Esimees istus ka kuskil saalis. Aga austatud Riigikogu aseesimees! Head Riigikogu liikmed! Ekstsellentsid, kes te olete tulnud tänast arutelu kuulama! Oleme 2008. aastal paika pandud aastani 2015 kehtestatud riigi turvalisuspoliitika põhisuundade elluviimisel jõudnud etappi, kus teeme kokkuvõtteid. Edasi liigume juba uue siseturvalisuse arengukava järgi, mis on koostatud aastani 2020.
Turvalisuspoliitika põhisuundade koostamisel seati eesmärgiks, et Eestis on aastal 2015 turvalisem ühiskond, mis väljendub ohutumas elukeskkonnas ja igaühe turvatunde suurenemises ning hukkunute või tervisekahjustusi saanud inimeste arvu vähenemises. Täna tagasi vaadates saame öelda, et paljud aastaid tagasi seatud eesmärgid on saavutatud.
Austatud Riigikogu! Lubage mul järgmise paarikümne minuti jooksul anda teile ülevaade sellest, kuidas turvalisuse põhinäitajad viimase seitsme-kaheksa aasta jooksul muutunud on ja millised on olnud sammud, mida selle nimel on astutud. Aja piiratuse tõttu ei jõua ma kindlasti käsitleda kõiki teemavaldkondi, mistõttu näiteks terrorismivastase võitluse ja põhiseadusliku korra kaitse valdkonna arenguga tutvumiseks soovitan teil lugeda kaitsepolitsei aastaraamatuid, millest uus väljaanne tuleb juba õige pea. Kriminaalvaldkonnaga seotust aga on traditsiooniliselt põhjalikuma ülevaate andnud justiitsminister. Olen samas veendunud, et küsimuste-vastuste voorus saame eri valdkondi üsna detailselt käsitleda. Aga nüüd asja juurde.
Kõigepealt inimestest ja rahast. Ikka seetõttu, et turvalisust ei ole võimalik tagada inimesteta. Praegu töötab Siseministeeriumi haldusalas veidi üle 8000 töötaja, mis tähendab, et oleme viimase seitsme aasta jooksul personali vähendanud umbes 1600 inimese võrra. Kõige enam on töötajate arv vähenenud Politsei- ja Piirivalveametis, kus töötab võrreldes 2008. aastaga 25% vähem inimesi. Samas olen äärmiselt rahul, et eelmisel aastal sai teoks politseinike palga tõus, eriti just madalamatel astmetel. PPA-le anti sõnum, et suuri ümberkorraldusi enam ei tule, ja niisugune nn töörahu väljakuulutamine tähendas seda, et esimest korda alates PPA loomisest politseinike ja piirivalvurite read eelmisel aastal sisuliselt ei vähenenud. Siit slaidi pealt te küll näete, et veel 2015. aasta keskmine võrreldes 2014. aasta keskmisega kukkus üsna tuntavalt. Olgu siinkohal teile öeldud kõige värskemad andmed. Seisuga 1. jaanuar 2015 töötas Politsei- ja Piirivalveametis 5353 inimest, seisuga 1. jaanuar 2016 aga 5332 inimest ehk sisuliselt on vähenemine toimunud vaid nende inimeste võrra, kes on läinud pensionile. See on minu jaoks väga positiivne märk, et me oleme suutnud Politsei- ja Piirivalveametis inimeste äraminemise pidama saada. Seda on kindlasti aidanud tagada ka see, et politseinike ja päästjate keskmine palk on tõusnud, seejuures rohkem on tõusnud just politseinike ja piirivalvurite töötasu. Kui meil õnnestub sama taset hoida ka edaspidi, on juba päris hea. Samas tuleb meil kõigil mõista, et kui soovime tagada inimestele turvatunnet praegusel tasemel või paremini, siis ei ole võimalik siseturvalisust enam õhemaks lihvida. Sest lihvitud ja reformitud, olgem ausad, on päris palju.
Nii loodi 2008. aastal Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus, mis oli üks esimesi riiklikke infotehnoloogia asutusi. Üks suurimaid valitsemisala ja julgen väita, et ka kogu riigijuhtimise seisukohalt toimunud reforme oli aga Politsei- ja Piirivalveameti ühendasutuse moodustamine 2010. aastal. 2011. aastal taastati Politsei- ja Piirivalveameti koosseisus keskkriminaalpolitsei. 2012. aastal sai iseseisvaks asutuseks häirekeskus. 2013. aastal viidi ellu päästekomandode reform ja sellest ajast on Eestis 72 päästekomandot. Samas oleme suutnud tagada kutseliste päästjate jõudmise abivajajateni ja seda isegi parandada. Kui 2011. aastal jõudis elupäästevõimekusega päästemeeskond õnnetuspaika keskmiselt 11 minutiga, siis nüüd on see aeg 9 minutit, mis on samal tasemel kui Soomes.
