Austatud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Tänases Eestis pole inimest, kes ei mõistaks hariduse tähtsust ja vajalikkust. Pole enam sellist taksojuhti, restorani uksehoidjat ega kingapoe müüjat, kes võiks kaastunde ja üleolekuga haritlast silmitseda. Üks selline tegelane küsis minult kord, kui palju ma pärast 8. klassi õppinud olen. Vastasin, et 11 aastat. "Ja mis su palk on?" küsis ta selle peale muiates. Praegu teab igaüks, missuguseid piinarikkaid teste tuleb teha, et hästitasuvale töökohale pretendeerida, ja kui tähtsal kohal on nendes testides professionaalne ettevalmistus, haridus. Niisiis, rääkides haridusest Eestis ei küsi me mitte kas, vaid kuidas. Meie ühiskond tahab õppida. Õppida tahavad nii koolieas kui ka vanemad inimesed. Eri variantides on siin saalis kõlanud tees: meie arvame, et kõik peavad õppima. Seda pole vaja kellelegi seletada. Me otsime täna vastust küsimusele, kas meie haridussüsteem, meie õppeasutuste töö, meie hariduskorraldus ja riigi loodud tingimused hariduse saamiseks vastavad õppida sooviva ühiskonna ootustele või mitte. Vastus on pigem eitav. Meie haridusasutustest saadav haridus on halvema kvaliteediga, kui vajavad tänased tööotsijad, kes soovivad maailmas edukalt läbi lüüa. Õppijatel on vähe võimalusi pakutava hariduse kvaliteeti mõjutada. Heade ja halbade õpetajate töökoormuse ja töötasu jaotus ei ole õiglane, head õpetajad saavad liiga vähe ja halvad õpetajad liiga palju palka. Õppeasutuste materiaalne baas on kaugel maas aja nõuetest. Hariduse rahastamise süsteem on kohmakas ja vähetõhus, asendades tegelikult õppimise rahastamise haridusasutuste ülalpidamise tagamisega, mis on kaks ise asja. Haridussüsteemis on levimas kaootiline õppemaksu võtmise kord, millel on vähe ühist hariduse efektiivsema majandamisega ning mis tekitab nii sotsiaalseid kui ka korralduslikke pingeid. Meie haridussüsteemis vohab silmakirjalikkus. Räägitakse tasuta haridusest, mis tagaks justkui kõigile võrdse juurdepääsu haridusele. Tegelikult eksisteerib suur ebavõrdsus. On olemas eliitkoolid, mis, kummaline küll, saavad maksumaksja käest rohkem raha kui teised, seaduse järgi samas staatuses koolid. Eliitkoolid valivad õpilasi, korraldades katseid isegi juba põhikooli pääsemiseks. Mis ettekujutuse saavad nende koolide õpilased sotsiaalsest õiglusest? Ma olen koolide diferentseerimise kindel pooldaja, aga eliitkoolid ei tohi tekkida maksumaksja raha eest. Sest sellisel juhul tekib küsimus, kes valib sinna õpilasi ja millise õigusega. Tänases Eestis võiks Einstein jääda hea hariduseta, kui tal pole näiteks piisavalt tutvusi või kui ta ei ela õiges kohas. Ei saa olla nii, et intelligents kasvab ainult Tallinnas ja Tartus. Me oleme Reformierakonnas põhjalikult analüüsinud nii dokumenti "Õppiv Eesti" kui ka Haridusministeeriumis valmivat haridusstrateegia töövarianti. Igati kiiduväärseks tuleb pidada nende koostajate soovi mingi strateegiline sõna öelda, kuid see ülesanne on koostajatele väga raskeks osutunud. Me võime öelda, et need dokumendid on liiga pikad, lohisevad, üksikasjadesse uppuvad. Nende kohta võib täpselt sama pika kriitika kirjutada kui need dokumendid ise. Peamine on aga see, et nad ei sisalda olulisi valikuid ja neis libisetakse üle ebameeldivatest, tundlikest teemadest. Näiteks pannakse ette reorganiseerida Haridusministeerium. Aga kuidas? Soovitatakse atesteerida koolijuhid. Miks ja kuidas? Tehakse ettepanek