ma loodan väga, et piimatootjad sellisel juhul ei kirjuta alla nii-öelda kergemeelsetele lepingutele, mis tegutsevad piimatootmise kahjuks. Tänan!
Esimees
Tänan! Jaanus Marrandi, palun täpsustav küsimus!
J. Marrandi
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud härra minister! Kindlasti oli mul meeldiv kuulda valitsuse ja ministeeriumi tegevusest seoses SAPARD-i programmiga, aga minu küsimus oli ikkagi natukene teistsugune ja sellele ma vastust ei saanud. See tähendab, kas valitsusel ja selle esindajal Põllumajandusministeeriumil ikkagi on eelnevast kogemusest mingisugune põhimõtteline plaan, et vältida seda praegust momenti, kus on sõlmitud sellised kartellilepped, ja on oodata uut nii-öelda tugevat hinna kukkumist põllumeeste jaoks, mis tähendab praktiliselt pankrotilainet, kui otse öelda?
I. Padar
Tänan küsimuse eest! Kartellikokkuleppe hindamisega peab vahetult tegelema Konkurentsiamet, see ei ole Põllumajandusministeeriumi pädevuses. Aga selge on see, et investeeringutoetuste saamine tulevikus ümbertöötlevale tööstusele on, nagu ma juba esile tõin, meie poolt väga selgelt seatud sõltuvusse tootjatega sõlmitud lepingutest. Nii et ma arvan, et see iseenesest on juba moment, mis peaks olukorda korrigeerima.
Esimees
Tänan! Jaanus Marrandi, palun teine täpsustav küsimus!
J. Marrandi
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud härra minister! Siinkohal on jällegi paslik meelde tuletada, et Euroopa Liitu astumisel taotleme piimatootmiskvooti 900 000 tonni. Samas on teada, et tootjaid eriti ei huvita see žongleerimine tulevikukvoodi numbritega. Tootja lähtub ikkagi reaalsest majandussituatsioonist ja see näitab, et piimatootmisega ei ole kasulik tegelda. Tegelikkuses jätkuvad praegu tendentsid karja vähendamisele. Seega ei paista ka kuskilt reaalselt seda 900 000 tonni. Seepärast on äärmiselt oluline piimaturu stabiliseerimine. Stabiliseerimist mõjutab piimatööstuste liigne arv. Kõik ei jää niikuinii ellu. Seega on kõigil mõttetu investeerida ja raha kulutada. Kas on mõeldav, et valitsuse eestvedamisel lühendatakse oluliselt tööstuste üleminekuperioodi kooskõlla viimiseks Euroopa Liidu nõuetega, ja karmistuvate tingimuste tõttu osa tööstusi suletakse? Teiselt poolt loob see ka võimalused piimatootmise stabiliseerumiseks.
I. Padar
Tänan küsimuse eest! Vaieldamatult võime praegu öelda, et piimatöötlevat tööstust on Eesti jaoks liiga palju. Ja selge on ka see, et üks osa sellest piimatöötlemisüksusest peab ennast sulgema, mille kaudu meie olukord korrastuks. Põllumajandus ei peaks kinni maksma töötleva tööstuse liigseid kulutusi. Paratamatult see sulgemine toimub ja toimub selle tõttu, et suur osa töötlevatest ettevõtetest lihtsalt ei vasta vajalikele veterinaar- ja toidukontrolli nõuetele.
Esimees
Tänan! Jaanus Marrandi, kas ma tohin paluda viimast täpsustavat küsimust?
J. Marrandi
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud härra minister! Ma ikkagi kordan oma küsimuse üle. Kas on mõeldav, et üleminekuperioodi piimatööstustele lühendatakse ja seetõttu lihtsalt iseenesest osa tööstusi, mis ei ole selleks valmis, on sunnitud sulguma. Konkurents piimatööstuste vahel väheneb valitsuse aktiivse suhtumise tõttu. Ja see tuleks siis lõpuks nagu tootjale kasuks. Kas niisugune lähenemine on võimalik?
I. Padar
Tänan küsimuse eest! Arvan, et see on idee, mida tasuks kaaluda. Samas me oleme välja ütelnud oma seisukohad ja oma kuupäevad, kuna me reaalselt hakkame nõudma, et ettevõtted vastaksid sada protsenti vajalikele nõuetele. Aga mis puutub selle protsessi kiirendamisse, siis ma arvan, et me võime siin selles suhtes läbi rääkida.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Liis Klaar, küsimus härra välisministrile.
L. Klaar
Tänan, härra eesistuja! Lugupeetud härra minister! Minu küsimus käsitleb NATO liikmeks saamist ja on järgmine. Kuidas te kommenteeriksite Läti Vabariigi välisministri avaldust, milles öeldakse, et Leedu saamine NATO liikmeks enne Lätit ja Eestit võib viimased jätta nn halli tsooni, ning kuidas te üldse käsitlete Läti kriitikat Leedu suhtes ja nende nn liigset agarust NATO suunas?
Esimees
Härra minister, palun!
T. H. Ilves
Aitäh küsimuse eest! Ma võiksin öelda, esiteks, et läbi aastate on Läti kippunud rohkem kommenteerima oma naabrite välispoliitikat, kui meil on kombeks olnud. Meenutagem analoogseid kommentaare Eesti kohta aastal 1997, kui me liikusime kiiremini Euroopa Liidu suunas, ja siis oli just härra Berzinsilt kuulda analoogseid kommentaare, võib-olla hullemaidki. Aga kui minna selle asja juurde, siis olgem ausad, iga riik teeb, mis suudab, et saada NATO-sse või Euroopa Liitu, ja Leedu on viimase nelja aasta jooksul teinud rohkem, kui on teinud tema naabrid, tõstes vähemalt ametlikult kõrgemale oma kaitsekulutusi jne. Meie praeguse valitsuse tegevus on olnud just nimelt suunatud sellele, et seda tekkinud vahemaad natuke lühendada. Ma usun, et me oleme seda suhteliselt edukalt teinud. Aga üleüldse ma ütleksin, et selline arusaam, et keegi teeb asja liiga hästi ja ei tohiks edasi kippuda, ja see, kes teeb midagi hästi, peab jääma sinna toppama, kuni need, kes ei tee nii hästi, tulevad järele, ongi üks kõige nõrgemaid osi kogu selles nn Balti ühtsuses, sest me jääksime siis ootama, kuni need, kes on sealt tagant tulemas, jõuavad järele.
