Aitäh, härra aseesimees! Lugupeetavad Riigikogu liikmed! Riigikogu liige härra Adams on esitanud terve ploki küsimusi. Ma leidsin, et see küsimusteplokk väärib üksikasjalikku käsitlemist, millest võiks tõusta tulu parlamendi edaspidiseski töös ja tegevuses. Seepärast palun ma vabandust, kui ma ületan ettenähtud aega. Muidugi teen seda ainult teie nõusolekul. Enne vastamist pean tegema paar märkust, mis on ajendatud arupärimises väljendatud seisukohtadest ja mis on olulised käsitletava paragrahviga kehtestatud regulatsiooni mõistmiseks. Jutt on kriminaalkoodeksi §-st 86. 80-ndatel aastatel hõlmas Eesti NSV kriminaalkoodeksi § 86 järgi karistatava kuriteo koosseis lisaks valuutaoperatsioonide eeskirjade rikkumisele ka valuutaväärtuste või väärtpaberitega spekuleerimist. Paragrahv oli kahelõikeline ja selle lõige 2 sätestas kuriteo kvalifitseeritud koosseisu tunnustena valuutaväärtuste või väärtpaberitega spekuleerimise äritsemisena või suures ulatuses, samuti varasema süüdimõistmise sama paragrahvi järgi. Paragrahvi lõikes 1 ettenähtud teo toimepanemise eest võidi karistada vabadusekaotusega kolmest kuni kaheksa aastani ühes vara konfiskeerimisega või ilma selleta ning valuutaväärtuste ja väärtpaberite kohustusliku konfiskeerimise ja asumisele saatmisega kahest kuni viie aastani või ilma asumisele saatmiseta. Paragrahvi lõike 2 järgi võidi kuriteo kvalifitseeritud koosseisu toimepanemise eest karistada vabadusekaotusega viiest kuni viieteistkümne aastani ühes vara konfiskeerimise ja asumisele saatmisega kahe kuni viie aastani või ilma asumisele saatmiseta või surmanuhtlusega ühes vara konfiskeerimisega. Sellised karmid karistused on küllaltki iseloomulikud seda laadi kuriteo eest riigis, kus kehtib valuutamonopol, st kus riik on võtnud endale ainuõiguse teostada valuutatehinguid ja kasutada riigile kuuluvaid valuutafonde. 1992. aasta mais sai koodeksi § 86 kriminaalkoodeksi uue redaktsiooni väljatöötamise käigus enam-vähem praeguse kuju. See ei olnud paragrahvi pelk lihtsustamine, nagu väidab arupärija. Nõuded, mis esitati valuutatehingute sooritamise korrale, kajastavad Eesti Vabariigi loobumist valuutamonopolist. See määras ära nii vastava kuriteo objektiivse külje tunnuste väga olulise piiramise kui ka karistuse pehmendamise selle kuriteo eest. Sisuliselt tähendab see kriminaalkoodeksi § 86 põhimõttelist muutmist, mitte aga lihtsustamist. Ei saa nõustuda arupärimises öelduga, et pärast Eesti kroonile üleminekut on toimunud täieliku valuutatehingute vabaduse kehtestamine. Õiguskantsleri ülesanne ei ole selgitada, miks seda tehtud ei ole. Kas majanduslikku iseseisvust taotlev riik valuutatehingute vabadust üldse tohib kehtestada ja kui tohib, siis millistel tingimustel? Usun, et näiteks professor Uno Mereste võib seda soovi korral ammendavalt selgitada. Juristina võin aga öelda, et valuutatehingute sooritamise kord on olnud Eesti Vabariigi õigusaktidega reguleeritud sellest hetkest peale, kui meil tekkis tõeliselt oma raha, Eesti kroon. Meenutagem, et 20. mail 1992 võttis Ülemnõukogu vastu Eesti Vabariigi välisvaluutaseaduse, mille jõustumise päevaks oli määratud Eesti krooni käibelelaskmise päev ja mille § 2 lõige 2 sätestas, et välisvaluuta käibe reguleerimise eesmärgiks on tagada Eesti Vabariigi maksevõime, Eesti krooni stabiilsus ja kontroll riigi välisvaluutareservide üle. Selle seaduse alusel ja Eesti Pangale antud pädevuse piirides võttis Eesti Panga Nõukogu vastu mitmeid otsuseid