"Härra peaminister ja juhataja, lugupeetud kolleegid! Täna me võtame siin ajalooliste võlvide all arutusele Eestimaa ühe kesksema, tähtsama probleemi, nimelt maa küsimuse. Meie maad on tallatud, lagastatud. Iga Eestimaa külast läbi marssiv uus võim on deklareerinud, et just tema annab meie talupojale maad igipõliseks kasutamiseks või müüb päriseks. Eestimaa talumehele kuuluvat maad. Jääb vaid küsida, kui mitu korda seda on tehtud või kavatsetakse teha? Kõik need deklareerijad on mänginud ühele trumbile. Nimelt sellele, et eesti talumehele on maa olnud ja jääb mitte üksnes esmaseks tootmisvahendiks, vaid ka talupoegliku mõtlemis-, elulaadi ja muukeskseks eesmärgiks. Seepärast on meie esivanemate poolt oma maatüki eest makstud kulla- või isegi verehinda või mindud tuhandete verstade tagant otsima endale eluruumi. Kellele kuulub maa Eestimaal? Sellise pealkirja all tegime möödunud aastal Tartu Põllumeeste Seltsis aastakoosoleku ja arutelu käigus jõudsime kindlale veendumusele, et ei kellelegi muule kui Eestimaale ja rahvale. Nii ta peaks olema. Tegelikult ei ole meie esiisade poolt maa eest välja makstud kuld läinud ei enne ega pärast 1917. aastat Eesti riigi kassasse, vaid ikka suuremalt jaolt võõrastele hüvituseks ja seega ei saa kellelgi ka olla pretensioone Eestimaa ja rahva vastu, mis tulenes 1919. aasta radikaalsest maareformist, kui võõrandati 1065 suurmajandi ühikut riikliku tagavara loomiseks. Sellega likvideeriti suurem osa mõisate maid, kellele enne revolutsiooni oli kuulunud 58% Eesti maavaldustest. Viimase 50 aasta jooksul puudub Eestimaal konkreetne peremees. Vaatamata sellele on meie põllumees harinud maad oma kutse-eetikast, oskustest ja võimalustest lähtudes, nii et Nõukogude Liiduga võrreldes võiksime oma toodangunäitajatega isegi rahul olla. Kuid kas elu seisneb üksnes tootmises? Pilt muutub oluliselt, kui võrdleme samal laiuskraadil olevaid Skandinaaviamaid, kus tooni annab hoopis teine tootmis- ja elukultuur. Siit tuleneb ka vajadus taaskehtestada maa eraomand, et oleks konkreetne omanik, kes hakkab maad peremehelikult harima. Kuidas seda teha, millest lähtuda? Üks asi on lihtsalt deklareerida mingit eesmärki, hoopis keerulisem on anda lahendus ajaloolise õiguse taastamiseks koos kohustusega oluliselt mitte eirata sotsiaalset õiglust praegu maal elavate ja töötavate inimeste suhtes. Millest alustada? Nagu Eesti Vabariigi järjepidevuse aluseks võetakse tema sündi, nii tuleb ka maaküsimustes aluseks võtta 1919. aasta maaseadusest tulenev ja 1940. aasta 23. juuliks välja kujunenud seis. Kuidas tahame edasi talitada? Kas restaureerime 1940. aasta seisu täielikult, osaliselt või kompenseerime hüvitusena? See ongi kogu asja keerukas tuum. Selleks ongi praegu valitsuse poolt antud seisukohad mitmete lahendusvariantidega, on ära näidatud ka eeldatavad kulutused ja tulemused, mida üks või teine lahenduskäik endaga võib kaasa tuua. Seoses sellega, et valitsuse lähteseisukohad on teile juba ammu kätte jagatud ja avaldatud üle-eelmises "Maalehes", siis ma ei hakkaks neid pikemalt kommenteerima ega esita ka maareformi põhinõudeid ja põhiseisukohti, mis on seal ära toodud. Esitaksin võib-olla mõningat arvamust ja võib-olla teeksime väikese pöördumise klassika juurde."
Mis asi on maareform, agraarreform? ENE andmetel on see agraarsuhete ja maavalduse vormide seadusandlik muutmine, mis põhjustab põllumajandusliku maa ümberjaotamise. Näitena on siin toodud 1919. aasta Eesti maareformid, Prantsusmaa maareform ja teisi. Praegune maareform on läbiviidava majandusreformi üks olulisemaid koostisosi, selle peamiseks eesmärgiks on maa omandisuhete ümberkujundamine, arvestades ajaloolist majanduspoliitilist ja sotsiaalpsühholoogilist tagapõhja.
