Austatud juhatus, lugupeetud kolleegid! Ma tuleksin veel kord tagasi tänase segaduse juurde. Tegemist on üsna põhimõttelise probleemiga. Formaaljuriidiliselt oleks täna arutluse aluseks pidanud olema kollane raamat ja see eelarve teiseks lugemiseks, mille tekst pandi teile eile lauale. Juhtivkomisjon ei saanud aga sellega nõus olla. Meil oli eile juhtivkomisjoni koosolek ja me tegime omapoolse eelarve variandi just nimelt selleks, et Riigikogus arutada, kumb on õige, sest ühes on olulised sisulised muudatused, võrreldes teisega. Nüüd ma selgitaksin mõningaid seisukohti, millest on olnud varem juttu ja mis ka täna on korduvalt kõlanud Riigikogu liikmete küsimustes. Võib-olla ma kordan mõningaid küsimusi, millest rääkis juba rahandusminister, aga ma tahaksin, et need asjad oleksid väga selged. Üks põhilisi vaidlusobjekte on viimase kolme nädala jooksul olnud kadunud miljardid, mida Koonderakonna ja Keskfraktsiooni esindajad otsivad. Küsimus on selles, et tulud kokku on 7,1 miljardit ja kaduma oleks nagu läinud 3,6 või 3,8 miljardit. Ma võin öelda, et on väga kahju, et nimetatud fraktsioonides olevad nimekad majandusteadlased ei ole oma liidritele selgitanud riigieelarve kohta majanduse üldises süsteemis, mis on väga selgelt ära toodud kollase raamatu 15. leheküljel. Milles on küsimus? Küsimus on selles, et ühed tulud laekuvad riigieelarvesse. Edasi võivad tulud laekuda kas riigieelarvesse või kohalikku eelarvesse. Sellele lisaks on peaaegu kõigis riikides olemas eelarvevälised fondid, mis ei kajastu ei ühes ega teises eelarves. Kui te nüüd võtate lahti kollase raamatu lehekülje 15, siis näete seal tõesti, et riigi tulud on kokku 7,1 miljardit. Kui te sealt edasi vaatate, siis näete, et sellest läheb riigieelarvesse 3,3 miljardit, kohalikku eelarvesse läheb 1,7 miljardit ja seejärel tulevad kolm riigieelarvevälist fondi. Need on sotsiaalfond, ravikindlustusfond ja keskkonnafond. Kui te liidate need neli arvu kokku, siis leiate üles oma 3,8 kadunud miljardit. Ka meie komisjonis käib terve rida inimesi küsimas, kelle taskus need rahad on. Ja kuivõrd küsimus ei ole mitte kolmes kroonis, vaid kolmes miljardis, siis oleks hea, kui asi oleks selge. Teine põhimõtteline küsimus on välislaenude näitamine eelarve tuluna. Kuigi härra minister juba selgitas olukorda, arvan, et meil kõigil, kes me tulevikus võib-olla veel oleme uue riigieelarve seaduse tegemise juures, on kasulik teada, et maailmapraktikas kasutatakse kaht moodust eelarve koostamiseks. Need on tasakaalustatud eelarve ja defitsiidiga eelarve. Defitsiidiga eelarve puhul ei tarvitse tulud ja kulud tasakaalus olla. Reeglina on nii, et kulud on suuremad ja tulud tasakaalustatakse laenuga, mis reeglina on välislaen. Miks ma sellest pikemalt räägin? Nimelt niisugune süsteem kehtib Ameerika Ühendriikides ja täna presidendina tööle asunud Bill Clinton sai valimisvõidu tänu sellele, et ta lubas vähendada riigieelarve defitsiiti, mis välislaenude tõttu on kasvanud kümnete miljardite dollariteni. Kui te tähelepanelikult jälgite, kuidas sellele reageeritakse, siis öeldakse juba, et tõenäoliselt ta leiab mooduseid, kuidas välislaenu vähendada. Muide see välislaen on raske koormana ameeriklase turjal, sest ükskord tuleb seda maksma hakata. Eesti eelarve aga on tasakaalus ja ta ei ole tasakaalus mitte sellepärast, et seda tahab rahandusminister