Esimees
Tänan! Liis Klaar, palun täpsustav küsimus!
L. Klaar
Aitäh! Ma olen aru saanud, et ühtne Balti kaitserajoon on see, mida tahetakse saada või leitakse, et väljastpoolt oleks õige. Kui nüüd Leedu marsib natuke ees ja Läti natuke pidurdub ja Eesti on kusagil seal keskel, kas me saame siis ühtselt seda asja ajada, kas on mingisugune võimalus?
T. H. Ilves
Aitäh! Tõepoolest, saab küll. Nendes valdkondades, mis puudutavad ühtset kaitset, ma usun, me oleme piisavalt arenenud. Need valdkonnad, kus kõik kolm on maha jäänud või kus tuleb väga palju tööd teha, on seotud NATO standarditeni jõudmisega. Täpsustamaks natuke seda, mida ma ütlesin varem, juhin tähelepanu sellele, et Eesti on kaitsekulutuste osas tegelikult jõudnud Leedu tasemele, kuna Leedu väljakuulutatud kaitsekulutustest (1,4% eelarvest) aastal 1999 täitus eelarve ainult 75% ulatuses, mis tähendab, et praegu on Eesti ette jõudnud. Aga see, et keegi jõuab ettepoole ja peaks sattuma halli tsooni, kõlab võib-olla kenasti mujal, aga ei vasta tegelikkusele.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Jaanus Männik, küsimus härra põllumajandusministrile.
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Austatud härra põllumajandusminister! Konjunktuuriinstituudi statistilised kokkuvõtted tarbimise, sealhulgas toiduainete tarbimise kohta on tänuväärsed, aga kas teadlikult või teadmatusest krooniliselt eksitavad. Milles on küsimus? Ei ole kohanud väidet, justkui tarbitaks Eestis kodumaist kohvi, kuigi siinne Pauligi firma kohviube jahvatab, pakendab ja turustab. Küll aga teatab Konjunktuuriinstituut võidukalt, et sai ja vorst Eesti lettidel on sajaprotsendiliselt eestimaised. Seda tehakse nii televisioonis, raadios kui ajalehtedes, kusjuures eile-üleeile tegi seda proua Josing Konjunktuuriinstituudist televisioonis ning kommentaare esitas ka härra põllumajandusminister, panemata kahtluse alla väiteid saia ja vorsti eestimaisuse kohta. Siit küsimus. Kas Soome lihast vorst ning Rootsi, Saksa ja teiste riikide nisujahust sai on eestimaine või mitte? Kui need pole eestimaised, siis kas Põllumajandusministeeriumil on ülevaade, mitu protsenti on Eesti lettidel Eesti liha ja lihasaadusi, Eesti jahust leiba, saia ning teisi jahutooteid jne?
I. Padar
Aitäh küsimuse eest! Ma ei hakka siin vaidlema sellega, mida Konjunktuuriinstituut on välja ütelnud. Selge, et siin saab olla kaks hinnangut Konjunktuuriinstituudi väljapakutule. Loomulikult võime pagaritoodete puhul eeldada, et ligi 100% on pagaritooted toodetud Eestis. Teine asi on see, millisest toorainest need on toodetud. Samamoodi võime lihatööstuste puhul eeldada, et eestlased eelistavad neid lihatooteid, mis on Eestimaal, Eesti ettevõtetes valmistatud, iseasi on see, millisest toorainest need on valmistatud. Kui me räägime kodumaiste toidukaupade kasutamist propageerivatest märkidest, mis on tänaseks välja töötatud, nagu "Tunnustatud Eesti maitse", "Eestis kasvatatud", "Eesti parim toiduaine", ökokaubamärk, "Head Eesti asjad" jne, siis võiks ütelda, et kõik see jääb tarbijale väga kaugeks selles kaupade ja märkide virvarris, tarbija ei leia üles seda, mis on valmistatud Eesti toorainest Eesti ettevõtetes. Siit tulenes ka minu ettepanek, millega praegu tegeldakse. Konkreetselt peab "Tunnustatud Eesti maitse" puhul olema üheks eelduseks see, et absoluutne enamus toorainest peab olema Eesti päritolu. Teiselt poolt tegeldakse veel sellega, ja selle jaoks on planeeritud ka rahad riigieelarves, et vaadata, kuidas korrigeerida neid märke, või kas lõpetada mõne märgi väljaandmine, et tarbijale oleks siiski arusaadav, mida ta tarbib.
Esimees
Tänan, härra minister! Jaanus Männik, palun täpsustav küsimus!
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Austatud härra minister! Te andsite mulle, pehmelt öeldes, põikleva vastuse. Ma küsin seetõttu uuesti, kas Soome lihast vorst Eesti letil on eestimaine toode või ei ole? Vastake mulle ei või jaa.
I. Padar
Tänan! Väga raske on siin vastata ei või jaa. Ma ütlen niimoodi, et Soome lihast valmistatud vorst Eesti lettidel ei puuduta Eesti põllumajandussektorit, sest see ei ole mingil juhul üks osa Eesti põllumajandusest.
Esimees
Tänan! Jaanus Männik, palun teine täpsustav küsimus!
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Austatud härra põllumajandusminister! Mul on väga kahju, et põllumajandusministrilgi on selline seisukoht. Minu seisukoht on risti vastupidine - Eesti toit Eesti letil on see, mis on toodetud Eesti põllumehe poolt, mille tooraine on toodetud Eesti põllumehe poolt ja valdavas osas. Kui lihatoode on Eesti põllumehe toodetud lihast, siis ta on eestimaine, kui ta sellest ei ole, siis ta kahtlemata seda ei ole. Kui teil on teistsugune arvamus, siis ma ei mõista teid, kuid ma siiski küsin. Kas põllumajandusminister võtaks oma südameasjaks teha Konjunktuuriinstituudile ja Eesti tarbijale selgeks, et eestimaine toit on see, mis on valmistatud Eesti põllumehe toodangust, ning juhendaks vastavaid uurimisi ja tooks selle statistika, n-ö põhjendatud statistika rahva ette?
