Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Kalender

Vali ajavahemik Ava kalender

Alates:

Kuni:

Sulge X

Vaata tulemusi:

Otsi stenogramme

Kui soovid kindla päeva või ajavahemiku stenogrammi, vali kalendrist kuupäev või vahemik ning klikka „Otsi“ nupul. Kui soovid oma otsingut täpsustada, siis kasuta enne „Otsi“ nupule vajutamist all olevaid valikuid.

Otsi stenogramme

Tühista
header-logo

Stenogrammid

Stenogrammid: 51 Ava/Sulge kõik
12.05.2021 / 14:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:13 Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse muutmise seaduse eelnõu (347 SE) kolmas lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Lugupeetud eesistuja! Kolleegid! Ma vihkan seda, kui ma ennast kordama pean. Mulle meeldib alati tulla välja uute, värskete juttudega, aga praegusel juhul tuleb lähtuda vanasõnast, et kordamine on tarkuse ema. Seetõttu räägin ma seda, mida olen avalikkusele rääkinud juba mitmel pool, ka siin saal... Loe lähemalt

Mart Helme:

... et me loobuksime selles sõjas murrangu saavutamisest ja võidu saavutamisest haldusriigi ennasttäis ametnike, jõuetu parlamendi ja ebakompetentse valitsuse ees. Me ei kapituleeru, me jätkame seda sõda. See riik peab olema riik, kus valimistel on mõte, kus valimistel välja öeldud programmilised... Loe lähemalt

16:35 Väärteomenetluse seadustiku ja liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu (216 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Kas komisjonis arutati teemat, et kiirustamine laieneb ka ühissõidukirajal viisakatest sõitjatest möödakihutamisele ja ühissõidukiraja kuritarvitamisele? Kas ka see patt ei vääriks rahunemispeatust, loomulikult juhul, kui on mingi kõrva... Loe lähemalt

17:05 Siseturvalisuse arengukava 2020–2030 video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma tulen tagasi selle 9. mai juurde ja aprillimeeleavalduste juurde. On absoluutselt kohatu hakata meile rääkima sellest, kuidas politsei tegi kõik nii, nagu ta on varasemalt teinud, tegi koostööd korraldajatega jne. Me teame, et va... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma alustan päevakajalisest. Ma alustan sellest, et see, mis toimus 9. mail, oli Eesti kaitsejõudude, Eesti politsei ja Eesti riigi kapitulatsioon, hääletu alistumine Venemaa ees. Te võite seda ju kinni mätsida nii palju, kui tahate,... Loe lähemalt

Mart Helme:

Selle plaani konkreetsema väljatöötamise katkestas tegelikult koroonakriis.

Ma palun lisaaega!

Loe lähemalt

Mart Helme:

Seetõttu ma ei ütle, et hilisemad tegijad on jätnud selle tähelepanuta. Aga see puudutas integreeritud turvateenistuse või turvasüsteemi loomist, kus osaleksid oma kindlalt paika pandud volitustega nii eraturvafirmad, munitsipaalturvateenistused kui ka politsei, Päästeamet ja kõik teised, kes tur... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Ma tahaksin kõigepealt öelda, et kutsutud ja seatud inimesi ei saa usaldada, kui nad valetavad. Politsei‑ ja Piirivalveameti peadirektor on vahele jäänud pettusega, kui ta ostis endale kõrvaklapid, ostis endale saapad, jäi vahele pettusega oma haridusdokumendiga, on oln... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Mul on väga raske midagi jätkata, sest ma ei tea, millal mu sõnavõtt katkes. Ma arvan, et ma ei hakka rekonstrueerima, kui mul pole selget arusaama, kustmaalt ma peaksin midagi kordama. Aitäh!

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Ei ole protseduurilist küsimust. Ma oleksin kutsunud lugupeetud kolleegi korrale: ärgu õpetagu oma kolleege, ärgu õpetagu!

Loe lähemalt

Mart Helme: Ma arvan, et me tegime oma tööd hästi. Jah, ei ole protseduuriline. Ärgu õpetagu oma kolleege. Kõik. Aitäh! Loe lähemalt

12.05.2021 / 12:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

13:12 Pärnu uue silla rahastamise toetuse olukord ja plaanitavad otsused video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Me teame kõik, et Pärnu trass, omal ajal nimetati seda Via Balticaks, on tegelikult kõige suurema liikluskoormusega trass üldse meie maanteede hulgas. Ma küsin seda, et – silla kohta me saime mõningast lisainformatsiooni, mis küll ei anna päris kindlus... Loe lähemalt

11.05.2021 / 10:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

09:58 Istungi rakendamine

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Ma tahan meelde tuletada, et eesistuja on kõikide Riigikogus esindatud fraktsioonide istungi juhataja, mitte vaherepliikide tegija ja mitte arupärimiste puhul mingisuguste seisukohtade võtja, mis kõigele lisaks püüavad neid seisukohti naeruvääristada. Nii et ma kutsun üles tei... Loe lähemalt

10:08 Meresõiduohutuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (284 SE) kolmas lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Mul oleks olnud küll küsimus ettekandjale, aga ta juba lahkus.

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Ma tahan meelde tuletada seda, et tegelikult selle teema tõi lauale Eesti Konservatiivne Rahvaerakond juba eelmise Riigikogu koosseisu ajal. Ja tol ajal olid nii Reformierakond, Isamaa kui ka Sotsiaaldemokraatlik Erakond väga iroonilised ja skeptilised laevade Eesti lipu allat... Loe lähemalt

10.05.2021 / 15:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:58 Istungi rakendamine

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Mul on küsimus seoses tänase päevakorraga. Kas on korrektne, et me hakkame tegema lõpphääletust, valitsuse usaldushääletust, olukorras, kus sellele eelnõule ei ole tulnud hinnangut ei õiguskantslerilt ega Riigikohtult?  Meie hinnangul – ja ma arvan, et ... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Jaa, ma ikkagi arvan, et mul on protseduuriline küsimus. Meenutame eelmise valitsuse ajal abielureferendumi arutelu. Siis teadsid õiguskantsler ja teadis president ja teadsid igasugused muud tegelased, et see on põhiseadusega vastuolus, ehkki tegelikku ekspertiisi ei olnud teh... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Sisuliselt on kõik need küsimused protseduurilised küsimused, sest ma julgen väita, härra eesistuja, et te rikute praegu räigelt kodu- ja töökorda. Te rullite sisuliselt ainuisikuliselt meie põhiseadusest üle. Ma tuletan teile meelde, et meie põhjanaaber Soome, kellest võetaks... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Ma kordan oma ettepanekut see punkt tänasest päevakorrast ja selle nädala päevakorrast välja võtta. Teie selgitus, et laenuotsuse langetab Riigikogu – kallis eesistuja, Eesti ei võta laenu, laenu võtab Euroopa Komisjon. See on põhimõtteliselt erinev tee... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Ma lihtsalt ohkan raskelt, sellepärast et on täiesti selge, et eesistuja kuritarvitab oma positsiooni, tegeleb demagoogiaga, tegeleb erinevate seaduste erineva tõlgendamisega, et oma tahet päevakorra kinnitamisel läbi suruda. Ma seetõttu ütlen ka vastu, et meie hinnangul on me... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Ma tulen tagasi selle juurde, et tegelikult seda eelnõu ei ole menetletud, sest meie parandusettepanekud jäid sisuliselt kõik arutamata, kuna valitsus otsustas siduda selle usaldushääletusega. Nüüd ma ütlen, et see on valitsuse poolt Eesti rahva ja põhiseaduse suhtes kuritegel... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

No on ikkagi väga piinlik, kuidas eesistuja puterdab, rääkides kord seadustest, kord otsustest. Meile kõigile on ju selge, et siin ei ole juttu seadusest. Siin on jutt selle koalitsiooni otsusest, otsuse eelnõust, ja koalitsioon on otsustanud selle oma häälteenamusega illegaal... Loe lähemalt

