Infotund
Aseesimees T. Savi
Tere päevast, austatud Riigikogu! Väga lugupeetud vabariigi valitsuskabineti liikmed! Me alustame Riigikogu infotundi. Lugupeetud kolleegid, palun teeme kohaloleku kontrolli. Kohalolijaks registreerus hetkel 21 Riigikogu liiget. Riigikogu liikmete küsimustele vastavad täna kultuuriminister Urmas Paet, majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atonen ning minister Jaan Õunapuu. Me alustame. Esimene küsimus on kolleeg Marika Tuusilt majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun!
M. Tuus
Aitäh! Austatud minister! Minu küsimus puudutab elektri hinda. Tarbijakaitseseadus ütleb, et maksta tuleb selle eest, mida me tegelikult tarbime. Need aga, kes on hooajalised elektritarbijad, näiteks suvilate kasutajad, peavad ampritasu maksma terve aasta eest, olgugi et nad tegelikult suurema osa aastast teenust ei tarbi. Seega saadakse see raha kätte ka kõige väiksemalt tarbijalt põhimõttel, mida väiksem ja vähem tarbib, seda kasulikum. Kas teie sisetunne ei ütle, et ampritasu võtmine on ebaõiglane ja on kasulik vaid monopolile, pealegi olukorras, kus alajaamad tegelikult seda võimsust tihti ei tagagi?
Aseesimees T. Savi
Härra minister, palun!
M. Atonen
Aitäh, austatud proua Tuus! Teie küsimusele vastates võiks ju tuua paralleele mõnest teisest eluvaldkonnast ja minule tuleb meelde, et minu Tallinna korteris on telefon, mida ma ei ole vist juba kuid kasutanud, aga ennäe imet, Tarbijakaitseamet ei ole sekkunud ega öelnud, et miks võetakse Meelis Atonenilt selle telefoni eest igakuist tasu. Nii et sellises üldfilosoofilises mõttes võiks Eesti Energia väljapakutud elektrihinna variant olla võrreldav ka telefoni kasutamise teenusega. Kui te küsite minu sisetunde kohta, siis ma ütlen, et minister ei peaks oma tegevuses lähtuma mitte sisetundest, vaid Eesti Vabariigi seadusest ja vastavalt seadusele täpsustab energiahinna kujunemise õigsuse ja selle suuruse ehk hindab regulaatorina Energiaturu Inspektsioon, kelle poole Eesti Energia alles pöördus hinna tõstmiseks. Ma arvan, et Energiaturu Inspektsioon annab väga täpse vastuse ka teie poolt küsitule. Loomulikult on ka Tarbijakaitseametil kõik õigused oma seisukohta väljendada ja ma tean, et nad on ka Eesti Energia inimestega sel teemal rääkinud.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Marika Tuus, täpsustav küsimus, palun!
M. Tuus
Aitäh! Vaadates, kui ülisuur on Eesti Energia kasum ja kui suured on ka, ütleme ausalt, nende juhtkonna palgad, ei veena mind tegelikult ükski argument hinnatõusude vajalikkusest. Pealegi, miks seda hinda tõstetakse ette nagu neljaks aastaks ja ühekorraga? Te olete öelnud, et pärast seda hinnatõusu ei tõsteta hinda neli aastat. Miks ei võiks seda teha järk-järgult, pealegi nüüd, kui meid ootavad ees väga paljud hinnatõusud seoses Euroopa Liiduga ühinemisega?
M. Atonen
Aitäh! Ma ei tea, äkki austatud Riigikogu liige järgmist küsimust esitades põhjendab, millised on need konkreetsed hinnatõusud, mis Euroopa Liiduga liitumisest tulenevad, sest minule teadaolevalt ei ole sellist Euroopa Liidust ja sellega liitumisest põhjustatud hinnatõusu olemas. On olemas teatud otsused, mida me peame tegema selleks, et koguda näiteks rohkem makse, selleks, et välja maksta mingeid toetusi, mingeid asju, mille tõttu me lihtsalt Eesti-siseselt ise soovime teatud makse või teatud tasusid tõsta. Mingit otsest survet, et hinnad peavad tõusma kõigil elualadel, ei ole olemas. See, et te toote paralleeli sellega, et Eesti Energial on suur kasum, näitab mulle lihtsalt seda, et ilmselt vajab Eesti Vabariigis veel päris palju lahtirääkimist, mis asi on kasum ja kas kasum tähendab automaatselt ka seda, et firmast viiakse raha välja, või tähendab kasum seda, et kasumi arvelt on võimalik investeerida selleks, et firma oleks jätkusuutlik. Eesti Energias teenitakse kasumit selleks, et sedasama raha investeerida Eesti Energiasse, investeerida pakutava teenuse kvaliteeti. Eesti Energia omaniku õiguste täitjana võin teile kinnitada, et dividende Eesti Energiast võtta Eesti riigil kavatsust ei ole.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Marika Tuus, teine täpsustav küsimus, palun!
M. Tuus
Ma peangi muide silmas seda, et elektri hinna tõus planeeritakse suurusjärgus, mis ületab investeeringute vajadust. Miks siis?
