Eesti Vabariigi seaduse "Muudatuste tegemise kohta Eesti Vabariigi aktsiisimaksu seaduses" eelnõu teise lugemise jätkamine
Juhataja (Ü. Nugis)
Jätkame 46. istungjärku. Kohaloleku kontroll. Kohal on 68 rahvasaadikut, puudub 36. Soodsa käsitlemise korral võime jõuda isegi varem sobiva resultaadini. Nii.
Ma teen ettepaneku jätkata aktsiisimaksu seaduse muudatuse teist lugemist. Me oleme ära kuulanud ettekande, me oleme esitanud küsimused ettekandjale, me kuulasime ära ka kaasettekande ja nüüd oleks õige avada läbirääkimised. Kas on nii? On nii. Avan läbirääkimised. Andres Tarand, palun kõnetooli!
А. Tarand
Lugupeetud kolleegid, võib-olla on natuke kentsakas rääkida praegu õllerahast, aga kuhu me pääseme. Mind volitas rääkima keskkonnakomisjon ja mitte õllest, vaid bensiinist. Komisjonis on asja uuritud ja tõdetud, et tuleb minna ujuma Eesti rahva meelsuse vastu. Kui me nõuame aktsiisimaksu bensiinile, tekib rahva hulgas pahameel, et inimesi ei lasta autodega sõita. Küsimus on nimelt selles, et me oleme nii hästi saanud autodega sõita selle tõttu, et me kuulume Nõukogude impeeriumi. Kusagil mujal maailmas ei saa nii odava bensiiniga ringi kärutada.
Üks oluline punkt on see, et maailmaturul peab nafta 20–30 aasta pärast kallinema. See tendents juba toimib ja edaspidi aina kiireneb, sest naftaleiukohad muutuvad ebamajanduslikumaks. Ka Venemaal.
Venemaal ei ole bensiini hind ise välja kujunenud, vaid see on nimetatud. Ükskord see lõpeb, kuigi see meile ei meeldi. Aktsiisimaks pannakse tegelikult tarbijale. Kui Venemaa hakkab meile müüma oma naftat maailmaturu hindadega, peab tegema tööd palehigis ainult selleks, et natuke autoga sõita. Kui te mäletate, oli juunis tegemist ühe katsega energiaprogrammi tutvustada. Tollal nõudsin ma keskkonnakomisjoni nimel bensiinile aktsiisimaksu, see oli ainuke võimalus reguleerida turuseadustega meie tühja kihutamist. Nüüd, mil ma olen rohelisena esinenud autosõidu vastu, tunnistan, et auto on tõepoolest üks hea riist.
On selge, et elu hakkab lonkama, kui me nüüd midagi väga radikaalset ette ei võta. Kuid me ei tohi traktorikütuse hinda aktsiisimaksuga üles kruvida, siis kannatab põllumajandus, toiduainete hinnad tõusevad jne. Tõsi on ka see, et sageli mürisevad traktorid õllepoe taga. See on otsekui mahavalatud kütus. Selge on ka see, et traktorikütus peab olema väiksemalt maksustatud kui autobensiin. Nüüd siirdun keskkonnakomisjoni kompetentsi juurde. Auto on praegu kõige suurem saastaja. Igaüks on kohutavalt õnnelik, kui ta mingi vana risu Rootsist või Soomest on siia tirinud. Mujal ei lubata nendega sõita, meil kärutatakse nendega vabalt ringi ja saastatakse elukeskkonda. Tallinna saastajana on autodel kõige suurem osa. Eestis tervikuna langeb 70% saaste hulgast elektrijaamadele. Selle protsendi järgi on autod keskkonna saastajana tõesti vähe süüdi. Kuid see ei tähenda, et väiksem saastaja ei olegi saastaja. Keskkonnakomisjon jõuab asjade n.ö. majandusliku põhjenduse ja keskkonnakahjulikkuse täpse määratluse juurde septembri lõpus. Minu praegune jutt on nagu eelhoiatus. Igatahes võib juba praegu toetada aktsiisimaksu kehtestamist ka bensiinile, hiljem võib seda diferentseerida. Aitäh!
A. Tähiste
Austatud eesistuja, kallid kolleegid! Ma toetan mõlema aktsiisimaksu kehtestamise seadust. Ma sõidan autoga tublisti rohkem kui Eestimaa keskmine autosõitja ja väikesest napsust ei ütle ma ka naljalt ära. Aga kuulates tänaseid läbirääkimisi ja minister Vähile esitatud küsimusi, on jäänud mulje, et inimestel meeldib elada 1981. aasta hindade järgi. 1981 maksis viinapudel 4 rubla ja kilo liha 2 rubla, liha maksab nüüd 20 rubla, viin peaks praegu maksma 40 rubla. Väike aktsiisimaks viina hinda oluliselt ei tõsta. Seepärast peaksin ma olema bensiini aktsiisimaksu vastu. Mina toetan igal juhul ja kutsun ka kõiki teisi toetama aktsiisimaksu. Nii läheb maksustamine minu meelest kõigiti normaalsetele alustele, sest me elame 1991. aastal. Aitäh!