Mis puutub rahasse, siis on kindlasti positiivne, et siseturvalisuses kasutatav rahahulk aastatel 2008–2015 kasvas 282 miljonilt 338 miljoni euroni ehk 20%. Samas, kui vaadata eelarve reaalkasvu, ei ole pilt nii roosiline. Neil aastail on vahendite reaalkasv olnud 4,3% ehk piltlikult öeldes on siseturvalisuse ostujõud kasvanud aeglasemalt kui riigis tervikuna. Võrreldavatel aastatel on riigieelarve reaalkasv olnud ligi 30% ning Eesti SKT kasv 8,5%. Selline seis tähendab kõnealuses valdkonnas eelkõige tehnika ja varustuse vananemist. Praeguseks on veerand meie maismaatranspordist, ligi pool veesõidukitest ja 14% õhusõidukitest ületanud kasuliku eluea ja tuleb välja vahetada.
Veelgi kehvema olukorra vältimiseks oleme õnneks saanud kasutada päris märkimisväärsel hulgal välisvahendeid. Nii moodustasid näiteks aastatel 2007–2013 välisvahendid ja nende kaasfinantseerimine valitsemisala investeeringutest 62%. Euroopa maksumaksja raha oleme kasutanud paljuski just transpordivahendite soetamiseks. Kasutades ka riigieelarve raha, soetati kaks uut helikopterit, multifunktsionaalne laev Kindral Kurvits, hõljuk tööks Peipsil, uued redelautod ja veel palju muud – ikka selleks, et Eesti inimeste turvalisust tagada. Kui vaadata korraks ka kinnisvara seisu, siis Siseministeeriumi valitsemisala kasutab praegu kokku 330 000 ruutmeetrit kinnisvara, mis paikneb enam kui 400 asukohas üle terve Eesti. Tõsi, alati tahaks investeeringuid kinnisvarasse teha rohkem, kuid on fakt, et perioodil 2008–2015 valmis Siseministeeriumi valitsemisala asutuste tarvis 15 uut hoonet kogumahus 46 594 ruutmeetrit, mis on umbes 14% kogu valitsemisalas kasutusel olevast pinnast.
Aga rõhutan veel kord: siseturvalisuses kärbeteks ruumi napib. Pigem on meie ees uued väljakutsed, mis vajavad lisaressurssi. Oleme ju valitsusliidus kokku leppinud kiirreageerimisjõudude kasvatamises. Ja ma ei saa loomulikult siinkohal jätta tähelepanuta Euroopa arengut. Minu sõnum on lihtne: laiapindse riigikaitse ülesehitamisel tuleb tagada võrdselt nii riigikaitse, siseturvalisuse kui ka sisejulgeoleku arengukindlus. Panustades vaid ühele, võime vaikimisi end riigina teistes valdkondades läbi kukutada. Me ei saa endale lubada nõrkust demokraatliku riigikorra hoidmisel. Peale kindla sõjalise kaitse võimekuse on meie hädavajalik eesmärk tagada inimeste igapäevane turvatunne tugeva politsei, pääste ja piirivalve olemasoluga.
Siinkohal jätkangi piiri temaatikaga. Koostöös Riigimetsa Majandamise Keskusega saime eelmise aasta lõpuks puhastatud pea terves ulatuses 136 kilomeetrit piiririba ja novembris sai sümboolse idapiiri väljaehitamise algusena paika esimene uus piiripost Parmu külas Eesti-Läti-Venemaa kolmikpunkti läheduses. Selle aasta lõpuks on plaan piirile paigaldada veel 705 uut piiriposti. Samuti said möödunud aastal alguse Piusa kordoni ehitustööd, valmis Narva piiripunkt ja tööd alustas piirivalve kiirreageerimisüksus.
Head Riigikogu liikmed! Meie eesmärk on selge: kinkida Eesti riigile ja rahvale riigi 100. sünnipäevaks välja ehitatud piiritaristu, mis oleks Euroopa, aga miks mitte maailma kõige moodsam. Aga selleks on vaja ka teie tuge, kuna lisaks eelmisel ja sel aastal investeeritud rohkem kui 20 miljonile eurole nõuab idapiiri lõplik väljaehitamine järgmistel aastatel riigieelarvest veel umbes 55 miljonit eurot. Ent ma olen veendunud, et Eesti riik ja rahvas väärib maailma kaasaegseimat piiri, et seista vastu kõikvõimalikele väljakutsetele.
