Lugupeetud juhatus, austatud kolleegid! Teie käes on materjalid 1994. aasta riigieelarve teise lugemise jätkamiseks. Nagu juba nimetatud, on tulnud 97 muudatusettepanekut ja nendest ainult üks puudutab tulude poolt. Kõik ülejäänud 96 ettepanekut on seotud eelarve kulude poolega. See üks muudatusettepanek on seotud põhiliselt riigivalitsemisasutuste töötajate palga tõusuga. Ettepanek on nimelt niisugune, et palk peaks tõusma järgmisel aastal ja see toob juurde täiendavat palgafondi 41,6 miljonit krooni, millest üksikisiku tulumaks on keskeltläbi 10 miljonit. Sellest 10 miljonist 5 miljonit tuleb riigieelarvesse ja 5 miljonit läheb kohalikesse eelarvetesse. Tulude poolel praegu teisi muudatusi ei ole, mis kaugeltki ei tähenda, et tulude poolele teisi muudatusi ei tule. Küll aga on see seotud tulumaksuseadusega või siis sellega, et võetakse vastu seisukoht, et tulumaksuseadus jääb vastu võtmata, ja me peame opereerima nende tulumääradega, mis on ette nähtud praeguses tulumaksuseaduses. Niisiis põhilised muudatused puudutavad kulude poolt. Ma annaksin olulisematest ettepanekutest lühiülevaate, põhjendades, miks komisjon seda või teist ettepanekut ei arvestanud oma töös. Kõigepealt Avo Kiire ettepanek, muudatusettepanekute tabelis nr. 4, mis ütleb, et tuleks vähendada ministeeriumide halduskulusid 5%. Komisjon leidis, et see on hea ettepanek. Me ju teame, et tahame halduskulusid tõepoolest vähendada, kuid sellel konkreetsel ettepanekul vähendada kõiki kulusid 5% on natukene sotsialismiajastu hõngu juures, mil kõigile anti või kõigilt võeti ühe mõõduga. Tegelikkuses on halduskulud erinevad. 1994. aasta eelarves näiteks me näeme, et kõige rohkem halduskulusid tuleb Välisministeeriumi töötajate kohta, samas kõige vähem on neid Kooliametil. Minnes selle 5%-ga kõigi ministeeriumide ja ametite halduskulude kallale, võib tekkida olukord, et need, kellel on praegu suured kulud, ei saa arugi, et nendelt on 5% ära võetud, aga need, kes on vaesed ja kellel praegu juba on väiksed kulusummad, jäävad veel halvemasse olukorda. Seetõttu me seda ettepanekut ei saanud arvestada. Küll aga on teised Riigikogu liikmed ja ka komisjon püüdnud vaadata neid halduskulusid, kus tõus on olnud liiga suur 1993. aastaga võrreldes, eesmärgiga seda vähendada. Muide, analoogiline selgitus, et me ei saa ühtse malliga mõõta, ei saa ühtset protsenti kasutada, puudutab Mihkel Pärnoja ettepanekut (nr. 5). See on nimelt ettepanek suurendada riigivalitsemisasutuste töötajate palkasid 1994. aastal 1,56 korda, mis kokkuvõttes nõuab täiendavaid kulutusi 55,3 miljonit. Komisjon arvestas Mihkel Pärnoja ettepanekut, kuid niisugusel kujul, et see täiendav summa nähakse sihtotstarbelisena ette valitsuse reservfondis. Eelarvekomisjonil ei ole võimalust ega ka vajadust nimetatud summat ära jagada erinevate ministeeriumide ja ametite vahel, sest nende töötajaskonna struktuur on väga erinev ning nõuab erinevat lähenemist erinevates ametkondades. Me leidsime, et Riigikogu asi on see raha eraldada, aga valitsuse asi on seda raha jagada. Ja nii me oleme näidanud ka eelarves. Väliskomisjon tegi muudatusettepaneku tuua välja eraldi reana rahvusvaheliste organisatsioonide liikmemaksud. Praeguses eelarves on nad esitatud ebaühtlaselt, mõnes kohas on näidatud halduskulude hulgas, mõnes kohas eraldi reana. Väliskomisjoni ettepanek oli tuua ka rahvusvaheliste organisatsioonide liikmemaksud § 2 7. punktina eraldi real välja. Muide, komisjon arutas seda ettepanekut korduvalt ja mitte ainult omavahel, vaid ka koalitsioonis. Pärast pikka arutelu mitmete ametkondadega