käivitada radikaalne kutsehariduse reform. See on õige, ainult et kuidas seda teha. Või võtame ühe kõige olulisema ettepaneku: suurendada hariduskulutusi 7,3%-ni sisemajanduse kogutoodangust. Kuidas seda teha? Kas vähendada eelarves teisi kulutusi, näiteks korrakaitseks mõeldud raha, ja suunata see haridusse või suurendada makse või lisada eelarvelistele kulutustele õppemaks? Kui nii, siis kes ja kuidas hakkab maksma? Kui ma olen kas õppija, lapsevanem või maksumaksja ja mulle öeldakse, et ühiskond on otsustanud minult õppimise eest rohkem raha võtta, siis tahan ma teada, mille eest, kuhu see raha läheb ja mille eest ma maksan. Kas me haridussüsteemis saavutame ilma midagi ümber korraldamata, lihtsalt rahaeraldisi suurendades ka õpetuse kvaliteedi paranemist? Kahtlen selles. Me seisame sageli vastamisi riiklike õppeasutuste korporatsiooniga, kelle jaoks nende ülalpidamise probleem ongi Eesti haridusstrateegia. Ei saa olla nõus Jaak Aaviksoo väitega, et selle raha eest, mis riik haridusele annab, ei saagi midagi paremat tahta. Kuidas siis nii? Kas siis, kui rahaeraldisi suurendatakse, võib sedasama väita? Reformierakonnal on valmimas hariduskorralduse parandamise kava, mida me kavatseme lähema kuu jooksul oma volikogus arutada. Meie lühikeste teeside lähtepunktiks on õppija ja tema soov õppida. Õppija ilma motivatsioonita on nagu ahi ilma tuleta. Õppeasutused peavad pidevalt muutuma, et anda õppida soovijale parim võimalik koolitus. Riik omakorda peab looma tingimused, et õppeasutused saaksid ajaga kaasas käia. Kõik, kes soovivad õppida, peavad saama seda teha. Samas peavad õppeasutuste uksed jääma suletuks neile, kes ei taha õppida, vaid soovivad õppeasutuses lihtsalt viibida, isegi kui nad on valmis selle eest maksma. Kesk- ja kõrgharidus on vabatahtlik. Kesk- ja kõrgemad õppeasutused tuleks reorganiseerida eraõiguslikeks juriidilisteks isikuteks, mis hakkavad kuuluma kas eraomanikele või mitmesugustele sihtasutustele. Loomulikult on võimalikud ka harvad erijuhtumid, kus kool kuulub riigile või omavalitsusele. Õppeasutusele tuleb õppimise eest maksta, teenuse hind kujuneb õpetamisteenusest lähtudes. Maksta võib õppija ise, seda võib teha maksumaksja, seda võib teha kolmas sektor, seda võivad teha sponsorid. Tähtis on aga, et maksmine toimub õppija kaudu. Riigipoolne hariduse rahastamine peab kindlasti jääma. Selleks võiks näiteks luua hariduse finantseerimise sihtasutuse, mille võiks asutada ka Tartusse. See asutus maksab õppijale kinni kas kõik kulutused või osa nendest, olenemata sellest, mis asutuses keegi õpib. Osa rahast võiks minna otsetoetusteks, osa õppelaenu intresside katmiseks jne. Eramajanduse, eraalgatuse sisseviimine haridussüsteemi lubab lõplikult lahendada õpetajate palgaküsimuse. Juba täna on erakõrgkoolid valmis maksma õppejõududele soliidset palka. Siis muutub õpetajaamet ühiskonnas ka rahaliselt prestiižikaks ja väärtustab sellega veel ühe haritlaste ameti. Samuti lubab eramajandus hariduses kiiresti lahendada vajalike investeeringute probleemid. Alles ulatuslike ümberkorralduste järel saame öelda, kui suured hakkavad olema kulutused haridusele, kas nad on 8, 7 või 6% sisemajanduse kogutoodangust. Haridus vajab suuri ümberkorraldusi. Meile öeldakse, et me peame langetama tähtsaid otsuseid. Nõus. Kuid kus on nende otsuste projektid? Kus on valikud, mida me tegema peame? Ka Krista Kilvet rääkis peaaegu sedasama. Tänan teid!