I. Padar
Tänan! Ma arvan, et me vist ei mõistnud teineteist hästi. Ma ei pea Soome toorainest toodetud toiduaineid Eesti põllumajanduse lõppsaaduseks. Mis puudutab nii-öelda Konjunktuuriinstituudi korralekutsumist määratlustes, mida pidada Eesti toiduaineks, siis vaieldamatult võime me Konjunktuuriinstituudis sellel teemal vestelda.
Esimees
Tänan! Jaanus Männik, palun!
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Austatud härra minister! Te andsite mulle jällegi põikleva vastuse ja ma küsin veel kord, kas te nõustute Konjunktuuriinstituudi poolt pressis propageeritud väitega, et eestlane sööb 100% Eesti saia ja 100% Eesti vorsti. Kui te sellega ei nõustu, siis hoidke alt. (Naer saalis.)
I. Padar
Ju siis tuleb sellele asjale niimoodi läheneda, et tegemist on sajaprotsendiliselt Eestis registreeritud juriidiliste isikute toodanguga.
Esimees
Tänan! Kas Janno Reiljan täpsustab?
J. Reiljan
Aitäh, härra esimees! Siin läks meeldiva diskussiooni käigus kaduma härra Männiku küsimus, kui suur osa Eestis tarbitavatest toiduainetest on Eesti päritoluga. Väga kummaline oli teie väide, et importtooraine ei puuduta Eesti põllumajandust. See puudutab seda otseselt ja on Eesti põllumajandustoodete turgu otseselt väga palju ära võtnud. Ma kordaksin nüüd Männiku küsimust. Kas teil on ülevaade, kui palju, mitu protsenti ühe, teise, kolmanda, neljanda toiduaine osas on juba importtoiduainete poolt üle võetud?
I. Padar
Tänan! Ma arvan, et te olete kuidagi valesti aru saanud sellest, mida ma tahtsin välja öelda. Ma ei ole mitte mingil juhul arvanud seda, et importtoodang ei puuduta Eesti põllumajandust. Importtoore ja selle sissevedu imporditoetuste abil puudutab otseselt põllumajandust ja see on kurnav Eesti põllumajandusele. Ma arvan, et te saate aru, mida ma mõtlen. Mis puudutab konkreetselt seda, millistes proportsioonides võib olla sissetulnud tooraine, siis siin ma võin eksida. Aga esialgsete hinnangute alusel räägime praegu toidutoorme puhul 25 protsendist ja sealiha puhul 50 protsendist.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Laine Tarvis, küsimus härra teede- ja sideministrile.
L. Tarvis
Suur tänu! Lugupeetud minister! Mandri ja saarte vahelise praamiühenduse hindade kehtestamine käesoleval aastal traumeeris väga saarte elanikke ja ettevõtjaid ja see andis tunnistust Eesti saartepoliitika väga kehvast olukorrast või õigemini selle puudumisest. Ka andis see tunnistust sellest, et parvlaevaühendusele riigidotatsiooni jaotamise kord ei ole paigas, st küsimus, kas ühtlustada või mitte ühtlustada hinnad mandri ja saarte sõidukitele. Millist teenust, millise hinna ja kvaliteediga peab laevafirma riigidotatsiooni eest tagama ja paljud muud küsimused on vastuseta. Siit minu küsimus. Millal töötatakse välja mandri ja saarte vahelisele parvlaevaühendusele ettenähtud riigidotatsiooni kasutamise põhimõtted ja kontrollimehhanism selle üle?
Esimees
Härra minister, palun!
T. Jürgenson
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Sel aastal kehtestatud dotatsioon ja järelikult ka piletihinnamäärad tulenesid eeskätt riigieelarvest eraldatud vahenditest ja summaarne keskmine hinnatõus jäi alla 10%. Mis puudutab piletite ühtlustamist, siis piletite hinnad on nüüd tõepoolest ühtsed, küll aga kehtivad soodustused ainult Saaremaal, Hiiumaal ja Vormsi saarel registreeritud ettevõtjatele ja sõiduvahenditele. Praktikas näeb asi välja nii, et Saaremaal registreeritud ettevõtetele ja Saaremaal registreeritud autoomanikele, juhul kui nad kolm korda hooaja jooksul mandril käivad ehk kuus korda praami kasutavad, on ette nähtud soodustus 25%. Praktikas tähendab see seda, et eelmise aastaga võrreldes kallines piletihind saarlastele ja hiidlastele sõiduauto üleveol 6 krooni. Kui vaadata üldist tausta, siis ma arvan, et võrreldes kogu muu majanduskeskkonna olukorraga, see tulemus kõige hullem ei olegi. Aga teie küsimuse teises pooles, mis saab praamidotatsiooni poliitikast ülepea, on kaks märksõna. Ühelt poolt järkjärguliselt ellu rakendada maanteepikenduse põhimõte ja teiselt poolt käivitada konkurents nendel laevaliinidel opereerimisel. Lisaks peaksid soodustused jõudma nende vajajateni kohalike omavalitsuste, aga mitte piletihinna kaudu.
Esimees
Tänan! Laine Tarvis, palun täpsustav küsimus!
L. Tarvis
Mul oli ka küsimus, millal see paberi peale pannakse. Just nimelt koalitsioonis vaieldi omavahel. Koalitsiooniparteide vahel ja sees olid risti vastupidised seisukohad. Saarte elanikud on teinud minule ülesandeks küsida, millal see paberi peale saab, et järgmisel aastal läheks ilma psühhotraumadeta.
T. Jürgenson
Aitäh! Kui toimub mingisuguse raha jagamine, siis loomulikult kaasnevad sellega emotsioonid. Ma olen planeerinud selle aasta märtsi alguses kokku kutsuda, alguses kitsamas ringis, aga siis juba kaasates kõiki kohalikke omavalitsusi ja maakonnategelasi, ümarlaua, kus me arutame läbi dotatsioonipoliitika võimalikud edasised arengud ja muutmise võimalused. Aga selge on see, et igasugune tulemus tekitab alati emotsioone ja vaidlusi. Ma veel kord rõhutan: kui tegemist on mingisuguse finantsressursi jagamisega.