Austatud Riigikogu! Nüüd teemast, millest on viimase aasta jooksul vaat et enim juttu olnud. Nimelt ränne. Eestisse tuleb igal aastal mitmesugustel põhjustel lühemaks või pikemaks ajaks elama 5000–7000 välismaalast. Rõhutan: 5000–7000. Ja seda oludes, kus oleme ajanud suhteliselt konservatiivset migratsioonipoliitikat. Aga konservatiivne migratsioonipoliitika ei tähenda seda, et inimesed, kes soovivad siin õppida, töötada, äri ajada või muul moel Eesti edusse panustada, peaksid olema kuidagimoodi tõrjutud. Üks Eesti edu võtmeid on olnud avatus ja maksimaalne integreeritus rahvusvahelise kogukonnaga. Seetõttu oleme viimastel aastatel lihtsustanud kõrgelt kvalifitseeritud spetsialistide Eestisse tulekut ja ka välistudengite Eestisse elama asumine on palju paindlikumalt korraldatud. Samuti oleme lihtsustanud juba siin elavate inimeste Eesti kodakondsuse taotlemist. Näiteks saavad sellest aastast kõik alla 15-aastased mittekodanike lapsed automaatselt Eesti kodakondsuse.
Ma olen sügavalt veendunud, et Eesti edu saab jätkuda vaid siis, kui oleme avatud ning paindlikud, samas seistes rahvusvahelisel areenil oma õiguste ja põhimõtete eest. Olgu siinkohal markeeritud näiteks üle-eelmisel aastal mujal maailmas väga hästi vastu võetud e-residentsus, mis näitab taas Eesti võimet olla innovatiivne. Samas ei kao kuhugi riigi kontroll digitaalse identiteedi üle.
Seega me oleme rahvusvahelises suhtluses teadlikult valinud tee olla maksimaalselt integreerunud, rääkida kaasa ja olla kaasatud nii innovaatiliste lahenduste pakkumisel kui ka julgeolekuteemade arutamisel ja rahvusvaheliste väljakutsete lahendamisel. Üks selline väljakutse on vaieldamatult Euroopat tabanud rändekriis. Eesti on rändekriisi lahenduste otsimisel hoidnud selget joont, toetades Euroopa Liidu välispiiri tugevamat kontrolli, ühise piirivalve loomist, efektiivset tagasisaatmist ja muid algatusi, mis aitaks rändevood kontrolli all hoida. Kuigi oleme teinud väga mõistlikke otsuseid poliitilisel tasandil rändekriisi haldamiseks, on tõsiasi, et praktikas esineb veel probleeme, mida tõestab kas või see, et eelmisel aastal taotles Euroopa riikides rahvusvahelist kaitset üle miljoni inimese. Ja kuna suurimat survet esimeste vastuvõtvate riikidena kannavad Itaalia ja Kreeka, oli Eesti valmis solidaarselt teiste Euroopa partneritega paigutama Itaaliast ja Kreekast ümber neid inimesi, kes põgenevad sõja või muude koleduste eest.
Ma olen nõus, et rändeteema käsitlemisel on väga palju erinevaid arvamusi, ent on humaanne mõista, et inimesed, kes on sunnitud põgenema, vajavad turvalist elupaika. Meil on võimalus abistada ühiselt neid, kes tõesti abi vajavad, ning seista – mitte ainult Eestis, vaid ka Euroopa Liidus tervikuna – selle eest, et rahvusvahelise kaitse õiguseta inimesed saadetaks vastavalt kokku lepitud reeglitele tagasi. Olgu selle kinnituseks ka teie ees olev slaid, mis näitab Eestis rahvusvahelise kaitse taotlejate arvu ja ka rahvusvahelise kaitse saanute arvu. Need, kes õigust rahvusvahelisele kaitsele ei ole saanud, on Eestist välja saadetud.
Nüüd aga naasen rahvusvaheliselt areenilt kodukamarale. Lubage mul järgnevalt käsitleda Eesti valmisolekut kriisidega toimetulekuks. Alustan terrorismivastase võitluse õppusest nimetusega ATHOS. See tõestas, et rahvusvaheline koostöö turvalisuse ning julgeoleku tagamiseks toimib ja meie partnerriigid on vajaduse korral valmis meile appi tulema. ATHOS-eks saabus Eestisse umbes 100 eriüksust eri riikidest ja kogu koostööõppus laabus väga edukalt. Eriti hea meel on mul selle üle, et see õppus ei jää ainsaks omataoliseks. Tänavu toimub samasugune õppus ja see peaks olema kaks, võib-olla isegi kaks ja pool korda suurema mahuga. See tähendab, et me näeme Eestis rohkem kui 200, heal juhul 500 partnerit Euroopast ja ka Ameerika Ühendriikidest.