teeb komisjon ettepaneku liikmemaksud näidata eraldi kuluna ministeeriumi, ameti või mõne muu riigiasutuse kulude lõpus, kusjuures nad on väljaspool halduskulusid. Nii on kõigil asjast huvitatutel võimalik näha, millised ametkonnad milliste rahvusvaheliste organisatsioonidega suhtlevad ja kui suures ulatuses nad suhtlevad. Võib-olla mõnele Riigikogu liikmele pakub ka huvi, et näiteks Kalaamet, kelle kulude üldsumma eelarves on 2,7 miljonit, kasutab rahvusvaheliste organisatsioonide liikmemaksudeks 0,9 miljonit ehk 1/3 kogu sellest rahast, mida ta riigieelarvest saab. Kolleeg Ants Erm on teinud arvukalt ettepanekuid Presidendi Kantselei, Riigikogu Kantselei, Riigikontrolli, õiguskantsleri, Riigikohtu, Riigikantselei ja ministeeriumide valitsemisalade finantseerimise vähendamiseks. Komisjon hääletas kõik Ants Ermi poolt tehtud ettepanekud läbi, mille järgi tema ettepanekuid on kas arvestatud, osaliselt arvestatud või arvestamata jäetud. Me ei saanud olla päris nõus Ants Ermi vähendamisettepanekutega selles suhtes, et Ants Erm lähtus oma ettepanekute tegemisel põhiliselt sellest, kui suur on valitsemiskulude kasv 1994. aastal käesoleva aastaga võrreldes. Iga kord need juurdekasvud ei anna siiski õiget pilti antud ametkonna vajadustest. Toomas Alatalu palus oma ettepanekus (nr. 18) ekspertide arvamust kuluartikli "Kulutused informaatikale" kohta. Nagu härra Üürike juba nimetas, me tõepoolest pidasime vajalikuks pöörduda Riigikantselei infosüsteemide osakonna juhataja härra Oti poole ja oleme ka saanud lubaduse, et järgmisel eelarve arutelul ta teeb kaasettekande, kus ta räägib ära, milleks neid infokulusid vaja läheb, milliste infosüsteemide loomiseks, mis on pea kõigi ministeeriumide ja ametite juures. Toomas Alatalu tegi ettepaneku (tabelis nr. 29) vähendada Kaitsejõudude Peastaabi muid kulutusi poole võrra. Me olime raskustes selle küsimuse lahendamisel, palusime abi Riigikogu riigikaitsekomisjonilt ja me saime ka kirjaliku arvamuse selle ettepaneku kohta, kus on selgitatud, et peastaabi kantselei ülem major Märt Tiru ütleb, et selle kuluartikli all on tegemist peastaabi 2. osakonna, s.o. luure- ja vastuluureosakonna finantseerimisega, see ei sisalda üldse mitte palgafondi. Eelarveprojektis oli kavandatud kulutada selleks kokku üle 3 miljoni krooni, valitsus on selle juba niikuinii kärpinud 2 miljonile. Seda muudatusettepanekut ei saa kuidagi toetada, sest see summa on peastaabile vajalik ning on niikuinii juba äärmuseni kärbitud. Ants Erm teeb ettepaneku vähendada Metsaameti kulusid 30,3 miljoni krooni võrra, põhjendusega, et mets on Eesti rahvusrikkus, mis peab tooma riigile tulu, mitte aga kahjumit, nagu on näha 1994. aasta eelarvest. Komisjon jättis selle ettepaneku arvestamata, sest praegu töötab eelarve- ja maksukomisjon koos keskkonnakomisjoniga välja ühte varianti, mille kohaselt Metsaameti ülalpidamise kulud viiakse hoopiski välja riigieelarve kulude poolelt. Vastava ettepanekuga me tuleme Riigikogu ette eelarve järgmisel lugemisel, sest tahab veel natuke läbimõtlemist, kuidas seda täpsemalt teha, et eelarve oleks võitnud ja samal ajal mets kui rahvusrikkus edasi eksisteeriks. Paar Riigikogu liiget on väga mures Eesti Muusikaakadeemia ehituse jätkamise, õigemini selle ehituse augu lõpetamise pärast. Kolleeg Vardo Rumessen arvab, et üks osa soovitud 3 miljonist tuleks maha arvata Eesti Raadio reklaamikuludest. Ma võiks siin vastu küsida, miks just nimelt Eesti Raadio reklaamikuludest, aga mitte näiteks "Rahva Hääle" reklaamikuludest, sest küsimus on selles, et mõningaid kulukirjeid