M. Atonen
Aitäh! See on küsimus, mille üle võib vaielda. Kahju, et teid ei olnud eile Riigikogu majanduskomisjonis. Kui ma ei eksi, siis otsustati eile majanduskomisjonis, et järgmisel neljapäeval jätkatakse teema arutelu vastavalt Isamaaliidu esitatud ettepanekule. Ma arvan, et sellel arutelul tuleks päris selgelt välja, et jutud sellest, nagu sooviks Eesti Energia tõsta hinda rohkem, kui on Eesti Energial vaja investeeringuid, on päris kena väljamõeldis ega vasta kahjuks selles mõttes tõele, et oleks ju ilus öelda: jah, rumalad inimesed, planeerisid liiga palju, meie siin tarkadena parandame selle vea. Eesti Energia hinnatõus ja sealt saadav tulususe tõus on arvestatud ikkagi väga konkreetsete investeeringute katteks ja on mõeldud mitte tootmisse, vaid just nimelt võrkudesse, ning absoluutselt kõigil Eesti Energia tarbijatel on seda investeeringut ilmselt väga vaja.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Härra minister! Teen ettepaneku vastata ka ühele kohapeal registreeritud küsimusele. Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Aitäh! Lugupeetud minister! Mul oleks küsimus selle liigendamise, Eesti Energia liigendamise, lõhkumise või lammutamise kohta - või ükskõik mis sõna kasutada. Kas selle ajendiks oli hinnatõusu temaatika ja kas see oleks sündinud ka ilma selleta, kui hinda poleks puudutatud? Ehk miks tarbijad peavad teile pöialt hoidma, et see teil õnnestuks?
M. Atonen
Aitäh! Jah, see tegevus oleks toimunud ka ilma konkreetse surveta praegusele hinnatõusule. Aga selle tegevuse sisu on väga lihtne. Kui me jätkame praegu ülesehitatud vertikaalse energiamonopoliga, siis tegelikult ei ole Eesti energiaturul võimalik rääkida mingist konkurentsist. Turu avanemine mingil ajaetapil tegelikult konkurentsi sel juhul Eesti Energia turule ei tooks. Meie sammud on astutud just selleks, et energiaturg tõepoolest avada, lahutada võrgud tootmisest ja võrkude sõltumatuse kaudu tagada erinevatele tootjatele võrdsed võimalused. Kui me tagame võrdsed võimalused, tagame puhtteoreetiliselt võimaluse konkurentsiks ja konkurents teadagi peaks tarbijale alati meeltmööda olema, pikas ajaperspektiivis peaks see tegelikult energia hinda vähendama.
Aseesimees T. Savi
Kas Tarmo Leinatamm võib formuleerida ühe lühikese küsimuse veel? Palun!
T. Leinatamm
Aitäh! Lugupeetud minister! Mida tähendab kodutarbija jaoks konkurents energiaturul?
M. Atonen
Tegelikult tähendab konkurents kõigi tarbijate jaoks seda, et põhivõrk ei osta mitte ühe tootja käest elektrienergiat, vaid ta saab valida erinevate tootjate vahel, kelle hinnad on soodsamad. Lihtne matemaatika on see, et mida soodsamalt sa turult elektrienergiat kokku ostad, seda soodsamalt sa saad seda kõigile tarbijatele pakkuda, sealhulgas ka väike- või kodutarbijatele.
Aseesimees T. Savi
Aitäh, härra minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus on kolleeg Helir-Valdor Seederilt minister Õunapuule. Palun!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud minister! Täna arutab Riigikogu kolmandat korda või õigemini kolmandal lugemisel on presidendi poolt tagasi saadetud valitsuse seaduse muutmise seadus. See puudutab ka maavanemate institutsiooni. Seni kehtinud seadus sätestab kohalike omavalitsuste õiguse ja valitsuse kohustuse kooskõlastada kandidaat, kes maavanema kohuseid tulevikus täitma peaks või maavanemaks saaks. See on andnud maavanemale mandaadi ja kindluse, et kohalikud omavalitsused teda usaldavad, ja valitsusele ka signaali, et tegemist on inimesega, kes on võimeline tegema koostööd selles piirkonnas. Uues seaduses kahjuks valitsuskoalitsioon, sealhulgas ka teie partei, Rahvaliit, enam seda kooskõlastamise kohustust ette ei näe ja see on välja jäetud. Öelge, miks te seda kardate või ei usalda te kohalikke omavalitsusi, miks see kooskõlastamise kohustus nüüd välja jääb?
Aseesimees T. Savi
Härra minister, palun!
J. Õunapuu
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud küsija! Tegemist ei ole kohalike omavalitsuste alahindamisega ja nende kõrvaletõrjumisega. Need pikad läbirääkimised, mis aasta jooksul selles valdkonnas olid kolme koalitsioonierakonna poolt, jõudsid välja kompromissini, kus osapooled leidsid, et see protsess peaks olema selgem, kes maavanem tegelikult Eesti halduskorralduses tulevikus peaks olema, milliseid ülesandeid ta peaks täitma. Seoses sellega on nüüd sellesse uude seaduseelnõusse sisse kirjutatud arvamuse ärakuulamine ja selle esitamine regionaalministri poolt Vabariigi Valitsusele. Ma arvan, et valitsuse poolt oleks väga rumal, kui valitsus ei võtaks arvesse kohalike omavalitsuste seisukohti. Ma arvan, et seda kandidaati, kes ei leia üheselt toetust kohalikelt omavalitsustelt, ei ole ka mõistlik ja tark valitsuse poolt ametisse määrata.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Helir-Valdor Seeder, täpsustav küsimus, palun!