15:50 Riigikogu otsuse "Euroopa Liidu taaskäivitamise kava rahastamise ja Euroopa Liidu Nõukogu otsuse omavahendite süsteemi kohta heakskiitmine" eelnõu (353 OE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Jah. Kuna minister mainis, et kaks ministrit, kaks Helmet olid eelmises valitsuses, kes selle taastekava heaks kiitsid, siis ma tuletan meelde, et Martin Helme rahandusministrite nõukogus keeldus seda heaks kiitmast ja seda tegi ülemkogul rahandusministri otsusest üle sõites p... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Jah, kuna mu nime nimetati ja loomulikult valetades jällegi, valetades selle kohta, et me tahame Eesti Euroopa Liidust välja viia ja lõhestame jne. Me tahame diskussiooni, kas Euroopa Liit on see, millega me liitusime või ei ole. Ja sellekohase kommentaari oleme andnud ka ajak... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Proua minister! No te ei tea ju ikka mitte millestki mitte midagi. Te loete meile siin mingeid numbreid ette, mida ametnikud on teile kirjutanud, ja arvate, et sellega on teie töö tehtud. Aga ei ole teie töö tehtud. Kui te teaksite, et ainuüksi aasta jo... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Ta on selles mõttes protseduuriline, et proua minister sai tõesti valesti aru. Minu küsimus oli, kas valitsus saab aru, et ta valmistab Ida-Virumaal ette Krimmi stsenaariumi – mitte kriisi-, vaid Krimmi stsenaariumi. See on täiesti teine asi.

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Mul on teile halb uudis: Reformierakonna juhtimisel Eesti rikkamaks ei saa. Mul on aga Eesti inimestele hea uudis: Euroopa Liit läheb enne laiali, kui ta jõuab kogu selle taastepaketi ja muude pakettidega terve Euroopa pankrotti aja... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Meil oli siin nüüd siis mitmetunnine pingpong. Ei saa seda nimetada mingiks aruteluks, me ei saa seda nimetada mingiks analüüsiks. Paul Puustusmaa osutas väga õigesti. Kus on õiguskantsleri analüüs? Kus on analüüs selle kohta, kuidas see eelnõu on kooskõlas aluslepingutega? Ku... Loe lähemalt

Mart Helme:

Kui õigusriik ei tööta enam, kui õiguskantsler on ...

Palun  kolm minutit lisaaega!

Loe lähemalt

Mart Helme:

... kui õiguskantsler on vait nagu sukk selles küsimuses. President, kes meil armastab võimsaid poose võtta, kuidas sõna on vaba ja mida iganes, on vait nagu sukk. Kui Riigikohus pöörab pilgu kõrvale, ja kui me anname sellele asjale praegu juriidilise käigu ja vaidlustame tänase läbisurutava otsu... Loe lähemalt

19:10 Vaba mikrofon video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Ma ei ole olnud väga usin vaba mikrofoni kasutaja, aga täna on see päev, kus ma tundsin, et kogu selle arutelu, aga mitte ainult kogu selle tänase arutelu, vaid viimase kolme ja poole kuu jooksul on nii palju hinge peale kogunenud, et tahaks natukene neid mõtteid jagada... Loe lähemalt

05.05.2021 / 12:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:01 Riigikogu liikmetele valetamine video-link-logo

Mart Helme:

Härra eesistuja! Kuna te olete vaktsineeritud, siis mul on teile ettepanek: te ei ole enam nakkusohtlik, võtke mask eest ära, on paremini kuulda.

Loe lähemalt

12:39 RES-i kohta video-link-logo

Mart Helme:

Ma tahaks protseduuriliselt õiendada. Siin ei ole küsimuse all mitte eelmise valitsuse otsused, vaid praeguse valitsuse otsused ja me küsime peaministri käest praeguse valitsuse otsuste kohta, mitte eelmise valitsuse otsuste kohta. Kui ta ei ole võimeline suhtlema oma ministrite ja ametite juhtid... Loe lähemalt

13:05 Riigi eelarvestrateegia valikud video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Ma tuleks tagasi kaitsekulude juurde, kuna küsimus on laiaulatuslikum ja puudutab riigi eelarvestrateegiat. Te olete klammerdunud sellesse stampi 2% SKT-st. Küsimus ei ole 2%-s. Küsimus on rahvusvahelise olukorra teravnemises. Ma soovitan lugeda mitte ainult Eesti ajakirja... Loe lähemalt

13:18 Liitlassuhted video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Eesti on pidanud läbi aastate väga oluliseks liitlassuhete hoidmist – ma mõtlen seda eelkõige sõjalises valdkonnas, aga ka poliitilises valdkonnas ja loomulikult diplomaatilises valdkonnas – ja seetõttu me oleme osalenud väga entusiastlikult väga erine... Loe lähemalt

Mart Helme:

No ega ma väga palju uut teada ei saanud peale selle, et Eesti on 2004. aastast NATO liige. Mis puutub nendesse sõjalistesse operatsioonidesse, siis te peaksite ju diplomaadina aru saama, et demokraatia viimine nendesse riikidesse on põhjustanud ulatusliku massemigratsiooni nendest riikidest. Afg... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jaa, see on tõepoolest protseduuriline. Leo Kunnas palus mul teile kingitusena üle anda oma raamatu "Sõda 2023", mis koosneb kahest osast: "Koljat" ja "Taavet", et te vaataksite tema visiooni meie julgeolekupoliitika kontekstis, hindaksite seda ja kannaksite selle võib-olla üle ka meie välispolii... Loe lähemalt

04.05.2021 / 10:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:41 Vabariigi Presidendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (340 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! No esiteks ei pea paika see, et presidendivalimiste teemal ei ole selles saalis debatti peetud. Peeti juba eelmise Riigikogu koosseisu ajal, peeti kohe kindlasti, ja on ka varem peetud. Seda esiteks. Teiseks. No teie eelnõu kvalifitseerub kategooriasse "tühjus sai mõtte... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Mis ma selle teie vastuse peale ütlen, mis te minu eelmisele küsimusele andsite? Te kukkusite mind õpetama. No ärge õpetage mind! Ei ole tarvis! Te ei ole nii tark, et mind õpetada. Ma teeksin teile ka märkuse, ka natuke õpetaksin, et kui te räägite, siis lõpetage siuks... Loe lähemalt

03.05.2021 / 15:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:14 Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse muutmise ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (347 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Ma jätkan Paul Puustusmaa tõstatatud teemat ja tuletan meelde, et me oleme siin seadusandjad. Kui seadusandja suhtub seadustesse voluntaristlikult ja leiab, et mingid seadused, mingid paragrahvid võivad olla vastuolus näiteks põhiseadusega, siis me e... Loe lähemalt

Mart Helme:

Lugupeetud eesistuja! Head kolleegid! See ei ole lihtsalt üks eelnõu, see on märgilise tähtsusega eelnõu. See eelnõu on põhjustanud juba kuu aega kestnud meeleavaldused Riigikogu ees. See on põhjustanud meie fraktsiooni obstruktsioonikatse, et kutsuda mõistusele koalitsioonierakondade liikmeid, v... Loe lähemalt

Mart Helme:

See sõltub ikkagi sellest, missugused konkreetsed arengud leiavad aset näiteks lähema kuu aja jooksul. Aga tema juba teab.