ning Eesti Pank andis terve hulga käskkirju. Välisvaluutaseadus teatavasti tunnistati kehtetuks 23. märtsil 1994, mille järel mingi aja jooksul kaotasid kehtivuse ka selle alusel vastuvõetud Eesti Panga ja tema nõukogu aktid. See aga ei tähenda, et välisvaluutatehingute sooritamise kord oleks jäänud õiguslikult reguleerimata. Regulatsioonimehhanism loodi mõnevõrra uuel kujul vahepeal kehtestatud õigusaktidega, eelkõige Eesti Panga seadusega, mis võeti vastu 18. mail 1993. Selle seadusega anti välisvaluutatehingute reguleerimisel avar pädevus Eesti Pangale. Nimetatud seaduse § 15 kohaselt, mis kannab pealkirja "Välisvaluutatehingute reguleerimine", Eesti Pank esiteks kehtestab seaduse alusel välisvaluuta Eestisse sisse- ja väljaveo, välisvaluutareservide moodustamise ja kasutamise eeskirjad. Teiseks kehtestab ta krediidiasutustele ja muudele juriidilistele isikutele panganduslike välistehingute sooritamise tingimused ja eeskirjad. Kolmandaks annab ta krediidiasutustele välisvaluutatehingute litsentse ja tühistab neid, kui krediidiasutused ei vasta neile kehtestatud normatiividele või rikuvad seadusi või Eesti Panga nõudeid. Ja neljandaks noteerib Eesti Pank krooni kursi välisvaluutade suhtes. Seda pädevust realiseerides on Eesti Pank kehtestanud oma määruste ja käskkirjadega ning Eesti Panga Nõukogu oma otsustega konkreetsed eeskirjad välisvaluutatehingute sooritamiseks. Lisaks Eesti Panga seadusele käsitlevad välisvaluutatehingute sooritamise korra üksikuid külgi krediidiasutuste seadus (näiteks § 45 lõige 1), samuti seadus "Eesti krooni tagamise kohta", Eesti Panga põhikiri, tolliseadus jne. Seetõttu võib välisvaluutatehingute sooritamisele õigusliku hinnangu andmine osutuda küllaltki keeruliseks ja sellesse võivad lülituda mitmed riigiorganid. Eelöeldust tulenevalt vastan üsna lühidalt arupärija niisugusele küsimusele: "Milline asutus (asutused) ja millise seaduse alusel on kehtestanud (on õigustatud kehtestama) §-s 86 nimetatud korra, milles see kord seisneb ja kus on see avalikult kättesaadav, kui seadusekuulekas kodanik tahab vältida kriminaalkuriteo toimepanemise ohtu?" Vastus on järgmine. Välisvaluutatehingute korra määrab vastavalt Eesti Panga seaduse lõikele 1 seadus. Seaduse alusel võivad asutused, kellel on vastav seadusekohane pädevus, näiteks Eesti Pank, kehtestada eeskirju välisvaluutatehingute sooritamiseks. Kuna nii seadused kui ka seadustest madalamal seisvad õigustloovad aktid, sealhulgas Eesti Panga omad, avaldatakse Riigi Teatajas, siis võib sellest avalikult kättesaadavast allikast nende aktidega tutvuda iga kodanik. Küsimusele, milles võiks seisneda § 86 kuriteokoosseis, saab vastata kõige täpsemalt nii, et see on valuutatehingute sooritamise korra rikkumine olulises ulatuses. Kuna see kord, mille rikkumisele järgneb kriminaalvastutus, on sätestatud seadustes ja nende alusel antud eeskirjades, kujutab kuriteo objektiivne külg endast valuutatehingute sooritamiseks seaduses ja eeskirjades ettenähtud korra rikkumist, st sellist käitumist, mis on vastuolus nimetatud õigusnormidega. Seega valuutatehingud § 86 mõttes, mida arupärija tahab teada, on need tehingud, mis on sätestatud välisvaluuta ostu- ja müügipunktide avamise ja tegevuse eeskirjades, Eesti Panga ja volitatud pankade vaheliste valuutatehingute korras ning valuuta ja väärtpaberite tolli vormistamise korras, mis tulenevad Eesti Panga seaduse §-st 15. Selleks aga, et valuutatehingute sooritamise korra