Esimees
Tänan! Laine Tarvis täpsustab.
L. Tarvis
Suur tänu! Mul on veel selline küsimus. Ajakirjanduse andmeil te olete olnud väga rahul, et on toimumas kõige põhimõttelisem muudatus, st et uus praamide hinnakujunduspoliitika ei tee vahet saartel ja mandril registreeritud sõidukite vahel, ja et selline vahetegemine ei olevat tsiviliseeritud maailmas tavaks. Aga ma tean tsiviliseeritud maid, kus niisugune tava on. Nüüd mind huvitab, kas te ei arva, et saareline asend tekitab ebasoodsaid olusid, mis piiravad saarte majanduslikku ja sotsiaalset arengut, ja et neid ebasoodsaid olusid tuleb arvestada ja rakendada konkreetseid meetmeid nende alade kasuks, et neid õiglastel tingimustel paremini integreerida siseturgu?
T. Jürgenson
Aitäh! Just täpselt, ka mina leian, et saarte areng vajab täiendavat toetust, võrreldes teiste äärealadega Eestis. Täiendavaid toetusi, mis tulenevad saarelisusest. Nii Saare- ja Hiiumaa kui teised väikesaared saavad riigieelarvest erinevaid kanaleid kaudu kokku üle 100 miljoni krooni. Ma leian, et see täiendav toetus on vajalik. Mis puudutab piletihindade ühtlustamist, siis see nn piletihindade ühtlustamise skeem on pandud paika ka saarte elanike huve arvestades. Saarte majandusele ja ka seal elavatele inimestele on kasulik, kui soodustusi saavad need, kes tihti käivad, nii ettevõtjad kui ka üksikisikud, kes tööülesannete tõttu, kes oma ettevõtluse, ütleme näiteks valmistoodangu või tooraine vedamiseks, ja see mõjutab töökohtade arvu saartel, ettevõtluskeskkonda ja lõppkokkuvõttes saartel elavate inimeste sissetulekuid. Sellesuunalist poliitikat me kavatseme jätkata. Mis puudutab veel erisoodustuste tegemist, siis ma veel kord rõhutan, et tulevikus ilmselt tuleks minna ikkagi seda teed, et erisoodustused peaksid olema kanaliseeritud kohalike omavalitsuste kaudu. Ma tean, et aastaid tagasi on selliseid katseid tehtud, seni on need ebaõnnestunud, aga võib-olla seekord õnnestub.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Viive Rosenberg, küsimus härra põllumajandusministrile.
V. Rosenberg
Aitäh, austatud eesistuja! Lugupeetud minister! Me teame, et Eesti teadus läbis või on läbimas reformi. Paiguti tundus meile, et see oli nagu maavärin, keegi ei teadnud, kus ja millal raputama hakkab. Tegelikult raputas see kõige rohkem põllumajandusteadust. Vähemalt selles osas on seda näha, et kui muu teaduskaader kokku vähenes ligi 20%, siis põllumajandusteadlaste hulgas oli vähenemine 40%. Viimase aasta jooksul on peaminister päris mitu korda rõhutanud, et just põllumajandusteadusse peab hakkama positiivselt suhtuma ja seda paremini arendama. Käesoleva aasta ressursid on jälle jagatud, öelge palun, kas teie arvates on midagi muutunud ja mis suhtes.
I. Padar
Aitäh! Ma ütleksin, et nii nagu on Eesti põllumajandusele koormav subsideeritud eksporditoetustega importtooraine, nii on kindlasti Eesti põllumajandusele koormav ka ilma kindla sihita suhteliselt ekslev Eesti põllumajandusteadus. Selleks et saada selgust meie põllumajandusteaduses ja põllumajandusteaduse tulevikus, oleme asunud välja töötama põllumajandusteaduse arengukava, millega meil on plaanis valmis saada selle aasta juunikuus. Mis puudutab põllumajandusteaduse finantseerimist, siis põllumajandusteaduse finantseerimises on aastate jooksul teatud roll olnud toetustel, mida on kureerinud Põllumajandusministeerium. Selle aasta toetuste puhul oleme teinud sellise valiku, et projekte, mis selgelt ja kindlasti vajavad edasiarendamist, oleme praegusel juhul aasta algusest ka finantseerinud, ja oleme jätnud teatud reservi põllumajandusprogramme puudutavate rahade osas. Nende reservide kallale läheme siis, kui me oleme juunikuuks, ma isegi loodan, et varem, saanud mingi pildi Eesti põllumajandusteadusest, Eesti põllumajandusteaduse vajadustest ja tema rollist Eesti põllumajanduses.
Esimees
Tänan! Kas Viive Rosenberg täpsustab?
V. Rosenberg
Aitäh vastuse eest! Aga mulle tundub, et Põllumajandusministeeriumis suhtutakse samuti, nagu suhtuvad teaduse reformi tegijad, et teadlane võib olla nagu jahukott, et tõstame ta mõneks aastaks nurka ja siis vaatame, kas teda vaja läheb. Kahjuks nii on juhtunud, sest teadusreform ei arvestanud ka sugugi ühte asja, nimelt seda, mida on vaja Eestile, vaid ikka seda, kas teadlastel on artikleid välismaal või kas on kriitilist massi jne. Põllumajandusministeeriumis on tõesti olemas teaduse osakond, võib-olla on selle nimi nüüd teaduse ja koolituse osakond, ja on veel järel viis teadusasutust. Öelge, palun, milline on praegu teie seisukoht nende teadusasutuste suhtes ja millised on konkreetselt need huvid, mis võiksid välja tulla teie pikast arupidamisest?
