Eelnõude üleandmine ja eelnõude menetlusest väljaarvamine
Esimees
Austatud Riigikogu, kui kellelgi on soov üle anda seaduseelnõusid või arupärimisi, palun registreeruda! Vabariigi Valitsuse esindaja proua Ülle Aaskivi, palun!
Ü. Aaskivi
Austatud esimees, lugupeetud Riigikogu liikmed! Vabariigi Valitsus annab täna Riigikogu menetlusse liiklusseaduse ja haldusõiguserikkumiste seadustiku muutmise ja täiendamise seaduse eelnõu. Ettekande valitsuse poolt teeb teede- ja sideminister Raivo Vare.
Esimees
Vabariigi Valitsuse üleantud liiklusseaduse ja haldusõiguserikkumiste seadustiku muutmise ja täiendamise seaduse eelnõu kuulub õiguskomisjoni kompetentsi. Kolleeg Olev Raju.
O. Raju
Lugupeetud Riigikogu! Rahanduskomisjoni poolt on mul üle anda kaks ettepanekut. Esiteks, Riigikogu rahanduskomisjon arutas Riigikogu kaheksa liikme algatatud käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu 1027, mis näeb ette veele sooduskäibemaksumäära kehtestamist praeguse 18% käibemaksumäära asemel. Eelnõu tekitas komisjonis tublisti vaidlusi. Lõpuks otsustas komisjon teha Riigikogule ettepaneku eelnõu menetlusest järgmistel põhjustel välja arvata. Esiteks, ta ei ole päris vastavuses eurodirektiiviga. Ei ole ette nähtud igasuguse vee vabastamist käibemaksust. Kõige olulisem põhjus oli aga järgmine. Küsimus on selles, kas see riigieelarvet tühjendav maksusoodustus alandab vee hinda Tallinnas või mitte. Komisjonis on ka mitu Tallinna Linnavolikogu liiget ja nad olid üksmeelsel arvamusel, et kui vee inimesteni tooja on täiesti monopoolses seisundis, siis tekitame me ilmselt olukorra, et anname sellele ettevõttele veel 13% kasumit juurde, aga vee hind ei alane. Seetõttu oli komisjoni liikmete enamus selle poolt, et see eelnõu menetlusest välja arvata.
Esimees
Lugupeetud kolleegid, et meil seisab ees hääletusprotseduur, siis palun teeme kohaloleku kontrolli! Kohal on 67 Riigikogu liiget. Lugupeetud kolleegid, rahanduskomisjon on oma ettepanekut selgitanud. Kas keegi algatajatest soovib sõna selgituseks: Toomas Alatalu, Vootele Hansen, Liina Tõnisson, Eiki Nestor, Valentin Strukov, Juhan Telgmaa, Elmar Truu, Krista Kilvet? Liina Tõnisson, palun, kõne puldist!
L. Tõnisson
Lugupeetud härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Mul on äärmiselt kahju, et rahanduskomisjoni ei kutsutud ühtegi sellist eelnõu autorit, kes on Tallinna Linnavolikogu liige ja tegeleb otseselt nende probleemidega. Mina, olles Tallinna Linnavolikogu linnavarakomisjoni esinaine, julgen vaidlustada härra Raju väite, et niikuinii Tallinnas selle muudatuse tagajärjel vee hind ei lange, sest tegemist on monopoliga. Kõikjal maailmas on veeorganisatsioonid monopolid, sest et vaevalt ehitab keegi kaks veetrassi kõrvuti. Sellele vaatamata reguleeritakse vee hinda. Kutsun teid üles toetama selle eelnõu menetlusse jätmist, seda enam, et seda eelnõu on toetanud peaaegu kõikide siin saalis esindatud erakondade esindajad. Aitäh!
Esimees
Suur tänu, Liina Tõnisson! Austatud Riigikogu, panen hääletusele rahanduskomisjoni ettepaneku arvata Riigikogu menetlusest välja kaheksa Riigikogu liikme algatatud käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu 1027. Palun võtta seisukoht ja hääletada!Hääletustulemused Rahanduskomisjoni ettepaneku poolt on 31 Riigikogu liiget, vastu on 20, erapooletuid ei ole. Ettepanek leidis toetust ning seaduseelnõu 1027 on Riigikogu menetlusest välja arvatud. Kolleeg Olev Raju jätkab.
O. Raju
Lugupeetud Riigikogu, rahanduskomisjonil on ettepanek ka teine eelnõu menetlusest välja arvata. Vahepeal kasutan võimalust, et ma kõnepuldis olen ja avaldan pisut protesti. Härra Nestor, kes oli komisjonis põhiettekandja, on Tallinna Linnavolikogu liige. Nüüd teisest eelnõust. Rahanduskomisjon teeb ettepaneku arvata Riigikogu menetlusest välja Reformierakonna fraktsiooni algatatud tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu 1004. Ka see eelnõu kutsus komisjonis esile palju vaidlusi. Sisuliselt on tegemist erakõrgkoolide tulumaksust vabastamisega. Tekkis vaidlus selle üle, kas see korrastab majandusruumi või ei korrasta, kas see annab kellelegi eeliseid või ei anna, kas see on hea või halb. Lõpuks võttis komisjon häälteenamusega vastu otsuse teha Riigikogule ettepanek see seaduseelnõu menetlusest välja arvata.