Ma mäletan, kui me olime veel valitsuses, siis tema teadis, et maske ei ole vaja kanda. Maske pole vaja kanda, maskid ei anna mitte midagi. Nüüd ta teab vastupidist. Ja... Loe lähemalt

17:20 Arupärimine KUMU-s avatud näituse „Erinevuste esteetika“ kohta (nr 60) video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma pean tunnistama, et mul on teist kahju. Te kangekaelselt püüate musta valgeks rääkida või vastupidi, valget mustaks rääkida, oleneb, mis nurga alt me vaatame. Sisuliselt te ju tunnistate, et meil on esimene näide läänest imporditud tühistamiskultuur... Loe lähemalt

Mart Helme:

Hea eesistuja! Lugupeetud minister! Kolleegid, kes te kõik olete kusagile maskeerunud, kes maski taha, kes ekraani taha! Ma kohapeal mõtlesin, et millest ma alustan, ja mul oli kaks algust. Ma kasutan mõlemad ära. Esimene algus oli tsiteerida futuristlikku luuletajat Vladimir Majakovskit, kes on ... Loe lähemalt

Mart Helme:

... kümneid ja kümneid tuhandeid inimesi, rüüstati talusid, linnu, mida iganes. Repressioonide elluviija, repressioonide initsiaator – hävitame! Põhjenduse leiab ju alati. Stalinil oli õigus: andke mulle ainult inimene, paragrahvi me leiame. Täpselt sama on tühistamiskultuuriga. Andke meile see, ... Loe lähemalt

18:38 Arupärimine kaasava õppetöö mudeli kohta (nr 63) video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma pean mõne asja ära korrigeerima. Minu pedagoogiline tegevus lõppes aastal 2014 ja ma võin kinnitada, et pikkade aastate vältel mul õnnestus kogeda, et õpilaste ja üliõpilaste teadmiste tase on muutunud kehvemaks. Nii et igasugused testid võivad küll... Loe lähemalt

21.04.2021 / 14:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

13:57 Istungi rakendamine

Mart Helme:

Härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni 14 liikme nimel annan üle arupärimise välisminister Eva-Maria Liimetsale. Arupärimine puudutab Tiibeti rahva ja tiibetlaste inimõiguste rikkumisi.

Teatavasti on Eesti asunud Hiina Rahvavabariiki üsna terav... Loe lähemalt

21.04.2021 / 12:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

13:13 Oht põhiseaduslikule korrale video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Nädal tagasi oli meil fraktsioonis teiega kohtumine ja te lubasite, et te edastate meile dokumendid, mis on koostatud, et anda ohuhinnang viimase paari nädala jooksul Tallinna eri paikades toimunud meeleavaldustele. Me pingsalt ootame, et te need dokum... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh! Vabandust, et ma ei vajutanud kiiremini nupu peale, ma nii tähelepanelikult kuulasin. No ei saa pugeda selle salastatuse taha. Minul isiklikult on ka kõige kõrgema saladuse luba olemas. Meil on siin Riigikogus mitu ruumi, kus on võimalik selliste dokumentidega tutvuda. Nii et see ei ole ar... Loe lähemalt

13:48 Välispoliitika video-link-logo

Mart Helme:

Kuna minu nime mainiti ...

Loe lähemalt

20.04.2021 / 10:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:54 Erakonnaseaduse ja täitemenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (321 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! No ma pean irooniliselt ütlema, et kogu see eelnõu on ju korruptiivse maiguga. Jätkates sealt, kus Peeter Ernits lõpetas: te ju sisuliselt tahate omaenda erakonna liikmetele, isegi kui mõni neist on oma liikmesuse peatanud, palka juurde, võimu juurde, m... Loe lähemalt

19.04.2021 / 15:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:07 Arupärimine olulise kriisiinfo salastamise kohta (nr 59) video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Proua peaminister! Mihhail Lotman võttis mul pool repliiki suust ära, ma tahtsin täpselt sedasama öelda, et kas te ise kõrvalt vaadates ei saa aru, et kogu teie esinemine on selline: ise olete lollid ja nõmedad ka, et te mind üldse kiusate! See ei ole l... Loe lähemalt

16:11 Arupärimine kodakondsuse andmise kohta (nr 58) video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! No eelmine vastus ei rahuldanud küll kuidagi. Mingi menetluse taha pugeda – no mis menetlus, mis menetlus? Kui inimene on ära tapetud, siis kas pärast menetlust ärkab ta ellu või? See on kommentaar sellele vastusele. Aga küsimus on selle kohta, et ma näen siin jälle top... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, eesistuja! Härra minister! Milles on küsimus? Küsimus ei ole ühe inimese või mõne inimese kaasuses. Nende inimeste seisukohast on see kõik muidugi oluline, see, kas nad on Eesti kodanikud, missugune on nende side selle riigiga, kas riik tunnustab neid täieõiguslike kaas... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Me kindlasti hoiame nendega koos neid küsimusi fookuses ja ei kavatse omalt poolt anda mingisugust leevendust ega aktsepti nendele katsetele, mille ilmselgelt on ALDE erakonnad praegu päevakorda võtnud, ehk teiste sõnadega, Eesti kodakondsuspoliitika muutmine, selle lahjendami... Loe lähemalt

14.04.2021 / 14:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:10 Arupärimine Eesti poliitika kohta Hiinas (nr 55) video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra esimees! Lugupeetud minister! Ma tänan teid kõigepealt selle veerandtunni eest, mis te võimaldasite mul tukastada. Ma nägin unes, et Eesti piir käib vastu Hiina müüri. Ja sellest tekkis mul küsimus, kus see Hiina müür täpselt algab ja kus lõpeb. Ja sellega seoses ... Loe lähemalt

Mart Helme:

See ei ole Eesti Vabariigi välispoliitika. Missugune on meie suhtumine Tiibetisse, Tiibeti tsivilisatsiooni ja kavatsused kahepoolsetes suhetes – kahepoolsetes suhetes! – teemat tõstatada?

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister, suur tänu teile küsimustele vastamise eest! Küsimustele vastamine tõi ka ootamatult kõrvalefekte. Me saime nimelt teada, et meil on rahvasaadikuid, kes ilmselgelt põevad Herodese tõbe ja neile viirastuvad ussid isegi maskide sees. A... Loe lähemalt

Mart Helme:

... murekohaks Tiibet. 40 aastat tagasi oli Ida-Tiibet, Amdo piirkond tiibetlastega asustatud. Tänasel päeval on Amdo piirkonda jäänud tiibetlaste riismed, seal on toimunud praktiliselt etniline puhastus.

Etniline puhastus on toimunud ka Sise-Mongoolias. Sise-Mongooliat viiakse praegu üle t... Loe lähemalt

16:15 Arupärimine demokraatia ja õigusriigi põhimõtete järgimise kohta Euroopa Liidus (nr 61) video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma väga vabandan, väga vabandan, aga see jutt on ju see jutt, mida meile räägiti Nõukogude Liidus. Ma olen käinud Kataloonia kohalikus parlamendis ja valitsushoones ja näinud, et need on väga toredad keskaegsed hooned. Ma tean, et neil on ... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister ja kolleegid! Ma võtan kokku kogu selle kahe arupärimise vastuste värvi, vastuste sisu, vastuste olemuse üheainsa sõnaga: masendav. Masendav, sest Eestil ei ole oma iseseisvat välispoliitikat.

Mis on? On argus, on pugemine, on ... Loe lähemalt

Mart Helme:

... või olete juba Ukrainas. Kas te annate Ukraina valitsusele äkki nõu, et ka nemad annaksid Luganski ja Donbassi ära, Krimmi niisamuti, Krimmi pealekauba? Krimmi eest võitleb praegu muide Türgi. Türgi teatas, et ta ei nõustu iialgi Krimmi minemisega Venemaa valdusesse, Venemaa koosseisu. Äkki a... Loe lähemalt

19:45 Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu (331 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Kallis Paul! Ütlen sulle tõesti "kallis", sest me oleme ju sinuga need, kes tegelikult alustasid Konservatiivse Rahvaerakonna tegemist – mäletad, Põltsamaal. Mu küsimus puudutab erakondade liikmeid. See ei ole see teema otseselt, aga ikkagi on. Vabandus... Loe lähemalt

Mart Helme: Meil on üks minister, kes purjuspäi autojuhtimise pärast lubadest ilma jäi ja astus ka ministriametist tagasi. Loe lähemalt

Mart Helme:

Praegu on ta jälle minister. Kuidas me suhtume ka nendesse personaalsetesse küsimustesse selles kontekstis?