Kokku võttes võime tõdeda, et oleme riigina praegu ootamatusteks tunduvalt paremini valmis kui seitse aastat tagasi. 2009. aastal võeti vastu hädaolukorra seadus, mille alusel loodi süsteem kriiside lahendamiseks asutusteüleselt ehk laiapindselt. Toon ainult ühe näite. Kui varem tegid merereostust puudutavaid plaane Päästeamet, keskkonnaasutused, piirivalve ja kohalikud omavalitsused eraldi, siis nüüd koostatakse plaane ühiselt. Samuti oleme Siseministeeriumis koostöös oma partneritega välja selgitanud 14 kõige olulisemat elutähtsat teenust, mille katkematu osutamine on riigile hädavajalik. Parlament saab hädaolukorra seaduse värsket versiooni arutada loodetavasti veel enne jaanipäeva. Kui tulla tagasi elutähtsate teenuste juurde, siis toon vaid mõne näite. Nende hulka kuuluvad elektri ja soojusega varustamine, telefoniteenuse, andmeside, vältimatu arstiabi ja sularaharingluse tagamine. Möödunud aastal korraldasime üleriigilise hädaolukorra õppuse CONEX, kus harjutasime erinevate hädaolukordade lahendamist. Aasta lõpus käivitati Riigikantselei juures aga elanikkonnakaitse rakkerühm, kelle eesmärk on luua ametkondadeülene elanike kaitse kontseptsioon, pidades ennekõike silmas sõjalist ohtu ja relvakonflikte.
Jätkates päästevaldkonnaga, on olulised märksõnad vaieldamatult vähenenud õnnetussurmade arv ja abi kiirem kohalejõudmine. Alates turvalisuspoliitika põhisuundade perioodi algusest on nii tule- kui ka uppumissurmade arv olnud langustrendis. Statistikaameti andmetel suri 2015. aastal Eestis vigastuste tagajärjel kokku 936 inimest, neist tuleõnnetustes hukkus 48 ja veeõnnetustes 68 inimest. Aga pangem siinkohal tähele, et arvud 48 ja 68 on ca poole väiksemad kui seitsme aasta tagused näitajad. Minu hinnangul on hukkunute arvu vähenemise taga väga aktiivne ennetustegevus. Näiteks on kutselised ja vabatahtlikud päästjad viimase kahe aasta jooksul läbi käinud pea 23 000 kodu ja nõustanud inimesi tuleohutuse teemal. Tulesurmade arvu vähenemisele on loomulikult kaasa aidanud suitsuanduri kohustuslikuks muutmine 2008. aastal ja kiirelt kustuvate sigarettide nõude jõustumine 2011. aastal.
Läbi aastate on suurimaid probleeme olnud alkoholijoobes ujuma või veekogule minek. Statistika kohaselt on ligi pooled uppunutest joobes olnud. Et seda vähendada, oleme algatanud projekte, mille raames kutsume inimesi üles purjus peaga mitte vette minema, ning parandame laste ujumisoskust. Seitsme aasta jooksul andsid Päästeameti ennetustöötajad, päästjad ja vabatahtlikud veeohutusteemalist koolitust veidi rohkem kui 48 000 inimesele. Siinkohal on paslik meenutada, et ennetuses saame ise väga palju ära teha. Mul oleks küll väga hea meel – ja ma usun, et ka teil –, kui ujumisõpe oleks kättesaadav nendegi koolide lastele, kus seda praegu ei pakuta. Loomulikult kasutatakse ka ujumise õpetamisel tänapäevast metoodikat.
Peale ennetustöö on inimelude päästmisel ääretult oluline ka see, et abi kiiresti kohale jõuaks. Mul on väga hea meel, et nüüdseks juba veidi rohkem kui aasta on abivajajad saanud nii kiirabi, päästjaid kui ka politseid kutsuda hädaabinumbrilt 112. Pealtnäha lihtne muudatus, ent selleks alustati ettevalmistusi juba 2010. aastal. Tänu ümberkorraldustele on hädaabinumbrile 112 helistavate inimeste liinile pääsemise ooteaeg vähenenud poole võrra. Praegu vastatakse veidi rohkem kui 90 protsendile kõnedest vähem kui kümne sekundi jooksul.