I. Padar
Tänan! Tegelikult puudutasite te oma küsimuses ühte olulist probleemi. See on see, et põllumajandusteadus ja põllumajandusteadlased ei tohi olla põhukoti rollis, mida tõstetakse ühest kohast teise. Üks aasta ühtepidi ja teine aasta teistpidi. Ma ütlen niimoodi, et mis puudutab praegu põllumajandusteaduse arengukava väljatöötamist, siis selle eesmärk ongi ära lõpetada selline põhukotimentaliteet, mille puhul teadustöö kvaliteet põhimõtteliselt kannatab selle tõttu, et ei ole kindlust, kuidas toimub finantseerimine järgnevatel aastatel. Meie eesmärk on arengukava kaudu endale selgeks teha, millised on need valdkonnad põllumajandusteaduses, mille puhul tuleb öelda, et me ei jätka nende toetamist riigieelarvest, ja millised on need valdkonnad, mida sellevõrra rohkem toetatakse.
Esimees
Tänan! Viive Rosenberg, palun teine täpsustav küsimus!
V. Rosenberg
Aitäh! Ma tõesti ei saanud vastust oma küsimusele. Te olete küll nõus, et põhukott ei tohi olla, aga ega need kotid ei suuda olla ka praegu. Ma küsiksin teie käest veel järgmist. Needsamad viis teadusasutust on tõesti - ma ei tea, kas kõik, aga vähemalt osa - sellise põhukoti seisukorras. Kas te oskate täna täpselt öelda, mis nendest edasi saab?
I. Padar
Tänan küsimast! Vaieldamatult, seoses sellega, et me oleme alustanud põllumajandusteaduse arengukava läbivaatamist, vaatame läbi ja täpsustame ühtlasi ka põllumajanduse teadusasutuste rollid. Ja kui me näeme, et ühel, teisel või kolmandal teadusasutusel ei ole praeguses olukorras funktsioone, siis me ei leia ka, et neid peaks edasi finantseerima.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Janno Reiljan, küsimus härra minister Toivo Asmerile.
J. Reiljan
Aitäh, härra eesistuja! Härra minister! Eestis on välja kujunenud tohutu erinevus Tallinna ja teiste regioonide arengutaseme vahel. See iseloomustab tavaliselt kas banaanivabariike või totalitaarseid riike. Igal juhul mitte tsiviliseeritud riike. Valitsuskoalitsiooni esimeseks mureks võimule tulles oli maha tõmmata eelarvest üle poole miljardi investeeringuid, millest suurem osa oli ette nähtud rakendada väljaspool Tallinna. Välja jäeti võtmata umbes 300 miljonit krooni välislaenu, mis oli ette nähtud keskkonnaprojektides väljapoole Tallinna. 2000. aasta eelarves vähendati nii regioonidesse suunatavate investeeringute mahtu kui ka kapitalitoetuste, investeeringutoetuste mahtu. Minu küsimus on järgmine. Kas valitsuskoalitsioon kavatseb ka järgmise aasta eelarves jätkata regioonidesse suunatavate investeeringute vähendamise poliitikat, kas seda kavatsetakse teha kogu oma valitsemisperioodi jooksul ja milline koht on üldse investeeringutel arengus teie nägemuse järgi?
T. Asmer
Austatud esimees, austatud Riigikogu liikmed! Mis puudutab Eesti regionaalset arengut või tänast seisu, kas me oleme banaanivabariik või mingi muu vabariik, siis see on tõesti pikaajalise töö tulemus või mittetegemise tulemus eri valitsuste poolt, ja tuletan ikkagi meelde, et praegu võimul olev valitsus ei ole veel aastatki ametis olnud. Mis puudutab tänast seisu, siis me oleme ju kindlasti seisukohal, et investeeringud peavad minema maakondadesse ja regionaalareng ehk siis regionaalse arengu tagamine on meil üks prioriteetidest, kui vaadata ka meie koalitsioonilepet. See tähendab, et investeeringud, mis maakondadesse suunatakse või on juba suunatud 2000. aastal, sinna ka lähevad. Küsimus on nende summade suuruses. Kui te küsite, et kas võrreldes möödunud aastaga need summad, mis olid ette nähtud, sel aastal vähenesid, siis võtame kõigepealt selle poole, et eelmise aasta eelarve oli ju üle paisutatud, sai tehtud säästueelarve, millest tulenevalt summad vähenesid. Me teame väga hästi, missugune oli 1999. aasta lõpu tulemus riigieelarves, nii et siin selles osas nii väga vaielda ei saagi ega ühele või teisele poolele ette heita. Suund on sellele, et regioonid peavad arenema, ja selleks ongi regionaalminister ametis, et leida need kõige vähem arenenud piirkonnad ja kõige raskemad piirkonnad ja olemasolev raha kõigepealt sinna suunata. Võin ka väita, et Euroopa Liidu rahadega on asi praegu käivitunud väga jõudsalt ja loodame sealt saada väga tõhusat rahalist tuge.
Esimees
Tänan! Janno Reiljan täpsustab.
J. Reiljan
Härra minister, te vist ei saanud küsimusest aru. Seda, mis on 2000. aasta eelarves, näen ma juba isegi. Ma küsisin teilt 2001. aasta eelarve kohta. Me elame juba 2000. aastas, selle eelarve on olemas. Teie seletus 1999. aasta eelarvekärpe kohta oli, et see tehti põhiliselt investeeringute arvelt, sellepärast ma küsisingi teie käest, mis koht on teie nägemuses investeeringutel. Te rääkisite tõesti rasketesse piirkondadesse suunatavast rahast. Muide, seal on toetusi palju. Kuid ma küsin veel kord investeeringute kohta, investeeringute mahu kohta. Eelmise valitsuse perioodi jooksul nende mahtu järjest suurendati ja nüüd tehti 1999. aastal säästueelarvega, 2000. aasta eelarve vastuvõtmisega tohutu pööre teisele poole, vähendamise suunas. Ma küsin, kas järgmistel aastatel jätkub see just nimelt investeeringute osas? Euroopa Liidule ei ole mõtet suuri lootusi panna, sest SAPARD-i programm on teil ette valmistamata.