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Paul, mul on niisugune väga praktiline küsimus. Me kõik teame, et meil kohtuprotsessid venivad, eriti kui tegemist on korruptsiooniprotsessidega, venivad aastate ja aastate peale. Võtame Tallinna Sadama juhtumi. No kuhu me oleme jõudnud? Üks kahtlusalun... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Fjodor Mihhailovitš Dostojevskil on romaan, kõik teavad selle nime, "Kuritöö ja karistus". Selle üks peategelasi on Rodion Raskolnikov. Inimene, kes kujutab ette, et ta on ümbritsevatest parem ja seetõttu on talle rohkem lubatud, k... Loe lähemalt

Mart Helme:

Siinkohal ma tahan teha niisuguse toreda kõrvalepõike või isegi mitte kõrvalepõike, vaid osunduse. Need on nihukesed lausa groteskselt naljakad seigad. Jaanuari keskel korruptsiooniskandaal kukutas eelmise valitsuse. Kes jätkas uues valitsuses? Erakond, kes oli selle korruptsiooniskandaali keskme... Loe lähemalt

Mart Helme: Ma esitan teile küsimusi, aga mul ei ole vastuseid, ma ei ole uurimisorgan. Aga mõelgem nende küsimuste üle ja mõelgem selle üle, et korruptsioon on vähkkasvaja. See vähkkasvaja on ka Eestis. Aitäh! Loe lähemalt

22:31 Riigi 2021. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (357 SE) kolmas lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Matemaatikaga on keskerakondlastel muidugi raskusi, nad ei saa ju aru, et kui energeetikud töö kaotavad, siis kaotavad töö peale nende veel sajad ja tuhanded muud inimesed, kes on seotud selle valdkonnaga, kaevandustega ja kaevandust teenindavate ettevõttetega, transpordiga jn... Loe lähemalt

13.04.2021 / 10:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

11:02 Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (356 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Mul on väga lihtne küsimus. Kuna menetlus käib nii ülejala ja kiiresti, siis andke palun vähemalt mõnelauseline ülevaade, millega konkreetselt on põhjendatud niisugune kiirustamine, millega konkreetselt see eelnõu vähendab COVID-i ... (Ühendus katkeb.)<... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud eelnõu esitaja! Me just lõpetasime ühe ülejala tehtud ja ... (Ühendus hakib.)

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

... no see suruti koalitsiooni häältega läbi, teine lugemine lõpetati. Teie erakonnakaaslane, töö- ja tervishoiuminister Tanel Kiik on öelnud, et me hakkamegi elama järjestikuste pandeemiate tingimustes. Kas see tähendab seda, et meil hakkabki olema siis pidevalt politsei täna... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

... te olete aru saanud, opositsiooniliikmed on võtnud väga selge hoiaku, et see ei saa muutuda reegliks. Mis te nüüd ütlete koalitsiooni poolt vaadatuna, kas see muutub reegliks või see ei muutu reegliks?

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Lugupeetud eesistuja! Kas tõepoolest eelnõu esitlev komisjoni esimees saab talle suunatud küsimuse lükata kantselei kraesse?

Loe lähemalt

11:46 Arupärimine perede diskrimineerimise kohta (nr 50) video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, hea eesistuja! Lugupeetud minister! Minu küsimus puudutab väikseid maamuuseume, mis tihtipeale on ka kohalike omavalitsuste hallata ja finantseerida. Kuidas nemad siis peaksid praegu selles pandeemiaolukorras hakkama saama? Ja missugused ressursid on valitsus plaaninud ... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid!

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Jaa. Ma püüan seda ... (Ühendus hakib.) ... jõudnud praegu väga selge kultuurisõja järgmise rindejooneni. Ja nädala algul oli meil siin ju minister tutvustamas meediateenuste seadust, kus need keskenduti ... (Ühendus hakib.) ...selgelt sellele, et ...

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Loomulikult ma ...

Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

... koalitsiooni poolt, ametnike poolt. Aga tegelikult on ju see tsensuuri eelnõu. Nüüd me oleme siis täna siin kultuurisõja teisel rindelõigul lahinguid pidamas ja selle rindelõigu nimi on, kas meil on pered, kus on kaks ühest soost vanemat ja lapsed. Ei, need ei ole pered. N... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

... me näeme, kuidas mehi mõnitatakse, mehed on joodikud, vägivallatsejad. Pere on Eestis kõige ohtlikum koht, seal saab peksa, seal tapetakse, sealt lapsed põgenevad, see on kultuurisõja rindelõik.

Ja nüüd on see kultuurisõja rindelõik meil ka siin saalis. Selle asemel,... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

... üks kõige silmapaistvamaid ... Selle asemel, et Eesti riik selle maja korras hoiaks, teeks sellest Wiiralti personaalmuuseumi, säilitaks sellega üht meie kultuuripärandi märkimisväärset saavutust ... (Ühendus hakib.) ... Võime tuua veel hulgaliselt-hulgaliselt sarnaseid nä... Loe lähemalt

12.04.2021 / 15:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:58 Istungi rakendamine

Mart Helme:

Jah, mul on tekkinud küsimus, mida Politsei- ja Piirivalveamet järgmisena teeb. Me lugesime täna  uudistest, et peaminister teatas, et tema politseile korraldusi ei anna, et valitsus politseile korraldusi ei anna. See on väga hämmastav –valitsus on just nagu teisejärguline ja politsei on selline ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh! Ma ei saanud vastust oma eelmisele küsimusele, kas ühel hetkel on politsei pädevuses otsustada, missugused Riigikogu liikmed saavad tööle tulla. Ja kas Riigikogu juhatusel, Riigikogu fraktsioonidel, Riigikogu vanematekogul ei ole selle kohta midagi ütelda, sest niisugune on politsei hinnan... Loe lähemalt

Mart Helme:

Vastuseks rahvasaadikule Reformierakonnast ütleksin, et kaks aastat me talusime teie jauramist ja kaks aastat talusime teie initsieeritud pikette ja takistamist Stenbocki majja tööle minekul. Nii et ärge nurisege. See on demokraatia. Demokraatiaga tuleb leppida. Kui teile demokraatia ei meeldi – ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! No kuna teie valitsus on sisuliselt politseiriigi juurutamisega viinud Eesti põhiseadusliku kriisi lävele, siis ka minul oli täna kavas vabas mikrofonis kõne pidada. Kui vaba mikrofon jääb ära, siis ma käsitan seda täpselt selles võtmes, et päevakorda ei ole täidetud ja se... Loe lähemalt

Mart Helme:

Ma teen ettepaneku, härra eesistuja, et te võtaksite vaheaja, kutsuksite kokku vanematekogu ja lepiksite kokku, missuguste muudatustega on võimalik täna panna päevakord hääletusele.

Loe lähemalt

16:46 Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõu (349 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Meil siin euromarionettide front saavutas suure läbimurde sellega, et nii Riigikogu fuajeesse kui Valgesse saali tulid tagasi Euroopa Liidu lipud. Kas on mingi arutelu toimunud ka selle üle, et äkki isegi eksamid peaksid toimuma Euroopa Liidu tähelip... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Lugesin täna uudist, et osas Suurbritannia ülikoolides lõdvendati õigekirja tundmise nõudeid, kuna see pidi elitaarsuse tunnus olema ja teistest rassidest, rahvustest ja kehvema sotsiaalse päritoluga inimesed paneb see ennast halvasti tundma. Minu kü... Loe lähemalt

18:12 Loovisikute ja loomeliitude seaduse ning sotsiaalmaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (360 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Ma küsiksin, kuna ma olen Eesti Autorite Ühingu liige. Kui palju mina nüüd rohkem raha hakkan saama?

Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh! Ma palun ennast harida. Ma saan aru kõikidest nendest kunstnikest ja muusikutest, kelle looming salvestub või on teatud materiaalsel kujul. Aga ma palun selgitada, kuidas, missuguse tariifi alusel tasustatakse tantsukunsti ja tantsuhariduse liidu või sellesse valdkonda kuuluvate kunstnike ... Loe lähemalt

18:49 Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (355 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Ma soovin tähelepanu juhtida komisjonide – see puudutab ka mõningaid teisi komisjone – protseduuride järgimisele. Nimelt, kui komisjonides järgitakse protseduure ega panda tuima, ei sõideta opositsioonist ja eriarvamustest üle, siis ei ole ka siin saalis nii palju protseduurilisi küsimusi. Nii et... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud esineja! Kuidas teie hinnangul oli, kas komisjoni esinaine sai üldse aru, mida käsitletakse, mille üle arutletakse, mis on kaalul tööinimeste jaoks, haigestunud inimeste jaoks, või täitis ta lihtsalt vankumatu tinasõdurina koalitsiooninõukogu otsust ühe nädala j... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Võib-olla ma olen kõrvust mööda lasknud, aga minuni ei ole jõudnud teavet, kas komisjonis esitati ka mingisugune kalkulatsioon selle kohta, kui suure koormuse võib selle eelnõu vastuvõtmine tuua kaasa riigieelarvele?

Loe lähemalt

Mart Helme:

Ma tänan, härra esimees, et te nimetate minu esinemist heaks uudiseks, ja ma arvan, et see on hea uudis kogu Eesti rahvale, mitte ainult siin saalis esindatutele! Ja ma alustaks oma jutuajamist sellest, et pikk päev on siin ära veedetud ja mitte ainult tänase päeva tulemusena, aga viimase kahe ja... Loe lähemalt

Mart Helme:

Kolm minutit, aga võib ka 30.

Loe lähemalt

Mart Helme:

Politseil on õigus ei tea missuguse korrakaitseseaduse, missuguse karistusseaduse, missuguse muu seaduse alusel konfiskeerida ühelt habemikult vanamehelt piimamannerg, mille peal ta trummi lööb, väitega, et ta ei ole registreerinud ennast tänavamuusikuna. Seadus! Seadus andis neile selle võimalus... Loe lähemalt

Mart Helme:

Kuna mu nime mainiti, siis ma kasutan võimalust repliigiks. Ma kõigepealt tänan Leo Kunnast minu positiivse mainimise eest, seda siin saalis tihti just ei juhtu, poliitilisest armukadedusest tingituna. Aga ma tahaksin kinnitada, et tõepoolest, ka see protseduuriline segadus ja see niisugune päeva... Loe lähemalt

08.04.2021 / 10:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:06 Peaminister Kaja Kallase poliitiline avaldus

Mart Helme:

Jah, aitäh! Mul on protseduuriline küsimus. Kas seda kava ei oleks pidanud kõigepealt esitama Riigikogule ja läbi käima Riigikogu fraktsioonid ning alles siis tulema seda siia suurde saali arutama? Praegu on tekitatud olukord, kus tegelikult mingit diskussiooni olla ei saa, sest me selle põhikool... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, mul on tõepoolest protseduuriline segadus, skisofreenia täielik. Meil on tegemist peaministri poliitilise avaldusega, aga see dokument, mis meile on laua peale pandud, ütleb, et tegemist on eelnõuga. Eelnõuga! Ma ei saa aru, kas meil on poliitiline avaldus, on meil eelnõu, kes on eelnõu esit... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud peaminister, me muidugi alandlikult täname teie kõrgeausust, et te suvatsesite meie ette tulla ja seda meile veel ette heidate, et te suvatsesite siia tulla. Me alandlikult täname teid selle eest! Ja paluks mitte võtta seda nii, et meil toimub siin mingi püha Ka... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud peaminister! Austatud rahvasaadikud! Meile on esitatud täna sinine raamat – nimetatakse valgeks, aga tegelikult on sinine. Ma loen siit pealt: "Ühiskonnaelu korraldamise kava koroonaviiruse leviku tingimustes". Ja siis on alapealkiri: "Oleme valvel". Ma olen kog... Loe lähemalt

Mart Helme:

Kui te selle kriisiga, vaktsineerimise logistikaga ei tule toime, kolm kuud olete valitsuses olnud ja ei tule toime isegi 80‑aastaste vaktsineerimisega, kuidas te kavatsete toime tulla, kui tõepoolest rahvusvaheline olukord, mis praegu järjest kuumeneb, kasvab üle sõjaolukorraks? Kuidas te kavats... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Mulle jääb vahetevahel siin mulje, et praegune peaminister on lõpetanud Leningradi parteikooli, sest nii nagu seal võrreldi kogu aeg Nõukogude Liidu saavutusi 1913. aasta Tsaari-Venemaa saavutustega, tahab tema kogu aeg võrrelda sellega, mis oli enne tema aega. Enne teie a... Loe lähemalt

Mart Helme:

Mina ei maininud seda nime. Mina mainisin, et esineja Sotsiaaldemokraatlikust Erakonnast. See ei ole nime mainimine, seetõttu ma arvan, et tal ei oleks pidanud olema õigust sõnavõtuks või repliigiks. Ja mis puutub isiklikesse solvangutesse – ma ei ole kedagi isiklikult solvanud. Kriitika tegemine... Loe lähemalt

07.04.2021 / 14:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:05 Riigi 2021. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (357 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud esineja! Minu abikaasa küsimusele vastates te ütlesite, et ei ole mõeldav, et hakatakse eri gruppe kuidagi välja tooma. No see ei vasta tõele. Te olete toonud eri gruppe välja selles lisaeelarves, turismiettevõtjad olete toonud välja ja ka mitu teist gruppi. Nii... Loe lähemalt

17:28 Meediateenuste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (327 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Te eksitate Riigikogu, te eksitate avalikkust – aluslepingutes ja liitumislepingus ei ole mitte midagi sellest kirjas, ja kõik sõnavabadusse puutuv on iga liikmesriigi enda pädevus. Nii et direktiivi ülevõtmine on tõepoolest üks niisugune töövorm Euroo... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Vabandust, kui ma võtan mõnevõrra patroneeriva hoiaku, aga mina mäletan aega, kus praktiliselt kõik mittemeeldivad seisukohad oli võimalik tembeldada nõukogudevastaseks tegevuseks või nõukogudevastaseks hoiakuks. Ja see kõik oli karistatav, see kõik ol... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, härra eesistuja, mul on tõesti protseduuriline küsimus. Kas meil ongi nüüd Eesti Vabariigi Riigikogus niimoodi, et kõik need arutelud on mõeldud pro forma auru väljalaskmiseks ja tank sõidab üle ja tegelikult ei ole sel arutelul, mida me oleme siin mitu tundi pidanud, mingit mõtet?<... Loe lähemalt

20:46 Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (350 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Kas komisjonis oli ka arutelu selle üle, et me võime küll väga kenasti kuhjata kusagile mingid varud, aga kriisiolukorras peavad need varud jõudma ka abivajajateni? Ja kui on mingisugune massiline hädaolukord, siis on võib-olla neid hädas olijaid sad... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, lugupeetud eesistuja! Head kolleegid! Varude loomine ja varude koordineeritud haldamine, logistikasüsteemi väljatöötamine, erinevate varude kvalifitseerimine vastavalt võimalikule vajadusele, kättesaadavuse tagamine absoluutselt igas Eesti nurgas igale Eesti inimesele – need on kahtlemata ... Loe lähemalt

22:01 Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (358 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, eesistuja! Kallis Tanel, mul tohutu koorem veeres südame pealt maha, kui sa ütlesid, et demokraatlik kord ei ole ohus. Kui sina ütled, siis ilmselt nii on, seda enam, et sa oled ilmselt igavesti tervise- ja tööminister.

