Lugupeetud Riigikogu! Meil on üles kerkinud keeruline küsimus, millele praktilist lahendust anda on väga raske. Ma pean silmas probleemi muudatusettepanekutest, nende arvust, õigusest neid hääletada või mitte hääletada. Probleemil on kaks vastuolulist tahku. Üks tahk on see, et riik vajab igal juhul eelarvet. Ühel mingisugusel grupeeringul või isegi ühel saadikul võib olla soov viia asi nii kaugele, et selle vastuvõtmine muutub keeruliseks või selle torpedeerimisega provotseeritakse erakorralised valimised, sest meie seaduste järgi ei saa eelarvet menetleda kauem kui 1. märtsini. Seetõttu tuleb niisugune olukord kuidagimoodi ära blokeerida. Riigikogu üle-eelmises koosseisus oli üks saadik, kes iga kord kõikvõimalike eelarvete igale lugemisele tegi kolmekohalise arvu muudatusettepanekuid. Mitte et oleks tahtnud midagi provotseerida, ta oli lihtsalt aktiivne. Kujutame nüüd ette, et meil mingisuguses Riigikogu koosseisus on niisuguseid üliaktiivseid inimesi 5 või 10 ja me ei suudagi enam eelarvet menetleda päris korrektselt. Seetõttu ma olen alati olnud selle poolt, et tuleb leida mingisugune lahendus olukorra normaliseerimiseks. Nüüd on omaette küsimus, kas see lahendus, mis praegu välja pakutakse, esiteks, on parim, ja teiseks, kas see langeb kokku meie vabariigi põhiseadusega. Ma arvasin, et ta ehk ei olegi nii vastuolus Eesti Vabariigi põhiseadusega, kuid täna veel kord õiguskantsleri protesti lugedes, mida me hakkame arutama homme hommikul esimese punktina, tekkisid minus tõsised kahtlused. Kui õiguskantsler pidas vajalikuks eelarve koostamise seaduses protestida sellise nüansi, siis selle formuleeringu vastuvõtmisega, mis praegu komisjonist läbi läks, me anname jällegi võimaluse protestida. Me oleme sellega pannud ühe osa Riigikogu liikmeist teistest kõrgemale, privilegeeritumaks. Nende otsus, komisjonis tehtud otsus, on teiste Riigikogu liikmete suhtes ülimuslik. Nad ei saa üldse oma seisukohta avaldada. Komisjon ütles, et ei toeta, valitsus ütles, et ei toeta, ja kõik ülejäänud komisjoni mittekuuluvad Riigikogu liikmed ei saa avaldada oma poliitilist tahet. Kui siin just silmas pidada eelesinejat härra Kallast, kes väitis, et hääletamisega saalis saab alati oma poliitilist tahet avaldada. Just see poliitilise tahte avaldamise võimalus võetakse selle formuleeringuga ära. Ma mäletan, kui see probleem eelmisel aastal üles kerkis, siis ma pakkusin välja mitmesuguseid teisi variante, mis tookord toetust ei leidnud. Ja põhjendus oli just see, et nad lähevad vastuollu nendesamade põhiseaduse punktidega, kuigi nad tookord olid formuleeritud niimoodi, et olid veidi pehmemad praegusest formuleeringust. Nii et ma tõesti ei oska öelda, mida me selles olukorras peaksime tegema. Vaja oleks ühelt poolt piirata, aga selles formuleeringus muutub see piirang liiga räigeks ja võib päris kindel olla, et kui ka õiguskantsler seda ei protesti ja kui isegi president peaks ta välja kuulutama, siis asjahuvilistele, kes soovivad seda protestida, on täiesti jäetud õigus asja suhtes protesti avaldada, anda asi menetlusse, sest me oleme siiski läinud põhiseaduse nende punktide kallale, kus väidetakse, et mitte keegi mitte mingil kombel, mitte mingil kujul ei saa ega tohi piirata ühegi Riigikogu liikme õigust avaldada oma arvamust sellises vormis, nagu ta peab seda vajalikuks. Nii et mul on ettepanek sellel kujul seda piirangut siiski mitte sisse tuua, seda enam, et ma tean, et siin on Vabariigi Valitsus lubanud ruttu-ruttu välja töötada...