või keegi teine, vaid sellepärast, et meie praeguse eelarveseaduse § 16 ütleb, et Eesti eelarve peab olema tasakaalus, mis tähendab, et välislaenud ei tule meie riigieelarve tuludena kõne alla nii kaua, kui kehtib see eelarveseadus. Kui seda muudetakse, siis võib laen arvesse tulla. Kuivõrd aga välislaenud on üks selliseid punkte, mida on väga palju kajastatud, siis meie oma komisjoni istungil tegime Rahandusministeeriumile ettepaneku selgitada välislaenude suurust ja kohta kuni nende tagasimaksmiseni eelarve seletuskirjas. Siin oli juba juttu riigi omanikutulu väljatoomisest, mis kollases raamatus on esitatud ühe reana muude lõivude ja maksude all. Praegu on seal välja toodud 50 miljonit. Me palusime, et see arv kirjutataks lahti, et näha, missugustest komponentidest see koosneb. Esimene komponent on riigiettevõtte puhaskasum, täpsemalt 10% puhaskasumist. Võiks muidugi küsida, miks see ei ole suurem? Praegu aga tuleb riigiettevõtete puhaskasumist 14 miljonit krooni, riiklike aktsiaseltside puhaskasumist täpselt samuti 10%, mis on 35 miljonit krooni, ja renditulu on näidatud 1 miljoni kroonina. Kokku tuleb 50 miljonit krooni. Muide, renditulu kohta ma ütleksin nii, et see on ainukene arv, mis eelmise aastaga võrreldes on 1993. aasta eelarves väiksem. Nimelt laekus eelmisel aastal rendituludest riigieelarvesse 17 miljonit krooni, aga kuivõrd praegu erastatavate ettevõtete nimekirjas on praegused rendiettevõtted, siis võib arvata, et kui need lähevad eraomandusse, kui meil õnnestub need maha müüa, siis renti enam ei laeku. Üks oluline tuluallikas võiks eelarves olla üür. Me teame, et praegu on väga palju asutusi ja organisatsioone, kes rendivad välja oma ruume küll välisfirmadele, küll Eesti firmadele ja võtavad nende pealt kaunis suurt maksu. Reeglina üüritulu lähebki munitsipaaltulusse. Ma arvan, et kohalikud omavalitsused, kes teavad, et nende territooriumil olevat munitsipaalomandit üüritakse välja, võiksid leida suure tuluallika oma sissetulekute suurendamiseks. Aga see on küsimus, millega tuleb eraldi tegelema hakata. Mis puutub erastamisest saadavate tulude näitamisse, mida muide soovitasid väga paljud meie Riigikogu liikmed, siis see on vastuolus Ülemnõukogu poolt vastuvõetud otsusega 13. augustist 1992. Me oleme Riigikogus juba varem arutanud, kas üks osa erastamisest tulevast tulust ei peaks minema mõneks muuks otstarbeks. Meil on olnud juttu 20%-st, mis pidi minema Rahvuskultuuri Fondi, ja me väitsime, et me ei tea, missugused need kulud on. Ebamääraste summade näitamine riigi tuludena võib kaasa tuua olukorra, et väga kesise riigi rahakoti puhul me arvestame teatud tulusid, aga tegelikult neid ei tulegi. Komisjon ei ole üldse mitte selle vastu, et küsimust eraldi arutada. Nüüd need ettepanekud, mis käsitavad tulude suurendamist tollimaksuna luksuskaupadelt või maamaksuna. Kõik need ettepanekud on täiesti arvestatavad, aga kuna praegu ei ole võetud tollimaksu luksuskaupadelt ega ka maamaksu, siis loodetavasti leiavad need tulud kajastamist lisaeelarves, mis tuleb seoses uue maksusüsteemiga. Nüüd ma läheksin riigieelarve kulude poolele ja nimetaksin olulised põhimõttelised muudatused, mida juhtivkomisjon on teinud. Komisjon toetas Riigikogu liikmete ettepanekut põllumajanduse krediteerimise reservfondi moodustamise kohta, millest hakatakse talupidajatele laenu