Austatud Riigikogu juhatus, austatud Riigikogu liikmed! Praegusel hilisel õhtutunnil on meil võimalus jällegi häälestada end eluruumide erastamise teemale. See teema on olnud Riigikogu menetluses juba mitu kuud. Praegu toimub teise lugemise neljas voor. Viimati me tegelesime selle eelnõuga 10. märtsil. Siis oli Riigikogu liikmetel veel võimalus esitada parandusettepanekuid kuni 11. märtsini. Teilt laekunud parandusettepanekud on kõik koondatud tabelisse, mis tänaseks on ka välja jaotatud ja nende parandusettepanekute najal tegi majandus- ja põllumajanduskomisjon eelnõu vahepealse redaktsiooni, mis komisjoni initsiatiivil esitati juriidilisse ekspertiisi. Juriidilisteks ekspertideks olid härrad Kaljo Tamm ja Toomas Sepp. Ekspertiisi tulemuste najal valmis komisjoni töö tulemusena veel komisjonipoolne parandusettepanekute tabel, mille te samuti leiate oma materjalide hulgast. Parandusettepanekute tabelis on samuti lisatud, milliseid teie parandusettepanekuid on arvestatud ja milliseid ei ole arvestatud, nii et siin on võimalik edasi minna tavalise menetluse korras, kus saadikutel, kes leiavad, et nende arvamused on põhjendamatult jäetud arvestamata, on võimalus apelleerida Riigikogu täissaalile. Lubage mul nüüd teile lühidalt tutvustada neid muudatusi, mis seaduseelnõu tekstis on toimunud. Ma ütlen ka välja eelnõu esitaja poolsed seisukohad nende muudatuste suhtes. Enamiku muudatuste suhtes oleme jõudnud majandus- ja põllumajanduskomisjoniga üksmeelele. Nagu ikka, leiate eelnõu tekstist muudetud osad allajoonituna, mis võimaldab paremini jälgida, millised muudatused on selle kuu aja jooksul tekstis toimunud. Kõigepealt §-s 1 on lisandunud teine lõige. Härra Eino Tamme ettepanekul on ehitusjärgus olevad eluruumid sätestatud lihtsalt eraldi lõikena, seda parandust võib võtta kui redaktsioonilist parandust. Samuti on parandus toimunud § 3 3. lõikes. Ka siin on tegemist põhiliselt redaktsioonilise täpsustusega ja jutt on nendest hoones või hoone juurde kuuluval krundil olevatest ruumidest, mis ei ole kasutatavad eluruumidena ja mille erastamine kindlasti ei saa toimuda ainult selle seaduse alusel. Antud sätte kohaselt oleks Vabariigi Valitsusel õigus kehtestada eri kord nende hoonete ja ruumide erastamiseks. Väikesed muudatused on toimunud samuti § 3 5. lõikes. Ka siin on 5. lõike punktis 2 kõrvale jäetud üürilepingute alusel kasutatavad eluruumid ehk siis mitme üürnikuga eluruumid ja nende juhtum on sätestatud eraldi sama lõike alapunktis 5. Sellise muudatuse on sisse viinud komisjon nende ettepanekute põhjal. § 4 1. lõikes on komisjoni ettepanekul lisandunud tingimus, et eluruumi kõigi täiskasvanud elanike nõusolekut oleks vaja 3 kuu jooksul pärast korteriühistu registreerimist. Ma juhin tähelepanu sellele, et eluruumi üürnike ja nende perekonnaliikmete vetoõigus oma korterite erastamisel on sätestatud kahes paragrahvis, § 3 5. lõikes ja § 4 1. lõikes. Üürniku ostueesõigus oma korteri erastamisel on sätestatud § 5 1. lõike punktides 1 ja 2. Pärast 1994. aasta 1. detsembrit kaob üürniku ja tema perekonnaliikmete õigus takistada eluruumi erastamist kolmandatele isikutele. Tuues § 4 1. lõikes sisse täiendava tähtaja – 3 kuud pärast korteriühingu moodustamist – muudame me seaduse vastuoluliseks ja raskesti tõlgendatavaks. Sellise paranduse sissetoomise eesmärk, anda eluruumi üürnikule teiste perekonnaliikmete ees mõningaid eeliseid, ei ole ikkagi päriselt realiseeritav, sest korteriühistu võib ju tekkida ka alles pärast 1. detsembrit 1994. Ühe fikseeritud