H.-V. Seeder
Aitäh! Te ütlesite, et osapooled jõudsid kompromissile. Ma saan aru, et need osapooled olid ainult kolm erakonda ja sinna kahjuks ei ole kaasatud ei omavalitsusliite ega laiemat üldsust. Seda enam, kui te kinnitate, et ka tulevikus ei kavatse valitsus nimetada ametisse maavanemaid, kes toetust ei saa, miks oli siis vaja seda kooskõlastust ära võtta? See jääb mulle arusaamatuks. Aga minu küsimus läheb edasi. Uue seaduse järgi on maavalitsused Siseministeeriumi valitsemisalas, mis tähendab, et maavanem ei allu enam otse valitsusele, vaid on Siseministeeriumi ametnik. Siit tekib väga kummaline õiguslik olukord, kus näiteks hariduse järelevalvet, mida maavalitsus teostab ja mis on Haridusministeeriumi ülesanne, hakkab teostama Siseministeeriumi ametnik. Hoopiski on seadustega vastuolus eelarveküsimused. Näiteks Sotsiaalministeeriumi erinevad toetused, mis maavalitsuse kaudu liiguvad, ei saa nihkuda järsku ühel hetkel Siseministeeriumi valitsemisalasse. Kas siin on teil plaanis tulevikus seadusmuudatused ja kui, siis millal, et viia kooskõlla tekkinud olukord?
J. Õunapuu
Aitäh, lugupeetud küsija! On kokku lepitud, et maavanema pädevus, ülesanded ja tema roll jäävad samaks, nagu nad olid eelnevatel aastatel. Seaduste muudatusi selles valdkonnas ette nähtud ja näha ei ole. See, milliseks Eesti regionaalhaldus lähemate aastate jooksul kujuneb, oleneb paljuski sellest, kuidas lähemate aastate jooksul valitsevad erakonnad, koalitsioonis olevad erakonnad - kas see on seesama koalitsioon või on mingi teine koalitsioon - tunnetavad vajadust regionaalhaldust selliselt korraldada, et sellel oleks kindel regionaalpoliitiline ja maakonna kui tasakaalustatud ja tervikliku arengu eest seisja huvi. Ma ise pean jätkuvalt vajalikuks rõhutada regionaalse arengu erinevaid mudeleid ja seda tähtsust. Oma eelistuseks pean ma kahetasandilise omavalitsuse taastamist Eestis. Mäletate neid kompromisse, mida püüdsime nende kuude jooksul koalitsioonis saavutada? Minu väljapakutud avalik-õiguslik ühisomavalitsus oli üks nendest teedest, mille suhtes kahjuks kokkulepeteni ei jõutud. Või ka kolmas variant, mida oleme tegelikult tänasel päeval mingil määral nüüd siin muutnud, on see maavanema status quo säilitamine. Ma arvan, et selles olukorras ja nende läbirääkimiste tulemusena oli see maksimum, mis me suutsime omavahel kokku leppida.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Helir-Valdor Seeder, teine täpsustav küsimus, palun!
H.-V. Seeder
Aitäh! Uus seadus regionaalministrile täiendavaid rahalisi vahendeid regionaalpoliitika tegemiseks ei anna ega anna ka täiendavaid volitusi neid rahavoogusid suunata. Ka õiguslikult ei suurenda see regionaalministri positsiooni, küll aga annab administratiivselt võimu 15 maavanema üle ehk regionaalministrist saab ülemmaavanem, ja lisaks annab õiguse tegelda usuasjade ja perekonnaseisuosakondadega. Mulle jääb arusaamatuks, kuidas see Eesti regionaalpoliitika juhtimisele kaasa aitab. Kuigi Riigikogus lehte ei loeta, tahaks küsimuse teise poole jaoks kasutada ajalehte ja tsiteerida teid tänasest Postimehest: "Mina ei näe siin varasemaga võrreldes küll mingit erinevust." See on teie arvamus. Milleks oli kogu seda janti Riigikogus üldse vaja ja kui mitte midagi niikuinii ei muutu, siis milleks üldse oli sellist seadust vaja?
J. Õunapuu
Aitäh! See seadus tulenes küllaltki palju sellest, milles lepiti kokku eelmisel aastal koalitsiooniläbirääkimistel. Seal lepiti üheselt kokku selles, et Siseministeeriumis saab olema kaks ministrit. Mis puutub sellesse, mida te ütlesite, et midagi ei muutu ja mida see annaks regionaalministri statuudile juurde, siis ma päris nõus sellega ei oleks. Muudab küll, ta annab teatud konkreetsed seaduse raamid sellele tegevusele, millega regionaalminister Siseministeeriumis hakkab tegelema. Seal on konkreetsed valdkonnad, millega regionaalminister Siseministeeriumis hakkab tegelema. Mis puutub selle ajalehe tsitaati, siis ma ütleksin niimoodi, et jah, tõepoolest, sisuline tegevus maavalitsuste puhul ei muutu, aga selles suhtes, mille kohta te siin esimese küsimuse mulle esitasite, on muudatused tõepoolest olemas. Ma kordan veel kord: see oli poliitiline kompromiss. Kui seda lehte veel täna lugeda, siis ma väga suure imestusega avastasin ka selle, et Reformierakond, Res Publica ja Isamaaliit on need maavanemad ära jaganud.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Helir-Valdor Seeder jätkab. Palun!