Aga kui tõsisemalt rääkida, siis see seaduseelnõu on äärmiselt e... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, eesistuja! Lugupeetud minister! (Kõne hakib.)   

Loe lähemalt

Mart Helme:

... kriiskasid ja ... See on äärmiselt silmakirjalik, kui te räägite seal, et oi, see on seadusandja teha ja teie otsustate ja kui teie vastu võtate, siis nii on ja see on seadusandja tahteavaldus. Te teate väga hästi, et te rammite selle läbi. Te kavatsete selle läbi rammida, aga me muidugi ürit... Loe lähemalt

23:19 Riigikogu otsuse "Euroopa Liidu taaskäivitamise kava rahastamise ja Euroopa Liidu Nõukogu otsuse omavahendite süsteemi kohta heakskiitmine" eelnõu (353 OE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Kui me nüüd vaatame, mis legitiimsus on Euroopa Komisjonil, siis tal ei ole mitte mingit muud legitiimsust peale selle, et ta jagab raha. Kahetsusväärselt on praegune valitsus valmis peenraha eest loovutama järjekordseid tükke Eesti suveräänsusest Euroopa Komisjonile. V... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! No küll on tore, et te ise usute ka seda juttu, mida te räägite. Meil kogu aeg side katkeb, aga te räägite meie toredatest digilahendustest. Väga vahva! See on samasugune usk nagu see, et me oleme 15 aastaga viie rikkaima riigi hulgas.

Oma eelmise... Loe lähemalt

07.04.2021 / 12:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:57 Vaktsineerimine

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma ilmselt ei jõua oma küsimuse järjega sinnamaale, mis on registreeritud küsimus, seetõttu ma kasutan lisaküsimuse võimalust ja küsin kommunikatsiooni kohta. Me oleme näinud juba mõnda aega, võib-olla isegi pikka aega täielikku kaost COVID-i-teemalise... Loe lähemalt

05.04.2021 / 15:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:58 Istungi rakendamine

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Mul on tõesti protseduuriline küsimus, seoses sellega, et meil on veel päevakord kinnitamata. Minu jaoks on väga oluline, et päevakorra kinnitamise puhul oleks meil selge, et me ei saa piirduda ainult peaministri infotunnis antud väga lühikeste vastustega ja väga piirat... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Ma saan aru, et reformierakondlased tormavad oma peaministri kaitsele. Aga infotund on rutiinne formaat. Infotunnis on küsimuste arv piiratud, lisaküsimuste arv piiratud, vastuste aeg samuti piiratud. Seda ei ole absoluutselt võimalik võrrelda poliitilise avaldusega või... Loe lähemalt

15:55 Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (355 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, lugupeetud esimees! Härra minister! Mil moel ja kuidas see konkreetne eelnõu ja selles eelnõus olevad rahanumbrid peaksid reageerima ja olema turvamüüriks, kui vastavad tõele need meeleolud ja kuulujutud, mida ajakirjanduse vahendusel on võimalik olnud märgata, et päras... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma tahaksin täpsustust sellele Henn Põlluaasa küsimusele, mis tegelikult liitus ka minu küsimusega, mis puudutab meditsiinitöötajate lisatasustamist või lisaressursi suunamist nende tasustamisse, tasude suurendamisse. Küsimus oli ju... Loe lähemalt

24.03.2021 / 14:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:10 Korruptsioonivastase seaduse muutmise seaduse (GRECO soovituste täitmine ja julgeolekuasutuste juhtide huvide deklaratsioonide avalikkuse piiramine) eelnõu (323 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Ma tulen tagasi eriteenistuste juhtide deklaratsioonide juurde. Meil on Eestis üleüldine salastamismaania, meil igale dokumendile pannakse vähemalt AK peale, kui muud panna ei saa. See on täiesti maniakaalne ja minu arvates nende organisatsioonide ju... Loe lähemalt

15:50 Kaitseväeteenistuse seaduse § 15 muutmise seaduse eelnõu (324 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Mul on küsimus: kas selle eelnõu esitamisel on mängus Herman Simmi käsi? Kujutame nüüd natukene ette seda meie reaalset olukorda. Me kümme aastat räägime sellest, kuidas meil on viimase miili väljaehitamine, kohe-kohe lõpetame, internet jõuab kohe-ko... Loe lähemalt

16:33 Riigi 2021. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (357 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Ma ei saa iroonilisust tagasi hoida, kui kuulen, kuidas mõni Reformierakonna parlamendisaadik püüab oma saamatust ja riigi kaosesse juhtimist veeretada eelmise valitsuse, konkreetselt praeguse aseesimehe kaela. See on groteskne ja naeruväärne ja ma soovitan teil sellest... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! See on tõepoolest protseduuriline. Ma küsin istungi juhataja käest, kuidas on Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning hea tavaga kooskõlas see, et rahvasaadikud ründavad istungi juhatajat, kes vastavalt protseduurireeglitele ei saa ennast kaitsta ja väitlusesse astuda?... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ma võib-olla olen paranoiline, ehkki ma arvan, et ei ole, aga minu väga tugev tunnetus on, et teie poolt on teise pensionisamba n-ö puuduoleva raha, 117 miljoni euro kogu aeg esiplaanile tõstmine ilmselgelt poliitiline infooperatsio... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Jah, aitäh! Tõepoolest on natuke naljakas vaadata pärast kaklust rusikatega vehkimist eelkõneleja poolt. Täpselt samuti me võiksime rääkida sellest, kuidas Ida-Virumaad kavatsetakse aidata rahaga, mida veel ei ole olemaski ja mille peale loodetakse ja mida käiakse tutvustamas ... Loe lähemalt

21:53 Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse muutmise ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (347 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

(Kaugühendus) Aitäh! Lugupeetud minister! Ei vasta tõele, et siin saalis keegi ja ekraanide taga keegi hirmutab ja mingisuguseid libauudiseid levitab. Kui seda keegi teeb, siis on see valitsus. Me oleme jõudnud olukorda, kus peaminister hirmutab inimesi. Tervise- ja tööminister hirmutab inimesi. ... Loe lähemalt

Mart Helme: Ja küsimus on mul väga lihtne: kas valitsus kavatseb oma retoorikat muuta? Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Aitäh! Väga raske on, kui sa oled nii kaua elanud juba ja oma elu jooksul nii palju näinud. Mina mäletan, kusagil seitsmekümnendatel aastatel möödunud sajandil oli meil suu- ja sõrataud. Levis üle kogu Eesti, ka Lätis oli. Ja mis siis tehti: pandi piirid kinni, anti elanikkonn... Loe lähemalt

Mart Helme:

(Kaugühendus)

Ma pean protestima Imre Sooääre esitatud valeväidete vastu, nagu ei oleks endine siseminister õigeaegselt piire sulgenud. Meie valitsus möödunud aasta aprillis sulges piirid, sulges ka liiklemise Saaremaa vahel, mis kujunes reformierakondlaste tegevuse tulemusena tollal koroon... Loe lähemalt

24.03.2021 / 12:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:31 Kriisimeetmed video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Ma juhin lugupeetud ministri tähelepanu sellele, et ta õhutab praegu vaenu. Sisuliselt kvalifitseerub see vaenukõneks, kui ta häbimärgistab ja süüdistab inimesi, kellel on teatud kõhklusi ja kahtlusi teatud vaktsiinide ja teatud protseduuride suhtes. See ei ole korrektne. ... Loe lähemalt

17.03.2021 / 14:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:25 Liiklusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (299 SE) kolmas lugemine

Mart Helme:

Jaa, ma saan aru, et mulle on sõna antud, aga ma ei kuulnud, et mulle sõna anti. See iseloomustab kogu seda meie kaugistungit. Ma protestin täiesti resoluutselt selle tankiga ülesõitmise meetodi vastu, mida juhataja kasutab. Ma protestin täielikult ka Jüri Jaansoni sõnade vastu, sest tõenäoliselt... Loe lähemalt

Mart Helme:

Ma kiidan esimehe otsuse heaks, aga minu arvates me ei saa enne hääletust läbi viia uuesti, kui on Siim Pohlakuga ühendus tekitatud. Ja minu andmetel seda ühendust praegu ei ole.