pole eelarve seletuskirjas lihtsalt õigesti mõistetud. Eesti Raadio, Eesti Televisioon ja veel mõned teised riigieelarvest toetust saavad asutused on eelarves näidatud nende endi poolt teenitud rahaga koos. Ja näiteks Eesti Raadio näitab, et ta saab tulusid 6,3 miljonit krooni, mille võrra nad taotlevad vähem dotatsiooni riigieelarvest. Komisjon ei näe aga mingit võimalust oma käe ajamiseks võõrasse rahakotti, mistõttu seda ettepanekut ei saanud ka arvestada. Kui te vaatate vastavaid lehekülgi kollases raamatus, siis te näete nii televisiooni kui ka raadio puhul, kui palju nende kulud üldse on, kui palju sellest nad saavad reklaamist, kui palju nad saavad kirjastustegevusest. Ja seda vahet, mis jääb, taotletakse toetusena riigieelarvest. Muusikaakadeemia ehituseks vajalikku raha taotleb ka Merle Krigul, nõudes seda summat bussiliinide dotatsiooni arvelt. Arvestades Riigikogu liikmete kõrgendatud huvi Muusikaakadeemia ehituse jätkamise vastu, pöördus komisjon Rahvuskultuuri Fondi esimehe Eri Klasi poole palvega eraldada soovitud summa, 3 miljonit krooni selle fondi arvelt. Kahjuks selgus aga, et Rahvuskultuuri Fond on seisukohal, et kapitaalmahutusi sellest fondist ei finantseerita. Liiatigi näib, et taotletav 3 miljonit on tõesti vaid augutäide, mis ehitust edasi ei vii. On vaja kümneid miljoneid, mida meil aga praegu kuskilt võtta ei ole. Jääb tõepoolest kahetseda, et 6–7 aastat tagasi, mil – nagu proua Krigul kirjutab oma ettepanekutes – seltsimees Vaino juhitud koosolekutel arutati eesti muusikakultuuri arengut ja konservatooriumi osa selles, oli grupp Eesti asja kaitsvaid rühmitusi nii visalt konservatooriumi ehituse vastu. Sel ajal pakuti raha nii "Estonia" teatri kui ka konservatooriumi ehitamiseks, tookord jäi aga eesti jonn peale. Seda raha meil kahjuks ei ole, nagu täna selgub. Mitmed muudatusettepanekud puudutavad erakoolide finantseerimist. Lugupeetud kolleegid! Me ise võtsime mitte ammu siinsamas saalis vastu erakoolide seaduse, milles on ette nähtud finantseerimine eelarvest. Kui te nii otsustasite, siis tuleb praegu ka rahul olla selle otsusega, et erakoolid eelarvest raha saavad. Põhiliselt puudutab see Toomas Alatalu ettepanekuid. Samuti soovib Toomas Alatalu kuulda selgitust metoodikaasutuste kohta, mis on praegu Kultuuri- ja Haridusministeeriumi juures. Täpsemalt on jutt Haridustöötajate Koolituskeskusest ja Kultuuritöötajate Täienduskoolist. Komisjon on seisukohal, et Kultuuritöötajate Täienduskooli finantseerimine riigieelarvest tuleb lõpetada 1. jaanuarist, Haridustöötajate Koolituskeskuse finantseerimine aga õppeaasta lõpust, s.t. 1. juulist. Vastavalt sellele on ka Alatalu ettepanekuid arvesse võetud. Samuti tunneb ta huvi eluasemetoetuse vastu ja soovib kuulda sellekohast seletust. Ma kõigepealt nimetaksin, et Majandusministeeriumi haldusalas on ette nähtud eluasemetoetus mitte 2,1 miljonit, nagu lugupeetud härra Alatalu märgib, vaid 211,3 miljonit ja see on mõeldud toetuseks kogu Eestimaale. Selle jagamisega vastavalt pere sissetulekutele ja kommunaalteenuste hinnale tegeleb Elamuamet. Komisjon pidas õigeks nimetatud summa ära viia Majandusministeeriumi alt ja näidata Elamuameti ühe kuluna, kes ju sellega tegeleb. Need oleksid põhilised märkused suuremate muudatusettepanekute kohta. Vajaduse korral ma kommenteerin muudatusettepanekuid nende hääletamisel. Ühtlasi ma teatan komisjoni otsuse, et me peame otstarbekaks täna veel kord teist lugemist katkestada, selleks et teha täiendavaid ettepanekuid ja siis juba detsembris vaadata, kui kaugele me eelarvega jõuame. Tänan!