H.-V. Seeder
Loomulikult, Isamaaliidul on kandidaadidki olemas. Aga ma tahtsin stenogrammi täpsustuseks öelda, et mitte mina ei öelnud, et midagi ei muutu, vaid regionaalminister on Postimehe andmetel väitnud, et tema ei näe siin varasemaga võrreldes küll mingit erinevust uue seaduse puhul, võrreldes vana seadusega. Nii et mina väidan küll, et erinevused on olulised ja regionaalse juhtimise institutsioon jääb selle seaduse tulemusena oluliselt nõrgemaks. Kas te oskate midagi öelda selle vastuolu kohta, mis nüüd õiguslikult tekib? Kuna maavanem on ainult Siseministeeriumi ametnik, siis teiste ministeeriumi valitsemisalas olevate rahaliste vahendite kasutamine ja ülesannete täitmine ei ole tegelikult enam kooskõlas teiste seadustega. Kas on siin oodata mingisugust lahendust ja kui, siis millal?
J. Õunapuu
Aitäh! Vastus on väga lühike. Vabariigi Valitsus on see institutsioon, kes ka selle uue seaduse järgselt maavanema ametisse määrab. Ma arvan, et see, et Vabariigi Valitsus seda teeb, annab ka kindluse maavanema institutsioonile, et maavanem jääb täitma kõiki neid ülesandeid, mida seadused on talle praegu pannud.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Härra minister, teen ettepaneku vastata ka Jaanus Männiku kohapeal registreeritud küsimusele.
J. Männik
Aitäh! Härra minister! Kas sa ei kinnitaks endisele kolleegile Helir-Valdorile päris konkreetselt - kuna ta pole sellest seadust lugedes aru saanud -, et regionaalminister saab siiski sisulise portfelli, määruste andmise õiguse, oma eelarve kujundamise õiguse, oma struktuuriüksuse, mida juhtida jne? Kas sa ehk kinnitaksid talle seda otsesõnu, et ta saaks aru, millega on tegemist?
J. Õunapuu
Aitäh, härra Männik! Ma kinnitan seda.
Aseesimees T. Savi
Helir-Valdor Seeder, ma loodan, et viimane küsimus.
H.-V. Seeder
Aitäh! Kuna minu nime mainiti, siis ma ...
Aseesimees T. Savi
See ei oma siin tähendust.
H.-V. Seeder
... siis ma tahaksin selgitada selle portfelli sisu, see on usuasjad ja perekonnaseisuosakonnad. Nii et jõudu tööle Eesti regionaalpoliitika hüvanguks!
Aseesimees T. Savi
Kolleegid, ma juhin teie tähelepanu, et te võiksite aru saada kodukorraseadusest, see siin on küsimuste ja vastuste tund. Härra minister, palun!
J. Õunapuu
Ma hea meelega vastaksin veel endisele kolleegile. Kui teie saite selliselt aru, et need on perekonnaseisuküsimused ja usuasjad, mida ma ei alavääristaks ega alahindaks Eestis, nendega tuleb ka tegelda, siis lisaks sellele on väga suur valdkond, mis puudutab regionaalset tegevust, mis puudutab kohalikke omavalitsusi, mis puudutab ka regionaalplaneerimist, mis on praegu Keskkonnaministeeriumi haldusalas. Nii et ma arvan, et tulevikku vaadates on see küllaltki lai tegevusringkond.
Aseesimees T. Savi
Härra minister, tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus on kolleeg Mark Soosaarelt härra kultuuriministrile. Palun!
M. Soosaar
Lugupeetud juhataja! Hea Eesti kultuuriminister! Teie juhitav ministeerium on otsustanud neljal suunal tegutseda ja üks nendest on pärandi hoidmine, mis tähendab raamatukogudest kuni filmi- ja fotoarhiivini, muuseumidest kuni lagunevate kirikuteni. On väga tore, et täna ei ole mõned Riigikogu liikmed üldse Eesti pinnal, vaid uurivad, kuidas Rootsis nende moodsa kunsti muuseum kõikide pilkude all pärast miljardi Rootsi krooni investeerimist hallitama läks, ja et meil nii ei juhtuks, on nutikas ikka tulevikku vaadata. Kas te võiksite öelda, millised on pärandi hoidmisel praegu prioriteedid ja raskused teie ministeeriumil?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Muresid on kõikides valdkondades, mida me pärandi hoidmise all mõistame. Kui siin teie nimetatud valdkondadest kõnelda, siis raamatukogudes võiks olla enam vahendeid teavikute soetamiseks. Ennekõike puudutab see just kõige väiksemaid raamatukogusid. Samas on raamatukogude füüsiline olukord juba suhteliselt hea. Eestis on 600 avalikku raamatukogu ja neist ikkagi üle 500 on praegu täiesti normaalsetes tingimustes. Kui me räägime muuseumidest, siis selge on see, et muuseumide arengud, ekspositsioonide arengud võiksid kohati olla kiiremad, aga ma arvan, et samas midagi väga hullu ei ole. Kõige suurem mure selles valdkonnas puudutab muinsuskaitset, sest seal on tegemist objektide kõige kiirema lagunemisega. Nii et kindlasti tuleks püüda võimalusi ja vahendeid renoveerimistöödeks, konserveerimistöödeks aasta-aastalt suurendada, et lagunemisprotsesse peatada, sest kui kord on mõni muinsuskaitselise väärtusega objekt lagunenud, siis selle ülesehitamise järel on seal ju ikkagi midagi pöördumatult kaduma läinud.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Mark Soosaar, täpsustav küsimus, palun!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Viimase teemaga haakudes kerkivad mul silmade ette mõned varemed, millest me võime aasta või kahe pärast lausa ilma olla - näiteks Kõmsi kirik Virtsu lähedal, mis on ere näide Muhu unikaalsest arhitektuuripärandist, või siis ka ringtallid Heimtalis, mis tõepoolest võivad aasta või kahega talveperioodil kokku variseda. Kas riik ei saaks kasutada reservfondi selleks, et nendel objektidel, mille uuesti ülesehitamine või restaureerimine võib aastate pärast maksta kümneid miljoneid ja kus praegu miljoni või kahega saaks unikaalseid ehitisi päästa, siiski kätt kiiresti vahele panna?