Esimees
Kas algataja, Reformierakonna fraktsiooni nimel soovib keegi selgituseks sõna? Ei soovi. Austatud Riigikogu, panen hääletusele rahanduskomisjoni ettepaneku arvata Riigikogu menetlusest välja Reformierakonna fraktsiooni algatatud tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu 1004. Palun võtta seisukoht ja hääletada!Hääletustulemused Rahanduskomisjoni ettepaneku poolt on 19 Riigikogu liiget, vastu on 34, erapooletuid ei ole. Komisjoni ettepanek ei leidnud toetust ning seaduseelnõu 1004 jääb Riigikogu täiskogu menetlusse. Kolleeg Daimar Liiv.
D. Liiv
Lugupeetud juhataja! Austatud kolleegid! Reformierakonna fraktsiooni nimel on mul au teha teile ettepanek arvata menetlusest välja seaduseelnõu 1061. Selle eelnõu andis valitsus Riigikogu menetlusse pärast seda, kui Riigikogu oli arvanud menetlusest välja täpselt sama küsimust ja täpselt samuti reguleeriva eelnõu. Küsimuse all on kohtunike ja prokuröride palgad. Reformierakond on seisukohal, et nende palkade lahtisidumine üldisest riigiametnike palgaskaalast ja sätestamine eriseaduses ei ole otstarbekas. Eelmisel hääletusel toetasid seda seisukohta peaaegu kõik Riigikogu fraktsioonid peale Koonderakonna ja Maaliidu fraktsiooni. Tuletan meelde hääletustulemuse: 46 : 30. Sellist ideoloogiat kandva eelnõu menetlusest väljaarvamise poolt oli 46 Riigikogu liiget ja 30 oli selle vastu. Reformierakond on seisukohal, et vähemusvalitsus peab arvestama Riigikogu enamuse seisukohta.
Esimees
Juhatajana on mul küsimus Vabariigi Valitsuse esindajale. Kas esindaja soovib sõna selgituseks? Ei. Sellisel juhul panen hääletusele Reformierakonna fraktsiooni ettepaneku. Austatud Riigikogu, panen hääletusele Reformierakonna fraktsiooni ettepaneku arvata Riigikogu täiskogu menetlusest välja seaduseelnõu 1061. Palun võtta seisukoht ja hääletada!Hääletustulemused Reformierakonna fraktsiooni ettepaneku poolt on 39 Riigikogu liiget, vastu on 29, erapooletuid ei ole. Ettepanek leidis toetust ning seaduseelnõu 1061 on täiskogu menetlusest välja arvatud. Palun, Vambo Kaal!
V. Kaal
Aitäh, härra esimees! Austatud kolleegid! Annan üle Vabariigi Valitsuse seaduse § 64 muutmise seaduse, milles nähakse ette Veterinaar ja Toiduameti moodustamine. Põllumajandusministeeriumi reformide tõttu on tekkinud olukord, et riigiametnikud peavad lausa valetades Eesti riigi struktuure päästma. On suur oht, et kui Euroopa Liit sellest teada saab, siis ei tunnista ta enam meie veterinaar- ja toidukontrolli süsteemi. Annan üle üsna pika seletuskirjaga eelnõu ja usun, et Põllumajandusministeeriumile on see kui õlekõrs uppujale, sest oma reformi on raske ümber tegema tulla. Ma pakun võimaluse see rahulikult ära teha.
Esimees
Kolleeg Vambo Kaalu üleantud Vabariigi Valitsuse seaduse § 64 muutmise seaduse eelnõu juhtivkomisjon on põhiseaduskomisjon. Kolleeg Tiit Käbin.