andma. Summad laenuressursiks võeti Põllumajandusministeeriumi arvelt niisuguste kulukirjete alt, mis nägid ette subsiidiume või hinnatoetusi, riiklike programmide ja riigireservi finantseerimist ning kulusid omandi ja haldusreformi toetuseks. Kokku saime laenuressursiks 118,6 miljonit krooni, mida näete eraldi reana meie poolt esitatud riigieelarves. Ma ei peatu õppelaenude real, sellest oli eelnevalt piisavalt juttu, see on välja toodud. Tekkis küsimus, miks on meie variandis vähendatud Kultuuri- ja Haridusministeeriumi kulusid. See on valus koht, sest me teame, et me tahame anda loomingulistele töötajatele rohkem palka. Samas võite näha, et kollase raamatuga võrreldes on meie variandis Kultuuri- ja Haridusministeeriumi real väiksem summa. See muutus ongi seotud stipendiumide eraldamise reaga, mis läks eraldi õppelaenude reaks eelarve kuludes. Nüüd oleme lisaks sellele, et me leidsime talupidajatele laenuressursi 118 miljonit, vaadanud kõiki kulusid, mis on näidatud kollases raamatus. Lisaks eeltoodud muudatustele oleme leidnud, et kulusid võiks vähendada 14,1 miljoni krooni ulatuses. Selle 14,1 miljoni krooni sees on ka arbitraa˛ikulude vähendamine, sest me teame, et arbitraa˛ on juba likvideeritud, ja me võime praegu arbitraa˛ikuludena arvestada ainult neid kompensatsioone, mida makstakse arbitraa˛i töötajatele seoses nende vallandamisega. Samuti oleme siia hulka arvestanud Julgeolekuteenistuse kulud, mis moodustasid üle 3 miljoni, sest Julgeolekuteenistust, mis loodi möödunud aastal, tegelikult ju ei eksisteeri ja neid kulusid ei ole vaja arvestada. Kui vaatate komisjoni poolt koostatud eelarve eelnõu, siis näete, et kulude poole peal on kõige viimase reana näidatud kulude vähenemine 14 miljonit. Sellele lisaks oleme umbes 8 miljoni ulatuses summasid ümber paigutanud. Ümberpaigutusi on tehtud põhiliselt sotsiaalobjektide kasuks vastavalt Riigikogu komisjonide ettepanekutele. Selgitusi saate meie eelarve eelnõu lisast, mis on esitatud õige mitmel lehel, alates 7. leheküljest. Sealt näete, mismoodi oleme ümber paigutanud summasid 8 miljoni ulatuses nendest kuludest, mis meie arvates on liigsed, eraldades summad sinna, kus neid rohkem vaja oleks. Juhin teie tähelepanu sellele, et praegune kokkuhoid, mida kavatseme jagama hakata, muutub suuremaks, sest praegu arvutatakse Rahandusministeeriumis läbi õige mitme valitsusasutuse töötasufondi. Eelarve kavas, ma pean silmas kollast raamatut, näidatud summad ning seletuskirjas esitatud arvud ei kattu, kusjuures eranditult kõigil juhtudel on komisjoni poolt arvutatud töötasusummad väiksemad kui need, mis on eelarves toodud. Me ei hakanud vaidlustama neid summasid, mis olid tuhandete kroonide piires. Kui aga vahed ulatusid kümnete tuhandeteni või isegi miljoniteni, siis me olime sunnitud arvestama, kas õiged arvud on esitatud kollases raamatus või seletuskirjas, kus on näidatud, kui mitu inimest peab selles asutuses olema, missugune on selle palgaskaala ja milline tuleb üldsumma. Kuivõrd neid asutusi oli palju, siis palusime Rahandusministeeriumil teha vastavad ümberarvestused. Sellega praegu tegeldakse, aga seda ei ole võimalik kiiresti teha, sest neid asutusi on küllalt palju, kus arvud ei klappinud. Liiatigi toob ühe töötasurea muutmine eelarve kavas kaasa vähemalt kolme rea muutmise, sest vastavalt sellele muutuvad ka sotsiaal- ja