U. Paet
Aitäh! Esmane samm on ikkagi muinsuskaitse eelarve, muinsuskaitse renoveerimistööde eelarve kaudu. Sellele on lisandunud sel aastal ka pühakodade programm, mis kindlasti võiks väga jõudsalt areneda ka järgnevatel aastatel. On olemas ka veel mõisakoolide programm. Need on kanalid, mille kaudu muinsuskaitse all olevatele objektidele renoveerimistöödeks raha suunata. Praegu on olukord tõesti selline, et ennekõike tuleb sisuliselt tegelda hädaabitöödega. Praegu on tõepoolest kõigi nende objektide puhul, kuhu raha on suunatud, tegemist hädaabitöödega, et peatada lagunemine. Kui teie nimetatud objektidest rääkida, siis kindlasti on ka kohalikud muinsuskaitseinspektorid oma maakonnas teinud olukorrakirjelduse ja pingerea, mille alusel muinsuskaitse oma investeeringuid teeb.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Mark Soosaar, teine täpsustav küsimus, palun!
M. Soosaar
Veel üks lausa konkreetne küsimus, lugupeetud minister. Rootsi riik aitas Kadrioru lossi taastada, renoveerida ja see summa oli väga soliidne. Meie muidugi Rootsi riigiga võistelda ei suuda, kuid kas te peaksite õigeks, et Eesti riik aitaks Eesti kultuuripärandit, mis asub väljaspool Eestit, restaureerida ja üles ehitada?
U. Paet
Kui see on Eestile kultuurilooliselt, ajalooliselt oluline paik, siis kindlasti ja tegelikult on ju esimesi pääsukesi ses suhtes ka olemas. Sel aastal on esmakordselt riigieelarves Peterburi Jaani kiriku renoveerimise alustamine. Peterburi Jaani kirik on meie aja- ja kultuuriloos kindlasti väga oluline. Samas on see kirik väga haletsusväärses olukorras, nii et praegu on küll Kultuuriministeeriumil eesmärk Peterburi Jaani kirik ikkagi taastada kirikuna, luues sinna juurde ka kontserdisaali võimalused. Nii et ma loodan, et lähiaastatel on see täiesti teostatav. Sel aastal on plaanis saada valmis projekt ja kui kõik läheb hästi, siis järgmisel aastal reaalsete ehitus- ja renoveerimistöödega alustada.
Aseesimees T. Savi
Tänan, härra minister! Palun vastake ka ühele kohapeal registreeritud küsimusele. Eldar Efendijev, palun!
E. Efendijev
Aitäh, härra eesistuja! Austatud minister! Väga hea, et meie vabariigis on pühakodade programm, hea, et meil on mõisate programm, aga meie mälestiste hulgas on ka linnused ja kindlused. Eelmisel aastal oli aktuaalne, et oleks hea töötada välja linnuste ja kindluste programm. Siit küsimus: kui kaugele on see jõudnud?
U. Paet
See on jõudnud päris kaugele. Juhul kui rahalisi võimalusi on, siis meie oleksime omalt poolt valmis seda programmi käivitama näiteks järgmisest aastast, aga kui ka programmi järgmisest aastast ei teki, ei tähenda see, et linnustele raha ei kulutata. Ikka kulutatakse. Ka nüüd tuli eelmisel aastal lisaeelarvest teatav lisaraha just sihtsuunitlusega linnustele. Kindlasti on linnused tähelepanu all niikuinii. Kas see programm saab järgmisel aastal käivituda või ei saa finantsilistel põhjustel, sellest hoolimata on linnused selgelt tähelepanu all.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Eldar Efendijev, palun!
E. Efendijev
Aitäh, härra eesistuja! Austatud minister! Ma ei küsinud mitte juhuslikult linnuste ja kindluste kohta, sest kui me räägime linnuste programmist, siis sinna hakkavad kuuluma ainult linnused, aga kindlused võivad välja jääda. Ma toon näite. Narva kindlus on omaette pärand ja väga tähtis mitte ainult Eesti, vaid ka Euroopa arhitektuuri ajaloos. Kas kindlused on selle linnuste programmi koostamisel arvesse võetud?
U. Paet
Jah, me käsitleme neid koos. Narva puhul on veel kolmas moment, tegemist on ka muuseumiga selle kindluse sees. Narva puhul on see asi tegelikult veel laiem, aga jah, me käsitleme neid koos.