A. Paju
Austatud eesistuja, kallid kolleegid! Ma ei taha jätkata kahe eelmise kõneleja tonaalsuses, sest see tekitab saalis trotsi, et nüüd on hakanud kõnelema need, kes on põhimõtteliselt rohelised.
"Ma arvan, et ühe või teise ettepaneku arutluse juures ei lähtu ükski mees, kelle istmiku all on auto, sellest, kuidas see mõjub tema taskule. Lähtuda tuleb sellest, kuidas antud ettepanek ja seaduseelnõu hakkab toimima ning kuidas see hakkab mõjuma meie edaspidisele elule. Ma küsisin hr. Milleri käest, kui suur on tühisõitude osa meie transpordis. Ilmselt vähendab aktsiisimaks tõepoolest tühjalt vuravate autode arvu. See on kahtepidi kasulik: hoiame kokku bensiini ja keskkonna saastamine väheneb. Ja minu arvates tuleb bensiinile kehtestada õige hind, sest praegu on see "Boržommist" odavam. Igatahes sunnib aktsiisimaksu kehtestamine meie inimesi naftasaadustele majanduslikult mõtlema. Aitäh!"
T. Mets
Lugupeetud kolleegid! Nagu näeme, on aktsiisimaksu küsimus esile kutsunud üsna vastandlikke seisukohti. Meil oli just praegu võimalus kuulata rahandusministri agendi Ain Tähiste esinemist, kes väikese kompanii omanikuna saab lisaks saadikupalgale üsna suuri sissetulekuid. Sellepärast võib tema maksta täiendavat raha bensiini ja kütuse muretsemiseks. Aga meil paraku niisuguseid rahasid ei ole. Me näeme ette võimalust, et aktsiisimaksu sisseseadmine võib tekitada ahelreaktsiooni kõigil elualadel.
Samas ma pean puudutama veel ühte küsimust, see puudutab aktsiisimaksu kehtestamist alkoholile. Vahepeal oli mul võimalus tutvuda paljude maainimeste seisukohtadega. Nad on arvamusel, et alkoholi hinda tõsta ei tohi, sest sellega suureneks surrogaatide kasutamine.
Küsimus on väga tõsine. Palun seda arvestada.
Juhataja
Ain Tähiste teine sõnavõtt.
A. Tähiste
Vabandan ulakuse pärast, aga õnnitlen hr. Metsa vandenõu paljastamise puhul, see on peaaegu sama tõsine kui Moskva vandenõu ja kaks peasüüdlast on juhtumisi saalis. Nad võiks kinni võtta! Aitäh!
M. Madissoon
"Lugupeetud härra Nugis, härrad Paju, Tarand ja Tähiste! Tahaksin selgituseks öelda, et ma ei ole sugugi keskkonna reostamise poolt. Kuid ma ei ole sugugi nõus selle loogikaga, et võrrelda "Värska vee" ja bensiini või liha ja bensiini hinda. Ma võin ju püstitada teise loogika: võib-olla on liha ja "Värska vesi" bensiiniga võrreldes liiga kallid."
Juhataja
Suur tänu, kolleegid! Kas lõpetame läbirääkimised? Ei, jätkame. Sergei Petinov.
S. Petinov
Lugupeetud spiiker, lugupeetud kolleegid! Otsustades selle hinnangu järgi, mis on antud käesolevale dokumendile ja otsusele, mis meil tuleb vastu võtta, on juba selge, et arvamused lähevad lahku. Meile esitatud dokumenti võib erinevalt hinnata, aga ma tahaksin juhtida tähelepanu mõningasele ebajärjekindlusele rahandusministeeriumi kommentaarides, mida meile esitatakse argumentidena aktsiisimaksu suurendamise vajadusest rääkides. Meil kukub ikka nii välja, et me võtame kõigepealt mingi otsuse vastu, hiljem hakkame aegamisi vigu parandama ja täpsustama ning lõppkokkuvõttes nullistame kõik vastuvõetud otsused. Täpselt nii on ka selle dokumendiga. Mina näiteks ei näe absoluutselt mitte mingisugust loogikat selles, kui arutatakse, et on vaja ühed või teised hinnad vastavusse viia. Praktiliselt kõigis riikides on alkohoolsete jookide ja bensiini hinnad monopoolsed ning põhiliselt kujundab neid hindu ikkagi riik. Me oleme ise džinni pudelist välja lasknud ja nüüd püüame teda sel moel sinna tagasi ajada. Ebaloogiline tundub ka see, et me püüame kehtestada aktsiisimaksu katsepartiidele, viidates seejuures sellele, et seega me parandame toodangu kvaliteeti ja sortimenti. Mitte kunagi pole maksude suurendamine ühe või teise tooteliigi pealt suurendanud toodangu sortimenti või kvaliteeti. Vastupidi, selle tagajärjel vähendatakse katsepartiisid, millest hiljem peavad kujunema uued toodanguliigid. Tahaksin juhtida kõigi minu lugupeetud kolleegide tähelepanu nendele vasturääkivustele rahandusministeeriumi argumentides. Tänan!