Sotsiaalne tellimus selleks kerkis esile juba üle paari aasta tagasi, kui meie individuaalmajapidamiste varjus säilinud talud ja nende peremehed hakkasid nõudma omale ametlikku maaeraldust. Sellega oli praktiliselt alanud ka praegune maareform, millele pani seadusliku alguse ja aluse möödunud aasta taluseadus. Selle kohaselt andsime maa, metsa ja veekogud ja kohaliku tähtsusega maavarad tasuta taluperemehele pärandamisõigusega põliseks kasutamiseks. Talu taastamisel oli eelisõigus tema endisel omanikul seisuga 23. juuli 1940 või tema seadusjärgsetel pärijatel.
"Taluseadusega olid piltlikult öeldes maasoovijad viidud 1919. aasta maareformi järgsesse riigistatud maad saanute, niinimetatud uustalunike (asundustalunike) seisu, kellel oli küll maa kasutamise õigus, kuid mitte edasimüügi õigus. Maa eraomandiks minekuga algab aga hoopis keerukam, teine etapp, mis piltlikult oleks võrdne massilise uustalude päriseksostmise algust tähistava seaduse, s.o. "Riigimaade põliseks tarvitamiseks ja omandamiseks andmise seaduse" vastuvõtmisega 1930. aastal."
Kolmandaks. Maareform realiseeruks maasuhetega seotud põhiküsimusi reguleeriva uue maaseaduse lõplikus ellurakendamises. Arvatakse, et 23. juuli 1940. aasta deklaratsiooni (maa kuulutamine üldrahvalikuks omandiks) tühistamisega saame koheselt taastada omandiõiguse. See arvamine on loosunglik ja kergekäeline. Pean ütlema, et deklaratsiooni tühistamine ei too kaasa mingit üldist, abstraktset või summaarset omandi taastamist. Sellega saame anda kodanikele vaid võimaluse õiguste taastamiseks. Seega on tagastamine võimalik vaid üksikisikule või konkreetsel juhul mõnele organisatsioonile (ühendusele).
"Kõik tuleneb sellest, et omandiõiguste taastamisel peame teadma kahte asjaolu: 1) kes on subjekt, see on siis omanik; 2) mis on objekt, see on maa (antud juhul)."
Tervikliku pildi saamiseks peame ka siin lähtuma klassikalisest skeemist. Üks lahenduskäik oleks järgmine. Lähtuda tuleb omandiseadusest, mille kohaselt maa on Eesti Vabariigi omand. Eesti Vabariigil on oma kõrgema seadusandliku organi kaudu õigus kehtestada maale teisi omandivorme, määrates kindlaks nende algsed tekkimistingimused ja kord ning edasine õiguslik režiim. Vaja oleks kehtestada maale järgmised omandivormid.
Esiteks. See on siis kodanike omand, mis omakorda jaguneks: a) individuaalseks ehk meie klassifikatsiooni järgi eraomandiks ja b) kollektiivseks omandiks. Need on siis aktsiaühistud jt.
Teine grupp oleks siis riiklik omand. Siia võib lisada veel teise variandi, kus on esitatud ka munitsipaalomand. Erinevus on siin selleks, et riiklikuks omandiks on riigi tagavaramaad, tähtsamad looduskaitsealad, rahvuspark ja sõjaväebaaside all olev territoorium, riiklikud magistraalid, raudteed jne. Munitsipaalomandiks võiksid olla kohaliku tähtsusega objektid, kuurordid ja muu selline. Munitsipaalomandi puudustest ja eelistest on juttu ka valitsuse poolt esitatud projektis ning need tuleks lahendada vastavalt halduskomisjoni ettepanekutele ja koostöös nendega.
Maareformi käigus tuleb lahendada hulgaliselt sõlmprobleeme, millest on juttu ka valitsuse programmis. Ma ei hakka neid siin üle kordama, selle ma jätaksin valitsuse esindajate pärusmaaks. Me peame langetama osa poliitilisi otsuseid järgmisel nädalal kas siis üksikute põhiprobleemide punktidena hääletamisele panemise teel või tervikuna.
Olgu lisatud, et valitsuse poolt esitatud maareformi seisukohtade mõningase puudusena võiks nimetada seda, et seal lähtutakse põhiliselt maast kui ainult põllumajanduslikust tootmisvahendist. Kuid me peaksime lähtuma maast kui elukeskkonnast, looduskeskkonnast jne. Samuti oleks võinud olla seal ka rohkem puudutatud asunduspoliitika ning mõningaid teisi probleeme.
Akadeemiliselt võiks öelda, et vaatamata esitatud puudustele, vastab valitsusprojekt oma tasemelt , püstitatud eesmärkidele.
Teile on minu poolt välja jagatud ka 4-leheküljeline seaduseelnõu, kus on ka ära näidatud probleemid, mis kerkivad maaseadusandluse lahendamisega. Ma ei tea, kas on need teile jõudnud, kuid eestikeelsed olid kella 16-ks valmis, venekeelseid veel tehti. Aja kokkuhoiu mõttes ma ei hakkaks seda kordama. Ütleksin vaid nii palju, et lahendust vajavaid probleeme on palju. Mida teha pärimisseadusega, kuidas seda rakendada, kuidas käsitleda väliskodanike ja väliseestlaste vara jne.
