Lugupeetud juhataja! Head arupärijad! See, et ühe teatri repertuaaripoliitika ja majandustulemused pälvivad Riigikogu fraktsiooni huvi, on nagu muusika minu kõrvadele, härra Stalnuhhin! Loodetavasti tunnete edaspidi samaväärset huvi näiteks teie oma kodulinnas tegutseva teatritrupi Ilmarine vastu, kelle finantseerimist on kohalik omavalitsus teie juhtimisel oluliselt vähendanud. Eks igaühel on omad prioriteedid.
Aga nüüd siis küsimuste juurde. "Kui teatri taseme hinnang ei tugine majanduslikele tulemustele, on kahtlemata tegemist subjektiivse väärtushinnanguga. Kuna Teid ennast pole Vene Teatri etendustel eelmisel hooajal kordagi nähtud, selgitage palun, kelle arvamusele tuginedes andsite meedias Vene Teatri taseme kohta hinnangu. Miks ei ole Te avalikustanud nende inimeste nimesid?" See on kindlasti parlamentaarse kultuuri üks tippküsimusi! Esiteks, ma küsin, kas te jälgite minu käimisi või kust on pärit see informatsioon, et ma ei ole kunagi Vene Teatris käinud. See, et teie infoallikas ei ole mind Vene Teatri etendustel näinud, ei tähenda seda, et ma ei ole seal käinud. Minul tekib küsimus, kas te korraldate mingisugust eraviisilist jälitustegevust selle kohta, kus ma käin ja kus mitte.
Kõigepealt hinnangust majandustulemustele. Hooajal 2011/2012 kasvasid teatri külastatavus ja omatulu tõepoolest arvestataval määral, kuid teatri majanduslik seis on komplekssem küsimus, kui seda ajalehtede veergudel püütakse näidata. Teile teadmiseks: sellel perioodil juhtis teatri nõukogu reformierakondlane Andrei Korobeinik. Sihtasutusel Vene Teater on aastaid lasunud arvelduskrediidi kohustus, mida kaeti riigieelarvest eraldatud lisavahenditega. Teatri omatulu ei ole selle kohustuse täitmisega koormatud. 2010. aasta lõpus, kui direktoriks oli Paul Himma, oli teatri lühiajaliste kohustuste kogusumma 53 651 eurot. 2011. aastal jättis teatrijuht Svetlana Jantšek, kes ilmselt ongi teie informatsiooniallikas, ilma nõukogu heakskiiduta tagasi maksmata arvelduskrediidi viimase makse kogusummas 153 000 eurot. Riigieelarvest arvelduskrediidi katteks eraldatud vahendid võeti kasutusele teatri tegevuskulude katteks. Ma jätaksin ülejäänud teksti ette lugemata – see on üsna piinlik. Teatri uuendatud nõukogu koos juhatusega on töötanud selle nimel, et vähendada kohustuste mahtu aasta lõpus vähemalt poole ulatuses.
Lõppkokkuvõttes ei olnud Vene Teater eelmise juhtkonna ajal kindlasti mitte majandusliku edu mudel, nagu keegi soovib näidata. Kunstilise taseme nõrkusest varasematel aastatel on palju räägitud. Vene Teatri kunstilise taseme kohta on arvamust avaldanud paljud inimesed, alates Kultuuriministeeriumi teatrinõunikust kuni ajaleheveergudel sõna võtnud kriitikuteni, rääkimata juhtivatest teatraalidest. Piisab vaid, kui vaadata Vene Teatrile osaks saanud auhindade ja nominatsioonide vähesust ning rahvusvaheliste teatrifestivalide kutsete arvu, et tunda muret teatri kunstilise taseme pärast. Õnneks suutsime saada teatri uueks kunstiliseks juhiks Marat Gatsalovi. Olgu selle tõestuseks kas või teade, et 15. novembril kuulutati Moskvas välja 19. festivali Kuldne Mask finalistid. Marat Gatsalovi töö sai korraga viie kategooria nominatsiooni vääriliseks, pretendeerides muu hulgas auhinnale festivali kõige prestiižikamas kategoorias sellise lavastusega nagu "August. Osage krahvkond" Novosibirski teatris Globus.
Teine huvitav küsimus: "Millist etendust pidasite silmas, kui rääkisite hundist ja kitsetallekestest?" Tänan väga! Kui juba tsiteerimiseks läks, siis täpne lause antud intervjuus oli järgmine: "Kaua sa ikka mängid kitsetallesid ja ehk hunti. Nüüd oli siis kolm musketäri." Härra Stalnuhhin, tegemist on metafooriga.