Aseesimees T. Savi
Tänan, härra minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus on kolleeg Tõnis Lukaselt majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Hea minister! Suur osa riigi viljareservist on pihta pandud. Riigil on õnneks osa vilja alles ja õnneks on tal veel teiselaadilisi reserve ka. Mis on teie juhitavas süsteemis ette võetud, et näiteks vedelkütuse varu, mis riigil olemas on, ei haihtuks samamoodi või et sellega midagi ei juhtuks?
M. Atonen
Aitäh! Ma ei tea, seadusandjale tuleb praegu võib-olla üllatusena see, mis ma ütlen, aga hetkel hoiustavad seaduse järgi vedelkütusevaru vaid importijad ja suurtarbijad, Eesti Põlevkivi. See tähendab, et praegu hetkel Eesti riik ise vedelkütusevaru ei hoiusta. Kui kuskil rehepapid tegutsevad, siis nad on ilmselt omaenda või eraomaniku aidas. Tõsi, 1. maist k.a peame me moodustama riigi vedelkütusevaru viie päeva ulatuses ja praegu me oleme välja kuulutanud riigihanke selle vedelkütuse hoiulepingu sõlmimiseks. Tegelikult pikema ajaperspektiivi mõttes võib öelda, et me oleme kaalumas päris erinevaid variante, kuidas riigi kütusevaru, mis 2010. aastaks - ma võin eksida aastaga -, aga 2010. aastaks peaks olema 90 päevaks, kõige otstarbekamalt hoida. Oleme asja uurinud ja meie spetsialistid on kohal käinud eri riikide süsteemidega tutvumas. Praegu on esmamulje selline, et me ilmselt võtame kasutusele Euroopas kõige paremaks peetava Saksa hoiustamissüsteemi, kus luuakse spetsiaalne ühing koostöös riigi ja eraettevõtjatega, et kütusevaru hoida.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Tõnis Lukas täpsustab, palun!
T. Lukas
Aitäh väga hea arendava vastuse eest! Te jõudsite just sinna, kuhu ma ka lootsin. Kuna te olete majandusminister, siis saate te kindlasti majandusalastes küsimustes ka natuke laiemalt vastata, kui ainult teie valitsemisala kohta, nimelt põllumajanduslike reservide kohta samamoodi. Kui neid käsitleda ühtse paketina, riigireservidena, siis mida te arvate sellest, kui ettevõtjatel on väga suur osa nende hoiustamisel? Kogemus on siin praegusel juhul näidanud, et mitmed ettevõtjad on teostamas hoopis oma huve riigireservide arvelt või puhverdavad oma seniseid majanduslikke vajakajäämisi ja probleeme. Kas reservide hoidmine peaks olema riigi enda puhas huvi ja seega riiklik asjaajamine või tuleks siin ka edaspidi eraettevõtetega koostööd teha?
M. Atonen
Ilmselt ei ole ühtset mudelit, ilmselt ei ole ühtset vastust kõigi erinevate võimalike varude kohta. Näiteks ma kujutan ette, et vedelkütuse ja vilja hoiustamine on siiski hoopis midagi muud kui näiteks teatud toiduainete või ravimite varu hoidmine, ilmselt on mahud väga erinevad. Ma mõtlen siin mahtusid just füüsilise ruumi koha pealt. Kindlasti on erinevates valdkondades võimalikud erinevad meetodid. Meie oleme praegu vähemalt vedelkütuse koha pealt leidnud väga erinevaid variante, aga oleme keskendumas Saksamaa mudelile, kus tõepoolest on nii, et seda finantseerivad nii riik kui ka eraettevõtjad - ütleme siis, kütuse importijatele pannakse kohustus seda finantseerida ja nii on mõlemal poolel ka huvi jälgida, et see varu alles oleks. Loomulikult oleme meie siinkohal planeerinud igasuguseid kindlustussüsteeme, näiteks ka selleks puhuks, kui varuga juhuslikult midagi juhtub - mitte rehepapid ei käi külas, vaid näiteks lihtsalt hooletusest tekib lahtisi tuleõnnetusi. Ka sellised võimalused tuleb maandada. Kõiki neid variante me vedelkütuse puhul arutame. Aga ma kujutan ette, et iga erineva varu suhtes on võib-olla oodata natukene erinevat suhtumist, sest nad on natuke erinevad.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Tõnis Lukas, teine täpsustav küsimus, palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud minister, aga kui ikkagi juhtub, et varu läheb n-ö vasakule, kas riigipoolselt peaks vastutama minister, kui viljasalve silmas pidada, vastava riikliku struktuuri nõukogu või juhatus? Kes peaks vastutama konkreetse varguse puhul, kui riigireservi puhul on see juhtunud?