rikkumine kujutaks endast kriminaalkuritegu, on objektiivse külje obligatoorse tunnusena nõutav, et selle rikkumisega oleks tekitatud kahju olulises ulatuses. Vastuse arupärija küsimusele, millest võiks alata oluline ulatus, annab kriminaalseadus ise. 1992. aasta 7. mail vastuvõetud Eesti Vabariigi seaduse ""Eesti NSV kriminaalkoodeksi" uue redaktsiooni -- Kriminaalkoodeksi kehtestamise kohta" § 9 sätestab: "Kuritegude kvalifitseerimisel kriminaalkoodeksi nende paragrahvide järgi, kus kuriteo koosseisulise tunnusena nähakse ette materiaalne kahju, tuleb kohtul hinnata kõiki tehiolusid kogumis, võttes arvesse kõrvuti teiste asjaoludega seda, et: 1) olulise kahjuga on tegemist, kui kuriteoga tekitatud materiaalne kahju ületab kümnekordselt kuriteo toimepanemise hetkel riiklikult fikseeritud sotsiaalse elatusmiinimumi; 2) suure kahjuga on tegemist siis, kui kuriteoga tekitatud materiaalne kahju ületab sajakordselt kuriteo toimepanemise hetkel riiklikult fikseeritud sotsiaalse elatusmiinimumi." Seda silmas pidades tuleb järeldada, et kui Riigikogu 1993. aasta kevadel koodeksi järjekordse hädaremondi käigus, nagu on märgitud arupärimises, asendas sõnad "suures ulatuses" sõnadega "olulises ulatuses", siis ta tegelikult karmistas karistust valuutatehingute sooritamise korra rikkumise eest, hõlmates kriminaalkaristusega ka sellised teod, millel varem ei olnud kriminaalkuriteo tunnuseid. Kuni 1993. aasta kevadeni oli nii, et kui tekitatud kahju ei ületanud sajakordset elatusmiinimumi, siis tegu ei olnud kriminaalkuritegu. Nüüd on. Sellega me kaitseme oma rahaturgu väga kõvasti. Mis puutub arupärimises sisalduvasse küsimusse, mis puudutab kriminaalkoodeksi § 86 tunnustel 1992. aastast peale algatatud kriminaalasju ja tehtud kohtuotsuseid, siis pean tunnistama, et andmeid kuritegevuse kohta valdab Siseministeeriumi haldusalas olev Riigi Politseiamet. Selle ameti ja politsei teabebüroo andmetel on kuritegusid kriminaalkoodeksi § 86 tunnustel registreeritud järgmiselt: 1992. aastal neli, 1993. aastal kaks, 1994. aastal kaks ja 1995. aastal üks. Kriminaalvastutusele on vaadeldaval perioodil võetud neli isikut: 1992. aastal üks (teda on karistatud rahatrahviga) ja 1993. aastal kolm. Nendest kolmest on politsei teabebüroo andmetel kahe suhtes kriminaalasi peatatud ning ühe kohtulahendi kohta ei olevat büroole saabunud teadet. Nagu nendest andmetest nähtub, on kriminaalkoodeksi § 86 n-ö töökoormus selle rakendamisel olnud üsna väike. Kes ei taha selle alusel ebameeldivat järeldust teha, et meie õigustrakendavad organid ei ole valuutatehingute sooritamise korrast kinnipidamise jälgimisel küllaltki aktiivsed, võib end rahustada mõttega, et meil selle korra rikkujaid peaaegu ei ole. Ja veel üks pisimärkus. Arupärija avaldab rahulolu selle üle, et Ülemnõukogu poolt 1992. aastal tehtud kriminaalkoodeksi revisjoni käigus asendati §-s 86 termin "valuutaoperatsioonid" terminiga "valuutatehingud". Härra Adamsi sõnul vabastas Ülemnõukogu sellega valuuta kirurgide ja sõjavägede ametitegevusest: teda enam ei opereerita. Ma ei pea seda asendamist päris õnnestunuks. Tsiviilkoodeksiga võrreldes võib siin tekkida mõistele "tehing" veel kolmas tähendus, mis koormab niigi koormatud terminit. Kuid mis puutub panganduses väga levinud sõnasse "pangaoperatsioon", siis vastavalt krediidiasutuste seaduse § 48 lõikele 4 peate tunnistama, et kõik rahalised tehingud saavad teoks ainult operatsioonisaalis. Tänan tähelepanu eest!