Loe lähemalt

15:04 Riigikogu otsuse "Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikme tagasikutsumine ja uue liikme nimetamine" eelnõu (343 OE) esimene lugemine

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Tundub nii, et ettekandjat põrmugi ei huvita see, et RMK on meil väga suuri summasid liigutav organisatsioon, et RMK kohta on ühiskonnas väga palju kriitikat, kahtlustusi ja nii edasi. Ja panna siin nüüd 2 + 2 kokku ehk kriminaalkahtlustuse saanud inimene, kriminaalkahtlus... Loe lähemalt

Mart Helme:

Eelnõu esitleja on süstemaatiliselt jätnud küsimustele vastamata, on süstemaatiliselt püüdnud jätta komisjoni koosolekust väära muljet ja on selgelt maha vaikinud oma hoolsuskohustuse ja huvide konflikti iseenda määramisel RMK nõukogusse. 

Loe lähemalt

Mart Helme:

Ma teen ettepaneku selle eelnõu hääletamist mitte läbi viia, kuna Yoko Alenderil on selge huvide konflikt. Ta hakkab nõukogu liikmena saama 1000 eurot kuus, aga ta ei taandanud ennast komisjonis hääletamiselt ega kavatse ennast hääletamiselt taandada ka praegu. Minu hinnangul on siin täiesti korr... Loe lähemalt

15:53 Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse levikuga seotud kriisi ja sellest tuleneva eriolukorra mõju leevendamiseks ette nähtud toetusmeetmete otstarbekuse, tõhususe ning meetmete rakendamisel toimunud võimaliku korruptsiooni uurimiseks" eelnõu (319 OE) esimene lugemine

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud ettekandja! Me oleme siin natuke laiali valgunud, eelnõu puudutab ikkagi eelkõige COVID-it. Olles olnud valitsuses ja olles olnud ka Riigikogus ja näinud, kui suurt raha kulutatakse COVID-i vastu võitlemiseks, küll vaktsiinide peale, küll toetuste peale, küll pa... Loe lähemalt

Mart Helme:

Kas Martin on meil siin praegu kuskil juhtme otsas? Kuna ta ei ole märku andnud, siis ma mõtlesin, et ma ise õiendan ära selle, et Raimond Kaljulaid tegeles siin väga selgelt ühe kaasusega, see on Porto Franco, ja püüdis jätta muljet, nagu oleks Eesti Konservatiivne Rahvaerakond saanud Hillar Ted... Loe lähemalt

Mart Helme:

... ja poliitiline häma Riigikogu kõnetoolist ei ole korrektsed. Ja millele ma tahaksin samuti tähelepanu juhtida ... 

Loe lähemalt

Mart Helme:

... ka meie toetame selle komisjoni moodustamist. Aga palju suurem probleem on n-ö COVID‑i raha liikumine, mis on käinud läbi Sotsiaalministeeriumi. Aitäh!

Loe lähemalt

17.03.2021 / 12:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

13:26 Bürokraatia

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Minu küsimus puudutab samuti riigi administratiivset korraldust, kokkuhoidu ja ametnike vähendamist. Teatavasti kaotas uus valitsus rahvastikuministri ametikoha ja rahvastikuministri, noh, ma ei saa öelda, et ministeeriumi, aga vähemalt Siseministeeriu... Loe lähemalt

13:38 Muud küsimused

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Ma tahaksin tänada peaministri ülesannetes olevat riigihalduse ministrit. Kallis Jaak! Sina annad meile täna palju paremaid ja informatsiooniküllasemaid vastuseid, kui peaminister seda ükskõik missugusel varasemal korral Riigikogus on teinud. Nii et suur aitäh sulle selle ... Loe lähemalt

16.03.2021 / 10:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:01 Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

Mart Helme:

Aitäh! Kõigepealt soovin proua peaministrile kiiret tervenemist! Aga kõne kohta ütlen nii, et kahjuks ma ei nautinud seda. See koosnes nomenklatuursete teemade väga kantseliitlikust esitusest ja tekitas minus väga tõsise ja võib-olla skisofreenilise küsimuse: kuhu poole siis ikkagi teie lojaalsus... Loe lähemalt

10.03.2021 / 14:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:24 Peaministri ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ning valitsuse poliitikast selles valdkonnas video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Ma kuulasin tähelepanelikult ja peab ütlema, et mulle meenus müüt Ikarosest: lendame kõrgel, lendame päikese poole. Aga mul on kahtlane tunne, et päike on vaha ära sulatanud ja meil tuleb maa peale kukkuda. Kui me tänast päeva vaatame, siis selgub ju väga näitlikult, et me ei saa riigijuht... Loe lähemalt

17:23 Psühhiaatrilise abi seaduse § 3 muutmise seaduse eelnõu (115 SE) teine lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Ma ei saa kuidagi Siret Kotkaga nõus olla, et me ei tunne kodu- ja töökorda. Me näeme väga hästi, kuidas täiesti selgetel ideoloogilistel põhjustel püütakse seda eelnõu läbi rammida. Ja praegu on ka täiesti selge, et kui on nii palju nii erinevaid tõlgendusi, siis komisjon ei ole oma tööd teinud ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Ega ma ei oska öelda, kas te seal kuulete mind või kui palju te kuulete, sest minul süsteemis toimub lakkamatu hakkimine: paar sekundit on ja siis paar sekundit ei ole, paar sekundit on, paar sekundit ei ole. Nii et mingisugusest normaalsest töökeskkonnast ei ole juttugi.

Loe lähemalt

Mart Helme:

Jaa. Kas ma nüüd olen läbi tunginud sellest peaaegu läbimatust internetimüürist?

Loe lähemalt

Mart Helme:

Ma ei saa aktsepteerida Hanno Pevkuri sellist patroneerivat tooni ja hoiakut. Palun-palun, Hanno Pevkur, hoidu sellisest patroneerivat hoiakust! Sa ei ole meile isa ega ema. Seda esiteks. Teiseks, ma tuletan meelde, kui oli esimest korda saalis hääletamisel kaugistungite sisseviimine, missugust l... Loe lähemalt

Mart Helme:

Mina ei saanud hääletada. Mul ei olnud seda valgusfoori, kus ma oleksin saanud vajutada selle värvi peale, mida ma õigeks pidasin. Nii et ma ei tea, mis infosüsteemi ladestus, aga mina igatahes hääletada ei saanud.

Loe lähemalt

Mart Helme:

Mina tahan juhtida tähelepanu sellele, et ma ei kuulnud praktiliselt midagi Kalle Grünthali viimasest sõnavõtust, sest mul kadus pilt eest ära.