T. Käbin
"Lugupeetud juhataja, lugupeetud kolleegid! Ma ei agiteeri seaduseelnõu poolt ega vastu. Ma pööran tähelepanu lihtsale tõsiasjale, et argumentatsioonis on tarvis esitada niisuguseid näiteid ja arve, mis on omavahel võrreldavad ja millest saab midagi järeldada. Liha ja viina hind on tõepoolest tõusnud, kuid nende maksumust peab kõrvutama palga suurusega ja siis on pilt hoopis selgem. Ei saa lihtlabaselt võrrelda bensiini ja "Boržommi" hinda. Näiteks on USA-s gallon bensiini odavam kui pudel kokat. Kas sellest järeldub, et bensiin on odav ja koka kallis? Edaspidi katsugem oma seisukohti argumenteerida asjalikult ja korrektselt. Tänan!"
Juhataja
Suur tänu, kolleegid! Lõpetame läbirääkimised.
Kohaloleku kontroll. Kohal on 73 rahvasaadikut, puudub 31. Lugupeetud Ülemnõukogu, kes on selle poolt, et läbirääkimised lõpetada? Palun hääletada! Selle ettepaneku poolt on 61 rahvasaadikut, vastu ja erapooletuid ei ole. Läbirääkimised on lõppenud. Kas hr. Miller soovib lõppsõna? Palun. Ja siis tutvustab eelarve- ja majanduskomisjoni esindaja parandusettepanekuid.
R. Miller
"Austatud rahvasaadikud! Ma vastan küsimustele ja selgitan paari asja. Kui suur on selle mootorikütuse omahind, mida meil õnnestus saada? Näiteks on õmblustööstuses ja puuvilla töötlemisel mootorikütuse osatähtsus toodangu omahinnas praegu 0,03%, mööblitööstuses 0,29%, toiduainetööstuses ("Liviko" andmetel) 0,44% ja kaubanduses (Keila Tarbijate Kooperatiiv) 0,25%. Nii et olulist osa kütus toodete omahinna suurenemisel ei mängi. Vastates hr. Petinovile, kinnitan, et valitsusel on tõepoolest õigus hinda tõsta. Ettevõtted tõstavad toodete hinda. Kuhu läheb kasum? See jääb ettevõtte käsutusse. Veini tootvate ettevõtete kasum suurenes esimeses kvartalis 2,5 korda. Mõttekas on võtta see üldkasum aktsiisimaksu näol riigieelarvesse. Sellega oma lõpetan. Aitäh!"
Juhataja
Suur tänu! Palun kõnetooli Kalju Koha!
K. Koha
Lugupeetud Ülemnõukogu esimees, lugupeetud Ülemnõukogu juhatus, lugupeetud kolleegid! Majanduskomisjoni esindajana tutvustan teid veel kord §-ga 1 aktsiisimaksuseaduses. Aktsiisimaks on kaudne maks, mis on mõeldud tarbimise reguleerimiseks ja riigitulude hankimiseks. See on tema põhifunktsioon. Meil on vaja riiklikult reguleerida kütuse tarbimist. Majanduskomisjonile on laekunud kaks kirjalikku ettepanekut.
Esimene neist on hr. Madissoonilt. Ta teeb ettepaneku jätta üks punkt eelnõust välja. Häältega 4 : 2 majanduskomisjon seda ettepanekut ei toeta. See tähendab seda, et komisjon toetab aktsiisimaksu määra tõstmist ka naftasaadustele.
Hr. Aldo Tamm edastas ettepaneku hüvitada põllumajandusettevõtetele täiendavad kulud, mis tulenevad aktsiisimaksu määra tõstmisest. Majanduskomisjon leidis, et see ettepanek ei kuulu antud seaduseelnõu juurde, sest tegemist on kompensatsioonimehhanismiga, mis sätestatakse lisaeelarves.