tähtaja, milleks oleks 1. detsember 1994, ja ühe fikseerimata tähtaja arvestamine ning omavaheline ühildamine nõuaks lisatähelepanu ja tekitaks segadust seaduse rakendamisel. Selletõttu oleks mul palve, kui võimalik, antud lisandus ikkagi § 4 1. lõikest välja jätta. § 5 1. lõike punktis 3 on samuti toimunud muudatus "Mõõdukate" parandusettepaneku najal. Praeguseks on eelistatud subjektide ringi kitsendatud, nendeks on ainult omandireformi õigustatud subjektile tagastatud eluruumi või tööandja eluruumi üürnikud. "Mõõdukatel" oli küll veel ettepanek, et eelistatud isikud asustamata eluruumide erastamisel võiksid olla ka mitme üürilepingu alusel kasutatava eluruumi üürnikud, kuid kahjuks ei ole komisjon seda ettepanekut praegu arvestanud. § 6 punktis 4 on härra Ants Käärma parandusettepaneku tulemusena tehtud järgmine muudatus. Eelmise redaktsiooni kohaselt oli põllumajandusreformi kohustatud subjekti omanduses oleva eluruumi puhul erastamise kohustatud subjektiks põllumajandusreformikomisjon, härra Käärma ettepaneku kohaselt on aga selleks põllumajandusreformi kohustatud subjekt. Väikene redaktsiooniline täpsustus on toimunud sama paragrahvi punktis 5, kuhu on lisandunud taasriigistamise kohustatud subjekt. Eelmises redaktsioonis puudus sõna "taasriigistamise". § 7 1. lõike lõpus on juba eelmisest redaktsioonist sees viimane lause, mis praegu on küll ekslikult alla joonitud. Eluruumi hinda alandatakse summa võrra, mille füüsiline isik on tasunud kohalikule omavalitsusele eluruumi asustamise õiguse omandamiseks, ja praeguses redaktsioonis on lisandunud, "kuid mitte rohkem kui eluruumi maksumuse ulatuses". See on komisjoni parandusettepanek ja selle eesmärgiks on täpsustada, et eluruumi ostmisel kellelegi siiski peale maksma ei hakata, kui ta juhuslikult tasus eelnevalt kohalikule omavalitsusele asustamise õiguse omandamiseks rohkem, kui on praegune eluruumi maksumus. "Mõõdukate" parandusettepaneku tulemusena on muutunud § 7 3. lõike redaktsioon, kus räägitakse nendest juhtumitest, mil kohalikul omavalitsusel on võimalik alandada eluruumi müügihinda. Seda võib teha siis, kui tegemist on toitjakaotuspensioni saava isikuga või üksinda alaealisi lapsi kasvatava lapsevanemaga, juhul kui teine lapsevanem on surnud – selle kitsenduse tegi "Mõõdukate" parandusettepanekusse komisjon. Samuti antakse õigus alandada hinda sel juhul, kui tegemist on endise NSV Liidu territooriumilt repatrieerunud Eesti Vabariigi kodanikuga või Eestisse elama asunud eesti soost isikuga. § 8 on muutunud kahe lõike võrra lühemaks ja sellega on seotud ka härra Arro küsimus, kuhu on sellest paragrahvist jäänud 3. lõige, mis rääkis rahvakapitali obligatsioonide kasutamisest ühismajandites. Ma vastan härra Arrole, et see lõige on läinud § 19 4. lõikeks, kus räägitakse erastamisest saadava tulu jaotamisest, sest komisjon leidis, et selle konkreetse sätte parem koht on just nimelt §-s 19. Nii et ta ei ole kusagile kadunud. Samuti on sellest paragrahvist ära jäänud 5. lõige, mis ütles, et asustamata eluruumi võib omandada laenuga. Kahtlemata on laenu võtmine iga inimese õigus ja see ei oleks selle seaduse teema. See väljajätmine on toimunud härra Tamme ja "Mõõdukate" fraktsiooni ettepaneku alusel. §-s 10 on endiselt sees alternatiiv, mille hääletamiseni peaks Riigikogu täna jõudma. Õieti on siin sees kaks alternatiivi, mõlemad härra Kuke poolt esitatud. Esimese alternatiivi eesmärgiks on mitte kehtestada tööaastale rahalist ekvivalenti, jättes sellega teadmatusse need inimesed, kes oma korterit tööaastate eest osta ei taha või ei saa. Teise parandusettepaneku sisuks on kehtestada tööaasta väärtuseks 1 kroon, mis tähendab sisuliselt seda, et rahvakapitali obligatsiooni väärtus on tühine nende inimeste jaoks, kellel riigikorterit ei ole. Kummagi alternatiiviga ei saa eelnõu esitaja nõus olla. § 10 2. ja 3. lõikes on toimunud redaktsioonilised parandused, mille eesmärgiks on täpsustada eelnõu teksti. 