M. Atonen
Aitäh! Ma arvan, et konkreetse varguse eest vastutab ikka varas. Aga kindlasti vastutavad vastavalt asutuses paika pandud vastutusastmetele ka need inimesed, kes on kohustatud jälgima, et varu tõepoolest säiliks ja olemas oleks. Kindlasti ei saa me loota ainult sellele, et vargaid ei ole olemas ja kõik teevad kõike heade kavatsustega. Selles mõttes ma arvan, et see on vastavalt ärijuhtimise loogikale, et kuskil tasandil on inimesed, kes pidid seda kontrollima, aga ilmselt seda ei teinud, tegid seda lohakalt või oli võimalus neid ära meelitada, et nad ei kontrolliks. Kindlasti peavad nemad vastutama ka rahaliselt. Ma arvan, et minister, eriti veel teisest valdkonnast, ei ole õige inimene arutama konkreetset asja siin. Ma usun, et politsei annab vastuse, aga ma arvan, et vastutus konkreetse varguse eest on varastel. Aga et see sai toimuda, selle eest vastutavad kindlasti vastavalt hierarhiale inimesed. Ma arvan, et ministri vastutus siinkohal saab olla pigem moraalne, sest kaudselt minister süsteemi, ütleme siis, toimimise eest ikkagi vastutab. Kui vedelkütusevaruga peaks midagi juhtuma, siis ma kujutan ette, et kui me näiteks ei vaataks kindlustusmehhanisme või asju piisavalt hästi läbi, oleks see vaieldamatult minu tegemata töö.
Aseesimees T. Savi
Härra minister, tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Toomas Alatalu, palun, küsimus härra kultuuriministrile!
T. Alatalu
Lugupeetud juhataja! Lugupeetud härra kultuuriminister! Kogu lugupidamise juures teie vastu seondub teie erakonna nimi väga kummalise ehituspoliitikaga seal, kus on tegemist kaitsealuste objektidega ja kus riivatakse teiste inimeste n-ö heaolu ja väljavaadet. Tuletaksin meelde maja Vilmsi tänaval, mis teie erakonnakaaslase korraldusel sai ühe korruse juurde. Teine teie erakonnakaaslane oli alles Tallinna abilinnapeaks saanud, kui ütles, et ühe kõrghoone juurde tuleb ehitada veel teine. Nüüd on kultuuriringkondades tekkinud probleem seoses väga kummalise konkursiga Pirita tee äärse ala tuleviku kohta, mida korraldab niisugune asutus nagu SAPA. Kas te kommenteeriksite selle konkursi praegust korraldamist ja kultuuriringkondade soovi viia see läbi teistel alustel?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Paraku, meeldib see meile või mitte, aga kõikvõimalike planeeringute korraldamisel on omavalitsused muidugi suhteliselt iseseisvad selle ajani, kui nad ei lähe vastuollu mõne seadusega. Tallinna linnaga on täpselt samamoodi. Mina saan siin ainult avaldada lootust, et Tallinna linna eri osade planeerimisel peavadki nii Tallinna Linnavalitsus kui -volikogu silmas pidama seda, mis on seadustes kirjas, ka muinsuskaitsealastes seadustes. Kuid teiselt poolt on lisaks seadustele olemas ka muid dimensioone, mis linna arengus ja linna planeerimises paraku tulevad pikaajalise kogemusega. Ma tahaksin loota, et Tallinna linn on oma planeeringute koostamisel jõudmas sinna, et sellist juhuslikku ühe krundi haaval planeerimist, tervikut nägemata, jääb järjest vähemaks.
Aseesimees T. Savi
Aitäh! Toomas Alatalu, palun!
T. Alatalu
Aitäh! Ma palun siiski natuke selgitust, kas taoliste konkursside suhtes, nagu praegu on välja kuulutatud selle Pirita tee äärse ala arendamiseks, ei ole ministeeriumil üldse mingit kaasarääkimise võimalust. Te lihtsalt vaatate pealt, kuidas asi käib. Ajalehtedes on ju kirjeldatud, et konkursi tingimused on väga kummalised.
U. Paet
Otsest sekkumise võimalust ei ole enne, nagu ma ütlesin, kui ei minda vastuollu mõne seadusega või ka riigi kaitse alla võetud mälestise tsooniga või midagi selletaolist. Nii kaua on omavalitsus vaba konkursse välja kuulutama ja ideesid võtma või jätma, kuni ei minda mõne seaduse või korraga vastuollu.
Aseesimees T. Savi
Mark Soosaar, palun!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Oleme lugenud teie ministeeriumi töötajate arvamusi seoses Linnahalliga. Linnahall on ju teatavasti meie arhitektuuriloo pärl, esindab totalitaarset ühiskonda, on punkerarhitektuuri ere näide. Raine Karp on loonud meistriteose. Samal ajal nagu majandus sunniks ja majanduslikud probleemid pealinnas sunniksid sinna midagi muud ehitama. Milline on Kultuuriministeeriumi seisukoht praegu, kas teie ministeeriumi sarves jätkub piisavalt püssirohtu, selleks et seda kultuurimälestist kaitsta?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Linnahall on riikliku kaitse all olev mälestis. Riigi muinsuskaitse nõukogu ei ole teinud ettepanekut, et seda staatust võiks kuidagi muuta, seetõttu ei näe mina küll võimalust, et Linnahalli võiks lammutada, sest tegemist on riikliku kaitse all oleva mälestisega.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Trivimi Velliste, palun!
