See kindlasti minu stiil ei ole. Ma olen sellist stiili küll näinud, aga ma ei pea seda heaks. Kõik sellised arutelud toimuvad riigi eelarvestrateegia [arutelu] raames. Arutelud, mis meil olid ka siis, kui me olime teiega koos valitsuses, sattusid täpselt sellele ajale, kui kõik hinnad läksid meeletult üles. Jaak Aab, kes oli riigihalduse minister, oli tol hetkel ka sellel arvamusel, et valmistada ette tabel kõikide riigihangete kohta, mida riik läbi viib. Tõesti, seal oli hankeid, mis olid kolm korda kallimad, kui esialgu oli planeeritud. Ega riigi rahakott ei ole põhjatu, see on ikkagi maksumaksja raha.
Tol korral oli meil valik põhimõtteliselt kolme käitumismustri vahel. Üks oleks olnud see, et me oleksime öelnud ettevõtjatele, kes meil juba hangetes olid ja kelle sisendid olid läinud kallimaks, et aga meid ei huvita, meil on lepingud, tehke, sest see on see hind, mis me oleme kokku leppinud. Selle tagajärjel oleksid läinud ettevõtted pankrotti, kuna nende sisendhinnad on nii palju kasvanud.
Teine käitumisvariant oleks olnud see, et me oleksime öelnud kõigile, et pole vahet, kolm korda lähevad asjad kallimaks, aga me teeme ära kõik, mis me oleme planeerinud. Selle takistuseks on see, et ka riigi rahakott pole põhjatu ja meie samamoodi ei saa maksta raha, mida me ei ole eelarves ette näinud, kuigi asjad on läinud kolm korda kallimaks.
Kolmas valik, mille me ka valisime, oli see, et kõik sellised hanked ja projektid me vaatasime üle, kogu selle pildi. Need, mida me saime edasi lükata, ilma et sellest oleks tulnud mingit täiendavat kulu, me [lükkasime edasi]. Nende puhul, mis olid pakilised või olid täiesti valmimisjärgus, me maksime selle kallinemise kinni. Hea näide on näiteks rahvusraamatukogu.
Me näeme, et majandus on ühelt poolt jahenemas, mis võib-olla annab ka riigile võimalusi, sest riik peab käituma kontratsükliliselt. Ehk siis, kui majandus jaheneb, toob riik oma investeeringud ettepoole. See võimaldab võib-olla ka järgmises riigi eelarvestrateegias ümber vaadata need otsused, mida me kaugemale lükkasime, ja tuua need omakorda varasemaks. Ma arvan, et sedasi toimetavad ka kohalikud omavalitsused.
Mida küll peab muidugi ütlema, on see – see ei tule teile absoluutselt üllatusena –, et 5. märtsil on valimised ja pärast valimisi tuleb igal juhul uus valitsus. Uus valitsus on see, kes paneb kokku riigi eelarvestrateegia ja uue riigieelarve. Nii et see uus valitsus saab otsustada ka nende projektide üle.