Head Riigikogu liikmed! Ma lõpetan oma ettekande natuke laiema vaatega inimeste turvatundele. 2008. aastal veel kogukondlikust turvalisusest palju ei räägitud. Aga põhimõtteline suund mõtteviisile, et turvalise elukeskkonna loomine ei ole ainult kutselise politsei või päästja ülesanne, oli juba heaks kiidetud. Elanikud ise saavad oma turvalisuse heaks paljugi ära teha. Mulluse küsitluse põhjal arvab 37% inimestest, et inimesed saavad aktiivselt osaleda oma kodukoha turvalisuse ja päästevõimekuse tagamises. Väga hea meel on selle üle, et see näitaja on aastate jooksul tuntavalt kasvanud. Seetõttu on üsna loogiline, et seitsme aasta taguse ajaga võrreldes on Eestis märkimisväärselt rohkem vabatahtlikke, kes turvalisusesse panustavad. Kui 2008. aastal oli vabatahtlikult turvalisuse tagamisega seotud leibkondi Eestis 9270, siis eelmisel aastal juba üle 11 500. Samuti on kasvanud vabatahtlike panus. Näiteks olgu siin toodud kas või päästevaldkond. Kui 2009. aastal osalesid vabatahtlikud päästesündmustel 585 korral, siis mullu oli neid kordi, kui vabatahtlikud tõttasid kutselistele appi või lahendasid iseseisvalt olukorra, 3063. Kasv on olnud rohkem kui viis korda.
Ma olen sügavalt veendunud, et igaühe suurem panus turvalisuse tagamisse on suurt rolli mänginud ka selles, et inimeste mure kuritegevuse pärast laiemalt on märksa vähenenud. Kui taasiseseisvumise järel oli aastaid elanike peamisi muresid kuritegevus, nagu te ka slaidilt näete, siis nüüd on see näitaja tuntavalt vähenenud. 2007. aastal pidas kuritegevust oma kodukohas murettekitavaks 21% leibkondadest, 2015. aastal arvas nii aga vaid ligi 12%. Ka on vähenenud nende inimeste osakaal, kes arvavad, et kuritegevus on meie riigis peamine probleem – see näitaja on viimastel aastatel olnud stabiilselt alla Euroopa Liidu keskmise näitaja.
Head Riigikogu liikmed! Just niimoodi, iga päev turvalisuse tagamise nimel tööd tehes olemegi jõudnud olukorrani, kus 91% elanikest arvab, et Eesti riik on parim paik elamiseks ja Eestis on turvaline elada. Mul on väga hea meel selle üle, et Eesti inimesed usaldavad riigiasutustest enim just siseturvalisuse asutusi. Eelmisel aastal tehtud küsitlus näitas, et usaldus Päästeameti vastu on 95%, Häirekeskuse usaldus on 90% ning Politsei- ja Piirivalveametit usaldab 87% küsitlusele vastanutest.
Samas, head Riigikogu liikmed, on meist igaühe ja meie ühine turvalisus kinni pisiasjades ning usalduse kaotus teatavasti väga kerge tulema. Seetõttu kutsun kõiki üles usaldama ennast, aga usaldama ka korrakaitse eest vastutavaid asutusi ja nende tehtavat tööd. Ma ei soovi ei siseministrina ega tavalise Eesti elanikuna, et Eestis hakkaks levima omakohus või mingid rühmitused, kes seadusliku ja ebaseadusliku piirimail balansseerides oma tegevusega turvatunnet pigem vähendavad kui suurendavad. Eestis on tugev politsei ja väga võimekad vabatahtlikud. Iga elanik, kes tunneb, et soovib siin elavate inimeste turvalisust suurendada, on oodatud liituma selleks loodud organisatsioonidega – Kaitseliidu, abipolitseinike või vabatahtlike päästjatega. Eesti on ja jääb seaduseriigiks.
Lõpetuseks soovitan teil tutvuda ka teile siin kättesaadava turvalisuspoliitika põhisuundi kokkuvõtva trükisega, kuna nagu ma ütlesin, ajanappusel ei jõudnud ma käsitleda kaugeltki mitte kõiki kokku võetud teemasid. Lugemist on siin palju ja soovitan teil tõesti selle trükise läbi lugeda. Samamoodi soovitan lugeda ka tulevikku vaatavat kokkuvõtet ehk siseturvalisuse arengukava aastani 2020. Omalt poolt aga soovin päris lõpetuseks tänada kõiki inimesi, kes on Eesti elu turvalisemaks muutnud – nii kontorilaua tagant kui ka iga päev Eesti tänavatel turvalisust luues. Aitäh kõigile inimestele panuse eest Eesti turvalisemaks muutmisel, sh Riigikogule, kes on aidanud vastu võtta väga palju olulisi seadusi, muu hulgas näiteks korrakaitseseaduse! Head arutelu jätku!