T. Velliste
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud härra minister! Linna planeeringu puhul on väga suur tähtsus ka linna siluetil. Eriti kui me räägime Tallinna linnast ja Tallinna vanalinnast. Kuidas te hindate riigi ja, ütleme, riigi Kultuuriministeeriumi võimalusi mõjutada seda otsustusprotsessi ja võib-olla ka otsustamise kultuuri, et linn teeks võimalikult mõistlikke otsuseid linna planeerimisel, et säiliks linna ülimalt väärtuslik siluett, mille kohta mõnikord öeldakse, et see on miljardivaade? Kui meil on kodus kellelgi isiklikust aknast miljonivaade, siis linnal tervikuna on vähemalt miljardivaade ja see tuleb alles hoida.
U. Paet
Möödunud aastal võttis valitsus uues versioonis vastu Tallinna muinsuskaitseala põhimääruse, mis ei käsitle ainult konkreetset muinsuskaitseala ehk Tallinna vanalinna, vaid ka vaateid sellele. See tsoon, mis nende vaadetega on määratletud, ei ole ka vahetult vanalinna ümbritsev ala, vaid tegelikult kogu ranniku äär kilomeetrite kaupa, mis tähendab, et sinna planeerimisel tuleb lähtuda sellest vanalinna muinsuskaitseala põhimäärusest ja nendest piirangutest, mis käsitlevad ka vaateid.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kas Trivimi Velliste jätkab nüüd samas tempos? Palun!
T. Velliste
Aitäh, härra juhataja! Jah, ma jätkaksingi meeleldi väga lähedasel teemal ja nimelt muinsuskaitsega. Vähem kui poole tunni pärast võtame me siinsamas saalis arvatavasti üksmeelselt vastu muinsuskaitseseaduse muutmise seaduse. See muudatus sätestab mõningaid üsna olulisi asju, mis aitavad meie muinsuskaitset kindlasti senisest veelgi paremini edendada. Üks oluline asi on võimalus, et eraisikust mälestise valdaja saab taotleda riigilt toetust oma mälestise kordategemiseks või kaitseks. Kas ministeerium on juba mõtelnud 2005. aasta eelarvele, et riigil oleks tõepoolest ka midagi anda, sest küsida ju võib, aga kas ka saab?
U. Paet
Tegelikult on see toetuse taotlemise ja saamise võimalus olnud ka varasematel aastatel. Selle seadusmuudatusega seda redaktsiooni täpsustatakse, aga sisuliselt on see võimalus olnud ja nii mõnigi eraomanik on oma valduses oleva mälestise taastamiseks või hooldamiseks ka Muinsuskaitseametilt toetust saanud. Seda raha planeeritakse ka edaspidi, aga siin on ikka seesama küsimus, millest ma enne rääkisin, et paraku on väga pikka aega palju asju käest lastud, ja see vajadus on muidugi väga suur.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Trivimi Velliste, palun!
T. Velliste
Aitäh, härra juhataja! Aitäh, härra minister, selle vastuse eest! Ma olen teadlik, et need vahendid on olnud väga napid, mida valdajad on seni saanud. Kui me tuletame meelde, et avariirestaureerimiseks on viimastel aastatel eraldatud üksnes umbes 15 miljonit terve riigi kohta, siis see teeb ühe miljoni maakonna kohta ja umbes 3000 krooni ühe mälestise kohta. Selliste summade, selliste suurusjärkude juures on väga raske ette kujutada, et mälestiste valdajad võiksid tulevikus oluliselt rohkem raha saada, kui nad seni on saanud. Kas te näete mingit võimalust, et siin oleks mingisugune arvestatav tõus?
U. Paet
Kui võrrelda selle aasta eelarvet eelmise aasta omaga, siis teie nimetatud eelarverida, mis puudutab muinsuskaitsealaseid investeeringuid, suurenes hästi vähe või jäi umbes samasse suurusjärku. Samas tekkis juurde pühakodade programmi eelarverida ja osa muinsuskaitseobjekte olid ka eraldi eelarvereaga, mis tähendab, et muinsuskaitse investeeringute sees läks koormus tegelikult väiksemaks ehk muinsuskaitse valdkonda lisandus teist samapalju raha juurde. Ma väga loodan, et eelarvevõimalused on sellised, et sama tendentsi saab ikkagi jätkata ka järgnevatel aastatel, sest vajadus on olemas.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Mark Soosaar, palun!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Tõepoolest võtame me tunni või kahe pärast kolmandal lugemisel siin saalis vastu muinsuskaitseseaduse parandused, muudatused. Seal on üks tõeliselt positiivne paragrahv, mis ütleb, et eravaldajal, kelle valduses on muinsuskaitseobjekt, on õigus taotleda riigilt toetust. Taanis on see muide korraldatud niimoodi, et selle vahe, mis eravalduse taastamine, restaureerimine, remontimine ajalooliste materjalidega kallimaks läheb, maksab kinni omavalitsus või riik. Meie seaduseelnõu ütleb, et vastava määruse koostab Kultuuriministeerium. Millal me võiksime seda määrust näha ja kas selles määruses saab olema seesama ideoloogia, mis on Taani muinsuskaitses rakendatud?
U. Paet
Aitäh! Ma usun, et see määrus tuleb mõistliku aja jooksul, mis tähendab mõnda kuud. Kas me just täna suudame võtta üle Taani näite? Ma kahtlen, et see on meile hetkel rahaliselt võimalik. Ilmselt tahab see veel natuke aega saada, kuid eks kindlasti suund selles suunas peaks olema.
Aseesimees T. Savi
Suur tänu, kolleegid, küsimast ja härrased ministrid vastamast! Riigikogu infotund on lõppenud.