Seistes täna siin teie ees nii tähtsas, keerulises probleemis, nagu seda on maaküsimus, läheb tahes-tahtmata mõte meie eelkäijate Theodor Pooli, Jaan Raamatu või mõne teise Eestimaa põllumehe peale, kes suunasid ja viisid ellu Eesti Vabariigi algusaastail radikaalset maareformi. Eestimaa ja rahva kui terviku tuleviku huvides ei kartnud nad teha ka ebapopulaarseid otsuseid. Ma arvan, et ka meie maasaadikud ja kõik teised teevad kõik, et oma nõu ja jõuga maareformis kaasa lüüa. Rahvas ongi meid siia selleks valinud ja volitanud. Veelgi enam, me peame õppima mineviku vigadest ja endale teadvustama, et kõike ei ole võimalik minevikust automaatselt tänapäeva üle kanda. Olgu see siis lahusmaatükkide eraldamine servituutidena või liialt väikeste elatus-talukohtade eraldamine, kus talunikul ei olnud õiget koormust oma maal, aga peremeheuhkus ei lubanud ka teistele sulaseks minna. Väljastpoolt tööd leida aga ei olnudki niisama lihtne. Eks seesama hakka võib-olla korduma ka tulevikus.
Ja nüüd küsimusele, kas maa- ja põllumajandusprobleemidele on õigus kaasa rääkida ka linnarahval. Ma vastaks, et kindlasti. Oleme ju aastatuhandeid elanud põllumajandusliku tootmise põhjapiiril, kus tänapäeval Skandinaaviamaades seatakse põllumajandusele kolm ülesannet.
Esiteks, kindlustada oma kodanikud toiduainetega. Teiseks, toita külalised, ja kolmandaks, moodustada riiklikud reservid, olgu siin kõrvalepõikena muuseas mainitud, et Eestimaa põllumees on pidanud ja peab seniajani sellele lisaks neljandat kohustust, see on väärindada põllumajandussaadusi ja tuua riigile raha sisse (vahetuskaupa) põllumajandussaaduste ekspordist. Selles osas on aga väga raske võistelda kesk- või lõunaregiooni riikidega, kuid see oleks omaette teema.
Kuna põhjariikides doteeritakse põllumajandust riigikassast, siis on ka kõikidel kodanikel õigus kaasa rääkida missugustele alustele rajame meie põllumajanduse või kui kalliks läheb see meile maksma. Ma pooldaks maaküsimuste lahendamist kompleksselt koos üldriikliku privatiseerimisega, kuid see võib-olla oleks mul rohkem eraseisukoht.
Austatud saadikud ja kolleegid! Ma paneksin teile südamele, et maaküsimus on meil üks tõsisemaid, mida meil seni on olnud või on tulemas. Untsuläinud riigieelarve võime küll uuesti kokku ajada, kuid maa juures kehtib printsiip, et üheksa korda mõõda ja üks kord lõika, seda sõna otseses mõttes. Seetõttu ei taha ma, et jääksime poolikute tõdedega poolele teele, ja et pärast meid peaks keegi veel ümber tegema või meid kiruma. Ma kutsuks teid üles toetama praeguse valitsuse lähteseisukohti maareformi küsimuste läbiviimiseks, sest läbi viia saab (ja selleks on tal ka õigus) vaid see, kes vastutab eelkõige tagajärgede eest. Ma ei taha siin mitte mingil juhul öelda seda, et selle initsiatiiviga, millega valitsus pöördus seadusandliku kogu poole, oleks ta nüüd ennast vastutusest vabaks võtnud. Ma tänan teid!
"Peale selle on mul teile palve. Palun andke poliitiliste rühmituste poolt homme omapoolne seisukoht antud küsimuses maaelukomisjonile, nii nagu seda on andnud saadikuterühm "Sõltumatud demokraadid" väga konkreetsete teesidena 1–2 lehel. Alles pärast erinevate saadikugruppide ja poliitiliste rühmituste seisukohavõttu on võimalik Ülemnõukogul välja töötada ja üldistada otsuseprojekt ning see panna järgmisel nädalal hääletusele. See teile kätte jagatud või jagatav seisukohtade eelnõu ei ole mingi ametlik dokument ning seega ei kuulu ta ka ajakirjanduses arutamisele, vaid on Ülemnõukogu töösiseseks. Täna me ei hakka küsimustele vastama, kuid me oleksime põllumajandusminister härra Linnuga väga tänulikud, kui te esitaksite hulgaliselt küsimusi, tõstataksite probleeme ja need esitaksite meile kirjalikult. Aitäh tähelepanu eest!"