Loe lähemalt

20:15 Psühhiaatrilise abi seaduse § 3 muutmise seaduse eelnõu (303 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! See eelmine eelnõu, mille liberaalid läbi rammisid, on kuritegelik eelnõu. See on kuritegelik eelnõu, mis lähtub täiesti haigest vaatest ühiskonnale, just nagu koosneks ühiskond sellistest perekondlikest kooslustest, kooselu kooslustest, kus kõik on halvad, kus kõik vihkavad üksteist, kus ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Ma ei saa vaiki jääda, kui üks minust oluliselt noorem inimene tuleb mind õpetama, kuidas elada, ja tuleb kahtluse alla seadma minu elukogemust. Kulla Raimond, ma olen üles kasvatanud kuus last. Kulla Raimond, mul on üheksa lapselast. Kulla Raimond, mul on suur elu- ja juhtimiskogemus. Kui ma ütl... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jaa, aitäh! Ma ütleksin Raimond Kaljulaidile, et lihtsalt piinlik on kuulata sellist isatsemist. Ja teiseks, mul on elus hästi läinud ka ilma Raimond Kaljulaidi nõuanneteta. Ma olen väga rahul sellega, kuidas mul on elus läinud ilma tema nõuanneteta. Ja kui keegi räägib äärmuslastest, siis äärmus... Loe lähemalt

21:53 Välismaalaste seaduse muutmise seaduse (viisavaide otsuse kohtukaebeõigus) eelnõu (328 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme: Aitäh! Ei ole protseduuriline. Ma tahaksin oma küsimuse ära esitada, mida ma ei saanud esitada, kuna mul ei olnud mikrofoniühendust. Loe lähemalt

Mart Helme: Ma loodan, et nüüd te kuulete mind.  Loe lähemalt

Mart Helme: Ei kuule ikka? Loe lähemalt

Mart Helme:

Kuulete? Väga hea! Siis minu küsimus on niisugune. Ma kuulen neid reipaid vastuseid, aga ma mäletan seda eelnõu, ja ametnikud sokutasid seda mulle allakirjutamiseks korduvalt ja korduvalt. Kokkuleppel välisministriga me otsustasime, et me ei toeta seda eelnõu ja ei toeta väga lihtsal põhjusel. Es... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, lugupeetud eesistuja! Lugupeetud minister! Ma meenutaksin seda aega, kui me hakkasime, jällegi Euroopa eeskujul, Euroopaga koos, kaotama viisakohustust Ukrainale, ukrainlastele. Siis räägiti ka meile sama juttu, et see ei too kaasa mingisugust rände plahvatuslikku kasvu, see ei too meile k... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh! Ma kuulasin seda ettekannet ja neid selgitusi, mida andis komisjoni esindaja, ja mulle meenus vana nõukogudeaegne anekdoot sellest, kuidas töökollektiiv võetakse kokku ja öeldakse, et homme peavad kõik ennast üles pooma. Ja püüdlik eestlane loomulikult küsib, kas oma nöör tuleb kaasa võtta... Loe lähemalt

Mart Helme:

... rahvusriikluse tasalülitamise, rahvaste iseolemise ja oma otsustamise õiguse tasalülitamise seadus. Me ei toeta seda seadust, me võitleme selle seaduse vastu. Ja ma ei taha pikemalt ... Ma lõpetan. 

Loe lähemalt

Mart Helme:

Ja me teeme ettepaneku see eelnõu tagasi lükata. Aitäh!

Loe lähemalt

Mart Helme:

Ei, ma olen põhiosas ära öelnud, mida ma öelda tahtsin. Ja see tagasilükkamine väljendab meie suhtumist sellesse eelnõusse. Ja ma tahan veel niipalju öelda, et ministrina hoidsin ma seda eelnõu kinni ja mul on väga kahju, et uus minister on sellele oma allkirja andnud. Aitäh!

Loe lähemalt

00:36 Loomatauditõrje seaduse § 11 muutmise seaduse eelnõu (307 SE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Jah, ma tahtsin toetada Urmas Reinsalu seisukohta. Kui ei ole võimalik, siis ei ole võimalik ja siis tuleb päevakorraga edasi liikuda ja lükata see konkreetne eelnõu edasi järgmise istungi päevakorda.

Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, lugupeetud eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Me näeme, kuidas see koalitsioon ja ka Keskerakond laguneb meie silmade all. Mul oleks täiesti protseduuriline ettepanek Riigikogu esimehele kasutada talle kodu- ja töökorra seaduses antud volitusi, et selline venitamine ja selline absurdne oluko... Loe lähemalt

02:21 Riigikogu otsuse "Riigikogu otsuse "Rahvastikukriisi lahendamise probleemkomisjoni moodustamine" muutmine" (338 OE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud eelnõu tutvustaja! No ma pean tunnistama, et te esitate täiesti asjatundmatuid seisukohti. Priit Sibul juba lükkas ümber teie väite selle kohta, kuidas sotsiaalkomisjon tegeleb rahvastikuküsimustega. No ei tegele! Olen lähedalt seotud kultuurikomisjoniga, kuna m... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh! Ma pean ütlema muidugi seda, et eelnõu tutvustaja – ma ei pea silmas praegu Toomas Kivimägi, kes andis ülevaate komisjonis toimunust – ilmutas väga suurt asjatundmatust kogu temaatika suhtes. Julgen siiski väita, et demograafia- ja rahvastikuküsimused on väga spetsiifilised küsimused. Ja v... Loe lähemalt

03:49 Riigikogu otsuse "Riigikogu otsuse "Eesti keele õppe arengu probleemkomisjoni moodustamine" muutmine" eelnõu (335 OE) esimene lugemine video-link-logo

Mart Helme:

Jah. Ma arvan, et lugupeetud eelnõu esitaja on täiesti valedel jälgedel. See, et eelmise valitsuse ajal oli koalitsiooni ülekaal, ei tulenenud mitte sellest, et oli koalitsiooni ülekaal par excellence, vaid see tulenes sellest, et koalitsioonis oli kolm osapoolt, aga kõikidest fraktsioon... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! No ei vasta tõele kogu see jutt. Ma soovitaksin teha natuke statistikat ja vaadata, et ikkagi inimpõlve vältel on olnud sellistes erikomisjonides pariteetne esindatus. Inimpõlve vältel! Ja praegu oleks väga huvitav teada, missuguseid Riigikogus väljakujunenud tavasid ... (... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid, nii palju kui teid veel siin kuulamas on! See on väga murelik moment praegu. Murelik on ta sellepärast, et esiteks lõhutakse Eestis väljakujunenud parlamentaarseid tavasid ja lõhutakse väga jõhkralt. Neid ei lõhuta mitte lihtsalt sellepärast, et iga R... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Tegelikult see ei ole protseduuriline, ma lihtsalt soovisin üle rõhutada Urmas Reinsalule ja teistele, kes hästi ei kuulnud, et ma nimetasin seda protsessi, mille praegune koalitsioon on käivitanud, sammsammuliseks pehme diktatuuri kehtestamiseks. Ja neile, kes ei kuulnud,... Loe lähemalt

10.03.2021 / 12:00 XIV Riigikogu, V istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:43 Riigieelarve video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Ei vasta tõele, et eelmine valitsus oli kuidagi optimistlikum. Vastupidi, Reformierakond oli optimistlikum ja väitis siin sügisel, et kriis on läbi, ja tegi sellest lähtuvalt ka seeria rünnakuid eelmise valitsuse vastu. Aga olgu see niisugune selgitus ... Loe lähemalt

13:10 Koroonakriis video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Ma tahaksin ka sekkuda sellesse protseduurilisse arutellu ja juhtida tähelepanu sellele, et peaminister ei ole paraku meile andnud piisavalt konkreetseid vastuseid ja on oma vastuste hulka sokutanud ka otseseid valesid, nagu näiteks see, et eelmine valitsus ei jaganud kriisi kohta ja COVID... Loe lähemalt

13:30 Välistööjõud video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, hea eesistuja! Ma ikkagi juhiks peaministri tähelepanu sellele, et meie poolt kõikide kehtestatud reeglitega vastavuses olnud tõrvikurongkäigu korraldamine ei ole põhjustanud ühtegi teadaolevat koroonajuhtumit. Samal ajal me teame, et reegleid ületanud osaliste arvuga maratonid on kaasa to... Loe lähemalt

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee