Austatud härra esimees, auväärne Riigikogu! Teise lugemise katkestamise järel kuulas komisjon ära eksperte ja vaatas üle parandusettepanekud. Oleme jätkuvalt seisukohal, et probleem on mõneti keeruline, kuna seaduseelnõu sätestab tegutsemiskorra juhtudel, mil on võimalik rikkuda põhiseadusega tagatud inimõigusi. Käesoleval juhul võib selline rikkumine kaasneda erimeetmete rakendamisel kuriteo tõkestamiseks, kurjategija tabamiseks või tõe väljaselgitamiseks kriminaalasjas. Samal ajal on komisjon seisukohal, et sessinatses maailmas kuritegevus eksisteerib ja viimase aja arengutendentsid ei ole eriti rõõmustavad. Nimelt on kuritegevus sagenenud, selle organiseerituse tase tõuseb. Tulevad uued kuritegude liigid, muu hulgas pannakse neid juba toime arvutitega. Kuritegevus on kogu maailmas põimumas legaalse ettevõtlusega ning tungib teistesse ühiskonnaelu valdkondadesse. Näiteks me teame, et mõnedes riikides on kuritegeliku maailmaga seotud isegi ametiühingud ja erakonnad. Kuritegevus muutub rahvusvaheliseks ja see on lihtsalt väljakutse riigivõimule kogu maailmas. Sellele on vastatud enamasti, kuigi tavaliselt hilinemisega, politseinike arvu suurendamisega ja mitmete kohtumenetluse seaduste muutmistega. Palju praktiseeritakse seda, et lubatakse teatud politseilisi toiminguid, sealhulgas jälitustoiminguid, juba siis, kui ei ole veel otseselt näha kuriteo tunnuseid, aga võib eeldada, et kuritegu on toime pandud või toimepanemisel. Samuti on kohtumenetluses hakatud rohkem tähelepanu pöörama kohtuprotsesside kinniseks muutmisele, põhjendades seda vajadusega kaitsta tunnistajate ja kannatanute huve. Mitmetes riikides on üsna hoolega vastu võetud korruptsioonivastaseid ja muid seesuguseid seadusi. Kui vaesus on väljakutse ühiskonnale, siis kuritegevus on otsene väljakutse riigivõimule, kuna ainuke riigivõimu õigustav asi on see, et ta tagab riigis õiguskorra. Vaataksime nüüd üle laekunud ettepanekud. Tabelis toodud esimene parandusettepanek käsitleb redaktsioonilisi muudatusi. Ma veidi tutvustan teile, millega on tegemist. Paragrahvi 2 l. lõike punktis 4 on parandatud viide. Paragrahvis 3 on asendatud sõnad "kohtumenetluse seadustik" sõnadega "kohtumenetlust sätestavad seadused" ja nimelt seepärast, et praegu reguleerivad kohtumenetlust kriminaalprotsessi koodeks ning kassatsiooni- ja apellatsioonimenetluse seadustik, tulemas aga on ühtne kriminaalmenetluse seadustik. Mõiste "kohtumenetlust sätestavad seadused" käib nende kõigi kohta, mistõttu hiljem pole vaja viidet muuta. Veel kahes kohas, §-s 5 ja §-s 12, on samasisuline täpsustus. Ka §-s 8 on viide parandatud ja punktis 2 ekspertide soovituste kohaselt asendatud sõna "teabepank" täpsema sõnaga "andmepank". Paragrahvist 15 on välja jäetud sõna "kõik". Nimelt ei ole jälitustöös kunagi võimalik tarvitusele võtta kõiki abinõusid. Hea seegi, kui neid üldse rakendatakse. Paragrahv 19 on jagatud neljaks eri paragrahviks, kuna rakendusosas muudetakse nelja seadust. Teise parandusettepaneku autor on kolleeg Mõtsküla, kes soovitab asendada sõna "salajane" sõnaga "varjatud". Komisjon ei pidanud redaktsioonilisi parandusi, mis regulatiivset osa ei muuda, eriti vajalikuks. Kolmandas parandusettepanekus on trükiviga. Jutt ei ole § 1 1. lõikest, sest selles paragrahvis ei olegi lõikeid, vaid mõeldud on § 13 1. lõiget. Selles sätestatakse, et inimesel on üks kord aastas võimalik esitada järelepärimine, kas tema suhtes on jälitustegevuse erimeetmeid rakendatud, ja teada saada, mida siis teada saadi. Kolleeg Epp Haabsaar on teinud ettepaneku sõnad "üks kord aastas" välja jätta. Sel juhul oleks järelepärimise õigus kogu aeg. Me siiski ei pooldanud seda, sest teatavasti on inimesi, kellele