3. lõikes on täpsustatud, et arvesse läheb ka töö, mis on toimunud nendes asutustes, ettevõtetes ja organisatsioonides, mille struktuuriüksused asuvad Eesti territooriumil, ja samuti on lisatud, et käesoleva paragrahvi 5. lõikes on esitatud erisused töö arvestamisel, see tähendab, et need juhtumid, mis selles lõikes on loetletud, näitavad, milline töö ei lähe arvesse rahvakapitali obligatsiooni tööaastate arvestamisel. Nüüd muudatustest, mis on toimunud tööaastate arvestamise korras. Neid on 4. lõike punktides 4, 5 ja 6. Need tulenevad äsja vastuvõetud elatusrahade seadusest ja eesmärgiks on need kaks seadust omavahel kooskõlla viia, sest pensioniametid peavad hakkama täitma nii pensionieas inimeste pensioniraamatut kui ka rahvakapitali obligatsioonide arvestuskaarte, ja kahtlemata on seda lihtsam teha, kui tööaastate arvestamise kord on sama. Selletõttu on 4. lõike punktis 4 välja jäänud vanuri hooldamise aeg, sest seda on tõepoolest väga raske kindlaks teha, kuna meil tuleb tagasi minna kuni 1945. aastani, ja nagu ma ütlesin, eesmärgiks on ühtlustada elatusrahade seaduses sätestatud tööaastate arvutamise kord ja antud seaduses sätestatud kord. Sama lõike punktis 10 on lisandunud lause selle kohta, mis lubab arvestada nende inimeste aastaid, kes olid sunnitud osalema relvastatud vastupanuvõitluses ehk teiste sõnadega, kes varjasid end Eesti metsades okupatsiooni eest. Siin on tuginetud härra Enn Tarto ettepanekule ja lõpliku redaktsiooni on välja pakkunud "Mõõdukate" fraktsioon. 4. lõike punktis 11 on samuti tekst vastavusse viidud elatusrahade seadusega. Härra Arro järgmine küsimus oli selle kohta, kuhu on jäänud 6. lõige eelmisest seaduseelnõu redaktsioonist, mis käsitles kommunistliku partei kõrgete ametnike tööaastate arvutamise võimalusi. Praegu on 5. ja 6. lõige omavahel kokku võetud üheks lõikeks ja see lõige sätestab, millistel juhtudel millist tööd ei arvestata rahvakapitali obligatsiooni puhul tööaastate hulka. Alapunktis 1 on sätestatud, et arvesse ei lähe töö endise NSV Liidu Riikliku Julgeolekukomitee ja endise Eesti NSV Riikliku Julgeolekukomitee asutustes ohvitseri või üleajateenijana. See redaktsioon oli ka eelmisel korral. Küll aga on "Mõõdukate" parandusettepanekule tuginedes loetletud need kommunistliku partei ametnikud, kelle töötamise aeg arvesse ei lähe. Ei arvestata kommunistliku partei linna- ja rajoonikomiteede, samuti keskkomitee sekretärina ning Üleliidulise Leninliku Kommunistliku Noorsooühingu ja Eestimaa Leninliku Kommunistliku Noorsooühingu Keskkomitee sekretärina töötatud aega. Samuti töötamise aega nendes organisatsioonides, mis olid eespool loetletud organisatsioonide õigusjärglased. Arvesse ei lähe samuti isiku õppimise aeg endise NSV Liidu poliithariduslikes õppeasutustes ja luurekoolides. Härra Pärtelpoja ja komisjoni parandusettepaneku tulemusena on lisandunud 6. lõige, mis lubab lahendada nende inimeste tööaastate arvestamise probleemi, kellel on erilisi teeneid Eesti Vabariigi ees. Te teate väga hästi meie sporditegelaste pöördumisi Riigikogu poole. Tõepoolest, need inimesed olid sunnitud olema relvajõudude