T. Käbin
Lugupeetud esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Põhiseaduskomisjon otsustas oma eilsel istungil teha ettepanek arvata Riigikogu menetlusest välja Keskfraktsiooni algatatud rahvahääletuse seaduse § 13 täiendamise seaduse eelnõu 999. Rahvahääletuse seaduse § 13 lõikes 1 on öeldud: "Muu riigielu küsimuse rahvahääletusele panemise otsuse võtab Riigikogu vastu mitte enne kolme kuud, arvates otsuse eelnõu Riigikogu päevakorda võtmisest." Siin on analoogia põhiseaduse muutmisega, mille puhul esimese ja teise lugemise vahel peab olema vähemalt kolm kuud. Ka siis, kui võetakse vastu rahvahääletuse korraldamise otsus, on oluline, et otsust ei langetataks kiirustades. Seetõttu peab see otsus olema saalis arutlusel vähemalt kaks korda ja nende arutluste vahe ei või olla lühem kui kolm kuud. Keskfraktsioon pakub välja järgmise § 13 lõike 1 sõnastuse: "Muu riigielu küsimuse rahvahääletusele panemise otsuse võtab Riigikogu vastu mitte enne kolme kuud, arvates otsuse eelnõu Riigikogu alatise komisjoni päevakorda võtmisest." Teiste sõnadega, kolm kuud hakkab jooksma ajast, kui otsuse eelnõu juhtivkomisjon on selle oma päevakorda võtnud. Siis ei ole enam mingit seost sellega, millal eelnõu saalis lugemisel on ning kas ja kui põhjalikult Riigikogu liikmed selle küsimusega tutvuda saavad, sest komisjon võib hoida eelnõu kolm kuud enda käes, tuua ta siis saali ja teha ettepanek otsus vastu võtta. See ei ole korrektne. Vabariigi Valitsus, tõsi küll, toetab esitatud eelnõu, kuid natukene kummalisel viisil. Ma loen valitsuse volitusel justiitsministri kirja ette: "Tuleb nõustuda väitega, et rahvahääletuse seadus ei ole piisavalt täpne ja vajaks muutmist. Riigikogu täiskogu istungi päevakord on selgem määratlus, võrreldes Riigikogu päevakorraga. Nimelt saab päevakord olla üksnes istungil, mitte aga organil, antud juhul Riigikogul. (Siin ei ole öeldud mitte midagi asja kohta. Edasi. - T. K.) Samas ei ole (Ei olene, peaks olema. - T. K.) seletuskirjas väidetud vastuolu rahvahääletuse seaduse § 13 lõike 1 ja Riigikogu kodukorra seaduse § 52 vahel. Paragrahv 52 ütleb, et küsimus lahendatakse otsusega ning tegemist on rahvahääletuse seaduse sisulise muudatusega. Otsust käsitletakse küll vähemalt kahel erineval istungil, kuid vastavalt Riigikogu kodukorra seaduse § 90 lõikele 1 võib igal ajal arutelu katkestada..."
Esimees
Tiit Käbin, aeg on läbi.
T. Käbin
Valitsus ei ütle sisuliselt selle eelnõu kohta mitte midagi. Komisjoni ettepanek on eelnõu 999 menetlusest välja arvata.
Esimees
Head kolleegid, me oleme ära kuulanud komisjoni seletuse. Tegemist on Keskfraktsiooni algatatud seaduseelnõuga. Olav Anton, kas ma saan õigesti aru, et te soovite algatajate nimel sõna selgituseks? Palun!
O. Anton
Aitäh, härra juhataja! Austatud kolleegid! Me kuulsime komisjoni esimehe suust, et probleem on olemas. Kahe seaduse vahel (üks neist on rahvahääletuse seadus ja teine Riigikogu kodukorra seadus) on vasturääkivus, termineid kasutatakse erinevalt ja rahvahääletuse seaduse teksti võib mitmeti mõista. Samasuguse hinnangu andis ka valitsus. Ta nägi probleemi lahendust küll natuke teistmoodi kui mina või kui pakkus Keskfraktsioon oma eelnõus. Teoreetiliselt on veel paar võimalust seda vastuolu kõrvaldada. Selleks aga, et vastuolu kõrvaldada, peab Riigikogu seda eelnõu menetlema ja menetluse käigus vastuolu kõrvaldama. Kui menetleda ei soovita, siis on see rohkem jaanalinnupoliitika ega tohiks Riigikogule sobida. Kõik on nõus, et probleem on olemas ja seda saab lahendada ainult siis, kui eelnõu menetleda. Selleks, et seda menetleda, peab Riigikogu praegu põhiseaduskomisjoni ettepaneku tagasi lükkama ja sundima põhiseaduskomisjoni seda eelnõu menetlema. Aitäh!
Esimees
Tänan, Olav Anton! Toomas Alatalul on käsi püsti. Palun, küsimus protseduuri kohta!
T. Alatalu
Aitäh! Kuna tegemist on ülitähtsa küsimusega, siis ma küsin, kas härra Käbin kui põhiseadusega tegeleva komisjoni esimees ei võiks öelda, kas selles projektis, mis nende käes on, seda küsimust käsitletakse või mitte. Me hääletame väga olulist asja.
Esimees
Juhataja ei saanud aru, et küsimus puudutaks istungi protseduuri. Lugupeetud kolleegid, asume hääletama. Lugupeetud kolleegid, panen hääletusele põhiseaduskomisjoni ettepaneku arvata täiskogu menetlusest välja seaduseelnõu 999. Palun võtta seisukoht ja hääletada!Hääletustulemused Põhiseaduskomisjoni ettepaneku poolt on 50 Riigikogu liiget, vastu on 14, erapooletuid ei ole. Komisjoni ettepanek leidis toetust ning seaduseelnõu 999 on täiskogu menetlusest välja arvatud. Lugupeetud kolleegid, kõik teie ettepanekud on vastu võetud. Kohaloleku kontroll on tehtud.