Austatud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Jäätmeseaduse, jäätmeseaduse muutmise seaduse ning jäätmeseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu algatas Vabariigi Valitsus k.a 13. mail. Eelnõu esimene lugemine toimus 27. mail. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks, 31. maiks kella 10-ks Riigikogu liikmed, fraktsioonid ja teised komisjonid muudatusettepanekuid ei esitanud. Komisjon otsustas esitada eelnõu kohta kolm muudatusettepanekut.
Komisjon arutas eelnõu teise lugemise ettevalmistamist 28. mail ja 3. juunil, kusjuures 3. juuni istungist võtsid osa Keskkonnaministeeriumi esindajad. Istungitel arutati komisjoni tehtavaid muudatusettepanekuid ja eelnõu edasist menetlemist. Lisaks vastasid ministeeriumi esindajad komisjoni liikmete asjakohastele küsimustele. Kõik muudatusettepanekud on tehnilist laadi. Täpsustati ka küsimust, mis kõlas siin saalis esimesel lugemisel, nimelt, kas me oleme ehk direktiivide ülevõtmisel liialt usinad neid seadustesse kirjutama ja äkki saaks seda kuidagi lihtsamalt teha. Sellele saime vastuseks, et seda, kas direktiiv tuleb üle võtta seaduse või määrusega, ette ei kirjutata. Regulatsiooni tasand ehk see, kas direktiiv tuleb üle võtta seaduse või määrusega, jääb iga liikmesriigi enda otsustada. Ülevõtmise täpne normitehniline lahendus sõltub sellest, mis on vastavas küsimuses direktiivist tulenevate õigusi ja kohustusi sätestavate normide mõju üksikisikutele. Eesti õiguses saab põhiõiguse piiranguid kehtestada üldjuhul üksnes seadusega. Kõnealuse jäätmeseaduse muudatusega täiendatakse probleemtoodete turule laskmise keelde ja piiranguid, seega piiratakse ettevõtlusvabadust, mis on oma olemuselt põhiseaduse §-ga 31 kaitstav õigus. Arvestades, et määrusega reguleeritakse teatud teema korralduslikke ja tehnilisi aspekte, ei ole see siinkohal sobiv lahendus põhiõiguste piirangute kehtestamiseks. Eeltoodut arvestades peab ministeerium õigeks regulatsiooni kehtestamise tasemeks seaduse taset.
Juhtivkomisjon otsustas, et teise lugemise võiksime siin saalis teha täna. Juhul, kui teine lugemine lõpetatakse, on komisjoni ettepanek võtta eelnõu kolmandaks lugemiseks Riigikogu täiskogu päevakorda 12. juuniks. Aitäh!