üleajateenijad, kuid samal ajal tõi nende tegevus sportlasena au ja kuulsust eesti rahvale, nii et teatud juhtudel peaks olema võimalik arvesse võtta ka seda tööd, mis otseselt seaduseelnõu sätete kohaselt sellise töö hulka ei kuulu, mille alusel antakse välja rahvakapitali obligatsioon. Eelnõus on endiselt härra Kuke poolt esitatud alternatiivid, mille eesmärk on mitte arvestada tööaastaid nendel Eesti Vabariigi kodanikel, kes elavad praegu Eesti Vabariigi jurisdiktsioonile mitte alluval territooriumil. Ma arvan, et ka see on valiku küsimus, kuid valitsuse arvates peaksid need inimesed saama rahvakapitali obligatsiooni ja samuti tuleks ka vähemalt 18-aastastele Eesti Vabariigi kodanikele anda niinimetatud kodaniku osak, mille suurus on kümme tööaastat § 10 12. lõige on ümber formuleeritud. Isik, kes esitab andmeid arvestuskaardi täitmiseks, vastutab nende õigsuse eest. Vastutust kannavad ka ametiisikud. § 11 2. lõige täpsustab, kuidas toimub tööaastate ülekandmine ühelt arvestuskaardilt teisele ja kuidas saab pärida surnud isiku tööaastaid. Sama eesmärk on § 11 3. lõikel. § 12 4. lõikes on komisjoni ettepanekul sisse toodud täpsustus, et erastatud eluruum ei ole ostja tulu ja erastatud eluruumi arvel ei tule eluruumi ostjal maksta ka üksikisiku tulumaksu. Täpsustused on toimunud § 13 1. lõikes, mis ütleb, et ka järelmaksu korral läheb omandiõigus eluruumile üle kohe, kui sõlmitakse ostu-müügileping, mitte siis, kui on tasutud kogu järelmaks. § 15 on eelmise redaktsiooniga võrreldes ka lühendatud, härra Tamme ettepanekul on välja jäänud esimene lõige, mis seni reguleeris erastatud eluruumi valdamist, kasutamist ja käsutamist, viidates, et see toimub ühistuseaduse alusel. See on päris loomulik ja tõesti eraldi lõiget selle kohta vaja ei ole. § 15 2. lõikes täpsustatakse nende eluruumide haldamist, mis asuvad majades, kus korteriühistut ei moodustata, ja sätte kohaselt tuleb nendel juhtudel sõlmida eluruumide erastamise kohustatud subjektiga elamu edasise haldamise leping, et haldamise küsimus ei jääks õhku rippuma. Täielikult on jäetud välja eelmise redaktsiooni § 16, mis rääkis korteriühistute liikmete osamaksudest ja nende varalisest vastutusest. Põhjendus on see, et ka siin on põhiliselt kogu temaatika reguleeritud juba ühistute seadusega. § 19 5. lõikes on härra Käärma ettepaneku alusel sätestatud, et rahvakapitali obligatsioone, mida võtavad vastu ühismajandid või taasriigistamise kohustatud subjektid, ei loeta nende tuluks. §-s 20 on eelmise redaktsiooniga võrreldes täpsustatud, kuidas toimub rahvakapitali obligatsioonide registri asutamine ja pidamine, ning on konkreetselt sisse kirjutatud Riigivaraameti ja riigi arvutuskeskuse ülesanded nende toimingute täitmisel. Lõppsätetes on lisandunud 1. lõige, mille eesmärgiks on anda võimalus lõpetada need ostu-müügitehingud, mis peatati Ülemnõukogu Presiidiumi 1990. aasta 17. juuli otsusega. Tuleb välja, et neid ostu-müügitehinguid ei olegi nii vähe. Inimesed on raha maksnud ja ootavad nüüd, millal nad saavad oma eluruumi omanikuks. See on kõik nende muudatuste kohta, mida komisjon on praegu pidanud vajalikuks teksti sisse viia. Nagu ma ütlesin, on komisjon ja autorid enamiku muudatuste osas üksmeelel, ja ma arvan, et me oleme jõudnud selle hetkeni, kus tuleks otsustada selle seaduseelnõu edasine saatus. Eesti üks vanasõna ütleb, et puder, mis on mitme koka keedetud, võib hukka minna, ja ma lisaksin siia oma kogemuste põhjal, et puder, mida väga kaua keedetakse, võib veel lisaks ka põhja kõrbeda. Aitäh!