ravikindlustusmaks, halduskulud ja üldised kulud. Me saame lõplikud summad reedeks ja siis me teame, kui palju kokkuhoitud 14 miljonile veel lisandub. Seejärel otsustame, kuhu need summad jagada, kus eriti vajatakse täiendavaid tulusid. Meil on praegu kaks põhilist kirjet, kuhu me kavatseme meie poolt leitud vabu ressursse suunata. Esimene nendest on loominguliste töötajate palk, põhiliselt kultuuritöötajate palga tõstmine. See on küsimus, mida Riigikogus on varem arutatud. Oleme Riigikogus ära kuulanud Rahvuskultuuri Fondi esimehe Eri Klasi, me teame, et meie loomingulised kollektiivid võivad laiali minna, kui nende palka ei tõsteta, ja nii Eri Klas kui ka Kultuuriministeerium on meile esitanud konkreetsed arvud, kui suured peaksid olema summad, mida nad soovivad lisaks saada, et need kollektiivid püsiksid. Etteöeldult olgu nimetatud, et 5 miljonit krooni täiendavat töötasufondi loomingulistele töötajatele aitaks praegust olukorda stabiliseerida. Edasi, me toetame seisukohta, et üks osa ja sugugi mitte väike osa säästust, mille me oleme leidnud kulude kärpimise teel, tuleb suunata kohalikesse eelarvetesse erakorralise sotsiaalabi programmide finantseerimiseks. Kui riigil ei jätku vahendeid pensioni tõstmiseks kõigile pensionäridele äraelamist võimaldavas ulatuses, siis tuleb anda omavalitsustele võimalus abistada neid, kes võivad sattuda ja juba on sattunud äärmuslikesse olukordadesse. Muide, ka Riigikogu liikmed on teinud ühe sellekohase ettepaneku, et see summa võiks olla umbes 10 miljonit. Eelarvevariant, mis praegu teie käes on, koosneb neljast paragrahvist. Kõik paragrahvid on arvulised, tekstilised paragrahvid on sellest eelarvevariandist välja lülitatud. Komisjon lähtus siin kahest seisukohast. Esiteks kriitikast, mida juba esimesel lugemisel hakati tegema eriti § 4 ja § 5 kohta. Teiseks, kui me oma muudatusi tegime, olid meil ees ka mõned Põhjamaade eelarved, kus üldiselt piirdutakse ainult arvulise osaga, mitte tekstilise osaga. Pean ütlema, et kui komisjonipoolses variandis ei tekkinud §-de 4 ja 5 suhtes lahkarvamusi, et neid ei ole 1993. aasta eelarves vaja, siis § 9, mis käsitleb kohalike omavalitsuste ja valdade, alevike ning linnade eelarvete omavahelist suhet, on praegu väga valus küsimus Eestimaa jaoks ning nõuab kindlasti seadusega sätestamist. Küsimus on ainult selles, kas see tuleb seadusega sätestada riigi eelarve juures või eraldi dokumendina. Ma arvan, et me arutelu käigus peaksimegi selles kokku leppima. Komisjon loodab, et kõigis nendes diskuteeritavates küsimustes leiame ühise keele ja suudame sellest väga vaesest ja kesisest eelarveprojektist saada nii tulusa eelarve, kui see praegustes tingimustes võimalik on. Ette kujutades segadust, mis täna tekib, otsustasime komisjonis, et kui on ära kuulatud valitsuse esindaja sõnavõtt ja küsimused temale, juhtivkomisjoni kaasettekanne ja küsimused, siis palume eelarve lugemine katkestada, et viia lõplikult sisse need parandused, mis meil juba käes on. Võtame arvesse ka Riigikogu liikmete parandusettepanekuid, mis laekuvad järgmiseks esmaspäevaks. Ma veel kord rõhutan, miks teie ette tuli täna kaks eelarvet. Me ei leidnud valitsusega ühist keelt Ma pean täpsustama, et valitsuse all ma mõtlen praegu härra Lellepit. Me ei leidnud ühist keelt ja me ei leidnud teist väljapääsu, kui saada lahendus Riigikogu käest. Aitäh!