T. Asmer
Aitäh, härra Reiljan! Ma sain väga hästi aru, mida te küsite, ja seda ei ole mõtet toonitada, et ma vist ei saanud aru. Kindlasti ma sain aru. Mis puudutab erinevaid investeeringuid, siis me teame tõesti kõik, kes siin saalis praegu on, millised on praeguse Eesti riigi prioriteedid ja kuhu see raha läheb. Kas SAPARD on praeguseks ette valmistatud hästi või mitte hästi, kas ISPA või PHARE programmid on ette valmistatud hästi või mitte hästi, see on omaette teema, kuid nende asjadega on tegeldud ja tegeldakse ka praegu väga tõsiselt. Euroopa Liidust raha kättesaamine on teatavasti suhteliselt keeruline protseduur, aga sealt on saadud ja saadakse edasi. Küll aga teame, et 2000. aastaks on rahasumma, mida me võime juba nimetatud eelstruktuuri fondidest saada, 1 miljard 90 miljonit, kui ma ei eksi, kõik kokku. Selline summa peaks olema. Kui palju me sealt kätte saame, see on omaette teema. Kui me investeeringuid veel eraldi toonitame, siis valitsuskoalitsioonil on selline siht ja suund, et investeeringute osa tuleb kindlasti suurendada, ja kui meie majanduslik olukord paraneb, mida me kindlasti loodame, siis me suuname oluliselt suuremaid summasid investeeringuteks piirkondadesse.
Esimees
Tänan! Janno Reiljan, palun!
J. Reiljan
See on hea, kui te küsimusest aru saite, sellisel juhul ei saa mina aru, miks te küsimusele ei vasta. Ma küsingi veidike täpsemalt. Teie esitasite praegu täpselt sellise loogika, et enne kavatsete rikkaks saada ja siis investeeringuid suurendada. Mulle tundubki, et teil selline loogika on, sellepärast ma küsisingi, mis te arvate, milline roll on investeeringutel arengu kindlustamisel ehk just nimelt rikkaks saamise kindlustamisel. Kas tõepoolest on võimalik regioonides saada enne rikkaks ja siis suunata sinna investeeringuid või peab Tallinn, ma ei tea kas kaks või kolm korda või kümme korda, ma ei tea kui palju rikkamaks saama, et saaks suunata investeeringuid? Mida te sellega mõtlete, et enne seda, kui jõukus suureneb, me ei saa investeeringuid suurendada?
T. Asmer
Aitäh, härra Reiljan! Mina küsiksin nüüd teie käest, et kui teie rahakotis raha ei ole, mida te siis poes välja annate? Kui riik rikkamaks ei saa, siis tähendab investeerida ju ka ei saa. Minu nägemust mööda on see küll väga loogiline situatsioon. Nagu ma ütlesin, me oleme veendunud, et olukord paraneb. Ja me leiame ka raha täiendavateks investeeringuteks. Olen tõesti seda meelt, et infrastruktuuri tagamine piirkonniti on eeldus, mis loob ettevõtluse. Ja selleks ongi need erinevad eelstruktuuri fondi rahad, mis tulevad Euroopast ja millega me praegu väga tõsiselt tegeleme. Nii et see ei pea olema ainult see raha, mis tuleb praegu Eesti riigi eelarvest. Kõik on ju üks ja seesama raha või üks ja seesama toetus, mis läheb piirkonniti, ainult jagame selle laiali nii, nagu meie prioriteedid on.
Esimees
Tänan! Janno Reiljan, palun kolmas täpsustav küsimus!
J. Reiljan
Aitäh! Ma kõigepealt vastan härra ministri küsimusele. Nimelt, ärge ajage segi pudupoodi ja riiki. Riigil ongi arengu tagamiseks tarvis mõnikord laenu võtta, nii nagu näiteks ka väga suurel ettevõttel, korporatsioonil ja muul sellisel. Väikene pudupoeke võib-olla tõesti võib jooksvate sissetulekute baasil areneda. Kuid ma küsiksin nüüd numbrite kohta. Ma ei väitnudki vastu, et kõiki investeeringuid ei peaks kokku võtma. Niisiis, aastal 1999 investeeringute maht vähenes, aastal 2000 vähenes veel, võrreldes 1999. aastaga. Ma küsingi nüüd järgmist. Teie hinnang, palun! Te teete ju praegusel momendil järgmise aasta eelarve ettevalmistamise eeltöid. Teie hinnang, palun, 2001. aasta investeeringutele! Kas need kokku võttes siis suurenevad 1999. aastaga võrreldes või vähenevad?
T. Asmer
Aitäh! Ma olen realistlik inimene, elan tänases päevas, tean tänast olukorda. Kui me paneme kokku 2001. aasta eelarvet, siis ma julgen küll täna lubada (ma loodan, et ma ei pea oma sõnu tagasi võtma), et investeeringute osatähtsus 2001. aastal kindlasti suureneb.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Ivar Tallo, küsimus härra välisministrile!
I. Tallo
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra välisminister! Täna tuleb välja, et teile esitatakse vist rohkem julgeolekualaseid küsimusi. Te olite just äsja Münchenis, osalesite julgeolekukonverentsil ja seal räägiti palju Euroopa strateegilise kaitse initsiatiivist. Kas te jagaksite ka meiega natukene seal räägitut ja ütleksite, milline see on seoses Eestiga või kas sellel on mingit seost Eestiga?
T. H. Ilves
Aitäh küsimuse eest! Euroopa kaitse- ja julgeolekuinitsiatiiv on viimastel aastatel tõusnud taas päevakorrale, kuna varem on räägitud, kas Euroopa suudab ise ennast kaitsta. Ja see idee on, ma pean ütlema, üsnagi algfaasis, sest põhiline debatt käib praegu USA ja Euroopa Liidu nende liikmesriikide vahel, kes tahavad just seda nn ESDI-d arendada, kuna nii USA kui mõned NATO riigid Euroopas kardavad, et see võiks nõrgestada NATO-t, et tekib paralleelstruktuur. Konverentsil, kus ma osalesin, oli põhiline vaidlus Euroopa ja USA esindajate vahel küsimustes, mis juhtub siis komandostruktuuriga ja mis juhtub siis nende kuue riigiga, kes kuuluvad NATO-sse, aga ei kuulu Euroopa Liitu. See on olnud väga tõsine probleem ja siin nähakse ühelt poolt suurt ohtu just NATO-le. Teiselt poolt on samal ajal, ütleme, USA suhteliselt raskes seisukorras, sest ta on kogu aeg öelnud, et Euroopa peaks ise rohkem tegema, kuna Euroopa riigid enamasti annavad protsentuaalselt tunduvalt vähem raha NATO-sse, kui annab USA. Nii et see on praegune debatt. Selle areng kestab ilmselt neli-viis aastat, kuni jõutakse lõppfaasi, sest eesmärk on luua 60 000-90 000-meheline sõjaväeüksus, mis koosneks Euroopa Liidu sõjaväelastest.