meeldib järelepärimisi esitada üle nädala. Nii võivad nad Politseiameti ja Kaitsepolitseiameti tööga lihtsalt üle koormata. Neljandat parandusettepanekut vaagides leidsime jälle, et sisu mittemuutvaid redaktsioonilisi ettepanekuid ei ole otstarbekas hakata praegu vaatama. Vigade parandamine võib jääda kolmanda lugemise ajaks. Viienda parandusettepaneku kohaselt tuleks välja jätta võimalus siseneda varjatult eluruumidesse. Me leidsime, et seda ettepanekut ei ole võimalik arvestada. Just niisugused asjad on vaja tingimata seaduses sätestada, sest tihtilugu peab politseiametnik kuriteo tõkestamiseks või tõe väljaselgitamiseks sisenema eluruumi. Kuuenda parandusettepaneku on teinud komisjon ja see lähtub kaheksandast parandusettepanekust, mille autor on kolleeg Aap Neljas. Selle ettepaneku kohaselt võib eluruumi sisenedes panna sinna tehnilisi abivahendeid. Seitsmes parandusettepanek, mis on tulnud kolleeg Epp Haabsaarelt, tahab välistada telefonide pealtkuulamise. Me leidsime, et seda ettepanekut ei ole võimalik arvestada, kuna omaaegsed tehnilised meetodid jälitustegevuses said kogu maailmas alguse just telefonide pealtkuulamisest. Kaheksas parandusettepanek, mille, nagu ma ütlesin, on teinud kolleeg Aap Neljas, on komisjoni meelest leidnud mõningat arvestamist kuuendas parandusettepanekus. Üheksanda parandusettepaneku autor on kolleeg Paul-Olev Mõtsküla, kelle arvates võiks loa jälitustegevuseks anda territoriaalse halduskohtu esimees. Me ei saanud ettepanekut arvestada sel lihtsal põhjusel, et igas maakonnas ei ole territoriaalset halduskohut, mõnel pool on ainult halduskohtunik. Samuti ei ole hea, kui loa andmine on liiga hajutatud. Maailmas on riike, kus selle loa annab näiteks peaprokurör või justiitsminister. See sõltub kriminaalprotsessi seadustikust ja vastavast korrast. Tavaliselt aga on jälitustegevuseks loa andmine küllaltki tsentraliseeritud. Samas suunas lähevad praegu mõtted ka läbiotsimiste sanktsioneerimise asjus. 10., komisjoni esitatud parandusettepaneku kohaselt on § 7 1. lõikest välja jäetud jälitustegevuses eritoimingute teostajad. Kuna on öeldud, et luba selleks võivad küsida Kaitsepolitseiameti ja Politseiameti peadirektor, viitab see niigi asjaolule, et nende alluvad on pädevad eritoiminguid teostama. 11. parandusettepanekust rääkis üksikasjalikult juba eelnõu esitaja. Komisjon on selle paranduse eelnõusse sisse viinud. 12. parandusettepanek tuleneb eelmisest parandusest. Tegemist on viite täpsustamisega. 13. parandusettepaneku kohaselt, mille on esitanud kolleeg Paul-Olev Mõtsküla, tuleks sealt, kus räägitakse inimeste kaasamisest jälitustegevusse, välja jätta sõnad "nende nõusolekul". Komisjon ei pidanud võimalikuks seda ettepanekut arvestada. Ühtegi inimest ei saa sundida osalema jälitustegevuses. Üks jälituse liik on näiteks sissetungimine andmebaasidesse, mis võivad olla võõrastes arvutites või muudes selletaolistes infokandjates. Selleks võib kasutada mõnda arvutispetsialisti, kes on jälitatavate hea tuttav. Kuid me ei saa sundida ühtegi inimest, kes ei ole politseiametnik, osalema jälitustegevuses. Seega on nende nõusolek hädavajalik. 14. parandusettepaneku kohaselt lihtsalt täiendati teksti sõnaga "riigisaladus". Riigisaladuste seadust veel ei ole, kuid nüüd pannakse ette võtta vähemalt operatiivjälitustegevuse seadusse punkt, mis räägib juurdepääsust salajasele teabele ja riigisaladustele. Salajane teave on ka näiteks jälitustoimingute läbiviimise kord. Vastavalt 15. parandusettepanekule täiendati nende isikute loetelu, keda ei tohi meelitada või kutsuda salajasele koostööle. Eelkõige on need Riigikogu poolt valitavad ja nimetatavad ametiisikud. 