Nüüd tekib niisugune küsimus, kas hr. Madissoon nõuab oma ettepaneku hääletamist. Hr. Kois tegi ettepaneku, et me hääletaksime antud seaduseelnõu kahes jaos. Kaks esimest punkti puudutavad alkoholi ja punkt 3 naftasaaduste aktsiisimaksu määrasid. Juhataja võiks need ettepanekud hääletusele panna.
Juhataja
Suur tänu! Teeme siis niimoodi, nagu me alati oleme teinud. Kõigepealt nimetame hääletamisele minevad parandusettepanekud. Nii. Esimesena panen hääletamisele Mart Madissooni parandusettepaneku. Kalju Koha loeb selle ette.
K. Koha
"Ettepanek kõlab järgmiselt: "Teen ettepaneku teha muudatus Eesti Vabariigi aktsiisimaksu seaduses, jätta välja punkt 3.""
Juhataja
Kolleegid, kas Mart Madissooni parandusettepaneku sisu on mõistetav? On mõistetav. Panen hääletusele.
Lugupeetud Ülemnõukogu, kes on Mart Madissooni parandusettepaneku poolt? Palun hääletada! Üks hetk, ma võtan maha. Mis on, Ignar Fjuk? (Hääl saalist.)
Kordan. Lugupeetud Ülemnõukogu, kes on Mart Madissooni parandusettepaneku poolt? Palun hääletada! Selle ettepaneku poolt on 28 rahvasaadikut, vastu 32, erapooletuid on 8. See ettepanek ei leidnud toetust.
K. Koha
Nii, nüüd tuleks panna hääletusele hr. Koisi ettepanek.
Juhataja
Valeri Kois, palun selgitage oma ettepaneku sisu veel kord. Valeri Kois.
V. Kois
Ma kardan, kas see eelnõu üldse läbi läheb. Eelnõu esimese poolega ehk nõustutakse, kuid teine pool on kahtlane.
Juhataja
Kas tuleb kaks seadust? Ei, nii ei ole võimalik. Me võime hääletada eraldi, kuid seadus on üks, seda me teha ei saa. Saadikul on õigus nõuda eraldi hääletamist, kuid see ei tähenda seda, et pool seadust kehtib, teine pool mitte.
K. Koha
Parandusettepanek, mille tegi hr. Madissoon, ei läinud läbi ja muid parandusettepanekuid põhimõtteliselt ei ole. Hr. Tamme ettepanekut toetab põhimõtteliselt majanduskomisjon.
Juhataja
Ma saan aru niimoodi, et te selgitasite läbirääkimiste korras kõik välja. Aldo Tamm võtab oma ettepaneku tagasi.
Kas Valeri Kois nõuab oma ettepaneku hääletusele panekut? Ei nõua.
Suur tänu, Kalju Koha! Et asi kindel oleks, teen ma veel ühe kohaloleku kontrolli. Kolleegid, kõne all on viina ja bensiini hind, tulge kiiresti saali. Kohaloleku kontroll. Kohal on 76 rahvasaadikut, puudub 28. Kas on mingeid protseduurilisi ettepanekuid? Mart Laar? Ei ole. Ülo Uluots? Kui pikalt? Kolleegid, vaat lugu on nüüd niisugune, et pärast selle küsimuse otsustamist tuleb vaheaeg. Vaheaeg viis minutit.
Kohaloleku kontroll. Kohal on 78 rahvasaadikut, puudub 26. Kolleegid, teine lugemine jõuab lõppjärku. Ma küsin veel kord üle, kas mõni parandusettepanek ei ole jäänud ilma tähelepanuta. Ei ole? Keegi ei ole esitanud kolmanda lugemise nõuet ja ma panen seaduseelnõu tervikuna hääletusele.
Lugupeetud Ülemnõukogu, kes on selle poolt, et võtta vastu Eesti Vabariigi seadus muudatuste tegemise kohta Eesti Vabariigi aktsiisimaksu seaduses (käsitleb alkoholi ja naftasaadusi)? Palun hääletada! Vajalik on 53 häält. Selle ettepaneku poolt on 46 rahvasaadikut, vastu 16, erapooletuid on 16. Seadus jääb vastu võtmata. Valitsusel on õigus tulla uue, muudetud eelnõuga.
Lugupeetud kolleegid! Ma kuulutan välja vaheaja. Ma palun, et juhatus ning lugupeetud härrad Junti, Kask, pr. Hänni, Kiris, Raidla, Almann, Laar, Käbin, Rüütel (kui ta peab võimalikuks) tuleksid minu ruumi nõupidamisele. Vaheaeg kestab ilmselt pool tundi. Kui töö algus natuke hilineb, vabandan ette. Ma palun lossist mitte lahkuda.