Esimees
Aitäh! Ivar Tallo täpsustab.
I. Tallo
Aitäh! Härra minister! Küsimus oli selle kohta, mida see kaitseinitsiatiiv võib tähendada Eestile. Kas Euroopa loob oma relvajõud, kas see mõjutab kuidagi Eesti arengustrateegiat, kui me oleme nüüd orienteeritud nii kiiresti NATO suunas?
T. H. Ilves
Aitäh! Kuna nähakse ette, et enne kulub neli-viis aastat, kui see programm realiseerub, siis me eeldame, et selleks ajaks oleme ka liikmed. Sellest tuleneb meie kõrgendatud huvi selle vastu, et me osaleksime juba praegu selle initsiatiivi väljatöötamisel. Kui me jääksime sellest välja, siis satume äkki nelja aasta pärast sellisesse fait accompli olukorda, kus nemad on arendanud selle programmi välja ja meie ei ole osalenud. Teine osa selles, mis on praegu muret tekitav, on see, et selle reformi käigus, millega praegu tegeldakse, et viia seda ESDI-d ellu, on ka reformitud Lääne-Euroopa Liitu, kus parlamentaarses assamblees, nagu näiteks teie kolleeg härra Tammsaar väga hästi teab, on nüüd Eesti ja teised riigid, kes ei ole ei Euroopa Liidu ega NATO liikmed, sealt välja jäänud. See on suhteliselt murettekitav areng. Meile öeldakse, et seda parandatakse, nii et meie lootus on, et me saame tunduvalt rohkem osaleda Euroopa kaitse- ja julgeolekuinitsiatiivi väljatöötamisel kui siiamaani. Kuid see ei peaks eriti puudutama meie NATO-taotlusi, sest üldiselt need asjad, mida me vajame, et osaleda ühes ja osaleda teises, on tegelikult ikka üks ja seesama.
Esimees
Tänan! Ivar Tallo, palun!
I. Tallo
Aitäh, härra esimees! Nüüd küsimus natuke üldisemalt. Me tahame selle väljatöötamises rohkem osaleda. Kas see on Välisministeeriumile uuem töösuund või kuidas on kooperatsioon Kaitseministeeriumiga, kuidas siin tööjaotus saab olema, kuidas te seda näete?
T. H. Ilves
Aitäh! Siiamaani on see ikka olnud põhiliselt Välisministeeriumi rida, kuna selline sõjaväeline planeerimine pole selle programmi raames just eriti arenenud. Siiamaani tegeleb sellega eeskätt Javier Solana ja see on rohkem välispoliitiline küsimus. Kui jõutakse nii kaugele, et hakatakse konkreetseid sõjalisi plaane tegema või arendama sõjaväeüksusi, siis kindlasti kandub see üle Kaitseministeeriumisse. Praegu ongi nii, et kuna selle idee jaoks puudub acquis või peatükk, siis me ei pea läbirääkimisi neil teemadel, sest nad isegi ei tea, millised on nende positsioonid. Nii et põhiliselt tegeleb sellega praegu Välisministeeriumi julgeolekupoliitika büroo ja meie suursaadik NATO-s ning tema saatkond seal. Eeldatavasti, kui asi jõuab kaugemale ja kui me oleme seal juba mõnda aega osalenud, siis kandub see töö üle ka Kaitseministeeriumile.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Tiit Tammsaar, küsimus härra põllumajandusministrile.
T. Tammsaar
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud härra põllumajandusminister Padar! Kõigepealt diskussiooni kohta minu pinginaabri Männikuga tahaksin öelda, et vaidlus keskendus sellele, kas vorst, mis koosneb ühest ööbikust ja ühest hobusest, on ööbikuvorst või hobusevorst. Ma saan aru, et härra Padar jäi seisukohale, et see on ööbikuvorst, ja härra Männik jäi seisukohale, et see on hobusevorst. Mina isiklikult arvan, et kui vorstis on ainult seakisa ja suits eestimaine, siis ta ikka Eesti vorst ei ole, ja ma usun, et ükskord ka Põllumajandusministeerium ja härra Padar jõuavad selleni. Aga küsiksin nüüd läbirääkimiste kohta Euroopa Liiduga. Härra peaminister on meile siin korduvalt rõhutanud ja ka ajakirjanduses teatanud, et kohe-kohe on Euroopa Liit kaotamas subsiidiume ja ekspordisubsiidiume Eestisse eksporditavatelt kaupadelt. Kas on mingeid konkreetseid liikumisi ja mingeid tulemusi sel teemal ka juba saavutatud? Muidu kaob Eesti põllumajandus veel kiiremini kui lumi Tartu maratoni suusaradadelt ja meil ei olegi varsti enam millestki rääkida.
I. Padar
Tänan küsimuse eest! Lähtudes just sellest, et ei tekiks spekulatsiooni, nagu teie siin ütlesite, et kohe-kohe on midagi tulemas, ei taha ka mina oluliselt kommenteerida läbirääkimiste käiku Euroopa Liidu ja Eesti vahel. Ma ütlen nii, et positsioonid on vastastikku esitatud. Me ise loodame ja informatsioon, mida me oleme saanud, kinnitab seda, et lähtudes esitatud positsioonidest, on täiesti võimalik, et 1. juuliks saavutame tulemused läbirääkimistel. Tulemuste järgi peaksid kaduma eksporditoetused sellistele artiklitele nagu sealiha, kanaliha, vorstid ja muud lihatooted, juust, kohupiim, kuivatatud munakollane, värsked õunad. Praegune läbirääkimiste käik ja informatsioon annavad alust arvata, et läbirääkimised kulgevad meile positiivses suunas.