Kolmas küsimus: "Jagasite Gatsalovi arvamust, et pealekasv on teatrile hädavajalik, ja heitsite teatrile ette, et noored üritavad võimalusel Venemaale ära sõita. Samas olete kiitnud uue kunstilise juhi soovi koolitada tulevasi näitlejaid Viljandi Kultuuriakadeemias. Milliseid meetmeid plaanite rakendada, et vältida ka nende tulevaste näitlejate ärasõitu?" See on nüüd asjakohane küsimus. Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemias võetakse 2013. aasta suvel vastu venekeelne kursus näitlejaüliõpilasi. Tulevaste lõpetajate Eestisse püsimajäämine on lõppkokkuvõttes loomulikult õpilaste enda valik. Samas teeb Vene Teater kõik, et muuta vene teater Eestis nende jaoks esimeseks eelistuseks. See Viljandi kursus on Eesti venekeelse teatriõppe ajaloos esimene kord, kui kogu õppeprotsess viiakse läbi Eestis, siinses kultuuriruumis. Mida tugevam on Vene Teatri kunstiline tase, mida rohkem on Vene Teater lõimunud rahvusvahelisse teatriellu, mida paremate lavastajatega õnnestub näitlejatel koostööd teha, seda suurem on ka võimalus, et pärast lõpetamist jäävad noored näitlejad Eestisse.
Neljas küsimus: "Millistel põhjustel olete seda meelt, et maja Vabaduse väljakul on Vene Teatri jaoks liiga suur ja seda tuleks kas jagada teistega või siis kolida mujale?" Siin on nüüd head arupärimise esitajad küll täiesti valesti aru saanud. Selgitan siis üle. Küsimus pole mitte selles, kas see hoone on ühe teatri jaoks liiga suur või liiga väike, vaid selles, kuidas ruumi kasutatakse. Kui teater ei kasuta hoonet täiemahuliselt etendustegevuseks, siis on iga maja teatri jaoks liiga suur. Vene Teatri eelmine juhtkond ei suutnud kahe saali peale kokku 720 istekohaga ressurssi tõepoolest sajaprotsendiliselt kasutada, samas kui teistel teatritel pole omakorda olnud piisavalt võimalusi Tallinnas mängukohti leida. Vene Teatri praegune juhtkond on võtnud eesmärgiks hoida need kohad hõivatuna, pakkudes vähemalt kolme neljandiku mahu ulatuses oma etendusi ja ühe neljandiku mahus külalistegevust. See on ju väga hea, kui teised teatrid saavad Vene Teatri etendustest vaba aega kasutada omaenda etenduste andmiseks.
Viies küsimus: "Kas Teile ei tundu kummaline, et uus juhtkond kavatseb kogu hooaja vältel töötada Jantšeki koostatud kava ja kokkulepete järgi? Milles seisnes vahetuse vajadus, kui reaalsed muutused hakkavad toimuma mitte varem kui alles järgmisel hooajal?" See küsimus annab tunnistust sellest, et küsijatel ei ole üldse ülevaadet, milline on tavapärane repertuaariteatrite töörütm. Tõepoolest, üle poole 2012/2013 hooaja uuslavastustest on kavandatud Svetlana Jantšeki ametiajal, kes on sõlminud varakult lavastajate ja kunstnikega lepingud, millest lahtiütlemine on ennekõike majanduslikust plaanist vaadatuna kas võimatu või ebamõistlik. Samamoodi alustas omal ajal ka Svetlana Jantšek oma esimest hooaega aastail 2011/2012. Repertuaariteatri töö spetsiifikast lähtudes on iseenesestmõistetav, et tuleva hooaja uuslavastused lepitakse kokku hiljemalt eelmise hooaja lõpuks. Samas on praegune uus juhtkond võtnud käesoleva hooaja uuslavastused väga tugevalt oma kontrolli alla. Kontrolletendused on tõstetud tavapärasest nädal aega varasemaks, et loomingulisel juhil oleks võimalik sekkuda tagamaks paremat kunstilist kvaliteeti. 2012/2013 kevadhooaja uuslavastused on aga juba tervikuna uue juhtkonna kavandatud.
Kuues küsimus: "Mida on plaanis ette võtta teatri hoovi peal seisva väikese majaga, mis kuulus enne sõda korporantidele ja nüüd on teatri omandis?" Teatri hoovis oleva nn punase maja jaoks on juba ammu, aastaid tagasi paika pandud tegevuskava. Selles osas pole kahjuks teatri eelmise juhatuse ajal olulist edasiminekut toimunud. Sihtasutuse uus juhtkond on selle teema päevakorda võtnud. Vene Teatril on sageli vaja majutada külalislavastajaid, -kunstnikke ja -näitlejaid ning punane maja ongi kavas rekonstrueerida teatri juurde kuuluvaks külalistemajaks. Hoonega külgnev garaaž ja töökoda rekonstrueeritakse ja neile lisatakse dekoratsioonilao funktsioon. Ümberehitustööd ei kujune praeguste kalkulatsioonide kohaselt ülemäära kulukaks, mistõttu teater kavatseb need kulud katta mitmesuguste toetuste abil ja omavahenditest. Aitäh!