16. parandusettepanek kuulub nende redaktsiooniliste hulka, mis asja sisu ei muuda ja mida me võib-olla vaatame teise ja kolmanda lugemise vahel. 17. parandusettepanekus tõstatab kolleeg Paul-Olev Mõtsküla küsimuse, kas kasutada sõna "andmed" või "asjaolud". Me lugesime selle redaktsiooniliseks paranduseks, tõdedes, et ka asjaolud kuuluvad andmete hulka pärast sündmuse toimumist. See aga ei muuda esialgu veel sätte sisu. Me ei pidanud võimalikuks sõnade "või avalikustada neid diskrediteerivat teavet" väljajätmist. Jutt on poliitilistest liikumistest. Meie arvates ei tohiks säärast teavet avalikustada. Samuti ei pidanud me võimalikuks toetada kolleeg Mõtsküla ettepanekut jätta välja säte, mille kohaselt andmeid, mis on jälitustegevuses saadud moonutatud kujul, võib tarvitada õppeülesannete täitmisel. Meie meelest tähendaks see piltlikult öeldes sama asja, et näiteks arstiteaduskonna tudengitel keelatakse ära anatoomikumis laipade lahkamine. 18. parandusettepanek, mille on esitanud kolleeg Aap Neljas, puudutab sätet, mille kohaselt jälitustegevuses saadud andmeid ei tohi kasutada erakondade ja ühiskondlik-poliitiliste ühenduste huvides. Sellega rõhutatakse jälitustegevuse apoliitilisust. Kolleeg Neljas paneb ette lisada erakondadele ja ühendustele ka eraettevõtted. Siinkohal pean ütlema, et omandivormid peaksid ettevõtluses olema võrdsed. Järelikult tuleks keelata jälitustegevuses saadud andmete kasutamine üldse kõigi ettevõtete huvides. Kuna aga sel teel saadud teave kujutab endast niigi riigisaladust, mille avalikustamine on karistatav, siis leidsime sellest piisavat, rõhutamaks Politseiameti tegelemist apoliitiliste asjadega. 19. parandusettepanek puudutab sätet, mille kohaselt inimene võib teha kord aastas Politseiametile ja Kaitsepolitseiametile järelepärimise, kas tema kohta on jälitustegevuse teel kogutud andmeid ja milline on nende sisu. Pakutakse varianti, et jälitustegevuse lõppemisel ametkond ise teatab kodanikule vastavad andmed. Nagu eksperdid väitsid, olevat maailmas ainult üks riik, nimelt Ungari, kus seda nii tehakse. See aga ei olevat kõige õnnestunum variant, sest inimene võib sattuda jälitustegevuse orbiiti täiesti juhuslikult, näiteks valeühenduse tõttu telefonikõne ajal. Komisjoni arvates piisab sellest, kui inimesel on õigus järele pärida, kas teda on jälitatud. Seepärast ei ole 19. parandusettepanekut arvestatud. 20.parandusettepaneku kohaselt tuleks kodanikule tagastada andmed, mis on saadud varjatud jälgimise käigus kirjade avamise ja kõnede lindistamise teel. Me ei pidanud seda võimalikuks. Mis puutub telefonikõnedesse, siis seal on alati kaks osapoolt. Pakutud juhul rikutaks paratamatult teise poole huvisid. 21. parandusettepanekuga on sõnastatud alternatiiv, mis käsitleb kontrolli jälitustegevuse üle. Nii Justiitsministeeriumi kui ka meie juriidilise osakonna eksperdid osutasid sellele, et kui Riigikogu hakkab teostama kontrolli jälitustegevuse üle, on ta juba sisenenud täitevvõimu töömaale. Ka komisjonil ei ole võimalik pädevalt seda kontrolli teostada. Küsimuse otsustamise, kas kontrolli teostab riigiprokurör või Riigikogu komisjon, jättis meie komisjon täiskogu hooleks. Alternatiivis on, et kui kontrolli teostab prokurör, siis komisjon kuulab ära vastavate ametite peadirektorid. 22. parandusettepaneku kohaselt tuleks parandada politseiseaduse ühte paragrahvi, aga seda saab teha kahe lugemise vahel. 23. parandusettepaneku mõte on selles, et seadus jõustuks Riigi Teatajas avaldamise päeval. Niisugune oli ülevaade parandusettepanekute tabelist. Komisjon teeb ettepaneku teine lugemine lõpetada. Parandusettepanekuid ootame järgmiseks esmaspäevaks kella 12-ks. Ühtlasi paneme ette jätkata lugemist järgmisel töönädalal. Tänan tähelepanu eest!