Esimees
Tänan! Tiit Tammsaar täpsustab.
T. Tammsaar
Tänan! Küsiksin niimoodi, et kas on ka konkreetselt mingisuguseid kirjalikke positsioone selles osas? Esiteks, kas Eesti on kirjalikke positsioone esitanud, ja teiseks, kas Euroopa Liidu poolt on mingeid kirjalikke vastuseid olnud konkreetselt mingite dokumentide näol?
I. Padar
Tänan! Eesti on esitanud oma kirjalikud positsioonid. Nii lisa 1 kui lisa 2, see tähendab nii ekspordisubsiidiumide kaotamise kui ka kvootide laiendamise kohta. Viimastel andmetel on Euroopa Nõukogu määruse projekt, millega uued tingimused kehtestatakse, esitatud Euroopa Komisjoni sisesele kooskõlastusringile. Need on viimased, tänase kuupäeva andmed. Hinnanguliselt arvestatakse selle kooskõlastusringi läbimise ajaks umbes kolm nädalat. Pärast komisjonisisest heakskiitu esitatakse eelnõu nõukogule diskuteerimiseks ja heakskiitmiseks, mis peaks eeldama seda, et me saame lõpliku resultaadi teada hiljemalt 1. juuliks 2000.
Esimees
Tänan! Kas Jaanus Männik täpsustab?
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Austatud härra minister! Probleem nähtavasti selles ongi, et asi on alles projekti tasemel Euroopa Komisjonile esitamiseks. Järgmine samm on nõukogu tase, ma küsiksin selle perspektiivsuse kohta. Hiljuti oli Põllumajandusülikoolis maaelu konverents, kus osalesid parlamentide saadikud Rootsist, Soomest, Taanist. Ma esitasin neile kõigile sellesama küsimuse, et mis nemad arvavad, kas nende riigid nõustuvad niisuguse augu tekitamisega oma ekspordirežiimi, ja nad vaatasid meid umbes nii nagu kedagi, kes pole n-ö päris mõistuse juures, et mida te loodate, et niisugust asja nagu ei ole põhjust ega võimalik teha. Kuidas te seda kommenteeriksite?
I. Padar
Tänan küsimuse eest! Ma vastaksin selle peale, mis puudutab sõbraliku Euroopa Liidu parlamendisaadikute arvamusi, et ma ei kommenteeri. Ma ei tea, kust on pärit see informatsioon, millele nad apelleerivad. Minu enda informatsioon pärineb vestlustest nende riikide põllumajandusministritega ja ma ei saaks ütelda, et nendest vestlustest oleks välja tulnud n-ö negatiivne seisukoht nendes küsimustes. Igal juhul ma ütlen nii, et ärge väga kurvastage, kulla opositsioon, kui need läbirääkimised õnnestuvad.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Elmar Truu, küsimus härra minister Toivo Asmerile.
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Austatud härra regionaalminister Toivo Asmer! Valitsuskoalitsiooni kuuluvate erakondade poliitikud on viimasel ajal palju kirjutanud ja rääkinud haldusreformist. Paraku käsitletakse neis artiklites haldusreformi sageli kui lihtsalt valdade ja maakondade liitmise operatsiooni ehk teisisõnu piiride muutmist Eesti kaardil. Selline haldusreformi käsitlus on tekitanud üksjagu segadust ja ebakindlust tuleviku suhtes nende seas, keda see eelkõige puudutab, see on maaelanikkonnas. Seda eeskätt olukorras, kus tööpuudus kasvab. Olukord põllumajanduses ja majanduses tervikuna ei ole just eriti hea. Teil on kindlasti rohkem andmeid selle kohta. Kas te ütleksite, millist riigipoolsete kulutuste kokkuhoidu, halduskorralduse lihtsustumist ja haldusteenuste kättesaadavust toob haldusreform kaasa näiteks Kagu-Eestis?
T. Asmer
Austatud esimees! Suur tänu küsijale! Haldusreformi teema on nii lai, et sellest ei räägi paari minuti jooksul suurt mitte midagi. Sellega tegelevad kõik erakonnad, kõik fraktsioonid ja eeskätt loomulikult haldusreformi komitee ja haldusreformi büroo eesotsas Väino Sarnetiga, kes loomulikult kaalub kõiki poolt- ja vastuväiteid ja ka teie mainitud kokkuhoiuteemat. Aluseks peab võtma kohe päris kindlasti teiste riikide poolt läbiviidud reformid, kas need on olnud edukad või mitte nii väga edukad, peab võtma arvesse nende vead, viskama need kõrvale jne. Kõige vähem edukas ehk negatiivne kogemus on Leedust, kus tehti ka suur reform, mis tegelikult jooksis rappa, kus hakkasid arenema ainult suured keskused ja tekkisid ääremaad. Kagu-Eestiga seonduvalt mina ei tooks seda probleemi üldse mitte esile, vaid see on kogu Eesti probleem ja lahendatakse üheaegselt. Kas maakondade liitmine toimub või mitte? Erinevaid variante, mitmeid erinevaid variante on õhus ja juba sel reedel toimub jälle koalitsiooni nõupidamine haldusreformi teemadel, nii et õige pea on loota ja oodata suuremaid ettepanekuid.
Esimees
Suur tänu, härra minister! Austatud härrad ministrid, tänan teid vastamast Riigikogu liikmete küsimustele, meie infotund on lõppenud. Kolleeg Tiit Toomsalu.
T. Toomsalu
Tänan, härra juhataja! Härra juhataja, tänase infotunni tulemused näitavad, et kuuest küsimusi ettevalmistanud fraktsioonist kaks, nimelt Reformierakonna fraktsioon ja Eestimaa Ühendatud Rahvapartei fraktsioon ei saanud sõna küsimiseks. Kas te peate seda vastavaks meie kodukorda sissekirjutatule?
Esimees
Aitäh, Tiit Toomsalu! Pean küll.