Küsimused on Eesti Vabariigi põhiseaduse täiendamise seaduse eelnõu kohta. "Lugupeetud kaasettekandja! (Indrek Meelak on läbi kriipsutatud, Märt Rask peale kirjutatud) "§ 1. Eesti võib ühineda Euroopa Liiduga." Põhiseaduse täiendamise seadusse lülitatult peaks § 1 sellises sõnastuses seletuskirja järgi hajutama rahva kui kõrgeima riigivõimu kandja kahtlused. Küsimus: mis kahtlusega on tegemist?" Kuna tegemist on ilmselt kahele eelmisele ettekandjale esitatud küsimuste koopiaga, siis ma aja kokkuhoiu mõttes ütleksin, et minu arvamus langeb 100% kokku nii härra Nuti kui härra Meelaku vastustega. Järgmine küsimus: "Kas Eesti võib sõlmida liitumislepingu ja lõpule viia kõik ühinemisega kaasnevad toimingud, mis on otseses vastuolus kuni 60 erineva paragrahviga kehtivas põhiseaduses?" Nii nagu ilu peegeldub vaataja silmis, nii võime veel võrdlusi tuua. Härra Toomsalu leiab, et on 60 paragrahviga vastuolus, mina leian, et ei ole ühegagi. See ongi koht, kus tuleb diskuteerida, ja ma arvan, et härra Toomsalu osavõtul on see diskussioon sedavõrd viljakas, et me saame kõik asjad selgeks teha. Küsimus: "Kuidas rahvas on nõus vaikimisi sellega, et Eesti kasutab Euroopa Liidu liikme õigusi ja täidab Euroopa Liidu liikme kohustusi tingimustes, kus asutamislepingu põhimõteteks on, et ühelgi liikmesriigil ei ole õigust tõstatada ühenduse õiguse kui kogu ühenduses ühetaoliselt ja üldiselt kohaldatava süsteemi staatuse küsimust." Eelkõige töörühmas, pärast ka komisjonis oli see teema arutelul. Ei ole õige väita, et Euroopa Liidu õigus muutub meie siseriikliku õiguse, sealhulgas põhiseaduse suhtes absoluutselt ülimuslikuks. Me võtame liitumislepinguga endale selgepiirilisi kohustusi ja need põhimõtted, mille järgi Eesti ei saa ratifitseerida põhiseadusega vastuolus olevaid välislepinguid, jäävad kehtima. See tähendab seda, et me muudame Euroopa õiguse oma siseriikliku õiguse osaks, et mitte tõlgendada, et meie siseriiklik õigus muutub Euroopa õiguse osaks. Nende lepingute täitmist jälgib Luksemburgi Kohus ja tõesti on olemas kohtulahend, kus on viidatud asjaolule, et siseriiklik õigus, sealhulgas ka põhiseadus, ei ole argumendiks Euroopa Liidu lepingust tulenevate kohustuste täitmisel. See on pikk juriidiline vaidlus ühe või teise konkreetse kaasuse pinnalt. See taandub sellele, et Eesti võtab endale kohustusi ja täidab neid. Siin ei ole probleem õigusliku hierarhia kehtestamises, vaid Eestile võetud kohustuste täitmises või mittetäitmises. Küsimus: "Kunas lõpetatakse olemasolevate Euroopa Liidu määruste, (kokku 80 000 lehekülge) tõlkimine eesti keelde?" Siis, kui valmis saab, sellega tegeldakse. Küsimus: "Kuidas ületatakse käesoleva seaduseelnõu § 2 vastuolu põhiseaduse §-ga 3, mille kohaselt riigivõimu teostatakse üksnes põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel?" Kui te leiate, et see on vastuolu, siis just nimelt teile arutamiseks antud tekst ületab selle vastuolu. Küsimus: "Kuidas ületatakse käesoleva seaduseelnõu § 2 vastuolu põhiseaduse §-ga 59, mille kohaselt seadusandlik võim kuulub Riigikogule?" Täpselt samuti. See lakooniline ja lihtne sõnastus, mis on eelnõu §-s 2 välja pakutud, annabki selle võtme, mille järgi nii Riigikogu, valitsus kui ka kohtud säilitavad oma siseriikliku koha. Küsimus: "Kuidas ületatakse käesoleva seaduseelnõu § 2 vastuolu põhiseaduse §-ga 123, mille kohaselt Eesti Vabariik ei sõlmi välislepinguid, mis on vastuolus põhiseadusega?" Me ei sõlmi välislepinguid, mis on vastuolus põhiseadusega, mis on vastuolus 1992. aastal rahvahääletusel vastuvõetud otsustusega ja me peamegi rahva käest küsima, kas seda otsustust tuleb muuta või mitte. See eelnõu on eelkõige rahvalt volituste saamine selleks, et rakendada põhiseaduslikke põhiväärtusi uues kontekstis. Küsimus: "Kuidas ületatakse käesoleva seaduseelnõu § 2 vastuolu põhiseaduse § 146-ga, mille kohaselt õigust mõistab kohus, mis on oma tegevuses sõltumatu ja mõistab õigust kooskõlas põhiseaduse ja seadustega, ning kui Euroopa Liidu asutamislepingus sätestatud volituste alusel loodud ühenduse õigus on ülimuslik mis tahes sellega vastuolus oleva siseriikliku õigusnormiga, Eesti Vabariigi põhiseadusega?" Osaliselt ma vastasin sellele küsimusele. Mis puudutab kohtuvõimu, siis tegelikult me oleme ühinenud rahvusvaheliste konventsioonidega, millega me oleme inimõiguste küsimuses laiendanud Euroopa struktuuride õigust mõista õigust ka Eesti Vabariigist saabunud kaebuste alusel. Küsimus: "Kuidas ületatakse käesoleva seaduseelnõuga vastuolu põhiseaduse rakendamise seaduse §-ga 2, mille kohaselt Eestis Vabariigis toimivad õigusaktid kehtivad niivõrd, kuivõrd need ei ole vastuolus põhiseaduse ja põhiseaduse rakendamise seadusega ja seni, kuni need kas tühistatakse või viiakse põhiseadusega täielikku vastavusse?" Siin on tegemist päris huvitava leiuga selles mõttes, et põhiseaduse rakendamise seaduse § 2 lõige 2, mille kohaselt on sisse toodud tõlgendamise võimalus, et iga õigusakt kehtib seni, kuni ja niivõrd, kuivõrd, tähendab seda, et me oleme üle elanud ühe üleminekuperioodi, ülemineku nõukogudeaegsest õigussüsteemist kaasaegsesse, praegusele põhiseadusele tuginevale õigussüsteemile. Loomulikult see säte kehtib ja seda võib vaadata ka tulevikku ulatuvalt, kuigi sellel tõlgendusmeetodil on selgelt tagasivaateline aspekt. Nii nagu härra Pöör tähelepanu juhtis, peame olema oma sõnades mitte niivõrd juristid, kuivõrd eelkõige poliitikud ja inimesed, kes suudavad kogu selle probleemistiku lihtsalt, lakooniliselt kogu Eesti rahvale selgeks teha, et mitte rahvast petta. Need küsimused on minu arvates suunatud just sinnapoole, et rahvas ei saaks aru.